Purjehduskilpailut ja hyvä merimiestapa

Järki käteen

Saako purjehduskilpailujen kolmioradan rakentaa niin, että yksi kääntömerkki on kaupungin sisääntuloväylän toisella puolella kuin muut merkit?

Tänään törmäsin kyseisenlaiseen järjestelyyn ja mietin mielessäni kirjoittelua täällä. Paikka on aika ahdas ja muu veneliikenne vilkasta. Vieressä olisi ollut isompi aukko, johon radan olisi saanut rakennettua kokonaan väylän toiselle sivulle.

Vielä sen olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut jokin nuorisopurjehdustapahtuma vaikka optareilla, mutta siinä köliveneet pysäyttivät mennen tullen muun liikenteen kokonaan.

Tällainen ei minusta ole ainakaan kovinkaan fiksua.

66

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkikin sen sanoo

      Kyllä saa ja niin tehdään jo pelkästään siksi, ettei oikeus unohtuisi. Anoastaan mootorivenekilpailua ei saa järjestää ilman lupaa.

      Optarikilpailua ei kannata järjestää väylällä koska niiden pitää pysyä poissa yli 12m alusten tieltä. Kukaan ei oikeasti halua, että purjehtija oppisi väistämään moottorivenettä

      • fokka

        Kilpaileminen ei muuta meriteiden sääntöjä. Sekaan vaan ja kilpailija väistää, kun väistää pitää. kilpaileminen ei luo mitään erityisoikeuksia.


    • Järki käteen

      Sikäli vaan ihmettelin kun luulis, että merta riittäisi muuallakin kuin väylällä.

      Lisäksi kaupungin sisääntulovälällä on keskellä lomasesonkia paljon muutakin liikennettä.

      Ps. Itsekin liikun purjeilla, en tosin kilpaa.

      • Offshore

        Kyllä radat aina pyritään rakentamaan niin että väylien yli ei jouduta menemään. Junnukisoissa näin erityisesti. Nyt on ollut joku meille näkymätön syy vetää poikki väylän. Ehkä pituus joka ei olisi riittänyt ulkipuolella!? Toivottavasti ei tämä aiheuttanut huviveneilijöille liikaa tuskaa !.


      • Suoli laulaa...

        Joo, purjehduskilpailut olisi hyvä järjestää talvella, kun muuta liikennettä on vesillä vähemmän.


      • käytä sitä järkeä

        Katsopa karttaa uudemman kerran. Mihin sijoitat parin mailin pituisen radan siten, että on tuulen suunnasta riippumatta tuulen suunnassa, rata-alueella ei ole kiviä eikä väyliä? Ja lautakunta-alus sekä ratamerkitkin pitäisi saada ankkuroitua.

        Aivan oikein, Helsingissä lähimmät paikat ovat Isosaaren ulkopuolella ja Ytterskärin rata-alue. Isompien veneiden arvokilpailut viedäänkin niille alueille, pienemmät tapahtumat ja pienemmät veneet kilpailutetaan hieman lähempänä tukikohtia olevilla alueilla.

        Joku toisella tavalla ajatteleva tuumisi päässeensä ilmaiseksi katsomaan urheilukilpailua, vieläpä aika näyttävää sellaista.


      • Miksi jos ei voi
        käytä sitä järkeä kirjoitti:

        Katsopa karttaa uudemman kerran. Mihin sijoitat parin mailin pituisen radan siten, että on tuulen suunnasta riippumatta tuulen suunnassa, rata-alueella ei ole kiviä eikä väyliä? Ja lautakunta-alus sekä ratamerkitkin pitäisi saada ankkuroitua.

        Aivan oikein, Helsingissä lähimmät paikat ovat Isosaaren ulkopuolella ja Ytterskärin rata-alue. Isompien veneiden arvokilpailut viedäänkin niille alueille, pienemmät tapahtumat ja pienemmät veneet kilpailutetaan hieman lähempänä tukikohtia olevilla alueilla.

        Joku toisella tavalla ajatteleva tuumisi päässeensä ilmaiseksi katsomaan urheilukilpailua, vieläpä aika näyttävää sellaista.

        Onko ihan mahdotonta ajatella, että on paikkoja, joissa ei vain voi järjestää kilpailuja?
        Perustelu on vähän saman tapaista kuin järjestäisi maantiepyöräilykisan Helsingin keskustassa ja sanoisi, että on paikan vika että siellä on liikennettä.

        Jos Helsingin edustalla ei ole tilaa järjestää kaikkia kisoja, niin silloin ei ole. Turha niitä on sinne jääräpäisesti tuupata.


      • kyllä voi
        Miksi jos ei voi kirjoitti:

        Onko ihan mahdotonta ajatella, että on paikkoja, joissa ei vain voi järjestää kilpailuja?
        Perustelu on vähän saman tapaista kuin järjestäisi maantiepyöräilykisan Helsingin keskustassa ja sanoisi, että on paikan vika että siellä on liikennettä.

        Jos Helsingin edustalla ei ole tilaa järjestää kaikkia kisoja, niin silloin ei ole. Turha niitä on sinne jääräpäisesti tuupata.

        Tapahtumilla on kovin suuri ero. Pyöräilykilpailu vaatii muun liikenteen katkaisemista. Ja niinhän tehdään rankalla kädellä pitkin kaupunkia esim. Helsinki City Maratonin päivänä. Purjehduskilpailu taas ei sulje mitään reittiä.

        Toisaalta voi kysyä, miksi yhden huvikseen purjehtivan kulku olisi tärkeämpää kuin toisen? Samalla tavalla siellä ovat vain omaksi huvikseen niin kilpailijat kuin muutkin. Ammattinsa puolesta liikkuvia on todella vähän, eikä heidänkään kulkunsa esty.


      • 16+6
        kyllä voi kirjoitti:

        Tapahtumilla on kovin suuri ero. Pyöräilykilpailu vaatii muun liikenteen katkaisemista. Ja niinhän tehdään rankalla kädellä pitkin kaupunkia esim. Helsinki City Maratonin päivänä. Purjehduskilpailu taas ei sulje mitään reittiä.

        Toisaalta voi kysyä, miksi yhden huvikseen purjehtivan kulku olisi tärkeämpää kuin toisen? Samalla tavalla siellä ovat vain omaksi huvikseen niin kilpailijat kuin muutkin. Ammattinsa puolesta liikkuvia on todella vähän, eikä heidänkään kulkunsa esty.

        Mitään urheilutapahtumaa ei saisi missään järjestää niin, että se häiritsee ihmisten normaalia elämää ja liikkumista. Ei maalla eikä vesillä.


      • 1 + 8
        16+6 kirjoitti:

        Mitään urheilutapahtumaa ei saisi missään järjestää niin, että se häiritsee ihmisten normaalia elämää ja liikkumista. Ei maalla eikä vesillä.

        Saa häiritä kunhan ei estä. Siinä on iso ero. Väylällä saa kulkea myös puolustusvoimien kovapanosammuntojen aikana, eli kulkemista ei tälläkään perusteella estetä. Ammunnan järjestäjä vastaa siitä, että varomääräyksiä noudatetaan eli ammunta keskeytetään väylällä kulevan liikenteen tullessa varoalueelle.
        Kilpailujen järjestäjällä ei tietenkään pitäisi olla yhtään suurempaa oikeutta estää liikennettä, mutta valitettavasti esim city marathonin järjestäjät eivät tätä ymmärrä.
        Purjehduskilpailujen osalta homma on paljon paremmin ymmärretty.

        Sinua voi häiritä vaikka normaali aamuruuhka, muttei muilta tiellä liikkujilta sillä perusteella kielletä liikkumista vaikka sitä toivoisit. Siis häiritä saa, ei estää.


      • pysy poissa
        16+6 kirjoitti:

        Mitään urheilutapahtumaa ei saisi missään järjestää niin, että se häiritsee ihmisten normaalia elämää ja liikkumista. Ei maalla eikä vesillä.

        Onko sinun liikkumisesi vesillä normaalimpaa kuin jonkun muun? Älä mene sinne häiritsemään muiden normaalia elämää.


      • 16+6
        pysy poissa kirjoitti:

        Onko sinun liikkumisesi vesillä normaalimpaa kuin jonkun muun? Älä mene sinne häiritsemään muiden normaalia elämää.

        Minkäänlainen urheilutapahtuma ei ole normaalia elämää.


      • Provokaattori_X
        käytä sitä järkeä kirjoitti:

        Katsopa karttaa uudemman kerran. Mihin sijoitat parin mailin pituisen radan siten, että on tuulen suunnasta riippumatta tuulen suunnassa, rata-alueella ei ole kiviä eikä väyliä? Ja lautakunta-alus sekä ratamerkitkin pitäisi saada ankkuroitua.

        Aivan oikein, Helsingissä lähimmät paikat ovat Isosaaren ulkopuolella ja Ytterskärin rata-alue. Isompien veneiden arvokilpailut viedäänkin niille alueille, pienemmät tapahtumat ja pienemmät veneet kilpailutetaan hieman lähempänä tukikohtia olevilla alueilla.

        Joku toisella tavalla ajatteleva tuumisi päässeensä ilmaiseksi katsomaan urheilukilpailua, vieläpä aika näyttävää sellaista.

        Höh, Suomessa on ollut käytössä metrijärjestelmä jo vuodesta 1887, joten mitään pari mailin ratoja ei tarvita – paitsi ehkä muutenkin henkisesti rajoittuneet helsinkiläiset.


      • riman alta
        Provokaattori_X kirjoitti:

        Höh, Suomessa on ollut käytössä metrijärjestelmä jo vuodesta 1887, joten mitään pari mailin ratoja ei tarvita – paitsi ehkä muutenkin henkisesti rajoittuneet helsinkiläiset.

        Nyt on helle taas sekoittanut jonkun pään. Aivan toivottoman surkea provoyritys, ei ansaitsisi edes alaspeukutusta, jos sellainen olisi vielä käytössä.


    • Mikä ongelma?

      Kuka pysäytti mitä?

      Purjehduskilpailuun osallistuvat veneet noudattavat täsmälleen samoja väistämissääntöjä kuin muutkin vesillä liikkujat.

      Kaupunki varmaan voisi antaa jonkun osan vesialueestaan vain kilpailun käyttöön, mutta näin ei tehdä muissa kuin merkittävissä kansainvälisissä isoissa regatoissa. Silloin paikalla on yleensä poliisi tai muu viranomainen liikennettä valvomassa.

      Eli mikä siis oli ongelmasi?

      • MitaanTietamaton

        Minusta on hivenen tekopyhää, että kilpailijat noudattaisivat samoja väistämissääntöjä kuin muut. Teoriassa ja kilpailun sääntöjen mukaan näin on, mutta vähintäänkin tulkinnat ovat erilaisia.

        Oman empiirisen kokemuksen mukaan nopeuskilpailuissa tärkein päämäärä on päästä maaliin mahdollisimman vähäisessä ajassa eikä radan mahdollisimmat turvallinen selvittäminen. Esim. turvallista nopeutta arvioitaessa on otettava huomioon liikennetiheys, mutta kilpailun luonteeseen kuuluu edetä teknisellä maksiminopeudella.


      • seegelgubbe

        Itselleni, matkapurjehtijalle, on takaa perävalosektorista tulevasta kisapurresta jopa huudettu ja käsketty väistämään, koska "me ajetaan kisaa tässä".

        Eipä sellainen öykkäröinti totisesti nosta kilpapurjehtijoiden arvostusta matkapurjehtijoiden keskuudessa.


      • Sääntöjä noudatettav
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Minusta on hivenen tekopyhää, että kilpailijat noudattaisivat samoja väistämissääntöjä kuin muut. Teoriassa ja kilpailun sääntöjen mukaan näin on, mutta vähintäänkin tulkinnat ovat erilaisia.

        Oman empiirisen kokemuksen mukaan nopeuskilpailuissa tärkein päämäärä on päästä maaliin mahdollisimman vähäisessä ajassa eikä radan mahdollisimmat turvallinen selvittäminen. Esim. turvallista nopeutta arvioitaessa on otettava huomioon liikennetiheys, mutta kilpailun luonteeseen kuuluu edetä teknisellä maksiminopeudella.

        Ihan varmasti on kilpapurjehtijoiden noudatettava meriteiden säöntöjä, jos kisaavat muualla kuin muulta vesiliikenteeltä suljetulla kisa-alueella.


      • minä taas
        seegelgubbe kirjoitti:

        Itselleni, matkapurjehtijalle, on takaa perävalosektorista tulevasta kisapurresta jopa huudettu ja käsketty väistämään, koska "me ajetaan kisaa tässä".

        Eipä sellainen öykkäröinti totisesti nosta kilpapurjehtijoiden arvostusta matkapurjehtijoiden keskuudessa.

        Minä taas väistäisin pyytämättäkin. Ja ihan omaksi huvikseni.


      • 18+15
        minä taas kirjoitti:

        Minä taas väistäisin pyytämättäkin. Ja ihan omaksi huvikseni.

        Silloin syyllistyisit vesiteiden sääntöjen rikkomiseen. Sääntöjen mukaan väistettävän on säilytettävä suuntansa ja nopeutensa.

        Minä en missään olosuhteissa väistä kilpailevaa venettä, jos väistäminen kuuluu sääntöjen mukaan sille.


      • MitaanTietamaton
        seegelgubbe kirjoitti:

        Itselleni, matkapurjehtijalle, on takaa perävalosektorista tulevasta kisapurresta jopa huudettu ja käsketty väistämään, koska "me ajetaan kisaa tässä".

        Eipä sellainen öykkäröinti totisesti nosta kilpapurjehtijoiden arvostusta matkapurjehtijoiden keskuudessa.

        Kunpa huudettaisiinkin. Mulla vastaavassa tilanteessa olisi tultu kyljestä sisälle, ellen olisi väistänyt. Öykkäröinti tuli tilanteessa lähinnä mieleen, koska kilpamiehistö ei ollut näkevinään minua sen paremmin kuin venettäkään.

        Mutta koska kaikki kilpapurjehtijat noudattavat jo kilpailusäännöissäkin mainittuja meriteiden sääntöjä, on vain erilaisia tulkintoja siitä, mikä on perävalosektori tai kuuluuko ohittajan väistää...

        Harrastuksille tietysti tulee olla paikkansa, mutta turvallisuuden takia kilpailualue tulisi sulkea muulta liikenteeltä tai viedä kilpailut vähäliikenteiselle alueelle mielellään merkattujen väylien ulkopuolelle.


      • Kilpapurjehtijakin
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Kunpa huudettaisiinkin. Mulla vastaavassa tilanteessa olisi tultu kyljestä sisälle, ellen olisi väistänyt. Öykkäröinti tuli tilanteessa lähinnä mieleen, koska kilpamiehistö ei ollut näkevinään minua sen paremmin kuin venettäkään.

        Mutta koska kaikki kilpapurjehtijat noudattavat jo kilpailusäännöissäkin mainittuja meriteiden sääntöjä, on vain erilaisia tulkintoja siitä, mikä on perävalosektori tai kuuluuko ohittajan väistää...

        Harrastuksille tietysti tulee olla paikkansa, mutta turvallisuuden takia kilpailualue tulisi sulkea muulta liikenteeltä tai viedä kilpailut vähäliikenteiselle alueelle mielellään merkattujen väylien ulkopuolelle.

        Mitä se sinun veneilysi on, ellei harrastusta?

        Mihin se pitäisi viedä minun harrastustani häiritsemästä?


      • no sinä et
        18+15 kirjoitti:

        Silloin syyllistyisit vesiteiden sääntöjen rikkomiseen. Sääntöjen mukaan väistettävän on säilytettävä suuntansa ja nopeutensa.

        Minä en missään olosuhteissa väistä kilpailevaa venettä, jos väistäminen kuuluu sääntöjen mukaan sille.

        Jos rikon siinä sääntöjä, niin sitten rikon. Käytännössä sitä ei kukaan pystyisi edes todistamaan. Ja ennen muuta, kenellekään ei tulisi mieleenkään aiheesta valittaa. Aivan ongelmitta väistän matkaa tekeviäkin silloin, kun se on minulle helpompaa. Esimerkiksi silloin, kun toisen pitäisi jiipata tai tehdä venda ja minun vain pieni tilapäinen suunnanmuutos.

        Sellaista sanotaan joustavuudeksi, jotkut mieluummin jääräpäisesti pitävät kiinni oikeuksistaan.


      • MitaanTietamaton
        Kilpapurjehtijakin kirjoitti:

        Mitä se sinun veneilysi on, ellei harrastusta?

        Mihin se pitäisi viedä minun harrastustani häiritsemästä?

        En halua mitenkään asettaa veneilyn eri harrastusmuotoja vastakkain enkä sitä usko muistakaan säikeen kirjoittajista.

        Matkaveneily on toki harrastukseni enkä ehdoin tahdoin tunge kilpailualueille, jos sellaisesta etukäteen tiedän. Minulle veneily on yksilölaji enkä kerää ympärilleni kymmenien veneiden eskaaderia, jonka tiedän aiheuttavan hankaluuksia muille, vaikka kukin yksilönä toimii moraalisesti oikein.

        Tunnen toki omasta ja muista seuroista kilpapurjehtijoita. Kaikki ovat ihan mukavia kavereita ja tulevat toimeen jopa minun kanssani. Muutamien luonne muuttuu ihan täysin, kun kilpaillaan. Vaikka itse eivät olisi radalla, niin adrenaliini nousee taivaisiin ja oksat pois, jos jokin häiritsee suoritusta. Nämä ovat vaaraksi itselleen ja muille.

        Haluan tuoda esille oman näkökulmani matkaveneilijänä, oli se sitten oikea tai väärä. Se saattaa olla kuitenkin erilainen kuin kilpailujärjestäjän, jonka näkökulma on kilpailun läpivienti ja työmäärä valtava, jolloin ei ehkä tule huomioitua muita riittävästi.

        Tänä kesänä vein harrastukseni Ahvenanmaalle ja läntiselle Saaristomerelle. Ainoa kilpailu samoilla vesillä näytti olevan Åland Runt eikä oltu häiriöksi toinen toisillemme. Paitsi että Käringsundissa kilpailijat valloittivat saunan jo naisten vuoron lopulla jatkaen skuutin kiristystä oluiden läikkyessä pari tuntia, niin että suurin osa matkaveneiden miehistöstä tyytyi käymään wc-tiloissa suihkuissa.

        Satamaisäntä ystävällisesti pahoitteli tilannetta ja lupasi pitää saunan ylimääräisen tunnin lämpimänä meille jonottajille klo 22-23. Ymmärrän kyllä, että päivän kisan jälkeen se pitää purjehtia uudelleen. Luulen, että kilpailijat eivät edes huomanneet vieneensä maksetun saunan muilta veneilijöiltä.


      • HansNiskatuki
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        En halua mitenkään asettaa veneilyn eri harrastusmuotoja vastakkain enkä sitä usko muistakaan säikeen kirjoittajista.

        Matkaveneily on toki harrastukseni enkä ehdoin tahdoin tunge kilpailualueille, jos sellaisesta etukäteen tiedän. Minulle veneily on yksilölaji enkä kerää ympärilleni kymmenien veneiden eskaaderia, jonka tiedän aiheuttavan hankaluuksia muille, vaikka kukin yksilönä toimii moraalisesti oikein.

        Tunnen toki omasta ja muista seuroista kilpapurjehtijoita. Kaikki ovat ihan mukavia kavereita ja tulevat toimeen jopa minun kanssani. Muutamien luonne muuttuu ihan täysin, kun kilpaillaan. Vaikka itse eivät olisi radalla, niin adrenaliini nousee taivaisiin ja oksat pois, jos jokin häiritsee suoritusta. Nämä ovat vaaraksi itselleen ja muille.

        Haluan tuoda esille oman näkökulmani matkaveneilijänä, oli se sitten oikea tai väärä. Se saattaa olla kuitenkin erilainen kuin kilpailujärjestäjän, jonka näkökulma on kilpailun läpivienti ja työmäärä valtava, jolloin ei ehkä tule huomioitua muita riittävästi.

        Tänä kesänä vein harrastukseni Ahvenanmaalle ja läntiselle Saaristomerelle. Ainoa kilpailu samoilla vesillä näytti olevan Åland Runt eikä oltu häiriöksi toinen toisillemme. Paitsi että Käringsundissa kilpailijat valloittivat saunan jo naisten vuoron lopulla jatkaen skuutin kiristystä oluiden läikkyessä pari tuntia, niin että suurin osa matkaveneiden miehistöstä tyytyi käymään wc-tiloissa suihkuissa.

        Satamaisäntä ystävällisesti pahoitteli tilannetta ja lupasi pitää saunan ylimääräisen tunnin lämpimänä meille jonottajille klo 22-23. Ymmärrän kyllä, että päivän kisan jälkeen se pitää purjehtia uudelleen. Luulen, että kilpailijat eivät edes huomanneet vieneensä maksetun saunan muilta veneilijöiltä.

        Erittäin hyvää pohdintaa. Arvostan.

        Itse matkaveneilen keskikokoa suuremmalla moottoriveneellä ja aina silloin tällöin törmään tilanteeseen, jossa edessä on armada valkoista, vauhti kovaa ja suunnat ristiin rastiin. Silloin ajatuksenkulku menee rehellisesti sanottuna harmistuksen kautta kartan tutkimiseen, että pääseekö reunoilta jotenkin ohi. Usein ei pääse, eipä kisa muuten siinä olisi missä se on. Sitten vain kyttäämään jostain vähiten häiritsevästä kohdasta läpimenopaikkaa ja odottamana mahdollisimman aukeaa hetkeä. Tämä on siitä hankalaa, etten halua aiheuttaa ylimääräistä aallokkoa kisaajille, joten vauhti läpi mennessä on väistämättä hitaahkoa.

        Vähän hankalaa, mutta homma on tähän asti hoitunut ilman suurta hämminkiä. En ole nähnyt kisaajien, järjestäjien tai yleisön puivan minulle nyrkkiä. En ole myöskään itse puinut omaani. Toisekseen asian voi nähdä myös pienenä breikkinä ja ajatusten kirkastajana, jos vaikka taittaa pitkää matkaa. Samoin autolla pitkää siivua ajaessa kannattaa välillä suorittaa ohitus, vaikka se ei välttämätöntä olisikaan - aivot tykkäävät vaihtelusta ja piristyvät kummasti.


      • Tryben
        18+15 kirjoitti:

        Silloin syyllistyisit vesiteiden sääntöjen rikkomiseen. Sääntöjen mukaan väistettävän on säilytettävä suuntansa ja nopeutensa.

        Minä en missään olosuhteissa väistä kilpailevaa venettä, jos väistäminen kuuluu sääntöjen mukaan sille.

        Vesiteiden sääntöjä ei siinä rikota vaan toiminta muuttaa alusten välisiä sääntöjä, niin että väistettävästä tulee väistäjä.

        Kyseistä velvollisuudesta purjealus pystyy harvoin pitämään kiinni, joten varsinkin luoviessa väyläalueella purjealus on käytännössä se väistämisvelvollinen kaikkiin muihin aluksiin nähden.


      • Valloittajat
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        En halua mitenkään asettaa veneilyn eri harrastusmuotoja vastakkain enkä sitä usko muistakaan säikeen kirjoittajista.

        Matkaveneily on toki harrastukseni enkä ehdoin tahdoin tunge kilpailualueille, jos sellaisesta etukäteen tiedän. Minulle veneily on yksilölaji enkä kerää ympärilleni kymmenien veneiden eskaaderia, jonka tiedän aiheuttavan hankaluuksia muille, vaikka kukin yksilönä toimii moraalisesti oikein.

        Tunnen toki omasta ja muista seuroista kilpapurjehtijoita. Kaikki ovat ihan mukavia kavereita ja tulevat toimeen jopa minun kanssani. Muutamien luonne muuttuu ihan täysin, kun kilpaillaan. Vaikka itse eivät olisi radalla, niin adrenaliini nousee taivaisiin ja oksat pois, jos jokin häiritsee suoritusta. Nämä ovat vaaraksi itselleen ja muille.

        Haluan tuoda esille oman näkökulmani matkaveneilijänä, oli se sitten oikea tai väärä. Se saattaa olla kuitenkin erilainen kuin kilpailujärjestäjän, jonka näkökulma on kilpailun läpivienti ja työmäärä valtava, jolloin ei ehkä tule huomioitua muita riittävästi.

        Tänä kesänä vein harrastukseni Ahvenanmaalle ja läntiselle Saaristomerelle. Ainoa kilpailu samoilla vesillä näytti olevan Åland Runt eikä oltu häiriöksi toinen toisillemme. Paitsi että Käringsundissa kilpailijat valloittivat saunan jo naisten vuoron lopulla jatkaen skuutin kiristystä oluiden läikkyessä pari tuntia, niin että suurin osa matkaveneiden miehistöstä tyytyi käymään wc-tiloissa suihkuissa.

        Satamaisäntä ystävällisesti pahoitteli tilannetta ja lupasi pitää saunan ylimääräisen tunnin lämpimänä meille jonottajille klo 22-23. Ymmärrän kyllä, että päivän kisan jälkeen se pitää purjehtia uudelleen. Luulen, että kilpailijat eivät edes huomanneet vieneensä maksetun saunan muilta veneilijöiltä.

        Mitä tarkoittaa saunan valloittaminen? Jos iso porukka tulee rantaan ja menee yhtaikaa saunaan, sauna voi olla melko täynnä. Mitä kummaa siinä on? Kyllä minä olisin mukaan mahtunut, ellei sauna sitten ollut varattu tälle porukalle. Oliko?

        Ja mitä vesillä liikkumiseen tulee, kyllä sinne mahtuu veneilijöitä. Nytkin alkaa täällä saaristossa olla jo aivan autiota, vaikka kesäsää ja purjehduskeli on paras vuosikymmeniin.


      • MitaanTietamaton
        Valloittajat kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa saunan valloittaminen? Jos iso porukka tulee rantaan ja menee yhtaikaa saunaan, sauna voi olla melko täynnä. Mitä kummaa siinä on? Kyllä minä olisin mukaan mahtunut, ellei sauna sitten ollut varattu tälle porukalle. Oliko?

        Ja mitä vesillä liikkumiseen tulee, kyllä sinne mahtuu veneilijöitä. Nytkin alkaa täällä saaristossa olla jo aivan autiota, vaikka kesäsää ja purjehduskeli on paras vuosikymmeniin.

        Saunan valloitus on ehkä väärä sana, kun miehet menevät naisten vuorolla saunaan ja viettävät aikaa siellä parisen tuntia, niin että suurin osa muista halukkaista ei moraaliltaan tai häveliäisyyttään istu kenenkään syliin tai ota saunojia niskasta kiinni ja taluta ulos. Itse asiassa naapuriveneilijä oli viittä vaille toteuttamassa jälkimmästä, mutta satamaisäntä hoiti tilanteen fiksummin. Tai mikä nyt sitten fiksua kenenkin mielestä, en rupea sanaa selittämään.

        Kummaa tässä on se oma napa, joka ei halua jakaa varatun saunomisajan niukkuutta muiden kanssa. Erotan kyllä normaalin vierasvenesatamassa saunomisen yhteissaunassa ja privaattivuorolla pidetyn jätkien saunaillan, jotka itsessään ovat kokemukseni mukaan mukavia. Siihen ei aina riitä neljäkään tuntia.

        Saunakeskustelua voitaisiin jatkaa toisessa säikeessä ja keskustella tässä otsikosta eli miten kilpailuja voitaisiin järjestää mahdollisimman jouhevasti järjestäjien, kilpailijoiden ja muiden vesilläliikkuvien iloksi. Tai sitten perustellaan, miksi kilpailujen järjestämisessä ei enää ole parannettavaa.

        Tässä tapauksessa kilpailun järjestäjä olisi voinut varata kilpailijoille oman sauna-ajan, kuten oli varannut pätkän laituriakin. Satama-isäntä olisi varmasti siihen suostunut ja kaikilla oli ollut mukavampaa.

        Otsikon tapauksessa olen rivien välistä arvioinut, että kilpailun pitäminen Paviljongin läheisyydessä oli puhtaasti taloudellinen valinta. Mikä voi olla ihan hyvä peruste. Sisääntuloväylän ylitys radalla vastaavasti harkittu riskitekijä, johon oli asianmukaisesti varauduttu.

        Pahoittelen valloitus-sanan käyttöä, koska kyseessä ei ollut sotatila.


      • Ei muuta sääntöjä
        Tryben kirjoitti:

        Vesiteiden sääntöjä ei siinä rikota vaan toiminta muuttaa alusten välisiä sääntöjä, niin että väistettävästä tulee väistäjä.

        Kyseistä velvollisuudesta purjealus pystyy harvoin pitämään kiinni, joten varsinkin luoviessa väyläalueella purjealus on käytännössä se väistämisvelvollinen kaikkiin muihin aluksiin nähden.

        Luoviminen ei muuta väistämissääntöjä, tomppeli!


      • hyvä limbo
        Tryben kirjoitti:

        Vesiteiden sääntöjä ei siinä rikota vaan toiminta muuttaa alusten välisiä sääntöjä, niin että väistettävästä tulee väistäjä.

        Kyseistä velvollisuudesta purjealus pystyy harvoin pitämään kiinni, joten varsinkin luoviessa väyläalueella purjealus on käytännössä se väistämisvelvollinen kaikkiin muihin aluksiin nähden.

        Yksi kaveri veti jollaa perässään ja vetosi olevansa hinaava alus, jota purjeveneen piti väistää. Tryben yrittää tuossa aivan samantasoista. Ei mennyt läpi merivartijoille sen jollaa hinaavan esityskään, eikä menisi trybeninkään.


      • ....

        Joka toisella seuralla on tiistai- tai keskiviikkokisoja, joten ne kaikki eivät millään mahdu niille muutamille osille, mitkä kaupunki voisi antaa heidän käyttöönsä.


    • ei pysäytä

      Olen ollut monen tasoisissa kilpailuissa osallistumassa ja kulkenut hyvin monen rata-alueen läpi turistina. Sinä ilmoisna ikinä en ole nähnyt muun liikenteen kilpailun takia pysähtyvän. Tuntuu nyt vähän samalle tämä ongelma kuin rinnakkain kulkevat veneet tukkimassa Nauvon ja Korppoon välistä salmea.

      Vain aivan kääntömerkin lähellä kilpaileva fleetti tiivistyy hajotakseen taas. Jos siis kääntömerkkion lähellä väylää, voi merkin ja kilpailevat veneet kiertää kiertämällä itsekin merkin. Jos taas merkki oli kauempana väylästä, pääsee fleetin läpi menemään.

    • Väistää vaan

      Väistää nyt vaan niitä purjeveneitä, ja lopettaa uikutuksen netissä. :-)

      • ...

        Höh, purjeveneellä mä itsekin liikun.


    • mistä kysymys

      Sehän nyt on ihan selvä, että, että matkapurjehduskilpailuradat menevät väyliä pitki lähes aina.

    • Gvoia

      Saa ne rakentaa mutta ei kilpailijat saa etuoikeutta muuhun veneliikenteeseen nähden eli he väistävät sikäli mikäli se heille kuuluu.

    • vauhti pois

      Ainahan voi ottaa vauhdin pois ja antaa kilpailijoiden väistää. Väistettävä joutuu pitämään suunnan ja nopeuden riippumatta siitä lisääkö se matkaa tai maksaako sijoja.

      Minä en ainakaan ryhdy pujottelemaan kilpailijoiden välistä ja yritä arvata minne haluavat mennä tuultaan hakemaan. Siis silloin, jos minulla on väistämisvelvollisuus.

      • lisää näitä

        Haluat siis omaa pahantahtoisuuttasi tehdä tahallasi toisille kiusaa. Todella mukava tyyppi.


      • 7 + 36
        lisää näitä kirjoitti:

        Haluat siis omaa pahantahtoisuuttasi tehdä tahallasi toisille kiusaa. Todella mukava tyyppi.

        Et siis ymmärrä lukemaasi.


      • en ymmärräkään
        7 + 36 kirjoitti:

        Et siis ymmärrä lukemaasi.

        Välittämättä siitä, meneekö sijoja... Enkä ala pujottelemaan...

        Kilpailijat etenevät parhaaksi katsomaansa reittiä kohden seuraavaa kääntömerkkiä. Tuulta ei haeta milloin mistäkin suunnitelmaa kesken osuuden muutellen. Sen takia ei tarvitse arvailla. Itseäsi hidastamalla teet itsesi ainoastaan haitallisemmaksi tukkeeksi, joka viipyy pidempään rata-alueella.

        Miten ajatuksesi olisi pitänyt ymmärtää?


      • 7 + 36
        en ymmärräkään kirjoitti:

        Välittämättä siitä, meneekö sijoja... Enkä ala pujottelemaan...

        Kilpailijat etenevät parhaaksi katsomaansa reittiä kohden seuraavaa kääntömerkkiä. Tuulta ei haeta milloin mistäkin suunnitelmaa kesken osuuden muutellen. Sen takia ei tarvitse arvailla. Itseäsi hidastamalla teet itsesi ainoastaan haitallisemmaksi tukkeeksi, joka viipyy pidempään rata-alueella.

        Miten ajatuksesi olisi pitänyt ymmärtää?

        Viestissä jota kommentoitiin 28.7. 15:07 nimimerkillä lisää näitä EI LUKENUT:
        "Välittämättä siitä, meneekö sijoja" missään kohdassa.
        Jos kyseisessä viestissä oli tarkoitus kommentoida jotain muuta viestiä kuin 28.7. 14:14 kirjoitettu olisi nimimerkin lisää näitä syytä katsoa peiliin ja vastaisuudessa hieman keskityttävä mitä nappia hiirellään klikkaa.

        PS, nimimerkki 7 36 ei ole sama henkilö kuin vauhti pois, mutta ymmärtää lukemansa.


      • Sääntöjä pitää nouda
        en ymmärräkään kirjoitti:

        Välittämättä siitä, meneekö sijoja... Enkä ala pujottelemaan...

        Kilpailijat etenevät parhaaksi katsomaansa reittiä kohden seuraavaa kääntömerkkiä. Tuulta ei haeta milloin mistäkin suunnitelmaa kesken osuuden muutellen. Sen takia ei tarvitse arvailla. Itseäsi hidastamalla teet itsesi ainoastaan haitallisemmaksi tukkeeksi, joka viipyy pidempään rata-alueella.

        Miten ajatuksesi olisi pitänyt ymmärtää?

        Ajatukseni pitää ymmärtää niin, että toimintani on ennalta-arvattavaa ja vauhti sellainen, että voi mennä edestä tai takaa ilman vaaraa.

        Jos itse muuttelisin suuntaa ja vauhtia, siitä voisi olla etua yhdelle ja haittaa toiselle. Ennalta-arvattavuudella en vaikuta tulokseen niin paljon, kuin vaikka kryssimällä seassa, jolloin joku joutuu väistämään ja toinen ei.

        Uskoakseni purjehduksessa on sääntöjä, joiden perusteella muu liikenne on olosuhde siinä missä tuulen kääntyminenkin. Ainakaan ei ole lupaa rikkoa vesiliikenteen sääntöjä.

        Se, että olemassaoloni voi vaikuttaa jotain edistävästi ja toista haittaavasti ei saa minua upottamaan venettäni ja heittämään tuhkaa päälleni vain siksi, ettei kukaan menetä tai voita sijaa. Sitä tarkoitin.


      • lisää näitä
        Sääntöjä pitää nouda kirjoitti:

        Ajatukseni pitää ymmärtää niin, että toimintani on ennalta-arvattavaa ja vauhti sellainen, että voi mennä edestä tai takaa ilman vaaraa.

        Jos itse muuttelisin suuntaa ja vauhtia, siitä voisi olla etua yhdelle ja haittaa toiselle. Ennalta-arvattavuudella en vaikuta tulokseen niin paljon, kuin vaikka kryssimällä seassa, jolloin joku joutuu väistämään ja toinen ei.

        Uskoakseni purjehduksessa on sääntöjä, joiden perusteella muu liikenne on olosuhde siinä missä tuulen kääntyminenkin. Ainakaan ei ole lupaa rikkoa vesiliikenteen sääntöjä.

        Se, että olemassaoloni voi vaikuttaa jotain edistävästi ja toista haittaavasti ei saa minua upottamaan venettäni ja heittämään tuhkaa päälleni vain siksi, ettei kukaan menetä tai voita sijaa. Sitä tarkoitin.

        Nyt ajatus oli avattu ymmärrettävästi. Ja ajatus on myös hyväksyttävä kilpailijoiden taholta.


    • Ei kiire mihinkään

      Jos en ole itse kisassa ja vastaan tulee kisafliitti, niin väistä välittömästi niin kauas etten varmasti häirise.

    • abacus11

      On myös hyvä muistaa että kilpapurjehdus on huviveneilyn vanhin laji (jos nyt ei lasketa järvillä ja lammilla tapahtuvaa herrasväen souturetkiä). Nykyajan matkaveneily käytännössä alkoi merkittävässä määrin vasta 1960-70-luvulla kun isompia veneitä alettiin valmistamaan sarjatuotantona. Rata-alueetkin ovat olleet olemassa jo vaikka kuinka kauan.

    • vene hallintaan

      Ainakin Helsingin alueen ainoa kilpailu oli nuorten matchrace-MM. Väylää oli siis ylittämässä kaksi venettä kerrallaan ja nekin pieniä. Jos kahdella veneellä pystyy estämään liikenteen väylällä, joka on riittävän väljä kilpailun pitoon, voi vähän ihmetellä. Tai sitten on ollut joku seuran sisäinen kisa, jossa ei takuulla siinäkään kymmeniä veneitä ole mukana.

    • Huviveneilijä

      Muu liikenne on 95 prosenttisesti siellä ihan huvikseen. Nauttikaa näkemästänne.

    • kymysys

      Esim Suursaari race lähtee Haukilahdesta ja sieltä tulee 150venettå sisäväylää pitkin Melkille
      ja siitä edelleen laivaväylää etelään. Kuka ajaa niiden sekaan, vain siksi, että nämä ovat jossain tilanteessa väistävisvelvollisia.

      • Ukilaine

        Kyseinen tapahtuma varmaankin oli Uudessakaupungissa. Mietin samaa kuin aloittaja. Miksi rata H-veneille oli tehty käytännössä satama-altaaseen. Oliko ainoa syy Se, että kilpailuja pääsi seuraamaan pursiseuran Paviljongin rannasta?


      • so?
        Ukilaine kirjoitti:

        Kyseinen tapahtuma varmaankin oli Uudessakaupungissa. Mietin samaa kuin aloittaja. Miksi rata H-veneille oli tehty käytännössä satama-altaaseen. Oliko ainoa syy Se, että kilpailuja pääsi seuraamaan pursiseuran Paviljongin rannasta?

        Muutama päivä sitten Ukissa käyneenä en todellakaan pitäisi liikennettä siellä vilkkaana. Paljonkos niitä osallistujia mahtoi edes olla? Joka tapauksessa siinä ympäristössä on mainiosti tilaa niin kilpailijoille kuin muillekin.


      • Terhi 5v
        so? kirjoitti:

        Muutama päivä sitten Ukissa käyneenä en todellakaan pitäisi liikennettä siellä vilkkaana. Paljonkos niitä osallistujia mahtoi edes olla? Joka tapauksessa siinä ympäristössä on mainiosti tilaa niin kilpailijoille kuin muillekin.

        Onhan tuollainen nyt aika ajattelematon teko. Silti ihmeen paljon löytyy puolustelijoita.

        Varmasti jokaiselta paikkakunnalta löytyy paikka kolmioradalle väylien ulkopuoleltakin, jos vain halutaan.


      • kuka vain

        Suursaaren ensimmäinen lähtö on klo 20 ja lähdöt luokittain. Melkein kaikki veneet ovat erilaisia, joten jokainen luokkakin hajaantuu nopeasti, eikä mihinkään muodostu läpipääsemättömiä muodostelmia. Monta kertaa olen ollut niissä starteissa mukana ja aina ovat kilpailun ulkopuoliset veneet olleet lähes yksinomaan kuvausveneitä.


      • Kumpi ensin?
        so? kirjoitti:

        Muutama päivä sitten Ukissa käyneenä en todellakaan pitäisi liikennettä siellä vilkkaana. Paljonkos niitä osallistujia mahtoi edes olla? Joka tapauksessa siinä ympäristössä on mainiosti tilaa niin kilpailijoille kuin muillekin.

        Kumpi väistää kilpailija vain huviveneilijä ja miksi?


      • Jäi epäselväksi
        kuka vain kirjoitti:

        Suursaaren ensimmäinen lähtö on klo 20 ja lähdöt luokittain. Melkein kaikki veneet ovat erilaisia, joten jokainen luokkakin hajaantuu nopeasti, eikä mihinkään muodostu läpipääsemättömiä muodostelmia. Monta kertaa olen ollut niissä starteissa mukana ja aina ovat kilpailun ulkopuoliset veneet olleet lähes yksinomaan kuvausveneitä.

        Tarkoitatko, että ryppäitä ei ole olemassa vai että juuri tuossa kilpailussa niitä ei ole?


      • tarkoitan...
        Jäi epäselväksi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että ryppäitä ei ole olemassa vai että juuri tuossa kilpailussa niitä ei ole?

        Varsinkaan tuossa kilpailussa ryppäitä ei ole. Kukin luokka on 10-20 venettä. Ryppäitä ehkä muodostuu oikein kevyellä tuulella, kuten tänäkin vuonna startissa vallitsi. Silloin taas kukaan muu kuin kilpailija ei etene purjeilla ja solmun tai parin nopeudella kulkevia veneitä väistelee kuin poijuja.

        Sama pätee kaikkiin tasoituskilpailuihin. Ratakilpailuissa ryppäät kertyvät kääntömerkeille, mutta hajoavat muualla. Turistilla tuskin on tarvetta kiertää niitä samoja kääntömerkkejä.


    • pinkki pelle

      Vois kyl nää ns. "kilpa-purjehtiajat" mennä itteensä..
      Tuli mieleen kun yksi pinkki kilpavene oli Hgin edustalla menossa lähtöön väylän ulkopuolelle, mutta alkoi leikkiä match-raceä väylällä kun ei heidän nopeus riittänyt, kun tulin spinnulla väylää pitkin... Tosi kivaa jiipata 3kertaa turhaan mulkun takiaa, vain koska olin nopeampi.

      • Pinkittä

        Ei pinkkejä kilpaveneitä ole olemassakaan. Vaaleanpunaisia elefantteja on.


    • Ei voi yllättää

      Purjeshduskilpailu väylien poikki tai väylillä on lähes identtinen maantiepyöräilyn kanssa. Molemmissa liikutaan muun liikenteen seassa eikä kilpailijoilla ole mitään erivapauksia.

      Pyöräilyssä ainakin isommissa risteyksissä on liikenteenohjaus, mutta vaikkapa kotipihalta tulija voi joutua kohtaamaan pyöräilijöitä. Silloinkin pätee tieliikennelaki - kuten tietenkin pätee myös ohjatuissa risteyksissäkin, onhan ohjaukseenkin sääntönsä.

      Jos purjehduskilpailu on väylillä - tai vaikka ulkopuolellakin alueella, jota ei ole suljettu, muu liikenne on aina mahdollinen eikä se voi tulla yllätyksenä kellekään. Onhan laki niiin vanha.

    • Meri täynnä?

      Ja peräti yhdeksän H-venettä oli siinä kisaamassa. Elikkä meri täynnä...

      • oisko ideaa

        Pitäisikö vihjata sopivalle taholle, että sadan H-veneen laivastolla voidaan sulkea koko Suomen vesialueet. Nykyinen laivasto voidaan myydä ja uusi H-venelaivastokin miehittää vaikka maksavilla matkustajilla ja saada koko meripuolustus jopa tuottamaan rahaa.


    • Offshore

      Näköjään helle vaivaa ...;) Itse kisaan isohkolla veneellä ja jos/kun saaristokisoissa on tullut huviveneiden kanssa väistötilanteita (alle 1x kerta kesässä!) niin olemme hyvissä ajoin huutaneet: "Olemme kilpailussa, saammeko mennä?" Ja joka ainoan kerran on kaveri väistänyt, huiskutukset vaihdettu ja meiltä kiitos huikattu perään.

      Eli älkää nyt ihmeessä yrittäkö tehdä peruskohteliaisuuksista ja huomaavaisuudesta ongelmaa.

      • eiotodellista

        Siis mun mielestä mua pitää aina kaikkien väistää, eksää tiedä kuka mää oon!?
        Olin menossa pirkkaveneelläni huviajelemaan ja kilpailun vuoksi olisi voinut tulla tilanne jossa MUN olisi pitänyt tietää jotain väistämissäännöistä ja toimia niiden mukaan.

        Aivan pöyristyttävää että mun väylällä jotkut kilpailee ilman mun lupaani.


      • älä muuta sano
        eiotodellista kirjoitti:

        Siis mun mielestä mua pitää aina kaikkien väistää, eksää tiedä kuka mää oon!?
        Olin menossa pirkkaveneelläni huviajelemaan ja kilpailun vuoksi olisi voinut tulla tilanne jossa MUN olisi pitänyt tietää jotain väistämissäännöistä ja toimia niiden mukaan.

        Aivan pöyristyttävää että mun väylällä jotkut kilpailee ilman mun lupaani.

        Melkoisen täydellistä lukutaidottomuutta tuon kirjoittaminen vaati. Edellisen kirjoittaja kun ei vaatinut mitään, vain kommunikoi.


    • Mate First Class

      Nykypurjehtijoilla ja merimiestavoilla on tuskin mitään yhteistä...

    • PuhtaatPurjeet

      Suurin osa kilpaa purjehtijoista on niitä "vähän enemmän kilpailuhenkisiä" matkapurjehtijoita ja osaavat kyllä käyttäytyä asiallisesti sekä laiturilla että vesillä.

      Poikkeukisakin toki löytyy, pari kesää siten eräs tunnettu saksalaista automerkkiä mainostava kilpapursi olisi tullut koneella ajaen purjeilla etenevän matkapurteni kyljestä sisään elen olisi tehnyt rajua väistöliikettä.

      Kippari ja miehistö katselivat kilpurinsa kannelta tilanteen kehittymistä naama peruslukemilla tekemättä mitään törmäyksen estämiseksi. Tämän tulkitsin melkoiseksi ylimielisyydeksi, jota tosin näkee ajoittain myös mainostettua automerkkiä maateillä kuljettavien käytöksessä.

      • Harmin paikka

        Se on just tätä.

        Jotkut luulee, että heillä on varaa olla ylimielisiä muita kohtaan.

        Sitä kohtaa vesillä nykyään aivan liian usein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe