Sakemanni pennun sosiaalistaminen ennen rokotuksia?

Tuleva pennun omistaja

Kun tästä asiasta on niin montaa eri mielipidettä, niin kysyn nyt miten te muut olette tehneet? Minne pentua tohtii viedä ennen rokotuksia, tohtiiko lähteä kauemmaksikin omasta pihasta yms.? Käymme paljon maalla viikonloppuisin kyläilemässä, niin tohtiiko pentua vielä viedä ennen rokotuksia? :) Tohtiiko viedä ihmispaljouteen, esim. torille? Tiedän että pennun tärkein sosiaalistamis aika on ennen 12vk.

23

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eeewiii

      Pentu pitää totuttaa tässä vaiheessa jo lähes kaikkeen mihin sen halutaan suhtautuvan hyvin. Tutut ja rokotetut koirat ovat kanssa hyvää seuraa. Ei kuitenkaan näyttelyihin tai koirapuistoon ynm ennen rokotuksia:)

      • Tuleva pennun omistaja

        Kiitos vastauksesta :) Voikohan esim. Markkinoille ottaa mukaan? :)


    • Flick.

      Oliko tämä aloitus provo? Toivottavasti ei. - Et kai markkinoilla vain yritä kaupata koiraasi eteenpäin.:)

      Pentua voi sosiaalistaa hyvin usein eri tavoin. Eli liikutaan eri paikoissa missä on ihmisiä ja totutellaan erilaisiin ympäristöihin. Katsotaan kuinka pentu millaisessakin ympäristössä mihinkin reagoi. Koirapuistoihin ei kannata viedä sekä hyvin tarkkaan on vahdittava ettei pentu pääse syömään maasta mitään epämääräistä, myös jos toisiin koiriin tahtoo tutustuttaa, kannattaa ensin pyytää rokotustodistus nähtäväksi toiselta osapuolelta :), josta selviää ovatko tuttavuuden rokotukset kunnossa. Mikäli ovat, voit antaa pieniä hetkiä kerrallaan haistella ja jos tasapainoinen kiltti koira, joka sietää pentuja, hetken leikkiä.

      Omaa koiraani ei tarvinnut kovinkaan erikoisesti sosiaalistaan, sillä se oli jo valmiiksi sosiaalinen luonteeltaan luovutusiässä. Silti pidin sitä kaikkialla aina mukana, kuten edelleenkin pidän. Ei ole räyhännyt koskaan, koirapuistoissakin ollaan voitu käydä. Pitää ihmisistä; lapsista, vanhuksista, tulee toimeen varsinkin toisten urosten kanssa paremmin kuin narttujen.:)

      • Tuleva pennun omistaja

        Tarkoitin ihan, että kun itse menemme markkinoille missä on kojuja yms. katselemaan ja ostelemaan, että koira vain olisi mukana meillä tutustumassa ihmisiin ja muutenkin ympäristöön :)


      • kiinnostais tietää
        Tuleva pennun omistaja kirjoitti:

        Tarkoitin ihan, että kun itse menemme markkinoille missä on kojuja yms. katselemaan ja ostelemaan, että koira vain olisi mukana meillä tutustumassa ihmisiin ja muutenkin ympäristöön :)

        Mitäs sieltä markkinoilta ajattelitte ostella?


      • Ihmettelijä

        Flick. : kannattaa ensin pyytää rokotustodistus nähtäväksi toiselta osapuolelta :), josta selviää ovatko tuttavuuden rokotukset kunnossa.


      • Flick.
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Flick. : kannattaa ensin pyytää rokotustodistus nähtäväksi toiselta osapuolelta :), josta selviää ovatko tuttavuuden rokotukset kunnossa.

        En tietenkään ole tosissani.:)


    • Keskiaasian omistaja

      Vie koiraa tuon ikäisenä sinne missä sen on turvallista olla,niin sanotusti,ei muiden koirien sekaan.

      Pidä kaikkialla mukana mutta älä anna sorkkia muiden,vältä ehdottomasti puliukkoja eli niitä kaljaveikkoja toreilla.

      • Keskarin omistaja.

        Alussa siis aivan alussa olisi syytä varmistella ettei satu ikäviä kokemuksia,pentuna jää sellaisia traumoja että ne voi kantaa aika kaus jopa läpi elämän,markkinoissa voi tuntea turvattomuutta mutta sinähän sen parhaiten tunnet.


      • Tuleva pennun omistaja
        Keskarin omistaja. kirjoitti:

        Alussa siis aivan alussa olisi syytä varmistella ettei satu ikäviä kokemuksia,pentuna jää sellaisia traumoja että ne voi kantaa aika kaus jopa läpi elämän,markkinoissa voi tuntea turvattomuutta mutta sinähän sen parhaiten tunnet.

        Kiitos vastauksista :) Voi olla parempi jättää vielä alussa nuo markkinat yms. pois ja mennä vain vähän rauhallisempiin paikkoihin :)riippuu tietysti pennun luonteesta ja kuinka sosiaalinen on :)


    • nyt 4. saku

      Eipä tulisi mieleeni viedä pientä pentua torille tai markkinoille ihmisten jalkoihin tallottavaksi. Markkinoilla myydään kaikenlaista syötävää ja maassa on kaikenlaista koiranpennulle epäsopivaa mitä se saattaa ottaa suuhunsa, monille ruokatoreille ei edes saa viedä koiria.
      Koiraa voi ennen rokotuksia sosiaalistaa käymällä kyläilemässä tuttujen luona paikoissa missä tietää ettei ole toisten koirien ulosteita.
      En veisi koiraa ihan pienenä mihinkään missä se voi pelästyä tai ahdistua liiasta ihmispaljoudesta. Muista myös että pentu tarvitsee tosi paljon unta, väsyneenä sitä ei kannata raahata mukana, eikä herätellä kesken unien jos haluaa tasapainoisen koiran.

      • Tuleva pennun omistaja

        No nuo markkinat nyt ei ole mitkään kaupungin markkinat, että ihmisiäkään ei paljoa ole. Kyllä tiedän myös että pentu tarvitsee unta ja lepoa, nimim. Ei ensimmäisen koiran omistaja. :)Mutta kiitos kuitenkin vastauksista, eiköhän näillä jo pärjää :)


      • kävijä
        Tuleva pennun omistaja kirjoitti:

        No nuo markkinat nyt ei ole mitkään kaupungin markkinat, että ihmisiäkään ei paljoa ole. Kyllä tiedän myös että pentu tarvitsee unta ja lepoa, nimim. Ei ensimmäisen koiran omistaja. :)Mutta kiitos kuitenkin vastauksista, eiköhän näillä jo pärjää :)

        Ja muista ne kaupungin tai kunnan järjestyssäännöt: Markkinoille ja toreille ei tosiaankaan koirilla ole mitään asiaa!


      • Tuleva pennun omistaja
        kävijä kirjoitti:

        Ja muista ne kaupungin tai kunnan järjestyssäännöt: Markkinoille ja toreille ei tosiaankaan koirilla ole mitään asiaa!

        Enköhän tiedä 13 vuoden kokemuksella että tuonne markkinoille saa koiria viedä ja tiedän kyllä torejakin missä käy koiria omistajansa kanssa :)


      • luejaopilukemasi
        Tuleva pennun omistaja kirjoitti:

        Enköhän tiedä 13 vuoden kokemuksella että tuonne markkinoille saa koiria viedä ja tiedän kyllä torejakin missä käy koiria omistajansa kanssa :)

        Lueppa ne kaupungin järjestyssäännöt uudelleen.Torille ei todellakaan saa koiria viedä, eikä markkinoillekkaan, jos pailkalla on ruokakojuja.Se että torilla on koiria, osoittaa että sielläon samallaisia "13vuoden kokemuksen omaavia....."!


      • Tuleva pennun omistaja
        luejaopilukemasi kirjoitti:

        Lueppa ne kaupungin järjestyssäännöt uudelleen.Torille ei todellakaan saa koiria viedä, eikä markkinoillekkaan, jos pailkalla on ruokakojuja.Se että torilla on koiria, osoittaa että sielläon samallaisia "13vuoden kokemuksen omaavia....."!

        Turha sellaisten päteä jotka eivät tiedä. Tuolla markkinoilla on myös järjestetty koiranäyttelyitä, että enköhän itse tiedä paremmin voiko sinne viedä koiria vai ei! :) Mutta olen saanut asialliset vastaukset kysymykseeni, joten enköhän voi nyt poistua keskustelusta, kiitos :)


      • Tuleva pennun omistaja
        Tuleva pennun omistaja kirjoitti:

        Turha sellaisten päteä jotka eivät tiedä. Tuolla markkinoilla on myös järjestetty koiranäyttelyitä, että enköhän itse tiedä paremmin voiko sinne viedä koiria vai ei! :) Mutta olen saanut asialliset vastaukset kysymykseeni, joten enköhän voi nyt poistua keskustelusta, kiitos :)

        Vielä, että nuo markkinat eivät ole mitkään kaupungin omat. Ja tiedän kyllä että kaupungin torille ei toriaikana saa viedä koiria, mutta eipä se haittaa kun aika harvoin tulee toreilla käytyä muutenkin :)


      • 2koiranomistaja
        luejaopilukemasi kirjoitti:

        Lueppa ne kaupungin järjestyssäännöt uudelleen.Torille ei todellakaan saa koiria viedä, eikä markkinoillekkaan, jos pailkalla on ruokakojuja.Se että torilla on koiria, osoittaa että sielläon samallaisia "13vuoden kokemuksen omaavia....."!

        luejaopilukemasi: itse olen käyny torilla koirien kans. poliisikin sattui kerran olemaan paikalla ja eipä ne mitään sanoneet. olen myös ollu koirineni markkinoilla.


      • kävijä
        2koiranomistaja kirjoitti:

        luejaopilukemasi: itse olen käyny torilla koirien kans. poliisikin sattui kerran olemaan paikalla ja eipä ne mitään sanoneet. olen myös ollu koirineni markkinoilla.

        Eli et sinäkään tiedä tai välitä säännöistä!
        Markkinatorin pillit ne soi.....


      • mitäs sitten kyselet
        Tuleva pennun omistaja kirjoitti:

        Turha sellaisten päteä jotka eivät tiedä. Tuolla markkinoilla on myös järjestetty koiranäyttelyitä, että enköhän itse tiedä paremmin voiko sinne viedä koiria vai ei! :) Mutta olen saanut asialliset vastaukset kysymykseeni, joten enköhän voi nyt poistua keskustelusta, kiitos :)

        jaa, siis vain omaa mielipidettäsi tukevat vastaukset kelpaavat


      • Tuleva pennun omistaja
        kävijä kirjoitti:

        Eli et sinäkään tiedä tai välitä säännöistä!
        Markkinatorin pillit ne soi.....

        pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua. >>> Näin sanoo suomen järjestyslaki, Suomessa ei enään ole erikseen kaupungin tai kunnan järjestys sääntöjä. Ja harvemminpa maalla markkinoilla kukaan puuttuu kenenkään asioihin, jos koira on mukana. Vaisinkaan jos siellä järjestetään koiratapahtumia. Toriaikana koiraa ei saa viedä. Nyt poistun keskustelusta kiitos.


      • saatanpa osua oikeaa
        mitäs sitten kyselet kirjoitti:

        jaa, siis vain omaa mielipidettäsi tukevat vastaukset kelpaavat

        Voisitko mennä muualle pilaamasta tätäkin palstaa dh. Hakeudu hoitoon koiravihassasi, ei ole normaalia päivästä toiseen vahdata koiraihmisiä internetissä. Mene jollekin omalle mielenterveyspalstalle.


      • nyt 4. saku
        saatanpa osua oikeaa kirjoitti:

        Voisitko mennä muualle pilaamasta tätäkin palstaa dh. Hakeudu hoitoon koiravihassasi, ei ole normaalia päivästä toiseen vahdata koiraihmisiä internetissä. Mene jollekin omalle mielenterveyspalstalle.

        tai pahasti väärään, tuolla ylempänä kirjoittelin ja sain aika tylyn vastauksen aloittajalta
        anteeksi, en tiennyt tämän palstan olevan varattu vain joillekin tietyille tyypeille

        poistun toisille foorumeille, tosin en mielenterveys, mielestäni täällä näkee kyllä kirjoituksista kuka niitä tarvitsee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe