Miksi nuo uppoumarunkoisetkin pitävät sellaista metakkaa?
Miksi auton moottorit hiljaisia, veneen eivät?
22
1715
Vastaukset
- nii in se on
Kaikki moottorit pitää kovaa ääntä kun niitä ei äänieristetä kunnolla, sijoitetaan keskelle olotilaa niin kuin autossa johonkin penkkien väliin ja niillä ajetaan täysillä kierroksilla
- Tilestäjänurmes
Eikö tehdasveneissäkään osata kiinnittää huomiota äänieristykseen?
- Tryben
Flipperillä, Busterilla ja bellalla on palkattu erikseen mies asentamaan melu veneeseen :)
XO veneet voit tilata rungon äänieristettynä.
Niin kauan kun suomalainen ei valita ja jatkavat ostamista venevalmistajat myyvät paskaa.
Eräs "vuosaarelainen" osti keväällä uuden suomalaisittain "arvo" veneen. Venekauppias ei tänä päivänäkään ole saanut viimeistä erää juuri melu ongelman vuoksi.
Mitä tästä opimme: Älä maksa uutta venettä kokonaan ennen kuin vene on korjattu kuntoon. - Automyyjän kaveri
Tryben kirjoitti:
Flipperillä, Busterilla ja bellalla on palkattu erikseen mies asentamaan melu veneeseen :)
XO veneet voit tilata rungon äänieristettynä.
Niin kauan kun suomalainen ei valita ja jatkavat ostamista venevalmistajat myyvät paskaa.
Eräs "vuosaarelainen" osti keväällä uuden suomalaisittain "arvo" veneen. Venekauppias ei tänä päivänäkään ole saanut viimeistä erää juuri melu ongelman vuoksi.
Mitä tästä opimme: Älä maksa uutta venettä kokonaan ennen kuin vene on korjattu kuntoon.Kerran yksi autokauppias vertasi venettä autoon ja tokaisi. "Jos 30 000€ auto olisi varustettu samalla tavalla kuin 100 000 € vene, niin sitä ei ostaisi kukaan". Minusta aika hyvin sanottu.
- mitämelua
Satamissa moottoriveneet ovat aivan hiljaisia. Sen sijaan purjeveiden narut ja piuhat kilisee ja kolisee erittäin häiritsevästi. Kyse on taidosta ja tahdosta, miten meluasia rättiveneissä on hoidettu.
- Auttoiko
Riippuu nyt siitä, tarkoitatko kuskin korvissa vai läheisellä rannalla kuuluvaa mökää?
Ekassa tapauksessa autopuolella takana on vuosikymmenien tuotekehitys miljoonien yksilöiden sarjatuotanto. Autojen (sisä)äänieristykseen on panostettu tähtitieteellisiä summia ja tuloksen kyllä kuulee. Sen sijaan veneissä on monta ongelmaa; runko kaikukoppana, ei sarjatuotantoa (=ei panostusta), pakoputkisto-ongelmat...
Veneissä pystyy asialle kyllä tekemään hyvinkin paljon, itse monesti ihmettelen kuinka vähän se kiinnostaa veneilijöitä. Siihen ei vain riitä pelkkä into ja raha, asiaa pitää tutkia ja siihen perehtyä.
Ääniä/äänilähteitä ja niiden kulkutapoja on monenlaisia. En nyt jaksa enempää sepustaa itsekin puolimaallikkona. Kun tein veneeni, panostin asiaan hyvinkin paljon ja olen aika tyytyväinen, taatusti vieläkin parantaa voisi. - desebell
Se on jännää ettei uppiksen omistajia kiinnosta se koneen äänen kovuus ja taajuus, sitä kuitenkin kuunnellaan aina tuntitolkulla.
- 5435435435435345
ihan vaan tuli mieleen, mutta tuleeko sun diesel auton pakoputkesta vettä?
- Kyllä vaan
Kyllä sieltä tulee, kuten kaikkien hiilivedyllä käyvien koneiden pakoputkesta.
Mylvii se 6-litranen kiuas samalla tavalla, oli missä laitteessa tahansa.
- Uppispelle
Eivät kaikki pidä metakkaa. Olin kesän alussa uppoumarunkoisessa sarjatuotantoveneessä. Vene oli teräksestä, painoi reilun kymppitonnin. Hidas se oli. Matkanopeus jäi 6-7 solmuun, mutta eipä ollut äänestäkään vaivaksi.
Jos joku kysyy, kuka haluaa hankkia noin hitaan veneen, niin minä haluaisin, jos olisi irrottaa 250 000 euroa ylimääräistä. Asun Saimaan rannalla. Täällä sillä pitkän lomani aikana pääsisin sen mikä tarvitsisikin päässä. Perässä hinaisin muita retkeilyyn- ja kalastukseen kelpaavia vesikulkuneuvoja, mm. SOT-kajakkeja. Vene siis toimisi kesämökkinä, josta käsin harrastettaisiin luonnon tutkimista ja muita harrastuksia.
Ja mikäs sillä olisi ajellessa, kun kulku on miellyttävää. Jo kolme kuuden tunnin ajopäivää tekisi pari sataa kilometriä.
Sinänsä aloittaja on oikeassa. Uppoumarunkoisten myyntiä merkittävästi hidasta seikka on niiden pitämä meteli. Kun matkanteko on hidasta, sen on syytä olla miellyttävää. - klikattaja
purjeet ja lipputangot saattaa joskus tuulessa kilkattaa. Sitten tulee joku pikavipin ottanut muskelipullistelija ja pörisee sellaiset toistasataa desibeliä. Siinä välissä on kohtuullista pörinää pitävät veneet.
- Äänet kuriin
Maston narut vinkuu ja kilkattaa koko yön, muskeliveneen toistasataa desibeliä harvemmin, yleensä vain rantautuessa ja rannasta lähdettäessä. Satamissa melusaaste tulee purjeveneistä.
Toisaalta osalla veneistä moottori kuuluu käsittämättömän kovana ympäristöön myös hiljaa ajettaessa, häiritsee rauhallista iltaa saaressa kun semmoinen menee ohi muuten hiljaisessa illassa. Kahdesta samankokoisesta ja silmämäärin samaa vauhtia menevästä veneestä toinen voi olla ihan äänetön ja toisen moottori kuuluu vielä pitkään kun vene on hävinnyt saarten taakse.
En kyllä tiedä omankaan dieselin ulos kuuluvasta äänestä, harva taitaa tietää matkavauhdin ympäristöön leviävästä äänestä omassa veneessään.- Ääni on riittävä
Se on riittävä ja sopivalla taajuudella.
- ne mittasuhteet
Viisi viikkoa vene-elämää juuri tullut täyteen ja kaikenlaisia satamia nähty. Kertaakaan en ole kuullut sitä mastojen kilkatusta, muutamat täydellisen järjettömät moottorin äänet kyllä. Ja tietenkin joku ördäilykin yöllä kuultu. Viimeksi eilen Pettersonin Bulevardin varrella alkoi kuulumaan ääni, jonka luuli kuuluvan sota-alukselle. Tuli sattumalta katsottua kelloakin siinä. Viiden minuutin kuluttua paikan ohitti isohko kolmikerroksinen, ei kuitenkaan mikään huomiota herättävän iso. Vielä 10 min ohituksen jälkeenkin äänen erotti. Eli en menis syyttelemään tämän(kään) kesän perusteella silti purjehtivia serkkuja metelistä.
- Joakim1
Mitkä uppoumarunkoiset pitävät kovaa melua? Uppoumarunkoisia ei Suomessa juuri myydä muuten kuin purjeveneinä. Katsoin hiukan eri uusien uppoumarunkoisten (Linssen ja pari purjevenettä) melumittauksia. Näyttivät matkanopeudella olevan 70 dB:n molemmin puolin paikasta ja veneestä riippuen. Eikö tuo ole normaali melutaso myös autoissa?
Autoissa on hyvin tiiviisti suljettu ohjaamo, jonka melujen hallinta on paljon helpompaa kuin veneessä. Silti vanhemmat autot olivat hyvin meluisia. Nykyään uuden automallin suunnitteluun käytetään miljardeja euroja. Uuden venemallin suunnitteluun taas käytettään yleensä vain kymmeniä tuhansia euroja, aivan poikkeustapauksessa enintään miljoona.- Jalkamitoilla
Mistä löysit Linssenin tiedot?
- Joakim1
Jalkamitoilla kirjoitti:
Mistä löysit Linssenin tiedot?
Kippari 6/13 Linssen 30.9 6 solmun vauhdissa ulkona 72 dB ja sisällä 68 dB. Täydellä kaasullakin (7,3 solmua) 75/72 dB.
Kippari 5/09 Linssen 33.9 6 solmua 70/64 dB ja 7,6 solmua 75/73 dB.
Kippari 6/11 Linssen 25.9 5.6 solmua 72 dB ja 6.4 solmua 74 dB (ainoaa mittauspaikkaa ei mainittu)
Dufour 36 Performance on hyvin hiljainen purjevene. Matkanopeudella (6.6 solmua) avotilassa 66, salongissa 69 ja takakajuutassa 73,5 dB. Täydellä kaasulla (7,9 solmua) 73/72/78 dB. Purjeveneissä meluisin on yleensä takakajuutta, joka on aivan kiinni konekopassa ja pakoputki menee alta. - Flying Albatross
Joakim1 kirjoitti:
Kippari 6/13 Linssen 30.9 6 solmun vauhdissa ulkona 72 dB ja sisällä 68 dB. Täydellä kaasullakin (7,3 solmua) 75/72 dB.
Kippari 5/09 Linssen 33.9 6 solmua 70/64 dB ja 7,6 solmua 75/73 dB.
Kippari 6/11 Linssen 25.9 5.6 solmua 72 dB ja 6.4 solmua 74 dB (ainoaa mittauspaikkaa ei mainittu)
Dufour 36 Performance on hyvin hiljainen purjevene. Matkanopeudella (6.6 solmua) avotilassa 66, salongissa 69 ja takakajuutassa 73,5 dB. Täydellä kaasulla (7,9 solmua) 73/72/78 dB. Purjeveneissä meluisin on yleensä takakajuutta, joka on aivan kiinni konekopassa ja pakoputki menee alta.Itselläni on akselivetoinen vene Flying Albatross 100hv koneella. Olen yrittänyt minimoida melun lisävirityksin vaikka lehtien mukaan alun perinkin vene/moottori on hyvin äänieristetty.
Konekoppaan imut ääniloukkujen kautta ulkolaidoista.
Konekopan sivuihin ja päälle mahd paljon lisäeristeitä.
Koneen ja perän kaikkiin pilssitiloihin '7kg' raskasbitumimattoa, auttoi erityisesti 3000 rpm esiintyviin potkurin aiheuttamiin resonointimeluihin.
Potkurin nousun kokeellinen muuttaminen auttoi myös resonointeihin.
Rahaa ja aikaa kyllä paloi, mutta kun matkavauhti on 7-12 solmua niin mielummin kuuntelen radiota ja jutustelee kuin kuuntelee melua. Suosittelen!
Pitäis lainata dB mittari niin vois verrata noihin lehtien mittaaminen arvoihin.
- R K-S
Suurin ongelma veneiden äänieristyksessä on se, että moottorista ja voimansiirrosta pääsee tärinä siirtymään veneen runkoon. Ja ihmiset ovat tämän kaikukopan sisällä. Muutama periaate paremman äänieristyksen tekemiseksi:
1. Tutki mistä se hallitseva ääni tulee. Se pitää eliminoida siellä mistä se tulee. Jos se pääsee "karkuun", niin peli on menetetty.
2. Ääni on kuin metsä. Etsi ne korkeat puut ja kaada ne. Pienten pensaiden poistaminen ei auta mitään.
3. Ääni on kuin vesi. Jos on vähänkin rakoa, niin se tulee varmasti. Tiivistä konehuone kunnolla. Ilmanvaihtokanavissa pitää olla ns. äänilukot.
Oikein toteutettuna keskimoottoriveneellä päästää n. 72 -72 dB melutasoon.
Silloin alkaa hallitseva ääni olla veden ääni runkoa vasten.- uusituoteminulle
tietämätön olen mutta millainen on ilmanvaihtokanavan äänilukko ja mitä maksaa jne...?
- R K-S
uusituoteminulle kirjoitti:
tietämätön olen mutta millainen on ilmanvaihtokanavan äänilukko ja mitä maksaa jne...?
Äänilukko tarkoitta sitä, että tehdään kotelo tietyin mitoin. Esim. venemessuilla on ollut Meluton Oy:n osaltolla meidän tekemä "moottorikoppa" jonka sisällä naurista pauhaa Ford tarnsitin ääntä 120 dB. Ilamnottpauko on vapasti ulos. Ulos ei kuulu ääntä juuri lainkaan. Jos asiat tehdään hyvin´, niin lopputulos on hyvä. Jos olet huolimaton, niin ei tule mittään tulosta.
- ei katso kokoa
Eilen kotimatkalla Tallinasta kuului kasuunin ja Harmajan välillä moottorin ääni, jonka kaikki kuulivat, mutta lähdettä ei ollut helppo löytää. Se oli yksi moottorivene niin kaukana, noin parin mailin päässä, ettei edes kokoa ollut mahdollista paremmin arvioida. Mikään iso se ei kuitenkaan ollut, max 40 jalkaa. Tuulen ja aallokon ääntä oli 7-8 m/s tuulessa reippaasti ja senkin yli melu kantoi.
Muutama laivakin kohdattiin melko läheltä. Ne kulkivat käytännöllisesti katsoen äänettömästi, vain hajut ja aallot niistä lähti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri171455- 281295
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631192Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111082Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651036Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271025Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91013Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980