HP:n ongelma - herjaa alkuperäistä virtajohtoa pienitehoiseksi

HP mut ei kastike

Osaisiko joku kertoa, mistä johtuu seuraava vika? Käytössäni on ollut 2-3 vuotta HP Envy 17" kannettava. Aika pian takuuajan päättymisen jälkeen tuli ongelmia. Välillä käynnistettäessä tietokoneen näyttö alkaa vipattaa (ylös alas etenkin silloin jos tekee jotain). Ruudun oikeaan alakulmaan tulee musta tietoboksi: HP Smart -verkkovirtalaitteen lähtöteho on liian alhainen tälle tietokoneelle. Saat lisätietoja napsauttamalla tätä.
Ja sitten kun napsauttaa, tulee ruutu: Tietokone on suunniteltu vaihtelemaan suorituskykyä tarpeen mukaan, kun siihen on liitetty normaalia pienemmän kapasiteetin Smart-verkkovirtalaite. Tietokone kuitenkin ylittää liitetyn Smart-verkkovirtalaitteen nimellistehon. Liitä tietokoneeseen suuremman kapasiteetin Smart-verkkovirtalaite. Perässä sitten "kaupallinen tiedote" ja lopuksi: Kiitos, että valitsit HP-tuotteen! (sarkasmia...)
Tämä on outoa, sillä kyseessä on tietokoneen alkuperäinen virtajohto. Kun johdon ottaa irti ja käyttää akulla, ongelmaa ei ole. Mutta akkukin on jo mennyt aika loppuun eikä kestä kuin ehkä vartin. Välillä sitten koneen sammuttaminen, akun irrottaminen tms. poistavat ongelman. Mutta vipattaminen toistuu kuitenkin enemmän kuin puolessa käynnistyksistä.
Onko ongelma yleinen? Miksei tietokone tunnista sen omaa virtajohtoa? Onko vika tietokoneessa vai johdossa? Mikä olisi edullisin ratkaisu ongelman korjaamiseksi?
Muuten kone on ollut ihan asiallinen käytössä. Tosin kuumenemisongelma taitaa olla HP:lle tyypillinen. Vaikka kuinka puhaltelee paineilmalla pölyjä pois, kone kuumenee etulaidan vasemmasta kulmasta tosi kuumaksi lyhyessäkin ajassa. Ja hurinaa pitää kuin viimeistä päivää.

13

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jj4

      Onko sulla siinä 120W verkkolaite, jos on pienempi teho niin se alkaa vilkuttaa näyttöä kuten se tiedotekin kertoi, jos on alkuper liikkeestä ostettu kone niin sulla pitäis olla siinä tuo yo virtalaite.

      Tuo kone kuumenee tuosta vas etunurkasta mutta hyvin toimii siitä huolimatta.
      Mullakin ollut jo n 3v eikä mitään ongelmia ole. Mulla on Intel i5 prossulla.

      Tällä pyörii pelitkin hyvin, ei ole vielä kyykkyyn mennyt :), tosin tuuletin hiukan :)) huutelee mutta sehän kuuluu asiaan.
      Imuroi sieltä alapuolen aukoista tuulettimen kohdalta varovasti; jos on taitoa niin vois avata ja putsata siilin ja ropelin. Netissä on video toimenpiteestä.

      • HP mut ei kastike

        Jep, kuten mainitsin, siinä on tietokoneen alkuperäinen virtajohto, eli siis se mikä tuli paketin mukana, ja se on 120W. Silti herjaa. Mitään korvikejohtoja tms. en ole koneeseen kertaakaan kytkenyt enkä käyttänyt. Aina vain sitä alkuperäistä paketin mukana tullutta, mutta eipä tunnu laite sitä aina hyväksyvän.
        Varmaankin joku tunnistusongelma on koneen virtajohdon kytkennässä, kun sitä herjaa. Korjaukset ovat melkoisen kalliita operaatioita, joten pitänee vaan yrittää tulla toimeen ongelman kanssa.
        Olen samaa mieltä laitteen tehoista muuten, että perusominaisuuksiltaan ja tehoiltaan hyvä kone, mulla kanssa tuo Intel i5.
        Kiitos asiallisista vastauksista.


      • hp-soossi
        HP mut ei kastike kirjoitti:

        Jep, kuten mainitsin, siinä on tietokoneen alkuperäinen virtajohto, eli siis se mikä tuli paketin mukana, ja se on 120W. Silti herjaa. Mitään korvikejohtoja tms. en ole koneeseen kertaakaan kytkenyt enkä käyttänyt. Aina vain sitä alkuperäistä paketin mukana tullutta, mutta eipä tunnu laite sitä aina hyväksyvän.
        Varmaankin joku tunnistusongelma on koneen virtajohdon kytkennässä, kun sitä herjaa. Korjaukset ovat melkoisen kalliita operaatioita, joten pitänee vaan yrittää tulla toimeen ongelman kanssa.
        Olen samaa mieltä laitteen tehoista muuten, että perusominaisuuksiltaan ja tehoiltaan hyvä kone, mulla kanssa tuo Intel i5.
        Kiitos asiallisista vastauksista.

        Ehkä kuitenkin kannattaisi puhua virtalähteestä ( AC/DC adapter) koska johto on pätkä piuhaa.


    • tölkki

      saattaa tehdä kuolemaa tuo kone. HP laatu ei ole ikinä vakuuttanut ainakaan minua.

    • jj4

      No koneissa on eroja tietenkin jos on 300-500e kone ja 1200e kone niin ei voi odottaa että olisivat laadullisesti samoja.

      Merkillä ei juurikaan ole väliä noissa alemman hintaluokan koneissa, voi sanoa että ovat yhtä surkeita kaikki. Riippuu myös käytöstä ja käyttäjästä....

      • tölk

        minulla on yksi Elitebook-sarjan läppäri minkä pitäisi edustaa parasta mitä HP tekee. Täynnä suunnitteluvirheitä sekin kone on vaikka ei ehkä hajoakaan käsiin niinkuin firman halpikset.


      • On silläkin väliä.


      • ei väliä
        vapunen kirjoitti:

        On silläkin väliä.

        Mit väliä?


    • efasfas

      Mitä väliä, ei ketään kiinnosta.

      Luit kuitenkin sen ed viestin, tais osua :)

    • Cixbakc

      Vaihda siihen johtoon maadotettu töpseli, niin kone luulee sitä oikeaksi.

      • sanon jotta

        Järjestään kaikissa tietokoneiden AC/DC adaptereissa on maadoittettu (sähköverkko) töpseli.


      • Häpynen
        sanon jotta kirjoitti:

        Järjestään kaikissa tietokoneiden AC/DC adaptereissa on maadoittettu (sähköverkko) töpseli.

        Aloittajalla vaan ei ollut.


      • Häpynen
        sanon jotta kirjoitti:

        Järjestään kaikissa tietokoneiden AC/DC adaptereissa on maadoittettu (sähköverkko) töpseli.

        Maadoittamattomia vanhanaikaisia pistorasioita on pilvin pimein. Monella ei ole aavistustakaan mikä ero niillä edes on. Itse asun 80-luvun puolivälissä rakennetussa kerros talossa. Ainoastaan keittiössä ja kylpyhuoneessa on maadoitetut rasiat.
        Moniko niissä paikoissa käyttää tietokonetta en tiedä. Itse en koskaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe