Sepram (SSRI) / paniikkihäiriö. Oma kokemus.

Onnellinen32

Ajattelin jakaa oman kokemukseni sepramista, mikä on serotoniinin takaisinoton estäjä (SSRI) lääke, sekä paniikkihäiriöstä. Pyrin olemaan mahdollisimman suora sepramin haitoista sekä hyödystä omalla kohdallani.

Sairastuin paniikkihäiriöön ollessani 20 vuotias. Poltin sillion jonkin verran pilveä ja sain todella rajuja paniikkikohtauksia siitä. Eräänä päivänä paniikkihäiriö tuli ilman pilveä ja jäi päälle. Tällöin en tiennyt, että kyseessä oli paniikkihäiriö, niinkuin en tiennyt myöskään, kuin sain niitä poltellessa. Lopetin polttamisen siihen paikkaan.

Taisteltuani kaksi kuukautta tässä kauhistuttavassa epätodellisessa olossa pääsin psykiatrille joka määräsi sepram 20mg ja diapameja, sekä diagnisoi paniikkihäiriön. En ikinä alkanut syömään päivittäin diapameja, koska pelkäsin, että jos nekään eivät auta - halusin säilyttää vielä jonkin turvan sekä tiesin, että ne eivät ole tarkoitettu pitkäaikaisapuun. Diapamit jäivät kokonaan pois muutamien kokeilujen jälkeen.Olo oli sinäänsä vähän helpottunut, koska "olotilani" sai nimen, paniikkihäiriö, eikä tarvinnut pelätä mitään vakavampaa kuten psykoosia. Jokatapauksessa tästä alkoi vuosia kestävä paranemisprosessi.

Sepram auttoi minua paljon. En itseasiassa tiedä olisinko parantunut koskaan ilman sitä. Se ei aiheuttanut minulla "zombi" oloja mistä olen lukenut täällä. Söin sitä yhteensä 8-vuotta ja tämän aikana olin hyvin tunteellinen ihminen. Se tuntui lähinnä tekemään olostani sidettävän vaikka paniikki/ahdistus kohtauksia vieläkin esiintyi - oli hyviä ja huonoja kausia. Haittavaikutuksia huomasin, kun nostin annoksen 30milligrammaan. Silloin ei enää haluttanut, joten siirryin takaisin 20mg. Tämän 8-vuoden aikana elin varmaan samalla lailla kuin monet nuoret. Viikonloppuisin tuli juotua alkoholia, muuten en päihteisiin koskenut.

Pitkien hyvien jaksojen jälkeen yritin kaksi kertaa lopettaa sepramin siinä onnistumatta. Oireet palasivat heti takaisin. Kolmannella kerralla ne eivät enää palanneet. Nyt olen ollut todella kauan syömättä sepramia ja mitään ongelmia ei ole ollut. Vieroitusoireet rajoittuivat lähinnä huimauksiin joita kesti kaksi viikkoa. Aikaisemmilla lopetuskerroilla tuli todella pahoja ahdistus tiloja - ehkä tiputin annosta liian nopeasti tai elämän tilanne ei ollut tarpeeksi vakaa lopettamiseen. Lopettamisen jälkeen huomasin, että olin tasapainoisempi kuin koskaan ja keskittymiskykyni oli parantaunut. Silti uskon, että sepram oli minun tapauksessani välttämätön, oman aikansa. Se tunne, että huomasin pärjääväni ilman lääkkeitä, jopa paremmin kuin lääkkeen kanssa oli uskomaton. Se antoi paljon itsevarmuutta.

Paniikkiihäiriön syitä en tiedä. Joillain alkoholi aiheuttaa niitä, joillain kannabis, joillain vain geenit. Itselläni uskon pääsyyn olevan geenit - olen tod. herkkä mm. päihteille. En kuitenkaan ikinä ollut mikään riskitapaus päihteiden kanssa. Olin onnellinen nuori, jonka elämä vaikeutui paniikkikohtausten jälkeen. Avoimesta ja superpuheliaasta nuoresta oli muuttunut todella ahdistunut ihminen.

Nyt jälkeenpäin ajateltuna olen huomannut, että iän myötä vaan muuttui. En nuorempani uskonut voivani koskaan elää ilman paniikkihäiriöitä. Minähän olin omasta mielestäni maailman ahdistunein ihminen, ja täysin toivoton tapaus. Nyt elän erittäin vakaata ja onnellista perheelämää sekä työskentelen unelmieni työssä. Paniikkikohtauksissa yksi olellinen asia on niiden kohtaaminen sekä onnistumisen kokemukset - lääkkeet voivat auttaa näihin. Myös muun elämän tasapaino vaikutta todella paljon.

2

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienoa

      Hei, kiitos tarinastasi!

      Se on eittämättä onnellinen ja antaa toivoa niille, jotka kamppailevat paniikihäiriön ym. kanssa. Kaikenlainen tsemppi on usein tarpeen. Hienoa, että olet selvinnyt nuoruuden haasteistasi ja löytänyt tasapainoa elämään. Sinulla olisi varmasti paljon annettavaa nuorille.

      Nämä lääkeasiat ovat kyllä aika kinkkinen juttu. Sinä taidat kuulua siihen pieneen joukkoon, joa ei saa lääkeestä haitallisia sivuvaikutuksia ja vielä pääsee lääkkeestä suhteellisen helposti. Voinko kysyä, kuinka pitkään olet ollut nyt ilman lääkeitä? Tässä kyllä herää myös ajatus, kuinka paljon lääe sinua todella auttoi, sillä koit edelleen samoja paniikkituntemuksia, vaikka lääke oli käytössä. Placebo-vaikutus voi usein olla erittäin suuri. Mieli on ihmeellinen. Todellisuudessa kaltaisiasi onnellisia tarinoita on pieni osa, monet muut kamppailevat lääkehaittojen kanssa ja vuosien käytön jälkeen eivät pääse lääkkeestä tai saavat pitäaikaiset, invalidisoivat vaivat. Tämä joukko on tyysti psykiatrisen hoidon tabu, eikä apua tai ymmärrystä ole juuri tarjolla.

      Nämä onnelliset tarinat ovat tietenkin arvokkaita kyseiselle henkilölle ja saamme olla onnellisia hänen puolestaan. Valitettavasti psyykelääkkeet ja psykiatrinen hoito eivät ole niin ruusuisia ja usein näillä pelataan ihmisen koko elämän kanssa. Lääkkeiden takia voit menettää kaiken ja joutua rakentamaan elämäsi täysin uudestaan.

      Tämä on syytä pitää mielessä, vaikka näistä onnellisistakin tapauksista saamme lukea.

      • Onnellinen32

        Olen ollut nyt 3,5 vuotta ilman. Tuo placebo vaikutus on varmasti suuri, mutta uskon että se toimii molempiin suuntiin. Uskon, että kun paniikkihäiriöpotilas vähentää lääkkeitä niin vieroitusoireiden tai sairauden uusimisenpelko pahentaa huomattavasti oloa. Omalla kohdallani en osaa sanoa kuinka suuren avun loppujelopuksi lääkkeestä sain, voi olla todella pieni tai todella suuri. Elämä oli jokatapauksessa todella hankalla ja tulavaisuus näytti pimeältä. En halua puhua lääkkeiden puolesta, mutta en myöskään vastaan. Kahdella ensinmäisellä lääkkeen lopettamisyrityklsellä sain vieroitusoireita, mutta uskon, että tiputin annosta liian nopesti, ja osa oireista saattoi olla vieroitusoireiden/sairauden uusiutumisen pelkoa.

        Itselläni oli todella suurikynnys mennä psykiatrille. Kaksi kuukautta putkeen painajaisunimaisessa olossa sai muuttamaan mielen. Sen kahden kuukauden aikana aloitin käymään psykologilla, mutta tuntui, ettei siitä ollut kiireapua. Toisinsanoen, kun kynnys mennä psykiatrille on suuri, sairaus tai koettu haitta on jo voimakas sinne mennessä. Ja nämä mielenterveysonglemat lamauttavat ja pilaavat eläämää myös ilman lääkkeitä. Joskus tuntu, että koko sairaus laitetaan lääkkeiden piikkiin. Lääkkeitä on toki hyvä kyseenalaistaa, ja itsekkin uskon että diagnooseja tehdään liian helposti eteenkin potilaille joille yksi lääkitys on jo annettu. Tuntuu, että joillekkin tehdään esim. diagnoosi oireiden takia mitkä juontuvat toisen lääkkeen haittavaikutuksista.

        Joissain tapauksissa lääkkeet ovat varmasti hyviä (voivat esim. estää itsemurhan), mutta harmillisen monissa tapauksessa lääkärit ikäänkuin ruokkivat jatkamaan lääkkeitä ja määrämään niitä vain lisää. Omassa tapauksessa uskoisin, että tämä sepram oli välttämätön, oli se sitten täyttä placebovaikutusta tai ei.

        Kiitos todella asiallisesta ja mielenkiintoisesta kommentista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe