onko syytä olla tämmösen miehen elättäjä

elätti

Ollaan miehen kans oltu pitkään yhdessä ja meillä 3 alaikäistä lasta. Miehen työura on hyvin rikkonainen ja viimeiset 6 vuotta satunnaisesti ollut työsuhteissa matalapalkka aloilla osa aikaisena. Eli minä olen lasten ja myös hänen elättäjä. Tuntuu itsestä vain epäreilulta ja katkeralta. Toinen kuluttaa silti surutta rahaa omiin paheisiinsa, eli niistä ei tingitä ikinä. Riitaa aina rahasta. Itse olen väsynyt tähän tilanteen toivottomuuteen. Kohta tippuu peruspäivärahalle eli parempaa ei tiedossa . Työtilanne hänen kohdalla aina ollut huono. Itse olen monesti ajatellut ettei moni muija kattois tommosta tyhjätaskua näinkään pitkään kun itse olen tehnyt. Paremmin tultais taloudellisesti toimeen lasten kanssa ilman ukkoa.

29

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jewfl-

      Älä anna miehelle ainakaan yhtään rahaa.

      • elätti

        Pakkohan sen syödä on, ruuastaki valittaa silti. Yleis tyytymätön tyyppi. Tekis mieli pistää pihalle, ollut jo monen monta kertaa mielessä. Mutta vetoaa aina tunteisiin, haukkuu mua kylmäksi tunteettomaksi jos teen niin, kodinrikkoja, lapset kärsii kun erotaan... ne alkaa oireileen jne jne. Isänä on kyllä hyvä lapsille, viettää paljon aikaa lasten kanssa. Oikeestaan melkein ainut ilonaihe lapset hänelle.


      • olkoon ilman
        elätti kirjoitti:

        Pakkohan sen syödä on, ruuastaki valittaa silti. Yleis tyytymätön tyyppi. Tekis mieli pistää pihalle, ollut jo monen monta kertaa mielessä. Mutta vetoaa aina tunteisiin, haukkuu mua kylmäksi tunteettomaksi jos teen niin, kodinrikkoja, lapset kärsii kun erotaan... ne alkaa oireileen jne jne. Isänä on kyllä hyvä lapsille, viettää paljon aikaa lasten kanssa. Oikeestaan melkein ainut ilonaihe lapset hänelle.

        Ei sen ole pakko syödä. Sano sille, että ostaa tästä lähin omilla rahoillaan ruoat. Aikuisen ihmisen kuuluu osata huolehtia itsestään.


      • Palle1
        olkoon ilman kirjoitti:

        Ei sen ole pakko syödä. Sano sille, että ostaa tästä lähin omilla rahoillaan ruoat. Aikuisen ihmisen kuuluu osata huolehtia itsestään.

        Sama neuvo, kun sukupuolet on toisinpäin?


      • perhe on yhteinen ty
        Palle1 kirjoitti:

        Sama neuvo, kun sukupuolet on toisinpäin?

        Tottakai. Jos toinen ei tee töitä, hoida kotia ja lapsia, niin miettiköön ominaan mistä ruokansa hankkii.


      • Palle1
        perhe on yhteinen ty kirjoitti:

        Tottakai. Jos toinen ei tee töitä, hoida kotia ja lapsia, niin miettiköön ominaan mistä ruokansa hankkii.

        Eihän tuossa sanottu mitään siitä, ettei hoitais kotia tai lapsia. Päinvastoin, siellä lukee seuraavaa: " Isänä on kyllä hyvä lapsille, viettää paljon aikaa lasten kanssa."


      • perhe on yhteinen ty
        Palle1 kirjoitti:

        Eihän tuossa sanottu mitään siitä, ettei hoitais kotia tai lapsia. Päinvastoin, siellä lukee seuraavaa: " Isänä on kyllä hyvä lapsille, viettää paljon aikaa lasten kanssa."

        Jos isä on kotona alle 3 vuotiaiden lasten kanssa ja saa kotihoidontukea, niin asia on eri. Jos ei ole oikeutettu tukeen niin pitäisi mennä töihin tai yrittää edes etsiä. Ei olla kotona ja odottaa toisen elättävän. Ja täysin samaa mieltä olen, jos kyseessä olisi nainen.


    • elätä vaan luuseria

      avioliittolaki. Joten kusessa oot tuon ukon kanssa kurkkuasi myöten. Voit jopa erotilanteessa joutua maksamaan ex ukolle elatusapua, että tulee toimeen.

      4 LUKU
      Elatus (16.4.1987/411)
      46 § (16.4.1987/411)

      Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

      Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

      Lapsen oikeudesta saada elatusta vanhemmiltaan säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/75).
      47 § (16.4.1987/411)

      Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle 46 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaisesti.

      • vanhaa tietoa?

        Nykyään on olemassa toimeentulotuki, jota tuo mies voi hakea. En tiedä ketään aikuista joka saisi elatusapuja.


      • elätti

        tommostapa en oo ennen kuullutkaan... ymmärsinkö oikein että jos eroamme niin joudun elättään vieläkin miestäni. hah hah. eikö se mee toistepäin, eli häneltä kaivataan lasten elatusmaksuja ja maksukyvyttömyyden vuoksi kela sit maksaa minimi elarit. Eihän semmonen pysty maksaan mitään joka ei itseäänkään pysty elättään. Saatika minä olisin joku velvollinen häntä vielä elättään eron jälkeen...mieluiten otan lapset ja vaihdan maata ku tuota vielä elättään.


      • toimeentulotuessa
        vanhaa tietoa? kirjoitti:

        Nykyään on olemassa toimeentulotuki, jota tuo mies voi hakea. En tiedä ketään aikuista joka saisi elatusapuja.

        Avo-tai avioliitossa otetaan puolison tulot huomioon plus lapsilisät niin että ei välttämättä saa mitään. Elikkä puoliso on elatusvelvollinen.


      • T.A.Sinko
        elätti kirjoitti:

        tommostapa en oo ennen kuullutkaan... ymmärsinkö oikein että jos eroamme niin joudun elättään vieläkin miestäni. hah hah. eikö se mee toistepäin, eli häneltä kaivataan lasten elatusmaksuja ja maksukyvyttömyyden vuoksi kela sit maksaa minimi elarit. Eihän semmonen pysty maksaan mitään joka ei itseäänkään pysty elättään. Saatika minä olisin joku velvollinen häntä vielä elättään eron jälkeen...mieluiten otan lapset ja vaihdan maata ku tuota vielä elättään.

        Elä unohda, että joudut vielä tasinkoakin maksamaan hänelle. :D


      • ilön k
        toimeentulotuessa kirjoitti:

        Avo-tai avioliitossa otetaan puolison tulot huomioon plus lapsilisät niin että ei välttämättä saa mitään. Elikkä puoliso on elatusvelvollinen.

        Ei ole. Kukaan ei pakota laittamaan ruokaa sohvalla makoilevalle luuserille. Tyypillähän on rahaa toisinaan..

        Ja kuka haluaa pysyä liitossa loisen kanssa.


      • olisi mielenkiintois
        toimeentulotuessa kirjoitti:

        Avo-tai avioliitossa otetaan puolison tulot huomioon plus lapsilisät niin että ei välttämättä saa mitään. Elikkä puoliso on elatusvelvollinen.

        Mitähän ne oikeudessa sanoisi, jos nainen kieltäytyy elättämästä aikuista elämäntapaluuseria?


      • USA.
        vanhaa tietoa? kirjoitti:

        Nykyään on olemassa toimeentulotuki, jota tuo mies voi hakea. En tiedä ketään aikuista joka saisi elatusapuja.

        Aivan, ainoastaan Jenkkilässä useimiten hyväpalkkainen mies, joutuu ex muijalle maksaan elatusta ja paljon.


    • Alkaa tinkiin

      Tuossa tilanteessa monet ns. eroaakin. Kummatkin saa yhteiskunnan tukia enemmän asuessa eri osoitteissa.

      Peruspäivärahalla ei paljoa juhlita ja jos ukko elää samaan tyyliin niin kannattaa laittaa se ulkoruokintaan ja katsokoon sitten mitä sillä rahalla saa. Sillä ei saa kuin ruuan, taloustavara, puhtaus, kännykkä, netti ja vähäiset vaatemenot. Se ei riitä kuin välttämättömiin perustarpeisiin.

    • elätti

      joo perupäivärahalla elintasoa tippuu roimasti, ei se riitä mihinkään nykyään, saati että 3 lasta pitäs elättää. Yhteiskunta tukee enempi yh perheitä kuin pienituloisia perheitä. Yh:t saa asumistuet ja elarit, päivähoidosta tartte ees maksaa jne. Mies ei varmasti tule hakeen toimeentulotukea, mun tehtäväksi jää kaikki paperisota jos niin menee. Raskasta elää lapsen tasolle jääneen ison äijän kans. Kauaa en tuu enää kyllä katsoonkaan tätä... Muuten ihan hyvä isä jne. kotitöitä tekee, osallistuu lasten juttuihin. Mutta synkkä pilvi tää elantoon osallistuminen hänellä.

      • kollio

        Ette varmaan ole menneet yhteen rahasta vaan rakkaudesta vai olisiko se toisinpäin?
        Jos puoliso on työtön, ilmeisesti hänet pitää lempata ulos, että saa paremman toimeentulon,,,,,,,voi vittu mikä näitä apinoita vaivaa tässä yhteiskunnassa?


    • elätti

      ollaan rakkaudesta menty aikoinaan yhteen. Mutta työttömyys ja toimeentulo ongelmat varjostaneet perhe-elämää jo pidemmän aikaa. Oishan sitä joskus voinut panostaa ja kouluttaa itsestään jotain, et pääsis töihin ja palkoille. Ei sitä kukaan puolesta voi niin paljon tehdä, lukea ammattia ja käydä hakeen työpaikkaa. Itse sitä on meikäläinenki joutunut kouluttaan joskus itsensä ja puskeen töissä vaan eteenpäin. Ei olla rahasta yhteen aikoinaan menty, oltiin köyhiä ku kirkon rotat. Itse luin ammattia ja tää ukko on käyny vähän sitä sun tätä, mitään ei oikeen kunnolla. Aika lyhyt pinna ollut aina, liekkö jokin asteinen häiriö ja masista varmaan tästä mukana tullu. Mutta harmittaa tuo kyvyttömyys, onhan monet itsensä pahemmastaki suosta nostaneet.

      • minävaan

        Vakka kantesa valitsee.


    • piparminttu

      Ei voi olla totta, rahan takiakko sinä hänet otit. Ei se onni olekiinni siitä rahasta. Toisen arvostus ja rakastaminen sen onnen tekee. Sittenkö kelpais jos sulle tois tukun seteleitä joka päivä.

      En tiedä ootteko naimisissa vai avopari. Mutta niin myötä kuin vastameässäkin.

      • efghj

        Kuule kyllä siihen väsyy, jos yksin yrittää haalia perheen toimeentuloa kasaan ja toinen vaan loisii ja marisee.
        Rakkaus lentää väkisin ikkunasta pihalle vaikka sitä olisi kuinka ollut yhteen mentäessä.

        Tilapäinen työttömyys tai sairaus on asia erikseen, mutta jos toinen ei halua edesyrittää vaan jää tieten tahtoen elätiksi niin ei sellaista jaksa katsoa. Eikä edes tarvi.

        Meillä oli joskus sama tilanne kuin aloittajalla. Minä maksoin ihan kaiken, ruoan, asumisen, vaatteet, kaikki lasten kulut, auton kulut. Kävin töissä ja hoidin kaikki kotityöt yksin.
        Mies vain oli siinä ja kaikki hoitui. Minä lakkasin rakastamasta sitä miestä, mutta pakko kysyä sinulta piparminttu: Rakastiko se mies minua? Eikö ennemmin käyttänyt hyväkseen?
        Minä otin eron ja jäin asuntovelalliseksi kolmen lapsen yksinhuoltajaksi. Ei siinä ollut vaihtoehtoja.


      • piparminttuli
        efghj kirjoitti:

        Kuule kyllä siihen väsyy, jos yksin yrittää haalia perheen toimeentuloa kasaan ja toinen vaan loisii ja marisee.
        Rakkaus lentää väkisin ikkunasta pihalle vaikka sitä olisi kuinka ollut yhteen mentäessä.

        Tilapäinen työttömyys tai sairaus on asia erikseen, mutta jos toinen ei halua edesyrittää vaan jää tieten tahtoen elätiksi niin ei sellaista jaksa katsoa. Eikä edes tarvi.

        Meillä oli joskus sama tilanne kuin aloittajalla. Minä maksoin ihan kaiken, ruoan, asumisen, vaatteet, kaikki lasten kulut, auton kulut. Kävin töissä ja hoidin kaikki kotityöt yksin.
        Mies vain oli siinä ja kaikki hoitui. Minä lakkasin rakastamasta sitä miestä, mutta pakko kysyä sinulta piparminttu: Rakastiko se mies minua? Eikö ennemmin käyttänyt hyväkseen?
        Minä otin eron ja jäin asuntovelalliseksi kolmen lapsen yksinhuoltajaksi. Ei siinä ollut vaihtoehtoja.

        Minä en voi ymmärtää teitä naiset. Hyvin harvassa perheessä rahaa on yllinkyllin mitä mättää taivaan tuuliin. Miksi alunperin otitte vastuuttoman miehen, eiköhän toi ole ollu luuseri aluperinkin. Jos työtä vieroksuvan ottaa pulisokseen niin sitten kärsii.

        Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ei yhteiselämä mene noin. Ei sen vuoksi lakata rakastamasta jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi ja rahat ei riitä. Elämä ei ole ruusulla tanssimista sen tiedän minäkin. Uskon ja puhun kokemuksesta että kun muistetaan rakstaa toisiamme ja tukea toisiamme parisuhteessa niin ne vaikeudetkaan ei tunnu ylipääsemättömältä.

        Jos nykyisin erotaan sen takia että elämä potkii päähän niin voi kauhistus, on sitten eroja tulossa aika hurja määrä lisää sillä olemme todella suuren laman kynnyksellä tällä hetkellä. Rahavaikeudet tulee olemaan arkea suurelle osalle tavallista duunaria. Ja vähän koulutetumpaakin osaa.


      • ehkä toisin
        piparminttuli kirjoitti:

        Minä en voi ymmärtää teitä naiset. Hyvin harvassa perheessä rahaa on yllinkyllin mitä mättää taivaan tuuliin. Miksi alunperin otitte vastuuttoman miehen, eiköhän toi ole ollu luuseri aluperinkin. Jos työtä vieroksuvan ottaa pulisokseen niin sitten kärsii.

        Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ei yhteiselämä mene noin. Ei sen vuoksi lakata rakastamasta jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi ja rahat ei riitä. Elämä ei ole ruusulla tanssimista sen tiedän minäkin. Uskon ja puhun kokemuksesta että kun muistetaan rakstaa toisiamme ja tukea toisiamme parisuhteessa niin ne vaikeudetkaan ei tunnu ylipääsemättömältä.

        Jos nykyisin erotaan sen takia että elämä potkii päähän niin voi kauhistus, on sitten eroja tulossa aika hurja määrä lisää sillä olemme todella suuren laman kynnyksellä tällä hetkellä. Rahavaikeudet tulee olemaan arkea suurelle osalle tavallista duunaria. Ja vähän koulutetumpaakin osaa.

        Jotenkin tuntuu, että käsität väärin. Ihminen voi joutua työttömäksi tai tulla työkyvyttömäksi, eikä sille voi mitään. Minusta kysymys kuitenkin oli ihmisestä, jota ei kiinnosta kouluttautua eikä hankkia töitä. Hän ei jää myöskään hoitamaan lapsia kotiin, joka olisi mielestäni hyvä syy olla kotona. Jos toinen joutuu maksamaan kaiken tai tekemään kaiken, niin ei sitä jaksa. Silloin tuntee itsensä hyväksikäytetyksi.

        Minun ex-ukko oli ns. elämäntapaloinen. Nuorena kun opiskelin, en edes huomannut asiaa, koska itselläkään ei rahat tahtoneet riittää. Yhteen väliin hän jopa teeskenteli menevänsä töihin. Minä maksoin kaikki kulut äitiyspäivärahasta ja kotihoidontuesta. Pakko oli ettei olisi tullut häätöä. Lapsia hän ei hoitanut, vaikka oli itse halunnut ne. Sitten sain töitä. Minä aloin huomata, ettei meidän tekemät asiat olleet tasapainossa. Minä kävin töissä, vein lapset tarhaan, tein ruoat ja siivosin. Hän pelasi pleikkaa sillä aikaa koko päivän. Tämä siitä huolimatta, että kyseessä oli jo kolmikymppinen mies, ei teinipoika :(

        Hän ei varmaan vieläkään tajua miksi jätin hänet. Löysin myös pian netistä uuden miehen, jonka kanssa olen ollut jo 8,5 vuotta. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Ex ei maksa elatusmaksuja. En tosin koskaan ollut niin lapsellinen, että olisin ajatellutkaan hänen haluavan elättää lapsia :( Hän elää kituuttaa toimeentulotuella, koska työllisyystoimenpiteet eivät kiinnosta, eikä hänellä niin ollen ole oikeutta päivärahaan. Lapsia hän ei suostu tapaamaan usein. Tapaamiset hän haluaa aina minun kotiini, ei omaansa. No se sopii. Hänen asuntonsa, kun on sikolätti. Mutta jos televisiosta tulee urheilua tai esim. sataa vettä hän ei tule. Hän ei myöskään tule, jos rahat ovat lopussa, koska hän kulkee bussilla tuon kolme kilometriä, eikä ainakaan kävele..Että semmoista.


      • efghj
        piparminttuli kirjoitti:

        Minä en voi ymmärtää teitä naiset. Hyvin harvassa perheessä rahaa on yllinkyllin mitä mättää taivaan tuuliin. Miksi alunperin otitte vastuuttoman miehen, eiköhän toi ole ollu luuseri aluperinkin. Jos työtä vieroksuvan ottaa pulisokseen niin sitten kärsii.

        Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ei yhteiselämä mene noin. Ei sen vuoksi lakata rakastamasta jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi ja rahat ei riitä. Elämä ei ole ruusulla tanssimista sen tiedän minäkin. Uskon ja puhun kokemuksesta että kun muistetaan rakstaa toisiamme ja tukea toisiamme parisuhteessa niin ne vaikeudetkaan ei tunnu ylipääsemättömältä.

        Jos nykyisin erotaan sen takia että elämä potkii päähän niin voi kauhistus, on sitten eroja tulossa aika hurja määrä lisää sillä olemme todella suuren laman kynnyksellä tällä hetkellä. Rahavaikeudet tulee olemaan arkea suurelle osalle tavallista duunaria. Ja vähän koulutetumpaakin osaa.

        No selvennyksenä vielä: Tuo luuseri ei suinkaan ollut työtön. Hän oli yritäjä.

        Aika ja rahat meni yrityksen pyörittämiseen. Kotona ei tarvinut osallistua sen enempää rahallisesti kuin muutenkaan.
        Oikean karvansa näytti vasta papin aamenen jälkeen. Kyllä nämä osaa esittää kunnollista.

        Minä elän rahavaikeuksien kanssa mieluummin yksin kuin hyväksikäyttäjän kanssa.

        Rakkaus loppuu ihan varmasti jos sitä käytetään väärin. Ei se riitä jos toinen rakastaa ja toinen ottaa kaiken vastaan itsestäänselvyytenä. Suhteesta ja perheestä huolehtiminen kuuluu molemmille.


    • elätti

      ollaan aviopari. Välitän miehestäni, ehkä tää suhde on erikoinen. Hänessä hyviäkin puolia olemassa toki. Mutta tää on aika raskasta, koko taloudellinen vastuu lepää minun harteilla. Ja toinen yrittää ja epäonnistuu toistuvasti. Sen ymmärtäis jos tilapäisesti olisi vaikka työtön tai sairas, ja palautuis työelämään. Henkinen paine kuitenkin mulla, miksei hänellä? Välillä stressaa, mut siinäpä se sitten taas on.

      • piparminttuli

        Mieti asiaa toisinpäin. Kuinka moni mies kantaa vastuun taloudesta kokonaan, vaimo on kotona ja leikkii rouvaa. Käännäppä asia toisin päin . Jos sinä olisit miehesi tilassa olisit käyny kaiken sen läpi epäonnistumisineen kaikkineen. Olisikko oikein että mies nakkaisi sinut ulos, pitäs lapset ja kodin. Sanois vain ettei henkinen paine kestä.

        Joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä entäpä jos se olisinkin minä.


    • Avioliitto on sikaa

      Joo ei olis avioliittoon kannattanut mennä, koska siinä on toi puolison elatusvelvollisuus. Mä laittaisin kyllä nyt menemään hakemuksen yhteiselämän lopettamiseksi ja sitte auttaisin ukkelia etsimään jonkun yksiön ja täyttämään hakemuksia. Toki teillä on sitten edessä tappelu lasten elatuksesta ja tapaamisista, 3 lapsen kanssa ei oikein yksiössä pärjää. Tai pärjää, mutta lapset ei sinne kohta halua mennä kun on tukalan ahdasta.

    • jhgklöö

      iguöuo,hj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe