Koska hakea uusi työpaikka?

Samixii

Hei!

Olen vuosi sitten keväällä valmistunut ammattikorkeakoulun tietotekniikan inssi ja nyt sitten olen alkanut pohtimaan, että joko olisi aika hakea töitä muualta... Toisen vuoden keväästä kolmannen vuoden kevääseen olin softatestaajana kunnes päätin lähteä hakemaan töitä koodarina ja töitä löytyikin. Itseasiassa töitä tarjottiin useasta yrityksestä ja lopulta taisin valita hieman huonosti liian suuren ja kankean firman. Nyt olen alkanut pohtia, että pitäisikö laittaa paperit menemään ja alkaa hakea uusia töitä. Tällä hetkellä ärsyttää joka aamu mennä tuonne töihin tekemään tylsää koodia erinomaisilla tekniikoilla. Tekniikat on oikeasti hyvät. On Javaa ja Microsoftin .NETiä riippuen projektista, eli tekniikoita joille riittää kysyntää.

Koska olette yleensä aloittaneet sen työnhaun? Oletteko noudattaneet sitä viiden vuoden sääntöä? Pakko nauttia tuosta suojatyöpaikasta siihen asti kunnes löytyy jotain parempaa. Yhdessä haastattelussa olin tutuntutuntutun kautta, mutta palkkaa tarjosivat naurettavan vähän joten jätin väliin. Mitä tehdä? Ei kiinnosta huominenkaan työpäivä, mutta pakko napata tuo raha pois kuleksimasta ja aloittaa vissiinkin se työnhaku. Täytyy vain toivoa, että ottajia on tänä päivänä yhtä paljon kuin pari vuotta sitten.

Muilla vastaavia kokemuksia? Milloin riitti?

19

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TakajaloillaanOloa

      Tee sitä mikä huvittaa, laita rahaa säästöön. Harkitsee pystyykö hankkimaan sellaista taitoa ja suhdeverkoston, jonka avulla voit perustaa yrityksen. Jos jatkat nykyisessä firmassa, opiskele työnoheessa jotain mikä auttaa jos/kun kaikki jossain vaiheessa muuttuu. Ikääntymistäsi et voi estää, joten pidä huolta että asuntolainat jne. on maksettu ennen kuin täytät 40v. Lisäksi kannattaa joka hetki muistaa, että työnantaja ei emmi sekuntiakaan irtisanomistasi jos voi jättää työsi teettämättä tai teetättää sen halvemmalla muualla. Jos siis saat paremman paikan muualta, jossa voi oppia enemmän uutta tai jossa saa paremmat edut, kannattaa vaihtaa empimättä.

    • Patakakkonen

      Eihän tuo kovin hyvältä vaikuta, että jo nyt pidät koodaamista tylsänä. Suosittelen olemaan töissä kun nyt sinulla kerran töitä on, mutta opiskelemaan työn ohessa myös jonkun toisen vaihtoehdon. Perinteisemmillä aloilla voi tehdä hyvän uran ja olla ammattitaitoinen työntekijä niin pitkään kun ei aivan totaalisesti vihaa työtään. IT-ala uudistuu niin vauhdilla ja osaaminen ei samalla tavalla kerry, joten pitäisi rakastaa sitä koodausta koko ikä samoin kuin koulusta valmistuessa. Normaali perhe-elämä ja avioliitto siinä tosin saattaa kärsiä, mutta onhan noita muitakin aikaa vieviä harrastuksia kuin koodaus.

    • Njk3965dfggfg

      Tossa oli juttua eräässä paikallisessa lehdessä paikallisesta konepajasta ja sen vanhasta yli 63v jermuista joka aikoo jäädä eläkkeelle 40v metallialan työuran jälkeen. TJ/omistaja totesi jutussa: kunpa vanhat työntekijät jatkaisivat tässä firmassa vielä ... osaavat hommat. IT-alalla ainakin isot firmat parin vuoden välein heittävät pihalle YT:eissä päässääntöisesti yli 45 vuotiaita työntekijöitä.

      • Ohjelmoija

        IT-ala on nykyään YT-ala.

        Firmat todellakin potkivat pois yli 45-vuotiaat pois ja ottavat nuoremmat tilalle puolella palkalla.


      • 20+11
        Ohjelmoija kirjoitti:

        IT-ala on nykyään YT-ala.

        Firmat todellakin potkivat pois yli 45-vuotiaat pois ja ottavat nuoremmat tilalle puolella palkalla.

        Siinä on sellainen pointti että vanhemmat ei osaa puhua englantia. Kun pidetään projekipalaveria jossa vetäjä on rapakon takana ja muu porukka pitkin maailmaa niin on todella pirullista saada selvää mitä porukka oikein puhuu.

        Itse olen yli 50 v ja en ole koskaan käynyt Viroa ja Ruotsia kauempana. Koodarina olen ihan parasta A-luokkaa mutta palaverit tuottaa tuskaa...


      • kiertokulku
        Ohjelmoija kirjoitti:

        IT-ala on nykyään YT-ala.

        Firmat todellakin potkivat pois yli 45-vuotiaat pois ja ottavat nuoremmat tilalle puolella palkalla.

        Ja jos vanhat osaajat "potkitaan" pois ja palkataan kokemattomia nuoria henkilöitä niin moni projekti menee perseeleen.

        Vielä enemmän tämä nuori henkilö muutaman vuoden jälkeen pohtii palkalla jolla ei erityisesti pääkaupunkiseudulla elä, että miten elämä meni päin helvettiä.


      • Mr.andMrs.Smith
        20+11 kirjoitti:

        Siinä on sellainen pointti että vanhemmat ei osaa puhua englantia. Kun pidetään projekipalaveria jossa vetäjä on rapakon takana ja muu porukka pitkin maailmaa niin on todella pirullista saada selvää mitä porukka oikein puhuu.

        Itse olen yli 50 v ja en ole koskaan käynyt Viroa ja Ruotsia kauempana. Koodarina olen ihan parasta A-luokkaa mutta palaverit tuottaa tuskaa...

        Mutta sehän on sinun ongelmasi!
        Olen 47-vuotias ja ollut töissä monessa Euroopan maassa joten englanti toimii ihan kuin toisena kotikielenä.

        Jos ei osaa englantia niin.. voi voi!
        Se on vähän omaa syytä jollei 60-luvulla syntynyt opetellut aikanaan englantia kunnossa. Ei sitä tässä kannata omaa heikkouttaan alkaa muihin levittämään.


    • Aatu_itävallasta

      Suomessa sen aikaa kun ehtii, sitten kun 40v lähenee, niin on aika lähteä ulkomaille jatkamaan uraa - Suomessa potkitaan pihalle sen jälkeen, kuten yllä mainittu. Varsinkin Saksassa on tällä hetkellä paljon kysyntää IT-alalla ja työkulttuuri siellä on terveellinen, toisin kuin kotosuomessa.

      • Hommatoimii

        Tämä on hyvä ajoittaa yhteen avioeron kanssa, mahdollisten lasten huoltajuuden jäädessä äidille.


    • coder1

      Laita hakemukset liikkeelle. Tilanteesi on vallan hyvä, kun sinulla on jo oikea työpaikka. Liksa juoksee työnhaun ajan ja firmat palkkaavat mieluummin toisesta firmasta tulevan kuin työttömän.

      Yhden-kahden vuoden työsuhde on työtä hakiessa ok. Seuraavan tai viimeistään sitä seuraavan pitää olla useamman vuoden mitainen, muuten cv rupeaa näyttämään rekrytoijien silmissä liian rikkonaiselta. Toisaalta parin kokeilun jälkeen saattaa selvitä, että sitä unelmatyöpaikkaa ei olekaan vaan pitää joko tyytyä siihen mitä on tai vaihtaa alaa.

      Useamman vuosikymmenen alalla pyörineenä voin todeta, että kuherruskuukausi uuden työpaikan kanssa loppuu ensimmäisen vuoden aikana ja seuraavat vuodet ovat sitten vain työtä. Mutta toisaalta kun samassa työpaikassa on pidempään, pystyy usein etsiskelemään firman sisällä mielenkiintoisempia työitä.

    • Kalmarf

      Kannattaisi vaihtaa työpaikkaa muutaman vuoden välein. Viisi vuotta yhdessä paikassa on ehdoton maksimi, muuten urautuu käytännössä ihan liikaa ja osaaminen kaventuu ko firman tuotteisiin ja ratkaisuihin. Ongelma vain on, että työnantajat eivät pidä useasti paikkoja vaihtamista, koska pelkäävät että on hankala tyyppi. Eli työntekijän kyllä pitäisi olla sitoutunut vaikka työnantajat eivät itse sitä ole. Multa tivattiin useassa työhaastattelussa "oletko työnantajan sitoutunut tyyppi?" vaikka itse kuitenkin teetättävät 6-12kk määräaikaisia soppareita. :-)

    • Samixii

      Hei!
      Olen ap ja nyt onkin hyvä tarkentaa paria hommaa:

      Tosiaan ikää on nippa nappa yli 25 vuotta, eli vielä ei olla tuossa 40v ongelmissa.

      Koodaaminen ei ole tylsää vaan on tylsää koodia. Olen projektissa joka ei valmistu ikinä, kehitämme yrityksemme omaa tuotetta jota myydään. Hyvää on se, että kehitystyökalut toistaiseksi on uusia. Huonoa on se, että projektilla ei ole kunnon tavotteita vaan kehitystä tullaan jatkamaan ainakin esim. ~10 vuotta. Ja tiedän jo nyt, että en halua jumittaa tälläiseen projektiin lopun iäksi vaan haluan vaihtelevia asiakasprojekteja. Nautin todella koodaamisesta, mutta en halua olla vain tuottaja vaan haluan olla myös asiakaskontaktissa joten joku pienempi firma saattaa olla hyvä valinta.

      Tosiaan koko ajan töissä opiskelen uutta itselleni, siinä vaiheessa viimeistään lähden kun uuden oppiminen omasta mielestä vähenee. Alku viikosta laitoin muutamat hakemukset ja yksi haastattelukutsu jo tulikin. Vaikka ei sopivaa paikkaa vielä löytyisi, on hyvä tarkistaa oma markkina-arvo välillä. Kerron lisää kun haastattelut käyty läpi.

    • Samixii

      Dodiin, haastatteluissa käyty ja aika mielenkiintoisia hommia tarjottiin... Kaksi kolmesta oli erittäin varteenotettavia ja tarjosivat ainakin puheidensa mukaan kiinnostavaa koodia ja tehokasta projektityöskentelyä.

      Tällä hetkellä kun töissä hommat ei edisty ja jokainen päivä menee hieman odotellessa ja se positiivinen asenne puuttuu tyystin muulta tiimiltä niin miksi minäkään yrittäisin.

      Se vain, että naurettavia palkkoja tarjoavat. Itselläni nyt kuitenkin muutama vuosi työkokemusta pohjalla ja hyvät referenssit tarjota siitä mitä olen tehnyt töissä ja vapaa-ajalla niin silti palkkapyyntöni olivat suuria haastattelijoiden mielestä. Palkkapyyntö oli 2800e ja siitä neuvotellaan eteenpäin. Lähes poikkeuksetta tarjottiin palkaksi 2400-2500e palkkaa... Kyseessä ei pääkaupunkiseutu.

      Tällä tai ensi viikolla lisätietoa, että palkkaavatko ja millä palkalla... Raha kuitenkin aika tärkeässä osassa tällä hetkellä ja pitää myös seurata, että miten noiden yritysten asiakkailla menee, että ei heti ensimmäisenä päivänä laiteta pihalle kun asiakas vähentää tilauksia. Toistaiseksi jatkan nauttimista vakituisesta tulonlähteestä ja iltapäivälehdistä.

      • Veikko345

        Siis IT-hommia ja palkkapyyntösi on 2800 euroa kuukaudessa?

        Vaikkakin työkokemukseksi on vielä vähäinen, niin silti palkkapyyntösi on aika pieni.

        Muutaman vuoden työkokemuksella pitäisi saada vähintään nelosella alkavaa peruskuukausipalkkaa pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin.

        Itse pysyisin kaukana taloista jotka tarjoavat 2,4-2,5k e liksoja ja etsisin niitä jotka tarjoavat 5k e liksoja (nyt niitä tosin joo vaikea löytää kun näitä YT-neuvotteluja käydään koko ajan).


      • Foolausta
        Veikko345 kirjoitti:

        Siis IT-hommia ja palkkapyyntösi on 2800 euroa kuukaudessa?

        Vaikkakin työkokemukseksi on vielä vähäinen, niin silti palkkapyyntösi on aika pieni.

        Muutaman vuoden työkokemuksella pitäisi saada vähintään nelosella alkavaa peruskuukausipalkkaa pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin.

        Itse pysyisin kaukana taloista jotka tarjoavat 2,4-2,5k e liksoja ja etsisin niitä jotka tarjoavat 5k e liksoja (nyt niitä tosin joo vaikea löytää kun näitä YT-neuvotteluja käydään koko ajan).

        Pääkaupunkiseudulla et elätä itseäsi 2400 - 2500e kuukausi palkalla!!
        Yksiön vuokra stadissa on lähes 1000 e/kk

        Näistä kirjoituksista usein paistaa läpi se, että jossain Kehä III:n ulkopuolella ihmiset kenties voivat mennä 3000e/kk duuniin. Mutta älkää nyt ihmeessä kuvitelko, että Helsingin alueella kukaan lähtee tuollaiseen kuvioon mukaan.

        Sen tietävät jo firmojen rekrytoijat jotka vetävät yli 5000e/kk ja täydellä autoedulla.


    • KompetenssiK

      Mitä siitä isosta palkasta kun kyse alalla on "harrastuneisuudesta". Ei tätä rahasta tehdä vaan sen takia kun koodaus on niin hauskaa. Sen takiahan vapaa-aikanakin koodataan ja opetellaan uusia tekniikoiya vaikkei siitä palkkaa makseta. Kohtuullinen riittää, että saa vuokran maksettua ja ruuat kaupasta.

    • TurhatPuheet

      Ei se työpaikassa olon aika ole enää merkittävin syy olla siirtymättä muualle.
      Jos nykyisessä paikassa ei tehdä mitään kunnolla, joudut ylläpitämään muiden roskakoodeja eikä työnantaja panosta työntekijään mitenkään eli jokainen päivä on yhtä hammasten kiristystä niin parempi on vaan vaihtaa muualle.

      Jos noita vaihtoja tulee useita perätysten niin silloin niitä voi joutua selittämään uudessa paikassa. Tosin alkaa tuntua siltä, että tämä trendi on lisääntynyt viime vuosien aikana melkoisesti.

      Se mitä työnantaja lupailee työhaastatteluissa saadakseen jollekin lähteneelle uuden "uhrin" osoittautuu usein katteettomiksi lupauksiksi. Siksi mitä ilmeisemmin aikaisempikin henkilö on lähtenyt firmasta.

      Kun hommat eivät toimi niin ne eivät sitten toimi. Turha siinä on alkaa keräämään infarktin alkuja. Ei ne työnantajan välitä henkilöiden hyvinvoinnista (useinkaan) vaan heille tärkeintä on, että joku homma saadaan hoidettua tavalla tai toisella.

      On AINA parempi ajatella omaa hyvinvointiaan, kuka muu muka sitä ajattelisi kuin sinä itse?

    • Samixii

      Itse olen aika kohtuullinen tuon palkkapyynnön kanssa, koska itselleni on tärkeämpää tällä hetkellä se, että opin ylivertaiset tekniikat ja etenen hieman alimmasta koodarista ylöspäin kohti arkkitehtuurisuunnittelua ja muuta vastaavaa... Ja tosiaan, en asu pääkaupunkiseudulla ja asumiskulutkin on mitättömät joten miksi en uhraisi vielä paria vuotta sillä, että teen hieman ehkä teidän mielestänne alipalkattua työtä josta todellinen hedelmä tulee vasta myöhemmin. Tällä hetkellä tavoitteena muutaman vuoden työkokemuksella saada se 3000 euroa kuukaudessa ja saada ennen kaikkea sellainen työ jossa projekti on miellyttävä, tekniikat uusia eikä perinnön ylläpitämiseen mene kaikki resurssit ja työyhteisö on samoissa tavoitteissa. Eli palkkapyyntö ei ole suuri, mutta vaadin työltä paljon. Uskon, että nyt oppimistani/opiskelemistani asioista on hyötyä tulevaisuudessa...

      Mielessä pyörii myös oman yrityksen perustaminen. Tilanne tällä hetkellä tosiaan se, että töissä en voi kiirehtiä... Viikon alussa jos teen töitä niin lopussa sitten istun toimettomana odottamassa lisää töitä tai riippuvaisena muista. Ja koska yrityksessämme on typerä kellokortti niin se ei anna mahdollisuutta poistua kotisohvalle kun työt on tehty. Tosiaan tuo yrityksen perustaminen kiinnostaisi, jos näitä samoja hommia voisi tehdä laskulla yritykseen niin olisi ihan mukavaa, voisi sitten puoli viikkoa koodata omia projekteja ja harjoitella sitä mitä haluaa. Kun tosiaan teen työni nopeasti ja esittelen sen sitten päivittäisessä dailyssa niin esimies/muut ovat aina tyytyväisiä työni tulokseen, eli työ jonka tein muutamassa tunnissa on aina toteutettu ja tuotettu loistavasti ja ne hölmöt luulevat, että siihen menee se kahdeksan tuntia... :S Joko työkaverini ovat täysin osaamattomia apinoita tai sitten myös he tekevät työnsä nopeasti ja vetävät lonkkaa loppupäivän.

      Tosiaan tänään soittivat toisesta firmasta ja koittivat tinkiä tuota 2800euron kkpalkkaa 2600 euroon ja TARJOSIVAT JOPA MATKAPUHELINETUA (:DD)... Totesin, että ei kiitos, se on 2800e, kiitos. Ei kelvannut, selvä. referensseistä ja ansioluettelosta se ei voinut olla kiinni.

      Huomenna taas töihin ja jos aamupäivän väkertäisi töitä ja koittaisi keksiä dailyyn, että mitä sitä on tullut tehtyä ja mitä tulee tekemään niin voikin hyvällä omallatunnolla lukea uutisia lopun päivää... Jos tietäisin, että yritys ei ole niin valvottu ja natsi niin toteuttaisin omia projektejani koko huomisen päivän.

      Löytyipä pari kiinnostavaa paikkaa myös joihin hakemuksen myös viikonloppuna lähetän.

    • hohohohohoho

      Älä viitsi! Jos sinulla olisi töitä jopa 10 vuodeksi, niin miksi jättäisit nykyisen työpaikkasi? Olet niin nuori, ettet näköjään ymmärrä suunnitella tulevaisuuttasi yhtään eteenpäin. Katso kauemmaksi. Jos meinaat perustaa perheen tai olet jo perheellinen, sinulla pitäää olla säännölliset tulot ja stressittömämmin se hoituu, että olet siellä epädynaamisessa työpaikassa sen vuosikymmenen ja pistät rahaa syrjään ja nautit elämästä työpaikan ulkopuolella. Tuollainen suojatyö alkaa olla jo harvinaista it-alalla, että ole tyytyväinen siihen mitä sinulla on.

      IT alalla ei ole ruusuista, varsinkin kun työpaikkoja on vähän ja työnhakijoita paljon. Miten usein haluat kokea sen työnhaku stressin uudelleen? Et sinä korvaamaton ole, sinua vastassa on satapäin muita hakijoita, yhtä hyviä ja jopa parempia ja kokeneempia.

      Jos pystyt itsesi säästämään tuolta stressiltä ja epävarmuudelta, niin mikset tekisi niin ja pysyisi nykyisessä työpaikassa? Koodi on kankeaa varmaan siitä syystä, että se pitää tehdä tarkasti oikein, eikä viritelmiin ole varaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe