Kirjastoalalle ei kannata lähteä

goldielocks4eva

Ihan vain järjen äänenä meinasin toimia ja toivoa, että kaikki kirjastoalaa ammatikseen harkitsevat henkilöt lukevat tämän. Eli mikäli harkitset kirjastotädiksi tai sedäksi alkamista niin älä vaivaudu. Opiskele sen sijaan itsellesi ammatti, josta on oikeasti hyötyä.

Syyksi kerron maailman parhaimman: Töitä ei ole!
Kaikkihan nyt tässä vaiheessa jo tietää, että tämä on kuoleva ala. Siis jos kirjastonjohtajatkin ovat ajamassa palveluja alas, niin se kertoo jo jotain.

Toiseksi syyksi voin sanoa jo ihan sen, että vaikka työ onkin niin lupsakkaa yms. niin kouluttautumalla alalle et kyllä opi juuri mitään. Pahimmassa tapauksessa hukkaat melkein 4 vuotta. tyhjänpäiväisiin höpinöihin. Sanonta "apinakin osaisi" pitää ihan oikeasti myös paikkaansa, koska alalle valmistuneiden arvostus on samaa luokkaa kuin jos kilpailisit apinan kanssa.

#kirjastoala #kirjastonhoitaja #ei töitä #työttömyys #työtön #forlife

5

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niin huono

      Kirjastoalaa harkitsevan on hyvä tietää ja ottaa huomioon sekin, että alan palkat ovat surkeat verrattuna muihin vastaavan tasoisen koulutuksen vaativiin aloihin.

      Mutta muuten ala on mukava. Isoista kirjastoista löytyy sopivia tehtäviä hiukan ujommallekin. Kirjastot eivät Suomesta toistaiseksi katoa. Kirjastoja on ollut antiikin ajoista ja niitä tulee olemaan edelleen kaikkialla maailmassa. Siis alan hommiin voi suunnata ulkomaille myös.

      • käsittämätöntä

        > Kirjastot eivät Suomesta toistaiseksi katoa.

        Hassua. Minä se vaan olen jo pitkään nähnyt kirjastokatoa kuntien sivupisteistä Helsingin yliopiston laitoskirjastoihin. Mut joo, jotkut ei vaan näe todellisuutta...


    • austerism1

      Juu, kirjastoalan pätevyysvaatimukset kieltämättä hieman harmittavat. Joskus on ollut aikeena näet pätevöityä alalle ja tullut suoritettua FM-tutkinnon jälkeen informaatiotutkimuksen opintoja, mutta ei nyt sitten kuitenkaan aineopintojen loppuun asti. Onhan se hieman kumma, että ylemmän kk-tutkinnon oheen (tai osaksi) vaaditaan tuo 60 op:n aineopintopaketti. Ainakaan perusopintojen ja osan aineopintojen aikana ei tullut vastaan oikein mitään sellaista, mitä ei oppisi paremmin olemalla töissä kirjastossa.

    • No ei todellakaan

      No kuka nyt jaksaa jossakin kirjastossa istua.

      • Todellakin näin

        Kuka nyt jaksaisi kaiket päivät töissä tai opiskelemassa olla? Pelailu, tsillailu ja bilettäminen on oikeaa elämää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe