Yamaha 8HV pätkii lämmittyään tyhjäkäynnillä

kalakaveri

Terve arvon veneilijät. tuli tuollainen 8hv Yamaha ostettua kun se koon puolesta on passeli pikkuveneeseeni (4,15m). kone on ilmeisesti 80 luvun vehkeitä ja näkyy olevan katkojan käret magneetossa.

Kone lähtee kylmänä loistavasti ekalla käyntiin ja käy melko hyvin. kun lähtee ajamaan ja nostaa kaasua kiihtyy hyvin ja täydellä kaasulla toimii erinomaisesti vaikka ajais tunnin yhtämenoa. Mutta ongelmia tulee kun kuumalla koneella puottaa kaasun puoleen alkaakin röpötys.

Samoin tyhjäkäyntiä käy huonosti ja vaikuttaa että alimmainen sylinteri ei saisi kunnolla kipinää. kun taas vääntää kaasua lisää ja pohjaan saakka kone käy molemmilla pytyillä todella hyvin ja tasaisesti.

Tankissa uudet bensat, edellinen omistaja oli ultrapessyt kaasuttajan. tulpat on uudet. tankissä ei vettä ja jäänestoakin on laitettu. Ihmettelen suuuresti miten koneen kuumettua alkaa pienillä kierroksilla toisesta pytystä kipinä katoamaan?

Vettä koneesta tulee hyvin mutta se on kyllä hemmetin kuumaa melkein tulikuumaa vaikkakin sitä suihkuaa hyvin. en tiedä miksi kone kävisi liika kuumana jos kerta vettä kiertää kunnolla ja voiko se olla syynä alakierroksien pätkimisiin kuumalla koneella?

Ajoitus ennakko levyssä on ollut väljää ja se on huollettu niin että väljä on poissa. silloin väljä aiheutti selvemmin toisesa asenossaan kipinän häviämistä tyhjäkäynnillä. tästä tulee mieleen että voisikohan säätö levy olla vinossa tai liika alalla/yläällä. no luulis se silloin pätkivän myös kylmänä mutta nyt vika pahenee huomattavasti koneen kuumettua.

Vinkit olisi tervetulleita

34

3390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Ettei vain olisi pelkkää ruuan vähyyttä pienillä kierroksilla ?
      Termostaatin vaihtoa myös kannattaisi harkita.
      En ole tutustunut kyseiseen koneeseen, mutta ei merkkiveden suihkun pitäisi jo turvallisuus syistä olla kuumaa, ( jos sitä suikuilua tarkoitat ) senhän pitäisi vain ilmaista että pumppu toimii.
      Koneen jäähdytysveden pitäisi poistua ihan muuta kautta, kuin merkkisuihkun reijästä.
      Kärkipöydän väljyys voi hyvinkin aiheuttaa häiriöitä kipinöinnissä, joten sen olisi syytä korjata kunnolla toimivaksi.
      Kärkien tarkoitushan on vain katkoa puolalle menevää virtaa, joten sen täytyy toimia hyvin ajoitetusti, että kipinän jännite muodostuu oikeaan aikaan.

    • kalakaveri1

      Kiitos hyvästä vastauksestasi vm41 Tuo ruuan vähyys pienillä kierroksilla on mahdollinen mutta miten kone voi aluksi ekat 10min saa ruokaa ja käy jopa jotenkin tyhjäkäyntiä (korotettua sillä vakiota ei jaksa käydä) samoin täyskaasulla ruokaa saa todella hyvin sillä ei yski yhtään.

      Merkkiveden suihku tosiaankin on todella kuumaa niin kuumaa että lähes polttaa kättä, tämä siis 15 täyskaasuajaon jälkeen. vettä suihkuaa mielestäni täysin normaalisti joten on hyvin outoa että se on niin kuumaa. Termostaatin vaihtovinkki on todella hyvä ja ajattelin tehdäkkin seuraavaksi niin että poistan koko termostaatin muutaman koeajo lenkin ajaksi, tällöinhän termarivika pois suljetaan?

      Ostaessani koneen kärkipöydässä tosiaan oli huomattava välys akseliin nähden pystysuunnassa (n 2mm). silloin kone röpelti myös kylmänä ja kuumalla moottorilla alasylinteri ei saanut kipinää laisinkaan ja kärkipöytä resonoi koska oli väljää säristen. Mutta kun kärkipöytää koneen käydessä nosti sormella ylöspäin tulikin toinen pytty mukaan eli sai kipinää.

      Tästä päättelisin että vika on edelleen tuossa kärkipöydässä vaikkakaan siinä ei ole enään väljää. onko levy nyt hieman vinossa tai onko ensiöpuola jotenkin liika kaukana magneetosta ja sitä pitäis säätää lähemmäs. sekin asia ihmetytti että miksi ensiö ja valo puolassa on metallipinnoissa lakkaa siis siinä kohtaa mikä on ihan lähellä mangeettoa eikö lakka heikennä magneettikenttää ja kipinän voimakkuutta?

      No nämä on munlaiselle maallikolle todella mysteerisiä juttuja erityisesti sähköpuoli mekaanista purkua ja korjausta jonkin verran osaankin, kai.

      Sekin asia kummastuttaa että kärkipöytä siis kuuluukin liikkua kun kaasua lisätään mikä ilmeisesti säätää ennakkoa? niin siinä ennakossa on mahdollisuus säätää ruuveja avaamallakin noin 2 cm mutta tämä säätö ei juurikaan vaikuta käyntiin millään tavalla mikä on outoa?

      Vian yhteen veto vielä kerran kone lähtee hyvin käyntiin käy kylmänä 10 min melko normaalisti myös korotettua tyhjäkäyntiä. kun moottori on kuuma kone käy erin omaisesti 2/3 osakaasulla sekä max kaasulla täydellisesti ei yski yhtään ja voimaa on. mutta tästä kun kaasun puottaa 1/2 osaan ja erityisesti tyhjäkäynnille alkaa toinen sylinteri yskimään ja tyhjäkäynnillä toinen sylinteri ei saa kipinää ollenkaan (tai bensaatms.. mutta ei siis topimi) sitten kun taas laittaa kaasun pohjaan kone käy molemmilla sylintereillä loistavasti.

      Summarum, miten muka jokin Sähkö osa voi olla ehkä täyskaasulla mutta ei tyhjäkäynnillä, mielestäni ei mitenkään. kärkipöytä toki on vaihtanut asentoaan tyhjäkäynniltä täyskaasuun nostettaessa ja tämä asennon muutos voi olla osa tekijä.

      Olen kyllä pihalla kuin lumiukkoviasta. tänään/huomenna tutkin vikaa jälleen kerran ja kokeilen kaikkea mitä vaan keksin ja raportoin tänne mitä löytyy. Vinkkejä saisi edelleen tulla sillä niistä voi olla suurta apua.

      P:S bensaletkun "tissi" muuten ei kovene milloinkaan Ei vuoda minnekkään ulos) mutta on täynnä bensaa, epäilen että siitä on mennyt venttiili rikki eli se kurluttaa painaessa bensaa sekä moottorille että takaisin tankkiin. en tiedä voiko tuo syy aiheuttaa edellä mainittua häiriötä, no ehkä ostan uuden tissin siihen ja testaan senkin vielä.

    • Kylä lähtöö

      Tarkasta tosiaan pensatissin kunto ja sammuttimen päivämäärä. Ei jää noista ainakaan vajaaksi.

      • vm 41

        Magneetossahan on sytytys virralle sekä valoille oma käämitys ja pöytä toimii myös maadoitus johtimena, joten pöydän heiluminen on samaa kuin olisi johto poikki ja välillä osuisi päät yhteen.
        Magneeton sisällä olevat käämitykset tuottavat sähköä, toinen sytytystä varten, toinen valoille/ lataukseen.
        Lakkaus ei haittaa, vaan toimii suojana ettei muodostu eristävää oksiidi kerrosta pinnoilla.
        Sytytyspuolat on sitten erikseen, lähempänä tulppia, eli ne "mötikät" joista tulpanjohdot lähtevät.
        Niissä muodostuu korkeajännite tulpan kipinöintiä varten
        Kärjet vain katkovat ensiökäämille menevää matalaa jännitettä joka on muodostanut magneettikentän rautasydämen ympärille.
        Kun johdinta liikuttaa magneettikentässä syntyy siihen jännite, mitä enemmän johtoja on, sitä suurempi jännite. Puolassa ei liikuteta johtoja, vaan liikutetaan magneettikenttää johdotuksessa, eli syntyy sama ilmiö vain käänteisenä muotona.
        Kun kärjet aukenevat, häviää magneettikenttä puolalla ja liikahtaessaan kenttä indusoi toisiokäämiin, ( jossa on "karvakierroksia" hurjasti enemmän ) korkeajännitteen joka purkautuu tulpanjohtoa pitkin tulppan keskielektoriiin, hypäten valokaarena kierreosuuteen, sytyttäen puristuneen polttoaineseoksen mennessään.
        Kipinän purkautuminen ajoitetaan nimenomaan ennakon avulla, sekä heilumattomilla kärkien säädöillä. Jos ne on heilahtelevissa kiinnityksissä, käy kone miten sattuu, tai ei ollenkaan.
        Voi olla, ettei ennakko palaudu tyhjäkäyntitasolle, vaan jää aikaiselle, tai heilahtaa johonkin epämääräiseen olotilaan silloin, kun helläät kierroksia.
        Eli, laita kärkipöytä vakaaksi ja hyvin toimivaksi, heilumattomaksi ja ala sen jälkeen sitten kunnostaa muita oireita.


    • kalakaveri

      Kiitos seikkaperäisestä magneeton ja sytytyksen selvityksestä.

      "Magneetossahan on sytytys virralle sekä valoille oma käämitys ja pöytä toimii myös maadoitus johtimena, joten pöydän heiluminen on samaa kuin olisi johto poikki ja välillä osuisi päät yhteen."

      Pöytälevy jossa on kiinni katkojan käret sekä käämitetyt puolat kuuluukin liikkua juuri kaasukahvan mukaan. kyseisessä pöydässä on juurikin ulkopuolella lippa joka nojaa kaasuvipuun j lisää kaasua kaasuttajaan. toisin sanoen pöytä ei saa olla lukittuna ainankaan alkuperäisesti. pöytälevy siis kiertyy akselin pyörimis suunnassa kaasukahvan asennon mukaan mutta muuta klappia tai välystä siinä ei ole.

      Tuli kyllä rasvattua liukupinnat kun alkuperäinen klappi otettiin pois. tämä rasvaushan voi hieman eristää sitä "maadoittumista" mikäli se on oleellista tässä koneessa hieman kyllä ihmettelen miten maadoitus voitaisiin rakentaa liikkuviin pintoihin sehän saattaa jopa kipinöidä jos näin olisi?

      Kuitenkin ennen korjausta kun kone oli lämmin ja kävi liki tyhjäkäyntiä se kävi vain 1 pytyllä ja kun tuota käämityspöytää nostettiin klapin verran (2mm) ylemmäksi lähtikin myös toinen pytty käymään.

      Nyt kun klappi on poistettu kone toimii kylmänä hyvin mutta kuumana taas samaa alkuperäistä vikaa että tyhjäkäynnillä ei käy kuin toisella pytyllä mutta nyt kun ei ole klappia ei pöydän nostamisesta ole mitään hyötyä.

      Kaikella järellä ajateltuna vika on nimenomaan magneeton sisällä sähkö osissa ei välttämättä komponenti ole rikki mutta jokin niiden asema tai etäisyys on väärä ja tyhjäkäynnillä ei muodostu kunnollista tai ollenkaan kipinää?

      No asiaa pitää selvittää lisää kun pääsen veneelleni se vaan on automatkan päässä ja mm magneeton ulosvetäjä ei ole juuri nyt saatavilla kun se on velipojalla ja se taas on reissussa
      Tänään ostin jo uuden bensaletkun tissin joten sitä voin kokeilla sekä toisia tulppia ja vielä kattoa tota jäähytystä mm irroittaatermari sekä selvittää lyökö 2 pytty kipinää kuumana , ilmeisesti ei.

      • Jos arvelet "pöydän"

        Heiluvan , ja katkovan omalta osaltaan virran saantia, katoppa saisitko sen maadoitettua johdon avulla sopivien ruuvien alta.
        Mutta yleensähän pöydän kaulukseen laitetaan jopa vaseliinia, että sehän eristää kyseisen maadoituksen-Joten toimiikohan se kauluspanta maadoittajana ollenkaan.


    • perussääntö

      Aina kun käyntihäiriö ilmenee moottorin lämmetessä ja korjautuu ainakin osittain koneen jäähtyessä, pitää ensimmäisenä epäillä kontaktivikaa puolassa/konkassa, hapertuvat vanhuuttaan.

    • kalakaveri

      Tulipa kuitenkin käytyä veneellä suuressa uskossa jotta jotakin selviäisi, no jotain selviskin joskin ei läpimustoa vielä.

      Ensinnäkin heitin tankkiin jäänestoa 2dl/10l toisekseen asensin uuden polttoainen letkun j tissin. nyt tissi tulikin kovaksi kun pumppasi hetken. Eikun kone käyntiin ja testaamaan laakista tulille ja jäi kylmänä käymään tyhjäkäyntiä muutamia "tsupsahduksia" mutta suht hyvin kävi.

      No ei muuta kun kaasu pohjaan ja ajoa 5 min. nyt paluuvesi tulikuumaa taas polttaa kättä eli ei kärsi pitää alla. kaasu pois ja "tsupsahtelu" lisääntynyt jaksaa kuitenkin pysyä käynnissä mikä lievää edistymistä.

      Testaan ruuvata seos ruuvia 1,5->4 kierrosta eipä vaikutusta. tyhjäkäynti testien aikana paluuvesi ei enään polta kättä ja kone yskii vähemmän. eikun uusi täys kaasu ajo nyt 2 min ja vesi taas polttaa kättä.

      Kone tyhjä käynnille ja perinteistä "Tsuphahtelua aivan kun polttais putkessa" pätkinnän aikana tissin puristelu ei vaikuta mitään. kokeilen kantta kädellä ja yllättäen se ei olekkaan hirveen kuuma jopa kättä voi pitää ja sylki ei ala kiehuun kun räkii.

      Ei muuta kun rantaan ja tulpat pois (NGK B6HS) molemmat tulpat kauniin värisiä. lampulla kurkkaus sylintereihin. ylempi on melkoisen karstaton ja siisti. sit alempi joka olikin selvässä karstassa joka mustaa, hieman yllättävää että tässä oli näinkin paljon karstaa mutta tämä onkin se sylinteri joka pätkii. laitan tilalle varatulpat (BOSH Super RO W7AC) ja alan irroittamaan termostaattia.

      Termostaatti melkoisen täynnä jotakin valkoista töhnää vähä jauhemaista aivankuin olisi kuivanutta suolavettä tai jotakin korroosiota ei saa oikein selvää mutta äkkiseltään näyttäis että termari ei voi toimia tässä kuva siitä:


      No jätän termarin pois ja hilut kasaan ja testaamaan. kone käynnistyy ok ja käy kohtalaisesti tyhjäkäyntiä, hitu yskii. vettä tulee tarkistus suihkusta samoin kun ennenkin joten ei muuta kuin koe ajo kaasu pohjassa.

      Parin minuutin lenkki ja paluuvesi jälleen polttaa kättä WTF on se kumma kapistus. nostan perää hieman ylemmäs ja perästä paljastuu 2 ehkä 3mm reikää. kone käy edelleen ja vettä suihkuaa tarkistus suihkusta. kuitenkaan näistä 2 alemmasta reijästä ei tule mitään ehkä pakokaasua vain, kuva:


      En tiedä pitäisikö 2 pikku reijästä tulla vettä vai onko pää veden tulo samassa kuin pää pakokaasujenkin tulo ihan alaalla potkurin yläpuolella, kuva:


      Tätä en pääse tarkistamaan sillä jos nostan tuon ison neliöaukon ilmaan kone ei saa muutenkaan vettä eli en voi varmistaa tuleeko tuosta vettä. pakokaasua tulee ainankin reilusti eli kaiketi kaikki.

      Otin konen yskivästä käynnistäkin videon mutta ainakaan vielä en osaa sitä liittää tänne. vika siis edelleen päällä ja huomenna illalla tutkin lisää. Voisikohan koneen sytytyksen ajoitus olla pielessä ja aiheuttaa koneen liika lämpenemisen ja samalla yskinnän? no pitää huomenna käännella tota ennakkoa summassa jonnekkin jospa siitä olisi apua?

      • kalakaveri

      • kalakaveri

      • kalakaveri

    • kalakaveri

      Jaahas, ilmeisesti Video ja äänikin löytyy moottorista. tuossa näkee miten se yskähtelee käydessään tyhjäkäyntiä.

      http://youtu.be/o9uSeFbYLnI

      • vm 41

        Kyllä kärkipöytä saa kontaktin aina jostain, vaikka se on voideltu,
        ei toimisi sitten kumpikaan tulppa, tai vaihtelisi miten sattuu.
        Lähinnä epävakaa kiinnitys aiheuttaa muutoksia kärkiväliin.
        Tiedän että kärkipöydän avulla sytytys ajoitus hoidetaan. Vastapäivään kiertyen aikaistuu, myötäiseen viivästyy.
        Jos sytytyskäämillä on huono virran anti, vaikuttaa se silloin kumpaankin tulppaan. Kaljatölkistä leikattua palasta käytän rakotulkkina virtakäämin säädössä.
        Siinähän videossa ne sytytyspuolat ovat hyvin näkyvillä.
        Merkkivesi suihkua en huomannut, vaan koneen jäähdytysveden poistumisen sieltä koneen takaa.
        Merkkisuihkun kuuluisi olla ohut ja suihkuta sivusuunnassa edestä katsoen vasemmalta, että se näkyy ajaessakin.
        Ajoitus ei vaikuta koneen kuumenemiseen, ainoastaan veden kierrolla on vaikutus.
        Siellä voisi olla jotain töhnää jäähdytys kanavassa, joka estää kierron joka paikkaan.
        Samoin voi vikaa olla alimmaisen sylinterin ruuan saannissa. (läpissä, tiivistyksessä ) esim.


    • kalakaveri

      Kiitos kommenteistasi, tänään meen illasta paremmalla ajalla tutkiin konetta eilen tulikin liika hämärää.

      Palautan kärkipöydän manuaalisen säädön ennalleen. se on ollut nyt noin 2cm aikaisella (vastapäivään) säädettynä koska korvakuulolta aijemmin kone kävi näin parhaiten (tyhjäkäyntiä) mutta ajoitus on siis nyt ilmeisesti reilusti aikaisella.

      Koitan myös ostaa jotakin jäähdytysjärjestelmän pesuainetta sillä mekaanisesti en saa kaikkia kanavia putsattua. luon viimeyönä nettiä 03.30 saakka etsien vihjeitä vikaani. siellä mainittiin että "pesusoodalla" voisi pestä kuivunutta suola/korroosio töhnää kanavista. kierrättämällä ainetta saavissa.

      Merkkisuihku näkyi videolla nimen omaan se suihku joka oli koneen takana tullen suoraan alas, tässä Yamaha 8hv mallissa suihku ei tule sillen sivuun vaan hieman tyhmästi suoraan alas jolloin sitä kuskikin joutuu kurkkimaan. se mietityttää että mistä loppuveden kierto tulee sillä tuo suihku ei voi riittää helteillä koko 2 sylinterisen moottorin täyskaasu ajoon.

      "Jos sytytyskäämillä on huono virran anti, vaikuttaa se silloin kumpaankin tulppaan."
      Nyttenhän vähintään toisessa on aina hyvä kipinä myös tyhjäkäynnillä ja täys kaasulla molemmissa.Yritän saada asennettua säätölevylle erillisen maajohdon tänään.

      Huh ompa mystinen vika koneessa

      • jamppi

        itsellä 2 tahti jammu samat oireet syynä bensapumpun kalvo


    • johtolankaa

      No se on se lämmetessä ilmenevä kontaktivika puolassa/konkassa, joskus myös sytytystulpan johdot voi olla murtuneet sisältä(johdin), nehän taipuvat aina kun käännetään kaasusta ja sytytyksen ajoitus muuttuu.
      Pääosa jäähdytysvedestä tulee siitä neliömäisestä aukosta heti potkurin yläpuolelta, mistä myös pakokaasut.

    • kalakaveri

      Kiitos kommentista, tuota arvelinkin että pääosa jäähdytys vedestä tulee siitä neliömäisestä aukosta. sitä vaan ei pysty mitenkään näkemään tuleeko vähän vai paljon vai ei ollenkaan. Tiedätkö muuten kun kuvissa näkyy sen neliöaukon yläpuolella 2 kpl noin 3mm reikää. eikö niistäkin pitäisi tulla vesisuihkua??

      Tulpan johdot ovat kiinteät koska ne menee magneeton ulkopuolisiin puoliin eli ne ei liiku mutta tosiaan puolilta magnettoon menee toki johdot jotka liikkuu ajoitus levyn tahtiin ja toki niissä voi olla vikaa. yritän tänään tarkistaa mikäli pystyn ilman magneeton purkua sillä nyt siihe ei ole työkaluja.

      Äkkiseltään myös vaikutti sille ettei sekä tulpanjohtoa eikä sinne menevää johto sarjaa saa irroitettua puolasta. mutta puolan ja magneeton välissä on liittimet josta puolat saa irti. näin ollen jos vaihtaisin liittimistä puolat ristiin ja toki myös tulpan hatut ristiin niin voisin ehkä selvittää onko nimenomaan toinen puola viallinen sillä yskivä pytty pitäisi silloin vaihtua?

      No lähden vesille ja teen taas sen mitä pystyn, aluksi yritän huuhdella/mekaanisesti putsata jäähdytys järjestelmää vaikka perän purkamalla. palaan illalla/yöllä kommentoimaan selvisikö vieläkään mitään.
      Kiitos tähän mennessä kommentoijille!

      • vm 41

        Toi on hyvä huomio, tuo ristiin vaihtelu, osoittaa että omaat johdonmukaista ajattelutapaa via etsinnässä, se on ollut niin itsestään selvä testauskeino kautta aikojen, joka toimii muissakin kohteissa, ettei sitä aina muista suositella.
        Yleensä ajoituksen siirteleminen kierrosten muuttuessa ei johdotusta kovin paljoa rasita, niiden sijoitus on niin hyvin suunniteltu ettei ne pahemmin vääntyile.
        Suurempi mahdollisuus on värinästä johtuva ravistelu, sekä korroosio/hapettuma viat.
        Viimeksi mainituista hapettumat voivat syntyä jopa kuivissa säilytys olosuhteissa.
        Näillä ns. korvaläpillä, joita jotkut käyttävät koekäynnistyksissä, on mahdollista kierrättää irtopumpun avulla saavista huuhtelu/liotus nestettä ilman että huudattaisi konetta tuntitolkulla.
        Ne on alun perin suunniteltu nimenomaan koneen sisäiseen huuhteluun likaisten/suolaisten vesien ajon jälkeen.


    • kalakaveri

      Non niin koneen kimpussa taasen xxxxxx tuntia, niitä ei parane laskee sillä aikaa palaa noitten kanssa herkästi onneksi vielä lomaa vähän jälellä niin joutaa säätää noiden vehkeiden kanssa ja valosaakin piisaa kivasti joskin lampun kanssa tänäänkin meni vikat tunnit.

      Tänään ensitöiksi ennen veneen veteen laskua alkuperäiset uudet NGK tulpat paikoilleen sekä puola/kärki/ajoitus levy alkuperäiseen säätöön eli ennakko noin puolväliin levyssä (oli niin aikaisella kuin mahdollista) sitten lopuksi vahva uusi maadoitus kaapeli ajoituslevyyn ja koneen runkoon (puolalevyssä olikin valmiiksi ohut musta maadoitus johto jonka myös kiristin)

      Siten vene vesille ja testaamaan, laakista käyntiin mutta samantien tyhjäkäynnillä "tupsahduksia" eli toinen sylinteri yskähtelee prkl....toisinsanoen maadoituksesta ei aininkaan apua eikä tulppien vaihdosta.

      Lyhyt lenkki täyskaasulla ja kone toimii hyvin ei yski eikä pätki yhtään mutta heti kun pudottaa kaasun pois alkaa nikottelu. sammutan koneen ja säädän ennakon takaisin ääri aikaiselle ja testaan.... nyt käy hivenen paremmin mutta yskähtelee siltikin hieman.

      Seuraavaksi koneen vesireikien mekaanista rautalanka puhdistus yritystä, heti huomaa että ei tosta juurikaan hyötyä liene. auki vielä koneen alaalta veden sisään otto sihti jonka takana hieman korroosio/suola tms moskaa mutta ei ilmeisesti tukkivassa määrin. lopuksi kone paljuun käymään ja kalkin/putkiston pesuainetta paljuun ja kone käymään tyhjä käyntiä 30 min

      Kone jaksaa käydä kokoajan sammumatta mutta yhkähtelee kylläkin ihan kokoajan. paljun veden lämpötila nousee ehkä jonnekkin 40c ja tarkistus suihkun lämpö on kättä polttavaa ehkä 70-80C vaikea sanoa ilman mittaria.

      Lopetettua huuhtelu paljun vesi on hieman sameaa joten jotakin likaa on irronnnut mutta ei mitään kovin kummoista kuitenkaan, kone takaisin veneeseen ja testiä. tarkistus suihku on samanlaista kuin ennenkin ja testi ajon jälkeen suihkun lämpökin sama eli polttaa kättä joten huuhtelusta ei ilmeisesti juurikaan hyötyä jos ei haitaakaan.

      Testasin taas uudelleen myös seos/ilma ruuvin vaikutusta. täysin kiinni sammuu ja 1-4 kierrosta auki ei juurikaan vaikutusta jätin 1,5 asemaan sen. Täytyy sanoa että jos nyt en ottaisi tässä kirjottaessa kylmää kaljaa niin pikkaisen jo kyrsisi sillä vika ei ole selvinnyt vieläkään.

      Merkittävin vaikutus tähän mennessä on ollut ajoitus levyn säätö ja nimenomaan aikaiselle, siellä "tsupsahtelu" on vähäisintä vaikkakin sielläkin sitä on selvästi. Huonoiten kone käy silloin kun ajaa täyskaasulla vaikkapa 15 min (jonka aikaa se käy todella hyvin) ja sitten koittaa vaikka rantautua tyhjäkäynnillä... heti alkaa pätkimään ja jopa meinaa sammua koska toinen sylinteri ei tahdo pysyä mukana (kipinä?)

      Menen huomenna vielä säätämään jotain ja meinaan tehdä ajoituslevyyn lisä kappaleen jolla voin säätää sitä vieläkin aikaisemmalle.... siis testimielessä sillä tämä on tähän mennessä ainut asia joka selvästi edes jotain vaikuttaa.... oikeastaan muuten alkaa keinot jo loppumaan ilman ammatti apua ja mittareita/tietämystä.

      Videokuvaa on paljussa huuhtelusta mutta en viitsi laittaa koska se on sitä samaa "tsupsahtelua" kuin edellinenkin eli tyhjäkäynnillä toinen pytty ei sytytä/pala tms kunnolla. oma ajatus on se että vika on siellä magneeton sisällä mutta pitäisi olla vaihto osia jotta asioita voisi pois sulkea.

    • jankuttaa..

      Kontaktivika kuten aik. sanoin.

    • kalakaveri

      Tänään sitten vielä vesille raplaamaan konetta, huomenna pidän asiasta välipäivän.

      Arvoisa Kontaktivian kertoja, pointtisi on erittäin hyvä ja vanhoissa koneissa jopa todennäköinenkin. kuitenkin heitän ilmoille muutaman kysymyksen jotka saattavat kieliä muustakin mahdollisesta viasta.

      Nyttenhän on ilmennyt että kuten eilenkin kone alkoi heti startista yskähteleen joten minkään sähköosan lämpenemis ongelmasta ei ole kysymys (aluksi itsekkin niin oletin)
      Toisekseen jos jotakin selvää komponentti vikaa on niin miksi sitä vikaa ei ole puolikaasulla ja varsinkaan täyskaasulla?

      Kolmannekseen jos käynti on huonoa ennakkolevyn keskiasennossa ja taas mahd aikaisessa asennossa käynti on parempaa niin eihän ennakkosäätölevyn siirto voi korjata mitään komponenttia eli mikään komponentti ei välttämättä ole rikki on vaan väärässä säädössä tms....?

      No en suoraan kiistä kontaktivian mahdollisuutta mutta sen löytäminen on mielestäni vaikeaa tilanteessa jossa kone kuitenkin toimii moitteetta puol ja täyskaasulla, kieltämättä myös tarkistus suihku on kenties liika kuumaa 10 min ajon jälkeen tai sitten perämoottorissa helteillä on normaalia että pissa suihku on kättäpolttavaa, moottorin kansi ei kuitenkaan ole tulikuuma.

      No tänään tutkin taas lisää ja jos mahdollista koitan jostain saada käsiin ulosvetäjän jolla pääsen tutkimaan magneeton sisäosia.

    • jankuttaa..

      Jos vika ei liity mitenkään koneen lämpenemiseen(aluksi kyllä sanoit niin) niin ei välttämättä kontaktivika, voi silti olla. Epämääräiset käyntihäiriöt voivat johtua myös ilmavuodosta, kampiakselin stefa rupeaa jossain vaiheessa valskaamaan.

    • kalakaveri

      Totta aluksi sanoin niin että juurikin koneen kuumeneminen aiheuttaa yskimisen. kuitenkin nyt huomaan mm eilen että heti käynnistyksestä kone alkoikin yskimään joten mikään komponentti ei ole kerennyt vielä kuumenemaan, elikkä alussa arvion oireita hieman väärin.

      Kuitenkin kun kone on jäähtynyt se toimii selvästi paremmin tyhjäkäyntiä. huonoiten se toimii juuri täyskaasu ajosta tyhjäkäynnillä ajamisessa. tällöin myös pissa suihku on kuumaa josta myös oletin vian johtuvan kuumenemisesta.

      Näitä vikakuvauksia on hieman hankala kirjoittamalla selittää kun paraiten ammattilaiset tietäisi vian syytä seisomalla käyvän koneen vieressä tai mittaamalla sitä.
      Tuo mainitsemasi ilma vikakin on täysin mahdollinen mutta on selvää että mitään kampiakselin stefojen tarkistuksiin ei ole järkevää mennä kun kyseessä vanha about 300e moottori, ilma vika voisi olla myös vaikka kaasuttajan laippaliitoksessa tai missä vaan.

      Se asian tekee omalle järjelle oudoksi että kone käy erinomaisesti puolkaasulla ja täyskaasulla. miksi silloin ei ole kontaktivikaa tai ilma vikaa tai mitään vikaa mihin ne viat silloin muka poistuu. kone myös käynnistyy erinomaisesti ilman ryyppyä ekalla joten ei koneessa mitään valtavaa vikaa liene.

      Kiitos kommenteista jankuttajalle ja muillekkin, kommentit on hyvin tärkeitä minulle jolla ei ole riittävää moottori ja varsinkaan sähköpuolen kokemusta mutta silti mielenkiintoa saada moottori toimimaan kotikonstein.

      • VaajaToukka

        Tupsashtelu voisi johtua liian laihasta seoksesta. Imuvuoto voi saada sellaisen aikaan. Suihkuttele käyvän koneen imusarjalle vaikka jarrun puhdistus sprayta tai starttipilottia, mikäli käynti muuttuu on siinä vuoto. Laihaseos myös nostaa lämpötilaa pakokaasuss ja sitäkautta koko koneessa. Kuvailemasi oire viittaa mielestäni kaasutin osastolle. Mopoiasa ja autoissa kaasaria voi säädellä suuttimia ja neulaa vaihtamalla, miten lie sinulla, mutta oire olisi siinä kohtaa missä siirrytään tyhjäkäyntipiiristä pääsuutinpiiriin jota mopossa korjataan neulaa nostamalla. Tarkista että suutinputki onkiinni eikä pääae värisemään. Voi olla ettei tässä tapaukaessa ole edes mahdollinen vika.


      • vm 41
        VaajaToukka kirjoitti:

        Tupsashtelu voisi johtua liian laihasta seoksesta. Imuvuoto voi saada sellaisen aikaan. Suihkuttele käyvän koneen imusarjalle vaikka jarrun puhdistus sprayta tai starttipilottia, mikäli käynti muuttuu on siinä vuoto. Laihaseos myös nostaa lämpötilaa pakokaasuss ja sitäkautta koko koneessa. Kuvailemasi oire viittaa mielestäni kaasutin osastolle. Mopoiasa ja autoissa kaasaria voi säädellä suuttimia ja neulaa vaihtamalla, miten lie sinulla, mutta oire olisi siinä kohtaa missä siirrytään tyhjäkäyntipiiristä pääsuutinpiiriin jota mopossa korjataan neulaa nostamalla. Tarkista että suutinputki onkiinni eikä pääae värisemään. Voi olla ettei tässä tapaukaessa ole edes mahdollinen vika.

        Sähköviat voi eliminoida tai paikantaa nimenomaan komponenttien kierrätyksellä.
        Polttoaine viat myös, joten seuraava operaatio on koneen purku, jää turhat spekuloinnit unholaan.


    • kalakaveri

      Tänään rassattu jälleen moottoria ja nostin sen pukille ja purin Magneettoa niin paljon kun pystyin eli käynnistin laitteet irti ja magneeton suojakansi pois. sitten pääsikin tutkimaan hyvällä lampulla sisäisiä komponentteja.

      Kiristelin ruuveja (olivat tiukalla) ja tarkistin puolien etäisyyttä magneetosta ok oli. lopuksi tutkin kärkiä ja toisessa katkossa oli ok välykset mutta toisessä välys oli liki 0 tai nolla sekä karstaa kärkien välissä.

      Putsasin hiekkapaperilla kärkiä ja säädin välin silmä määräisesti aukeamaan 0,5mm ja ei muuta kun osat paikoilleen ja kone veneen perään ja testaamaan. muutamasti piti nykiä ja sit kun lähti niin kone ei yskähdellyt lainkaan !!!!

      Hitto vika ratkaistu ja vika oli väärin säädetyissä/karstaisissa katkojen kärjissä, olishan tuo pitäny tarkistaa jo ekalla magneeton irroitus keikalla viikko sitten mutta eipä sitä silloin kukaan osannu edes epäillä kun säätölevyssä oli valtavasti klappia.

      Kiitos palstalaisille neuvoista ja kannustuksesta
      T. kalakaveri :)

    • jankuttaa..

      No jopas, pidin itsestäänselvänä että kärjet sentään tarkastettu kun noin paljon ropattu, aina pitäisi lähteä perusasioista liikkeelle, sähkövikahan se oli.

      • ajantappajako ??????

        Kunhan vain sai keskustelun aikaiseksi, tuskin omisti konettakaan ??


      • trolleyballs
        ajantappajako ?????? kirjoitti:

        Kunhan vain sai keskustelun aikaiseksi, tuskin omisti konettakaan ??

        Niinhän täällä kaikki...


    • kalakaveri

      Jankuttaa, täysin totta että olisi aluksi pitänyt tajuta tarkistaa katkojankärjet mutta alunperin huomattiin ajoituslevyssä suuri klappi ja sitä levyä nostamalla ajoittain alkoikin yskiminen vähenemään jolloin pääteltiin heti suoraan että vika on levyn klapissa.

      Joten ekalla magneetto purkureissulla keskityttiin klapin poistoon pelkästään koska oltiin 100% varmoja et siinä se vika on, no olimme väärässä. toki klappikin oli selvää vikaa ja oli hyvä se poistaa koska se levy myös resonoi ilkeästi mutta käyntiin sillä ei ollutkaan suurta merkitystä.

      Kommentti arvon trolli epäilijöille että viestin alussa on kuvaa koneesta ja jopa videota joten hieman hassua väittää trolliksi. todellisuudessa olen huoltanut tuota moottoria viimeisen viikon aikana ehkä noin 30h eli töitä on todenteolla tehty.

      Ajan tappoa höpisemällä kesällä netissä en kaipaa sillä mielummin veneilen ja kalastan tai käyn uimassa tai vaikka mustikka metsässä. varsinkin kesällä on ulkona paljon mielekästä tekemistä. vilpittömästi olin ihmeissäni viasta ja toivoin jonkun lukian pystyvän vinkkaamaan miten korjata, hyvin vinkkejä sainkin kiitos niistä ja hyvää loppukesää kaikille. p.s usein ne viat lopulta selviää kun jaksaa vaan raplata tarpeeksi kauan ja sulkee vikoja pois.
      t. kalakaveri

      • Service

        Tupsahtelu ja aivastelu kertoo liian laihasta polttoaineseoksesta. Irroita moottori (powerhead) rikiputkesta ja vaihda uusi kampiakselin alapään stefa. Vika on noilla oireilla varmasti siellä. Stefa ja rikiputken paperitiiviste maksavat noin 40e, joten tuon ikäiseen koneeseen se kannattaa vielä itse tehdä. Osta alkuperäinen stefa, koska siinä on kaksoistiivistehuuli eli tiivistää molempiin suuntiin.
        Alemman sylinterin karstoittuminen kertoo, että vuotoa on ollut jo pitkään. Laiha seos alemmassa sylinterissä aiheuttaa hitaan sekä huonon palamisen ja samalla lämpöä kehittyy enemmin. Ylikuumana käyvä sylinteri polttaa myös sytytystulpan herkästi.


    • kalakaveri

      Service kiitos kommentistasi. kenties huomasitkin että viaksi tällä kertaa osoittautui viat katkojan kärjissä. toki tuossa huollossa matkanvarrella mieleen tuli mitä kummallisempia syitä.

      Tällä hetkellä siis vakavaa stefa vikaa ei ole koska moottori käy hyvin eikä "tupsahtele" tapasin erään työkaverinkin tuossa kesken vikaa ja se ehdotti muuten juurikin samaa stefavikaa joten pointtisi on kyllä asiallinen.

      Alemman sylinterin karstoittuminen johtunee tässätapauksessa mielestäni siitä että tyhjäkäynnillä alempisylinteri tupsahteli tai pahimmillaan ei sytyttänyt laisinkaan joka johtaa karstoittumiseen. sytytys virheen aiheutti kuitenkin katkojankärki ei stefa.

      Ylikuumenemisestakin puhuin kesken vikaa koska käteeni merkkisuihku oli polttavaa, no eiln ollessani vesillä otin digitaalisen ulkolämpömittarin, halpa ja ei niin tarkka mutta sen lukema oli vain 49C eli noin 50 ilmeisesti 50 asteinen vesi jo polttaa siis kättä mutta moottorin lämmöksi se ei ole suurikaan.

      En tunne asiaa paljon pissasuihku pitää olla mutta voisin kuvitella että sen kuuluukin olla kesähelteillä täyskaasuajon jälkeen 50-70 ihan normaalistikkin.

      • vm 41

        Ainoa syy miksi merkkisuihku on lämmintä johtuu siitä, kun vesiputki pumpulta on rikiputken sisällä jossa myllää pakokaasujen lämmittämä vesi, pitäen rikiputken sulamattomana.


    • kalakaveri

      No tämä oli kyllä minulle uutta tietoa että merkkisuihku ei kiertäisikkään ollenkaan lohkossa/kannessa vaan tulisi suoraan vesipumpulta?

      Mielestäni tälläinen merkkisuihku on melkoisen epäluotettava sillä lohkossa/kannessa/termostaatissa voisi olla tukos ja siltikin merkkisuihku suihkuaisi, on kyllä melko omituista jos noin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe