Kirkko on totta - hokema outo!

Ei oo totta

On todella outoa kuulla mormonin hokevan tuota " mormonikirkko on totta" pikkulapsethan noin vakuuttelevat itseään silloin kun asia on päinvastoin :)?

57

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent. mormoni

      Niinpä. Pikkuisen samaa sorttia kuin aikoinaan jatkuva ystävyyden, yhteistyön ja avunannon vakuuttelu itänaapurin kanssa. Ihmettelin aina, miksi ystävysten kesken pitää ystävyyttä vakuutella joka käänteessä, tietäväthän ystävykset tuon muutenkin..

      Monet mormonit myös hokevat tietävänsä, että kirkkonsa on totta. Siinä uhrataan arvokas ja täsmällinen käsite tietää ja muutetaan suomen kielen sana pelkäksi höpötykseksi. Keksisivät edes itse oman siansaksansa eivätkä käyttäisi siihen maassamme jo käytössä olevan kielen sanoja.

      Menenkin tästä jääkaapille ottamaan yhden elohimtölkillisen janooni. Ehkä teen samalla itselleni pienen liahonan, johon lisään ruokalusikallisen eteläpohjalaista talkkunaa.

    • cnfp2ckm lq

      Mormonit painottavat aina "tietävänsä", että kirkko on totta. Kun heiltä kysyy, mistä he sen "tietävät", vastaus on lähes poikkeuksetta sitä luokkaa, että luin MK:n ja mulle tuli niin huippufiilis asiasta ja tiesin sydämessäni, että täähän on totta joka sana. Tunne ei todista mitään.
      Olen joskus kuunnellut aktiivisesti erään toisen uskontokunnan opetuksia, lauluja jne heidän kokoontumisissaan, ja olin niin lumoutunut ja suurissa fiiliksissä, että melkein halusin lähteä touhuun mukaan. Tunsin suurta onnellisuutta, hengellisyyttä ja kauneutta, ja se todellakin sokaisi minut siltä tosiasialta, että soopaa sekin oli suurimmalta osin.
      Mormonit pitävät täysillä kiinni siitä kuplasta, jossa elävät. Ihan syystäkin. Minulle sen ymmärtäminen, että kirkko on pelkkää valhetta, oli vähän kuin sisäinen kuolema, jonka jälkeen täytyi rakentaa kokonaan uusi elämä. Vaikeaa se oli, mutta ehdottomasti paras ratkaisu elämässäni.

    • Vastaan tähän yhdellä jutulla. Kerran BYU:n opiskelija-lehdessä oli piirros, jossa opiskelija tyttö seisoi todistuskokouksessa puhujanpöntön edessä ja lausui sanat: "Tiedän, että huonetoverini on totta."

      Pilapiirros kohtasi kovaa kritiikkiä ja lopulta joku totesi ettei niitä saa pilkata, jotka lausuvat "vilpittömän todistuksen".

      Tämä vain kurisotina siihen, että ongelma tavallaan tiedostetaan myös Amerikassa.

      Suomeksi "tietää" voisi kovata sanalla "tuntea" seuraavasti: " Tunnen, että tämä kirkko on oikea." Näin siksi, että englannin kielinen sana "know" tarkoittaa myös "tuntea", mutta jostain syystä sanotaan "tiedän".

      Mutta minulla on myös kokemusta, jossa muutkin ihmiset sanovat "tiedän" kun se perustuu tunteeseen. Silloin kun jotain tapahtuu saattaa kuulla jonkun sanovan siitä: "Tiesin, että näin tulisi tapahtumaan." vaikka kyseessä oli todennäköisesti aavistus tai tunne.

      Kun sanomme tietävämme, että MAP-kirkko "on totta", niin sillä tarkoitetaan todellisuudessa, että tunnemme Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta, että kuulumme todelliseen jeesuksen kristuksen kirkkoon. Samaa tarkoitetaan myös silloin kun todistamme tiedosta, että evankeliumi on palautettu.

      Meille on arvokasta tietää, että evankeliumi on palautettu ja että maan päällä on tosi kirkko, jossa on kaikki pappeuden valtuudet ja avaimet ja jota johtavat elävät profeetat ja apostolit saamalla ilmoitusta Jumalalta. Silloin ei tarvitse käydä keskustelua kirkon uudistamisen tarpeesta, kun voimme olla varmoja, että kirkko kulkee oikealla tiellä.

      • Ent. mormoni

        Tuntea on oikea ja täsmällinen sana, samoin uskoa on oikein.

        Kirkon ulkopuolisen korvaan väärä suomennos sanasta know särähtää, koska se ei vastaa sitä, mitä suomen kielessä tietämisellä ymmärretään.

        Tekisitte viisaasti, jos alkaisitte käyttää kokemuksestanne uskontonne oikeellisuudesta asianmukaista kieltä. Teitä olisi helpompi ymmärtää.

        Jokos Mormonin kirjan suomennoksesta on korjattu se "murhan enkeli" johonkin suomeksi ymmärrettävämpään ilmaisuun?


      • manivesti

        Lehi kirjoitit: "englannin kielinen sana "know" tarkoittaa myös "tuntea", mutta jostain syystä sanotaan "tiedän"."


        Know- verbin voi kääntää tuntemiseksi esim. tilanteessa "I knew Diana" käännös voisi kuulua "Tunsin Dianan".

        Toinen esimerkki voisi olla esim. "Without knowing the exact details of the Crimean war I still managed to pass the history test". Käännös voisi olla esim. "Tuntematta Krimin sodan tarkkoja yksityiskohtia onnistuin silti läpäisemään historian kokeen."

        Keksimissäni esimerkeissä ei viitata "aavistukseen tai tunteeseen" vaan tunteminen perustuu .... aivan niin.... tietoon. Eli tunsin Dianan tarkoittaa että minulla oli henkilökohtaista kokemusta, tietoa, Dianasta. Vietin todennäköisesti aikaa hänen kanssaan ja keskustelin hänen kanssaan. Näin opin tuntemaan eli tietämään hänet. Olisi harhaanjohtavaa sanoa että "Tunsin Dianan" jos sillä tarkoitettaisiin että itseasiassa en ole koskaan tavannutkaan Dianaa, kunhan vain aavistelin tässä jotain tai että tuli mukava fiilis kun puhuit Dianasta. En mene lauseen mahdolliseen "raamatulliseen" tulkintaan.

        Jos en tunne vaikkapa Krimin sodan kaikkia yksityiskohtia, voin silti läpäistä historian kokeen. Oletus (ks. keksimäni esimerkki) herää että minulla on ollut jotain tietoa Krimin sodasta; vaikkei nyt niin tarkkaa, mutta riittävästi välttävään arvosanaan. Tai sitten kokeessa kyseltiin muustakin kuin Krimin sodasta ja niihin kysymyksiin minulla olikin tietoa.

        Kolmas esimerkki jonka hatusta vedän on esim. "Elvis was known as King" - Elvis tunnettin nimellä Kuningas. Tällainen lause viittaa tosiasiaan että Elviksellä oli oikeasti lempinimi Kuningas ja häntä yleisesti tällä nimellä kutsuttiin. Nimeä käytettiin haastatteluissa, lehtiartikkeleissa jne. Lempinimen käytöstä oli yleisesti tunnettuja ja dokumentoituja todisteita ja asia tiedettiin siis todeksi.

        Pahoittelen jos keksimäni esimerkit eivät olleet parasta englantia. Liian monta vuotta on vierähtänyt kouluajoista ja lukion jälkeen en ole englantia opiskellut.
        Yritin keksiä esimerkkejä jossa know olisi tuntemista ilman tietoa (kokemusperäistä tai opiskelemalla tai muuten hankittua) mutten näin nopeasti keksinyt. Varmaan sellaisia on. Kuten sanottu en ole asiantuntija.

        Tässä olet varmasti oikeassa: "Kun sanomme tietävämme, että MAP-kirkko "on totta", niin sillä tarkoitetaan todellisuudessa, että tunnemme Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta, että kuulumme todelliseen jeesuksen kristuksen kirkkoon." Kyse on siitä että uskotte kuuluvanne tosi kirkkoon. Olette tulkinneet tuntemuksenne hengen todistukseksi, näinhän uskonnoissa toimitaan. Olisi kuitenkin virkistävää kuulla mormonien käyttävän "uskon" - sanaa "tiedän" sijasta. Ihan noin vaan vaihtelun vuoksi.


      • Siispä
        manivesti kirjoitti:

        Lehi kirjoitit: "englannin kielinen sana "know" tarkoittaa myös "tuntea", mutta jostain syystä sanotaan "tiedän"."


        Know- verbin voi kääntää tuntemiseksi esim. tilanteessa "I knew Diana" käännös voisi kuulua "Tunsin Dianan".

        Toinen esimerkki voisi olla esim. "Without knowing the exact details of the Crimean war I still managed to pass the history test". Käännös voisi olla esim. "Tuntematta Krimin sodan tarkkoja yksityiskohtia onnistuin silti läpäisemään historian kokeen."

        Keksimissäni esimerkeissä ei viitata "aavistukseen tai tunteeseen" vaan tunteminen perustuu .... aivan niin.... tietoon. Eli tunsin Dianan tarkoittaa että minulla oli henkilökohtaista kokemusta, tietoa, Dianasta. Vietin todennäköisesti aikaa hänen kanssaan ja keskustelin hänen kanssaan. Näin opin tuntemaan eli tietämään hänet. Olisi harhaanjohtavaa sanoa että "Tunsin Dianan" jos sillä tarkoitettaisiin että itseasiassa en ole koskaan tavannutkaan Dianaa, kunhan vain aavistelin tässä jotain tai että tuli mukava fiilis kun puhuit Dianasta. En mene lauseen mahdolliseen "raamatulliseen" tulkintaan.

        Jos en tunne vaikkapa Krimin sodan kaikkia yksityiskohtia, voin silti läpäistä historian kokeen. Oletus (ks. keksimäni esimerkki) herää että minulla on ollut jotain tietoa Krimin sodasta; vaikkei nyt niin tarkkaa, mutta riittävästi välttävään arvosanaan. Tai sitten kokeessa kyseltiin muustakin kuin Krimin sodasta ja niihin kysymyksiin minulla olikin tietoa.

        Kolmas esimerkki jonka hatusta vedän on esim. "Elvis was known as King" - Elvis tunnettin nimellä Kuningas. Tällainen lause viittaa tosiasiaan että Elviksellä oli oikeasti lempinimi Kuningas ja häntä yleisesti tällä nimellä kutsuttiin. Nimeä käytettiin haastatteluissa, lehtiartikkeleissa jne. Lempinimen käytöstä oli yleisesti tunnettuja ja dokumentoituja todisteita ja asia tiedettiin siis todeksi.

        Pahoittelen jos keksimäni esimerkit eivät olleet parasta englantia. Liian monta vuotta on vierähtänyt kouluajoista ja lukion jälkeen en ole englantia opiskellut.
        Yritin keksiä esimerkkejä jossa know olisi tuntemista ilman tietoa (kokemusperäistä tai opiskelemalla tai muuten hankittua) mutten näin nopeasti keksinyt. Varmaan sellaisia on. Kuten sanottu en ole asiantuntija.

        Tässä olet varmasti oikeassa: "Kun sanomme tietävämme, että MAP-kirkko "on totta", niin sillä tarkoitetaan todellisuudessa, että tunnemme Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta, että kuulumme todelliseen jeesuksen kristuksen kirkkoon." Kyse on siitä että uskotte kuuluvanne tosi kirkkoon. Olette tulkinneet tuntemuksenne hengen todistukseksi, näinhän uskonnoissa toimitaan. Olisi kuitenkin virkistävää kuulla mormonien käyttävän "uskon" - sanaa "tiedän" sijasta. Ihan noin vaan vaihtelun vuoksi.

        Oikea sana oliis luulla.


      • Ent. mormoni
        manivesti kirjoitti:

        Lehi kirjoitit: "englannin kielinen sana "know" tarkoittaa myös "tuntea", mutta jostain syystä sanotaan "tiedän"."


        Know- verbin voi kääntää tuntemiseksi esim. tilanteessa "I knew Diana" käännös voisi kuulua "Tunsin Dianan".

        Toinen esimerkki voisi olla esim. "Without knowing the exact details of the Crimean war I still managed to pass the history test". Käännös voisi olla esim. "Tuntematta Krimin sodan tarkkoja yksityiskohtia onnistuin silti läpäisemään historian kokeen."

        Keksimissäni esimerkeissä ei viitata "aavistukseen tai tunteeseen" vaan tunteminen perustuu .... aivan niin.... tietoon. Eli tunsin Dianan tarkoittaa että minulla oli henkilökohtaista kokemusta, tietoa, Dianasta. Vietin todennäköisesti aikaa hänen kanssaan ja keskustelin hänen kanssaan. Näin opin tuntemaan eli tietämään hänet. Olisi harhaanjohtavaa sanoa että "Tunsin Dianan" jos sillä tarkoitettaisiin että itseasiassa en ole koskaan tavannutkaan Dianaa, kunhan vain aavistelin tässä jotain tai että tuli mukava fiilis kun puhuit Dianasta. En mene lauseen mahdolliseen "raamatulliseen" tulkintaan.

        Jos en tunne vaikkapa Krimin sodan kaikkia yksityiskohtia, voin silti läpäistä historian kokeen. Oletus (ks. keksimäni esimerkki) herää että minulla on ollut jotain tietoa Krimin sodasta; vaikkei nyt niin tarkkaa, mutta riittävästi välttävään arvosanaan. Tai sitten kokeessa kyseltiin muustakin kuin Krimin sodasta ja niihin kysymyksiin minulla olikin tietoa.

        Kolmas esimerkki jonka hatusta vedän on esim. "Elvis was known as King" - Elvis tunnettin nimellä Kuningas. Tällainen lause viittaa tosiasiaan että Elviksellä oli oikeasti lempinimi Kuningas ja häntä yleisesti tällä nimellä kutsuttiin. Nimeä käytettiin haastatteluissa, lehtiartikkeleissa jne. Lempinimen käytöstä oli yleisesti tunnettuja ja dokumentoituja todisteita ja asia tiedettiin siis todeksi.

        Pahoittelen jos keksimäni esimerkit eivät olleet parasta englantia. Liian monta vuotta on vierähtänyt kouluajoista ja lukion jälkeen en ole englantia opiskellut.
        Yritin keksiä esimerkkejä jossa know olisi tuntemista ilman tietoa (kokemusperäistä tai opiskelemalla tai muuten hankittua) mutten näin nopeasti keksinyt. Varmaan sellaisia on. Kuten sanottu en ole asiantuntija.

        Tässä olet varmasti oikeassa: "Kun sanomme tietävämme, että MAP-kirkko "on totta", niin sillä tarkoitetaan todellisuudessa, että tunnemme Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta, että kuulumme todelliseen jeesuksen kristuksen kirkkoon." Kyse on siitä että uskotte kuuluvanne tosi kirkkoon. Olette tulkinneet tuntemuksenne hengen todistukseksi, näinhän uskonnoissa toimitaan. Olisi kuitenkin virkistävää kuulla mormonien käyttävän "uskon" - sanaa "tiedän" sijasta. Ihan noin vaan vaihtelun vuoksi.

        Suomen kielen sana tietää tulee tien tietämisestä, tien tuntemisesta. Entisaikaan kun tiet olivat surkeita kärriteitä ja suurin osa liikkumisesta tapahtui pitkin tuskin erottuvia metsäpolkuja ja soita ja pientareita, joille ei polkua edes muodostu, oli tietäminen arvossaan.

        Tieto perustui siihen, että henkilö oli kulkenut matkan ehkä jo monesti aikaisemmin ja löytänyt eksymättä myös takaisin kotiin. Hän myös konkreettisesti tunsi tien,oli omin jaloin tuntenut maanpinnan vaihtelut askelten alla, ylämäet ja alamäet, eri tien kohtien luonnon tuoksut, äänet ja näkymät.

        Uskonnosta ei voida tietää, koska kukaan ihminen ei ole vielä kulkenut tietä iankaikkisuuteen ja takaisin niin monta kertaa että voisi sanoa tuntevansa tien. Kukaan ei ole edes palannut kotipirttiin takaisin siltä reissulta.

        Mutta:

        5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"
        6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
        7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet."

        Tässäkin on sellainen raamatunkohta, joka kannattaa ottaa paperilapulla mukaan taskuunsa ja mietiskellä tätä aina sopivan hetken tullen.


    • M.E.L.

      Täyttä roskaa!

      Edelleen mormoneilla ei ole esittää edes yhtä ainoaa oikeaa todistetta tai tieteellistä tutkimusta antiikin Egyptin veroisen sivilisaation väitetystä mellastuksesta Amerikan mantereella.

      Kunnes näitä löytyy, ei kenenkään pidä koskea mormonikulttiin edes pitkällä kepillä tai maksaa Centtiäkään näille huijareille.

      Kaikenlainen selittely on turhaa, faktat puhuvat puolestaan.

      • Mitä ihmettä??

        Ei tässä YHTÄÄN PAINOTETTUKAAN SANAA TIETÄÄ!!! Vaan sanaa ON TOTTA!!! Kun ihminen istuu keskellä sitä kirkkoaan ja hokee että mormonikirkko on totta on se lähinnä erittäin koomista itsesuggestiota:)?


      • Ent. mormoni
        Mitä ihmettä?? kirjoitti:

        Ei tässä YHTÄÄN PAINOTETTUKAAN SANAA TIETÄÄ!!! Vaan sanaa ON TOTTA!!! Kun ihminen istuu keskellä sitä kirkkoaan ja hokee että mormonikirkko on totta on se lähinnä erittäin koomista itsesuggestiota:)?

        Juu, on ymmärretty. Mormonit todistavat tietävänsä että evankeliumi on totta ja että Joseph Smith oli Jumalan tosi profeetta. He todistavat myös tietävänsä, että Mormon in kirja on totta ja Jumalan sanaa.

        Sanoja tietää, totta ja evankeliumi käytetään tiuhaan, mutta eri merkityksessä kuin mikä sanoilla on suomen kielessä.

        Kysymys on joko valehtelemisesta, tietämättömyydestä tai vain huolimattomasta kielenkäytöstä.


      • Typerää
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Juu, on ymmärretty. Mormonit todistavat tietävänsä että evankeliumi on totta ja että Joseph Smith oli Jumalan tosi profeetta. He todistavat myös tietävänsä, että Mormon in kirja on totta ja Jumalan sanaa.

        Sanoja tietää, totta ja evankeliumi käytetään tiuhaan, mutta eri merkityksessä kuin mikä sanoilla on suomen kielessä.

        Kysymys on joko valehtelemisesta, tietämättömyydestä tai vain huolimattomasta kielenkäytöstä.

        tuollainen jatkuva valehtelusta vihjailu.


      • Ent. mormoni
        Typerää kirjoitti:

        tuollainen jatkuva valehtelusta vihjailu.

        On valehtelemistä väittää tietävänsä sellaisia asioita, joita ei voi tietää.

        Jos minä sanon, että tiedän että Venukselta tulee huomenna avaruuslentue Suomeen, minä valehtelen.

        Jos taas sanon, että uskon. että Venukselta tulee avaruuslentue, en valehtele - sikäli kuin tosiaan itse uskon noin.

        Uskomiseni on totta.

        - Tai olisi, jos siis uskoisin, mutta tämä on vain esimerkki.

        Lentueen saapuminen ei ole totta.


      • Noh,
        Ent. mormoni kirjoitti:

        On valehtelemistä väittää tietävänsä sellaisia asioita, joita ei voi tietää.

        Jos minä sanon, että tiedän että Venukselta tulee huomenna avaruuslentue Suomeen, minä valehtelen.

        Jos taas sanon, että uskon. että Venukselta tulee avaruuslentue, en valehtele - sikäli kuin tosiaan itse uskon noin.

        Uskomiseni on totta.

        - Tai olisi, jos siis uskoisin, mutta tämä on vain esimerkki.

        Lentueen saapuminen ei ole totta.

        uskotko vai tiedätkö, että mormonismi perustuu valheelle?


      • Ent. mormoni
        Noh, kirjoitti:

        uskotko vai tiedätkö, että mormonismi perustuu valheelle?

        Mormonismin käsitys jumaluuksista ei ole reaalimaailmaan kuuluva asia vaan uskon asia aivan samalla tavalla kuin oli aikoinaan antiikin kreikkalaisten jumaltarusto monimutkaisine sukulaissuhteineen.

        En kuitenkaan pysty todistamaan, etteivät Afrodite, Poseidon tai Hera ole olemassa, mutta henkilökohtaisesti en näe mitään syytä uskoa niihin. Sama koskee mormonismin jumalia Elohim, Jahve, Adam ja Pyhä Henki ja näiden puolisoina olevia jumalattaria. Ehkä P.H. on naimaton, mutta muilla on omat naisensa. En näe mitään syytä uskoa näihin jumalhahmoihin.

        Sen sijaan tiedän, että Mormonin kirja perustuu valheeseen. Sen väitetään olevan aito historiallinen asiakirja erään kansanryhmän vaiheista, mutta se ei sitä ole.

        Myös tiedän, että Aabrahamin kirjan "käännös" on valhetta, sillä teksti ei ole käännös mistään papyruksesta saati että se olisi käännös jostain Aabrahamista kertovasta tekstistä.

        Tiedän että Joseph Smithin profetiat ovat valhetta, koska ne eivät ole toteutuneet edes samalla todennäköisyydellä jolla tulee kolikkoa heittäessä kruuna tai klaava.

        Kun kirkon pyhät kirjoitukset ja profeetat ovat valhetta, on myös mormonismi valhetta. Valheeksi sen sijaan en pysty osoittamaan mormonismin jumaluuksien väitettyä olemassaoloa, koska jumaluudet eivät lainkaan kuulu reaalimaailmaan, vaan ovat uskomuksia.

        Sen sijaan en pidä valheena sitä, että mormonit sanovat uskovansa näihin. Varmasti useimmat puhuvat totta näin sanoessaan uskovansa. Joten mormonien usko ei ole valhetta, vaan aitoa ja vilpitöntä uskoa - käsittääkseni useimpien mormonien kohdalla.


      • Noh,
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mormonismin käsitys jumaluuksista ei ole reaalimaailmaan kuuluva asia vaan uskon asia aivan samalla tavalla kuin oli aikoinaan antiikin kreikkalaisten jumaltarusto monimutkaisine sukulaissuhteineen.

        En kuitenkaan pysty todistamaan, etteivät Afrodite, Poseidon tai Hera ole olemassa, mutta henkilökohtaisesti en näe mitään syytä uskoa niihin. Sama koskee mormonismin jumalia Elohim, Jahve, Adam ja Pyhä Henki ja näiden puolisoina olevia jumalattaria. Ehkä P.H. on naimaton, mutta muilla on omat naisensa. En näe mitään syytä uskoa näihin jumalhahmoihin.

        Sen sijaan tiedän, että Mormonin kirja perustuu valheeseen. Sen väitetään olevan aito historiallinen asiakirja erään kansanryhmän vaiheista, mutta se ei sitä ole.

        Myös tiedän, että Aabrahamin kirjan "käännös" on valhetta, sillä teksti ei ole käännös mistään papyruksesta saati että se olisi käännös jostain Aabrahamista kertovasta tekstistä.

        Tiedän että Joseph Smithin profetiat ovat valhetta, koska ne eivät ole toteutuneet edes samalla todennäköisyydellä jolla tulee kolikkoa heittäessä kruuna tai klaava.

        Kun kirkon pyhät kirjoitukset ja profeetat ovat valhetta, on myös mormonismi valhetta. Valheeksi sen sijaan en pysty osoittamaan mormonismin jumaluuksien väitettyä olemassaoloa, koska jumaluudet eivät lainkaan kuulu reaalimaailmaan, vaan ovat uskomuksia.

        Sen sijaan en pidä valheena sitä, että mormonit sanovat uskovansa näihin. Varmasti useimmat puhuvat totta näin sanoessaan uskovansa. Joten mormonien usko ei ole valhetta, vaan aitoa ja vilpitöntä uskoa - käsittääkseni useimpien mormonien kohdalla.

        Siis tiedät, uskoosi ja uskomuksiisi perustuen. Asia selvä.


    • toimiihan se

      Kyseessä on kaksoikieleen kuuluva sanojen uudelleen määrittely. Kirkko on totta -lauseena saattaa kuulostaa kaikessa harmittomuudessaan hivenen oudolta, mutta todellisuudessa se rinnastaa mormonin mielessä totuuden ja kirkon. Rinnastus saa aikaan sen, että kun mormoni kohtaa kirkkoonsa liittyvän asian, joka on totuuden kanssa ristiriidassa, syntyy mileen rinnastuksen seurauksena kognitiivinen dissonanssi joka saa jäsenen vahvasti epäilemään totuutta valheeksi ja saa näin jäsenen karttamaan totuutta, joka on kirkon kanssa ristiriidassa. Kyse on erittäin hienovaraisesta mielenhallinnasta, jota kultit käyttävät uhriensa ruodussa pitämiseen. Metodissa uhrin oman mielen heikkoutta käytetään häikäilemättä hyväksi ihmistä itseään vastaan.

      • Terve vaan

        R.Sitiä


      • Joo,
        Terve vaan kirjoitti:

        R.Sitiä

        sitikka on edelleen sokeasti jumissa dissonanssissaan.


    • Näyttää siltä että kaikkea kirjoittamaani ei ole luettu, vaan on otettu " rusinat pullasta" jättäen huomiota muuta, mitä kirjoitin.

      Vaikka mainitsin suomalaisen sanan " tiedän" tulevan englannin kielisestä sanasta " know", joka voitaisiin kääntää myös sanaksi " tuntea", niin se ei ollut kaikki, mitä halusin sanoa.

      Mainitsin myös sen, että moni muukin kuin mormonit, käyttävät arkkikielessä sanaa " tiedän" silloin kun pitäisi puhua tunteesta. Esimerkiksi vasta vihitty aviopari saatavat sanoa toistensa kohtaamisesta, että he " tiesivät" toisen olevan itselle sopiva tai oikea puoliso.

      Toinen on myös jonkin tapahtuman jälkeinen toteamus, että " tiesin näin tapahtuvan", vaikka kyseessä saattoi olla tunteeseen perustunut aavistus.

      Joten ei ole ei niin tavatonta sanoa tietävänsä jostakin jotakin, vaikka se perustuisikin tunteeseen.

      Joten toistan vielä, että meidän vakaumuksemme - mikäli sitä sanaa voi tässä yhteydessä käyttää - perustuu Pyhän hengen vahvistamaan tunteeseen, jolla perusteella tiedämme, että uskontomme täyttää pelastavan uskonnon vaatimukset. Toisin sanoen, tiedämme, että uskontomme on peräisin Jumalalta ilmoituksen kautta.

      Meidän sanomamme on samalla se, että jokainen voi saada ilmoituksen kautta tiedon uskontomme alkuperästä, jos pyytää sitä rukouksessa Jumalalta.

      Se, että pitäisikö sana "tieto" korvata sanalla "tuntea" ei ole minun päätettävissäni. Eikä se ongelma tällä keskustelupalstalla ratkea.

      • Tällä palstalla

        "tiedän" tulkitaan tietoisesti väärin, koska se antaa mahdollisuuden leimata mormonit valehtelijoiksi.

        Yksinkertaisia ovat argumentit.


      • Totuus kiinnostaa
        Tällä palstalla kirjoitti:

        "tiedän" tulkitaan tietoisesti väärin, koska se antaa mahdollisuuden leimata mormonit valehtelijoiksi.

        Yksinkertaisia ovat argumentit.

        Siis oikeesti: JOKU ISTUU SIINÄ KIRKOSSA JA YHÄ HOKEE JOO ON TÄÄ TOTTA!!:) heh EI VOI OLLA TOTTA:)!!!?


      • Eipä ole
        Totuus kiinnostaa kirjoitti:

        Siis oikeesti: JOKU ISTUU SIINÄ KIRKOSSA JA YHÄ HOKEE JOO ON TÄÄ TOTTA!!:) heh EI VOI OLLA TOTTA:)!!!?

        totuus tainnut valjeta sinulle koskaan, mistään.


      • Ent. mormoni
        Tällä palstalla kirjoitti:

        "tiedän" tulkitaan tietoisesti väärin, koska se antaa mahdollisuuden leimata mormonit valehtelijoiksi.

        Yksinkertaisia ovat argumentit.

        Ei tietää sanassa ole suomen kielessä mitään tulkitsemista. Muistelepa vain omia kouluaikojasi. Jos maantiedon kokeessa kysyttiin Italian ja Kreikan pääkaupunkeja, niin onko mitään syytä erikseen ruveta tulkitsemaan koululaisen vastauksia, jos hän vastaa että

        Italian pääkaupunki on Pariisi

        ja

        Kreikan pääkaupunki on Ateena

        Osaatko itse selvittää, kumman maan pääkaupungin koululainen tiesi kokeessa ja kummanko maan pääkaupunkia hän ei tiennyt? Tässä tapauksessa koululainen ei valehdellut, van oli tietämätön - arvatenkin sen vuoksi, että ei ollut vielä oppinut Italian pääkaupungin nimeä.


      • Ent. mormoni kirjoitti:

        Ei tietää sanassa ole suomen kielessä mitään tulkitsemista. Muistelepa vain omia kouluaikojasi. Jos maantiedon kokeessa kysyttiin Italian ja Kreikan pääkaupunkeja, niin onko mitään syytä erikseen ruveta tulkitsemaan koululaisen vastauksia, jos hän vastaa että

        Italian pääkaupunki on Pariisi

        ja

        Kreikan pääkaupunki on Ateena

        Osaatko itse selvittää, kumman maan pääkaupungin koululainen tiesi kokeessa ja kummanko maan pääkaupunkia hän ei tiennyt? Tässä tapauksessa koululainen ei valehdellut, van oli tietämätön - arvatenkin sen vuoksi, että ei ollut vielä oppinut Italian pääkaupungin nimeä.

        Oletko miettinyt, mihin oppilaan oikea tieto Kreikan pääkaupungista perustui? Oliko oppilas itse kenties käynyt Kreikassa ja siellä saanut tietää maan pääkaupungin nimen?

        Entä Italian ja Ranskan pääkaupunkien nimet?

        Oletan oppilaan tiedon Kreikan pääkaupungista perustuvan seuraaviin seikkoihin:

        1. Opettaja sanoi niin.

        2. Niin luki koulun maantietokirjassa.

        3. Oppilas uskoi sitä, mitä opettaja sanoi ja mitä koulukirjassa luki.

        Jostain syystä näitä samoja kriteerejä ei hyväksytä uskonnon suhteen, vaikka ihmisten tiedon Jumalasta voitaisiin sanoa perustuvan samoihin seikkoihin.

        Se, että oppilas sekoiti Pariisin Italian pääkaupungiksi ei välttämättä johtunut tietämättömyydestä, vaan huonosta muistista, johon saattoivat vaikuttaa seuraavat asiat:

        1. Opettajan luetellessa pääkaupunkien nimiä eri maitten yhteydessä Pariisi ja Italia jäivät paremmin mieleen kuin Ranska ja Rooma.

        2. Koulukirjaa lukiessa mainitut yhdistelmät jäivät mieleen.

        3. Oppilas epäili (?) opettajan ja kirjan antamia tietoja Italian ja Ranskan pääkaupungeista.

        Epätodennäköinen vaihtoehto, mutta ainakin uskonnon suhteen arvostettu ominaisuus maailmalla.

        Toisin sanoen, voimmeko sanoa tietävämme eri maitten pääkaupunkien nimet, kun tieto perustuu toisten kirjoittamiin kirjoihin, vai voimmeko vain sanoa uskovamme asian olevan kuten meille on opetettu koulussa?

        Siinä pohdittavaa.


      • Ent. mormoni
        lehi kirjoitti:

        Oletko miettinyt, mihin oppilaan oikea tieto Kreikan pääkaupungista perustui? Oliko oppilas itse kenties käynyt Kreikassa ja siellä saanut tietää maan pääkaupungin nimen?

        Entä Italian ja Ranskan pääkaupunkien nimet?

        Oletan oppilaan tiedon Kreikan pääkaupungista perustuvan seuraaviin seikkoihin:

        1. Opettaja sanoi niin.

        2. Niin luki koulun maantietokirjassa.

        3. Oppilas uskoi sitä, mitä opettaja sanoi ja mitä koulukirjassa luki.

        Jostain syystä näitä samoja kriteerejä ei hyväksytä uskonnon suhteen, vaikka ihmisten tiedon Jumalasta voitaisiin sanoa perustuvan samoihin seikkoihin.

        Se, että oppilas sekoiti Pariisin Italian pääkaupungiksi ei välttämättä johtunut tietämättömyydestä, vaan huonosta muistista, johon saattoivat vaikuttaa seuraavat asiat:

        1. Opettajan luetellessa pääkaupunkien nimiä eri maitten yhteydessä Pariisi ja Italia jäivät paremmin mieleen kuin Ranska ja Rooma.

        2. Koulukirjaa lukiessa mainitut yhdistelmät jäivät mieleen.

        3. Oppilas epäili (?) opettajan ja kirjan antamia tietoja Italian ja Ranskan pääkaupungeista.

        Epätodennäköinen vaihtoehto, mutta ainakin uskonnon suhteen arvostettu ominaisuus maailmalla.

        Toisin sanoen, voimmeko sanoa tietävämme eri maitten pääkaupunkien nimet, kun tieto perustuu toisten kirjoittamiin kirjoihin, vai voimmeko vain sanoa uskovamme asian olevan kuten meille on opetettu koulussa?

        Siinä pohdittavaa.

        Jos tiedolle ja totuudelle ei mormonien mielestä voi olla olemassa minkäänlaisia kriteereitä, niin minkä ihmeen vuoksi te edes viitsitte keskustella tällä palstalla ja sanoa tietävänne, että teidän uskontonne on totta?

        Jos mikään asia ei ole toista todempi ja halutessaan saa pitää tosiasiana että Pariisi on Italian pääkaupunki, halutessaan pitää totuutena myös sitä, että Pariisi on Rooman pääkaupunki, on keskusteleminen täysin turhaa niin uskonnosta kuin kaikesta muustakin.

        Jokainen höpöttäköön jatkossa yksikseen älköönkä edes yrittäkö jakaa ajatuksiaan ja mielipiteitään toisten ihmisten kanssa. Mikä vain voi olla mitä vain ja mikä metkaa, tätä "mikä vain" -asiaa voidaan myös nimittää aivan millä sanalla itseä huvittaa.

        Jokainen yksilö siis keksiköön oman kielensä ja oman totuutensa, johon uskoo.

        Sellaisia tapauksia on tähän asti ollut psykiatrisilla osastoilla, mutta tästä lähtien levittäytykäätte ihmeessä koko yhteiskuntaan julistamaan kukin omaa totuuttanne itse keksimällänne siansaksalla.

        Minä en aio yhtyä vielä muutamaan vuosikymmeneen tähän riemulliseen mormonien ja muiden uskovaisten joukkoon. Olen opettaja ja yhteiskunta lakkaa maksamasta palkkaa, jos opetan tosiasioina mitä sattuu ja käytän opetuskielenä itse keksimääni siansaksaa, jota kenenkään muun kuin minun itseni on turha yrittää ymmärtää.

        Mutta hei, pälättäkää nyt jo te jotka voitte, mormonit ja muut. Ja niinhän te jo teettekin. Vois olla kivaa? Ainakin Teatterikorkeakoulussa "äly ämpäriin" -improvisaatioita oli hauska tehdä muiden kanssa.

        Mahdollisesti minä siirryn samaan vaiheeseen jossa te olette jo nyt muutaman vuosikymmenen päästä. Ehkä olen elämäni loppupuolella paranoidinen täyskahjo dorka dementiapotilas jonkun terveyskeskuksen vuodeosastolla ja minua pidetään eristyshuoneessa, koska muita potilaita häiritsee minun äänekäs siansaksalla tapahtuva totuuksien kertomiseni.


      • to..
        lehi kirjoitti:

        Oletko miettinyt, mihin oppilaan oikea tieto Kreikan pääkaupungista perustui? Oliko oppilas itse kenties käynyt Kreikassa ja siellä saanut tietää maan pääkaupungin nimen?

        Entä Italian ja Ranskan pääkaupunkien nimet?

        Oletan oppilaan tiedon Kreikan pääkaupungista perustuvan seuraaviin seikkoihin:

        1. Opettaja sanoi niin.

        2. Niin luki koulun maantietokirjassa.

        3. Oppilas uskoi sitä, mitä opettaja sanoi ja mitä koulukirjassa luki.

        Jostain syystä näitä samoja kriteerejä ei hyväksytä uskonnon suhteen, vaikka ihmisten tiedon Jumalasta voitaisiin sanoa perustuvan samoihin seikkoihin.

        Se, että oppilas sekoiti Pariisin Italian pääkaupungiksi ei välttämättä johtunut tietämättömyydestä, vaan huonosta muistista, johon saattoivat vaikuttaa seuraavat asiat:

        1. Opettajan luetellessa pääkaupunkien nimiä eri maitten yhteydessä Pariisi ja Italia jäivät paremmin mieleen kuin Ranska ja Rooma.

        2. Koulukirjaa lukiessa mainitut yhdistelmät jäivät mieleen.

        3. Oppilas epäili (?) opettajan ja kirjan antamia tietoja Italian ja Ranskan pääkaupungeista.

        Epätodennäköinen vaihtoehto, mutta ainakin uskonnon suhteen arvostettu ominaisuus maailmalla.

        Toisin sanoen, voimmeko sanoa tietävämme eri maitten pääkaupunkien nimet, kun tieto perustuu toisten kirjoittamiin kirjoihin, vai voimmeko vain sanoa uskovamme asian olevan kuten meille on opetettu koulussa?

        Siinä pohdittavaa.

        Koulukirjojen tiedot pääkaupungeista perustuvat verifioituun tietoon, on olemassa Ranska ja Italia, verifioidusti, ja Pariisi ja Rooma ovat yhtä todistetusti niiden pääkaupungit.
        Sen sijaan ei ole minkään uskonnon ilmoittamaa teologista oppia joka olisi verifioitu, kukin uskonto vain väittää omia opetuksiaan tosiksi ja uskontoon kuuluvat uskovat väitteen.
        "Jostain syystä näitä samoja kriteerejä ei hyväksytä uskonnon suhteen, vaikka ihmisten tiedon Jumalasta voitaisiin sanoa perustuvan samoihin seikkoihin."
        Väärin. Ihmisillä ei ole mitään tietoa jumalista, ei millään uskonnolla ole, on vain uskomuksia, uskotaan niin tai näin.


      • Pyhää.
        to.. kirjoitti:

        Koulukirjojen tiedot pääkaupungeista perustuvat verifioituun tietoon, on olemassa Ranska ja Italia, verifioidusti, ja Pariisi ja Rooma ovat yhtä todistetusti niiden pääkaupungit.
        Sen sijaan ei ole minkään uskonnon ilmoittamaa teologista oppia joka olisi verifioitu, kukin uskonto vain väittää omia opetuksiaan tosiksi ja uskontoon kuuluvat uskovat väitteen.
        "Jostain syystä näitä samoja kriteerejä ei hyväksytä uskonnon suhteen, vaikka ihmisten tiedon Jumalasta voitaisiin sanoa perustuvan samoihin seikkoihin."
        Väärin. Ihmisillä ei ole mitään tietoa jumalista, ei millään uskonnolla ole, on vain uskomuksia, uskotaan niin tai näin.

        Voiko siis uskoa väärin tai väittää toisen uskovan väärin, mitä Jumalaan tai jumaliin tulee?


      • Pyhää.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos tiedolle ja totuudelle ei mormonien mielestä voi olla olemassa minkäänlaisia kriteereitä, niin minkä ihmeen vuoksi te edes viitsitte keskustella tällä palstalla ja sanoa tietävänne, että teidän uskontonne on totta?

        Jos mikään asia ei ole toista todempi ja halutessaan saa pitää tosiasiana että Pariisi on Italian pääkaupunki, halutessaan pitää totuutena myös sitä, että Pariisi on Rooman pääkaupunki, on keskusteleminen täysin turhaa niin uskonnosta kuin kaikesta muustakin.

        Jokainen höpöttäköön jatkossa yksikseen älköönkä edes yrittäkö jakaa ajatuksiaan ja mielipiteitään toisten ihmisten kanssa. Mikä vain voi olla mitä vain ja mikä metkaa, tätä "mikä vain" -asiaa voidaan myös nimittää aivan millä sanalla itseä huvittaa.

        Jokainen yksilö siis keksiköön oman kielensä ja oman totuutensa, johon uskoo.

        Sellaisia tapauksia on tähän asti ollut psykiatrisilla osastoilla, mutta tästä lähtien levittäytykäätte ihmeessä koko yhteiskuntaan julistamaan kukin omaa totuuttanne itse keksimällänne siansaksalla.

        Minä en aio yhtyä vielä muutamaan vuosikymmeneen tähän riemulliseen mormonien ja muiden uskovaisten joukkoon. Olen opettaja ja yhteiskunta lakkaa maksamasta palkkaa, jos opetan tosiasioina mitä sattuu ja käytän opetuskielenä itse keksimääni siansaksaa, jota kenenkään muun kuin minun itseni on turha yrittää ymmärtää.

        Mutta hei, pälättäkää nyt jo te jotka voitte, mormonit ja muut. Ja niinhän te jo teettekin. Vois olla kivaa? Ainakin Teatterikorkeakoulussa "äly ämpäriin" -improvisaatioita oli hauska tehdä muiden kanssa.

        Mahdollisesti minä siirryn samaan vaiheeseen jossa te olette jo nyt muutaman vuosikymmenen päästä. Ehkä olen elämäni loppupuolella paranoidinen täyskahjo dorka dementiapotilas jonkun terveyskeskuksen vuodeosastolla ja minua pidetään eristyshuoneessa, koska muita potilaita häiritsee minun äänekäs siansaksalla tapahtuva totuuksien kertomiseni.

        Oliko tämä taas vain tätä:

        "...Jos nyt jotain ymmärsit mun normaalista prosessista, miten tekstiä syntyy, syntyy joskus vain idean saamisen ja kirjoittamisen ilosta.

        Ei ollut tarkoitus loukata. Pyydän anteeksi."

        Huoh!


      • to..
        Pyhää. kirjoitti:

        Voiko siis uskoa väärin tai väittää toisen uskovan väärin, mitä Jumalaan tai jumaliin tulee?

        Koska uskonnot opettavat keskenään ristiriitaisia oppeja joten osa niistä on pakosti väärässä ja voi olla että kaikki ovat .Ei kukaan tiedä. Osa uskoo väärin -tai ehkä kaikki uskovat väärin.
        Voi väittää toisen uskovan väärin, mutta väite on silloin perusteltava jollain muulla kuin oman uskonnon teologisella näkökannalla.


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Oliko tämä taas vain tätä:

        "...Jos nyt jotain ymmärsit mun normaalista prosessista, miten tekstiä syntyy, syntyy joskus vain idean saamisen ja kirjoittamisen ilosta.

        Ei ollut tarkoitus loukata. Pyydän anteeksi."

        Huoh!

        Tätä en pyydä anteeksi. Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.

        Se johtaa siihen, että ihmisten välinen vuorovaikutus käy mahdottomaksi.

        Jos käytetään sellaisia sanoja ja käsitteitä, joilla on jo arkikielessä useampi merkitys, on muistettava ilmaista asiayhteys. Jos serkkusi Elina palaa on tärkeää tietää, onko hän tulessa vai tuleeko hän takaisin esimerkiksi matkalta.

        Jos käytetään sanaa ikoni on tiedettävä, tarkoitetanko sillä ortodoksisen kirkon pyhää kuvaa, tietokoneen kuvakkeita vai onko kysymyksessä yksi semiotiikan merkkiluokista.

        Sanalla tietää on suomen kielessä jo ennestään vakiintunut merkitys. Tietäminen ei tarkoita samaa kuin uskominen, tunteminen tai luuleminen. Näitä varten on olemassa omat verbinsä. uskoa, tuntea ja luulla. Arvella myös.


      • Ent. mormoni
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Tätä en pyydä anteeksi. Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.

        Se johtaa siihen, että ihmisten välinen vuorovaikutus käy mahdottomaksi.

        Jos käytetään sellaisia sanoja ja käsitteitä, joilla on jo arkikielessä useampi merkitys, on muistettava ilmaista asiayhteys. Jos serkkusi Elina palaa on tärkeää tietää, onko hän tulessa vai tuleeko hän takaisin esimerkiksi matkalta.

        Jos käytetään sanaa ikoni on tiedettävä, tarkoitetanko sillä ortodoksisen kirkon pyhää kuvaa, tietokoneen kuvakkeita vai onko kysymyksessä yksi semiotiikan merkkiluokista.

        Sanalla tietää on suomen kielessä jo ennestään vakiintunut merkitys. Tietäminen ei tarkoita samaa kuin uskominen, tunteminen tai luuleminen. Näitä varten on olemassa omat verbinsä. uskoa, tuntea ja luulla. Arvella myös.

        Tietää tulee sanasta tuntea tie.

        Ymmärtää tulee karhunmetsästyksestä, kun karhun talvipesä on pitänyt ymmärtää ennen kuin karhua aletaan sohia hereille, koska ei voi tietää mihin suuntaan se sieltä ryntää.

        Ajatella tulee hirvenmetsästyksestä. Ennen tuliaseiden keksimistä ainoa aika vuodesta metsästää hirviä oli hankikanto, kun hanki kantoi hiihtäjää ja koiraa, mutta ei painavaa hirveä.

        Hirvi ajateltiin väsyksiin, että päästiin lähietäisyydelle.
        Käsittää tulee tietysti sanasta saada käsiinsä. Ajattelemisen jälkeen hirvi käsitettiin.

        Tutkia-sana tulee jäällä kulkemisesta. Jäätä kopautettiin raskaalla puusauvalla ja jään kumahduksesta esivanhempamme päättelivät, kantaako edessä oleva jää ja onko siinä mahdollisesti railoja.

        Sanoilla on alkuperänsä ja merkityksensä. Kieli ennen meitä syntynyt myös jälkehemme jää. Jätetään se tuleville polville sellaisessa muodossa, että siitä on edelleen apua ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.


      • Onkohan tottakaa
        to.. kirjoitti:

        Koska uskonnot opettavat keskenään ristiriitaisia oppeja joten osa niistä on pakosti väärässä ja voi olla että kaikki ovat .Ei kukaan tiedä. Osa uskoo väärin -tai ehkä kaikki uskovat väärin.
        Voi väittää toisen uskovan väärin, mutta väite on silloin perusteltava jollain muulla kuin oman uskonnon teologisella näkökannalla.

        Yhä vaan kysyn miten kukaa joka jo ON JOSSAIN VIELÄKIN HOKEE ETTÄ ON TÄÄ TOTTA ON TÄÄ TOTTA! Joko hiffasitte mikä on ihmetyksen aihe?


      • ota ohvia, älä huio
        Onkohan tottakaa kirjoitti:

        Yhä vaan kysyn miten kukaa joka jo ON JOSSAIN VIELÄKIN HOKEE ETTÄ ON TÄÄ TOTTA ON TÄÄ TOTTA! Joko hiffasitte mikä on ihmetyksen aihe?

        Kyllä kyllä. Itsesuggestiosta on kyse. Elä hermoile ja huutele. Ymmärretty on.


      • No kerrohan
        Onkohan tottakaa kirjoitti:

        Yhä vaan kysyn miten kukaa joka jo ON JOSSAIN VIELÄKIN HOKEE ETTÄ ON TÄÄ TOTTA ON TÄÄ TOTTA! Joko hiffasitte mikä on ihmetyksen aihe?

        missä joku noin tekee?


      • Pyhää.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Tätä en pyydä anteeksi. Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.

        Se johtaa siihen, että ihmisten välinen vuorovaikutus käy mahdottomaksi.

        Jos käytetään sellaisia sanoja ja käsitteitä, joilla on jo arkikielessä useampi merkitys, on muistettava ilmaista asiayhteys. Jos serkkusi Elina palaa on tärkeää tietää, onko hän tulessa vai tuleeko hän takaisin esimerkiksi matkalta.

        Jos käytetään sanaa ikoni on tiedettävä, tarkoitetanko sillä ortodoksisen kirkon pyhää kuvaa, tietokoneen kuvakkeita vai onko kysymyksessä yksi semiotiikan merkkiluokista.

        Sanalla tietää on suomen kielessä jo ennestään vakiintunut merkitys. Tietäminen ei tarkoita samaa kuin uskominen, tunteminen tai luuleminen. Näitä varten on olemassa omat verbinsä. uskoa, tuntea ja luulla. Arvella myös.

        Ota se äly ämpäristä ainakin täällä kirjoitellessasi, pysyt paremmin asiassa.


      • Ei oo ees tottakaa
        No kerrohan kirjoitti:

        missä joku noin tekee?

        No olen tainnut jo 3 kertaa myös toistaa: kirkossa! Ollaanko täällä lukutaidottomia? Olin mukana. Sama kotonani: kirkko on totta kirkko on totta ja ajattelin että vakuuttelun makua...


      • Että slleen...
        Pyhää. kirjoitti:

        Ota se äly ämpäristä ainakin täällä kirjoitellessasi, pysyt paremmin asiassa.

        Sinulla ei ole mistä ottaa...


      • Ent. mormoni
        Ei oo ees tottakaa kirjoitti:

        No olen tainnut jo 3 kertaa myös toistaa: kirkossa! Ollaanko täällä lukutaidottomia? Olin mukana. Sama kotonani: kirkko on totta kirkko on totta ja ajattelin että vakuuttelun makua...

        Ei sinne mormonikirkkoon ole pakko mennä eikä muihinkaan kirkkoihin. Jääpi pois vaan. Sukulaisiinsakin voi ottaa etäisyyttä ja jos haluaa, panna välit kokonaan poikki kotiväkeen.

        Valitettavasti tämä mahdollisuus on vain täysi-ikäisillä. Alaikäisellä ei ole mahdollisuuksia päästä turvaan mormonikodista ja mormonismilta, jos vanhemmat eivät tee jotain niin räikeää, että lapsi pääsee turvaan sijaiskotiin tms.

        Jos tilanne käy kovin ahdistavaksi ja raskaaksi, kannattaa alaikäisen kertoa asiasta koulun terveydenhoitajalle tai kuraattorille tai jollekin sukulaiselle, joka ei ole mormoni.


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Ota se äly ämpäristä ainakin täällä kirjoitellessasi, pysyt paremmin asiassa.

        Miten sinun kommenttisi tässä ketjussa liittyvät avaukseen, jonka otsikko on:

        Kirkko on totta - hokema outo!

        Oletko sinä itse omasta mielestäsi pysynyt tässä keskusteluketjussa käsiteltävässä asiassa? Minun mielestäni et ole pysynyt asiassa.


      • Pyhää.
        Että slleen... kirjoitti:

        Sinulla ei ole mistä ottaa...

        Eipä niin, en ole sitä koskaan dramaturgian kurssilla ämpäriin laittanutkaan.


      • Pyhää.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Miten sinun kommenttisi tässä ketjussa liittyvät avaukseen, jonka otsikko on:

        Kirkko on totta - hokema outo!

        Oletko sinä itse omasta mielestäsi pysynyt tässä keskusteluketjussa käsiteltävässä asiassa? Minun mielestäni et ole pysynyt asiassa.

        Toimit innostuessasi kuvaamallasi tavalla: >Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.< tarkoituksenasi juuri käsitteiden sekoittaminen.

        Sinä saat maalailla, rönsyillä ja liioitella; muut eivät, etenkään mormonit?


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Toimit innostuessasi kuvaamallasi tavalla: >Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.< tarkoituksenasi juuri käsitteiden sekoittaminen.

        Sinä saat maalailla, rönsyillä ja liioitella; muut eivät, etenkään mormonit?

        Uskomisen ja luulemisen sanominen tietämiseksi ei ole maalailemista, rönsyilemistä eikä liioittelua vaan se on valehtelemista. Minä rönsyilen välillä, mutta mormonit valehtelevat joka kerran, kun he sanovat tietävänsä asioita, jodien tietäminen on mahdotonta.

        Kielellä saa leikkiä. Muutenkin saa leikkiä ja kaiken ikäiset saavat leikkiä. Monessa leikissä saa jopa narrata, jekuttaa, fuskata ja höynäyttää. Ne kuuluvat monen leikin luonteeseen.

        Sen sijaan valehteleminen on lähes aina väärin.

        On kuitenkin yksi tapauskategoria, jossa valehteleminen on moraalisesti oikein. Tämä kategoria ei ole kuitenkaan mormonismi eikä mikään muukaan uskonto tai julkinen keskustelupalsta.


      • M.E.L.
        Pyhää. kirjoitti:

        Toimit innostuessasi kuvaamallasi tavalla: >Käytin liioittelua, jotta tulisi selväksi mihin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa johtaa käsitteiden sekoittaminen.< tarkoituksenasi juuri käsitteiden sekoittaminen.

        Sinä saat maalailla, rönsyillä ja liioitella; muut eivät, etenkään mormonit?

        Mormoneilta odotetaan ainoastaan yhtä asiaa: Oikeita todisteita Mormonin kirjan tarinoiden tueksi.

        Ennenkuin niitä oikeasti löytyy, olette pelkkiä poskisolisteja huijareita eikä kanssanne ole pienintäkään syytä pitää seuraa tai edes yrittää teitä ymmärtää.

        Selittely on täysin turhaa.


      • M.E.L.
        No kerrohan kirjoitti:

        missä joku noin tekee?

        Jokaisessa MAP-kirkon sakramenttikokouksessa moisia valheita kuulee!


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Eipä niin, en ole sitä koskaan dramaturgian kurssilla ämpäriin laittanutkaan.

        Sinulle voisi tehdä hyvää löysätä hieman vannetta pääsi ympärillä kontrolloiduissa olosuhteissa, joissa leikillä on selkeä aloittamis- ja lopettamishetkensä.

        On hyvä kehittää itsessään sekä konvergentin että divergentin ajattelemisen taitoja.

        "Konvergentti ajattelu pyrkii yhteen "oikeaan" ratkaisuun, divergentti ajattelu taas pyrkii löytämään mahdollisimman monta ratkaisuvaihtoehtoa."

        Vaikka luovuus edellyttääkin jonkin verran älykkyyttä, luovan ihmisen ei tarvitse olla huippuälykäs. Luovuus on myös sinun ulottuvillasi ainakin jossakin mittakaavassa. Miksipä et sen sijaan että kadehdit toisia hankkisi itsellesi samoja taitoja ja ominaisuuksia? Osallistu jollekin improvisaatiokurssille ja kerro sitten, oliko sinulla kivaa kurssilla.

        Ja tiedoksesi, että en ole käynyt eläessäni ensimmäistäkään dramaturgian kurssia. Opettanut sen sijaan olen hyvin monella kurssilla.



        http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/1filosofiapsykologia/psykologia/psykologia2/ongelmanratkaisu


      • Pyhää.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Sinulle voisi tehdä hyvää löysätä hieman vannetta pääsi ympärillä kontrolloiduissa olosuhteissa, joissa leikillä on selkeä aloittamis- ja lopettamishetkensä.

        On hyvä kehittää itsessään sekä konvergentin että divergentin ajattelemisen taitoja.

        "Konvergentti ajattelu pyrkii yhteen "oikeaan" ratkaisuun, divergentti ajattelu taas pyrkii löytämään mahdollisimman monta ratkaisuvaihtoehtoa."

        Vaikka luovuus edellyttääkin jonkin verran älykkyyttä, luovan ihmisen ei tarvitse olla huippuälykäs. Luovuus on myös sinun ulottuvillasi ainakin jossakin mittakaavassa. Miksipä et sen sijaan että kadehdit toisia hankkisi itsellesi samoja taitoja ja ominaisuuksia? Osallistu jollekin improvisaatiokurssille ja kerro sitten, oliko sinulla kivaa kurssilla.

        Ja tiedoksesi, että en ole käynyt eläessäni ensimmäistäkään dramaturgian kurssia. Opettanut sen sijaan olen hyvin monella kurssilla.



        http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/1filosofiapsykologia/psykologia/psykologia2/ongelmanratkaisu

        Kiitos vain keittiöpsykologin diagnoosista.

        Kiertoilmaisusi kutakuinkin kai näin avattuna:

        - vanne kiristää päätäni = mielenterveydessä häikkää
        - luovuus ei edellytä huippuälykkyyttä, joten se on minunkin ulottuvillani.

        Kiitos näistä sanahelinään piilotetuista kannustimista!


      • M.E.L.
        Pyhää. kirjoitti:

        Kiitos vain keittiöpsykologin diagnoosista.

        Kiertoilmaisusi kutakuinkin kai näin avattuna:

        - vanne kiristää päätäni = mielenterveydessä häikkää
        - luovuus ei edellytä huippuälykkyyttä, joten se on minunkin ulottuvillani.

        Kiitos näistä sanahelinään piilotetuista kannustimista!

        Oliko sinulla muuten jotakin palstan aiheeseen eli mormonismiin liittyvää sanottavaa?


      • Pyhää.
        M.E.L. kirjoitti:

        Oliko sinulla muuten jotakin palstan aiheeseen eli mormonismiin liittyvää sanottavaa?

        Entäpä sinulla. Päätit tulla sivusta keskusteluun suoraan asialinjalle.


      • M.E.L.
        Pyhää. kirjoitti:

        Entäpä sinulla. Päätit tulla sivusta keskusteluun suoraan asialinjalle.

        Mille asialinjalle?

        Urputat ja urputat, mutta et pysy palstan aiheessa.

        Pitänet tapanasi kysellä bensaa Siwasta ja galvanoituja nauloja kukkakaupasta.

        Omituinen höpöttäjä!


      • M.E.L.
        Pyhää. kirjoitti:

        Entäpä sinulla. Päätit tulla sivusta keskusteluun suoraan asialinjalle.

        Mormonit ovat todella typerää ja epärehellistä sakkia:

        Sensijaan että kyettäisiin esittämään edes YKSI oikea todiste tai tieteellinen tutkimus koko mormoniuskon olemassaolon perusteeksi, soitetaan vaan tavallasi suuta ja urputetaan.

        Kuules nyt, kirkkosi ja uskontosi absurdi heikkous ei ole kriitikkojen ilkeyttä tai vika. Se on TEIDÄN ja huijarikirkkonne oma vika.

        Kuitenkin moista täyttä hevonpaskaa keppihevosena käyttäen pyritte huijaamaan hyväuskoisilta ihmisiltä rahat mormonieliitin liiketoimintaa palvelemaan.

        Eikö teitä edes yhtään hävetä täysin moraaliton toimintanne?

        Olette täysiä parasiitteja yhteiskuntamme kupeissa ja palkaksenne ansaitsisitte tervauksen höyhenillä, potkun takakpuoleenne ja menolipun rapakon taa reservaattiinne pyhiä ostareitanne rakentelemaan!

        Oppikoot amerikkalaiset pitämään itse huolen ongelmajätteistään - kuten mormonit - sen sijaan että kylvävät paskaansa muiden riesaksi.


      • M.E.L.
        Pyhää. kirjoitti:

        Entäpä sinulla. Päätit tulla sivusta keskusteluun suoraan asialinjalle.

        Täysin vastikkeetta siirrätte MEIDÄN taloudestamme kymmenysten muodossa varallisuutta Yhdysvaltoihin, hyödyttämään pienen mormonieliitin liiketoimintaa.

        Siinä menee sitten mukana suomalaisen mormonimummon tekohammasrahatkin, Perkele!

        Taas löytyi yksi kurja kynsiinne joutunut kiukkuinen naisihminen anoppini naapurustosta joka maksaa kymmenyksensä teille perkeleille ja kerjää sitten almuja naapureiltaan elääkseen!

        Painukaa helvettiin täältä ja vähän sassiin!


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Täysin vastikkeetta siirrätte MEIDÄN taloudestamme kymmenysten muodossa varallisuutta Yhdysvaltoihin, hyödyttämään pienen mormonieliitin liiketoimintaa.

        Siinä menee sitten mukana suomalaisen mormonimummon tekohammasrahatkin, Perkele!

        Taas löytyi yksi kurja kynsiinne joutunut kiukkuinen naisihminen anoppini naapurustosta joka maksaa kymmenyksensä teille perkeleille ja kerjää sitten almuja naapureiltaan elääkseen!

        Painukaa helvettiin täältä ja vähän sassiin!

        Ja TAAS on kyseessä sama seurakunta kuin tekohampaansa menettäneellä mormonimummolla. Jälleen kerran!!!


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Ja TAAS on kyseessä sama seurakunta kuin tekohampaansa menettäneellä mormonimummolla. Jälleen kerran!!!

        Ja asianomaiset kyllä tietävät mistä seurakunnasta on kyse.

        Nyt piispa hommiin ja sassiin, ellei halua hetken päästä julkisesti tukkapöllyä tekemisistään!

        Sitä nimittäin on luvassa ellei toiminta parane.


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Ja TAAS on kyseessä sama seurakunta kuin tekohampaansa menettäneellä mormonimummolla. Jälleen kerran!!!

        Jälleen kerran kyseessä on iäkäs yksinään elävä nainen.

        Pilallepsyykattu, hyväksikäytetty ja heitteillejätetty ressukka. Jälleen kerran, kiitos MORMONIEN!

        On se perkele että tuollaista kukaan edes KEHTAA tehdä jo valmiiksi rikkinäiselle ihmiselle!

        Missä on seurakunnan piispan MORAALI ja seurakunnan ihmisten tolkku?!?!

        HÄVETKÄÄ!!!!


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Kiitos vain keittiöpsykologin diagnoosista.

        Kiertoilmaisusi kutakuinkin kai näin avattuna:

        - vanne kiristää päätäni = mielenterveydessä häikkää
        - luovuus ei edellytä huippuälykkyyttä, joten se on minunkin ulottuvillani.

        Kiitos näistä sanahelinään piilotetuista kannustimista!

        Juuri kerroit toisessa keskusteluketjussa, että mormoni ei tarvitseapua eikä muiden tulkintoja siitä, voiko hän toimia ammatissaan aborttiklinikan lääkärinä tai pitää yhdistettyä viksi- ja tupakkakauppaa.

        Tuo nyt oli sitten mormonin oma tulkint ja, jos omasta mielestäsi osasit tulkita, niin kai tuo sitten sinulle jonkinlaista tulkinnan onnistumisen tyydytystä tuottaa?

        Eli pidä kaikin mokomin hyvänäsi tulkintasi.

        Ei minun tarvitse olla tässäkään asiassa samaa mieltä kanssasi.


      • Ent. mormoni
        Pyhää. kirjoitti:

        Kiitos vain keittiöpsykologin diagnoosista.

        Kiertoilmaisusi kutakuinkin kai näin avattuna:

        - vanne kiristää päätäni = mielenterveydessä häikkää
        - luovuus ei edellytä huippuälykkyyttä, joten se on minunkin ulottuvillani.

        Kiitos näistä sanahelinään piilotetuista kannustimista!

        Yritä hoitaa kateutesi pois. Se on aivan turhaa.

        Vanha sanonta "kateus vie kalatkin vedestä" pitää paikkansa. Ei kateus tietenkään meren kaloja vie. Kateus kuivattaa sen oman rutakon, jossa on vielä toivottavasti hengissä muutama lampiruutana.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruutana


      • Ent. mormoni
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Uskomisen ja luulemisen sanominen tietämiseksi ei ole maalailemista, rönsyilemistä eikä liioittelua vaan se on valehtelemista. Minä rönsyilen välillä, mutta mormonit valehtelevat joka kerran, kun he sanovat tietävänsä asioita, jodien tietäminen on mahdotonta.

        Kielellä saa leikkiä. Muutenkin saa leikkiä ja kaiken ikäiset saavat leikkiä. Monessa leikissä saa jopa narrata, jekuttaa, fuskata ja höynäyttää. Ne kuuluvat monen leikin luonteeseen.

        Sen sijaan valehteleminen on lähes aina väärin.

        On kuitenkin yksi tapauskategoria, jossa valehteleminen on moraalisesti oikein. Tämä kategoria ei ole kuitenkaan mormonismi eikä mikään muukaan uskonto tai julkinen keskustelupalsta.

        Nimimerkki Pyhää, erityisesti sinulle pari pientä mietintätehtäväa:

        1. Millaisesssa tapauksessa sinun on moraalisesti oikein ja jopa velvollisuus valehdella toiselle ihmiselle? Kerro yksi esimerkkitapaus.

        2. Mikä tulee sitä suuremmaksi, mitä enemmän siitä ottaa pois? Vastaukseksi ei kelpaa rakkaus, vaan etsitään konkreettista ja nähtävissä olevaa suurenemista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe