Melanooma 17 vuotiaalla?

ehkäharhaluuloinen

Huhhuh, en tiedä onko mitään typerämpää kuin vahvistaa mahdollista luulosairautta nettikansalta, mutta valitettavasti myönnän nyt sortuvani mahdollisesti kyseiseen tekoon. Olen siis 17 vuotias tyttö, jalkani paloivat tämän kesän alussa aurinkoa mahallaan ottaessani, ja olivat kipeät ja arat muutaman päivän. Ihoa tms ei irtoillut, mutta jalat olivat takaa kirkkaan punaiset. En ole aiemmin palanut jaloistani, ainakaan pahasti.

Ihollani on kuitenkin useampikin ihosta kohonnut ja epätasainen luomi, ja olen ne vuosi sitten lääkärissä näyttänyt pelkojeni takia mahdollisesta melanooman riskistä. Erityisesti yksi luomi toisen jalkani polvitaipeen yläpuolella kiinnitti lääkärini huomion, joka sanoi että se kannattaa varmuuden vuoksi poistattaa. Juuri tämä luomi oli sillä alueella joka paloi pahoiten.

Suvussani ei ole ollut melanoomaa, ja koitan rauhoitella itseäni nuoren ikäni vuoksi. Luomia en ole vielä saanut aikaiseksi poistattaa koska suurta kiirettä sille ei ollut, ja koska vaihtaessani kouluni perässä paikkakuntaa, edellisen kunnan lääkärin lausuntoa mahdollisesta poistattamisesta ei enää oteta huomioon. Pitäisi taas käydä ensin lääkärillä ja vasta sitten varata aika luomien poistoon, ja pk seudulla jonot julkisella ovat tunnetustikin pitkät.

Luomen luolta polvitaipeesta iho on kuitenkin melko hellänä, enkä tiedä onko tämän viikon helleaalloista nauttiminen ainakaan edistänyt asiaa parempaan suuntaan (ei tietenkään) Suojakerroin on kuitenkin ollut 30, mutta käytän rusketusta edistävää öljymäistä suojakerrointa. Olen lukenut, että naisilla melanooma iskee juuri useimmiten jalkoihin, ja sen riski kasvaa 10-15 kertaiseksi jos "ärhäkkäitä luomia" on iholla 5 tai enemmän.

Olen aina pelännyt pahinta mahdollisista oireista, mihin tahansa liittyen. Luultavasti juuri siksi en ole pitänyt kiirettä lääkärin varaamisessa. Lukiolaisena mulla on kuitenkin paljon muutakin ajateltavaa (tekosyitä kenties) Mutta oma terveys menee tottakai aina edelle. Luomessa on vaikeaa arvoida mahdollisia muutoksia, koska se on aina ollut epätasainen ja ihosta kohonnut.

0

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taasko se show alkaa

        Koo osottaa taas mieltään
        Ikävä
        23
        1655
      2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

        Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
        Ikävä
        17
        1517
      3. Minun oma kaivattuni

        Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
        Ikävä
        68
        1429
      4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

        Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
        Perussuomalaiset
        40
        1384
      5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

        Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
        Perussuomalaiset
        50
        1323
      6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

        Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
        Suomi24 Blogi ★
        15
        1258
      7. Sakarjan kirjan 6. luku

        Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
        Profetiat
        8
        1136
      8. Tervehdys!

        Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
        Turku
        64
        1126
      9. Elia tulee vielä

        Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
        Helluntailaisuus
        35
        1114
      10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

        Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
        Isovanhempien jutut
        6
        1102
      Aihe