Lapsen kirkosta eroaminen

hämmentynyt äiti

14-vuotias lapseni haluaa erota kirkosta. Se on niin minulle kuin miehelleni ok, mutta nyt on tullut sellaista esiin, että vanhempien/vanhemman pitäisi erota kirkosta, jotta lapsi voisi erota. Onko nyt siis ainoa mahdollisuus erota itse kirkosta, vai onko jotain muuta?

25

2933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jappervokki
      • hämmentynyt äiti

        Tuo antaa sellaisen kuvan, että lapsi voisi ilman vanhempien eroamista. Mutta kun lomaketta yrittää täyttää, sivusto hälyttää, että vanhemman täytyy erota myös.


      • Huhhahheijaaa
        hämmentynyt äiti kirjoitti:

        Tuo antaa sellaisen kuvan, että lapsi voisi ilman vanhempien eroamista. Mutta kun lomaketta yrittää täyttää, sivusto hälyttää, että vanhemman täytyy erota myös.

        Tässä on nyt sitten varmaan korjattava asia sivustolla.


      • Epäjumalienkieltäjä
        hämmentynyt äiti kirjoitti:

        Tuo antaa sellaisen kuvan, että lapsi voisi ilman vanhempien eroamista. Mutta kun lomaketta yrittää täyttää, sivusto hälyttää, että vanhemman täytyy erota myös.

        Vanhemman ei tarvitse erota, mutta lapsi tarvitsee huoltajansa luvan. Ykri Suomen lain erikoisuus on se, että henkilöstä tulee 16-vuotiaana kirkollisverovelvollinen (ja kirkollisverohan on ulosottokelpoinen), mutta tästä velvoitteesta voi erota omalla päätöksellä vasta 18-vuotiaana.

        Itse erosin kirkkoon kuuluvien vanhempieni luvalla kirkosta alaikäisenä jo (valitettavan) useita vuosikymmeniä sitten, joten on se ollut jo pitkään mahdollista.


      • Huhhahheijaaa kirjoitti:

        Tässä on nyt sitten varmaan korjattava asia sivustolla.

        http://eroakirkosta.fi/eroakirkosta/faq#lapsenerottaminen on kyllä palvelussa. Asia tarvitsisi ehkä enemmän näkyvyyttä palvelussa. Nykyisten tulostettavien lomakepohjien lisäksi voisi olla tulostettavat lomakkeet alle 15-v. lapsille.


      • Hyhyhhuijaa
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Vanhemman ei tarvitse erota, mutta lapsi tarvitsee huoltajansa luvan. Ykri Suomen lain erikoisuus on se, että henkilöstä tulee 16-vuotiaana kirkollisverovelvollinen (ja kirkollisverohan on ulosottokelpoinen), mutta tästä velvoitteesta voi erota omalla päätöksellä vasta 18-vuotiaana.

        Itse erosin kirkkoon kuuluvien vanhempieni luvalla kirkosta alaikäisenä jo (valitettavan) useita vuosikymmeniä sitten, joten on se ollut jo pitkään mahdollista.

        Ja jos pääsee eroamaan vata 18-vuotiaana, jos ei ennen onnistu, joutuu maksamaan koko kalenterivuoden kirkolle veroa.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Vanhemman ei tarvitse erota, mutta lapsi tarvitsee huoltajansa luvan. Ykri Suomen lain erikoisuus on se, että henkilöstä tulee 16-vuotiaana kirkollisverovelvollinen (ja kirkollisverohan on ulosottokelpoinen), mutta tästä velvoitteesta voi erota omalla päätöksellä vasta 18-vuotiaana.

        Itse erosin kirkkoon kuuluvien vanhempieni luvalla kirkosta alaikäisenä jo (valitettavan) useita vuosikymmeniä sitten, joten on se ollut jo pitkään mahdollista.

        Itse asiassa kirkollisverovelvollisuus ei liity ikään mitenkään. Käytännössähän alle 15-vuotias ei paljonkaan voi töitä tehdä, alle 14-vuotias ei oikeastaan muuta kuin näytellä elokuvissa. Ja kun ei saa töitä, ei tule palkkaa eikä siis mene veroakaan. Mutta suoranaista ikärajaa verotukselle ei Suomessa ole, ei sen paremmin valtion, kunnan kuin kirkonkaan veroissa.


    • Voivathan vanhemmat liittyä kirkkoon takaisin halutessaan.

      • eroa valtiokirkosta

        Muistaakseni äidillä taitaa olla viimeinen sana alaikäisen kirkosta eroamisessa? Joten äidin kannattaisi erota


      • eroa valtiokirkosta kirjoitti:

        Muistaakseni äidillä taitaa olla viimeinen sana alaikäisen kirkosta eroamisessa? Joten äidin kannattaisi erota

        Mikään laki ei anna äidille erityisasemaa lapsen kirkosta eroamiseen. Huoltajat voivat erottaa lapsen kirkosta eroamatta samalla itse. Silloin tosin pitää toimittaa allekirjoitettu paperi maistraattiin. Sähköisesti lapsi voi erota vain huoltajan mukana.


      • eroa valtiokirkosta
        foo_bar kirjoitti:

        Mikään laki ei anna äidille erityisasemaa lapsen kirkosta eroamiseen. Huoltajat voivat erottaa lapsen kirkosta eroamatta samalla itse. Silloin tosin pitää toimittaa allekirjoitettu paperi maistraattiin. Sähköisesti lapsi voi erota vain huoltajan mukana.

        Jos isä ja äiti ovat eri mieltä saako lapsi erota kirkosta, niin silloin muistaakseni äidin kanta voittaa?


      • bgfdvgfdbgfbf
        eroa valtiokirkosta kirjoitti:

        Jos isä ja äiti ovat eri mieltä saako lapsi erota kirkosta, niin silloin muistaakseni äidin kanta voittaa?

        Vanhempien näkemykset ovat tässä tasa-arvoisia. Jos yhteisymmärrystä ei synny, lapsi joutuu jatkamaan kirkon jäsenenä kunnes voi päättää jäsenyydestään itse 18-vuotta täytettyään.


      • eroa valtiokirkosta
        bgfdvgfdbgfbf kirjoitti:

        Vanhempien näkemykset ovat tässä tasa-arvoisia. Jos yhteisymmärrystä ei synny, lapsi joutuu jatkamaan kirkon jäsenenä kunnes voi päättää jäsenyydestään itse 18-vuotta täytettyään.

        Joo, äiti saakin vain päätttää alle 1-vuotiaan kastamisesta itsenäisesti


    • robert21

      "Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi."

      Sivusto on ilmeisesti tehty tavallista eroa varten ja tätä ei ole otettu huomioon. Tästä voisi lähettää palautetta eroakirkosta.fi ylläpitäjille.

      Ehkä helpointa on lähettää erosta kirje tai sähköposti maistraattiin.

    • Huhhahheijaaa

      Niin, kyllä voi erottaa lapsen, mutta tulostettuun lomakkeeseen tarvitaan molempien vanhempien allekirjoitukset ja 14-vuotiaan suostumus.

      15-vuotiaana eroajana on nuori, ja molempien huoltajien suostumus tarvitaan.

      Lapsen ero hoituu siis allekirjoituksin varustetulla lomakkeella, jonka voi tulostaa eroakirkosta.fi -palvelusta.

    • bgfdvgfdbgfbf
      • Epätietoisesti

        Eikös tämä nyt tosiaankaan onnistu eroakirkosta.fi -palvelun kautta? Vai miten on?


      • Epätietoisesti kirjoitti:

        Eikös tämä nyt tosiaankaan onnistu eroakirkosta.fi -palvelun kautta? Vai miten on?

        Laki menee tosiaan niin, että lapsen erottamiseksi tarvitaan huoltajien allekirjoitukset. Asia hoituu siksi vain paperilla. Sähköisesti lapsen voi erottaa kirkosta huoltajan mukana. Logiikkaa voi tiedustella eduskunnasta, mutta eroakirkosta.fi:n kautta ei voi erottaa lasta sähköisesti.


    • Hyvä juttu

      Teillä oni fiksu ja määrätietoinen lapsi kun jo noin nuorena tietää mitä haluaa. Itsekin epäilin kirkkoa pienestä lähtien mutta uskalsin erota vasta aikuisena.

    • Varsinainen vastaus on jo tullut. Mainittakoon vielä selvennyksenä omituinen lain logiikka:

      - 12-14 -vuotias ei EROA, vaan vanhemmat EROTTAVAT hänet omalla suostumuksellaan.
      - 15-17 -vuotias voi erota, mutta vanhempien suostumuksella.

      Eli siis asiallisesti tilanne on aivan täsmälleen sama: molempien huoltajien ja lapsen/nuoren itsensä on oltava samaa mieltä. Mutta tästä aiheutuu sekavuutta mm. lomakkeisiin. Eroakirkosta.fi-palvelu on pyritty rakentamaan varman päälle s.e. eroilmoituksia ei voi torpata vetoamalla tällaiseen lakijargoniin.

      • Anonyymi

        Tuleeko lapsen kirkosta eroamisesta vanhemmille joku ilmoitus? Eli hypoteettisesti jos toinen vanhempi vastustaa ja lapsi väärentää tämän allekirjoituksen, niin missä se näkyy?


    • Tarzan ·

      Jos joku on vielä kirkon jäsen niin kannattaa ehdottomasti erota heti.

    • Anonyymi

      No, sehän on hyvä että 3kpl ihmisiä eroaa Kirkosta saman aikaisesti ja jos ei käy kirkossa niin työssäkäyvät vanhemmat voi säästää muutamia satasia vuodessa.Sen voi sioittaa esim, yhteiseen ruokahetkeen ravintolassa josta jää hyvä muisto koko perheelle.

      • Anonyymi

        Työssäkäyvien keskimääräinen kirkollisvero on 300 euron hujakoilla vuodessa. Kahden vanhemman säästyneillä veroilla tekee jo kokoperheen retken esim. Helsinkiin ja siitä vielä laivalla Tallinnaan. Seuraavana vuonna vaikka Turkuun ja siitä Tukholmaan. Paljon mukavampaa kuin maksaa jonkun metsässä lahoavan kappelin lämmityskuluja.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse itse erota, vaan voi vaan erottaa nuoren suostumuksella. Ja 15 v eroaa itse huoltajien suostumuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe