Mikä tekee luonnonsuojelijan

Tekoja vai puhetta ?

Tänäkin kesänä on jälleen perustettu ja ylläpidetty riistapeltoja, kosteikkoja ja muita alueita Suomen luonnon eläinten parhaaksi. Tämä on sitä todellista ja konkreettista luonnonsuojelua. Näitä toimenpiteitä suorittavat pääasiassa metsästäjät ja alueet ovat suuria. Vähintään kymmeniä tuhansia hehtaareita.
Haluaisin kuulla esimerkin mitä käytännön toimia ns. luonnonsuojelijat tekevät muuta kuin vastustavat metsästystä ja levittävät esim. hunajaa luontoon jolloin saadaan luotua ongelmakarhukanta, jotka tosin luvan kanssa pääsääntöisesti saadaan poistaa. Vai onko se luonnonsuojelijan kriteeri ettei tee mitään muuta kuin vastustaa ja laittaa kolehdin WWF:n keräyslippaaseen.

30

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen metsästäjä

      Aloittajallahan on ihan selkeesti asenne kohdallaan, hyvä. Mutta että todellista ja konkreettista luonnonsuojelua, olisit edes tässä yhteydessä laittanut sanan "luonnonsuojelu" sitaatteihin.
      Riistapeltojen, kosteikkojen ja mainitsemiesi "muitten alueitten"(minkä muitten?) teon motiivina metsästäjän näkökulmasta on saaliin saaminen, ei mainittavastikaan yleinen luonnon suojelu tai edes monimuotoisuuden tarkoituksellinen lisääminen.
      Jos et usko niin laittaudupas jonkin metsästäjien ylläpitämän kosteikon lähitienoolle (ei haullin kantamalle) 20.8. aikoihin, niin karu totuus valkenee Sinullekin. Sama koskee ns. riistapeltoja, ensisijaisesti niillä pyritään houkuttelemaan ja pysäyttämään riistaa, etupäässä hirvieläimiä, metsästettäväksi, eipä juurikaan muuta.
      Kirjoitin siksi, että tarkoitushakuinen luonnonsuojelijoiden mustamaalaaminen on turhaa touhua eikä ainakaan rakenna luottamusta.

      • luontojorma

        Perustettu lintukosteikko palvelee lintuja ympäri vuoden. Hyvältä lintukosteikolta voi nähdä satoja lintulajeja. Metsästystä harrastetaan syksyllä kestävällä verotuksella ja monesti vaan muutamana päivänä. Melko pieni palkka tehdystä työstä luonnon hyväksi. Nostan hattua! Itse en metsästä mutta kunnioitan metsästäjiä monessa asiassa.


    • Tekoja vai puhetta ?

      Tätä juuri odotin. Eli varsinainen aloituksen aihe sivuuteettiin täysin. Tiedän useita alueita pelkästään niillä seuduilla joissa metsästän missä ainoastaan ruokitaan eläimiä eikä ammuta yhtäkään.
      Edelleen kysyn samaa. Mitkä ovat ne konkreettiset teot jotka oikeuttavat luonnonsuojelijaksi itseään kutsumaan.
      Muista alueista voidaan vielä mainita esim. metsäalueet joissa kaadetaan ruokapuita esim jäniksille. Jos olet metsästäjä itse niin sinullehan nämä vuotuiset luonnonsuojelulliset teot ovat itsestään selviä.
      Itse mustamaalaat metsästäjiä väittämällä että ensisijaisesti riista ammutaan ruokakupin juurelle.

    • myös metsästäjä

      Hyvä oli eka vastaus. Itsekin metsästäjä ihmettelen välillä tätä meidän metsästäjien yleistä näkemystä asiasta. Itsekin pidän riistapeltoa ja löytyy toki myös peuran syöttöpaikka.
      Minulla on myös lintulauta pihalinnuille, siinä ruokin talvella tinttejä ja muita pikkulintuja. Se taitaa olla ainoa ruokinta mistä en omaan pataan lihaa hommaa, silti sekään ei ole luonnonsuojelua.
      Hirviporukassa useat kaverit uskovat vilpittömästi tekevänsä hyvää ja tärkeää liikenteen turvaamista, hirviä metsästäessään. Onhan se toki myös sitä, mutta kovin tekopyhältä se tuntuu, kun toisaalta yritetään pitää hirvikanta mahdollisimman tuottavana. Nyt tuo lihantuotto malli on kyllä tullut oman tien päähän, kun kanta on pahasti vääristynyt.
      Kyllä metsästyksellä paikkansa on yritetään ylläpitää eläinlajien tasapainoa luonnossa, ei sitä kuitenkaan voida luonnonsuojeluksi nimittää.

    • Tekoja vai puhetta ?

      Eli edelleen niitä konkreettisia tekoja etsitään. Jatkuvasti vain tulee metsästystä mollaavia asioita muttei yhtään sanaa vielä siitä mikä on luonnonsuojelua. Muu kuin netissä kaiken vastustaminen.
      Luonnonystävinä toki tiedätte että esim. monilla riista ja luonnonhoitopelloilla on todella suuri merkitys luonnon monimuotoisuudelle. Ei toki vain riistaeläimille.

    • myös metsästäjä

      Luonnonsuojelu, vai eläinten suojelu ? Luonto on se ympäristö jossa me kaikki elämme, sen suojelu ei toki ole mitään elukoiden ruokintaa.
      Luonnon suojelulla tarkoitetaan minusta nimenomaan erilaisten luontotyyppien säilyttämistä, ja meidän ihmisten luontoa tuhoavien toimien korjaamista.
      Luontoa suojellaan parhaiten erilaisten vapaaehtoisjärjestöjen kautta, koska yksittäisellä ihmisellä mahdollisuudet suojeluun on aika heikot. Totta jokainen voi osaltaan siistiä vaikka rantoja tai muita luonto ympäristöjä.

      Eläinten suojelu on sitten taas toinen asia, esimerkkinä vaikka joku Saimaan norpan suojelu. Me metsästäjät voimme siinä nostaa esiin metsäpeuran palauttamisen.
      Sitten esim. majavan palautus meni kyllä vikaan, kun tulikin tietämättömyyttä ihan uusi laji, joten siitä ei kauheesti kannata kehua.
      Nämä jänisten ruokinnat eivät ole minusta mitään eläinten suojelua, omista lähtökohdista haettavaa hyötyä vain. Itselläni on ajokoira ja seisoja, joten totta jäniskannan hyvä taso on minulle hyvä asia. Se on kuitenkin lähinnä omaksi hyödyksi, ei välttämättä edes eläinkunnan eduksi.
      Käsittääkseni eläin- ja luonnonsuojelutahot näkevät asian niin, että meidän ei kuuluisi eläimiä ruokkia, vaan antaa luonnon itsensä pitää eläinkannat tasapainossa. Tottahan ihminen on omilla toimillaan muuttanut luontoa niin, että esim. pienpetojen predaatio on helpompaa pirstotuissa metsissä. Silti petopoisto ei ole minusta mitään suojelua, se on metsästystä, siinä kuin esim. kanalintujen pyynti. Metsästäjät kyllä petopoistoilla mahdollistavat itselleen linnustus oikeuden moraalisesti, mikäli kannat sen kestävät. Vaikea minun on metsästäjänä sanoa meidän riistanhoitoa miksikään luonnonsuojeluksi, vaikka aloittajalla on asiasta oma näkemyksensä.
      Me metsästäjät käytämme luontoa ja teemme harrastuksemme tueksi riistaa hoitavia asioita. Se on hyvä asia meidän metsästäjien mielestä. En minä ole riistan hoitoa vastaan, teen sitä itsekin, ja iän karttuessa se on saanut suuremman osan ajastani harrastuksen parissa. Luonnon suojelua en ole koskaan harrastanut, en edes antanut yhtään latia minkään luonnonsuojelu järjestön hyväksi.
      Henkilökohtaisesti en tunne yhtäkään luonnonsuojelijaa, joten en tiedä heidän tekojaan, muuta kuin mitä mediasta saa lukea. Meillä metsästäjillä on monissa asioissa erilaiset näkemykset ja intressit joidenkin suojelutahojen kanssa. Siltikin minusta myös nämä luonnonsuojelu tahot ovat paikkansa ansainneet, he myös tuovat esiin epäkohtia, ja pystyvät vaikuttamaan päättäjiin. Sitä kautta sitä luontoa oikeasti suojellaan. Otetaan esimerkiksi vaikka uudet kansallispuistot, ne kyllä hiertävät meitä metsästäjiä, koska niiden myötä meidän harrastus kaventuu, mutta ei voida kieltää sitä tosiasiaa, että siinä sitä luontotyyppiä oikeasti suojellaan

      • suojellijja

        En jaksanut lukea koko juttua liian pitkä. Sori.

        Eka asia"Luontoa suojellaan parhaiten erilaisten vapaaehtoisjärjestöjen kautta, koska yksittäisellä ihmisellä mahdollisuudet suojeluun on aika heikot."

        Yksittäisellä ihmisellä on mahdollisuus täydelliseen suojeluun.

        1.Ota laina pankista

        2. Osta esim. metsätila, maatila, rantatontti. Varmasti myynnissä koko ajan (linkki etuovi.com)hakukriteerit metsätila

        3. Suojele oma maasi.

        Olen yksittäinen henkilö ja omistan 96ha. luontoa. Ei ole halpa harrastus.


      • utelias tiedolle
        suojellijja kirjoitti:

        En jaksanut lukea koko juttua liian pitkä. Sori.

        Eka asia"Luontoa suojellaan parhaiten erilaisten vapaaehtoisjärjestöjen kautta, koska yksittäisellä ihmisellä mahdollisuudet suojeluun on aika heikot."

        Yksittäisellä ihmisellä on mahdollisuus täydelliseen suojeluun.

        1.Ota laina pankista

        2. Osta esim. metsätila, maatila, rantatontti. Varmasti myynnissä koko ajan (linkki etuovi.com)hakukriteerit metsätila

        3. Suojele oma maasi.

        Olen yksittäinen henkilö ja omistan 96ha. luontoa. Ei ole halpa harrastus.

        Kertoisitko suojelija miten se maan omistus konkretisoituu suojeluksi ? Näyttää tuo metsästäjäkin omistavan metsää, mutta ei se hänestä suojelijaa tee, koska hoitaa metsäänsä.
        Tosin metsän omistus, ja sen hoitamatta jättäminen ei minusta ole mitään luonnonsuojelua myöskään, mutta sinä osaat varmasti selittää, mikä tekee sinusta täydellisen suojelijan, noilla parametreilla ?


      • tiedoittaja
        utelias tiedolle kirjoitti:

        Kertoisitko suojelija miten se maan omistus konkretisoituu suojeluksi ? Näyttää tuo metsästäjäkin omistavan metsää, mutta ei se hänestä suojelijaa tee, koska hoitaa metsäänsä.
        Tosin metsän omistus, ja sen hoitamatta jättäminen ei minusta ole mitään luonnonsuojelua myöskään, mutta sinä osaat varmasti selittää, mikä tekee sinusta täydellisen suojelijan, noilla parametreilla ?

        Missä kohtaa sanon olevani täydellinen suojelija. Missä kohtaa kerron olevani edes metsien suojelija. Olen juuri se rahapussinsuojelija, joka on teille viherkommareille punanen vaate. Kerroin, että jo pelkästään metsänomistaminen on kallista, vaikka hakkautan sitä joka vuosi. Kirjoituksessani kannustan toisten elinkeinosta mutkuttavien useasti kaupunkilaisten, joiden metsätitämys on lähinnä luettua potaskaa, jossa ihannoidaan kirjanpainajatoukan kaivertamaa ikimetsää ja jossa puu saa kaatua ja lahota toisen päälle, ostamaan metsää ja näyttämään esimerkkiä. Metsän voi rauhoittaa ja nostaa siitä jopa kertakorvauksena puuston arvon. Metsää ei sen jälkeen pidellä ja maailma pelastuu. Voin todeta myös, että useasti expresbussin ikkunasta ei viherkommari tahdo nähdä metsää puilta, kuultuaan erään järjestön toiminnanohjaajan kertomuksen suurista hakkuista ja metsien raiskaamisesta. Metsäaukko pistää tien varrella silmään, metsä ei. Järjestön toiminnanjohtajankin on jostain palkkansa saatava ja mikäs sen helpompi tapa kuin puhua puutaheinää toisten ammatinharjoittajista, Kun ei muuta osaa. Näitä ihmisiä on kylläkin aina halveksittu aikuisten piireissä.

        Eli haluaisin kaikkien, jotka asioista mutkuttaa, näyttämään esimerkillistä metsänhoitoa ja sitä kautta luonnonsuojelua. Tarvitsee muistaa myös kantaa vastuunsa maan taloudelliseseta tilanteesta ja pystyä hyödyntämään metsää. Liian sinisilmäinenkään ei saa olla.

        Kertokaapa esimerkiksi minulle, millä puulla haluatte että perseenne pyyhitään, mistä puusta rakennetussa talossa haluatte asua, millä lämmitetään, jos metsien tuotto annetaan maatua. Ai niin... paskapaperi, lauta, polttopuu/hake, valmistetaan puusta. Ai niin...Lauta on puusta sahattu siivu josta naulaamalla voidaan rakentaa taloja... Linnunpöttö on yleensä tästä laudasta valmistettu, siitä on hyvä katsoa mitä lauta on.


    • myös metsästäjä

      Olen myös yksityinen henkilö omistan 300ha metsää peltoa. Pellot olen vuokrannut ulkopuoliselle viljelijälle, metsää hoidan suurelta osin itsekseni, se tuottaa kohtuullisesti.

    • luonnonsuojelija33

      Luonnonsuojelija suojelee elinympäristöjä, rakentaa kosteikkoja, perustaa ruokintapaikkoja, poistaa pienpetoja, osallistuu petoeläin laskentoihin, huolehtii liikenteessä haavoittuneet eläimet pois poliisin kanssa yhteistyössä. Ruokana käyttää lähiruokaa esim. riistaa, kalaa, marjoja, sieniä yms.

    • riistamies23

      Kuvailet kyllä vain metsästäjää , et luonnonsuojelijaa .

      • luontomies2222

        Metsästäjät tekevät paljon luonnonsuojelua. Taas "luonnonsuojelijat" tekevät paljon vahinkoa tietämättömyyttään ja vähän konkreettisia tekoja luonnon hyväksi.


    • go green

      No miten ois kasvissyöjät, fruitaristit (ei mene edes peltotilaa) green peace aktivistit. Sini Saarela on luonnonsuojelija. Ihmiset jotka eivät kuluta turhaan esim. uusi mööpeleitä, säästävät luontoa.

      • villevihreä

        Ituhippipellejä?


      • Mulkku maalta

        Ne vaneeri ja pahvikyltit on kyllä aivan turhia ja puusta valmistettuja. Sini S on kaikkea muuta, kuin suojelija, se on rikollinen. Sini ei ymmärrä, että jonkun on tehtävä töitä ja hyödynnettävä metsiä, öljyä maata, että voidaan turvata kyseisen pummin elintaso. Kertokaapa mistä Sinityttö saa rahansa elämiseen. Se on sitä rahaa mitä on tehty luonnon kustannuksella ja veroina maksettu valtiolle. Jos kaikki olisivat, kuin sini talventullessa kuolisi puolet suomen asukkaista saman tien. epäilen, että myös sini ensimmäisten joukossa. Ei tule enään kerrostaloon lämpöä. ei ole kohta kaupassa porkkanaa eikä tofua. Ei pääse laivalla seilaan, kun loppuu löpö. Viherkommarit mätkii toisensa hengiltä yhdestä salaatin lehdestä. Ketkä elää pisimpään ja keihin turvaudutaan? Kerrostaloasunnossa lorvivaan vastustajaan joka on jo muutenkin ikänsä loisinut. Vai niihin jotka sitkeästi varmistavat suomalaisen viljelyn säilyvyyttä suomessa.

        Ai sellaista ei tapahdu vai, että lämpö ja salaatti loppuu suomesta? Ei varmasti, koska onneksi on niitä jotka tekevät ja yrittävät, vaikka kuinka viherkommarit koittaa kaikkia elämiseen liittyviä perusasioita vastustaa, suuressa viisaudessaan.


    • toisinajattelijatar

      riistamies23, ehdit ensin. olin juuri aikeissa sanoa ihan samoin.
      Tahtoo olla vähän sillai että mettästys on mettästystä vaikka sitä koittais muuksi todistella eikä se mitenkään ole erikoisesti markkinoitavissa luonnonsuojeluna enkä tarkoita nyt vastakkainasetella eri alojen harrastajia missään määrin.

      • eräserästäjä

        Metsästys on monille 80% riistanhoitoa ja muuta luonnossa liikkumista. Luonnonsuojelusta on tehty sellainen ääriliike että normaali ihminen ei halua olla missään mukana mitä luonnonsuojeluksi kutsutaan. Vaikka olisi ennen ollut mieleltään luonnonsuolelija. Mutta nykyään vaan metsästäjä kun jänispaisti kuuluu edelleen joulupöytään.


    • vaikea on käsite

      No ei kyllä jänispaisti ole mitenkään ristiriidassa luonnonsuojelun kanssa. Minä olen metsästäjä ja liikun paljon luonnossa. Riistansuojelua harrastan kyllä paljon, mutta ei se ole mitään luonnonsuojelua.

      • eräserästäjä

        Mikä on luonnonsuojelua? Jos ajatellaan paikallisella tasolla.. Elinympäristöjen parantaminen on mielestäni vaikka Se tehtäisiin "riistanhoitona"


    • luonto vs ihminen

      Elinympäristön parantaminen tähtää jonkin tietyn lajin lisääntymiseen, ja se voi sitten olla joltain muulta pois. Näin ollen se ei ole välttämättä mitenkään luontoa suojeleva toimenpide. Luonnon palauttaminen alkuperäiseen muotoonsa käsitetään olevan sitä suojelua. kuka sitten määrittää sen alkuperän ajankohdan, sitä en osaa sanoa.

      Luonnonsuojelu ei tähtää minkään yksittäisen lajin olojen parantamiseen , vaan hakee luonnon omaa tasapainoa. Monet eläinsuojelun hankkeet eivät tosiaankaan ole luonnon suojelua.
      Kai ne konkreettisimmat hankkeet luonnonsuojelun saralla on niitä, missä koitetaan estää ihmistä tuhoamasta luontoa, tai palautetaan ihmisen toimien seurauksena tuhoutuneita alueita luonnon tilaan.

    • Tekoja vai puhetta ?

      Aika erikoista ettei esim. luonnonhoitopeltojen, riistapeltojen tai kosteikkojen perustaminen / ylläpitäminen ole luonnonsuojelua. Kyseiset alueet helpottavat monien hyönteisten ym. elämää aivan ratkaisevasti ja todellakin vaikuttavat eläinkannan monimuotoisuuteen. Toiset toki maksavat sen 10€ luonnonsuojelusäätiön tilille ja ovat suuria suojelijoita. Pahinta anekauppaa mitä olla voi.

    • paranormaali?

      Moni asia tässä maailmassa on "aika erikoista" jos/kun niin halutaan nähdä. Harrastustoimet jotka tähtää siihen että päästäisiin ampumaan tehtyjen toimien ansiosta luonnon eläimiä ei ole luonnonsuojelua.
      Minäkin muuten harrastan metsästystä ja siihen liittyen riistanhoitotoimia mutta myös luonnonsuojelua siihen liittyvine toimineen. Jo useita vuosikymmeniä kumpaakin, jopa hyvin tuloksin. Ja luulisin vieläpä olevani suht "normaali" ihminen.

      • Tekoja vai puhetta ?

        Sinäkö metsästät hyönteisiä ? Luonnonsuojelu lähtee pienistä käytännön toimista. Jos väität tosissasi ettei mainitsemillani asioilla ole mitään tekemistä luonnonsuojelun kanssa et tiedä asioista mitään. Kukaan ei edelleenkään ole vastannut kysymykseen mikä tekee suojelijan. Netissä vastustaminen vai käytännössä toimiminen, vaikkakin pieni sellainen. Asiaa on vain kierrelty ja sanottu mikä ei ole suojelua. No mikä sitten on luonnon suojelua ?


    • pyssymiehiä ollaan

      Kyllä kun luet ketjun huolella, löytyy vastaus mitä käsitetään luonnonsuojelulla, sitä kautta myös voi jokainen ymmärtää mikä tekee luonnonsuojelijan.
      Itse olen metsästäjä, en luonnonsuojelija, eikä minun riistanhoidolla ole mitään luonnonsuojelullisia tavoitteita, eikä riistanhoito ole luonnonsuojelua, koita nyt edes se ymmärtää.
      Mikä tekee luonnonsuojelijan. Se että toimii luonnonhyväksi ja tekee luonnonsuojelutekoja. Esimerkiksi käy vaikka mikä tahansa luonnonpuistohanke. Joku on alkanut ajaa luonnonsuojelun nimissä hanketta alueen statuksen muuttamiseksi luonnonsuojelualueeksi, se tekee luonnonsuojelijan. Tuo nyt oli esimerkki.
      Liity johonkin suojelujärjestön aktiivijäseneksi ja harrasta sitä luonnonsuojelua, niin varmaan se siellä sitten konkretisoituu hyvin.
      Itse karsastan noita yhdistyksiä, joiden näkyvät teot konkretisoituu ihmisten toimien vastustamisessa, se ikävä kyllä tähtää usein luonnonsuojelulliseen päämäärään.

    • eräserästäjä

      Elinympäristön parantaminen on esimerkiksi soiden ennallistamista alkuperäisiksi, kuivatettujen järvien palautusta lintukosteikoksi. Tietysti ja tottakai jotkut lajit lisääntyvät näiden toimien seurauksena.
      Sorsan ruokintalautta tai kauriin ruokintapaikka on enemmän riistanhoitoa. Vieraspetojen poisto on metsästystä,riistanhoitoa ja luonnonsuojelua. Tiettyjen petojen metsästys turvaa tiettyjen lajien olemassa olon.
      MIelestäni vastustamalla maaseudun ihmisiä tai metsästyksen harrastajia ei saavuteta mitään luonnonsuojelullisia tavoitteita..?

    • Helppo kyssäri

      Mikä tekee luonnonsuojelijan, kysymystä on helpoin vastata sillä, mikä on luonnonsuojelua, siitä jokainen voi valita toimet sen tekemiseksi.

      Luontoon kohdistuva uhka on lähes yksinomaan ihmisen toimien seurausta. Ihmisen toiminnasta aiheutuu luonnontilaisen ympäristön muuttumista ja tuhoutumista. Saastumista, roskaantumista, rehevöitymistä ja muuta kuormitusta. Eliölajien pyynti aiheuttaa muutoksia tasapainoon. Eliölajien teollinen kasvattaminen ja viljely yksipuolistavat ympäristöä.
      Luonnonsuojelu pyrkii ehkäisemään ihmisen aiheuttamia muutoksia luonnontilaisessa ympäristössä, sekä palauttamaan ihmisen toiminnan tuhoamia ympäristöjä entiselleen.

      Oheisen mukaan on kohtuullisen helppo sanoa, mikä on luonnonsuojelua. Paras tapa suojella luontoa ihmiseltä, olisi siis lopettaa ihmiskunta. Se tulee varmasti tapahtumaan, jollakin aikajänteellä.
      Miksi osalla metsästäjiä on tarve yrittää vääntää se riistanhoito luonnonsuojeluksi, kun se ei sitä ole. Metsästystä tarvitaan pitämään joitakin eläinkantoja sopivalla tasolla, mutta ei se "sutena" toimiminen siitä luonnonsuojelua tee, vaikka se tarpeellista onkin. Minä en kiellä metsästyksen hyödyllisyyttä eriltä osin, mutta luonnonsuojeluksi siitä ei kuitenkaan ole.

    • eräserästäjä

      Metsästäjillä ja luonnonsuojelijoilla on samoja tavoitteita luonnontilaisten elinympäristöjen palauttamisessa.
      Muuten näkemykset karkaavat kauaksi toisistaan. Esim. kestävällä verotuksella tapahtuva riistaeläinten pyynti ei aiheuta muutoksia tasapainoon. Enemmänkin tietyt rauhoitukset aiheuttavat muutoksia tähän tasapainoon. Itse ajattelisin että myös ihminen on paikkansa luonnossa ansainnut eikä ihmiskuntaa tarvitse lopettaa osana luonnonsuojelua.. ;)

    • Anonyymi

      Herra mun varjele! Suojelen luontoa seuraavin keinoin:
      Osalle tontista perustettu luonnontilainen niitty.
      Olen vuosien ajan kerännyt niittykasvien siemeniä ja levittänyt niitä pitkin Suomea.
      En roskaa. Tupakantumppi on muovia.
      Pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän.
      Kerään roskia, jos niitä näen luonnossa liikkuessani.
      Olen testamentannut koko omaisuuteni luonnon hyväksi.
      Mitäpä vielä. En käytä kasvinsuojeluaineita kotipihalla.
      Olen tehnyt tai ostanut ja ripustanut kymmeniä linnunpönttöjä.
      Pelastanut haavoittuneita tai sairaita villieläimiä viemällä ne hoitoon lähimpään villieläinhoitolaan.
      Raivannut umpeen kasvaneen lammen. Semmoista kaikkea.

    • Anonyymi

      Kuulostaa uskonnolta! Ne, jotka hylkäsivät kristinuskon, ovat nyt suurimpaan ääneen saarnaamassa muille, kuinka pitäisi elää. Almuilla saat vielä paremman maineen muiden uskovaisten silmissä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe