Vanhoillislestadiolaisuus on merkillinen yhtälö jossa Suomen tiukimpiin kuuluva hengellinen yhteisö tekee mm. sujuvaa ja kitkatonta yhteistyötä luterilaisen kirkon naispappien kanssa, -vaikka liike ei hyväksy omassa piirissään naispuhujia, eikä liikkeen johtoon pääse naisia. Toisaalta esim. Paavalin Synodi ja muut naispappeuden vastustamisesta tunnetuiksi tulleet yhteisöt sallivat kyllä keskuudessaan naisten saarnaamisen ja jopa pääsyn johtopaikoille. Sen näkee esim. selvästi SLEYN toiminnassa, jotka eivät hyväksy naispappeutta mutta liikkeessä toimii maallikkosaarnaajina kuitenkin joitain naisia. Heillä kyse onkin nimenomaan virkakäsityksestä, ei siis sinänsä naisten estämisestä puhujaksi pääsyä.
Perustelu vanhoillislestadiolaisilla eriskummalliselle toiminnalleen on seuraavanlainen:
Vanhoillislestadiolaisuus pitää kirkkoa esivaltana/esivallan osana, -eli ei siis Jumalan seurakuntana kuten kirkko itse itsensä määrittelee. Papit ovat vanhoillislestadiolaisen uskon mukaan pelkkiä virkamiehiä esivallan palveluksessa eikä kirkon virkapappeja pidetä liikkeessä hengellisinä paimenina kuten kirkko itse papinviran määrittelee. Näin on siis heille samantekevää toimiiko kirkon virkamiehenä nainen vaiko mies sillä kyse ei heille ole hengellisestä virasta.
Sen sijaan vanhoillislestadiolaisuudessa paimenen hengellistä virkaa hoitavat uskovaiset miehet, -ainoastaan tarkoin heidän tavallaan uskovat. Liikkeen omat saarnaajat ovat siis paimenia, "seurakunta" on yhtäkuin vanhoillislestadiolaisuuden kautta uskooontulleet ja heidän kanssaan täsmälleen samassa uskonkäsityksessä vaeltavat.
Kun katsotaan historiaa, miten kirkko on Suomeen tullut, millainen asema sillä on ollut, mitä sen tehtäviin on kuulunut ja millaiset kytkökset kirkolla on ollut maalliseen esivaltaan, voi olla hyvinkin loogista ajatella kirkkoa osana esivaltaa.
Myös uskonpuhdistuksen sekä katolisuuden ajan Pohjolassa kirkolla on ollut aina merkittävä rooli esivallan edustajana. Se on kerännyt veroa, toiminut hallitsijan välikappaleena, maallinen hallitsija on päättänyt kirkon tärkeimmistä asioista, kirkko on hoitanut väestökirjanpidon, osan oikeuskäytännöstä jne. jne. varsinkin luterilaisissa pohjoismaissa historia kytkee kansankirkon vahvasti osaksi esivaltaa ja niin kansa on sen aina mieltänytkin. Kirkon valta on kansan silmissä ollut Hallitsijan valtaa.
Miten tässä valossa käy kirkon oman määrittelyn jonka mukaan se on Jumalan seurakunnan näkyvä osa maan päällä?
MIelestäni kirkon oma todistus itsestään on jäävi, -joten jos asiaa tarkastellaan Raamatun kautta (sillä muuta parempaa lähdettä en keksi) niin Raamatun seurakunta ECCLESIA (=uloskutsuttujen joukko), on se joukko jonka keskuudessa Jumalan sanaa ja sakramentteja harjoitetaan autuudeksi, jossa saarnataan syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja jonka puitteissa toteutuu se näkyvä osa Jumalan seurakunnasta maan päällä. Tosin tätä ei voida rajoittaa kirkon ulkonaiseen jäsenyyteen sillä rajat kulkevat Raamatun mukaan "sydämestä sydämeen". Se tarkoittaa että oikeaa uskoa voi olla ulkopuolella silmin nähtävän kirkon jäsenyyskirjan, kun taas toisaalta kaikki kirkon sisälläkään eivät ole välttämättä oikeita uskovaisia.
Mikä valtuutus kirkolla sitten on kutsua itseään Jumalan seurakunnaksi? Näen että ainoa oikeutus siihen olisi, että kirkko johdonmukaisesti noudattaa juuriaan eli uskoo ja julistaa Jumalan sanan ja jakaa sakramentit ja että kirkon piirissä julistetaan vilpittömällä sydämellä evankeliumin sanomaa vääristelemättömänä ja muuttamattomana siten kuin se Raamattuun on uskottavaksi kirjoitettu.
Jos kirkko luopuu harkitusti ja järjestelmällisesti joko osittain tai kokonaan Sanan perustasta, -on mielestäni painavat perusteet pitää sitä pelkkänä esivallan ilmentymänä kuten lestadiolaiset tekevät.
Herättääkö ajatuksia?
Onko kirkko mielestänne esivalta?
9
78
Vastaukset
- Aattelepa iteki
Joo.
- etsivä-xx
Esivalta sanana tarkoittaa valtiovaltaa eli valtion viranomaistoimintaa. Eipä ole evl kirkko mikään esivalta.
- Aatteleppa ite
Niin ei enää. Jokunen - ehkä 200 vuotta takaperin, valta oli yksin sillä.
Mualima muuttuu.
- erosin kirkosta
Mitä merkitystä enää on naispappi-kirkolla, homokirkolla ja vapaamuurarikirkolla, jonka jumala on Lucifer? Tämä on Suomen kirkon tila nykyään.
- 20+4=24
Mielenkiintoista on Suviseuroissa esitetty kannanotto naispappeuteen ja homokysymykseen jonka sisältönä liikkeen johto esittää ettei esim. naispapeusasia ole tasa-arvokysymys vaan uskonopillinen asia.
http://yle.fi/uutiset/suviseuroilla_otettiin_kantaa_homoliittoihin_ja_naispappeuteen/7323498
Mikäi on näin, johtaa se mielestäni epäjohdonmukaiseen ristiriitaan liikkeen julistuksessa. Tähän astihan naisppien kanssa on tehty täysin saumatonta yhteistyötä juuri tuon aloituksessa mainitun perustelun turvin eli naispappikysymys ei ole hengellinen tai uskonopillinen, vaan naispappi on pelkkä esivallan jatkeen viranhaltija.
Jos kysymys taas ON uskonopillinen, se tarkoittaa väistämättä että kirkko ei voikaan olla "pelkkä" esivallan jatke ja kirkon pastorit "pelkkiä" virkamiehiä vailla uskonopillista merkitystä.
Onko vanhoillislestadiolaisuus ottamassa varovaisia askeleita "kirkollisempaan" suuntaan?
Sinänsähän tällainen askel ja muutos uskonopissa osoittaa tervehenkisyyttä ja muutosta oikeampaan suuntaan. Tätä askelta varmasti kirkon piirissäkin tervehditään ilolla.
Toivottavasti kyse on harkitusta kannanotosta, eikä kenenkään yksittäisestä ajattelemattomuudesta johtunut lausunto. On ymmärrettävää ettei iso liike voi hetkessä muuttaa asioita vaan uudstumiseen menee varmasti useankin sukupolven välinen aika. Kirkko on uskonnollinen ihmisten perustama instituutio. Eipä se muuta ole.
- vanh.lest.
Kirkko on esivaltaa siinä kuin valtiovaltakin. Raamattu pitää sisällään ristiriitaisuuksia ja vaikeasti tulkittavia asioita. Siksi Raamattua pitää tulkita harkiten. Tämän tietää jokainen.
- 5+5=10
Et taida olla oikea vanhoillislestadiolainen. Päättelen sen siitä kun väität Jumalan sanan pitävän sisällään ristiriitaisuuksia. Raamattua ei myöskään pidä tulkita harkiten vaan uskoa lapsenomaisesti.
Kyllä Raamattu nimenomaan on ristiriitainen eepos. Jeesuskin piti tulla omalla todistuksellaan jo lähes 2000 vuotta siteen, mutta eipä tullut. Valehteliko Jeesus sanoessaan:
Matt. 10:23
Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
Nuo sanat osoitettiin Jeesuksen omille silloisille opetuslapsille. Yhä fanatiiikot kiinnittävät sähkötolppiin julisteita " Jeesus tulee pian".
Raamatussa on kaksi erilaista luomiskertomusta. Kumpaa te pidätte "totuutena" ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2263537Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242191- 242091
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901965Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?871650Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241381- 81281
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361267Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351217Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61208