selviytymisstrategiaa

sus.morsian

Hohhoijaa, nyt vasta jaksan ruveta jottain näpyttelemään. Metsässä ei liikahda lehtikään....se ehkä rasittavinta omalla kohdallani. Kuumuus on mitä on, muttei hiki kuiteskaan otsalle kihoa, kun ei tarvitse ääneen puhuakaan. Eilen kävi kaksi lastenlastani, aikuisia jo, 28v ja 31v, niin puhuessakin otsalle kihosi hiki.

Vettä ja tekemääni puolukkamehua olen kyllä ahkerasti juonut, samoin ostin vartenvasten perjantaina sillipurkin, josta on helppo paloja napsia suolan saamiseksi. Nälkäkään ei ole, mutta silti söin pakastepinaattikeittoa keitettymunalohkoineen. Vanhasta puuvillayöpaidasta leikkasin kaulaaukkoja avarammaksi ja pitkät hihat pois, se kun oli sellainen varsinainen mummuyöpaita. Tässä on päälläni nyt tämä uusi vaate.

Minust tuntuu, että tää riesa on enemmänkin henkistä, siis tää ahdistava helle, ei mulla ole mitään tuulettimia, parvekkeen ovikin on pidettävä jonkin verran auki, että tulee happea sisälle. Luulen, että nuo uudet lääkkeetkin tuohon jalkaan lisäävät kehnoa oloa, Diurex mite ja Fucicort-voide. Huonoon oloon vatsassa otin teelusikan kärjellisen veden seassa.
Jalkaturvotus on kyllä laskenut, ehkäpä huomenna jaksaa normaalisti kauppareissun tehdä. Usein täytyy kaydä nyt pitkällään jalkoja leppuuttamassa.

Piti nyt ottaa yhteyttä teihin muihinkin, tääkin jelppaa, ettei vain tuskaile itsensä kanssa. Kylläpä nyt osaa antaa arvoa tuulelle ja sateelle, kunhan saapuvat....en sano jos.

95

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhen kerran jo kirjoitin jatkoa, että soodaa otin veden seassa. Kirjotusvihreitä ei olekaan tapanani jälkikäteen korjailla, olkoon mitä on.

    • Moi sus pitkästä aikaa.
      Minäkin revin joskus vaatteitani, mutta ihan eri syistä.
      Lämpöä vastaan on hyvä konsti kastella esim. pumpulinen T-paita ja sitten istahtaa tuulettimen eteen, Ihan niin kuin minä nyt ja viileältä tuntuu. Miksi tuulettimen eteen? Ilmavirta nopeuttaa nesteen haihtumista paidasta ja tuo haihtuminen eli aineen olomuodon muutos kuluttaa energiaa hämmästyttävän paljon. Olettekos koettaneet kuivata pyykkiä silitysraudalla? Ei tahdo raudan tehot riittää.
      Toinen hyvä konsti on mennä suihkuun ja laitta se suihku ihan kylmälle ja ohi kropan ja seisoa siinä vieressä vähän aikaa. Siinä tulee nopeasti normaali suomalinen kesäsää mieleen.

    • capt. cöpenick

      Säätiedot lupaavat vielä runsaan viikon näitä tukalia päivälämpötiloja. Ennusteiden mukaan su. 5.8 olisi vielä yli 30 asteen lämpötiloja valtatie 6 maisemissa.

      Valitin eräälle tutulle, ettei eläkkeellä ole aikaa lomaan. Nyt sitten on; liian kuuma ulkona puuhailuun kun väsyy liikaa.
      Aikanaan tuli kuitenkin hankittua ilmalämpöpumppu silloin kun tähän oli vielä varaa. Ei se ilmatteeks sisäilmaa viilennä, mutta tekee asumisesta mahdollisen.

      Kukapa olisi kesäkuisen koleuden keskellä arvannut, että pian keikahtaa säätilat uuteen ääriasentoon ja jököttää paikallaan viikkoja niinkuin nämä helteet ny.
      Joku kirjoitti, että elämme poikkeustilan aikoja. Niin miekin sen koen. Kestellään!

    • Mittari näyttää varjossa 30 astetta, sisällä on viileämpää 27. Puuvillayöpaidalla ihan mukava olla. Ikkunat olkoot edelleen kiinni ettei tuo kuumempi ilma pääse sisään. Varastoin yön viileyttä huoneisiin pitämällä "lävet" auki koko yön. Aamulla verhot ja kaihtimet eteen ja ikkunat kiinni. Näillä mennään.

      Eihän ruoka paljoa maistu näin helteellä, juomisesta vaan on pidettävä huoli. Niin taidankin keittää pari perunaa ja paistaa rapeaksi tuon lohen selkäruodon, johon tällaiselta huonolta fileoijalta on jäänyt lihaa aika paljon. Voissa paistan ja ripottenen sitruunapippuria päälle ja syön sen sormin. Raikasta salaattia lisäksi.

      "Kylläpä nyt osaa antaa arvoa tuulelle ja sateelle, kunhan saapuvat....en sano jos. "
      Tuo oli hyvin sanottu ja niin totisen totta, mikään ei ole sen varmempaa kun tuo tuulen, sateiden ja pimeydenkin saapuminen
      Kun ne ovat saapuneet saattaa kuitenkin olla että tätä päivää sittenkin hyvällä muistamme. Sen sit näkkee taas.

      • Puskasuleima

        Miä tulij just suihkust, siit kylymäv veren pualisest vääntövempeleest. Kyl teki hyvää.
        Sit ajattelin, et täs sitä vaa nautitaa raikaast verest, ja jossaki päin maalimaa ihmisil ei o eres juamavettä!
        Meina tulla ihah huano omatunto.
        On se kumma, et semmottiiki asjoi pohtii ja potee syyllisyyttä, vaikkei niis o ollenka omaa vikaa ja vaikkei niille mitääv voi!

        Niim miä sitte päätin nauttii täst suvest täysin syrämmin ja kylymäst verest kans.
        Ja teitille kaikille toivotan kans oikeen hyvää kesäj jatkoo.

        Terveisv Puskasuleima


      • Makriina ek
        Puskasuleima kirjoitti:

        Miä tulij just suihkust, siit kylymäv veren pualisest vääntövempeleest. Kyl teki hyvää.
        Sit ajattelin, et täs sitä vaa nautitaa raikaast verest, ja jossaki päin maalimaa ihmisil ei o eres juamavettä!
        Meina tulla ihah huano omatunto.
        On se kumma, et semmottiiki asjoi pohtii ja potee syyllisyyttä, vaikkei niis o ollenka omaa vikaa ja vaikkei niille mitääv voi!

        Niim miä sitte päätin nauttii täst suvest täysin syrämmin ja kylymäst verest kans.
        Ja teitille kaikille toivotan kans oikeen hyvää kesäj jatkoo.

        Terveisv Puskasuleima

        Minä olen saanut semmollisen ohjeen, että kuumalla säällä pitää ottaa kuuma suihku. Silloin se liikalämminkin ilma tuntuu viileältä suihkun päälle, eikä kroppa rupea heti hikoilemaan.
        No koettanut olen. Mielipiteeni jääköön omakseni.

        Tuossa aloituksessa on vanhan laulun sanoja, joista aina tule mieleeni väännös "Metsässä ei liikahda Lehtiskäkään, on kuin luonto hältä ois pois...."
        Itse kukin pyrkii varmaan nyt olemaan liikahtamatta, varjossa. Mutta eipä hätää, ukkosmyrskyjä ja vesisateita on luvassa. Suomi elpyy vielä!


    • Sanon, että.....hana en kyllä tälle tarkoitusta löyä, mut jospa on se " koettelee muttei hylkää herra.....", en nyt, sivistynyt ihminen sentään kirroilemmaan ruppee, ehä mie, vaan muut!.
      On mulla noita vanhoja vaatteita ihan revittäväks saakka, mut jospa säästäs sen repimisen toisenlaiseen tilanteesee. Ainut puuvillainen oli tää. Ei muuten kaupoista saa ennää puuvillasta mekkoa, kerran kävin luultavasti kaik Tampereen putiikit.

      Täytyypä illalla kokeilla tuota Jopelin konstia. Sellasenkin oon kuullu, että kuuma suihku tai lämmin vilvoittaa pitempään kuin kylmä.

      Het tunnen oloni jo raikkaammaks, kun sain lukee noita juttujanne. sykolookistahan tää osittain, jos vaan oman itsensä ympärillä pyörii ja voivottelee.

      • Lorena*

        Olen allerginen ööö-paidoille, ainoastaan vierailulla ollessa käytän. Illalla käyn viileässä suihkussa ja kuivaamisen jälkeen talkkia kainaloihin, rintojen koloihin ja muihin taipeisiin, eipä ala hiiva kukoistamaan paikoissa, ilkeää kutinaa se aiheuttaisi.
        Heitä sinäkin se punpulipaitasi laatikkoon ja kokeile miten nautinnollista on nukkua ilman öööööö- paitulia!!!!!

        Viileä lakana on paras peitto mielestäni, lähettyvillä joku harso jonka kietaista ympärille tarvittavissa tilanteissa. Jopelin konsti on varteenotettava ohje.
        Jenkkiläisissä koneissa kuumuuden yllättäessä jaetaan kuumia pyyhkeitä, niillä kun sipaisee kasvot ja kaulan tuntuu hyvin viileältä.

        Schollin jalkakylpysuola tekee jaloille terää. Pikahoitona ICE POWER MSN geeli auttaa turvotukseen, sisältää, Aqua, Ethanol, Menthol, MSN, Eucalyptus oli plus muutama muu tehoaine, geelillä kun voitelee jo alkaa jalat tuntua virkistäviltä.

        Foreca lupaa Kaakon kulmille huomenna ma sadetta ja ti ukkosta, joten kestetään kun tiedetään, ettei hellivä helle kauan enää kestä. Nyt vain hellehattu päähän ulkoillessa.


      • Katleija*
        Lorena* kirjoitti:

        Olen allerginen ööö-paidoille, ainoastaan vierailulla ollessa käytän. Illalla käyn viileässä suihkussa ja kuivaamisen jälkeen talkkia kainaloihin, rintojen koloihin ja muihin taipeisiin, eipä ala hiiva kukoistamaan paikoissa, ilkeää kutinaa se aiheuttaisi.
        Heitä sinäkin se punpulipaitasi laatikkoon ja kokeile miten nautinnollista on nukkua ilman öööööö- paitulia!!!!!

        Viileä lakana on paras peitto mielestäni, lähettyvillä joku harso jonka kietaista ympärille tarvittavissa tilanteissa. Jopelin konsti on varteenotettava ohje.
        Jenkkiläisissä koneissa kuumuuden yllättäessä jaetaan kuumia pyyhkeitä, niillä kun sipaisee kasvot ja kaulan tuntuu hyvin viileältä.

        Schollin jalkakylpysuola tekee jaloille terää. Pikahoitona ICE POWER MSN geeli auttaa turvotukseen, sisältää, Aqua, Ethanol, Menthol, MSN, Eucalyptus oli plus muutama muu tehoaine, geelillä kun voitelee jo alkaa jalat tuntua virkistäviltä.

        Foreca lupaa Kaakon kulmille huomenna ma sadetta ja ti ukkosta, joten kestetään kun tiedetään, ettei hellivä helle kauan enää kestä. Nyt vain hellehattu päähän ulkoillessa.

        Vierastan minäkin nukkuessa tätä yäpaitaani ja pyjamia en siedä olleskaa. Nehän menee kääntyillessä ihan solmuun ja kiristävät. Peitto päällä riittää ja se sitten sään mukaan.
        Mutta näillä ilmoilla puenkin sen puuvillaisen väljän ja värikkään vaatekappaleen päälleni herättyäni ja aamukahville noustessa. Tääänkin sen kanssa keikuin kämpässäni yli puolen päivän. Voi sillä mennä vaikka oven aukaisemaan jos ovikello soi.


      • susmorsian ek.
        Katleija* kirjoitti:

        Vierastan minäkin nukkuessa tätä yäpaitaani ja pyjamia en siedä olleskaa. Nehän menee kääntyillessä ihan solmuun ja kiristävät. Peitto päällä riittää ja se sitten sään mukaan.
        Mutta näillä ilmoilla puenkin sen puuvillaisen väljän ja värikkään vaatekappaleen päälleni herättyäni ja aamukahville noustessa. Tääänkin sen kanssa keikuin kämpässäni yli puolen päivän. Voi sillä mennä vaikka oven aukaisemaan jos ovikello soi.

        No minä oon iät ja ajat nukkunu ilkosillaan, aamulla puen jonkinlaisen yöpaidan. Ja kun on niin harvinaista nykyisin omistaa puuvillavaate, ni nytpä mekkona otinkin sen ikivanhan yöpaidan hellevaatteena käyttöön. Silläkin on totisesti oma hauska tarinansa, mutta jääköön toiseen kertaan.


      • susmorsian ek.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        No minä oon iät ja ajat nukkunu ilkosillaan, aamulla puen jonkinlaisen yöpaidan. Ja kun on niin harvinaista nykyisin omistaa puuvillavaate, ni nytpä mekkona otinkin sen ikivanhan yöpaidan hellevaatteena käyttöön. Silläkin on totisesti oma hauska tarinansa, mutta jääköön toiseen kertaan.

        Joki, jolta ei ole paluuta aion asettua katsomaan, vaikka onhan nää Monroe-leffat tullut katsottua aikaisemminkin, muistelen tämäniltaisen olevan paremman kuin Niagara.

        Joopa, monenlaiseen "paljasteluun" johdattelikin vanha käyttämätön yöpaitani, jonka hoksasin vasta nyt ottaa käyttöön mekkona. Ja kainalo- tissinalus yms. ´koloissa´ on minusta ihan kunnon perunajauho parempi kuin talkit.


      • ei jauhoja
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Joki, jolta ei ole paluuta aion asettua katsomaan, vaikka onhan nää Monroe-leffat tullut katsottua aikaisemminkin, muistelen tämäniltaisen olevan paremman kuin Niagara.

        Joopa, monenlaiseen "paljasteluun" johdattelikin vanha käyttämätön yöpaitani, jonka hoksasin vasta nyt ottaa käyttöön mekkona. Ja kainalo- tissinalus yms. ´koloissa´ on minusta ihan kunnon perunajauho parempi kuin talkit.

        Huhhuh, pottujauhoja tissien ym. pomuihin, sehän eltaantuu siellä ja saa kaapia haisevaa pottupuuroa sieltä lusikalla. Eikö teilla kellään ole ilmastoinita huusholleissa ?


      • susmorsian ek.
        ei jauhoja kirjoitti:

        Huhhuh, pottujauhoja tissien ym. pomuihin, sehän eltaantuu siellä ja saa kaapia haisevaa pottupuuroa sieltä lusikalla. Eikö teilla kellään ole ilmastoinita huusholleissa ?

        Mikä sinä oot sanomaan, ai tämänkikö tiedät,.Minäpä tiedän. Toisaalta taas huvittaa....on sulla ihmeelliset sanonnat, haisevaa pottupuuroa lusikalla. Kyllä oot haiseva koko akka ....pahalle ilkeydelle.


      • susmorsian ek.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Mikä sinä oot sanomaan, ai tämänkikö tiedät,.Minäpä tiedän. Toisaalta taas huvittaa....on sulla ihmeelliset sanonnat, haisevaa pottupuuroa lusikalla. Kyllä oot haiseva koko akka ....pahalle ilkeydelle.

        Tulipa ärhäkästi sanottua illalla, mutta ymmärtää kyllä reaktioni, kun perunajauho on todellakin ollut näppärä keksintö jo ennen vanhaan. Ite kun en hikoilekaan kovin....ei se kauhiast hikoilevalle niin sovikaa, muttei sellaselle sovi talkkikaan.

        Vauvan pepullekin suositellaan perunajauhoa, jopa pienet ärtymät hoitaa. Ja äitimme käyttivät kasvoissaan ripauksen puuterin sijasta, kiiltävän ihon peittämiseen. Hiusten kuivapesuna myös helppo ja nopea, harjataan pois, jos on kiire, eikä hiuksia ennätä pestä.

        Mutta mitäs sitä yltäkylläisyyden maailmassa kotikonsteja enää ymmärtämäänkään.


      • ei talkkia
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Tulipa ärhäkästi sanottua illalla, mutta ymmärtää kyllä reaktioni, kun perunajauho on todellakin ollut näppärä keksintö jo ennen vanhaan. Ite kun en hikoilekaan kovin....ei se kauhiast hikoilevalle niin sovikaa, muttei sellaselle sovi talkkikaan.

        Vauvan pepullekin suositellaan perunajauhoa, jopa pienet ärtymät hoitaa. Ja äitimme käyttivät kasvoissaan ripauksen puuterin sijasta, kiiltävän ihon peittämiseen. Hiusten kuivapesuna myös helppo ja nopea, harjataan pois, jos on kiire, eikä hiuksia ennätä pestä.

        Mutta mitäs sitä yltäkylläisyyden maailmassa kotikonsteja enää ymmärtämäänkään.

        En harrasta noita peukutuksia, en paljon muutakaan kantaa ottamista, vaikka lueskelen, mutta nyt oli pakko panna peukalo pystyyn Sinulle susmorsian ek.
        Kaikki vanhat konstit ovat parempia kuin pussillinen uusia, mutta kaupallisuus ja uutuuksien mainostaminen ovat painamassa ne unholaan. On tyylikästä ostaa talkiia, kun sillä on hieno nimi, sehän on jauhetta, ettei ihan liitua ja jotain mistä ei mitään tiedä.

        Liitujauhokin on hyvää monessa paikassa, sellaisenaan, varsinkin, jos laittaa soodaa sekaan ja hinkkaa terästiskipöydän kannen puhtaaksi.


    • sini-sirkku ek

      Kostea pyyhe hartioilla vois virkistää, myös jalkojen viileä suihkuttaminen. Kivan ratkaisunhan teit yöpaidallesi, joita ei nyt olekaan tarvinnut öisin. Pelkkä pusiilakana oli minullakin viime yönä ja hyvin nukuin.
      Nuo rantamuodit, jossa kangas vain kiedottuna kainaloiden alta ja solmuun sivusta, antaa ilmavan tunteen kun sivusta jää ilmatilaa.

      Mökillä aikanaan oli huoneissa, verannalla ( 38) niin kuuma, ettei ilman viilentävää tuuletinta olisi kestänyt. Sinne jätin tuulettimenkin uusille asukeille, enkä ole uutta hankkinut, viuhka saa toimittaa sen hetken jos tarvitsen, miks'ei lehtikin.

      Illemällä vasta on meno seurustelemaan kesäisessä Sipoossa, onneksi ei tarvi vielä pukeautua !
      Ilmavia tyykejä nyt saa liehua, toivottavasti siellä ei olis hyttysiä:D moikkaa,...

    • Tuosta kiroilusta.
      Luin jostain, että kun vanheneva ihminen alkaa kiroilla, vaikka aikaisemmin ei sellaista ole harrastanut, niin se on merkki alkavasta muistisairaudesta, niin että olkaahan varovaisia tai menkää muistilääkärin testiin.
      Minulla ei ole tuota vaaraa, sillä olen aina kiroillut kuin "ukkomustilainen", niin kuin joskus oli tapana sanoa.

      • surullista kuulla

        Joistakin dementikoista tulee rivoja, naisistakin. Omaisista on hirvittävää katsella ja kuunnella rivoja seksuaalisväritteisiä purkauksia. Ei todellakaan ole kyse normaalista , vaan käytös muuttunut. Onkohan se patoutunutta aikojen myötä, kiusallista se on hoitajillekkin. Potilaat voi käydä niissä aikeissa käsiksikin.


    • Sanokaamme on tämä mukavaa-aikaa,kyllä se räntä ja roiskaa.
      räntä ja kura.
      Pimeät pitkät ja tiet liukkaat,siitä hyvää tämä aika kun voi ulkoilla enemmän,eikä kukaan kurkistele "mitä siilä on päällä".
      Ostin tokmannilta lastenosastolta hihattomia mekkoja trikoota,
      sellaisi minijä,mutta mökillä vältää ja yöpaitana ,koska vaan.5e-
      Minun kksintöni viilenemiseen on kastelen hiukset usei se virkistää,jopa tuntuu antavan järkeäkin...

    • On se niin surullista kuulla tuota surullista kuulla....hana tai ....tana.

      • jjoutava

        Saathana, prethana, saaas nähhä hyväksyttäänkö tätä vuojatusta. Pohojosen lomalaisia käytiin hyvästelemässä ja janotti niin Mahoton. join vettä monta tuopillista mihin seki joutunee kun ei uloskaan tule.


    • *Kukkahame*

      Mikä nyt oikein prethanan pisti vääntään? ;
      En taida vielä olla menettämässä muistia en ainakaan tunnusta, kyllä se kirosana löytyy tarvittaessa, joskus helpottaa toisinaan sitten taas ei yhtään tippaa.

      Vetelöittää tämä kuumuus elämää, suihkussa helpottaa kuuma, kylmän suihkun jälkeen hikoiluttaa entistä enemmän.
      Kaikkia on kokeiltu, suihkupullosta kintuille ja käsivarsille suihkuttelu helpottaa hetken.

      Varmaan jokaisella on omat konstit helpottamaan, mikä onkaan niin kekseliäs kuin ihminen.

      Mustikkasoppaa keitin aamulla ja sitä olen napannut sillon tällön joskus leivän kanssa enempi ilman, pitää eikä nosta sokeriarvoja.
      Nyt pitäis alkaa jo helpottamaan helteet.

      Hirveä lentotrafiikki kaiken aikaa nousee koneita ja isoja, missä ne ovat mahtaneet olla ihmiset, eihän täällä mitään ihmeellistä kansainvälistä tapahtumaa kai ole ollut.

      Nyt on kaikki ränsyilevät ajatukseni paperilla, postimerkki nuolastaan ja heitetään postiin, se on siinä.

    • L - L

      Asuntomme on ylimmässä kerroksessa ja peltikattoinen ullakko kuumenee sietämättömäksi aiheuttaen meille kattolämmitysilmiön joka vaikuttaa läpi yön, osin heiketen hitaasti.

      Teen vaimolleni 4 x 0,5l valmista urheilujuomaa joka imeytyy vettä ja muita litkuja paremmin.
      Suulliset ohjeet.

      Käyn salilla aamupäivisin ja jos ilmastointi ei ole valmiiksi säädetty niin käännän sen 18-asteesen.

      Tietyiltä osin kuumuus haittaa parisuhteen hoitamista.
      Ei sen vakavampaa.

      Tyttäremme on parhaillaan Espanjan asunnollamme. Lämpötila on sama kuin täälläkin. Yöllä hieman korkeampi mutta ylimmän kerroksen asunnon läpituuletus auttaa ratkaisevasti.
      Ranta on ulko-ovesta 20m:n päässä ja tuulen nopeus vaihtelee 15 - 25km/h.
      Helpompi siellä on olla vaikka itse pysymme keskikesällä täällä viileässä Suomessa.

    • tulipahan sanottua -

      Täällä huoneen sisälämpö on 29,1/5 astetta, onkohan mittari rikki vai miksi se näyttää tommosta lukemaa,
      asunto on varjon puolella joten sekää ei selitä lämpötilaa huneessa,
      ulkona on ollu vielä kuumempaa, joten en ole jaksanu tänään mennä ulos,
      aamupäivällä yritin,
      rantaan olin pääsemässä, ukkonen jyeähti oikein rumasti, joten kipinkapin autolle takasi,
      kyllästyttää tämä kuumuus, on kuin espanjassa konsanaan,
      aikoinaan olin kreikassa,
      siellä sattui helteet juuri kun olimme siellä, mittari näytti 40 astetta,
      sydän meinasi tehdä lopun, mutta lääkäri tuli ja pelasti tilanteesta,
      sen aikaisten lääkärin neuvojen perusteella olen jotenkuten selvinny näistä suomen ylikuumista helteistä,
      se ihmetyttää, miksi suomeen ei ole rakennusvaiheessa jo rakennettu huoneistoihin ilmastointi mahdollisuutta,
      tietenki on se tavallinen sisäilma kierto, mutta se ei viilennä yhtään näin helteillä,
      sori vaan, olen pettyny suomen rakennustekniikan heikkouteen,

    • jjoutava

      Taso oli aikoinaan hyvä kun talo tehtiin maavarainen, hirsiseinät tai laudasta, purutäytteellä. Ikkunat ei liian suuret, osa ainakin avattavina teki tuuletuksen helpoksi. Hyvä oli nukkua kun huoneet oli viileät helteelläkin.

      Rakentamisen taso oli 30 luvulla niin korkea, ettei sitä myöhemmin olla pystytty ylittämään. Olen kuullut sanottavan.

      • Myös vanhat muuratut talot ovat sekä hengittäviä, että viileitä kesäkuumillakin, lämmönpitäviä talviaikaan. Varmaan harkkotilitaloissa sama.
        Jos peruskallio on syvällä, talot pitäisi rakentaa paalutuksen päälle.

        Purutäytteiset talot ovat hataria ikääntyessään. Jyrsijät pääsevät väliseiniin, samoin muurahaiset. Tämän olen nähnyt. Erilaiset tuhokuoriaiset elävät ja hyvinvoivat purueristetyissä taloissa.

        Oikeastaan näitä hellekausia pitäisi kädet ristissä kiitellä. Ne tuulettavat ja kuivattavat jo alkaneita homevauriotaloja.


    • muistan sen ajan

      joo,
      se johtuu juuri siitä ettei ole rakennettu liian tiiviitä taloja,
      niissä tuuli kävi melkein joka nurkasta,
      muistan ne ajat,
      isäni rakenti myös oman kodin meille siinä jotanin 40 luvulla, kun sotaika alko mennä ohi,
      sen aikanen hirsikoti oli maailman paras paikka lapselle,
      on pystyssä vieläki jopa asuttavassa kunnossa, mutta ei ole enään sukumme hallussa koska muutimme aikoinaan kaupunkiin, sinne jäi hirsitalo jonkun muun omistukseen,

    • talon pojanpoika

      Hirsitalot, ne vanhat myös menettivät lämpöominaisuuksiaan. Ne tosiaan tuulettuivat, ei homeongelmia. Vanhanajan rakentajat yrittivät löytää talolle mäentöyrään.
      Niissä ei ollut myöskään kosteusongelmaa alapohjan kautta.

      Mikään rakennusmateriaali ei ole suojassa kosteusvaurioilta ellei pohjavesi ole riittävän matalalla. Ennen vaikka pumpulla pois, se pohjavesi.
      Syntymäkotini rakennusvuosi on 1898. Vaikka kallio on lähellä pintaa, talon luoteen puoleinen hirsiseinä oli liikkunut. Se piti "kengittää".
      Sis- ja ulkoisella lisäeristyksellä siitä saatiin lämpöä eristävä, se kestää tämänkin vuosisadan pystyssä.

      Hirsitaloja tilkittiin jopa sammaleella, sitten hamppu-tai pellava tappuralla. Talvella lattiat olivat ennen remonttia kylmät, ikkunoista veti tai ne olivat osaksi jäässä.

      Ihmetellä täytyy tätä nykyajan homeongelmaa. Kalliisti tehty remonttikaan ei estä ongelman uusiutumista.

      Meni vähän sivuun tämä selviytymis-strategia, mutta aloittaja ei tästä vedä tiettävästi tryffeleitä nenäänsä.

    • Ramoona*

      Hullua hellehommaa, sanoisi moni , mutta eipä ollutkaan pöllömpää istua ilmastoidussa autossa körötellen Runon ja rajan tietä halki vehmaan järviluonnon. Etelä-Suomen jo tuleentumassa olevat kellansävyiset viljapellot muuttuivat Pohjois-Karjalan mesiangervon vaahtoista vaaleutta ja horsman punaa uhkuviksi pakettipelloiksi, taustanaan valkorunkoiset koivikot. Maisemaa hallitsivat syvänvihreät metsäiset vaarat, jotka kaukaisuudessa himertyivät sinisen sävyihin, loulta sulautuen taivaan sineen.

      Uimalla tuon tuosta ja vähän väliä hellematkasta nauttii, joka kunnassa on uimaranta, mutta kaiken kruunasi Koitereen erämaajärven hiekkapoukamat, eevan ja aatamin asussakin saattoi uida. "Ihhailtiin Pielisen pintoo" autolautalla Lieksasta Kolille, Kolin huipulla mykistyneinä saarimerestä ja kaukaisista siintävistä vaaroista, tuuli hulmutteli tukkaa ja mekkoa. Pielisen pinnan alle sukellettiin monella hiekkarannalla, tyynellä pinnalla kelluttiin ja virkistäydyttiin.

      Kirkkojen viileys ottaa vastaan matkailijan, tiekirkot ovat avoinna. Uutena elämyksenä meille Lieksan palaneen kirkon tilalle Pietilöiden suunnittelema vaalea ilmava luomus. Siinä alttariseinä on lasia, suuren lasiristin takana kuin alttaritauluna palaneen Engelin kirkon jäljelle jäänyt kellotorni ja kapeat surukuuset. Varjoisassa kirkkopuistossa on paljon muitakin mahtavan kokoisia kuusilajeja. Eva Ryynäsen Paaterin pieni veistoskirkko kietoi hellästi sydämen , sai silmät kyyneliin. Eva on vapauttanut teoksissaan puun sielun, jokainen penkkikin on täydellinen taideteos pienine veistettyine kukkineen. Alttarilla seisoo valtaisa kuusenjuurakko, pehmeästi hohtava vaalea madonnareliefi ja alttaritauluna mäntyjen rungot ikkunan takana.

      Merelläkään helle ei välttämättä hellitä, sillä on ollut tyyntä , purjeet eivät vedä. Uimista rajoittaa monin paikoin sinilevä, ankkuroidessa täytyy pingottaa varjoksi purjekankaan pala. Kekseliäitä neuvoja teillä, suihkupulloa en ole hoksannutkaan vilvoitteluun käyttää. Hellemekoille on kerrankin käyttöä, parhaat minulla vanhat intianpuuvillaiset ilmavat loippanat. Kun muu ruokailu on kevyttä, nautin joka päivä jäätelöstä, ja luin että pakastimeen joku laittaa lakanatkin viilenemään ennen nukkumaan menoa. Ei tätä hellettä oikein hellimiseksi voi sanoa, mutta kohta tuntuu hellittävän, meidän tienoon sääkartalla on jo salaman ja vesipisaran kuvia huomiseksi. Eäkeläinen voi viettää siestaa suuren osan päivää, puhdasta vettä saa suoraan hanasta juodakseen ja suihkusta vilvoitellakseen, hätäkös meillä suomalaisilla.

      Nyt on vain 17 ulkomittarissa, tietsikka jäähtynyt käyttämättömänä toista viikkoa, kyllä tämä tästä !

      • Karjalan heili

        Koitere on todellakin Karjalan helmi. Iahanin paikka minunkin mielstäni missä olen uinut.


      • tässä laulu

    • *Kukkahame*

      Heräsin ajoissa aamu oli viileä 18 mittarissa, ja aivan ihanan viileä nurmikko kostuttaa varpaita, join kahvini terassilla punarinta tuo ihana kyyhöttäjä seurasi minua tarkasti.
      Salaa kumpikin pidimme toinen toisiamme silmällä,en uskaltanut hievahtaakaan ettei tuo kesäkaveri pyrähtäisi pois näköpiiristä.
      Hetkeksi 'herpaantui' katseeni linnusta ja luulin sen jo lennähtäneen tiehensä vaan eipäs ollutkaan, se oli kylpemässä lintujen juottokuoissa, halkaisijaltaan n 6cm, hyvin mahtui tuo muutaman gramman painoinen tyttöpunarinta.
      Lennähti sitten kukkaruukun reunalle ravistelemaan höyheniä, vilkaisten välillä rauhoittuneena tuijottamaan minua kysyen...etkö jo ymmärrä me tarvitsemme uima-altaan?

      Kippoja löytyy jos jonkinlaista tuntui vain ettei ole kuitenkaan sopivaa, pitkän etsimisen tuloksena kuitenkin ongelma ratkesi.
      Nyt on hieno Muurlan lasin kulho lintujen kylpyjä odottamassa, en tiedä kelpaako, kunhan tottuvat tuohon kiiltävään astiaan voi se piankin lunastaa tehtävänsä.
      Tuohon mahtuisi fasaanikin, se kun kylpee hiekassa joka päivä, voisi välillä kokeilla kylpyä vedessä.

      Olisiko tämä hyvä työni tänään pienten viattomien selviytymistarina tässä kuumuudessa.

      • pihan pienväki

        Pitääkin lähtä viemään ulos sekä juoma, että kylpypaikka pihan siipiveikoille. Laitoin sadevesipyttyyn hiukan mäntysuopaliuosta hyttystoukkia vastaan.
        Sen pintakin on jo alentunut ja olisi juomavedeksi sopimatontakin saippuan takia.


      • c c

        Kaikista päivistä poiketen oli hiljanen pakko ottaa nyt iltapäivätorkutkin. Helle uuvuttaa, vaikka ei ole sydänoireitakaaan.
        Myös sellasta lievää huonovointisuudentunnetta. Tekee mieli ottaa jotain suolapalaa, metvursti tai suolainen kala käy.
        Radio varoittaa riskiryhmän ihmisiä painostavasta helteestä vai mikä se sana oli. On niitä ylikierroksia nuoremmillakin.
        Mamma kehottaa lastenlastaan menemään ostoksille marketin varjossa kun ei nyt jaksa. Siellähän olisi ollut vilposempaa sisällä ja penkkikin vapaana.

        Poliisikin sanoi, että ihmiset tuskastuvat ylilämpimillä säillä helpommin. Tulee kränää ja pientä kärhämää, joista ehkä normaalisäillä selvittäisiin.


    • Koitereella on merellistä tuntua Muistiini on jäänyt ihan -50-luvun alussa Koitereella yht´äkkiä noussut ukkosmyrsky, kun olimme isäni kanssa verkkoja nostamaan menossa veneellä. Se oli niitä reissuja, joita sain isäni mukana kokea tukkikämpillä käydessämme, jonkinlainen ´uittoherrakin´hän oli.

      Dramatiikkaakin hän osasi aina järjestää .....jotta myrskyn silmässäolo olisi vielä jännittävämpää, oli minun soudettava voimieni takaa lähellä olevaan saareen, jossa vene keikautettiin osittain nurin, joten sen alla voi pidellä sadetta. Ei tainnut kuitenkaan ihan uittomiesten vene olla, onhan koossa eroa. Ainahan verkot piti mukana olla näilläkin reissuilla.

    • *Kukkahame*

      Tänne luvassa tänään koko iltapäiväksi ukkosta.
      Olen koko tämän lämpimän ajan hoivaillut ruukkukukkasia ulkona nyt ne on palautettava vakipaikoilleen, ukkonen kun ei pärjää ilman tuulta ja voi olla koviakin puuskia.
      Selviydyttävä on tästäkin päivästä ja lähdettävä ainakin kukkaset pelastamaan, lähipiiri kun on missä lie enkä viitsi heidän loman loppuaan pilata omilla tarpeilla.
      Eläkeläisellä kun on aikaa!

    • Näin meillä

      Eipähän tarvitse Espanjaan lentää, kun lämmintä riittää kotomaassa. Hyvinhän tämä sujuu tuon pihaletkun kanssa. Kylmää vettä vaan niskaan ja taas on hyvä olla.

      Naatitaan lämpösestä. Kyllä talven kurakelien aikaan vielä kaipaamme näitä helteitä.

      Vesi vanhin voitehista sekä juoden että pintaa valellen.

    • jjoutava

      Siinähän se. Pihaletkusta tulee alkuun kohteliaasti lämmintä vettä kunnes se on tosi viileetä 127 m. syvältä porakaivosta. Niin mökillä, mutta nyt ollaan kaupungissa. Täällä ei tiedä miten itsiään jäähyttäis. Onhan suihku mutta kun ei kylppäriäkää viitsi jatkuvasti kastella.

      En, en valita, mutta kjumminki.

      • c c

        Muisti on mikä se on eli lyhyt. Tän päivän paikallinen erkkosanomat ilmoittaa, että tasan 4 vuotta sitten, Utissa oli reilut 34 astetta. Päästäneenkö su.3.8 tuohon samaan?
        Tämäkin kuuluu paikalliseen korkeapaineen alueeseen, eikä tule "hirviöhelteenä venäjältä" kuten tuolla toisella palstalla kirjoitetaan.
        Päin vastoin, helleaalto hivuttautuu vähitellen rajojemme yli venäjälle päin lännestä tulevan epävakaisemman sään alta pois.

        Kaksi kallisarvoista hyötyä näistä oloissamme superhelteistä mitä ilmeisimmin on. Ensiksi se pelasti Suomen mansikkasadon, mahdollisesti myös muun sadon

        Myös alkukesän koleudessa ja kosteudessa muhinut Suomen rakennuksissa muhiva homeitiökanta nyt kuivissa sääolosuhteissa menetti asemiaan.


    • Miten ootta tän päivän selvinneet, entä onko ukkostanut ja satanut jossain niinkuin meteorologit ennustivat. Lounasrannokolla mukavasti pientä tuulta ja iltaa kohden hieman kuumuus helpottaa. Taivaalla kumpupilviä harvakseltaan.
      Hyvää sade tekisi, jota jo huomiseksi on luvattukin.

      • Kyllä täällä on satanut, ja vähän ukkostanutkin, mutta enempi se on ollut poutainen, ja lämmin, suorastaan helteinen päivä.
        Työt on jäänyt vähiin, kauppareissulle mennessä vein roskapussin.
        Kaikkein parasta, on saanut vain löhötä.
        Sellainen päivän anti.


    • susmorsian ek.

      No jokohan nyt? Ainakin tuulta on ilmestynyt, läpiveto nyt tässä istuessa jo vähän virkistää. Sain otettua univelkaakin takaisin viime yönä, vaikka yhden-kahden välillä nousinkin valvomaan. Toissayönä oli yövieraana yhden tyttäreni viistoista. kohta kuustoistavuotias. Junasta myöhästyi, majoitin yöksi, vaikken suoraan sanoen kovin mielelläni. Niin huonokuntoiseksi kun tunsin itsenikin, ilmeisesti ne jalkalääkkeet rasittivat sittenkin liikaa.

      Mutta tarkoituksensa koin sitten kuitenkin, kun emme kumpikaan osanneetkaan nukkua, vaan juttelimme ja vähän musiikkia kuuntelimme aamuneljään saakka. Ei ollut ennen ollut mahdollisuutta kahdestaan niin paljon keskustellakaan, joten hyvää teki ihan molemmille. Aina se vaan merkityksensä näille elämän mutkille löytyy, kuten nytkin, lähensivät meitä kahta.
      Eilen kävi vielä poikani Pälkäneelle mennessään , Helsingissä on asunut hän opiskeluajoista lähtien kolmisenkymmentä vuotta eikä sieltä minnekään muuttaisikaan.

      Nyt näyttää jo jalkanikin suht.normaalilta ja seittemää kiloa kevyemmältä oloni. Onpa tuolla nesteenpoistolla aikamoinen merkityksensä. Vaikka uutta nestettä on tullut tankattua litrakaupalla.
      Vaikka vielkin väsyttää, niin merkit ovat selvät, etteenpäin elävän mieli.

    • *Kukkahame*

      Eilinen oli virkistävä, tuuli ja pilviä alkoi kasaantumaan ennustaen väreillään veden tuloa.
      Iltapäivällä alkoi rankkasade mukana herneen ja kirsikan kokoista raetta, tuulen kanssa kun rakeet osuivat ikkunaan oli se aika moista kolinaa.
      Vettä satoi niin rankasti että parkkipaikka oli yhtä virtaa, saivat koivun siemenet nopean lähdön.

      Olin kantanut sisäkukkaset ulos etta saavat virkistystä, muuten hyvin mutta rakeet rikkoivat lobelian, kai se toipuu auringossa.
      Hyvää sade teki luonnolle pitkän aurinkoisen ajan jälkeen.
      Yöllä klo 3 maissa (kai) oli asteita 18, onhan se yli kymmenen pykälää vähemmän kuin iltapäivisin.

      Hyvin nukutti sateen jälkeen ikkunat auki ja ristiveto, aamulla alkoi jo klo 5 moottoritien äänet häiritsemään piti sulkea ikkunat että sai nukuttua.

      Mitähän se uusi helleaalto saakaan aikaiseksi kun on luvassa korkeita lämpötiloja.

    • susmorsian ek.

      En malta olla vielä lisäämättä edelliseen, että on se jännää, minulle taas nuo elämän ´ häiriöäänet´ kuin tuutulaulua....nykyisin. Nyt suihkuun ja yheksän kieppeillä asioilla käymään.
      Jaksakaahan!

    • Ramoona*

      Meidän kulmille ei ole suotu kuin yksi kunnon sadepäivä, jyrinän ja salamoinin säestyksellä, on kallista vesijohtovettä kulunut puutarhan kasteluun kuutiotolkulla. Sadealueet tuntuvat väistelevän rannikkovyöhykettä, mahtaako lupaukset tämänkään päivän sateista toteutua.

      Meillä ilmalämpöpumppua on käytetty talon viilennykseen, hyvin se toimii, mutta silloin ei saa pitää mitään räppänöitä auki. Hikisiä ulkotöitä riittää, marjat kypsyvät nopeasti , onhan sato talteen korjattava talven varalle. Voisipa kesän lämpöäkin varastoida , eikö siinä olisi uuden innovaation paikka. Maalämpö onkin uusissa taloissa yleinen, meillä sitä ei ole. Merivesikään ei enää vilpoista ole, 25 asteen tuntumassa ja ulapalla hiukan vähemmän. Ankkuroidaan paatti selälle sopivaan kohtaan , mennään vuorotellen uimaportaita pitkin sinilevättömään veteen polskimaan ja kannella lopuksi ämpäristä makeaa vettä niskaan. Vuorotellen sen takia, että moni avomeripurjehtija on hukkunut uimaan mentyään ja veneen karattua saavuttamattomiin. Muuta vesiliikennettä pitää tietysti varoa, ei reiteillä saa uida.

      Jaksellaan, johan tähän alkaa tottua !

    • susm.

      Hitsi kun en osaa ottaa taas esille google maps Itkiinpohjantie 1, Lieksa. Poikani laittoi eilen näkyviin tämän Ruunaanjärven nykyistä kuvaa, mökkimme sis oli vastarannalla.
      Itkiinpohja....ja niemenpää siellä mökillä on saanut nimensä tarusta, kun nuori neito juoksi pakoon pirua sitä niemeä pitkin. Itki tietysti siellä niemenpäässä, kun ei päässytkään enää pakoon. Taru ei kerro, miten neidolle kävi.

    • *Kh*
      • sama kuin ed.

        no jaa eipäs onnistuntu

        www.google.fi/maps/place/Itkiinpohjantie 1, 81660 Lieksa/@63.2806562,30.6121336,15z/data=!4m2!3m1!1s0x469c54826f3eaaf9:0xb88262dbac548ab2?hl=fi

        onkohan yhtään parempi


    • *Kh*

      Vielä yksi konsti kirjoita google hakuun tuo osote niin sieltä se tulee!

      • Ramoona*

        Itkiinpohjasta sai näkyviin kuvaa Kukkahameen neuvolla ja siitä kopsasin osoitteen, saas nähdä miten se siirtyy tälle sivulle.

        https://www.google.fi/maps/place/Itkiinpohja/@63.356183,30.650802,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0xac64fdd19ad97106?hl=fi

        Ruunaankoskella ei nyt ehditty käymään, mutta ensi kesänä jos Luoja suo, suuntautuu matka taas Pohjois-Karjalaan ja Itkiinniemikin kiehtoo kovin.
        Parppeinvaaran runokyläkin jäi käymättä, kun vedet helteellä niin houkuttivat elementtiinsä.

        Nurmeksen Bomba oli tavallaan pettymys, liian hieno , turistirysä. Larin Parasken patsas sen upeiden karjalaistalojen keskellä kyhjötti vähän orvon näköisenä, ja hänen kotikylstään Pohjois-Inkerin Mäkikylästä löytyy vain kyltti, tosin hyvin paljon puhuva :

        "Onnea ei voi omistaa, mutta surulle voi laittaa suitset."

        Larin Parasken elämästä kertova Anu Kaipaisen kirja "Poimisin heliät hiekat" eli miielessäni vahvana taas näillä järvillä , Uukuniemessäkin tossa kesänä.

        Nurmeksen ja Lieksan välillä sijaisevalla Mätäsvaaran entisellä molybneenikaivoksellakin pistäydyttiin. Se on kuin korkeaseinäinen laguuni, 40 metrin korkuisen louhitut kallioseinämät ja keskellä syvä pieni kaivosjärvi. kaivoskuilujen aukkoja näkyy eri korkeuksilla. Sinne on rakennettu katsomo, ja esim. Lieksan vaskiviikkojen tapahtumia siellä pidetään hyvän akustiikan takia. Silloinkin siellä oli laiturilla yksinäinen rumpali harjoittelemassa, mahtava ikiaikainen tunnelma oli.

        Kolvananuurosta oltiin etukäteen luettu ja ajettiinkin jonkin matkaa sitä tietä, mutta tie muuttui niin kapeaksi, ettei olisi sopinut enää ohittamaan, joten käännyttiin takaisin. Mutta eikös ole kiehtova tuokin nimi : Kolvanauuro...

        http://www.luontoon.fi/Retkikohteet/muutsuojelualueet/kolvananuuro/Sivut/Default.aspx


      • susmorsian ek.
        Ramoona* kirjoitti:

        Itkiinpohjasta sai näkyviin kuvaa Kukkahameen neuvolla ja siitä kopsasin osoitteen, saas nähdä miten se siirtyy tälle sivulle.

        https://www.google.fi/maps/place/Itkiinpohja/@63.356183,30.650802,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0xac64fdd19ad97106?hl=fi

        Ruunaankoskella ei nyt ehditty käymään, mutta ensi kesänä jos Luoja suo, suuntautuu matka taas Pohjois-Karjalaan ja Itkiinniemikin kiehtoo kovin.
        Parppeinvaaran runokyläkin jäi käymättä, kun vedet helteellä niin houkuttivat elementtiinsä.

        Nurmeksen Bomba oli tavallaan pettymys, liian hieno , turistirysä. Larin Parasken patsas sen upeiden karjalaistalojen keskellä kyhjötti vähän orvon näköisenä, ja hänen kotikylstään Pohjois-Inkerin Mäkikylästä löytyy vain kyltti, tosin hyvin paljon puhuva :

        "Onnea ei voi omistaa, mutta surulle voi laittaa suitset."

        Larin Parasken elämästä kertova Anu Kaipaisen kirja "Poimisin heliät hiekat" eli miielessäni vahvana taas näillä järvillä , Uukuniemessäkin tossa kesänä.

        Nurmeksen ja Lieksan välillä sijaisevalla Mätäsvaaran entisellä molybneenikaivoksellakin pistäydyttiin. Se on kuin korkeaseinäinen laguuni, 40 metrin korkuisen louhitut kallioseinämät ja keskellä syvä pieni kaivosjärvi. kaivoskuilujen aukkoja näkyy eri korkeuksilla. Sinne on rakennettu katsomo, ja esim. Lieksan vaskiviikkojen tapahtumia siellä pidetään hyvän akustiikan takia. Silloinkin siellä oli laiturilla yksinäinen rumpali harjoittelemassa, mahtava ikiaikainen tunnelma oli.

        Kolvananuurosta oltiin etukäteen luettu ja ajettiinkin jonkin matkaa sitä tietä, mutta tie muuttui niin kapeaksi, ettei olisi sopinut enää ohittamaan, joten käännyttiin takaisin. Mutta eikös ole kiehtova tuokin nimi : Kolvanauuro...

        http://www.luontoon.fi/Retkikohteet/muutsuojelualueet/kolvananuuro/Sivut/Default.aspx

        Niinpä niin, Kolvananuuro Kontiolahdella, ihan järkyttävän mielenkiintonen paikka sekin. En kattonut tuota kohdeohjausta, mutta eiköhän siitä selviä, millainen. Kyllähän minäkin siellä olen käynyt eikä näillä jaloilla enää olis menemistäkään, -80-lukuahan se oli silloin. Erikoinen kasvillisuuskin siellä, mutta eipä niitä kasveja saanut ruveta keräilemään herbaarioonsa. Lainasinhan aikoinaan kasvienkeruuaikana koulussa jonkin kasvin isän herbaariosta, olihan hänellä aikamoinen tuntemus kasveistakin, kuului tietysti metsänhoitajan opintoihin. Olin kyllä itsekin aika kiinnostunut kasvienkeruustakin, mutta sen ikäsenä niin paljon muutakin.

        Just vilkaisin sisälämpömittaria, enää noin 25 astetta näytti. Ja siis ulkona tuulee jonkinverran, joten ei ahistanut enää ihan nin paljon.


    • L - L

      Pitkän parisuhteemme suurin ongelma koskee erilaisia näkemyksiämme tuuletuksesta.

      Varsinkin helteellä minä pitäisin mielelläni suureia aukkoja, parvekkeen ovi, suuret ikkunat, auki.
      Vaimollani on erilainen mieltymys. Pitäisi olla viileää mutta ilma ei saisi liikkua.

      Ennen hänen heräämistään tänä aamuna onnistuin tuulettamaan kämpän 21:een asteeseen.
      Kun kuulin vaimoni könyävän hereille, kiirehdin sulkemaan keittiön ikkunan mutta muut jätin auki paitsi tietenkin yhteisen makuuhuoneemme jonka aukot levitin ammolleen.

      Reaktio: Siulla pitäs olla talo mis on saranaseinät.
      Voiko enää pahemmin loukata vaimon hyvinvoinnista huolehtivaa aviomiestä?

      • nasta

        Vaimosi toteamus vain osoittaa, hänellä sanan säilä korvien välisellä pururadalla toimii loistavasti. Toimispa omakin yhtä säkenöivästi !

        Sitä pitää iloita vaimon näppärästä lausahduksesta, hyvin alkoi päivä.


      • akka tuulettaa meill

        Helteellä kannattaa pitää ikkunat kiinni aurinkoiselta puolelta, samoin ovet.

        Juuri laitoin ikkunat kiinni ja verhot eteen, ei aurinko lämmitä huonetta, eikä lämmin ilma tule ikkunoista sisään.
        Kun aurinko ei enää ikkunoihin ja oviin paista, sitten kaikki räppänät auki ja viilenee varmasti.

        Vaimosi on ihan oikeassa. Ei tuuleteta kuumaa ilmaa sisälle, vasta kun viilenee ja harkiten silloinkin, Veto vie vedon, eli päätä särkee kun sänkyyn menee !!!


      • L - L
        akka tuulettaa meill kirjoitti:

        Helteellä kannattaa pitää ikkunat kiinni aurinkoiselta puolelta, samoin ovet.

        Juuri laitoin ikkunat kiinni ja verhot eteen, ei aurinko lämmitä huonetta, eikä lämmin ilma tule ikkunoista sisään.
        Kun aurinko ei enää ikkunoihin ja oviin paista, sitten kaikki räppänät auki ja viilenee varmasti.

        Vaimosi on ihan oikeassa. Ei tuuleteta kuumaa ilmaa sisälle, vasta kun viilenee ja harkiten silloinkin, Veto vie vedon, eli päätä särkee kun sänkyyn menee !!!

        Voi hyvät hyssykät!

        Huom! Ennen hänen heräämistään! Kämppä 21:een asteeseen illan 30:stä.

        Voinhan minä olla tyhmä mutta mielestäni en ole hölmö!

        Kiitos kuitenkin kun pelasit varman päälle. Tarttee sitten ottaa huomioon, etten tuuleta kuumaa saunaa asuintilojen puolelle.

        28:n vuoden aikana auringon ja sisä- ja ulkolämpötilojen eron merkitys ja niiden kanssa pelaaminen on korostunut.
        Onneksi luukuissa on asennot raoista täyspimeyteen.


      • L - L
        L - L kirjoitti:

        Voi hyvät hyssykät!

        Huom! Ennen hänen heräämistään! Kämppä 21:een asteeseen illan 30:stä.

        Voinhan minä olla tyhmä mutta mielestäni en ole hölmö!

        Kiitos kuitenkin kun pelasit varman päälle. Tarttee sitten ottaa huomioon, etten tuuleta kuumaa saunaa asuintilojen puolelle.

        28:n vuoden aikana auringon ja sisä- ja ulkolämpötilojen eron merkitys ja niiden kanssa pelaaminen on korostunut.
        Onneksi luukuissa on asennot raoista täyspimeyteen.

        Tuo 28v tarkoitti Espanjan kämppää jonka maininta jäi pois.


    • ei kukaan

      Eikö tuo ole itsestään selvyys, että auringon puolelta ikkunat ja ovet kiinni ja verhot eteen !
      Ei se laiska lassin vaimon keksintö sentään ole.

      • meillä akka tuulett

        Ei ole itsestään selvyys!

        Jo tässä iässä on opittu asioita joita nuo nuoremmat eivät ole sisäistäneet ja jos heille sanoo, että kuumalla ilmalla ikkunat kiinni, he sanovat, että ilman pitää vaihtua.

        Kai tänne voi kirjoittaa mielipiteensä, haluamatta silti ketään neuvoa ja opettaa????

        Huomaan vaan, että täällä taitaa olla pipo kireällä kesällä ja talvella !!!!

        Kirjoitinpa mihin ketjuun tahansa, ihan oman mielipiteeni, kerronpa missä ketjussa tahansa kuinka minä jonkin asian teen tai koen, heti täällä on viisaita torpedoimassa sanani, osoittamassa kuinka tyhmiä kirjoitan.

        Tyydyn tyhmän osaani, mutta tiedän minä sentään jotain minäkin.
        Ikä on opettanut, että en yritä kiivetä kenenkään yli, lyhyet jalat ja tylsät kynnet, eikä hampaissakaan ole kehumista.

        Pärjäilkää, minä kerroin mitä minä tein ja mitä teen, kertokaa te omia kokemuksianne helteestä, minua se ei haittaa. Lähden humpalle hikoilemaan.


      • susmorsian ek.
        meillä akka tuulett kirjoitti:

        Ei ole itsestään selvyys!

        Jo tässä iässä on opittu asioita joita nuo nuoremmat eivät ole sisäistäneet ja jos heille sanoo, että kuumalla ilmalla ikkunat kiinni, he sanovat, että ilman pitää vaihtua.

        Kai tänne voi kirjoittaa mielipiteensä, haluamatta silti ketään neuvoa ja opettaa????

        Huomaan vaan, että täällä taitaa olla pipo kireällä kesällä ja talvella !!!!

        Kirjoitinpa mihin ketjuun tahansa, ihan oman mielipiteeni, kerronpa missä ketjussa tahansa kuinka minä jonkin asian teen tai koen, heti täällä on viisaita torpedoimassa sanani, osoittamassa kuinka tyhmiä kirjoitan.

        Tyydyn tyhmän osaani, mutta tiedän minä sentään jotain minäkin.
        Ikä on opettanut, että en yritä kiivetä kenenkään yli, lyhyet jalat ja tylsät kynnet, eikä hampaissakaan ole kehumista.

        Pärjäilkää, minä kerroin mitä minä tein ja mitä teen, kertokaa te omia kokemuksianne helteestä, minua se ei haittaa. Lähden humpalle hikoilemaan.

        Joo, meehän sie vaan, viivykin joku tovi siellä, niin säilyy mukavanhenkinen viestiketju täällä.


      • meillä akka tuulett kirjoitti:

        Ei ole itsestään selvyys!

        Jo tässä iässä on opittu asioita joita nuo nuoremmat eivät ole sisäistäneet ja jos heille sanoo, että kuumalla ilmalla ikkunat kiinni, he sanovat, että ilman pitää vaihtua.

        Kai tänne voi kirjoittaa mielipiteensä, haluamatta silti ketään neuvoa ja opettaa????

        Huomaan vaan, että täällä taitaa olla pipo kireällä kesällä ja talvella !!!!

        Kirjoitinpa mihin ketjuun tahansa, ihan oman mielipiteeni, kerronpa missä ketjussa tahansa kuinka minä jonkin asian teen tai koen, heti täällä on viisaita torpedoimassa sanani, osoittamassa kuinka tyhmiä kirjoitan.

        Tyydyn tyhmän osaani, mutta tiedän minä sentään jotain minäkin.
        Ikä on opettanut, että en yritä kiivetä kenenkään yli, lyhyet jalat ja tylsät kynnet, eikä hampaissakaan ole kehumista.

        Pärjäilkää, minä kerroin mitä minä tein ja mitä teen, kertokaa te omia kokemuksianne helteestä, minua se ei haittaa. Lähden humpalle hikoilemaan.

        Otin tästä ohjeesta kiinni viime vuoden loppukesällä. Valittelin tukalaa oloani niin sisällä kuin ulkonakin.
        Eihän lämpöpumpun ilmanviilennys mitenkään voinut toimia kuin pidin ulko-ovea auringon puolella auki. Suljin kaikki luukut ja räppänät ulospäin.

        Nyt sisällä on 24 C. T-paidassa ja shortseissa sisällä voi hyvin olla.

        Niin että hyvän asian tuonnista palstoille on hyvä, jopa yleishyödyllinen teko. Nostan sellaiselle toiminnalle pesun tarpeessa olevaa lippistäni, sanokoon jotkut siihen mitä sanovat.
        Jälleen pilvipeitto on purjehtinut auringon eteen viilentämään auringonpaahteisuutta edes hetkisen.
        Paahde on petollinen meikäläisen kokonaiskondikselle. Työskentelystä ei heti seuraa mitään häikänderii. Iltanesteytyksen jälkeen sitten käytännössä 'tipahtaa'.
        On otettava ylimääräiset tirsat, jaksaakseen pysyä tolpillaan.


      • L - L

        Ajattelin toisen aivoilla. Minulle on itsestään selvää, että seuraan digimittarin ulko- ja sisäantureiden lukemia ja kun ulkolämpö tulee lähelle sisälämpöä niin luukut tukkoon ja peittoon.

        Makuuhuoneen ikkunaan olen teipannut kiiltävän alumiinikartongin ja, selvyyden vuoksi sanon, että sen kirkas, heijastava puoli on ulospäin.
        Pimeää ja viileää.

        Nuorisolla on joskus hullunkurisia ajatuksia. Yksi nuorisoryhmä jäähdytti lomakämppäämme pitämällä jääkaapin ovea auki!
        Selvennys: Lauhdutinkenno työnsi lämpöä saman verran hyötysuhdekerroin.

        Toinen porukka lämmitti keittiötä pitämällä lieden 3 kaasurengasta maksimiliekeillä.
        Lämpöä ja kosteutta.

        Jne.


      • Kiitos.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Joo, meehän sie vaan, viivykin joku tovi siellä, niin säilyy mukavanhenkinen viestiketju täällä.

        Sinäkö se siellä seisotkin vahtimassa ja oikomassa kirjoittajien viestit muka ohjeiksi.
        Tähän saakka olen tykännyt vastailla Sinulle sus. Aamullakin kehuin tuolla yllä, laitoin jopa peukun.

        Kiitos.
        Saat olla rauhassa.
        Ei niin kiinnostavaa tekstiö ilmaannu susmorsiolta, että ottaisin kantaa.

        Hyvä ohje. Kannattaa noudattaa ja pysyä omissa piireissä, niissä, joissa ei näytetä ovea sisään tulevalle, ei oudolle, eikä tutulle.

        Näin säilyy mielenrauhasi helteelläkin.


    • Olen ihmetellyt että tämä ei ole "maantapa" kun kerron näille minun tuttaville kun tavataan ulkona , että otan joka päivä "parintunnin Siestaa " oiken petiin menen . Ja unikin tulee useimmiten .
      Sitten iltasella kun on viilentynyt innostun tekeen kaikenlaista , päivän tiskit . ym Ja kun syönkin vasta illemmalla kun aurinkokin on talontakana olen virkeimmilläni .
      Mutta silti nukun yöni hyvin

      Tänään on ihan siedettävissä lämmöissä mittari --ei ihan 30 :=)

    • Nyt tuli pimeys -- jyrisee ja mustatpilvet kiertää meidän mäkee . Jerrycottoni meni Daattapöydän alle .
      nyt on vaan toivottava ettei tule sellaista rajuilmaa joka oli paripäivää sitten ,isot puut kaatuili , se tammikin joka on ihanikkunani lähellä menetti paljon pikkuoksia ja pasri isompaa oksaa jotka jäi puuhun roikkumaan,
      Kyllä nyt on ikkunat laitettava kiinni . Se on jo kohdalla ,
      Toivon että ei samaa tuhoa nyt .

      • sanonpa vaan

        Nyt Iltalehden lööppi pelottelee ihan turhaan: Lämpimiä säitä riittää lokakuulle. Näin hellejakson aikana joku säikähtää; ei helavata, tällaista vielä kuukausikaupalla.
        Näin ei tietenkään ole. Kyllä säät ja lämpötilat normalisoituvat ajankohdan tavanomaisille lukemille ihan lähiaikoina.

        Eilisiltainen sade toi pienemmältä katolta sadevesipyttyyn ehkä 3l, päärakennuksen toiselta lappeelta ehkä vajaan ämpärillisen.
        Aamukastetta oli jo tuon ripauksen ansiosta ehkä hiukan enemmän. Jotkut luonnonkasvit näyttävät jo melko nuupahtaneilta parin viikon kuivan kauden jälkeen.


      • sama um ****

        Tuli oikein sopivasti sadetta ja ilmakin on siedettävä .
        Oli kyllä ukkonen --mutta se oli sellanen tavallinen . Se aikaisempi oli niin raju että tämänpaikkakunnan asukkaat sanoivat ettei heidän eliaikana ole ollut sellasta ennen.
        Ja hekin olivan minunilkäisiä n 80 .


    • Tässä ketjussa olemme todellakin keskustelleet toistemme kanssa, ei tietenkään chatitellen taikkapa sätitellen.
      Keskustelu on spontaania ajatustenvaihtoa, ajatukset tulevat päähämme sitä mukaa, kun ihminen tänne kirjoittaa, niinkuin meillä tänään. Rentouttavaa ajankulua helteessä, joka rasittaa monia.

      Ei tällaisissa sääolosuhteissa jaksaisikaan ankaraa tiedon tai filosofisen mietinnän pohjalta palstalle osallistua.
      Meillä, ainakin minulla, on nyt mukava tunne aika läheisestäkin kanssakäymisestä. Kovin kummosia ei tarvita, niinhän me päivän mittaan muittenkin ihmisten kanssa KESKUTELEMME, sitä sun tätä ja useinkin ajankohtaisista asioista.

      Kiitos teille ajatustenvaihtokumppanit, omasta päivästäni teitte ihan mukavan, olemalla läsnä.

      • kerran viel

        Oikein mukava ketju on tämä kuten totesit. Ihan tavallista sopuisaa hellepäivän KESKUSTELUA.
        Mutta kaikkia tämä ei miellyttänyt ja tuli särö sopuisaan ketjuun 30.7.2014 11:22, joka saikin sitten uskomattoman jatkopolemiikin.

        Susin tokaisu murteella selvästi pehmensi kehoitusta "Joo, meehän sie vaan, viivykin joku tovi siellä, niin säilyy mukavanhenkinen viestiketju täällä." Ja siihen saattoi yhtyä kun oli tuon edellisen tympääntyneen viestin lukenut

        Jälkimaingeista huomasi miten toivottu tuo oli tälle kirjoittajalle, saihan siitä oivan jatkomyllytyksen palstalle.


    • Minusta tämä helle-aalto on parasta aikaa,ilmeisesti kaksonen on kevät ihminen..
      Alan heti masentumaan,kun pimeää ja räntää tulee,nautinto on kaukana.
      Yritän kanavatöitä tehdä,mutta harrastuksena kallista kehystäminen. Yks paha on hartioita alkaa pakottaa,mutta jotain mukavaa on keksittävä. Kirjastokin on vieressä,kaikki palvelut puolen kilometrin säteellä. kaupat apteekit -terveyskeskus,myös vuodeosasto.

      • reply topic

        Liika on liikaa, mutta vain eräille, sairaille tai vuoteeseen sidotuille. Ei riitä 100 kansalaista, jotka tämä helleputki on on nostanut poutapilven reunalle.
        Mut minkäpä näille... sopeudutaan. Muistellaan sitten näitä lämpötiloja kun räntää tulee vaakatasossa tai pakkasta on -33 astetta, Ullanlinnan mittareissa.

        Hammasta pureksien. Hei hei kaikille.


      • ,,--,.-
        reply topic kirjoitti:

        Liika on liikaa, mutta vain eräille, sairaille tai vuoteeseen sidotuille. Ei riitä 100 kansalaista, jotka tämä helleputki on on nostanut poutapilven reunalle.
        Mut minkäpä näille... sopeudutaan. Muistellaan sitten näitä lämpötiloja kun räntää tulee vaakatasossa tai pakkasta on -33 astetta, Ullanlinnan mittareissa.

        Hammasta pureksien. Hei hei kaikille.

        Ei tarvi olla sänkyyn sidottu, kun on vaikkapa rr-tauti ja rytmihäiriöt, työssä käyvä.
        Töissä ilmanvaihto sökö, sisälämpö 30 astetta.
        Nauttikaa vaan, laihat ja terveet, kaikki eivät voi.


      • + 70 man
        ,,--,.- kirjoitti:

        Ei tarvi olla sänkyyn sidottu, kun on vaikkapa rr-tauti ja rytmihäiriöt, työssä käyvä.
        Töissä ilmanvaihto sökö, sisälämpö 30 astetta.
        Nauttikaa vaan, laihat ja terveet, kaikki eivät voi.

        Vitsausha se sellainen helle on joka tappaa satoja vanhuksia kuten tämä kuuma putki tulee tappamaan. On terveyskeskuksia, jotka ovat käytäviä myöten täynnä uupuneita potilaita, eivät kaikki edes iäkkäitä. He sentään pääsevät kotiin piristyttyään.

        Elämä on erikoinen ilmiö; sain huonosti pestyistä käsistäni pahan bakteerin kun olin omaa viemäriä rassilla aukaissut. Sairaus kesti viikon.
        Laihduin 10 kg. Siitä alkoi henkinen ja fyysinen alamäki. Se jatkuu yhä. Päättyy kuten meillä kaikilla, sinne aidatulle alueelle.

        Mikä lie ollut se oikea tauti, mutta viemäri bakteerista se alkoi. Aikanaan ruokahalu palasi. Ihastuin siihen kevyeen laiheliinin oloon seviydyttyäni.
        Aamulla, kuten joka aamu kävin digivaa'assa 60.6 kg. Pituus on 171sm. Jopa sosiaalihoitaja sanoi, että olen liian laiha, luuta ja nahkaa.

        Kullakin on oma selviytymissrategiansa. Lähes anoreksinen tilakin voi pahasta sairaudesta selvinneelle olla kuin uusi mahdollisuus.


      • susmorsian ek.
        + 70 man kirjoitti:

        Vitsausha se sellainen helle on joka tappaa satoja vanhuksia kuten tämä kuuma putki tulee tappamaan. On terveyskeskuksia, jotka ovat käytäviä myöten täynnä uupuneita potilaita, eivät kaikki edes iäkkäitä. He sentään pääsevät kotiin piristyttyään.

        Elämä on erikoinen ilmiö; sain huonosti pestyistä käsistäni pahan bakteerin kun olin omaa viemäriä rassilla aukaissut. Sairaus kesti viikon.
        Laihduin 10 kg. Siitä alkoi henkinen ja fyysinen alamäki. Se jatkuu yhä. Päättyy kuten meillä kaikilla, sinne aidatulle alueelle.

        Mikä lie ollut se oikea tauti, mutta viemäri bakteerista se alkoi. Aikanaan ruokahalu palasi. Ihastuin siihen kevyeen laiheliinin oloon seviydyttyäni.
        Aamulla, kuten joka aamu kävin digivaa'assa 60.6 kg. Pituus on 171sm. Jopa sosiaalihoitaja sanoi, että olen liian laiha, luuta ja nahkaa.

        Kullakin on oma selviytymissrategiansa. Lähes anoreksinen tilakin voi pahasta sairaudesta selvinneelle olla kuin uusi mahdollisuus.

        Mielelläni sanoisin sinulle jotain kannustavaa, mutta en nyt ossaa mitään sanoa, empatiaa voin vain lähettää. Elämä on erikoinen ilmiö, kivasti sanottu. Kyllä tässä jos mitä mutkaa on kestetty, minkähän takia tuo elämän himokin on ollut niin rankkaa, ainahan on ollut ite hoksattava keinot, miten jatkaa monen tien risteyksessä matkaa. Jonkinlaisessa päätepisteessä vihdoin minäkin, tavoitteita ei sen kummempia, todellakin enää vain....päivä kerrallaan.

        Ja joka aamu on tunne, ote, alkavaan päivään erilainen. Tänä aamuyönä on seisahtanut koko luonto, ei tuulen hiventä, se tuntuu ahistavalta. Ite oon jotenkin niin luonnon liikkeestä riippuvainen, siitä riippuu hyvinkin paljon, miten päiväni alkaa.
        Kyllä se ´ kohtalo ´ jotensakin meitä kuljettaa, sinnitellään vielä kuitenkin 70 man, ei kai se ihan vielä matkamme pää. Mutta on jos on, kaiketi valmiita olemme.


    • Naatitaan --meillä pitkästä aikaa ilma on 15 asteen alapuolella .
      Mutta kun otin päikkärit ja veny liian pitkäks -- nyt ei nukuta .
      Ei se haittaa -- kun saa aamulla nukkua pitempään .
      Jerrycottonikin on vanhemmiten oppinut nukkuun aamullakin , ennen nuorempana 6-7 aikoihin oli herättävä kun ei antanut nukkua minunkaan .

    • susmorsian ek.

      Joku rohkasu pitäs tällekin aamulle muotoilla.
      Tuli vaan sellanen henkevyys nyt mieleen, että tekarit vaan suuhun, niin kaikki taas hyvin lutviutuu tänäkin päivänä!

    • *Kukkahame*

      Luin tämän ketjun ties monettako kertaa, sopuisasti 'kasvanut' ja mielenkiintoinen tällaisesta tekstistä tulee hyvä mieli ja antaa päivälle hyvän alun.

      sus.morsiamen mainitsemasta Kolvananuurosta on minunkin mainitava jotain ainakin sen verran että olen kävellyt sen luontopolun kokonaisuudessaan.
      Matkaan lähdimme ensin kaikki neljä, vaan joku oli aina valmis mieluummin kääntymään takaisin, lopulta jäin yksin mutta loppuun asti sinnittelin.
      Pelotti ne valtavat pystysuorat putoukset polun varrella, korkeanpaikan kammoinen kun vielä olen oli matkassa kaikki elementit joihin en hevin kiinnostu.
      Kun pääsin takaisin sinne autiotalon pihaan ja näin tutut kasvot hymyilevinä oli se ihana ja helpottava näky.
      Hyvä kun jaksoivat odottaa onhan se lenkki jotain 10 km ja katseltavaa paljon ihmeteltävää oli kaiken aikainen korpin raakunta.
      Odottaminen maksoi minulle loppupäivän ajovuoron , mutta kyllä kannatti.

      Se reissu sai monet hankalatkin asiat muuttumaan, jos kerran tuon reissun kestin on helppo kestää tasasella maastollakin!

      Outoja ovat luonnon ihmeet miten tuokin rotko on kaiken kaikkiaan 'syntynyt'?

      • c c

        Wikipedia sanoo Kolvanauuron syntyneen 1.5 miljoonaa vuotta sitten. Fennoskandian alue eli vielä suurten geologisten muutosten aikaa,
        Kuusamon puolella Julma Ölkky, rotkojärvi, saattaa liittyä näihin samoihin geologisiin tapahtumiin.
        Suuret rotkojärvet idässä kuten Baikal ovat kai sentään paljon vanhempia. Samoin Afrikan hautavajoama.
        On nähty merkkejä, että Fennoskandian muinaiset vuoret olivat nykyisiä Himalajan huippuja korkeampia.
        Siitä on kuitenkin jo satoja miljoonia vuosia. Mielenkiintoisia maastoja meilläkin.


    • Sitä ihmettelin minäkin tässä lukiessani, pieni jääkauden aikainen maanvajoamakin saattaa olla mahdollista, maankuoren painon hellittäessä sulaveden mukana.

      Kuvia vain olen nähnyt, voi hyvin aistia kuvauksestasi kukkis tuon peloittavan tunteen, ja vielä korppi raakumassa! Minulla voisi tulla alkukantainen ajatus jos sinne yksin, ettei vaan rojahda koko rotko :D Kasvillisuutta olisikin upeaa nähdä, eroa varmaan syntyy noissa olosuhteissa.
      Jo aikanaan Kuokkalassa oli mielenkiintoista nähdä Suomenlahden pohjukan toisenlaista rantakasvillisuutta,...kauniin hopean väristä vahvaa heinätupsua vaalean hiekan seassa.

    • p puska

      Selviytymisstrategiaa tämäkin. Sain palveluksistani palkkioksi ison potun kosanderia. Ihan hyvä sellainen on olla olemassa. Entisessäkin putelissa vielä kertarosaus.

      Uimahalli vielä kesäremontissa. Tarvii senkin tuulettua ja perushuolto sille tehtävä. Kuitenkin tärkein: kylmään suihkuun pääsee kohta.

      • elämän vesi

        Mm Aleksis Kiven kerrotaan ottaneen kylmiä kylpyjä päänsä sevittämiseen. Ei kai suihkua Alekan mökissä voinut olla.
        Meidän suihkuissamme saa vaikka vuoron perään kylmää ja kuumaa vettä vuorotellen.
        Muistan karmean tositapauksen. Riski, hiukan viinaan menevä meni suihkuun. Hän sai sydänkohtauksen veden ollessa suihkussa hyvin kuumaa.
        Käytännössä hänet löydettiin suihkutilasta kuuman veden kuoliaaksi hautoneena.


    • susmorsian ek.

      Nyt vasta vilkaisin Wikipedian tietoihin Kolvananuurosta. Omassa muistissani on kyllä tallella jonkinlaiset muistot siellä käymisestä, ne tulevat mieleen näin muistellessa. Silloin ei ollut edeltäkäsin mahdollisuutta, kuten nykyisin, edeltäkäsin tutustua ko. kohteen tietoihin.. Olisiko kokenut käynnin erilailla, en tiedä.

      Kun rotkon pohjalle vihdoin pääsi koluttuaan hankalia jyrkännepolkuja pitkin, alhaalla oli kuin toinen maailma, laakso kaikessa vehreydessään, kirkkaan puron solistessa pohjalla. Ihmeellisiä ennen näkemättömiä kukkia ja kasveja. Mutta se ihmeellinen vehreys kaiken kaikkiaan lumosi, vastakohtana ympäröivät jyrkät, kolkon kiviset seinämät.

      Aika paljon löytyy tietoa ja " epätietoa" netistä. Yksi mielenkiintoinen oletus oli sekin, että Kolvana-nimi - Kolyvan on myös Tallinnan vanha slaavilainen nimi. No, Kalevahan on tuttu myös virossa.

      Mutta myyttiseltä se laakso todella tuntui, kuin olisi Liisa Ihmemaassa peilin kautta tullut aivan toiseen maailmaan. Myyttisen piilopaikan arkkityyppi, äärimmäinen piilo äärimmäistä hätää varten. Kuin maailman ääri, toisella puolen toinen todellisuus.
      Olipa kiva ja erikoisia tunteita herättävää palauttaa mieleen Kolvananuuro-muistoja., tunteita yli kolmenkymmenen vuoden takaa.

    • Lorena*

      Mielikuvitusreissuja ilmaantuu jollekin Kolvananuurosta Julma Ölkkyyn milloin minnekin. Toisaalta on hauskaa kuvitelua, avaa vain Wikipediasta kohteen ja napauttaa tekstin jälkeen kuvat auki, matka on valmis kerrottavaksi eteenpäin.

      Aika ihmeellistä, kun gmap on ohjelmoitu koneelle, voit nimihaulla tai postiosoitteella käydä katsomassa millaisissa maisemissa ihmiset lomailevat ja missä tuttavat asuvat. Halpaa reissuamista joka avartaa maailman kolkkia monella tavoin. Myönnän uteliaisuuden puuskan minuakin vaivanneen. Joskus yli 50v sitten kouluissa kiersi kirjeenvaihto ystävän haku. Kirjoiteltiin enkuksi useita vuosia, nyt naputtelin osoitteen, sieltä Tyynemeren valtiosta löytyi omalla paikallaan vielä hedelmäkauppa josta ystävä kertoi. Liekö omistajina edelleen sama suku ainakin sukupolven vaihdoksen tuulet sielläkin toimii.

      Avartuu sitä Wikipedian avustuksella elinpiiri mitä ihmeellisimpiä luonnon muodostelmia maapallolla on. Eräs matkailija kirjoitti palstoille reissustaan Pohjois-Amerikkaan ja siellä jostakin suolaautiomaasta, aivan järkyttävää kerrontaa. Samoin Niagaruan putouksien vaiheilta joka oli tosi mahtava ja samalla mielenkiintoisan kaunis. Näistä erikoisista maapallolla olevista luonnon muodostelmista voi jokainen nauttia oman kirjoituspöydän ääressä.

      Muistan mikäli muistan oikein, Ramoonan matkailleen tänä suvena siellä Kolvananuuron liepeillä, meno pidemmälle "uurossa" tyrehtyi tien kapeuteen.

      • Lorena*

        Pitipä minunkin napautella map auki, ja niin hakusanalla Kolvananuuro tuli Enon kunnasta valokuvineen auki. Joku siellä kivisessä kanjonissa taapersi reppu selässä eteenpäin. Minne saakka taapertelu jatkui, se jäi kysymykseksi.

        Julma Ölkystä Kuusamossa en monta kuvaa löytänyt. On jo aikaa kulunut kymmeniäkin vuosia kun Kuusamossa perheen kanssa retkeilimme, mieleeni on jäänyt lasten kanssa reppuselässä tehty lyhyt retkeilyreitti. Myöhemmin matkailu Kuusamoon ja Kuhmoon on tapahtunut muissa merkeissä.


      • Mölkky
        Lorena* kirjoitti:

        Pitipä minunkin napautella map auki, ja niin hakusanalla Kolvananuuro tuli Enon kunnasta valokuvineen auki. Joku siellä kivisessä kanjonissa taapersi reppu selässä eteenpäin. Minne saakka taapertelu jatkui, se jäi kysymykseksi.

        Julma Ölkystä Kuusamossa en monta kuvaa löytänyt. On jo aikaa kulunut kymmeniäkin vuosia kun Kuusamossa perheen kanssa retkeilimme, mieleeni on jäänyt lasten kanssa reppuselässä tehty lyhyt retkeilyreitti. Myöhemmin matkailu Kuusamoon ja Kuhmoon on tapahtunut muissa merkeissä.

        Jölkky on näkemisen arvoinen, eikä sitten sen enempää albumissa on todella upeita
        kuvia.
        Ovat omia kuvaamia omassa albumissa, omassa kotonani.
        Veneellä edestakaisin kuljettu.


    • susmorsian ek.

      Kyllä minusta oudolta tuntuisi, jos matkakertomuksia tännekin kirjoittaisi, paikoista, joissa ei kuitenkaan käynyt, miten tuollaista tuli mieleesi Lorena. Ei taida olla muitten kertomuksia kuin minun, Kolvananuurosta nimittäin. Eikä tuokaan mikään varsinainen ´ kertomus ´ , muisto vain aika kauan sitten käyneenä. En muista varmasti, mutta taidettiin olla ihan koko koulun kanssa, Kontiolahden Yläaste, siellä päivän retkellä. Jokohan silloin oli ala-asteet ja yläasteet, taisi olla....-80-luvun alkupuolella.

      Mullekin tuli yht´äkkiä mieleeni tuosta kirjeenvaihtoystävästä mainitessasi kokeilla, löytyisikö minun pariisilainen ( siihen aikaan, 1956-57) kirjeenvaihtoystäväni Philippe.....sukunimeä en tietenkään tänne laita. Mutta mahdoton löytää, kun ei mulla muuta muistissa enää ole kuin nimi.
      Kävi hän kyllä ihan sitten itsekin Suomessa vierailulla ja tavattiin....no, ei siitä sen kummempaa.

    • *Kukkahame*

      Olen aloittanut koulunkäyntini Kontiolahden Paiholassa, opettajani oli O. Paatero.
      Alhaalla virtasi Pielinen ja lossi kuljetti matkustavaisia tuon valtavan virran yli, nykyisin on silta hiukan kapeammassa kohtaa tuota Pielisjokea, kävimme sisareni kanssa tutustumassa entisiin leikkipaikkoihin, joista Pöllövaara oli yksi.
      Muista paikoista turha mainita! Syystäkin
      Sisareni asuu Joensuussa on mukavaa käydä katsomassa mitä taloja muistuu mieleen.

      • hei hei helle

        Ollaan miten kuten selvitty yhdestä vuosisadan piinaavimmista helleputkista. Nyt sen voi sanoa; on viimeinen hellesunnuntai toistaiseksi.
        Viikon aikana sää epävakaistuu, samalla viilenee. On kyllä jo aikakin. Ihan vastakohtaa, hyvin sateista ja koleaa parempaa tämäkin on, mutta 24/7 kuumuutta on liikaa.


    • Ilmankos olen huomattavasti eläväisempi jo tänään, yö oli huomattavasti viileämpi ja nyt on ihan siedettävää. Tässä jonkin sanan Kukkahameelle, tuossa taustalla laulaa joku sopraano, mutta minä olen omasta mielestäni parhaimmat jo kuunnellut, joten en enää intensiivisesti jaksakaan kuunnella, yhtäjaksoisesti.

      Ai sie oo siel Kontiolahella koulua käynyt, tuttuja paikkojahan ne miullekki. On vaan jo niin pitkä aika, että vain joitain mieleenjääviä ykstyiskohtia muistaa.
      Rupesin aattelemaan, että noissa vuosiluvuissa saatan olla muutaman vuoden hakoteillä, mutta mitäpä se haittaa.
      Siel ei ollut tarkkis kyseessä, vaan kielet. Ruotsia ja englantia yläasteen puolella, en oo ihan varma, olinko juuri siellä myös lukion puolella, ranskaa ja englantia. Tuntimäärähän täysi päivä, oppilaita isot luokat siihen aikaan.
      Montasataa oppilastahan siitä kertyy, joten eipä olleet laiskottelua illat, jos oli kokeitten korjaamista.

      Nyt riittää taas noitten kilpailujen kuuntelu, aika rankkaa on monta sopraanoa peräjälkeen kuunnella. Finaalissa sit jännittää, miten käy kroatialaiseni !!

      • Eikun lukiossa saksaa ja ranskaa, pittää tuokin korjata. Englantihan on sitä vaikeampaa, mitä pitemmälle opiskellaan, En ole englanninkielen ystävä ollutkaan koskaan, joten en sitä lukiossa olisi pystynyt opettamaankaan.
        Vaikka eipä silti, ihminen pystyy vaikka mihin, jos tosissaan haluaa ja on rohkeutta.
        Melkein kaikkeen.....sentään.


    • *Kukkahame*

      Joopa, Paiholan koulu oli minulle ensimmäinen opinahjo, naapurin Joukon kanssa käsi kädessä mentiin ;-)), tulomatkalla ainakin kerran tultiin korkean hiekka harjanteen rinne nk. persmäkeä ;-)).
      Joskus sattui ja joskus sattui kunnolla meitä muistutettiin joka aamu ettei sinne harjanteelle tänään sitten mennä, mutta me mentiin vaan.
      Se sama vuori oli kun rahat leikattiin kahtia, pääsin senkin näkemään isän kanssa tietenkin, ettei vaan ollut -45 tuo vuosi.
      Paljon on tapahtunut ja vielä on aikaa toivon niin, kokea ja nähdä maailman menoa olen altis kokeilemaankin uusia asioita, useimmin kyllä joudun muiden mukana.

      Kiitollinen olen kuitenkin kaikesta kokemastani, onneksi muistini on hyvä ja mielelläni keskustelen sisareni kanssa näistä 'kehittävistä' kokemuksista.

      Onneki on jo ilta ja sää on viilentynyt miellyttäväksi vaikka uskon ettei helteet vielä ole meitä jättämässä.

      Naatitaan niistä niin ku osataan.

      • jääkärin veli

        Veli palveli varusmiehenä Kontiorannassa. Olisiko hän kertonut Paihohan tuberkuloosisairaalasta, en muista.
        Rauhassa sellainen ainakin oli. Sekin lie lakkautettu kun tautitilanne maassamme on korjaantunut. Rauha, Etelä-Karjalan aluetta?


    • jkrin morsein

      Siellä on inkin alkoholistien, maahanmuuttajien, psyykkisten osastot

    • Mitähän tarkoittanet viestilläsi. Psykiatrinen eli mielisairaala eli hullujenhuone siellä kyllä on ollut ja tuo vastaanottokeskus, mutta lienevätkö enää.

    • AKTn jäsen

      Viime kesänä käyty ja parkkipaikalle ihan oikea tie kyllä siellä on hyvä tilava parkkialueellakin.
      Siitä matkaa muutama sata metriä polun alkuun.

      Kun on ollut toisten kirjoitusten korjailua niin korjaan tänne tämänkin.

    • *Kukkahame*

      Samalla parkkipaikalla olen ollut minäkin!

      ;-)) Hyvää Kesää!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe