Neutraaliin sävyyn kirjoitettua mutta erittäin painavaa asiaa.
http://www.aviastar.fi/tapaus-lennuklubi/
Asiallista tekstiä
25
404
Vastaukset
- Lukija346546426
Painavaa vain kirjoittajan oman agendan, eli laskuvarjotoiminnan kaupallistamisen näkökulmasta. Kirjoituksessa ei mm. oteta mitenkään kantaa väitettyihin vakaviin turvallisuuspuutteisiin AN-toiminnassa.
Tosin turvallisuusriskit ovat myös hyppytoiminnassa isot, ja sopii olettaa, että näitä riskejä piilee epämääräisessä kerhotoiminnassa runsaasti. Saa nähdä mitä Jämin onnettomuuden tutkinnassa selviää... Ehkä koko hyppytoiminta olisi siirrettävä kaupallisilletoimijoille? - hyppysimo
Kaupalliset toimijat eivät tällä hetkellä tarvitse lainkaan lentotyölupaa ja yksi pilotti riittää vaikka kyydissä olisi yli 10 hyppääjää.
Mun mielestä kaupallinen toiminta ei tällä hetkellä ole yhtään sen turvallisempaa kuin kerhoissakaan. Pelkkä ansiolentolupakirjan vaatiminen koneen pilotilta ei tuo vielä lisäturvaa. Euroopassa on viimeisen vuoden aikana tapahtunut 3 vakavaa laskuvarjohyppylento-onnettomuutta. Näissä on kuollut yli 30 hyppääjää. Kahdessa onnettomuudessa on ollut kyse tyyppihyväksytystä koneesta ja pilotista jolla on ollut ansiolentoihin oikeuttava lupakirja.
Olisi korkea aika viedä kaupallinen hyppylentäminen samalle turvallisuustasolle kuin muukin kaupallinen ilmailutoiminta. Ei ole mitään perusteita miksi hyppylentämisessä voidaan mennä alemmalla vaatimustasolla.- 69janne
Oikeassa on hyppysimo. Ei tandemit kuulu kerhojen harrastepilottien kyytiin.
- 69janne
Tosiaan on hyppkone onnettomuuksia ollut mutta eii näitä experimental hyppykoneita ole ollut kuin aivan muutama koko maailmassa. Näille compeille on kai tapahtunut kaksi pahaa onnettomuutta eli kolmannekselle kai kaikista siinä käytössä olleista koneista?
Ei ole hyppylentäminen mitään turvallista. Sen nyt tietää jokainen joka on suomalaistenkin hyppykerhojen koneeissa istunut. - tieto14
69janne kirjoitti:
Oikeassa on hyppysimo. Ei tandemit kuulu kerhojen harrastepilottien kyytiin.
Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.
- TietoV
tieto14 kirjoitti:
Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.
"hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne"
Aamen! Saammeko lukea näistä taidoista vielä OTKES:n raportista? - riku6
tieto14 kirjoitti:
Niin tämä firmahan on kylläkin jäänyt kiinni kaupallisten lentojen lentämisestä PPL-pilotilla. Ja tuo CPL/PPL -pilottien ero hyppytoiminnassa on sitten kyllä aivan oma juttunsa, ei se CPL-lappu mitään takaa eikä opeta hyppylentämistä vaan ratkaisevaa on taidot ja asenne. Joita harrastuspuolelta kyllä löytyy kun hommaa tehdään antaumuksella eikä vain siksi, kun ei ole bussikuskiksi vielä päästy pätevämpien viedessä ne hommat.
Tällä firmallahan taitaa olla riveissään niitä bussikuskeja useampiakin että ei taida kyllä oikein osua toi sun kritiikkis. Kyllä on hemmetin kateellista porukkaa. Mikä siinä niin ahdistaakin kun joku yrittää vähän viedä näitä hommia suomessa eteenpäin? Ja tekee sen vielä kunnolla. Olisi turussa edelleenkin se jatkuvasti remontissa oleva cessna hyppy koneena ilman Siimestä.
- sivu
Siellä pasin rakkikoira taas huutelee yksisilmäisiä päättömyyksiä, kun oma bisnes huojuu ja vituttaa kun kerhot menevät kaikkien sääntöjen mukaan. Kun vuosien yrittämisestä huolimatta ei ole onnistunut saamaan monopolia hyppylentämiseen niin pitää joka käänne koittaa käyttää hyväkseen oman agendan ajamiseen. Ko firma kääntää takkia joka asiassa nopeammin kuin väyrynen. Koittivat saada lupaa lentää experimentalilla kaupallisesti ja kun lupaa ei tullut niin alkoi rummutus tyyppihyväksyntäturvallisuus bullshitistä.
- bisnes vai ei
Jos joku lentolupakirjan omistava vuokraa lentokoneen ja kerää koneen täyteen porukkaa. Sitten käydään heittämässä keikka ja jokainen maksaa osansa kuluista. Onko laitonta ja miten eroaa Lennuklubin toiminnasta?
- P Ilotti
jos....
a) lentäjä ei omista lentokonetta suoraan tai bulvaaninsa kautta
b) se lentäjä ei ilmeisesti tee lentoa ansaitakseen itselleen elantoa
c) lentokone on lentokelpoinen ja sillä on lup ailmailuun Suomessa
d) lentäjällä on lentolupakirja jolla saa lentää sitä konetta
e) lentäjä maksaa kolmannelle osapuolelle 1/n -osan lentokoneen vuokrasta ja liikennöimismaksusta
niin sen kuin lentävät.
Mutta jos lentäjä jatkuvasti kokoaa tällaisia porukoita tai pitää yleisesti tarjolla tällaista "palvelua" jossa matkustaja tosiasiassa mieltää ostavansa kaupallisen lentokuljetuksen, ei kyse ole enää "kustannusten jakamisesta" vaan jostakin muusta. Ja se jokin muu saattaa olla vastoin lakia ja määräyksiä. - Fakiiri Petteri
P Ilotti kirjoitti:
jos....
a) lentäjä ei omista lentokonetta suoraan tai bulvaaninsa kautta
b) se lentäjä ei ilmeisesti tee lentoa ansaitakseen itselleen elantoa
c) lentokone on lentokelpoinen ja sillä on lup ailmailuun Suomessa
d) lentäjällä on lentolupakirja jolla saa lentää sitä konetta
e) lentäjä maksaa kolmannelle osapuolelle 1/n -osan lentokoneen vuokrasta ja liikennöimismaksusta
niin sen kuin lentävät.
Mutta jos lentäjä jatkuvasti kokoaa tällaisia porukoita tai pitää yleisesti tarjolla tällaista "palvelua" jossa matkustaja tosiasiassa mieltää ostavansa kaupallisen lentokuljetuksen, ei kyse ole enää "kustannusten jakamisesta" vaan jostakin muusta. Ja se jokin muu saattaa olla vastoin lakia ja määräyksiä.Jaha, Tähtinen on täällä taas. Samalla agendalla kuin ennenkin. Mistäs sinä tiedät mitä lennolle tulija mieltää? Ajatustenlukijako olet? Selvänäkijä? Näit korteista tai kristallipallosta? Teenlehdistä?
- P Ilotti
Fakiiri Petteri kirjoitti:
Jaha, Tähtinen on täällä taas. Samalla agendalla kuin ennenkin. Mistäs sinä tiedät mitä lennolle tulija mieltää? Ajatustenlukijako olet? Selvänäkijä? Näit korteista tai kristallipallosta? Teenlehdistä?
Kiitän kohteliaasta kommentista. Oletko tullut ajatelleeksi. Että sinun kannattaisi tehdä jotskin krooniselle kiihtymyksellesi.
Ajatus lennon mieltämisestä kaupalliseksi kuljetukseksi tulee viranomaisten suunnalta. Heidän teenlehdistään.
Haastan sinun nyt muotoilemaan kysyjälle mielestäsi korrektin vastauksen. Ole hyvä. Odotamme innolla.
- aivopieru
Melkoinen aivopieru tuo kirjoitus, se tiivistyy ajatukseen jossa kaupallinen palvelu on huono ja kyseenalainen paitsi jos sen järjestää kirjoittaman edustama taho, tällöin kaupallisuus takaakin turvallisuuden ja kaikki muut hyvät puolet.
- risto-irmeli
Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.
- äly hoi!
risto-irmeli kirjoitti:
Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.
Asiassa on kaksi puolta, toinen on tuo toiminnan mahdollinen/ilmeinen kaupallisuus.
Näkökulma lienee saatttu viranomaisten tietoon ja he ovat tehneet tai tulevat tekemään omat johtopäätöksensä. Ilmeisesti tuota pidetään määräyste/normien/asetusten/lainsäädännön puolesta ok toimintana.
Siksi ihmetyttää miksi joku haluaa kusta muiden muroihin.
itse en ainakaan tuonhenkiseltä yritykseltä ostaisi mitään palveluja.
Vai pitäisikö ottaa sama asenne ja tehdä kaupallisista toimijoista kuukausittain kyselyjä verottajalle siinä hengessä että kaikki ei nyt varmaan olekaan OK? - Keynes
risto-irmeli kirjoitti:
Tuo laskuvarjoporukka on pääasiassa ihan fiksua mutta kyllä nyt on muutama mätämuna joukossa jotka meinaavat pilata koko porukan maineen. Se että kerhoissa touhutaan ties mitä ja tandemeita myydään polttariporukoille ja muille maallikoille tarkoittaa vain sitä että ensimmäisen kolahduksen jälkeen on pelit pelattu ja vastuullisia aletaan etsimään. Siksi onkin erikoista seurata miten skyexperiencen täysin asiasta käymä keskustelu yritetään leimata ahneudeksi. Siimeksen firmasta on tullut parissa vuodessa ulkomaan vientiä tekevä lentoyritys samalla kun kaikki muut rypevät. Kannattaisi muuten kerhoissakin miettiä että miten siitä harrastuksesta jää vielä tuleville polvillekin jotakin.
On hyvä muistaa että ko. yrityksellä on toistaiseksi omalla alallaan tosiasiallinen monopoliasema. Tilanne muuttuu aivan erilaiseksi sillä hetkellä kun oikea kaupallinen kilpailu alkaa. Silloin alkaa kustannusjahti eikä ole enää lainkaan varmaa että turvallisuustaso säilyy.
Esimerkkiä voi hakea vaikkapa matkustajalentoliikenteestä erityisesti potkurikonekalustolla (Colgan jne). Näkyy myös muilla kilpailluilla aloilla.
- hyppyveikko
Kaupallisen toiminnan kautta toiminta laajenee ja koskettaa isompaa joukkoa ihmisiä. Tässä joukossa on yhä vaikeampi yksittäisen hyppääjän (=asiakas) arvioida toiminnan turvallisuutta. Kerhotoiminnassa on omat rajoitteensa ja lähtökohtaisesti "asiakas", eli jäsen, kykenee tunnistamaan toimintaan liittyvät riskit.
Nyt kun kaupallinen toimija mainostaa mm tandemhyppyjä ja käyttää turvallisuutta markkinointikeinona, niin olisi toivottavaa että turvallisuuden eteen olisi todellakin tehty kaikki mahdollinen.
Euroopassa on vastaavan tyyppisillä nopea turbiinikone yksi pilotti yhdistelmillä tapahtunut kolme erittäin vakavaa onnettomuutta noin vuoden aikana. Malmin kaupallinen operaattori hommasi juuri "uuden" koneen joka on -60 luvulta. Kone on ainakin kerran vaurioitunut ja sitä on historiansa aikana muuteltu aika paljon.
En mitenkään pysty uskomaan että tämä yritys tekisi kaikkensa turvallisuuden eteen. Tuskin 60 luvulla valmistettua konetta on ostettu turvallisuutta silmälläpitäen, eiköhän siinä ole ollut kyseessä ihan rahan säästö.
Jos turvallisuus olisi 1. sijalla, koneena olisi jokin uudempi, ehkä kaksi moottorinen ja pilotteja olisi myös kaksi.
Anteeksi kauheasti jos loukkasin jotain ja "kusin omiin muroihin".- siipiveikkoEXP
Niin, onhan tuollaiset 60-luvulta periytyvät tyyppihyväksytyt rohjakkeet iso turvallisuusriski. Onnettomuuksiakin sattunut ja porukkaa kuollut.
Kyllä paljon turvallisempi hyppykone saataisiin jos leivottaisiin itse kuttaperkasta just hyppykäyttöön tarkoitettu kone. Laitettaisiin siihen kaikkea kivaa erotiikkaa ja joku outo turpiini nokalle. Sitten lähdettäisiin kavereiden (ja muidenkin) kanssa hyppimään, olisi tosi nastaa kun kun koko lauma voisi roikkua hienon kuttaperkkakoneen peräsimissä ja streevoissa.
Hetkinen... mites se menikään... - salamander5
siipiveikkoEXP kirjoitti:
Niin, onhan tuollaiset 60-luvulta periytyvät tyyppihyväksytyt rohjakkeet iso turvallisuusriski. Onnettomuuksiakin sattunut ja porukkaa kuollut.
Kyllä paljon turvallisempi hyppykone saataisiin jos leivottaisiin itse kuttaperkasta just hyppykäyttöön tarkoitettu kone. Laitettaisiin siihen kaikkea kivaa erotiikkaa ja joku outo turpiini nokalle. Sitten lähdettäisiin kavereiden (ja muidenkin) kanssa hyppimään, olisi tosi nastaa kun kun koko lauma voisi roikkua hienon kuttaperkkakoneen peräsimissä ja streevoissa.
Hetkinen... mites se menikään...Toivottavasti edes itse ymmärrät millaisen typeryyden olet kirjoittanut.
Alkoholin liikakäyttöön löytyy lääkkeitä mutta valuvikaan tekovaiheessa ei oikein löydy. - siipiveikkoEXP
salamander5 kirjoitti:
Toivottavasti edes itse ymmärrät millaisen typeryyden olet kirjoittanut.
Alkoholin liikakäyttöön löytyy lääkkeitä mutta valuvikaan tekovaiheessa ei oikein löydy.Hyppylentoasioissa ne typeryydet on tehty jossain ihan muualla kuin näillä palstoilla. Valitettavasti.
- Aba2
siipiveikkoEXP kirjoitti:
Hyppylentoasioissa ne typeryydet on tehty jossain ihan muualla kuin näillä palstoilla. Valitettavasti.
Pelkkää asiaa Heikkilä kirjoittaa jälleen kerran. Hyppyväen vähälahjaisten kiukutteluun ei voi todeta muuta kuin että se koira älähtää jne.
- Peter y
Toivottavasti viime vuoskymmenellä tulleen lakimuutoksen mukana tuoneet porsaanreiät paikataan mahdollisimman pian.
Nyt on erittäin hämmentävä asia että kun kaikki muu kaupallinen ilmailutoiminta vaatii lentotyöluvan, niin hyppylentäminen ei tarvitse.
Toivottavasti asia saadaan korjattua ennenkuin on taas 10 ruumista savuavassa museokoneessa. - janna4
Hei!! Minä hyppäsin tandemhypyn Jämijärvellä kesällä 2013 omissa polttareissani s koneesta joka oli onnettomuudessa keväällä. Ystäväni olivat hypyn ostaneet minulle ja sain kuulla juhlapäivän aamuna mihin olimme matkalla. Nyt kysyisin että onko tosiaan totta että olen liittynyt johonkin yhdistykseen ennen tätä hyppyä (sillä en itse tällaisesta tiedä enkä ole mitään yhdistystoimintaan liittyvää postia saanut ennen enkä jälkeen) ja että se on ollut ehtona koko hypylle ja että sellaista lentokonetta ei oikeasti muuten edes olisi saanut käyttää???
- museokone
HH tai Siimes siellä kirjoittelee.
Kertoo hyvin vastuuttomasta asenteesta.
- Museobusiness
Alkaa pelottamaan tälläiset toimijat. Heti kun aletaan puhumaan asiasta, eli turvallisuudesta, niin kaikin mahdollisin keinoin yritetään kääntää puhe sivuraiteille.
Mennään sieltä mistä aita matalin jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3095385Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731555Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661456eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1231376Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1091328- 941285
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1301186Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591116- 172938
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15891