Evinrude 50 etec apua?

Kansitivari

Hei kaikille arvoisa veneilykansa.
Velipojan kanssa aloitettiin kansitiivisteremontti ja niinhän siinä kävi että kolme pulttia katkesi sylinterilohkoon kun oli sen verran tiukkaan syöpynyt kiinni.
Millä olette nuo ottaneet pois, onko siihen olemassa joku hyvä kotikikka vai onko moottorikoneistamon reissu tiedossa? Meniskö ihan vaan porakoneella ja kierretapilla? Miten keskittää terän ettei haukkaa alumiinia?

21

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sain hyvin irti

      Auton pakosarjan pultti katkesi irrotuksessa.

      Etsin sopivan paksuisen kuusiokolo avaimen, ja katkaisin siitä mutkan pois, ja sorvasin toisesta päästä pyöreäksi tapiksi,n. 5-6 mm, ja juureen syvennysura, kuusiokulmien eteen.
      Sitten pyöreän osan paksuinen poranterä, jolla porasin katkenneeseenpultin nysään aika syvän reiän, ja naputin kuusioavaimen sinne.

      Terävät kantinsärmät leikkasi upotessaan tiukat avaimen särmät, ja lastut sopivat hyvin siihen särmien eteen sorvattuun uraan. ja pikkuhylsyllä nitkautin pultin pois.

      Lähti mukisematta, mutta se kuusiopätkä pitää saada tietysti riittävän syvälle, ja mahdollisimman keskelle, joten ole tarkkana poraamisen kanssa. Koita lyödä pistepuikolla kolo, ja aloita pienellä poralla, että voit sitten isommalla vähän korjata.

    • hokspoks

      NONIIN MITENSE NYT NIIN KAKSTAHTILLA??HOXHOX, OSTA NELARI NIIN EI PULTIT MÄTÄNE!!!

      • Kirjoitusvirheesi-

        Emme osta yhtä ainutta sinun kehumaa venttiilin ketkuttajaa, kun on naurettavaa ajatella ajaessaan, että siellä ne venttiilit ketkuttaa, aivan jonninjoutavaa ketkutustaan-puistattaa ajatuskin !

        Kirjoitusvirheesi sen sai aikaan !


      • releistäjä
        Kirjoitusvirheesi- kirjoitti:

        Emme osta yhtä ainutta sinun kehumaa venttiilin ketkuttajaa, kun on naurettavaa ajatella ajaessaan, että siellä ne venttiilit ketkuttaa, aivan jonninjoutavaa ketkutustaan-puistattaa ajatuskin !

        Kirjoitusvirheesi sen sai aikaan !

        Niitä liikkuu nykyään, noita koulussa vain päänkynsijöinä olleita, jotka yrittävät loistaa muka älyllään näillä sivustoilla.
        Eivät vain mahda mitään, kun ei sytytä, vilkkuu vain.


      • vm 41
        releistäjä kirjoitti:

        Niitä liikkuu nykyään, noita koulussa vain päänkynsijöinä olleita, jotka yrittävät loistaa muka älyllään näillä sivustoilla.
        Eivät vain mahda mitään, kun ei sytytä, vilkkuu vain.

        Suosittelen menemistä lohkon kanssa asian osaavan pakeille, voi tulla huuuuomattavan edullisemmaksi kuin itse yritettynä.
        Kohdistus vaatii todella tarkkuutta, terällä on pirullinen hinku pyrkiä pehmeämpään metalliin käsiksi.
        Väärässä paikassa säästäminen, muuttuu äkkiseltään kunnon kustannukseksi.
        Pari kaljalaatikon poisjättäminen ostoslistasta, helpottaa jo tynkien poisotosta johtuvia kustannuksia.


      • VaajaToukka
        vm 41 kirjoitti:

        Suosittelen menemistä lohkon kanssa asian osaavan pakeille, voi tulla huuuuomattavan edullisemmaksi kuin itse yritettynä.
        Kohdistus vaatii todella tarkkuutta, terällä on pirullinen hinku pyrkiä pehmeämpään metalliin käsiksi.
        Väärässä paikassa säästäminen, muuttuu äkkiseltään kunnon kustannukseksi.
        Pari kaljalaatikon poisjättäminen ostoslistasta, helpottaa jo tynkien poisotosta johtuvia kustannuksia.

        Mikäli tyngästä saa pihdeillä otteen irtoaa se varmasti. Lämmität pultin punaiseksi ja heti jäähdytys runsaalla vedellä jolloin ruuvi tulee ulos kiertämällä kuin ei olisi jumissa ollutkaan. Mikäli ei saa otetta on poraaminen kotikonsti, mutta ae on vaikeaa saada pysymään keskellä. Tahtoo hakea sivuun. 6mm pulttiin pitäisi saada 5mm reikä jolloin voi ruuvin kierteen jämät kaivella reiästä pois ja kierretapilla korjata kierteet. Jyrsimellä keskitys olisi varmempaa, mutta silläkin on oltava tarkkana ja silti pitää vielä saada ne vanhan pultin kierteet pois ja tapilla putsaus.


    • POXPOX

      Eikös E-Tec olekaan huoltovapaa? Mikä sen kannentiivisteen rikkoi?

      Kysymys HOXHOX-ääliölle: milloin on sun nelarin jakopää uusittu, paljonko maksoi? Entäs se siipipyörä , vai eikö nelarissa ole sellaista?

    • Yammussakinkatkesi

      Poraat pikkuporalla ja esim hammaslääkärin poranterällä keskelle pikku kuopan, jota suurennat normaalilla poralla (akkukone?) niin suureksi, että saat torx-meisselin kärjen nakutettua kunnolla ao koloon.

      Kuumennat katkennutta pulttia ja kierrät jämät pois torx-meisselillä.

      • vm 41

        Älä missään nimessä ala pelleilemään ja leikkimään porakoneen kanssa itse.
        Se on pers aukisten hommia.
        Sitten kun vielä katkaiset käsivaralla poratessa hong kongista ostetun terän pulttiin, on päänahka verillä v.tutuksesta johtuvasta raapimisesta.
        Jos kyseessä olisi auton tai mopon kone, joita on purkaamot väärällään, ymmärtäisin halukkuuden.
        Ei se ny paljoa pyydä, käydä osan kanssa jossain asian osaavan luona kyselemässä apua, sitä paitsi kansipultit eivät mitään rautakauppamateriaalia ole.


      • HOXHOX4
        vm 41 kirjoitti:

        Älä missään nimessä ala pelleilemään ja leikkimään porakoneen kanssa itse.
        Se on pers aukisten hommia.
        Sitten kun vielä katkaiset käsivaralla poratessa hong kongista ostetun terän pulttiin, on päänahka verillä v.tutuksesta johtuvasta raapimisesta.
        Jos kyseessä olisi auton tai mopon kone, joita on purkaamot väärällään, ymmärtäisin halukkuuden.
        Ei se ny paljoa pyydä, käydä osan kanssa jossain asian osaavan luona kyselemässä apua, sitä paitsi kansipultit eivät mitään rautakauppamateriaalia ole.

        HOXHOX.EI TARVII RASSATA KUN ON 4T.TÄNÄÄN TAAS LAATUAIKAA VESILLÄ!ONKO MUKAVAA RASSATA KÄDEN SAVESSA JOTAIN ROMUA KUN VOI LÄHTEÄ VESILLE TOIMINTA VARMALLA 4T MOOTTORILLA!
        ÄSKEN TULI TAAS EVARI NARUN PERÄSSÄ JA KIROILUN SAATTELEMANA RANTAAN.OLI VIELÄ KOMPASTUNUT 2T ÖLJY PURNUKKAAN JOKA OLI LEVINNYT VENEEN POHJALLE.HOXHOX JA NYT VIIMEISTÄÄN KAUPPAAN HOMMAAMAAN UUSI 4T.
        HOXHOXHOX....


    • 2-tahti

      Tämä isoilla kirjaimilla joka ketjussa trollaaava pelle varmistaa sen että itse ajan 2t koneilla maailman tappiin.

      p.s velipojillani on molemmilla 4t koneet ja toisella ollut yllättävän paljon ongelmia (Honda 90hv ehkä noin vm 2004?) mutta varsinkin tällä honda miehellä meni lopulta tänä keväänä polttoaine suuttimet? vaihtoon koska kone ei saanut soppaa ja huollossa sanoivat että tämä oli virallisesti valmistusvirhe koska tuossa kohtaa oli muutamia vuosia joitain eco supersäästö pienellä kulutuksella olevia malleja joissa alkujaan liika pienet suuttimet. voin sanoa että kaverilla palanu kyllä rahaa melko paljon merkkihuollossa nelarinsa kanssa.

      Molemmilla on senverta vanhat koneet jo että nokkahihnan vaihtoo ym ym.. joutuu vaan tekemään ja kun kyseessä nelari eipä niille sit itse monikaan mitään osaa tehdä joten kallista puuhaa. toista on 2t koneet joita jokainen mies osaa huoltaa ja säätää ja tarvittaessa vaikka purkaa.

      • hoxhox7

        he..he...Sulla ei edes ole velipoikaa!!!Haluaisin nähdä kun purat ja kasaat Etekin polttoine puolen.Se on paljon monimutkaisempi kun esim 2004 mallisessa Hondassa.
        Eetekkiä ei nimenomaan pysty juuriitse korjaamaan kun moottori on täynnä Kiinalaisia huonosti valettuja sähkö osia.2-tahti mies on kohta konkkaan menevä Evikka kauppias joka yrittää epätoivosesti puffata romujaan


    • Eteci

      Kun evinruden valmistus siirrettiin kiinaan ja taiwaniin niin osien laatu heikkeni.
      Pultit ovat huokoista ruostuvaa laatua, polttoainepuolen ja sähköpuolen nikaleet taiwanilaista kovaa muovia joka halkeilee kun pultit ruostuu.
      Minulla halkesi poppet valve ja vaporsäiliö. Molemmat muovia ja korvakkeet halkesi kun pultit ruostui. Katkesivatkin vielä pirulaiset niitä koneistamolla tongittiin kovaan rahaan ylös. Kun sain korjaamolta niin vaihtoon läks, susukin nelitahtiin ja katunut en ole.

      • opetuslapselle

        Hauskaa seurata tuon HOX HOX san kirjoitus yrityksiä,
        on jo joihinkin kohtiin yrittänyt jotain välimerkkejä asetella.
        No, kait se aikaa myöden oppii löytämään oikeat paikat, sekä kohdat välimerkeilleen, sekä ymmärtämään niiden tarkoituksen.
        Pianhan ne koulut siis alkavat ja pääsee harjoittelemaan.


      • vm 41
        opetuslapselle kirjoitti:

        Hauskaa seurata tuon HOX HOX san kirjoitus yrityksiä,
        on jo joihinkin kohtiin yrittänyt jotain välimerkkejä asetella.
        No, kait se aikaa myöden oppii löytämään oikeat paikat, sekä kohdat välimerkeilleen, sekä ymmärtämään niiden tarkoituksen.
        Pianhan ne koulut siis alkavat ja pääsee harjoittelemaan.

        Kyllä nykyiset koneet ovat merkistä riippumatta oikein "idän ihmeitä".
        Ennen tehtiin koneet jotka kestävät todella > isältä pojalle


    • Kyllävaan

      ja evinruden koneet ne sitä suurinta sontaa ovatkin, varsinkin kun brp astui kuvioon mukaan kiinankikkareineen. Samaa idänihme romua ovat brpn kelkatkin etekkeineen. Vikaa vian perään. Toista se oli ocean marine corporationin aikaan kun Ole Evinrude oli Epikan ja Johnsonin tahtipuikoissa.

      • Evika kiina

        Evikkan kaik koneet tehdään kehittyvissä valtioissa.
        Merkkurun koneet 30 heppaan asti on tohatsun japanilaisia koneita.
        Siitä kuutenkymppiin asti tehdään kiinassa, kuuskympist ylöspäin amerikkalaisia laatukoneita. Yamahan kaikki kokoluokat valmistetaan hongkongissa, hondan kaikki heppakoot kiinassa. Samaa kuraa kaikki ja marinerit tehdään kiinassa.


      • Ethän sinä tiijä--

        Ees moottoritehtaan nimeäkään.


      • vm 41
        Ethän sinä tiijä-- kirjoitti:

        Ees moottoritehtaan nimeäkään.

        Ei niitä tiedä kukaan muukaan !!


    • 352523523523

      heh kyllä mun mercussa lukee made in japan, se on sitä laatua mitä evikka spedet ei ymmärrä.

    • Laatua on kaikki

      muu paitsi evinrude, sen kun saisi epikkamiesten kalloon taottua.
      Mutta epikkamies onkin maailman tyhmin eläinlaji!:) HOX

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe