Ulkomaalaiselle ei pankkitiliä Suomessa

Pettynyt pankkeihin

Yritimme avata miehelle pankkitilin lukuisista pankeista onnistumatta. Ei näköjään riitä pankille, että ulkomaalaisella on voimassaoleva oleskelulupa, suomalainen hetu ja virallinen henkilötodistus = passi. Rahaakin olisi vielä laittaa tilille, mutta ei onnistusekään. Olen itse suomalaisena järkyttynyt ulkomaalaisten eriarvoisuudesta Suomessa. Jotenkin luulin, että täällä kaikki on suht samalla viivalla, mutta ei ole. Mietin vaan, että kyllä ulkomaalaisen on aika mahdoton hoitaa raha-asiansa Suomessa, jos ei saa pankkitiliä itselleen. Pankista jopa ehdottivat, että asiakkuus Kelan tai minkä ihmeen sossun kanssa ratkaisisi ongelman ja tili avattaisiin samantein. Me ei kuitenkaan haluta moista "asiakkuutta", kun miehelläni on kuitenkin palkkatuloja. Älkää kuulkaa suomalaiset ihmetelkö, miksi ulkomaalaiset juoksee täällä tukien perässä! Vaikuttaa siltä, ettei heillä ole vaihtoehtoja, jos haluavat edes pankkitilin itselleen. Aivan käsittämätöntä, ettei edes raha (palkkarahat) kelpaa pankeille tilin avaamiseen vaan rahojen pitäisi tulla sossunluukulta!!!

32

9448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kr. Pennonen

      Talomme ostaneet ukrainalaiset rahoittivat kaupan suurimmalta osalta paikallisen OP:n lainalla.
      OP:n notaari teki kauppakirjat ja samassa yhteydessä ilmeni tuo rahoitusjärjestely.
      Herra oli töissä Suomessa toimivassa venäläisessä yrityksessä.
      Rouva jossakin meikäläisessä suurkeittiössä.

      Ei noilla näyttänyt olevan mitään vaikeuksia.

    • Riippuu varmaan

      siitä, mistä maasta tilinavaaja sattuu olemaan kotoisin. Joillakin ulkomaalaisilla, kuten esim. skandinaaveilla ei ole mitään ongelmia pankissa. Nigerialaisella saattaa jo vähän tökkiä. Syystäkin.

      • ZZZ2

        Jenkistä kysymys? BBC:n mukaan jotkut pankit kieltäytyvät antamasta pankkitiliä USA:n kansalaisille. Ihan järkevää, jotta ei tarvitse toimittaa sinne kaikenlaisia asiakastietoja.


    • Pankkipirkko

      Tarinasi ei pidä paikkaansa. Pankin on avattava tili kansallisuudesta huolimatta jos ihmisellä ei ole tiliä Suomessa. Edellytykset ovat henkilöllisyyden todentaminen ja tilin avaamiselle on pätevä syy(esim palkka) ja tämä voidaan todistaa joko työsopimuksella tai palkkakuitilla.

      Toki jos henkilö on ns "terroristilistalla" asia ei onnistu.

      • pettynyt pankkeihin

        Kyllä tarina pitää paikkansa. Eikä kyse ole nigerialaisesta vaan ihan hyvä palkkaisesta korkeastikoulutetusta, mutta ulkomaalaisesta miehestä. Eipä sillä toisaalta väliä. Mies saa kyllä rahansa pidettyä ulkomaillakin. Hänen olisi vaan helpompi hoitaa raha-asioitaan Suomessa, jos saisi Suomeen itselleen oman tilin. Nyt kaiken joutuu hoitamaan vaimon tilin kautta.


      • Kansallisuus ?
        pettynyt pankkeihin kirjoitti:

        Kyllä tarina pitää paikkansa. Eikä kyse ole nigerialaisesta vaan ihan hyvä palkkaisesta korkeastikoulutetusta, mutta ulkomaalaisesta miehestä. Eipä sillä toisaalta väliä. Mies saa kyllä rahansa pidettyä ulkomaillakin. Hänen olisi vaan helpompi hoitaa raha-asioitaan Suomessa, jos saisi Suomeen itselleen oman tilin. Nyt kaiken joutuu hoitamaan vaimon tilin kautta.

        Minkä maan kansalainen on miehesi? Iran, Pohjois-Korea....


      • perustietoa
        Kansallisuus ? kirjoitti:

        Minkä maan kansalainen on miehesi? Iran, Pohjois-Korea....

        Asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin on säädetty luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:ssä seuraavasti:
        "Talletuspankki saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste. Perusteen tulee liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä taikka siihen, ettei asiakassuhteelle ilmeisesti ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen peruste on ilmoitettava asiakkaalle. (30.4.2010/299)

        Mitä tässä pykälässä säädetään, ei sovelleta, jos 145 §:stä tai rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetusta laista johtuu muuta."

        Kuten pykälästä näkyy, kansalaisuudella ei ole merkitystä vaan pankin asiakasvalinnan rajoitus ja vastaavasti asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin koskee vain niitä, joilla on voimassa oleva pätevä oleskelulupa jossakin ETA-valtiossa (= EU-maat, Norja, Islanti, Liechtenstein). Ja tuo pykälän lopussa oleva viittaus 145 §:ään koskee pankin velvollisuutta tuntea/tunnistaa asiakkaansa. Jos se ei luotettavasti onnistu, saa - tai oikeastaan pitää - tilinavauksesta kieltäytyä samoin kuin rahanpesuepäilyissäkin.


      • pettynyt pankkeihin
        perustietoa kirjoitti:

        Asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin on säädetty luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:ssä seuraavasti:
        "Talletuspankki saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle vain, jos kieltäytymiselle on painava peruste. Perusteen tulee liittyä asiakkaaseen tai hänen aiempaan käyttäytymiseensä taikka siihen, ettei asiakassuhteelle ilmeisesti ole todellista tarvetta. Kieltäytymisen peruste on ilmoitettava asiakkaalle. (30.4.2010/299)

        Mitä tässä pykälässä säädetään, ei sovelleta, jos 145 §:stä tai rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetusta laista johtuu muuta."

        Kuten pykälästä näkyy, kansalaisuudella ei ole merkitystä vaan pankin asiakasvalinnan rajoitus ja vastaavasti asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin koskee vain niitä, joilla on voimassa oleva pätevä oleskelulupa jossakin ETA-valtiossa (= EU-maat, Norja, Islanti, Liechtenstein). Ja tuo pykälän lopussa oleva viittaus 145 §:ään koskee pankin velvollisuutta tuntea/tunnistaa asiakkaansa. Jos se ei luotettavasti onnistu, saa - tai oikeastaan pitää - tilinavauksesta kieltäytyä samoin kuin rahanpesuepäilyissäkin.

        Noihan sen pitäisi mennä. Todellisuus on sitten toinen juttu. Oleskelulupa on ja virallinen henkilötodistuskin löytyy. Rahaakin olisi enemmänkin kuin perus matti meikäläisellä laittaa tilille, mutta ei käy. Rikostaustaa ei löydy ja muutenkin kyseessä ihan tavan ihminen. Tiedän, että juttu pitäisi viedä eteenpäin, mutta mies totesi vain että pitäköön pankkinsa, jos rahat ei kelpaa. Ollaan aika varmoja, että pankit pelkäävät nimenomaan tuota rahanpesua, eivätkä sen vuoksi suostu avamaan pankkitiliä. Tarkoitus olisi ollut siirtää ansaitut säästöt tilille asunnonostoa ja normi päivittäistä laskujen maksua varten. Meille oli yllätys, ettei saada tuotua säästöjä Suomeen ulkomailta muuton yhteydessä....

        Laki voi näköjään sanoa jotain, mutta käytännössä toiminta onkin sitten jotain muuta.


    • Banca1

      S-Pankkiin turha yrittää, palveluja ei edes englanniksi saatavilla
      *****

      Danske Bank on kärsinyt pienestä asiakaskadosta mutta avaavat varmasti mielellään asikkkuuden:

      http://www.danskebank.fi/

      Rahankäsittely on täysin TalletusOTTO / OTTO koneiden varassa. Asiakkuus menee verkkopankin läpi.

    • Laamakuiskaaja
      • pettynyt pankkeihin

        Ei kuulemma riitä, vaikka olisi henkilökortti...
        Pankkien tappio, kun ei raha kelpaa. Nyt olen lukenut juttuja, että monet muutkin ulkomaalaiset jopa länsieurooppalaiset ovat Suomessa vaikeuksissa pankkitilin avaamisen kanssa eli ei olla näköjään ainoita. Taitaa olla suurempikin ongelma nämä pankit ulkomaalaisille.


      • Uutisissa juttua
        pettynyt pankkeihin kirjoitti:

        Ei kuulemma riitä, vaikka olisi henkilökortti...
        Pankkien tappio, kun ei raha kelpaa. Nyt olen lukenut juttuja, että monet muutkin ulkomaalaiset jopa länsieurooppalaiset ovat Suomessa vaikeuksissa pankkitilin avaamisen kanssa eli ei olla näköjään ainoita. Taitaa olla suurempikin ongelma nämä pankit ulkomaalaisille.

        Syrjintälautakunta katsoo, että S-Pankki on syrjinyt verkkopankkitunnuksia hakevaa virolaista. Pankki ei ollut hyväksynyt virolaisen passia henkilöllisyyden tunnistamiseksi. Tästä syystä pankki ei ollut myöntänyt hakijalle verkkopankkitunnuksia.

        Pankin mukaan ulkomailta tulevilla henkilöillä olisi korkeampi riski rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen. Siksi pankki vaati henkilöltä suomalaisen henkilötunnistusasiakirjan.

        Tämä perustelu ei lautakunnan mukaan perustu lakiin. Se katsoi, että pankin toiminta on syrjivää ja pankin pitää muuttaa toimintaansa. Lautakunta asetti 5 000 euron uhkasakon.

        Syrjintälautakunnan sihteeri  muistuttaa, että verkkopankkitunnuksia käytetään lukuisiin muihinkin palveluihin kuin pankkiasiointiin.

        – Verkkopankkitunnuksilla saadaan nykyään käytettäväksi merkittävä kirjo julkisia ja yksityisiä palveluita. Tämän takia lautakunta piti tätä tärkeänä asiana.

        Kortteisen mukaan vastaavat tapaukset ovat viimeisen vuoden aikana yleistyneet.

        Tämä juttu oli Iltasanomissa. Ovatkohan jo muuttaneet tapojaan?


      • von Möttönen
        Uutisissa juttua kirjoitti:

        Syrjintälautakunta katsoo, että S-Pankki on syrjinyt verkkopankkitunnuksia hakevaa virolaista. Pankki ei ollut hyväksynyt virolaisen passia henkilöllisyyden tunnistamiseksi. Tästä syystä pankki ei ollut myöntänyt hakijalle verkkopankkitunnuksia.

        Pankin mukaan ulkomailta tulevilla henkilöillä olisi korkeampi riski rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen. Siksi pankki vaati henkilöltä suomalaisen henkilötunnistusasiakirjan.

        Tämä perustelu ei lautakunnan mukaan perustu lakiin. Se katsoi, että pankin toiminta on syrjivää ja pankin pitää muuttaa toimintaansa. Lautakunta asetti 5 000 euron uhkasakon.

        Syrjintälautakunnan sihteeri  muistuttaa, että verkkopankkitunnuksia käytetään lukuisiin muihinkin palveluihin kuin pankkiasiointiin.

        – Verkkopankkitunnuksilla saadaan nykyään käytettäväksi merkittävä kirjo julkisia ja yksityisiä palveluita. Tämän takia lautakunta piti tätä tärkeänä asiana.

        Kortteisen mukaan vastaavat tapaukset ovat viimeisen vuoden aikana yleistyneet.

        Tämä juttu oli Iltasanomissa. Ovatkohan jo muuttaneet tapojaan?

        Minulle ei puolestaan onnistunut tilin avaaminen Handelsbankenissa, kun kuulemma ei ollut vakituista työpaikkaa.

        Tai sitten nimi ei ollut sopivasta luokasta...


      • mulle HB onnistui
        von Möttönen kirjoitti:

        Minulle ei puolestaan onnistunut tilin avaaminen Handelsbankenissa, kun kuulemma ei ollut vakituista työpaikkaa.

        Tai sitten nimi ei ollut sopivasta luokasta...

        Olen ollut Handelsbankenin hyvin tyytyväinen asiakas siitä lähtien, kun silloinen Sampo sähläsi atk-uudistuksessaan niin, etten viikkokausiin päässyt nettipankkiin. Lopulta kypsyin ja vaihdoin pankkia. Uuden pankin valintaan ei vaikuttanut muu kuin se, että konttori oli työpaikan lähellä. Ihan tavallinen perussuomalainen nimi minulla on enkä muutenkaan kuulunut minkään sortin eliittiin.

        Oli minulla tosin silloin vakituinen työpaikka, joskin eläkevuodet olivat jo lähellä. Eikä mitään moittimista HB:sta sen koommin. Alkuvuosina sillä ei ollut konttorissaan edes jonotusnumerosysteemiä, kun tiskille pääsi jonottamatta tuosta vain. No, nyt on, mutta jonotusajat ovat minimaalisia verrattuna Danskeen, Nordeaan ja kumppaheihin. Hyvä HB, tuollaista pankkia todella tarvitaan Suomessa näiden surkuputiikkinen, Dansken, Nordean, OP:n, S-pankin lisäksi.


    • toni.

      täällä ei ulkomaalaisia kaivata kusettamassa suomalaisia

      • moip

        Eikä suomalaisia kusettamassa suomalaisia


    • 5+11

      Mikähän pankki oli kyseessä? Ainakin mun ulkomaalainen vaimoni sai silloisesta Sampopankista samantien tilin auki, vaikka oleskeluluvastakaan ei ollut kuin poliisin kuitti että on hakusessa. Visa Electronin sai kanssa, mutta verkkopankkitunnareita ei ennen kuin oli joku henkkari jossa näkyy suomalainen hetu (ja se hoitui vasta kun vaihtoi ulkomaalaisen ajokortin suomalaiseen).

    • 11+11

      Näissä tarinoissa on aina takana jotain sellaista, mitä kertoja ei halua mainita.
      Ja se kääntää koko jutun ihan toiseksi kuin miltä alun perin vaikuttaa.

      Pankeilla on todennäköisesti ollut joku erittäin hyvä syy, minkä vuoksi miestä ei ole haluttu asiakkaaksi.

      LUKUISAT pankit olivat siis kieltäytyneet. Linja on yhtenevä - ja normaalista poikkeava.

      Ehkä aloittajakaan ei tiedä kaikkea.

      Tai sitten hän ei vain kerro...

      • hmmmmm

        Syitähän on useita. Pankkihan ei välttämättä avaa asiakkuutta sellaiselle, jolla on jo asiakkuus toisessa pankissa, ellei avaamiselle ole järkevää syytä.

        Jokin tässä aloituksessa haisee. Ehkä nimenomaan sitä tärkeintä tietoa ei haluta kertoa, joka hylkäämiseen johti. Maksuhäiriömerkintä tms. vaikeuttaa paljon asioiden hoitoa.

        Yleensä syy on se, ettei ole palvelua kyseisellä kielellä, eikä voida olla varmoja asiakkaan kielitaidosta, jotta hän ymmärtää mihin on sitoutumassa. Mikä toki on huvittavaa sekin...


    • uskomatonta mutta...

      Kyllä suomessa työtätekevän voi olla oikeasti vaikea saada pankkitiliä, niin uskomatonta kuin se onkin, tuttavani muutti virosta suomeen ja sai vakituisen työpaikan, sai juosta monessa eri pankissa ennenkuin suostuivat avaamaan tilin. Toinen ystäväni joka on suomalainen ja halusi avata toisen tilin perintöveroja varten, on kiertänyt nyt suurin osa suomen pankeista ja eivät suostu avaamaan toista tiliä. hän on siis suomalainen ja vakituisessa työsuhteessa. Nä on kyllä niin omituisia asioita, en usko luottotietojen olevan missään tekemisissä kun itse taas olen saanut tilejä auki, vaikka on merkintöjä ja asiakaspalvelu ollut aina moitteetonta. Olisi kyllä erittäin mielenkiintoista saada tietää mitkä ovat olleet näiden kahden ihmisen kohdalla kritereinä miksi tiliä ei voi avata. Ai niin ja tämän viimeisen mainitun ystävän tilille olisi siirretty 50 000 €, joten ei ainakaan pankeilla ole rahasta kiinni.

    • 9+6

      "halusi avata toisen tilin perintöveroja varten, on kiertänyt nyt suurin osa suomen pankeista ja eivät suostu avaamaan toista tiliä. "

      Eikö tuo onnistu ihan sen palkkapankin verkkopankissakin?

      • nainen5

        Mihin tarvitaan tiliä perintöveroille, ei ymmärrä nyt.


      • Hämärätapaus
        nainen5 kirjoitti:

        Mihin tarvitaan tiliä perintöveroille, ei ymmärrä nyt.

        Seuraavan lauseen perusteella epäilen, että henkilö on ulosotossa tai vähintäänkin saa sossun tukia ja on yrittänyt pimittää perintönsä viranomaisilta... Pankit ovat ihan perustellusti siis kieltäytyneet.

        "Nä on kyllä niin omituisia asioita, en usko luottotietojen olevan missään tekemisissä kun itse taas olen saanut tilejä auki, vaikka on merkintöjä ja asiakaspalvelu ollut aina moitteetonta."


    • oikein meni

      tuohan meni ihna oikein.Itse syntyisin suomesta mutta nyt norjan kansalainen ja muutin suomeen takaisin eläkepäivillä ja en meinannut saada tilia avattua.piti olla suomi sotu kirjat suomessa pysyvästi niin vasta sitten sai tilin.

    • 776543

      Kerro mikä pankki ja missä.

      Suomen lain mukaan. ( ja minun maalaisjärjen) Kaikkia ulkomaalaisia on kohdeltava samanarvoisesti.

      Pankki rikkoo lakia aika pahasti jos kansallisuuden perusteella ei anna.

      Pelisäännöt on selvät.

    • jaahas14

      Niin on suomalaisenkin vaikeaa saada pankkitili avattua muissa pohjoismaissa, vaikka on passi, vakituinen työpaikka, kotiosoite jne. Englannissa se on tosi vaikeaa, ettei kannata vaatia Suomessa toimivien pankkien toimivan toisin kuin kollegansa ulkomailla.

      Epäilen, että täällä pankkitiliä avaavien ulkomaalaisten kotimaassa suomalaisella olisi yhtä vaikeaa saada avattua se pankkitili.

      Tämä on elämää, ja poliitikkojen saarnaama sujuva kansainvälinen yhteistyö ei ole helpottanut tavallisen työssäkäyvän pankkitilin avaamista kohdemaassa.

      • Kr. Pennonen

        Onkohan poikkeus? Minulla ei ollut vähäisimpiäkään vaikeuksia v1986 avatessani tilin Banco de Madridissa vaikka mitään virallisia sidoksia Espanjaan ei ollutkaan lukuun ottamatta ostamaani asuntoa.
        Oli myös 3,5:n vuoden jakso jolloin emme käyneet siellä mutta asiat hoituivat suoraveloituksella.

        Ko. pankin fuusio D-B:iin ei aiheuttanut mitään muutosta tai toimenpidettä.


    • rawaha

      En saanut myöskään suomalaisena avattua tiliä ulkomaalaiselle (eu) yritykselle. Tallinnassa (missä olen ulkomaalainen) onnistui avata tili 10 minuuttissa.

    • 9+16

      Suomalaisen viranomaisen myöntämä voimassa oleva tunnistusasiakirja, kuten ajokortti,suomen passi, tai henkilökortti.

      Tarvittaessa vielä maistraatin todistus siitä, että asuinosoite suomessa ei ole väliaikainen. Luulisi noilla irtoavan.

      Joskus käsittääkseni riittää sekin, että on se vakituinen osoite suomessa, suomalainen hetu, ja sitten EU- tai ETA-alueen voimassaoleva passi.

      Niin ja ehken myös muukalaispassi, kunhan siitä puuttuu merkintä "henkilöllisyyttä ei ole voitu tarkistaa luotettavasti".

    • TyötönVihaaja

      En voi ikinä ymmärtää tätä suomalaisten diskriminointia/rasismia ulkomaalaisia kohtaan. Samalla tavalla he ovat ihmisiä, kuin te itse. Ei värillä tai kansallisuudella ole väliä. Toinen asia on se, jos kyseisellä henkilöllä on historiaa erinäisistä rikoksista. Tämä yhteiskunnan luoma käsitys, että kaikki ulkomaalaiset joutuisivat menemään takaisin mistä ovat tulleet on itsekkäisin ja säälittävin teko. "Ulkomaalaiset tulevat ja vievät meidän työpaikat, ovat pohjamutaa jnejne" jos olette noin vihamielisiä ja diskriminoivia heitä kohtaan, heittäisin teidät sen sijaan ulos suomesta paikkaan, jossa teillä ei ole puhdasta vettä tai juomista ollenkaan, joudutte nälkiintymään, ei paikkaa asua, eikä kukaan välittäisi teistä ja olisitte omalla armolla taistelemassa elämästä ja kuolemasta. Tämän sanon omasta elämänkokemuksesta nähneenä Madagaskarilla miten ihmiset joutuvat taistelemaan elämästä ja kuolemasta korruptoituneessa ekonomiassa, missä luksusta on puhtaat vaatteet.

      Miettikää vähän ennenkuin avaatte päätänne, jos teidän aivokapasiteetissa edes on yhtään pientä hernettä jäljellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe