Olenko normaalipainoinen vai ylipainoinen?

olenko läski?

Olen 11-vuotias tyttö ja olen 160cm pitkä sekä painan 51kg. Olenko ylipainoinen? Äidin mielestä olen lihava kun taas isäni mielestä hoikka. Välillä äidin valitus on ottanut minua päähän niin paljon, että olen joskus jopa suunnitellut itsemurhaa tai karkaamista. Menen melkein joka ilta nukkumaan itkien kun olen niin lihava. Kotona syön omasta mielestäni terveellisesti mm: tavallisen aamupalan, päivällisen ja välipalan sekä joskus iltapalan. Liikun myös paljon, sillä kävin jo 3-vuotiaana jumpassa, 4-vuotiaana aloitin tenniksen ja harrastin sitä 2 vuotta, 6-vuotiaana aloitin voimistelun ja harrastin sitä ihan tänne 11-vuotiaaksi asti. Tällä hetkellä en harrasta mitään, mutta aloitan pian varmaan sulkapallon. Liikun nytkin paljon mm: käyn uimassa usein sekä teen aamu-ja iltajumpan johon kuuluu: vatsa-ja selkälihasten tekeminen sekä muu venyttely. Lisäksi olen muutenkin ulkona paljon leikkimässä ja juoksemassa ja teen muutenkin usein pyöräily-ja kävelylenkkejä. Nukun myös ihan riittävästi. En omasta mielestäni ole yhtään lihava tai pullea, mutta maha pömpöttää hieman. Lisäksi reisissäni on selvästi läskiä, sillä kun esim: juoksen, niin ne heiluvat lötkösti sinne tänne. Vatsalihasta löytyy kyllä ja myös käsi-ja selkälihaksiakin. Mutta en millään voi ymmärtää, miten painan 51kg!? Olenko siis ylipainoinen? Vai mistä moiset kilot ovat tulleet yhtäkkiä, sillä muutama kk sitten painoin 46kg niin miten nyt voin painaa 51kg, vaikka olenkin noudattanut samoja elämäntapoja niin kuin ennenkin. Joten voisiko joku edes vastata tähän, sillä minä todellakin haluaisin tietää!

Kiitos!

24

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olenko läski?

      vastailkaa pliis!!!

      • Tätsy kertoo

        Hyvä tyttö,

        Olen vihainen äidillesi, jos haukkuu sinua lihavaksi. Sinä olet täysin normaalipainoinen, et edes ylipainon rajoilla! Voit vaikka itse tarkistaa asian jä näyttää sen äidillesi lasten painoindeksilaskurista: http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

        Äitisi käytös on moitittavaa, sillä juuri tuollaisilla kommenteilla ajetaan nuori helposti syömishäiriöihin. Esim. anoreksia on vakava sairaus, josta usein jää pysyvät vauriot suolistoon ja sydänlihakseen. Pahimmillaan se johtaa kuolemaan, n. 5% sairastuneista kuolee.

        Vaikka olisit lihava, ei siihen saisi suhtautua noin. Vaikutat itse ikäistäsi kypsemmältä ja toivon, ettet anna äitisi puheiden masentaa. Olet varmasti normaalipainoinen suloinen naisen alku.

        Jatka terveiden ruokailu- ja elintapojen noudattamista, niin pieni lapsenomainen mahan pömpötyskin häviää. Pidä däännölinen ateriarytmi, syö joka päivä 5-6 ateriaa eli aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja 1-2 pientä välipalaa. Näin pidät nälän ja makeanhimon poissa ja tulet yhteensä syöneeksi vähemmän kaloreita päivässä kuin jos syöt vain 3 ateriaa.

        Rasvan kertyminen reisiin johtuu geeneistä ja naishormoneista. Olet kehittymässä naiseksi. Naiseksi kasvaminen tapahtuu vähän eri aikaan eri tytöillä. Kehittyminen muuttaa vartaloa. Läski reisissä ei ole terveydellinen riski kuten vatsan sisäinen rasva. Parempi hyväksyä oma kroppa sellaisena kuin se on kuin laihduttaa itsensä luuviulun näköiseksi, jotta reidet ohentuisivat. Nykymitoissasi olet kauniimpi. Toisilla naisilla vaan yksinkertaisesti on luontaisesti paksut reidet, vaikkat muuten olisivat jopa laihoja. Reisien treenaus ei täsmäpolta rasvaa niistä, vaan rasva palaa tasaisesti kaikkialta - ja kova treeni paksuntaa reisiä kasvattamalla niiden lihaksia.


        Teini-ikäisen, etenkin normaalipainoisen, laihduttaminen on terveysriski. Älä siis missään nimessä ala laihduttaa!

        Iässäsi paino ja pituus voi joskus ryöpsähdellä. Toisaalta paino vaihtelee normaalistikin päivän ajan ja eri päivien välillä 2-3 kg. En olisi huolissani vaa'an lukemista. Ja jos olit punninnut itsesi eri vaaoilla, lukemat eivät ole vertailukelpoisia. Kotivaa'at näyttävät kaikki vähän erilailla. Punnitse itsesi aina samalla vaa'alla ja korkeintaan kerran viikossa, mieluiten vielä harvemmin. Ja aina aamulla alasti ennen aamiaista. Näin lukemat kertovat painon kehityksen suunnan.

        Hyvää kesän jatkoa!


      • olenko läski?
        Tätsy kertoo kirjoitti:

        Hyvä tyttö,

        Olen vihainen äidillesi, jos haukkuu sinua lihavaksi. Sinä olet täysin normaalipainoinen, et edes ylipainon rajoilla! Voit vaikka itse tarkistaa asian jä näyttää sen äidillesi lasten painoindeksilaskurista: http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

        Äitisi käytös on moitittavaa, sillä juuri tuollaisilla kommenteilla ajetaan nuori helposti syömishäiriöihin. Esim. anoreksia on vakava sairaus, josta usein jää pysyvät vauriot suolistoon ja sydänlihakseen. Pahimmillaan se johtaa kuolemaan, n. 5% sairastuneista kuolee.

        Vaikka olisit lihava, ei siihen saisi suhtautua noin. Vaikutat itse ikäistäsi kypsemmältä ja toivon, ettet anna äitisi puheiden masentaa. Olet varmasti normaalipainoinen suloinen naisen alku.

        Jatka terveiden ruokailu- ja elintapojen noudattamista, niin pieni lapsenomainen mahan pömpötyskin häviää. Pidä däännölinen ateriarytmi, syö joka päivä 5-6 ateriaa eli aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja 1-2 pientä välipalaa. Näin pidät nälän ja makeanhimon poissa ja tulet yhteensä syöneeksi vähemmän kaloreita päivässä kuin jos syöt vain 3 ateriaa.

        Rasvan kertyminen reisiin johtuu geeneistä ja naishormoneista. Olet kehittymässä naiseksi. Naiseksi kasvaminen tapahtuu vähän eri aikaan eri tytöillä. Kehittyminen muuttaa vartaloa. Läski reisissä ei ole terveydellinen riski kuten vatsan sisäinen rasva. Parempi hyväksyä oma kroppa sellaisena kuin se on kuin laihduttaa itsensä luuviulun näköiseksi, jotta reidet ohentuisivat. Nykymitoissasi olet kauniimpi. Toisilla naisilla vaan yksinkertaisesti on luontaisesti paksut reidet, vaikkat muuten olisivat jopa laihoja. Reisien treenaus ei täsmäpolta rasvaa niistä, vaan rasva palaa tasaisesti kaikkialta - ja kova treeni paksuntaa reisiä kasvattamalla niiden lihaksia.


        Teini-ikäisen, etenkin normaalipainoisen, laihduttaminen on terveysriski. Älä siis missään nimessä ala laihduttaa!

        Iässäsi paino ja pituus voi joskus ryöpsähdellä. Toisaalta paino vaihtelee normaalistikin päivän ajan ja eri päivien välillä 2-3 kg. En olisi huolissani vaa'an lukemista. Ja jos olit punninnut itsesi eri vaaoilla, lukemat eivät ole vertailukelpoisia. Kotivaa'at näyttävät kaikki vähän erilailla. Punnitse itsesi aina samalla vaa'alla ja korkeintaan kerran viikossa, mieluiten vielä harvemmin. Ja aina aamulla alasti ennen aamiaista. Näin lukemat kertovat painon kehityksen suunnan.

        Hyvää kesän jatkoa!

        Kiitos Tätsy.

        Toivoisin kuitenkin muiltakin vastauksia, kiitos.


      • Olet normaalipainoinen!

        Äitisi laihuuden ihannointi on sairasta. Olet ihan normaalipainoinen 11-vuotias, täydellinen nuori nainen. Tuossa iässä ei pitäisi painoa edes ajatella, ellei ole oikeasti lihava. Kunhan pitää herkkujen syönnin kurissa eikä mässää hamppareita, pitsaa, sipsejä, limsaa ja karkkeja ym., ei liho ilman aineenvaihdunnan sairautta. Em. herkkujakin voi syödä joskus "herkkupäivänä".

        Jos tuossa iässä alkaa laihduttaa, johtaa se useimmiten painon jojotteluun ja ylipainoiseen aikuisuuteen. Järkevästi syöden paino pysyy hallinnassa.


      • enoovarma

        Mä oon 11-vuotias tyttö oon omasta mielestäni lihava mut terkkari väittää et oon normi pituus:149,5 paino:57 toivon et vastaatte pian
        kiitos jo etukäteen.


      • enoovarma
        enoovarma kirjoitti:

        Mä oon 11-vuotias tyttö oon omasta mielestäni lihava mut terkkari väittää et oon normi pituus:149,5 paino:57 toivon et vastaatte pian
        kiitos jo etukäteen.

        Vastailkaa pliis.


      • vastaus sinulle
        enoovarma kirjoitti:

        Vastailkaa pliis.

        Sinulla on ylipainoa. Tavallinen paino tytölle pitäisi olla noin:

        [oma pituus] - 110 = ihannepaino [ /- 0-5kg)

        Sinun kohdallasi se on jotenkin näin:
        149,5 - 110 = 39,5kg (tai 34,5 - 44,5kg ruumiinrakenteestasi riippuen)


      • mahtava matsku
        vastaus sinulle kirjoitti:

        Sinulla on ylipainoa. Tavallinen paino tytölle pitäisi olla noin:

        [oma pituus] - 110 = ihannepaino [ /- 0-5kg)

        Sinun kohdallasi se on jotenkin näin:
        149,5 - 110 = 39,5kg (tai 34,5 - 44,5kg ruumiinrakenteestasi riippuen)

        Mistäs näin näppärän kaavan kekkasit? Ja juuri tytöille? Entäs pojille?

        Eli jos lapsen pituus on 110 cm, niin painon oltava 0 kg. Ai, nii.... voihan se painaa siis puoli kiloa.


      • Anonyymi
        enoovarma kirjoitti:

        Mä oon 11-vuotias tyttö oon omasta mielestäni lihava mut terkkari väittää et oon normi pituus:149,5 paino:57 toivon et vastaatte pian
        kiitos jo etukäteen.

        No en itekään tiiä ootko, ite oon 10-v, 153cm ja painan tasan 40kg... olenko minä ylipainoinen? Omasta mielestäni en...


    • normaali oot.

      Lihas painaa enemmän kuin rasvakudos.

      Onko äitisi ihan terve psyykkeeltään vai onko tämä taas joku provo?

      Syö kunnon ruokaa ja liiku kohtuullisesti, niin elintasosairaudet pysyy poissa.

      Opiskele ja nauti elämästä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

    • äitis on sairas

      Äitis on tosi typerys. Isäsi on oiekassa. Älä tapa itseäs moisen sairaaloisen naisen takia.

    • olenko läski?

      Juu, no kiitos kaikista vastuksista.

    • Tytsynen1003

      Ite oon myös 11 :) painan 35kg, mutta oon kyllä aika laiha. Oon sua myös paljon lyhyempi.

    • pelkäänolevanilihava

      Olen 14-vuotias ja äitini on haukkunut minuakin, sillä vaikka hän on pari kiloa kevyempi ja jotain 170 senttiä pitkä(suunnilleen samankokoinen kuin minä) olenko läski, jos olen 164 cm pitkä ja painan noin 64 kg?

      • )37:€:€

        Et ole:)


      • Ihan karusti

        kyllä olet.


    • Oho...

      Voi herran jumala sentään! Muistakaa lapset elää ja voida hyvin kehossanne! Muistelen omia ala-astevuosia (jopa ylä-aste), ei silloin ollut aikaa miettiä painoaan. Nuoren naisen elimistö muuttuu niin paljon eri ikäkymmennillä, ettei tuon ikäisenä ylipaino-asioita kuulu edes miettiä, jollei sitten oikeasti tule diagnooseja siitä että kroppa ei esim kestä, sairauksia jne. Jos syöt omasta mielestäsi normaalisti ja jopa liikut, heitä mielestäsi tuonlaiset itsetuhoiset ja alentavat ajatukset!! Hävettää oikein äitisi puolesta, hyi mitä käytöstä! Yritä voida hyvin itsesi kanssa, vaikkakaan äitisi asiassa ei varmastikaan auta! Raaka fakta on se, että meistä jokainen seisoo täällä maailmassa siltikin yksin..Tunnen omassa elämässäni oikeasti ylipainioisia ihmisiä jotka voivat henkisesti hyvin lihavuutensa kanssa, ja sitä sinä et ole!! Taitaa äitisi purkaa omaa huonoa oloaan sinuun, ehkä hän jopa "koittaa suojella sinua muiden kiusaamiselta", tai sitten vain on itsetuntokriisissä itsensä kanssa!
      Paljon voimia pikkuinen!

    • Anonyymi

      Äitisi on sairas!

      • Anonyymi

        Aloittaja on jo aikuinen joten olet vähän liian myöhässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja on jo aikuinen joten olet vähän liian myöhässä.

        Saan minä kommentoida jos haluan! Älä ole ilkeä, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan minä kommentoida jos haluan! Älä ole ilkeä, kiitos!

        Ja muuten, miksi sinäkään luet enää näitä aiheita, jos tänne ei saa muut edes kommentoida ja tulla lukemaan? Kysynpähän vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan minä kommentoida jos haluan! Älä ole ilkeä, kiitos!

        No ajattelin vaan sanoa että aloittaja on aikuinen.Ja saattaa että on muuttanut jo pois kotoa äidin takia.


    • Anonyymi

      oot täydellinen.....

      • Anonyymi

        Mistä sä tiiät mitä 8 vuodessa on tapahtunut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1749
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1262
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      76
      1086
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe