Lapsen puolesta

Tyhjätaulu

Olen ammattini puolesta paljon tekemisissä eri-ikäisten lasten kanssa. Ja voin ihan suoraan sanoa, että erolla on väistämättä aina vaikutus lapseen, silloin ei ehkä niin suuri jos lapsi on kovin pieni. "Mulla ei oo enää isää", näin pieni lapsi totesi vanhempiensa eron jälkeen, vaikka isä ei hävinnyt lapsen elämästä eron jälkeen, mutta näin lapsi asian ymmärsi. Toki lapselle selvitettiin että kyllä hänellä isä on yhä, vaikka vanhemmat eivät asukaan enää samassa kodissa. Saatikka sitten uusperhe kuviot, kun entiset ja nykyiset pyörivät siinä kaikki mukana. Monet vanhemmat uskottelevat muille ja myös itselleen, että hyvin on toiminut kaikki eron jälkeen ja miten lapsikin on oppinut tähän uuteen systeemiin ja kahden kodin järjestelyyn. Lapsen käytös vain usein viestittää kaikkea muuta. Moni lapsi sulkeutuu eikä näytä vanhemmilleen miten paljon sisällä kuohuu. Toiset lapset taas purkavat pahaa oloaan käyttäytymällä väkivaltaisesti tai saavat paljon raivokohtauksia. Lapsen tunne-elämään vanhempien ero vaikuttaa paljonkin, lapsi ei osaa eritellä tunteitaan ja tunteet saattavat purkautua yllättävilläkin tavoilla. Sillä on myös suuri merkitys miten vanhemmat käyttäytyvät toisiaan kohtaan eron jälkeen. Katkeruus nostaa päätään ja sen myös näkee lapsesta. Vaikka vanhempi olisi kuinka katkera tahansa toiselle eron osapuolelle tulisi muistaa ettei lapsi ole se jolle sitä purkaa, lapsi on kuitenkin syytön siihen mitä me aikuiset teemme. Pettymykset ovat myös suuri osa eroperheen lapsen elämää, "Isi ei tullu hakee mua vaikka se lupas", pieni lapsi totesi minulle eräänä maanantaiaamuna ja oli todella pettynyt. Ironista on se, että monelle lapselle opetetaan ettei lupausta saa rikkoa ja sitten itse vanhempana toimitaan toisin.
Vanhemmat kun muistaisitte, että lapsi on niin kuin tyhjä taulu, joten käyttäkää sivellintä tarkoin!

16

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • njhuhj

      Niinpä. Että älkääpä ihmiset erotko. Kaiken tämän aiheuttajia ovat vanhemmat itse, joiden "rakkaus vaan hiipui" tai "joiden suhde muuttui kaveruudeksi"...

      • jättäkää perheet rau

        Eihän ihmiset eroisi ellei näitä perheenrikojia olisi. He kun ymmärtäisivät jättää perheelliset rauhaan, niin ihmiset olisi onnellisia. Ero pitää olla yhteinen puolisoiden päätös, eikä niin että joku perhenrikkoja tulee ja hajoittaa kaiken.


      • hikipisara

        Kyllä lapsi kärsii siitäkin kun näkee ettei äiti ja isä tule toimeen keskenään. On aika sokeeraavaa huomata ja kuulla tällaista lapsen suusta.
        Meillä oli hoidossa sukulaisten pikkuneidit. Olimme sitten olleet päivän rannalla retkeilemässä ja illalla vielä iltapalan jälkeen luettiin kijaa. Olin jo huomannut päivällä että toinen neideistä 6v oli hieman vaisu. Illalla sen huomasi selvemmin niinpä pulosoni kysyi että mikä on. Onko ikävä kotiin jos niin kyllä me viedään tai jos halut niin voit soittaa isälle ja äidille.
        Hetken lapsi katteli varpaitaan ja sitten se tuli. Ei oo ikävä. Miksi meidän isä ja äiti ei koskaan halaa toisiaan. Ne ei koskaan suukottele ja puhu kauniisti. Miksi, eiks ne rakasta enään.
        Tuohonpa ei osannu sanoa mitään muuta kuin että, sun pitää varmaan kysyä heiltä kun menet kotiin. Kun sitten illalla juttelimme puolisoni kanssa tuosta kahdestan niin tuli sellainen olo. Että unohtuuko monelta se tärkeä asia parisuhteessa että sitä pitää hoitaa ja helliä. Tunteet pitää näyttää toiselle ja kyllä lapsetikin saa nähdä että vanhemmat tykkää toisistaan. Hellikää suhdettanne uskaltakaa rakastaa ja näyttää se. Jos sen unohtaa niin unohtaa rakastaa.


      • mutkalla
        jättäkää perheet rau kirjoitti:

        Eihän ihmiset eroisi ellei näitä perheenrikojia olisi. He kun ymmärtäisivät jättää perheelliset rauhaan, niin ihmiset olisi onnellisia. Ero pitää olla yhteinen puolisoiden päätös, eikä niin että joku perhenrikkoja tulee ja hajoittaa kaiken.

        Ei kukaan voi hajoittaa toisen perhettä jos perheessä on kaikki kunnossa. Kyllä se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Mutta yrittäkää aikuiset käyttäytyä niin että lapsista ei tehdä riitakapuloita. Eronneidenkin lapset voi olla onnellisia, eronneet vanhemmatkin voi olla ystäviä keskenään. Mieluummin niin että OLLAAN AIKUISIA


      • väritetty tarina
        hikipisara kirjoitti:

        Kyllä lapsi kärsii siitäkin kun näkee ettei äiti ja isä tule toimeen keskenään. On aika sokeeraavaa huomata ja kuulla tällaista lapsen suusta.
        Meillä oli hoidossa sukulaisten pikkuneidit. Olimme sitten olleet päivän rannalla retkeilemässä ja illalla vielä iltapalan jälkeen luettiin kijaa. Olin jo huomannut päivällä että toinen neideistä 6v oli hieman vaisu. Illalla sen huomasi selvemmin niinpä pulosoni kysyi että mikä on. Onko ikävä kotiin jos niin kyllä me viedään tai jos halut niin voit soittaa isälle ja äidille.
        Hetken lapsi katteli varpaitaan ja sitten se tuli. Ei oo ikävä. Miksi meidän isä ja äiti ei koskaan halaa toisiaan. Ne ei koskaan suukottele ja puhu kauniisti. Miksi, eiks ne rakasta enään.
        Tuohonpa ei osannu sanoa mitään muuta kuin että, sun pitää varmaan kysyä heiltä kun menet kotiin. Kun sitten illalla juttelimme puolisoni kanssa tuosta kahdestan niin tuli sellainen olo. Että unohtuuko monelta se tärkeä asia parisuhteessa että sitä pitää hoitaa ja helliä. Tunteet pitää näyttää toiselle ja kyllä lapsetikin saa nähdä että vanhemmat tykkää toisistaan. Hellikää suhdettanne uskaltakaa rakastaa ja näyttää se. Jos sen unohtaa niin unohtaa rakastaa.

        Tarinasi on puppua ei kuusi vuotias puhu noin, eikä kiinnitä huomiota vanhempiensa halailuun, noin tarkasti, ne voi kertoa, että isä ja äiti huutaa toisilleen ja ovat kiukkuisia.


      • Onko näin
        väritetty tarina kirjoitti:

        Tarinasi on puppua ei kuusi vuotias puhu noin, eikä kiinnitä huomiota vanhempiensa halailuun, noin tarkasti, ne voi kertoa, että isä ja äiti huutaa toisilleen ja ovat kiukkuisia.

        Aivan samaa mieltä, sillä tänäänkin oli kuusivuotias täällä, ei todella juttele tuollaisia asioita.
        Miksi kirjoitat tuollaista lööperiä, mitä yrität sanoa. Arvaan itselläsi on ongelmia ja pahoja.


    • helle panee parastaa

      Kuunnelkaa lissuhissukka... analysisoi taaaaaaaass mualiman menooo... hihii... on se fiisas ihminen, kirjastako kopsit.. meinaan verissä tuo kopsiminen...

    • Tyhjätaulu

      En ole kopsinut mistään vaan nämä tapaukset ovat minulle ammattini kautta jokapäiväistä arkea. Työskentelen päiväkodissa erityislastentarhanopettajana. Tässä työssä on tullut paljon vastaan, usko pois.

    • Järkiintykää

      Uskon lastentarhanopettajan kuulevan paljon ja näkevän.
      Kaikkein parhaiten hän näkee lapsen tilanteen, lastentarhanopettajan koulutus on kyllä opettanut psykologista silmää näkemään ihmisen tavatessaan jo aika paljon, saatikka kun toinen avaa suunsa ja alkaa puhumaan, siitä vasta saakin kuvan.

      Olen itsekin saanut koulutusta oppia lukemaan toista ihmistä eleistä, ilmeistä ja puhumisen perusteella lukemaan myös "rivien välit".

      Jos saa lapsen luottamuksen, hän alkaa kertoa asioita, joita ei ole kertonut kenellekään muulle ei edes omille eronneille vanhemmilleen, luottamus on lapseltakin mennyt aikuisiin.
      Taas tuo aikuinen sepittää omia tarinoitaan, uskoen omiin valheisiinsa monesti itsekin eli kyllä lastentarhanopettaja osaa valheen erottaa ja sepittelyn.
      Eronneet ihmiset todella puhuvat puppua enemmän kuin kukaan muu.
      Lisäksi he ovat monesti hyvin ärtyisiä, kun hakevat lapsen saattavat yrittää o0lla "ihmisiksi", mutta jo tarhan portin takana saattavat riuhtoa lasta jo aika pahoin ja aikaa kuunnella lapsen päivän tapahtumia ei ole. Lasten tekemät piirustukset lentävät roskiin heti.

      Sitä vastoin monissa välittävissä perheissä esim. piirustukset talletetaan ja seuraavakin polvi voi katsella niitä, samoin lelut säilytetään muistoina lapsuudesta. Eroperheen lapsilta varastetaan lapsuus. Usein heidät erotetaan myös suvuistaan, kun se uusikko, monen eron kokenut lapsilaumansa kanssa löytyy, ei sitä voi kuljettaa suvun tilaisuuksiin mukaan ja näin jäävät omien lastenkin tapaamiset suvun kanssa pois.

      Kun te joskus järkiintyisitte näkemään, mitä ne erot todella saavat aikaan, katsoisitte asiaa kaikkien kannalta, eikä vain omasta.

    • tiku_ja_taku

      Minusta on hienoa että lasten hyvinvoinnista ollaan huolissaan. Aika usein eronneita vanhempia syyllistetään ja kaikki lapsen ongelmat ovat vain eron syytä. Joskus jopa nekin jotka ovat olleet olemassa jo ennen eroa ;)

      Vastavuoroisesti olisi kiva että oltaisiin huolissaan myös siitä paskasta joka ydinperheessä tapahtuu.

      • perheenrikkojat vast

        Perheenrikkojat ovat ne syylliset, jotka hajoittaa toisten kodit ja rikkoo lapsiperheet, se on tulos siitä, että lapset syyllistetään ja vanhemmat vaikka syy on perhenrikkojissa. Ne vaan niin ovelasti luikkii pakoon.


      • Eri asiat.

        Ei eronneita syyllistetä, he itse syyllistävät itseään ja sen vuoksi kirjoittavat ihan älyttömiä asioita tänne.
        Ero on ihan todella lapselle aivan hirveä paikka, lapsi ei koe eroa hyvänä, vaikka kotona olisikin riitoja.
        Ero vie lapselta niin paljon pois, te eronneet kuvittelette, että lapsi rakastuu teidän uusiin suhteisiinne ja tulee perhe, koskaan ei enää tule oikeaa perhettä. Se perhe on hajallinen moneen suuntaan, ihan varmasti.

        Jos lapsia on molemmilla, on jatkuvasti yhteys myös entiseen elämään oltava, siihen kuuluu myös suvut molemmilta puolilta, eivät ne mihinkään katoa, eivätkä saakaan kadota.

        Te itse varmasti haluaisitte kaiken vanhan pois, niin ei vain käy hokkus pokkua. Tulee vain lisää noita sukuja ja lapsia ja kun niitä eroamisia saattaa olla jo useitakin, on vielä enemmän.

        Täällä sitten suu vaahdossa haukutte kaikkia, ettekä ymmärrä, että itse olette suurin syyllinen siihen valtavaan mylläkkään joka vallitsee.

        Oliko se eron syy todella sellainen, että oli pakko erota. Vaiko olitte etsimässä vaan takaisin nuoruutta, jota ei saa jos on perheen perustanut, se vastuu ei katoa eroamisella.
        Ja toivoinkin, että jokainen eronnut isä ja äiti potee niin suuria tunnontuskia uuden kumppaninsa vietetystä lapsivapaa ajasta, että tuntee sen ihan joka hetki ja miettii, että miksi erosin.

        Tänään juuri juttelin erään kolmen lapsen äidin kanssa siitä, että lasten kanssa aika on vain muutamia vuosia, kun alkaa olla koululainen, silloin vanhemmille jää on kahdenkeskistä aikaakin ja aina vain enemmän, joten pitää ymmärtää odottaa sitä uutta nuoruutta puolison kanssa.
        Eivät ne lapset ole itse tähän maailmaan tulleet, olette itse syyllisiä asiaan ja se aika täytyy kestää, vaikka on varmasti väsyttävä ja silloin mennään lasten ehdoilla.
        Pitäisi vain ymmärtää, että ei se elämän uusi tila ole yksin puolison syy, eli ei aleta pihtaamaan, ei moittimaan vaan yritetään löytää niitä yhteisiä asioita ja ennen kaikkea hoitaa kodin asiat yhdessä, ja kaikki perheen jutut vain perheen kesken ei edes kavereille kerrota kodin juttuja. On tärkeeää että asiat suunnitellaan yhdessä ja toiselle kerrotaan kaikki asiat.
        Perhe on yritys, mikään yritys ei pysy pystyssä, ellei puhalleta samaan hiileen, eroissa lapset kärsivät julmetun kohtalon. Siitä saavat elinikäisen trauman, se näkyy vuosien päästä, heidän elämä ei oikein kanna.

        Tassä jonkun uusperheen aikuisen on ihan turha tehdä vertailua ydinperheeseen, näistä kahdesta ei voi puhua edes samana päivänä.
        Varmasti ydinperheissäkin on asioita, mutta kaikki eivät sitä luokkaa että erota pitäisi, jotkut ovat, silloin kyse on lasten ja vanhempien turvallisuudesta. Ne ovat kuitenkin ihan erilisia asioita kuin uusperheen lasten osa.


      • --.--.--
        Eri asiat. kirjoitti:

        Ei eronneita syyllistetä, he itse syyllistävät itseään ja sen vuoksi kirjoittavat ihan älyttömiä asioita tänne.
        Ero on ihan todella lapselle aivan hirveä paikka, lapsi ei koe eroa hyvänä, vaikka kotona olisikin riitoja.
        Ero vie lapselta niin paljon pois, te eronneet kuvittelette, että lapsi rakastuu teidän uusiin suhteisiinne ja tulee perhe, koskaan ei enää tule oikeaa perhettä. Se perhe on hajallinen moneen suuntaan, ihan varmasti.

        Jos lapsia on molemmilla, on jatkuvasti yhteys myös entiseen elämään oltava, siihen kuuluu myös suvut molemmilta puolilta, eivät ne mihinkään katoa, eivätkä saakaan kadota.

        Te itse varmasti haluaisitte kaiken vanhan pois, niin ei vain käy hokkus pokkua. Tulee vain lisää noita sukuja ja lapsia ja kun niitä eroamisia saattaa olla jo useitakin, on vielä enemmän.

        Täällä sitten suu vaahdossa haukutte kaikkia, ettekä ymmärrä, että itse olette suurin syyllinen siihen valtavaan mylläkkään joka vallitsee.

        Oliko se eron syy todella sellainen, että oli pakko erota. Vaiko olitte etsimässä vaan takaisin nuoruutta, jota ei saa jos on perheen perustanut, se vastuu ei katoa eroamisella.
        Ja toivoinkin, että jokainen eronnut isä ja äiti potee niin suuria tunnontuskia uuden kumppaninsa vietetystä lapsivapaa ajasta, että tuntee sen ihan joka hetki ja miettii, että miksi erosin.

        Tänään juuri juttelin erään kolmen lapsen äidin kanssa siitä, että lasten kanssa aika on vain muutamia vuosia, kun alkaa olla koululainen, silloin vanhemmille jää on kahdenkeskistä aikaakin ja aina vain enemmän, joten pitää ymmärtää odottaa sitä uutta nuoruutta puolison kanssa.
        Eivät ne lapset ole itse tähän maailmaan tulleet, olette itse syyllisiä asiaan ja se aika täytyy kestää, vaikka on varmasti väsyttävä ja silloin mennään lasten ehdoilla.
        Pitäisi vain ymmärtää, että ei se elämän uusi tila ole yksin puolison syy, eli ei aleta pihtaamaan, ei moittimaan vaan yritetään löytää niitä yhteisiä asioita ja ennen kaikkea hoitaa kodin asiat yhdessä, ja kaikki perheen jutut vain perheen kesken ei edes kavereille kerrota kodin juttuja. On tärkeeää että asiat suunnitellaan yhdessä ja toiselle kerrotaan kaikki asiat.
        Perhe on yritys, mikään yritys ei pysy pystyssä, ellei puhalleta samaan hiileen, eroissa lapset kärsivät julmetun kohtalon. Siitä saavat elinikäisen trauman, se näkyy vuosien päästä, heidän elämä ei oikein kanna.

        Tassä jonkun uusperheen aikuisen on ihan turha tehdä vertailua ydinperheeseen, näistä kahdesta ei voi puhua edes samana päivänä.
        Varmasti ydinperheissäkin on asioita, mutta kaikki eivät sitä luokkaa että erota pitäisi, jotkut ovat, silloin kyse on lasten ja vanhempien turvallisuudesta. Ne ovat kuitenkin ihan erilisia asioita kuin uusperheen lasten osa.

        Kirjoitat kyllä asiaa.

        Minun aviomieheni ex-avopuoliso petti miestäni vuoden ajan ennen kuin se tuli ilmi. Että niin tärkeä se avioliitto ja perhe hänelle oli. Samaan aikaan kun äiti juoksi "työlounailla" ja "työpaikan pippaloissa" ( = viettämässä aikaa vieraan miehen kanssa), mies oli kotona lasten kanssa. Hän huolehti lähes yksinään lapsista, koska äidillä oli "tärkeä konsultin työ, joka vaati reissaamista ja juhlimista ja verkostoitumista". Tosiasiassa juuri mitään hän ei myynyt, vaan keskittyi juhlimaan ja salasuhteeseensa.

        Jopa salasuhteen tultua ilmi mies oli valmis unohtamaan ja menemään pariterapiaan. Mutta exää ei kiinnostanut. Hänelle oli tärkeintä saada liikkua avoimesti uuden miehensä kanssa ja reissata tämän kanssa. Lapset siinä rytäkässä vaan pääsivät unohtumaan. Mies muutti pois, ja naisen toiveesta vei lapset mukanaan. Ei tuossa "huippukonsultin" työssä ehdi olla äiti.

        Tapasin mieheni 3,5 vuotta hänen eronsa jälkeen. Hän on hyvä, rakastava isä, joka todella on läsnä lapsilleen. Hän on omistanut elämänsä lapsille, ja kaikesta kokemastaan p-askasta huolimatta ei ole koskaan sanonut lapsille pahaa sanaa äidistään, lasten takia. Äiti paiskaa toisinaan kortilla, vie toisinaan lintsille, siinäpä se. Äidistä on tullut kaukainen, eksoottinen hahmo lapsille.

        Minulla ja miehelläni on nykyään myös 2 yhteistä lasta. Olemme eläneet avioliitossa nyt 4 vuotta. Rakennutimme omakotitalon, jossa kaikilla lapsilla on tilaa olla, elää, tuoda kavereita yökylään. Minä olen yrittänyt kaikkeni, jotta mieheni lapsilla olisi hyvä olla. Ehjää ydinperhettä en voi heille antaa, enkä voi olla heidän äitinsä, heillä on jo sellainen, sama se millainen äiti hän on, mutta äiti silti aina. Olen silti aina pyrkinyt olemaan heille avoin syli, olkapää, luottoihminen. Ja me olemme hyviä ystäviä. En ole äiti, en puoliksikaan, mutta arkisen elämän heidän kanssaan jakava ihminen, joka välittää aidosti.

        Minulle perhe on pyhä, samoin miehelleni. Me nautimme arkisesta aherruksesta, pienistä, tavallisista hetkistä lasten kanssa. Rakastamme toisiamme, lapsiamme, ja lapset ovat kaikki läheisiä keskenään. Soisin jokaiselle lapselle ehjän, rakastavan perheen, tai edes sen rakastavan. Erohan ei ole lasten syy, eivät he voi ottaa syyllisen taakkaa harteilleen. Tiedostan, että mieheni lapset ovat kokeneet perheen rikkoutumisen, ja ymmärrän, että jollain tapaa he kantavat siitä arpia aina mukanaan. Tiedostan, että he kaipaavat äitiään, ja toisinaan minun tekisi mieli etsiä hänet käsiini, ravistella vähän, sanoa, että katso nyt kuinka kauniita lapsia sinulla on, he rakastavat sinua, mikset tahdo olla heidän kanssaan?!?

        Näistä tunteista huolimatta en ole koskaan sanonut lapsille pahaa äidistään. Puhun äidistä aina kauniin sanoin, ja lapsilla on oikeus puhua hänestä ja muistella häntä. Äiti on aina äiti, ja vaikka äiti ei kaipaisi lastaan, lapsi kaipaa ja rakastaa aina äitiään.


    • kolmas rikkoo liian

      Kun kolmas rikkoo toisten perheet, ei hän ajattele eikä pysty ajattelemaan sitä mitä tuhoa se rikkominen tuo, siinä menee koko perheen elämä, suvun elämä.. kaverit.. se rikkoo mutakin kuin kuin sen perheen elämän.

      Perheenrikkoja ei pysty ajattelemaan, koska hänellä itsellään ei ole mitään menetettävää, siksi se on helppo rikkoa, kun ei voi ymmmärtää mistä kaikkea se tuohoaa... jos ei ole itsellä mitään menetettävää, ei voi sitä silloin ymmärtääkän että toisilla on.

      • -----

        Tarkoitatko siis että tämä "kolmas osapuoli ja perheenrikkoja" vie sen toisen avioliiton osapuolen väkivalloin ja pakottamalla?

        Eihän ihminen nyt onnellisesta liitosta vapaaehtoisesti mihinkään lähde. Minun miestäni on yrittänyt moni nainen yhdessäollessamme, mieheni on sanonut heille, että ei kiitos, olen naimisissa ja minulle on perhe. Ja jos jollain kerralla mieheni olisikin lähtenyt jonkun toisen matkaan, niin perheemme rikkoisi silloin mieheni itse. Ellei häntä sitten vietäisi aseella uhaten ja väkivalloin, se on asia erikseen, mutta käsittääkseni aika harvinaista.

        Naiivia heittää syyt "kolmannen osapuolen" niskoille. Kyllä, syyllinen hänkin on (jos siis tietää toisen olevan varattu), mutta kyllä se p-askapää siinä tilanteessa on se varattu mies/nainen, joka sen kolmannen osapuolen matkaan lähtee. Se on oma valinta, aikuisilla ihmisillä on valta päättää elämänsä kulusta ja siitä, mille polulle lähtee. Kukaan ei pakota pettämään ja lähtemään. Halu siihen tulee omasta itsestä, oman pään sisältä. Ja turha puolustella sitä pettäjää, että "no kun se kolmas osapuoli lupasi sitä ja tätä". Ei sillä ole mitään merkitystä. Vaikka minulle tulisi kuka upea, varakas sinkkumies lupaamaan omia jahteja ja kartanoita, en siltikään lähtisi. MINÄ teen sen päätöksen.


    • tiku_ja_taku

      Työkaverini 2 siskoa ovat olleet töissä huostaanotoissa, ja paskaa Todellakin perheissä on.

      Ero on lapsille rankkaa, mutta elämässä voi olla myös paljon rankempia asioita. Kaikki on suhteellista.

      Täällä palstalla hilluu aika moni. Uskoisin että suurin osa kirjoituksista tulee perheettömiltä ja on keksittyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe