Oman hevosen hankinta.. Milloin ja kenelle ?

HyvinEPÄtoivoinen...

Olen jo pienestä pitäen unelmoinut omasta hevosesta, ja aloin tätä asiaa taas miettimään varmaan miljoonatta kertaa, kun kuulin että kaverini saa hevosen... Aloin tätä myös taas pähkäilemään, sillä alan olla lemppariponilleni / ex hoitoponilleni liian iso, enkä haluaisi vaihtaa muihin ratsastuskoulun hevosiin, ne ei vaan ole tyyppiäni, kai edes joku tajuaa ? :'D

Olen siis itse 13-vuotias (täytän tänä vuonna 14), menen 8 luokalle... Pituutta löytyy n. 160 cm, paino on joku alle 50 kg kuitenkin.. Ja rastastustaustaa takana joku 5 vuotta, eli en mikään aloittelija enään ole. Joten olisinko alhaalla listaamien asioiden perusteella mielestänne valmiit ottamaan oman hevosen?

* Ratsastustaito kohdillaan (n. 5 vuotta, ja ko. Heb, re 70 cm, hyppäisin ym kokeimpia, mutta tuo taitaakin olla korkein mitä ex hoitsullani voi hypätä.. :7)

* Minulla oli hoitohevonen /hoitohevosia 2 vuoden ajan, kunnes muutettiin liian kauaksi 'vakkaritalliani'. Osaan siis loimittaa, varustaa, ruokkia (jotenkin).. Tunnistan myös jos hevonen esim ontuu, tai on muuten kipeä, ja osaan hoitaa / tunnistan yleisimmät sairaudet.. Pärjään myös maastakäsin aikalailla minkä tahansa hevosen kanssa. Eli nuo hieman isommat ja pirteämmätkään hevoset ei mua helpolla jyrää tuolla pihallakaan :P

* Minulla on ollut (kesä)vuokris, sekä kahden kesän ajan sama poni ylläpidossa, ja hyvin on mennyt :)

* Olen ratsastanut muillakin hevosilla kuin tuntihevosilla :). Eli en ole aina mennyt samoilla vanhoilla laiskoilla hevosilla, vaikka useimmiten olenkin ratsastanut ex hoitsullani :3

* Apunani olisi paljon hevosihmisiä, mm. äitini tietää niistä jotain, sekä miltei kaikki kaverini (joilla monella oma hevonen) ym...

* Hevonen muuttaisi varmaankin naapurissa asuvaan talliin, jossa täysihoito ja osaavat ihmiset. Hevonen pääsisi säännöllisesti ulos laumaan (tarvittaessa yksinkin), ja ruokinta tapahtuisi 3 kertaa päivässä. Liikuntaa hevonen saisi n. 5 kertaa viikossa, eli vapaitakin olisi 1 tai 2 viikossa :)

* Olen itse todella himohevostelija, ja tarvittaessa kävisin tallilla vaikka keskellä yötä, jos ihan pakko olisi :P. Ja en kyllä kyllästyisi heti, vaan jaksaisin rankimpinakin koeviikkoina käydä tallilla säännöllisesti, ja liikuttaa hevosen kunnolla ym.

* Olen huomannut että kun pääsin säännöllisesti (joku 5 kertaa viikos xDDD) tallille tekemään töitä ja hoitamaan ex hoitsuani (kun sitä vielä hoidin), sekä ratsastamaan aina välillä, meni koulussakin paljon paremmin, kuin sillon kun joudun koulun jälkeen vaan tylsistymään kotona kun ex hoitsun luokse joku 50 km matkaa... :7

Eli mitä mieltä olette, olisinko valmis saamaan oman hevosen? Tietenkin niin että osaavia ihmisiä olisi aina tarvittaessa auttamassa, ja kävisin aina kun mahdollista niin valmennuksissa hevosen kanssa, jotta kaikki mahdolliset virheet saataisiin aina pois :) Ja siis suurin ongelmahan tässä on tuo raha... Mutta kun itse asun maalla, niin eikö täällä pitäisi tallivuokrat ja muut olla pääkaupunkiseutua halvempaa ? :D ... Ja siis ikäni takiahan en voi käydä töissä, mutta onhan mulla energiaa ja halua auttaa vaikka jokaisena päivänä aamu- ja iltatallissa, jotta tallivuokran saisi pienennettyä.. Ja osaanhan minäkin jonkin verran rahaa säästellä omaan hevoseen, esim uusien varusteiden ostoon tai valmennusten ja kisojen maksamiseen yms..

Ja vielä näin yleisesti kysyen... Kenelle teidän mielestänne sopii oma hevonen ?

Minusta tärkeintä on tajuta kuinka hevosta ruokitaan ja hoidetaan, mutta kuitenkin pitää selässäkin osata jotain (ellei sitten aijo ostaa ravuria jolla vain ajelee), jottei meno menisi ihan hirveäksi... Myös hevosen koko ja luonne ovat todella tärkeässä osassa hevosen ostoa.. Esim jos olet 160 cm (kuten mä) ja painat lähelle 50 kg, ei todellakaan ole järkeä ostaa shetlanninponia, jos haluat sillä ratsastaakkin.. sama jos olet 140 cm ja painat 25 kg, onko järkeä ostaa 180 cm puoliveristä, jonka selässä et edes pystyisi sen suurien liikkeiden takia istumaan, tai jolla et saisi annettua pohkeitakaan, kun satulan siivet tulevat eteen (no ei nyt ihan..) ?...

Sitten on myös näitä, jotka vain haluaa oman hevosen, ja jotka ovat käyneet ehkä puolen vuoden ajan ratsastuskoulussa alkeistunneilla, ja jotka oman hevosen kanssa eivät sitten edes tiedä miten laitat hevoselle suitset päähän, nostat ravin, tai millon hevonen on vakavasti sairas... Ja lisäksi heti kun hevonen joudutaan omien mokiensa takia lopettamaan, niin saavat tilalle heti uuden hevosen, jonka voi pilata...

Mutta siis omia mielipiteitä joita kirjoitin kello 3 yöllä, joten en puhu välttämättä kauhean selkeästi/selvästi... Vastatkaa mitä mieltä olette, ja jos jollakin on jotain todella hyviä vinkkejä vanhempien suostutteluun oman hevosen hankinnasta, niin niitäkin saisi vapaasti laittaa tulemaan :D

2

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kertomasi perusteella usko että pärjäisit mainiostikin oman hevosen kanssa. Mutta kuten tiedätkin, tarvitset vanhempiesi suostumuksen hevosen kankkimiseen, sillä he joutuvat maksaman paitsi hevosen, myös sen kaikki kulut siihen asti että saat töitä (ellet jää työttömäksi, missä tapauksessa he joutuvat maksamaan kulut myöhemminkin) ja voit maksaa itse sen ylläpidon. Ja miten kenenkin saa taivuteltua sellaiseen sitoutumiseen, on mahdoton sanoa.

      Mutta: olet nyt yläasteella ja asut kotona. Mutta entä sen jälkeen? Useimmat voivat käydä lukion kotoa käsin, mutta ammattikouluja tai varsinkaan jatko-opiskelumahdollisuuksia ei välttämättä ole omalla paikkakunnalla, mikä merkitsee muuttoa muualle. Miten hevosen käy siinä vaiheessa? Maksavatko vanhempasi tallimaksuja esim pääkaupunkiseudun talleille missä maksut voivat olla monta sataa euroa kuussa? Opiskelijana ei paljon tallimaksuja maksella, eikä kaikilla talleilla voi pienentää tallimaksuja esim auttelemalla tallitöissä tms. Eli miten järjestäisit asiat sitten kun muutat pois kotoa? Sitä on syytä miettiä jo ennen hevosen ostamista, ellei tarkoitus ole jättää sitä kavereille tai vanhemmille hoidettavaksi.

    • HyvinEPÄtoivoinen...

      Kiitos mielipiteestäsi :)

      Oman kouluni vieressä on ainakin ammattikoulu, ja olen ainakin kuullut että aika lähellä on mm. lukiota ym, eli pääsisin opiskelemaan kotoa käsin. En oikeastaan ollut tuota taas ajatellut, mutta jos mun nyt pitäis jonnekkin pidemmälle lähteä opiskelemaan, niin pyrkisin tietenkin ottamaan hevosen mukaan/lähemmäs, mutta jos tämä ei onnistu, niin antaisin hevosen varmaankin sitten tutulleni ylläpitoon, eli ei jäisi ilman liikuttajaa ym :).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe