Vanhat kylppärin seinät lujalevyä???

aloittelijaraksalain

Talo tehty vuonna -78. Kylppäri on siinä kuosissa ja nyt alkaa täysremppa.
Lujalevy on kiinni rungossa ja sen päällä on rimoitus johon kiinnitetty paneelit.
Tarkoitus tehdä kaikki seinät laatalla joten ilmeisesti viisainta on purkaa paneelit ja rimoitus, mut jättää 12mm lujalevyt kiinni seinään?
Tähän jos laittaa päälle gyproc levyt vesieristeet niin luulisi seinän olevan jo riittävän jäykkä laatoitusta varten?

Mitä olette mieltä??

41

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjfgofjåoijfhfhfh

      Riippuu lujalevyjen kiinnityksistä. Noihin aikoihin käytettiin 600 jakoa. Se ei riitä laatoille.

      • OTO-Timburi

        Näinhän se on ainakin jos alla on lastu- tai kipsilevy***. Lujalevy (jos se nyt on sen tyyppitä kuin nämä nykyiset kivikomposiittilevyt) on aika paljon jämerämpää kuin ***. Lisäksi ne levyt on nyt jo hakenut paikkansa. Jos ne saa irrotettua, sitten lisäjuoksut ja kunnolla kiinni. Jos ei, ihan hyvin vois mennä semmosenaan kunhan varmistaa kiinnitykset. Itse en kyllä siihen päälle laittaisi kipsilevyä meinaan menee hyvät lujalevyt tavallaan hukkaan.


    • aloittelijaraksalain

      Mut ei kuitenkaan ole huono ratkaisu jos laittaa gyprokin päälle niin saa jämäkäksi seinän ja laatat ei pomppaa irti. Tuo pelkkä lujalevy antaa periksi liikaa!
      Pääsis vähän helpommalla ku alkailee koolailemaan kaikkea?

      Eikai tohon nyt tule mitään ongelmakohtaa jos on 12mm lujalevy kiinni rungossa ja sen päällä tulee 12.5mm gyproc jossa vesieriste laatat?

      • is<djhgpijudhgp<djhg

        Mitäs kyselt jos et usko. pommia valmistelet... Pohjat uusiksi, levykerroksien lisääminen ei vahvista pohjia.

        Muista hakea kaupasta metrin korkeusmerkkejä ja kysy samalla mikä on kolmen kerroksen sääntö...


    • Missä kohtaa on nykyinen vedeneristys/ kosteussulku?

    • Paikallisvalvoja

      Kummalla on suurempi vesihöyrynvastus? Jos Lujalevyllä, niin ei missään tapauksessa voi jättää kipsilevyn alle. Ja mahdolliset kosteussulkukäsittelyt vielä pahentavat tilannetta. Eikä se levykerroksien lisääminen sellaisenaan paljoa jäykistä.

      Yleisesti ihmettelen tuota halua jättää vanhoja levyjä seiniin. Miten silloin tulee varmistettua alle jäävien runkorakenteiden kunto? Onko niiden levyjen poisto nyt niin ylivoimaisen suuri tehtävä, että ne halutaan kätkeä uusien pintojen alle. Entäs sitten se seuraava remontti? Kysytäänkö silloin taas, että voiko vanhojen laattojen päälle liimata uudet, kun ne vanhat ovat vielä niin ja niin hyvin kiinni, ettei millään viitsisi ruveta purkuhommiin.

      • Ei pätkääkään huvittais olla edellisen henkilön kanssa mistään samaa mieltä, mutta valitettavasti olen.

        Täällä tulee alvariinsa näitä tee-se-itse-miesten/ naisten "onks pakko jos ei haluu"-kysymyksiä. Ei viitsitä purkaa vanhaa pois alta vaikka päästäis samalla vaivalla tarkistamaan ikääntyneiden rakenteiden kuntoakin. Ymmärrän jos kyse olisi jostain oikeasti aikaa vievästä ja hankalasta asiasta tai kalliista, mutta että jätetään tälläiset asiat pelkän laiskuuden vuoksi tekemättä. Lisäksi unohdetaan nämä rakenteiden hengittävyyteen liittyvät asiat.


      • fgjjffklmjrwaxvlöäkvnölb
        miss.007 kirjoitti:

        Ei pätkääkään huvittais olla edellisen henkilön kanssa mistään samaa mieltä, mutta valitettavasti olen.

        Täällä tulee alvariinsa näitä tee-se-itse-miesten/ naisten "onks pakko jos ei haluu"-kysymyksiä. Ei viitsitä purkaa vanhaa pois alta vaikka päästäis samalla vaivalla tarkistamaan ikääntyneiden rakenteiden kuntoakin. Ymmärrän jos kyse olisi jostain oikeasti aikaa vievästä ja hankalasta asiasta tai kalliista, mutta että jätetään tälläiset asiat pelkän laiskuuden vuoksi tekemättä. Lisäksi unohdetaan nämä rakenteiden hengittävyyteen liittyvät asiat.

        Hei beibe! Muista aina tarkastaa faktat kun brassailet. Hengittäminen ei kuulu joukkoon kun puhutaan pesutiloista ja höyrynpaineista....


      • fgjjffklmjrwaxvlöäkvnölb kirjoitti:

        Hei beibe! Muista aina tarkastaa faktat kun brassailet. Hengittäminen ei kuulu joukkoon kun puhutaan pesutiloista ja höyrynpaineista....

        Oliko hengittävyys väärä termi? Tarkotan sitä että kosteuden on päästävä... öö... no se oikea sana tohon tilalle, eikä jäädä esim. kahden tiiviin materiaalin väliin.

        Miten mä brassailen? Jumantsuika, miehetkö täällä puhuu ja naiset brassailee?

        En edes tajunnu että aiempi blondi ammattibrassailu oli mulle. Mun ammatilla ei näillä raksapalstoilla pääse brassailee ;)


      • 7+7
        miss.007 kirjoitti:

        Oliko hengittävyys väärä termi? Tarkotan sitä että kosteuden on päästävä... öö... no se oikea sana tohon tilalle, eikä jäädä esim. kahden tiiviin materiaalin väliin.

        Miten mä brassailen? Jumantsuika, miehetkö täällä puhuu ja naiset brassailee?

        En edes tajunnu että aiempi blondi ammattibrassailu oli mulle. Mun ammatilla ei näillä raksapalstoilla pääse brassailee ;)

        Mietis nyt sitten vähän. Oletko nyt mielipiteinesi ja mieltymyksinesi ollenkaan oikealla foorumilla? Mun mielestäni luotsin ei pidä esittää minkäänlaisia mielipiteitä muista kirjoittajista, eikä tuoda muutenkaan omaa itseään jatkuvasti esiin. Tiedän kyllä, että kohta luuta lakaisee, mutta jospa edes joku ehtii tän lukemaan.


      • 7+7 kirjoitti:

        Mietis nyt sitten vähän. Oletko nyt mielipiteinesi ja mieltymyksinesi ollenkaan oikealla foorumilla? Mun mielestäni luotsin ei pidä esittää minkäänlaisia mielipiteitä muista kirjoittajista, eikä tuoda muutenkaan omaa itseään jatkuvasti esiin. Tiedän kyllä, että kohta luuta lakaisee, mutta jospa edes joku ehtii tän lukemaan.

        Et taida nyt kyllä tällä palstalla saada yllytettyä muita miss.007 vastaiseen kampanjaan. Täällä on sen verran fiksuja keskustelijoita, ettei edes luotsia tarvita. Ellet sitten järjestä tännekkin sellaista tarvetta ;)


      • 7+7
        miss.007 kirjoitti:

        Et taida nyt kyllä tällä palstalla saada yllytettyä muita miss.007 vastaiseen kampanjaan. Täällä on sen verran fiksuja keskustelijoita, ettei edes luotsia tarvita. Ellet sitten järjestä tännekkin sellaista tarvetta ;)

        Ei mun tarvitse mitään yllyttää. Annat siihen aiheen aivan itse.


      • 7+7 kirjoitti:

        Ei mun tarvitse mitään yllyttää. Annat siihen aiheen aivan itse.

        Rauhotu hyvä ihminen


      • Kari789

        Lainaus:
        Kummalla on suurempi vesihöyrynvastus? Jos Lujalevyllä, niin ei missään tapauksessa voi jättää kipsilevyn alle.

        Minusta paikallisvalvoja on ymmärtänyt asian vain puoliksi. Hän on aivan oikeassa, jos laatoituksen alla olisi vain lujalevy ja kipsilevy. Näinhän ei ole vaan siellä alla on myös vesieristys, sekin pitää ottaa huomioon. Minun käsitykseni on, että lähinnä laatoituksen alla täytyy olla se kerros, jonka vesihöyrynvastus on suurin. Muiden järjestyksellä ei ole väliä. Olisi tietysti varmempaa, jos vesihöyrynvastus vähenee ulospäin mentäessä.

        Opin tuon edellisen noin 35 vuotta sitten laitosmiehenä elintarviketuotannossa. Siellä tuontatolinjat koostuvat yleensä monesta koneesta. Esim tuotteen annostelu tölkkiin. Korkin kiinnitys. Etiketin liimaus. Ladonta laatikkoon. Kelmutus. Jokaisella koneella on oma nopeutensa. Jos johonkin koneeseen syötetään enemmin, kuin on sen nopeus, niin tuhoa alkaa tapahtua. Nopeuden asettelussa piti huolehtia vain siitä, että ensimmäisen koneen nopeus oli pienin. Sen jäkeen muiden koneiden nopeudet saivat olla missä järjestyksessä tahansa. Perjantai iltana jatkuva kolmivuorotyö päättyi viikonlopuksi. Joskus alkupään työntekijä halusi nopeuttaa kotiinlähtöä ja lisäsi ensimmäisen koneen vauhtia. Tästä seurasi jonkin ajan kuluttua kaaos, kun siihen toiseksi hitaampaan koneeseen alkoi tulla liikaa tavaraa. Esim tölkkejä alkoi pudota lattialle ja hajota vauhdilla.


      • Kari789 kirjoitti:

        Lainaus:
        Kummalla on suurempi vesihöyrynvastus? Jos Lujalevyllä, niin ei missään tapauksessa voi jättää kipsilevyn alle.

        Minusta paikallisvalvoja on ymmärtänyt asian vain puoliksi. Hän on aivan oikeassa, jos laatoituksen alla olisi vain lujalevy ja kipsilevy. Näinhän ei ole vaan siellä alla on myös vesieristys, sekin pitää ottaa huomioon. Minun käsitykseni on, että lähinnä laatoituksen alla täytyy olla se kerros, jonka vesihöyrynvastus on suurin. Muiden järjestyksellä ei ole väliä. Olisi tietysti varmempaa, jos vesihöyrynvastus vähenee ulospäin mentäessä.

        Opin tuon edellisen noin 35 vuotta sitten laitosmiehenä elintarviketuotannossa. Siellä tuontatolinjat koostuvat yleensä monesta koneesta. Esim tuotteen annostelu tölkkiin. Korkin kiinnitys. Etiketin liimaus. Ladonta laatikkoon. Kelmutus. Jokaisella koneella on oma nopeutensa. Jos johonkin koneeseen syötetään enemmin, kuin on sen nopeus, niin tuhoa alkaa tapahtua. Nopeuden asettelussa piti huolehtia vain siitä, että ensimmäisen koneen nopeus oli pienin. Sen jäkeen muiden koneiden nopeudet saivat olla missä järjestyksessä tahansa. Perjantai iltana jatkuva kolmivuorotyö päättyi viikonlopuksi. Joskus alkupään työntekijä halusi nopeuttaa kotiinlähtöä ja lisäsi ensimmäisen koneen vauhtia. Tästä seurasi jonkin ajan kuluttua kaaos, kun siihen toiseksi hitaampaan koneeseen alkoi tulla liikaa tavaraa. Esim tölkkejä alkoi pudota lattialle ja hajota vauhdilla.

        Onkohan siellä vedeneristystä? Sitä tuossa jo kyselinkin alottajalta.


      • Paikallisvalvoja
        Kari789 kirjoitti:

        Lainaus:
        Kummalla on suurempi vesihöyrynvastus? Jos Lujalevyllä, niin ei missään tapauksessa voi jättää kipsilevyn alle.

        Minusta paikallisvalvoja on ymmärtänyt asian vain puoliksi. Hän on aivan oikeassa, jos laatoituksen alla olisi vain lujalevy ja kipsilevy. Näinhän ei ole vaan siellä alla on myös vesieristys, sekin pitää ottaa huomioon. Minun käsitykseni on, että lähinnä laatoituksen alla täytyy olla se kerros, jonka vesihöyrynvastus on suurin. Muiden järjestyksellä ei ole väliä. Olisi tietysti varmempaa, jos vesihöyrynvastus vähenee ulospäin mentäessä.

        Opin tuon edellisen noin 35 vuotta sitten laitosmiehenä elintarviketuotannossa. Siellä tuontatolinjat koostuvat yleensä monesta koneesta. Esim tuotteen annostelu tölkkiin. Korkin kiinnitys. Etiketin liimaus. Ladonta laatikkoon. Kelmutus. Jokaisella koneella on oma nopeutensa. Jos johonkin koneeseen syötetään enemmin, kuin on sen nopeus, niin tuhoa alkaa tapahtua. Nopeuden asettelussa piti huolehtia vain siitä, että ensimmäisen koneen nopeus oli pienin. Sen jäkeen muiden koneiden nopeudet saivat olla missä järjestyksessä tahansa. Perjantai iltana jatkuva kolmivuorotyö päättyi viikonlopuksi. Joskus alkupään työntekijä halusi nopeuttaa kotiinlähtöä ja lisäsi ensimmäisen koneen vauhtia. Tästä seurasi jonkin ajan kuluttua kaaos, kun siihen toiseksi hitaampaan koneeseen alkoi tulla liikaa tavaraa. Esim tölkkejä alkoi pudota lattialle ja hajota vauhdilla.

        Kyllä minä olen tuon asian aivan oiken ymmärtänyt. Rakennusfysiikalla ja kurpitsahillolla on yhtä vähän tekemistä toistensa kanssa, kuin partavedellä ja paskahuusilla.


    • Fhgffgzxcx

      Yli 35v vanha talo ja märkätila. Poistaisin lujalevyt ihan vain nähdäkseni että runko on joka puolelta kuiva ja kunnossa. Uudelleen levytys on pieni vaiva ja normi kylppärin levyt ei paljon maksa.

      Eipä tarvi sitten arvuutella jälkikäteen että olisiko pitänyt.. Märkätiloissa kannattaa mielestäni pelata varman päälle.

    • aloittelijaraksalain

      Tottakai minä aion iroittaa ainakin yhden levyn että näen missä kunnossa seinärakenne on. Siellä ei ole mitään vesieristeitä ku pelkkä lujalevy vaan jonka päällä on nykyiset rimat ja paneeli jotka poistan.
      Voihan ne levyt poistaa ja laittaa sitten tuplagyprocit tilalle tai sit koolata 400mm välein ja yhdellä gyprokilla.

      • pässipäätön

        Mikä siinä on niin vastenmielistä tehdä oikein? Miksi pitää veistellä aina omasta päästä vaikka hyviä työohjeita on saatavilla? Onko se ihan mahdotonta tehdä niinkuin sanotaan niin ettei ole pakottavaa tarvetta pukata jotakin omaa joukkoon....

        Usko nyt että ne lujat pitää heivata helvettiin kokonaan. Ei siten että ihan pikkuinen reikä poraamalla että voi kurkistaa seinän taakse onko siellä märkää. Ei myöskään niin että yksi seinä suihkun vierestä avataan ja jos siellä on kuivaa niin kaikki on ok.

        Lujat pois ja mieluiten ehjänä jolloin ne voi käyttää uudestaan. Samoin kaikki muutkin kerrokset että saat rungon paljaaksi. Sitten tarkistat ja vahvistat pohjat. ja rakennat kuten uutta.

        Ei tuplagyprokkia...


      • pässipäätön kirjoitti:

        Mikä siinä on niin vastenmielistä tehdä oikein? Miksi pitää veistellä aina omasta päästä vaikka hyviä työohjeita on saatavilla? Onko se ihan mahdotonta tehdä niinkuin sanotaan niin ettei ole pakottavaa tarvetta pukata jotakin omaa joukkoon....

        Usko nyt että ne lujat pitää heivata helvettiin kokonaan. Ei siten että ihan pikkuinen reikä poraamalla että voi kurkistaa seinän taakse onko siellä märkää. Ei myöskään niin että yksi seinä suihkun vierestä avataan ja jos siellä on kuivaa niin kaikki on ok.

        Lujat pois ja mieluiten ehjänä jolloin ne voi käyttää uudestaan. Samoin kaikki muutkin kerrokset että saat rungon paljaaksi. Sitten tarkistat ja vahvistat pohjat. ja rakennat kuten uutta.

        Ei tuplagyprokkia...

        Eiks hän juur sanonukkin tossa lopussa ne heivaavansa h****ttiin? Näin mä sen ymmärsin ja sille peukutin. Tota tuplagyprokin ideaa en edelleenkään tajua.


    • Sounds like a plan (Y)

      • pässi päätön..

        Sounds like a Bad plan...


    • Lässyn lässyn

      Lopettakaa nyt molemmat tuo typerä lässytys, jos haluatte, että teidät otetaan tosissaan.

      • hiukanko..

        Ottaako joku suolikirjoitukset tosissaan? Taidat olla hiukan pipi....


      • Lässyn lässyn
        hiukanko.. kirjoitti:

        Ottaako joku suolikirjoitukset tosissaan? Taidat olla hiukan pipi....

        Olet osittain oikeassa. Ei kai yleensä oteta. Mutta kun kirjoittaja on asiantuntijaksi itseään luuleva, niin joku saattaa ottaa.


    • Jos joku luuleekin olevansa asiantuntija, niin sehän on henkilön oma ongelma. Tai onni. Musta ois kiva jos voisin sanoa että olen näissä asioissa asiantuntija. Mutta ku satun olemaan rehellinen kansalainen (ja nainen) niin sanon etten ole. Täällä aikuisten viihdemaailmassa kun on osattava erottaa jyvät akanoista ja posket pakaroista.

      • päss.1

        Vois olla viisaampaa pitää ne posket jo alunperin erillään pakaroista.


    • aloittelijaraksalain

      Selvä, revitään lujalevytkin vit...n. Koolataan vaakaan 350mm välein rungon päältä. Laitetaan Gyprokkilevy koolinkien päälle miljoonalla ruuvilla kiinni.
      Vesieristeet pintaan. Laatat perään.

      Meneekö nyt oikein?

      • hnjgdryhdeyöökcxsfjm

        Miehen puhetta...


      • Paikallisvalvoja

        Suunnileen. Mutta sen rungon jäykistyksen voi hoitaa myös lisäämällä koolinkeja vanhojen väleihin. Päälle koolaaminen pienetää tilaa aivan turhaan. Ja ne levyt pysyvät kyllä ihan valmistajan ohjeen mukaisella ruuvimäärälläkin.


      • lihghljuhvöjhäkjm'
        Paikallisvalvoja kirjoitti:

        Suunnileen. Mutta sen rungon jäykistyksen voi hoitaa myös lisäämällä koolinkeja vanhojen väleihin. Päälle koolaaminen pienetää tilaa aivan turhaan. Ja ne levyt pysyvät kyllä ihan valmistajan ohjeen mukaisella ruuvimäärälläkin.

        Ei laudan vahvuus paljoa huonetta pienennä. Paljon helpompi laittaa lautakoolaus kun uusia tolppia. Ei runkoa jäykistää tarvi vaan levyn kiinnityspohjia.


      • Paikallisvalvoja
        lihghljuhvöjhäkjm' kirjoitti:

        Ei laudan vahvuus paljoa huonetta pienennä. Paljon helpompi laittaa lautakoolaus kun uusia tolppia. Ei runkoa jäykistää tarvi vaan levyn kiinnityspohjia.

        Kylppärit ovat useinkin sen varran pieniä, että jo lautakoolauskin (kaikilla seinillä) pienetää tilaa liikaa. Saivarrella voi tietenkin mistä vaan, mutta uskon kyllä muiden lukijoiden ymmärtäneen tuon runkotolppien lisäämisen tarkoituksen, varsinkin kun sitä ehdotin sen lisäkoolauksen sijaan.


      • ghgkgfulhfdklbdh
        Paikallisvalvoja kirjoitti:

        Kylppärit ovat useinkin sen varran pieniä, että jo lautakoolauskin (kaikilla seinillä) pienetää tilaa liikaa. Saivarrella voi tietenkin mistä vaan, mutta uskon kyllä muiden lukijoiden ymmärtäneen tuon runkotolppien lisäämisen tarkoituksen, varsinkin kun sitä ehdotin sen lisäkoolauksen sijaan.

        Aloittajan tapauksessa tuskin pienentää ollenkaan. Tolppia lisäämällä tulee kylmäsiltoja kaiken muun haitan lisäksi.


      • jwg

        Muista primer tai kosteussulku levyn päälle, ennen kuin vedenieristät. Voit tarkastaa asian vedeneristeen sertifikaatista. Ainakin Gyprocin ohjeet vaativat sen.


    • aloittelijaraksalain

      Kylppäri on n.8m2 ja ennen oli kuitenkin paneliseinät koolauksilla joten ei pienennä mitään.

      • päivä pilalla?

        Ne on muuten asbestipitoisia ne vanhat lujalevyt.


      • sdfdsfsdf667567
        päivä pilalla? kirjoitti:

        Ne on muuten asbestipitoisia ne vanhat lujalevyt.

        ai 78 vuonna tehdyt?


      • päivä pilalla?
        sdfdsfsdf667567 kirjoitti:

        ai 78 vuonna tehdyt?

        jep, asbestin käyttö kiellettiin ja lopetettiin vasta -80 luvulla.


      • so what....
        päivä pilalla? kirjoitti:

        jep, asbestin käyttö kiellettiin ja lopetettiin vasta -80 luvulla.

        So what.....


      • Kiellettiin
        päivä pilalla? kirjoitti:

        jep, asbestin käyttö kiellettiin ja lopetettiin vasta -80 luvulla.

        vasta 1.1.1993 lähtien


    • aloittelijaraksalain

      Otetaan sit varovasti irti ne levyt. Ei se sieltä paljon pölise....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe