Toimeentulotuen päätös

dssaddasads

Eli hain toimeentulotukea pari viikkoa sitten ja netissä lukee, että "toimeentulotukipäätös saatava seitsemässä arkipäivässä", mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Yli 7 arkipäivää on mennyt, rahoja ei näy, mitään postia ei ole tullut, kukaan ei ole soittanut, eli pitääkö minun soitella sossuun saadakseni tietää, että tuleeko sitä rahaa vai ovatko tehneet syystä tai toisesta kielteisen päätöksen? Vai pystynkö jotain muuta kautta asian selvittämään?

Alkaa tuo vuokranmaksupäivä olemaan jo sen verran lähellä, että pakko tässä olisi jotain vastauksia saada.

16

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvova

      Soita ja kysy. Selvintä niin.

    • 20+12

      mee töihin ni ei tartte soitella ja kysellä mitään

    • soita sinne

      Sun pitää ehdottomasti soittaa sinne, siis sossuun.. Lain mukaan tosiaan pitää käsitellä 7 arkipäivässä, mutta käytännössä sitä päätöstä että rahoja että päätöstä voi joutua odottamaan vaikka sitten 15-30 päivää siis kuukauden. Vielä enemmän jos et soita sinne. Ajattelevat, että asialla ei ole yhtään kiire jos et soita. Muutenkin heillä tapana vitkutella noiden päätösten kanssa.

    • näinpäin

      ottaa käsittelyyn 7 arkipäivän aikana. no sehän voi tarkoittaa myös sitä, että sinulle on lähetetty selvityspyyntö jostain liitteistä. Oletko osoitteessasi vai ulkomaanmatkalla?

    • tahallista haittaa

      "ottaa käsittelyyn 7 arkipäivän aikana"
      VÄÄRIN
      Päätös ON TEHTÄVÄ. Ei tuossa päätöksen teossa päivätolkulla pitäisi mennä, tahallista vetkuttelua ja viivyttelyä joka johtuu kahvihuoneessa loisimisesta. Persheelle pitäisi sossun ämmiä potkia ja kunnolla.

      "Muussa kuin kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P14a

      • kiusantekoa

        Minulla on monta kertaa ollut erittäin myöhässä sekä päätös että rahat. Rahat tulevat tosin nopeammin jos päätöskin on tehty. Ei ole puuttunut kertaakaan mitään liitteitä, en ole ollut kertaakaan matkoilla ja itseasiassa en ole pahemmin edes ulkonakaan liikkunut. Sossun puolelta sen sijaan eivät ole palauttaneet aina liitteita takaisin. Mihinköhän ovat menneet? Tahallista kiusantekoa ja haittaa, jotta ei saisi maksettua vuokraa ajoissa.


    • työtyötyö

      No mene töihin, niin jo tulee vuokratkin maksettua ajoissa.

      • Kyhjöttää

        Samoin voisi sanoa sinulle, mene itse sinne sorvisi äärelle .. jäisi sinullekin vähemmän aikaa ihmisille vittuiluun.


      • ...

        Mitä jös työnantaja ei halua palkata töihin?


    • Sos.min.sivuilla

      Jos maanantaina viet hakemuksen, viimeinen päivä päätöksen tekoon on seuraavan viikon keskiviikko, ellei välissä ole esim. arkipyhiä.

    • Etujen poljentaa

      Vai että seitsämässä päivässä?? Minä olen ammattiliiton jäsen ja jouduin työn pätkäluonteisuuden vuoksi työttömäksi kahdeksi kuukaudeksi. Olen hakenut ansiopäivärahaa liitoltani ja nyt tuli KOLME viikkoa hakemisesta täyteen eikä päivärahoja kuulu.(yötön olen ollut 7 VIIKKOA!!!!) Olen soittanut asiasta jo kaksi kertaa ja aina vedotaan jonoihin.

      Kysynkin: Onko minulla oikeus vaatia vahingonkorvausta, koska minulla on kolme lasta ja tämä ansiopäiväraha viipyy ja viipyy. Laskuihin alkaa raksuttamaan viivästyskorko eilisestä päivästä.

      Kenen kautta voin vaatia vahingonkorjvausta?

      • ...

        "Muutos päätökseen tai toiminnasta valittaminen:
        Jos asiakas on tyytymätön saamaansa palveluun tai kohteluun, hän voi kääntyä sosiaaliasiamiehen puoleen. Sosiaaliasiamies neuvoo oikeuksista ja auttaa asian korjaamisessa. Sosiaaliasiamieheen voi olla yhteydessä internetissä kansalaisten sähköisessä asiointipalvelussa suomi.fi -asiointitilillään lähettämällä ja vastaanottamalla viestejä. Sosiaaliasiamiehen muut yhteystiedot saa myös kunnan puhelinkeskukselta, neuvonnasta, sosiaalivirastosta, kunnan Internet-sivulta tai puhelinluettelosta.[44]

        Muutoksenhakupyynnön voi tehdä päätöksen mukana yleensä toimitettavalla muutoksenhakulomakkeella, joka on lähetettävä tietyn ajan kuluessa päätöksen teosta.

        Mikäli asiakas kokee saamansa kohtelun olevan lain vastaista, saa tietoa oikeuksista sosiaaliasiamieheltä ja ilmaista lainopillista neuvoa julkisesta oikeusavusta.

        Lain vastaista tai epäasiallista kohtelua saanut voi kannella:

        oikeuskanslerille tai
        eduskunnan oikeusasiamiehelle tai
        aluehallintovirastoon tai
        asiaa hoitaneen viranhaltijan esimiehelle."

        (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki)

        Katso myös esim. http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/valittaminen



        Käytännössä siis ensin sille käsittelijälle, siitä sitten käsittelijän esimiehelle, siitä sitten aluehallintovirastoon jne. Aluehallintovirastoon varmasti voi kannella myöhästelystä.


      • 7+6

        Ammattiliitto ei ole sossu. Ne tekevät päätöksensä omaan tahtiin ja yleensä siihen ensimmäiseen päätökseen menee minimissään 2 viikkoa. Ja sitähän voi hakea vasta jälkikäteen eli kun ensin olet ollut työttömänä minimissään 2 viikkoa, niin sitten vasta haet ja taas menee pari viikkoa ennen päätöstä. Itse jäin 1.6. työttömäksi ja laitoin hakemuksen 1.7. kun olin ollut kuukauden työttömänä ja päätöksen ja rahat sain pari viikkoa sitten. Ihan hyvin pärjäsin lopputilin turvin, mutta tuollaisessa parin kuukauden työttömyydessä (lomautuksessa?) voi asiat mennä vähän toisin.

        Joka tapauksessa 7 päivän vaatimus koskee siis toimeentulotukea ja on ihan eri asia kuin ansiosidonnainen työttömyyskassasta tai peruspäiväraha/työmarkkinatuki kelasta.


      • sossulle "pataan"
        ... kirjoitti:

        "Muutos päätökseen tai toiminnasta valittaminen:
        Jos asiakas on tyytymätön saamaansa palveluun tai kohteluun, hän voi kääntyä sosiaaliasiamiehen puoleen. Sosiaaliasiamies neuvoo oikeuksista ja auttaa asian korjaamisessa. Sosiaaliasiamieheen voi olla yhteydessä internetissä kansalaisten sähköisessä asiointipalvelussa suomi.fi -asiointitilillään lähettämällä ja vastaanottamalla viestejä. Sosiaaliasiamiehen muut yhteystiedot saa myös kunnan puhelinkeskukselta, neuvonnasta, sosiaalivirastosta, kunnan Internet-sivulta tai puhelinluettelosta.[44]

        Muutoksenhakupyynnön voi tehdä päätöksen mukana yleensä toimitettavalla muutoksenhakulomakkeella, joka on lähetettävä tietyn ajan kuluessa päätöksen teosta.

        Mikäli asiakas kokee saamansa kohtelun olevan lain vastaista, saa tietoa oikeuksista sosiaaliasiamieheltä ja ilmaista lainopillista neuvoa julkisesta oikeusavusta.

        Lain vastaista tai epäasiallista kohtelua saanut voi kannella:

        oikeuskanslerille tai
        eduskunnan oikeusasiamiehelle tai
        aluehallintovirastoon tai
        asiaa hoitaneen viranhaltijan esimiehelle."

        (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki)

        Katso myös esim. http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/asiakkaanoikeudet/valittaminen



        Käytännössä siis ensin sille käsittelijälle, siitä sitten käsittelijän esimiehelle, siitä sitten aluehallintovirastoon jne. Aluehallintovirastoon varmasti voi kannella myöhästelystä.

        "Käytännössä siis ensin sille käsittelijälle, siitä sitten käsittelijän esimiehelle, "
        Tuossa hieno teroria joka ei käytännössä toimi ollenkaan. Jokainen ym. taho sosiaaliasimiehen säestämänä kertoo että kaikki on mennyt ihan lain mukaan vaikka olisi millaiset aukottomat ja kirjalliset todisteet heitä vastaan, jos yleensä vaivautuvat vastaamaan ollenkaan. Kiistävät jopa oman isoäitinsä olemassaolon jos sitä heiltä kysyy, joten sitä ei kannata kysyä. Tuo on normaali virheenkäsittelymenetelmä sossussa ja muissakin virastoissa. Tuolla pyritään lainnistamaan se joka edes uskaltaa asettaa viranomaistoiminnan kyseenalaiseksi.

        " siitä sitten aluehallintovirastoon jne. Aluehallintovirastoon varmasti voi kannella myöhästelystä."
        Aluehallintovirastolle kannattaa tehdä kantelu myöhästymisistä ja toimistossa hvaituista puutteista (esim. puuttuva rekisteriseloste) sekä huonosta kohtelusta yms. aina. Sossu joutuu selittelemään kirjallisesti tekemisiään ja/tai tekemättä jättämisiään, varsin hauskaa luettavaa nuo lausunnot joille jopa moni satukirjailia on kateeellinen.


      • 0hm0

        Olisit hakenut kassasta ja sitä ennen sossusta.


    • kuopiossanäin

      Joo ei ne ikinä missään 7 päivässä tule, mä sain kesäkuun tuen 26.6 eli reilusti yli 3 viikkoa myöhässä! Ja ajoissa laitoin hakemuksen, toukokuun 19. päivä.¨

      Onneks oli sen verran rahaa tilillä että sain kaikki maksettua.

      Sitt kun mä valmistun ammattiini nii katotaan onko soskun tädeillä hauskaa ku viivytän niitten lääkärin vastaanottoaikaa ikuisuuksilla...!!! No ei vaineskaan, en oo niin lapsellinen vaikka vähän tekis mieli olla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe