Pihavarasto kesämökille

Kaakkoissuom

Tarkoitus pystyttää pihavarasto mökille, toiseen puoliskoon polttopuut ja toiseen työkalut ym ja mielellään ikkunallinen,jos myöhemmin haluaa sisustaa kesähuoneeksi.
Siis kaksiosainen, jotain 8-16 m2.
Kokemuksia eri toimittajilta? Kannattaako kasata itse vai tilata pystytyksen kanssa (kotitalousvähennys) ?
Mökki on 40 km lähimmästä pikkukaupungista ja hyvän tien varrella.

11

2776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verojohtaja

      Kotitalousvähennystä et saa siitä senttiäkään, eli sen perusteella ei kannata valintaa tehdä.

      • Kaakkoissuom

        Niin taitaakin olla, että kun on uusi rakennus. Entäs jos tekis mökkiin jatkoksi? No ei nyt sentään. Ei kuitenkaan vaikuta alkuperäiseen kysymykseen siltä osin että onko kellään kokemuksia eri tuotteista ja toimittajista yms?


      • amatöörirakentaja
        Kaakkoissuom kirjoitti:

        Niin taitaakin olla, että kun on uusi rakennus. Entäs jos tekis mökkiin jatkoksi? No ei nyt sentään. Ei kuitenkaan vaikuta alkuperäiseen kysymykseen siltä osin että onko kellään kokemuksia eri tuotteista ja toimittajista yms?

        Tuotteita näet rautakauppojen pihoilla (mallikappaleet). Mutta mutta, suurin osa on täyttä kuraa, tehty ns. kevythirrestä, jonka paksuu huonoimmillaan on jotain 32 mm (tai alle!) luokkaa. Tarkoittaa, että kun varasto on sinulla sään armoilla muutaman vuoden, niin se on vääntynyt ja kieroutunut aika ikäväksi. Eikä rankarakenteineen vaja ohuella (18-19mm lautaverhoilullakaa ole kummoinen.

        Varmasti saat laadukasta ja tukevaa valmisvajaa, mutta et edullisesti. Pystytys ei ole normimiehelle kummoinenkaan juttu. Ainoa mietittävä on perustukset. Väitän kuitenkin, että edullisemmaksi tulee rakennuttaa/rakentaa itse!

        Jos haluat varmasti hyvän, teet sen siis itse. Piirrustukset tyyliin "tupakkiaskin kanteen" ja ostat puutavaran ja muut tarvikkeet edullisesti joltakin paikalliselta piensahayrittäjältä ja rautakaupasta.

        Jos ei ole aikaa, niin palkkaa raksaukko, joka tekee sinulle vajan, tällaiset yleensä tietää myös, mistä ja keneltä saa sahatavaraa edullisesti. Tai palkkaa raksamies tekemään perustukset ja runko ja jatka itse valmiiksi.

        Itse tein ensin 12 neliön puuvajan, laajensin myöhemmin (6 neliötä) ja toisen kerran 10 neliötä. Edullista, mutta aikaa se vie, kun on amatööri. Tietysti sinulla pitää olla työvälineitä, muitakin kuin saha ja vasara. Esim. jiirisaha, pistosaha, akkupora, näillä pärjääkin jo ihan kivasti.


      • Kaakkoissuom
        amatöörirakentaja kirjoitti:

        Tuotteita näet rautakauppojen pihoilla (mallikappaleet). Mutta mutta, suurin osa on täyttä kuraa, tehty ns. kevythirrestä, jonka paksuu huonoimmillaan on jotain 32 mm (tai alle!) luokkaa. Tarkoittaa, että kun varasto on sinulla sään armoilla muutaman vuoden, niin se on vääntynyt ja kieroutunut aika ikäväksi. Eikä rankarakenteineen vaja ohuella (18-19mm lautaverhoilullakaa ole kummoinen.

        Varmasti saat laadukasta ja tukevaa valmisvajaa, mutta et edullisesti. Pystytys ei ole normimiehelle kummoinenkaan juttu. Ainoa mietittävä on perustukset. Väitän kuitenkin, että edullisemmaksi tulee rakennuttaa/rakentaa itse!

        Jos haluat varmasti hyvän, teet sen siis itse. Piirrustukset tyyliin "tupakkiaskin kanteen" ja ostat puutavaran ja muut tarvikkeet edullisesti joltakin paikalliselta piensahayrittäjältä ja rautakaupasta.

        Jos ei ole aikaa, niin palkkaa raksaukko, joka tekee sinulle vajan, tällaiset yleensä tietää myös, mistä ja keneltä saa sahatavaraa edullisesti. Tai palkkaa raksamies tekemään perustukset ja runko ja jatka itse valmiiksi.

        Itse tein ensin 12 neliön puuvajan, laajensin myöhemmin (6 neliötä) ja toisen kerran 10 neliötä. Edullista, mutta aikaa se vie, kun on amatööri. Tietysti sinulla pitää olla työvälineitä, muitakin kuin saha ja vasara. Esim. jiirisaha, pistosaha, akkupora, näillä pärjääkin jo ihan kivasti.

        No voi voi, ei ole kellään näköjään hyvää sanottavaa juuri niistä valmisvarastoista, joita olin ajatellut.


    • toinen amatööri

      Tässä just vajaa tehdään ja nimenomaan syystä, että rautakauppojen pihavajat ovat todellakin kuraa, tekisi mieli sanoa, täyttä ***kaa. Hintaa tuollaiselle sisämitoiltaan 3,5 x 2m pitkästä tavarasta itse tehdylle tulee kyllä melkoisesti. Pelkät tarvikkeet maksoivat tuplasti noihin valmisvarastoihin verrattuna
      Vaan kestääpähän käyttöä sen mitä talokin, ts. ei ole purkukunnossa 10-20 vuoden päästä.

    • Ei välimerkkejä

      Kannattaa tehdä pitkästä tavarasta lankku ostaa sahalta,isännällä yms. Niin iso kuin rakennuslupa antaa myöten 16 m3 isompikin. Piirustukset joutuu teettämään tehdä mut ei oleellinen kustannus. Katsot noita valmispaketteja täysiä rimakasoja ei hyviä.

      • amatöörirakentaja

        Nyt täytyy vielä tuosta kustannuspuolesta sanoa jotakin.
        Tulee kalliiksi, jos ostat puutavaran rautakaupasta tai ns. puutavaraliikkeeltä. Mutta jos suoraan joltakin piensahaukolta tai isännältä, niin hinta on ihan toinen. Sama pätee osin muihin tarvikkeisiin, eli pitää kysellä ja vertailla hintoja. Esim. erilaisissa kattomateriaaleissa voi säästää vajankin ollessa kyseessä melkoisesti. Ja ainakin minä olen tehnyt itse edullisemmin kuin jos olisin valmisvajan ostanut. Omalle työlle en hintaa osaa laskea.

        Lupapolitiikka kannatta myös selvittää. Monessa kunnassa saa tehdä ilmoitusmenettelyllä/toimenpideluvalla pienen vajan. Ota selvää kunnasta. Silloin et mitään rakennuspiirustuksia tarvitse, ehkä asemapiirustuksen. Yleensä ei kuintenkaan rakennuslupaa tarvita, kun tontti kaava-alueen ulkopuolella ja ala jotakin 10-15 neliötä. Ja jos kantti kestää, et edes mieti lupia, vaan sen kun teet. Vanha viidakon sanonta: Nukkuvaa virkamiestä ei kannata herättää.

        Jos ja kun et tarvitse rakennuspiirustukia lupaa varten, niin et oikein tarvitse niitä muutenkaan. Toki kannattaa hahmotella ja miettiä perusmitat, kattoratkaisu,oven ja ikkunoiden paikat ym., mutta ei siinä kummoista piirustusta tarvita. Kyse on kuitenkin tosi yksinkertaisesta hommasta, jossa työ opettaa tekijäänsä. Eli jos on aikaa, niin tee itse, ainakin osa. Kun olet huolellinen, niin parempi mieli siitä jää kuin onnettomasta valmisvajasta.
        Jos on rahaa, niin kyllä sitten varmaan löytyy niitä laadukkaita vajoja valmiina. Hinta saattaa olla tosi suolainen.


    • pihavaraston_kustannus

      Tarvitsetko apua pihavaraston rakentamiseen? https://kodinplaza.fi/ kautta tavoitat yhdellä tarjouspyynnöllä useita rakennusliikkeitä. Vertaile esimerkiksi valmispaketin hinta avaimet käteen tai pelkän pystytyksen hinta helposti.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Okt ja mökin pihavarastossa säilytetään yleensä talon ja pihan hoitoon liittyvää kausiluonteista tavaraa- Myös polkupyöriä, suksia jne... Vaikea kuvitelle sellaisia kannettavan mihinkään yhtään kauemmaksi - menisi melko hankalaksi, jos ei mahdottomaksi. Edes auton renkaita ei ainakaan taloudellisessa mielessä kannata säilöä mihinkään satasen kuussa maksavaan cityvarastoon. Ellei sitten omista useampia autoja... Kohtuuttomalta kuulostaisi
        myös maksaa esim. moottoripyörän talvisäilytyksestä joku 600 €.
        Kaipa noille minivarastoille kysyntääkin on... Omakotiasukkaana en vaan koskaan ole edes miettinyt tarvitsevani moista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okt ja mökin pihavarastossa säilytetään yleensä talon ja pihan hoitoon liittyvää kausiluonteista tavaraa- Myös polkupyöriä, suksia jne... Vaikea kuvitelle sellaisia kannettavan mihinkään yhtään kauemmaksi - menisi melko hankalaksi, jos ei mahdottomaksi. Edes auton renkaita ei ainakaan taloudellisessa mielessä kannata säilöä mihinkään satasen kuussa maksavaan cityvarastoon. Ellei sitten omista useampia autoja... Kohtuuttomalta kuulostaisi
        myös maksaa esim. moottoripyörän talvisäilytyksestä joku 600 €.
        Kaipa noille minivarastoille kysyntääkin on... Omakotiasukkaana en vaan koskaan ole edes miettinyt tarvitsevani moista.

        Varmaan tarkoitettu kerrostaloasujille jotka ei vielä ymmärrä asuvansa kerrostalossa jossa ei tarvita omakotitalon romumääriä.
        Kaukana kun tarvii jotain, vakuutusasiat vaikeita jos säilöö jotain arvokasta. Ei kiinnosta vuokravarastot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe