Revolution, elikä kierto takaisin menneeseen

Nimimеrkki

Olen esikoislestadiolaisesta perheestä. Kotikasvatukseni oli erittäin ankara tiukkislestadiolaisesta isästäni johtuen. Näin jälkeenpäin voin tunnustaa, että lapsuuteni oli erittäin ankea ja ahdistava.

Meidät lapset puettiin kouluun eri tavalla kuin muut. Meidän poikien hiukset leikattiin aina lyhyiksi ja tyttöjen hiukset laitettiin tiukalle letille. Varsinkin hiustenleikkuupäivän jälkeen kouluun meno oli ahdistavaa - sain kuulla jatkuvaa kuittailua lestadiolaisten tavoista. Suurella perheellämme ei ollut tietenkään käytettävissä rahaa lasten vaatteisiin ja niinpä sain aina jonkun sukulaispojan vanhoja vaatteita.

Isäni sekä muutamat muut samanmieliset lohduttivat kiusatuksi joutumisesta, että se on sitä Jeesuksen ristin kantoa. Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat!

Helvetin tulella ja ikuisella kadotuksella peloteltiin jo pienestä. Varsinkin isojen seurojen viikonloput olivat ahdistavia. Tottakai ymmärrän, ettei kukaan pahuuttaan aiheuta lapselle ahdistusta, vaan toimii omasta mielestään oikein että lapsikin pääsisi taivaaseen. Huomaamattaan kuitenkin vanhemmat käyttävät samanlaista retoriikkaa ja psykologisia tehokeinoja, jotka ovat aina toimineet. Siis - opillisilla säännöillä ei ole suurta merkitystä, vaan kuinka pidetään porukka kasassa, ettei kukaan "eksyisi".

Olen kristitty ja uskon kyllä. Aikuiseksi kasvettuani olen kuitenkin pikkuhiljaa etääntynyt lestadiolaisuudesta, vaikka seuraankin toimintaa ja kuuntelen seuroja netistä. Olen huomioinut, että lestadiolaisuuden kehä on pyörähtänyt takaisin lapsuuteni perinteiseen ihmismielen murskaamismenetelmään. Jopa retoriikkakin on samaa.

Minulla on yhä paljon lestadiolaisia ystäviä ja sukulaisia. Kohtuullisen hyvin he ovat minun antaneet olla rauhassa. En kylläkään pelkää keskustella uskonasioistakaan heidän kanssaan. Jotkut puolitutut joskus kyselevät, että milloin palaan takaisin.

Tällainen vuodatus tällä kertaa. En ole katkera lapsuudestani, mutta aivan pelkällä hyvälläkään en pysty sitä muistelemaan. Kaikkea hyvää ystävät!

1

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suntt.

      Hyvä että purat sydäntäsi siitä ahdistuksesta jota olet saanut kokea. Ei vanhempasi pahaa sinulle kuitenkaan tarkoittanut. Mutta kun he ovat on täysin yhteisönsä vankina ja siitä pelottelun ohjeet pahaa vastaan saaneet. He katsoivat vain oman vanhemmuutensa hyväksyttäväksi yhteisössään ja Jumalankin silmissä. He ovat laittaneet itsensä ja Jumalan lastensa edelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe