Toipuneet anoreksiaa sairastaneet!

Surulapsi

Moikka! Onko kenelläkään kokemusta painon normalisoitumisesta pitkässä juoksussa? Eli mille kohdalle paino asettui verrattuna painoosi ennen sairautta? Entä lähtikö se vatsaan kertynyt sisäelimiä suojaava rasva ajan kanssa "liikkeelle" muualle kehoon?

Lisäksi mua kiinnostaisi kuulla, miten syömisesi sujuu vaikka paino on ns. normaali? Onko ahdistus vieläkin suurta?

Kiitos kaikille kovasti jo etukäteen!

10

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läskipelkoinen

      Ennen sairautta olin vähän pyöree lapsi, nyt paino näyttää normaalia. Mut en oo viel parantunu täysin, neljättä vuotta kamppaillaan tän asian kans, paino jojoilee... aina kun paino saavuttaa normaalipainon rajan, niin alan taas jotenki rajoittaa syömistä :/ ja paino laskee... Tällä kertaa en tee taas samaa virhettä.
      Mut nuista rasvoista, "vatsarasvat" lähtee kyl liikkeelle mut tosiaan vain syömällä, ite oon saanu viikossa boostattua mun aineenvaihdunnan normaaliksi, ja nyt maha näyttää paljon litteemmältä :) aineenvaihdunta pelaa ja voin oikeesti syä sen 1800kcal lihoamatta. Ja maha eioo turvoksissa kokoajan! Kivaa olla timmissä ja laihassa kunnossa ko kaikki ruoka menee lihaksiin, eioo enää sitä löysää nahkaa mitä puristella ja kuvitella sitä läskiks....

      • Surulapsi

        Kiitos vastauksesta! Neljä vuotta on kyllä pitkä aika, nostan hattua et oot selvinny siitä!

        Mäkin olin ennen vähän pyöreämpi mut en kuitenkaan ikinä ylipainoinen. Ja hei 1800kcal on ihan liian vähän energiaa!!! Sillä sä pysyt just ja just tolpillas jos et liiku juuri yhtään.

        Sillon kun mä sorrun kalorienlaskemiseen, niin syön väh. sen 2000kcal tai enemmän. Mä tykkään hirveesti voimaharjoittelusta, niin ei lihas kasva jos ei syö tarpeeksi. Nii vaikken mä oo mikään ekspertti nii kannattaa oikeesti syyä enemmän ihan hyvällä omallatunnolla. 1800 kalorilla sun aineenvaihduntas ei ehkä ookkaan ihan siinä "parhaassa boostissa".

        Heheh mä pyysin tieltä neuvoa ja aloin ite neuvomaan heti teitä :D sori jos ärsytti! Mut kiitos oikeesti kun vastasit ja helpottavaa kuulla että ne "läskit" lähtee joskus vielä liikkeelle. kaikkee hyvää! :)


      • jdbdodbs
        Surulapsi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Neljä vuotta on kyllä pitkä aika, nostan hattua et oot selvinny siitä!

        Mäkin olin ennen vähän pyöreämpi mut en kuitenkaan ikinä ylipainoinen. Ja hei 1800kcal on ihan liian vähän energiaa!!! Sillä sä pysyt just ja just tolpillas jos et liiku juuri yhtään.

        Sillon kun mä sorrun kalorienlaskemiseen, niin syön väh. sen 2000kcal tai enemmän. Mä tykkään hirveesti voimaharjoittelusta, niin ei lihas kasva jos ei syö tarpeeksi. Nii vaikken mä oo mikään ekspertti nii kannattaa oikeesti syyä enemmän ihan hyvällä omallatunnolla. 1800 kalorilla sun aineenvaihduntas ei ehkä ookkaan ihan siinä "parhaassa boostissa".

        Heheh mä pyysin tieltä neuvoa ja aloin ite neuvomaan heti teitä :D sori jos ärsytti! Mut kiitos oikeesti kun vastasit ja helpottavaa kuulla että ne "läskit" lähtee joskus vielä liikkeelle. kaikkee hyvää! :)

        Ööh 1800 kalorilla just ja just pysyy tolpillaan? Toi kalorimäärä on ihan ok, ei siihen kuole tai pyörtyile... Sit vkloppuna voi vaikka vetää huoletta yli 2000 kaloria mut sanoisin et 1000 tai alle on sellanen kalorimäärä mikä voi heikottaa...


      • Surulapsi
        jdbdodbs kirjoitti:

        Ööh 1800 kalorilla just ja just pysyy tolpillaan? Toi kalorimäärä on ihan ok, ei siihen kuole tai pyörtyile... Sit vkloppuna voi vaikka vetää huoletta yli 2000 kaloria mut sanoisin et 1000 tai alle on sellanen kalorimäärä mikä voi heikottaa...

        Okei no mä oon eri mieltä mut en kuitenkaan ala tästä kiistelemään koska en oo ravitsemusterapeutti. Ja pitää muistaa et jokaisen aineenvaihdunta ja keho on erilainen.


    • exanorektikko

      Mun anoreksia alko kun aloin liikkumaan hullun lailla (joka päivä juoksin juoksumatolla tyylin tunnin), ja sit aloin pikkuhiljaa syömään tosi terveellisesti ja kaikki herkut jäi pois, ja sitten pikkuhiljaa annoksetki alko pienenemään. En millään myöntänyt missään vaiheessa et mulla olis ollu mitään ongelmia, mutta muu perhe toimi hyvin ja heti jo alkuvaiheilla laitto mut terveyden tarkastajalle. Paino laski 56 kg sta 46 kg, joka oli jo huomattavasti alipainoa (pituus on 172cm ja 14v). No siinä sitten puolen vuoden ajan kamppailtiin syömisen kanssa, lääkärillä todettiin että kyse on anoreksiasta, kävin psykologilla & ravintoterapeutilla, mun piti joka päivä lisätä ruokaan jotain lisä energiajauhetta, en saanu urheilla vapaa-ajalla ja kouluihinkin ilmotettiin että liikunnassa en saa hirveästi puurtaa. Se oli kauheeta ja mulla meni niin järki kaikkeen siihen. Sitten kun tajusin että tää puuha on oikeesti vaarallista, niin aloin syömään enemmän. Siitä mulle lähti ahmimishäiriö, aloin tunkemaan niin paljon ruokaa kuin ikinä vaa pysty mahaan koska halusin nopeesti painoo ylöspäin, sitte aina ahmimisen jälkee makasin vessanlattialla ku mahaan sattu niin paljon. (koskaan en kuitenkaan oksentanut ulos). Ja siitä sitte jatku ahmimishäiriö, painoa tuli 20 kg lisää. (vähän liikaakin). Elämä on ollu tosi hankalaa kaiken tän kanssa, eikä vieläkään kaikki oo normaalisti. Menkkoja ei ole ollut 3 vuoteen, joten todennäköistä on etten saa koskaan lapsia. (riippuu varmaan osaksi anoreksiaan myöskin). Toivon oikeesti että kukaan ei tarkotuksella haluu anorektikoks koska oikeesti se on vakava sairaus.

      • Surulapsi

        Kiitos sullekin viestistä! Ja mä voin jollakin tapaa samaistua suhun, kun oon itekki sairastanu kahta eri syömishäiriöö. Mä toivon todella et sä pystyt toipumaan ja elämään elämää terveenä. Käythänsä jossain terapiassa yms? Kaikkea hyvää


      • Heppana
        Surulapsi kirjoitti:

        Kiitos sullekin viestistä! Ja mä voin jollakin tapaa samaistua suhun, kun oon itekki sairastanu kahta eri syömishäiriöö. Mä toivon todella et sä pystyt toipumaan ja elämään elämää terveenä. Käythänsä jossain terapiassa yms? Kaikkea hyvää

        Hellurei!

        En oikeestaan tiiä miks ees satuin tälle sivulle näin pitkän ajan jälkeen..:)

        Sairastuin anoreksiaan 13-14-vuotiaana, tällä hetkellä oon 21-vuotias. Anoreksia tosin muuttu osittain bulimiaks eli oksentelua oli jonkin verran. Alkupaino oli 53kg, siitä tippu anoreksian myötä 38kg ja nyt ollut viimiset kolme vuotta taas 50-53kg. Eli kyllä se siitä tasottuu:) Joillain ilmeisesti paino nousee muutaman kilon suuremmaks ja tasottuu sitte.

        En vois sanoa, etteikö sitä ikinä miettis painoa tai kaloreita tai syömisiä. Se on muuttunu, että sun ei oo PAKKO toimia niin ja voit vaan sanoa itelles et mitä väliä jollain tollasella on, nyt on läski olo ja se menee kohta ohi. Eli ne sellaset olot ei todellakaan kestä mulla edes koko päivää.

        Painon jakautumisesta myös sellasta, et alussa musta ainaki tuntu, et koko kroppa on pelkkää rasvaa. Tässä vuosien edetessä on kuitenki tullu rasvan tilalle lihastaki ja lähestulkoon kaikki vanhat vaatteet mahtuu päälle.

        Paraneminen on todellakin niitten muutamien kilojen arvosta! Ne tunteet menee ohi, kuhan antaa niille mahollisuuden:)


      • Surulapsi
        Heppana kirjoitti:

        Hellurei!

        En oikeestaan tiiä miks ees satuin tälle sivulle näin pitkän ajan jälkeen..:)

        Sairastuin anoreksiaan 13-14-vuotiaana, tällä hetkellä oon 21-vuotias. Anoreksia tosin muuttu osittain bulimiaks eli oksentelua oli jonkin verran. Alkupaino oli 53kg, siitä tippu anoreksian myötä 38kg ja nyt ollut viimiset kolme vuotta taas 50-53kg. Eli kyllä se siitä tasottuu:) Joillain ilmeisesti paino nousee muutaman kilon suuremmaks ja tasottuu sitte.

        En vois sanoa, etteikö sitä ikinä miettis painoa tai kaloreita tai syömisiä. Se on muuttunu, että sun ei oo PAKKO toimia niin ja voit vaan sanoa itelles et mitä väliä jollain tollasella on, nyt on läski olo ja se menee kohta ohi. Eli ne sellaset olot ei todellakaan kestä mulla edes koko päivää.

        Painon jakautumisesta myös sellasta, et alussa musta ainaki tuntu, et koko kroppa on pelkkää rasvaa. Tässä vuosien edetessä on kuitenki tullu rasvan tilalle lihastaki ja lähestulkoon kaikki vanhat vaatteet mahtuu päälle.

        Paraneminen on todellakin niitten muutamien kilojen arvosta! Ne tunteet menee ohi, kuhan antaa niille mahollisuuden:)

        Kiitos kovasti kokemuksesi jakamisesta! Sun viesti todella tsemppas mua parantumaan kunnolla. Kaikkea hyvää :)


    • hugghh

      Juu muakin kovasti kiinnostais tää painon jakautuminen pois vatsasta, haluaisin siihen vastauksen

      • timmi a

        Se paino vatsassa on RASVAA!! Ja rasva palaa oikealla, puhtaalla syömisellä ja treenillä! ELi on syötävä vähemmän kuin kuluttaa, ja oikea määrä proteiinia, hiilareita ja rasvaa.

        Itse ihmettelin parantuessa tuota samaa vatsaongelmaa. Mutta sitten tajusin, että EI SE VATSAPÖMPPÖ HÄVIÄ ITSESTÄÄN!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe