Lesken hallintaoikeus sisällytettävä lesken varoihin ?

ruprecht

Lesken hallintaoikeus voidaan laittaa kuolleen puolison velkoihin velvoitteeksi, mutta tuleeko se samalla laittaa lesken omaisuudeksi?

9

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallintaoikeutta ei merkitä sen paremmin vainajan velaksi kuin lesken omaisuudeksi.

      Sen sijaan hallintaoikeusrasite otetaan huomioon vainajan omaisuutta arvostettaessa. Asunnon arvoksi ei siten merkitä rasitteettoman asunnon arvoa, vaan perintö- ja lahjaverolaissa säädetyin tavoin laskettu alempi arvo. Verottaja tekee vähennyksen viran puolestakin. PerVL 10 § http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378#L2P10

      • Lakinainen

        Verottajan ohjeistus kylläkin on, että asunnon arvo kirjataan perukirjaan sellaisenaan eli ilman tuota hallintaoikeusvähennystä. Se lasketaan viran puolesta perintöverotuspäätöksessä. Tämä toki edellyttää sitä, että perukirjaan on kirjattu se, että leski vetoaa hallintaoikeuteensa (kyse siis yhteisen kodin hallintaoikeudesta).

        Tiedustelin itse vastaavaa asiaa juuri yhdessä tapauksessa, jossa perintönä tuli omaisuutta, johon kohdistui perittävän äidin hallintaoikeus. Tällöinkin ohje oli, että omaisuus kirjataan perukirjaan käypään arvoonsa ja verottaja laskee sitten itse hallintaoikeusvähennyksen. Liitin kuitenkin varmuuden vuoksi perukirjaan saatekirjeen, jossa kehotin ottamaan tuon hallintaoikeusvähennyksen huomioon perintöverotusta toimitettaessa. Perintöverotuspäätöksiä kun tehdään aika liukuhihnatyyppisesti, joten tarkkana on syytä olla.


      • Lakinainen kirjoitti:

        Verottajan ohjeistus kylläkin on, että asunnon arvo kirjataan perukirjaan sellaisenaan eli ilman tuota hallintaoikeusvähennystä. Se lasketaan viran puolesta perintöverotuspäätöksessä. Tämä toki edellyttää sitä, että perukirjaan on kirjattu se, että leski vetoaa hallintaoikeuteensa (kyse siis yhteisen kodin hallintaoikeudesta).

        Tiedustelin itse vastaavaa asiaa juuri yhdessä tapauksessa, jossa perintönä tuli omaisuutta, johon kohdistui perittävän äidin hallintaoikeus. Tällöinkin ohje oli, että omaisuus kirjataan perukirjaan käypään arvoonsa ja verottaja laskee sitten itse hallintaoikeusvähennyksen. Liitin kuitenkin varmuuden vuoksi perukirjaan saatekirjeen, jossa kehotin ottamaan tuon hallintaoikeusvähennyksen huomioon perintöverotusta toimitettaessa. Perintöverotuspäätöksiä kun tehdään aika liukuhihnatyyppisesti, joten tarkkana on syytä olla.

        Toki ohje on tuo, perunkirjoituksen toimittajat kun voivat olla maallikoita. Selkeämpää on jättää vähennyksen laskeminen verottajalle ja varmistua siitä, että vähennys myös tehdään. Itse olen merkinnyt varoihin näkyviin käyvän arvon sekä hallintaoikeusvähennyksen, joiden erotuksen olen merkinnyt omaisuuden perunkirjoitusarvoksi.


      • Lakinainen
        nix_nax kirjoitti:

        Toki ohje on tuo, perunkirjoituksen toimittajat kun voivat olla maallikoita. Selkeämpää on jättää vähennyksen laskeminen verottajalle ja varmistua siitä, että vähennys myös tehdään. Itse olen merkinnyt varoihin näkyviin käyvän arvon sekä hallintaoikeusvähennyksen, joiden erotuksen olen merkinnyt omaisuuden perunkirjoitusarvoksi.

        Minusta on kuitenkin selkeämpää se, että perukirjaan kirjataan nimenomaan tuo käypä arvo. Itse kirjaan perukirjan loppuun yleensä yhteenvedon molempien puolisoiden omaisuuksista ja lasken avio-osat tasingon. Tässä laskelmassa tulee kuitenkin käyttää todellisia arvoja.


    • gertrude
      • Lakinainen

        Ei pidä paikkaansa. että hallintaoikeusvähennys olisi vainajan velkaa, enkä usko että minkäänlaisiin oppaisiinkaan olisi tällaista ohjetta kirjattu.

        Hallintaokeusvähennystä ei tule myöskään kirjata pesän velaksi tai vähennykseksi. Verohallinto toki ottaa vähennyksen huomioon perintöverotusta toimitettaessa, jos perukirjaan on kirjattu, että leski hallintaoikeuteensa vetoaa.

        Gertruden linkittämältä verohallinnon sivulta löytyy selkeä ohje siitä, mitä perukirjaan saadaan kirjata vähennyksiksi.

        "Mitä vähennyksiä perukirjaan voi merkitä?

        Kuolinpesän varoista voidaan vähentää vainajan velat, joihin luetaan myös (perinnönjättäjän elinaikaan kohdistuvat) verot ja maksut. Lisäksi voidaan vähentää vainajan hautaamisesta sekä perunkirjoituksesta ja hautakiven hankkimisesta ja pystyttämisestä aiheutuneet kohtuulliset kustannukset. Pesän varoista ei voi vähentää samasta saannosta maksettavaa perintöveroa eikä omaisuuden realisoinnista aiheutuneita kustannuksia."

        Ja tässä vielä linkki toiseen verohallinnon ohjeeseen, jossa nimenomaan todetaan, että hallintaoikeusvähennyksen laskee verohallinto (ei siis perukirjan laatija).

        http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Perinto/Perinnon_arvo(9820)


    • Noin voidaan lain mukaan menetellä. Sanottu vähennys ei ole vainajan tai pesän velkaa, usein otsikko onkin "Velat ja vähennykset".

      PerVL 9.3
      "Verovelvolliselle tulevan omaisuuden arvosta saadaan niin ikään vähentää sellaisten velvoitusten arvo, joiden nojalla verovelvollisen tulee kertakaikkiaan tahi aika-ajoin toimittaa toiselle rahanarvoinen suoritus taikka antaa toisen jollakin tavoin käyttää hyväkseen verovelvollisen omaisuutta, mikäli tämä ei saa siitä vastiketta. Perinnönjättäjän puolison saaman perintökaaren 3 luvun 1 a §:ssä tarkoitetun hallintaoikeuden arvo saadaan vähentää verovelvolliselle tulevan omaisuuden arvosta siltä osin kuin hallintaoikeus koskee perintökaaren 3 luvun 1 a §:n 2 momentissa tarkoitettua asuntoa ja asuntoirtaimistoa. (15.6.1984/463)"

      Kun vähennys kohdistuu tiettyyn omaisuuteen, se voidaan ottaa huomioon myös tuon omaisuuden arvostuksessa, kunhan huomioon ottaminen on arvostuksessa ilmaistu.

      Mutta ap:n kysymykseen - lesken varoiksi hallintaoikeutta ei merkitä, sehän on verotuksesta vapaata.

      • Lakinainen

        Hallintaoikeusvähennys tosiaan otetaan huomioon perintöverotusta toimitettaessa, mutta hallintaoikeus ei ole pesän velka eikä vähennys. Sitä ei kirjata perukirjaan, vaan verohallinto laskee vähennyksen.


    • Lakinainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe