Ylibuukkaus-tilanteen synty?

H. Heikki

Onko todella niin että lentoyhtiöt myyvät enemmän lentoja kuin koneessa on paikkoja, vai onko ylibuukkaustlanteissa tosiasiallisesti kysymys siitä että kalliin muutoskelpoisen lipun haltijat ilmaantuvat lennolle viime hetkellä? Olen siinä käsityksessä on kalliin muutoskelpoisen lipun ja jonkin ylemmän tason tasokortin omaavalle taataan lennolle pääsy vaikka ilmoittautusi lennolle ns viime tingassa.

49

3523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      En oo kyllä kuullu että lentoyhtiö olisi ylibuukannut koneen

      • seuraa aikaa

        vähän olet sitten kuullut. Todella yleistä ja sattuu jopa Suomessa päivittäin.


      • Ön ylibyykätty
        seuraa aikaa kirjoitti:

        vähän olet sitten kuullut. Todella yleistä ja sattuu jopa Suomessa päivittäin.

        Ön myyty liikää lippyjä lentököneeseen.


      • arsuuntunut
        Ön ylibyykätty kirjoitti:

        Ön myyty liikää lippyjä lentököneeseen.

        Miksi tautuu joka paikkaan pistaa naita holmoja ulimaaraisia aakkosia ?????


      • Anonyymi

    • overbooked

      kaikki yhtiöt myyvät enemmän lippuja kuin koneessa tilaa, johtuu siitä että aina on ihmisiä jotka eivät saavu lennolle.
      sitten kun kaikki saapuvatkin,taphtuu se etteivät kaikki mahdu mukaan.
      maailmanlaajuinen asia. ei mikään uusi juttu

      • normaalia suomessaki

        Näin kävi kun matkustimme thaikkuihin 2013 keväällä. Kaikki ei mahtunut koneeseen.

        Sitten virkailijat kävivät kysymässä kuka haluaa vaihtaa paikkansa seuraavaan koneeseen ja matkustaa ykkösluokassa.
        Vapaaehtosia oli varmaan 20 henkeä.
        Kukapa ei haluaisi matkustaa 11 tunnin matkaa ykkösluokassa turistipaikan sijaan.
        Odottelua oli 9 tuntia. Sai lisäksi 2 ruokalippua ja 4 juomalippua odottelun ajaksi.


      • AY 5555
        normaalia suomessaki kirjoitti:

        Näin kävi kun matkustimme thaikkuihin 2013 keväällä. Kaikki ei mahtunut koneeseen.

        Sitten virkailijat kävivät kysymässä kuka haluaa vaihtaa paikkansa seuraavaan koneeseen ja matkustaa ykkösluokassa.
        Vapaaehtosia oli varmaan 20 henkeä.
        Kukapa ei haluaisi matkustaa 11 tunnin matkaa ykkösluokassa turistipaikan sijaan.
        Odottelua oli 9 tuntia. Sai lisäksi 2 ruokalippua ja 4 juomalippua odottelun ajaksi.

        Millä yhtiöllä olitte menossa kun "ykköstä"tarjottiin???
        Niin toi Finnairin business on suht kusinen vs.first.


      • myös lentänyt
        AY 5555 kirjoitti:

        Millä yhtiöllä olitte menossa kun "ykköstä"tarjottiin???
        Niin toi Finnairin business on suht kusinen vs.first.

        Lentoemo tarjosi mulle "kakkosta"


      • AY 5555
        myös lentänyt kirjoitti:

        Lentoemo tarjosi mulle "kakkosta"

        Tuon kyllä uskon,teille homoille ne finskin sipsuttaja stuertit on suunnattu.Heteroille vain A:ta tarjolla ; )


      • Stuertti 69
        myös lentänyt kirjoitti:

        Lentoemo tarjosi mulle "kakkosta"

        Taisit nyt sekoittaa missä lippalakki sukka sandaali reppanoille tarjotaan "kakkosta"
        Näillä pattajan periksillä suosikki kujat löytyy Soi 13/3-5


      • Jorma Uotinen
        myös lentänyt kirjoitti:

        Lentoemo tarjosi mulle "kakkosta"

        Samanlaisia kokemuksia stuerteilta. Ei huono.


    • eri tasot.

      tasokortti ei vaikuta lennolle pääsyyn mikäli kone täynnä.
      kallis lippu ei takaa lennolle pääsyä, siinä vain muutosehdot erilaiset.
      voi jäädä saapumatta lennolle ja mennä seuraavalla

    • Senator

      Lufthansa Senator
      Booking guarantee
      Up to 48 hours before departure in the highest booking class in Business Class, Premium Economy Class and Economy Class

      Lufthansa HON Circle
      Booking guarantee
      Up to 24 hours before departure in the highest booking class in Business Class, Premium Economy Class and Economy Class

      • tasokortit yms

        Aivan, 24 tai 48 ennen....mutta ei enää lähtöhetkellä vaikka olisi tasokortti.


    • Senator

      Finnair Platinum
      Vahvistettu paikka business- ja economyluokassa, kun paikkavarauksesi on tehty viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. Finnair takaa vahvistetun paikan Finnairin Euroopan-reittilentojen businessluokan varausluokissa J, C ja D sekä Finnairin kaukokohteiden ja Euroopan-reittilentojen economyluokan varausluokassa Y, B ja H.

      Toisin sanoen rannalle jää joku halpislippulainen, kun tasokortilla mennään ylibuukattuun koneeseen. Lentoyhtiön kannattaa maksaa sille ulosheitetylle halpislippulaiselle vakiokorvaus myöhästymisestä, koska tasokorttilaisen viime tinkaan ostettu lentolippu on maksanut tuhat euroa ihan Euroopan sisälläkin lennettäessä.

      • tasokortit yms

        Kuten tässäkin, 48 tuntia ennen...ei enää lähtöhetkellä.


    • tuli mieleeni.....

      Tämä menee nyt ehkä vähän asian vierestä, mutta pistän kysymykseni ketjun jatkeeksi kun se kuitenkin ylibuukkaukseen liittyy:

      Jos tekee lähtöselvityksen etukäteen tai automaatilla (kuten tietysti nykyisin useimmiten pitääkin) ja mukana on pelkkä käsimatkatavara (jolloin ei siis käydään millään tiskillä), niin missä vaiheessa se ylibuukkaus matkustajalle paljastuu? Ilmestyykö esim. automaatille sen jälkeen kun matkustaja on tunnistautunut jokin teksti, että sinä et pääsekään nyt mukaan ylibuukkauksen takia vai tyssääkö meno lähtöportilla vai missä? Kerran ylibuukkaustilanne on kohdalleni osunut, mutta se tapahtui niin kauan sitten ettei muuta lähtöselvitystapaa kuin tiskillä tehtävä selvitys vielä ollutkaan.

      • 9+16

        Joskus automaatti tai checkin-sivu ilmoittaa, että checkiniä ei voida tehdä ja pyytää menemään tiskille. Se voi johtua muustakin kuin ylibookkauksesta. Periaatteessa vasta kun on mennyt portin läpi, voi olla täysin varma paikastaan. Jos paikka viedään checkinin jälkeen, matkustajaan yritetään tietenkin ottaa yhteyttä kuuluttamalla tai puhelimella, mutta jos mikään muu ei auta, niin portin boarding pass skanneri voi näyttää punaista, ja sitten asia selvitetään. Yleensä kuitenkin yritetään etsiä, joku vapaaehtoinen joka suostuu ottamaan seuraavan lennon tai toisen reitin halvemmalla kuin vakiokorvaus.

        Itselle on Finnairin kaukolennolla käynyt kerran niin, että checkin-tiskilläkin sai vain stand-by paikan, mutta portilla löysivät kuitenkin tilaa. Kun silloin kysyin asiasta, niin se johtui siitä, että silloin oli Keski-Euroopassa aika laaja lumikaaos ja matkustajia oli jouduttu vaihtamaan lennoilta toisille aika paljon. Tahallisen ylibookkauksen suhteen lienevät nykyisillä korvaustasoilla aika konservatiivisia, mutta eiköhän sitäkin harrasteta, jos jollain reitillä on jatkuvasti no-show tapauksia.


      • Sannnnnnni
        9+16 kirjoitti:

        Joskus automaatti tai checkin-sivu ilmoittaa, että checkiniä ei voida tehdä ja pyytää menemään tiskille. Se voi johtua muustakin kuin ylibookkauksesta. Periaatteessa vasta kun on mennyt portin läpi, voi olla täysin varma paikastaan. Jos paikka viedään checkinin jälkeen, matkustajaan yritetään tietenkin ottaa yhteyttä kuuluttamalla tai puhelimella, mutta jos mikään muu ei auta, niin portin boarding pass skanneri voi näyttää punaista, ja sitten asia selvitetään. Yleensä kuitenkin yritetään etsiä, joku vapaaehtoinen joka suostuu ottamaan seuraavan lennon tai toisen reitin halvemmalla kuin vakiokorvaus.

        Itselle on Finnairin kaukolennolla käynyt kerran niin, että checkin-tiskilläkin sai vain stand-by paikan, mutta portilla löysivät kuitenkin tilaa. Kun silloin kysyin asiasta, niin se johtui siitä, että silloin oli Keski-Euroopassa aika laaja lumikaaos ja matkustajia oli jouduttu vaihtamaan lennoilta toisille aika paljon. Tahallisen ylibookkauksen suhteen lienevät nykyisillä korvaustasoilla aika konservatiivisia, mutta eiköhän sitäkin harrasteta, jos jollain reitillä on jatkuvasti no-show tapauksia.

        Aika paljon ne järjestelevät uudestaan ennenkuin kylmästi jättävät jonkun kentälle -itsellänikin oli kerran lippu KLM'n lipulla ja kone oli kuitenkin täynnä. Tarjosivat seuraavan päivän lentoa, hotellia ja korvausta mutta selitin ettei se nyt oikein käynyt (yliopiston pääsykoe oli seuraavana päivänä). Soittelivat ja säätivät, ja lopuksi lensin tuntia myöhemmin Finskin businessluokassa jossa oli tilaa. En usko että muilla kuin jollain Ryanaireilla voi käydä niin ettei todella pääse sinne, minne on menossa (paitsi tietysti jos on tulivuoria ja lumimyrskyä ja sellaista, mille yhtiö ei mitään voi). Lomalennoilla ehkä eri asia -mutta reittilennoilla on meitä viime talvena netistä halvan lipun ostaneita, ja sitten myös firman maksamia joka viikko matkustavia, eikä kenttähenkilökunta näe päältä kumpi on kumpi, joten ne eivät mielellään suututa matkustajaa jos voivat sen välttää. (Sensijaan turvatarkastuksella ei ole kilpailua, joten ne voivat olla niin tylyjä kuin ikinä vain osaavat => ).


    • H. Haa

      On niin. Tämä on perua ajalta, jolloin matkustajilla oli yleisesti muutoskelpoiset liput eli saattoi jäädä tulematta ja ilmestyä myöhemmin haluamaan toiselle lennolle. Tai vaihtaa lentonsa aiempaan, mikä on tärkeää työmatkoilla, jos pääseekin lähtemään takaisin ennakoitua aiemmin ja ollaan paikassa, josta lähtee lentoja kotimaahan melko tiheään.

      Silloin voitiin tilastoida ihmisten käyttäytymistä ja laskea, paljonko todennäköisesti jää tulematta ja myydä vastaavasti enemmän lippuja.

      Nykyisin työmatkojakin tehdään yleisesti halvoilla lipuilla, joissa ei ole muutosoikeuksia eikä peruutusoikeuksia taikka ne ovat rajoitettuja ja maksullisia. Tämä on omiaan vähentämään no show'ta, mutta kyllä sitä esiintyy edelleen (osalla on vielä muutoskelpoinen lippu, ja lisäksi ihmiset vain eivät eri syistä pääse lähtemään).

      Ylibuukkaus on siis tilastoihin ja laskelmiin perustuvaa ja siksi eri reiteillä erilaista.

      Jos ylibuukkauksen riski realisoituu eli on tulossa enemmän matkustajia kuin koneessa on paikkoja, niin sitten ensimmäiseksi jätetään rannalle ne, jotka tulevat check-iniin tai portille myöhässä. Heidät voi jättää pois, koska lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta. Toki kultakorttilaista ei jätetä pois, se olisi tyhmää bisnestä.

      Toiseksi ruvetaan ostamaan matkustajia ulos, eli kysellään mihin hintaan itse kukin suostuisi jäämään seuraavalle lennolle tms. Viime kädessä lentoyhtiö voi vain sanoa, että et pääse koneeseen, mutta sen on annettava tästä paperi ja toimintaohjeet, joihin sisältyy oikeus melko isoon korvaukseen.

      • Kokemus sekin

        On sattunut moinen viereen, eli lentokentällä chekkauksen jälkeen kysyivät kolmelta matkustajalta suostuvatko 300 €lla ja uudella lipulla lennon siirtoon kotimaan lennolla (pienempi kone).
        No tässä tapauksessa olisi kannattanut tarttua..., koko lento peruuntui tuulen takia ja bussikyyti helsinkiin todella myöhässä, juna olisi ollut ainakin puolet nopeampi omilla lipuilla.


      • joskus onnistaa
        Kokemus sekin kirjoitti:

        On sattunut moinen viereen, eli lentokentällä chekkauksen jälkeen kysyivät kolmelta matkustajalta suostuvatko 300 €lla ja uudella lipulla lennon siirtoon kotimaan lennolla (pienempi kone).
        No tässä tapauksessa olisi kannattanut tarttua..., koko lento peruuntui tuulen takia ja bussikyyti helsinkiin todella myöhässä, juna olisi ollut ainakin puolet nopeampi omilla lipuilla.

        Mulle kävi Thaimaassa vähän samalla tavalla joskus aikanaan Lufthansan kanssa.
        Sain suoran lennon Helsinkiin (alkuiperäinen oli Frankfurtin kautta) ja 300€ "hyvitystä" ja olin 3 tuntia aiemmin perillä


      • santtu 1975
        Kokemus sekin kirjoitti:

        On sattunut moinen viereen, eli lentokentällä chekkauksen jälkeen kysyivät kolmelta matkustajalta suostuvatko 300 €lla ja uudella lipulla lennon siirtoon kotimaan lennolla (pienempi kone).
        No tässä tapauksessa olisi kannattanut tarttua..., koko lento peruuntui tuulen takia ja bussikyyti helsinkiin todella myöhässä, juna olisi ollut ainakin puolet nopeampi omilla lipuilla.

        Itse lensin vuosi sitten syksyllä Finskin reittilennolla Helsingistä Bangkokiin. Kun tein vuorokautta ennen lento lähtöselvitystä netissä tuli tässä yhteydessä ilmoitus että lento saattaa olla ylibuukattu ja kysyttiin ennakkoon halukkuutta mahdolliseen lennon vaihtoon ja korvaukseen. Ilmoitin halukkuuteni.
        No, kentälle tullessani ei mitään enään kuulunut ja odottelin muiden matkustajien kanssa lähtöaulassa koneeseen pääsemistä, niin tuli kuulutus lennon ylibuukkauksesta ja kysyttiin halukkaita lennon vaihtajia ilmoittautumaan tiskille. Menin saman tien kyseiselle tiskille, mutta eräs toinen mieshenkilö ehti sinne ennen minua. "Valitettavasti" ylibuukkaus oli tapahtunut vain yhden matkustajan verran ja tämä minua ennen tiskille ehtinyt mies sai tämän vaihtoehtoisen lentoreitin.
        Eli hänet siirrettiin samaan aikaan lähtevään Japanin koneeseen ja Japanista sitten lennätettiin ensimmäisellä mahdollisella jatkolennolla sitten Bangkokiin. Saapuminen Bangkokiin olisi ollut noin 6,0h. myöhemmin kuin mitä se oli tuolla Helsinki - Bangkok reittilennolla. Korvaukseksi tästä lennon vaihdosta sai 600€ prepaid Visalle siirrettynä. Minulle olisi myös kelvannut "matkabudjetiksi".


    • sekhgäshkj

      Ihan yleistä jotta koneet ylibuukataan REITTILENNOILLA muutamalla yli..
      Porukasta löytyy aina joku, jolla ei ole kiire, ja jolle tarjottu raha/korvaus kelpaa ja paikka seuraavalle lennolle.

      reittilennoilla on yllättävän usein näitä "no show" matkustajia, jotka tekee check in:n netissä, eivätkä saavukkaan paikalle...

    • kokemusta on

      Olen ollut useilla lennoilla, joissa kone on ylibuukattu. Vuosia sitten sai korvausrahat suoraan tiskillä käteen, jos suostui jäämään rannalle ja odottamaan seuraavaa konetta. Runsas vuosi sitten olin menossa ylibuukattuun koneeseen (lippu varattu ja maksettu viikko aiemmin) ja suostuin lentämään seuraavalla koneella, joka oli pahasti myöhässä. Raha/korvaus, joka luvattiin olikin joku bonuusetelinippu, joka kävi ainoastaan ko. lentoyhtiön systeemeissä. Jäi hyödyntämättä. Enää en ole ilmainen vapaaehtoinen, paitsi hätätilanteessa.

      • kfdokfoko

        Joo sain 150% lipun hinnan käteen (toki lennon jälkeen) ja saavuin tuntia myöhemmin perille. Tarjosivat siis myöhempää lentoa koska ei ollut ruumassa tavaraa. Yleisesti ottaen ylibookkaus on ihan ok, koska useimmiten siihen löytyy ihan vapaaehtoinen.


      • Eipä haitannut
        kfdokfoko kirjoitti:

        Joo sain 150% lipun hinnan käteen (toki lennon jälkeen) ja saavuin tuntia myöhemmin perille. Tarjosivat siis myöhempää lentoa koska ei ollut ruumassa tavaraa. Yleisesti ottaen ylibookkaus on ihan ok, koska useimmiten siihen löytyy ihan vapaaehtoinen.

        2x olen saanut korvauksen kun olen vapaa-ehtoisesti jäänyt ylibuukatusta koneesta pois. Molemmat lennot oli Finnairin lentoja, bkk-hel ja hel-bkk. Ensimmäisellä kerralla sain 800€ voucherin, sekä paikan seuraavalla lennolla business luokkaan ja toisella kerralla kortin johon oli ladattu 600€..


    • Jokunen vuosi sitten British Airwaysilla Heathrow-Lontoo välillä ylibuukkaustilanteessa kuuluteltiin vapaaehtoisia lennon siirtäjiä, tarjosivat 400 euroa ja hotellin. Tiskillä tein tarjouksen, summa ok, hotelli ok, mutta tahdon keskustahotellin ja sinne kuljetuksen ja seuraavalle aamulle kuljetuksen kentälle.. pienen neuvottelun jälkeen tähän suostuttiin.

      Seuraavana aamuna kentällä oli sama tilanne ja lykkäsin lähtöäni vielä rahaa vastaan päivällä. Tosin vain 300 eurolla ja keskustahotellilla ja kuljetuksilla.

      • fafaf

        paskapuhetta.


      • Nakke3

        Ylibuukkaus "Heathrow-Lontoo välillä". :D


    • jng

      H. Heikki, fuck what you heard hanki nyt jo aivot

    • Matkustaja**

      Kittilästä Helsinkiin lennolla minulle lähetettiin edellisenä iltana matkapuhelimeen ilmoitus, että lähtöselvityksesi on tehty. En sitten kiirehtinyt kentälle mitenkään tuntikausia etuajassa, olihan selvitys jo tehty.

      Tiskillä kävi ilmi, että lähtöselvitys toki on tehty, mutta minulla ei ole paikkaa koneessa. Finnair oli priorisoinut ne matkustajat, joilla oli jatkolento Helsingistä eteempäin. Kyllä potutti! Meitä oli neljä matkustajaa ilman paikkaa.

      Loppujen lopuksi pääsin koneeseen. Yksi paikka jäi vapaaksi ja muut kolme seurueena matkanneet eivät halunneet jättää toisiaan.

      • Tsat tsat

        Jos juttu on tosi ja sisältää kaiken olennaisen (Suoli24:ssä harvoin on niin, mutta joskus sattuu), niin Finnair olisi joutunut maksamaan aika kalliisti sille, joka oikeasti jäi rannalle, tietysti vain jos tämä osasi vaatia oikeuksiaan. Sen sijaan ne, jotka jäivät rannalle siksi, että kaverikin jäi,. eivät tietenkään saisi mitään.

        Ei Finnairkaan oikeasti tee tuollaista, koska tyhmäkin tajuaa, että se ei kannata. On paljon halvempaa *ostaa* matkustaja tai pari ulos kuin tehdä "denied boarding", josta on kovat seuraukset taloudellisesti ja imagolle.

        Annas kun arvaan... sinä ja pari muuta ilmestyitte joko ruumamatkatavaran kanssa tiskille tai portille ilmoitetun määräajan jälkeen. Jos portille tullaan myöhässä, lentoyhtiöllä on tietysti oikeus todeta, että ette pääse lennolle, ilman mitään seuraamuksia. Jos taas pakaaseja halutaan ruumaan määräajan jälkeen, voi sanoa, että ei onnistu, matkustaja toki pääsee, mutta matkatavara jää tänne.


    • ergtqerg

      Joskus ollut ihan mukava lento kuno li ylibuukattu.. meidät siirrettiin Helsinki-New York lennolla businessluokkaan.

      Ja kyllä on varsin yleistä että ylibuukkausta tapahtuu.

    • puukataan

      Kaikkialla maailmassa ylibuukataan eli jos koneessa on 180 paikkaa niin siihen saattetaan myydä jopa 200 lippua koska lentoyhtiöt veikkaavat että tietty osa ei kumminkaan saavu lennolle.
      Kaikilla muilla aloilla tuota kutsutaan petokseksi kun myydään tuotetta jota ei ole olemassakaan eikä ole tarkoitustaan kaikille ostajille toimittaa mutta lentoalalla sen nimi on vain ylibuukkaus.

      • overbooks

        On se mahdollista hotelleissakin. Siellä harvemmin asiakas sanoo että yövyn sitten joskus myöhemmin...


      • mietipä tätä

        Jos lentokoneita ei ylibuukattaisi, niin silloin kuljetettaisiin tyhjiä istuimia. Kyydissäolijat joutuisivat maksamaan myös kyydistä poisjääneiden osuuden eli lentolippujen hinnat nousisivat.


    • nt wikren

      EI hältää, suuren ja ystävällisen naapuri valtakunnan johtaja Vladimir Putin ratkaisi lentomailijoitten puolesta senkin ongelman ja kielsi ylilennot Venäjän ylitse:) ihanaa,nyt kenenkään ei tarvitse matkustaa suomesta yhtään minnekään:)

      • afafa

        paskapuhetta.


    • Poranen

      Hmm. Kyllä yksi Atlannin ylilento saastuttaa enemmän luontoa kuin koko Lempin elinkaari.

    • fly with me!

      Minulle on sattunut kaksi kertaa, että lippu on myyty lennolle ja paikkaa ei ollut.
      Ensimmäisen kerran tämä tapahtui Romaniassa, olin tulossa Bucarestista Helsinkiin, ja yllätys yllätys; viime hetkellä ilmoitettiin että koneessa ei ole tilaa: 8 henkeä jää kentälle! Lentoyhtiö (ei ollut Finnair) tarjosi meille koneesta jääneille päivällisen lentokentän ravintolassa ja ilmoittivat että jos iltapäivällä kentälle laskeutuvassa Suomeen menossa olevassa koneessa ei ole tilaa, meille maksetaan hotellimajoitus.
      Sattuipa niin että tilaa oli, ja kotiin päästiin.
      Toisen kerran Wienissä, oooops! lento myyty kahteen kertaan! Silloinkin sain korvaukseksi toisen lennon. Menossa Tiranaan, ja ei Finnair.
      Kerran sitten vähän erilainen tapaus, olin tulossa Norjasta Bergen-Oslo-Helsinki. Oslossa kentältä löytynyt epäilyttävä matkalaukku ja kenttä evakuoitu. Jäin siis Bergeniin. Silloinkin sain hotellimajoituksen ja lipun vaihdettua seuraavalle päivälle. Kyseessä Norwegian sillä kertaa.
      Matkustan erittäin paljon, ja valtaosaltaan pelkkää positiivista sanottavaa. Koska elämme ihmisten maailmassa ja ihmiset tekee virheitä - mikä siis on inhimillistä - en voi moittia.

    • perj. puukaus

      oli kentäl menoss ouluun ja muutenkin myöhäss
      antovat rahhho lippuja limpsalle
      toisen kerran ja hinta eikun nousi perjatai iltana

      kolmanne kerran eivät antaneet enne mulle mittä
      työntivät koneeseen

    • pp_81

      Lentoyhtiö tietää kuinka paljon keskimäärin lentoja perutaan, joten ne buukkaavaat lennolle enemmän matkustajia kuin koneeseen mahtuu, jotta kone sitten olisi mahdollisimman täysi huolimatta peruutuksista.

      Homma kusee tietenkin satunnaisesti, kun kaikki lennon varanneet tulevatkin lennolle, mutta keskimäärin siis lentoyhtiö voittaa.

      Ylibuukkaus tuottaa enemmän rahaa kuin epäonnisille matkustajille maksetut korvaukset.

      Tämä on klassinen esimerkki ns. "business intelligencesta", jossa jalostetaan siis yrityksen raakadataa parantamaan yrityksen tulosta.

      • konehuone

        ed. kirjoittajan esittämä on järkipuhetta!

        Tilastotieteen teoriassa se on ollut, siis tämä seikka, missä lentoyhtiön tekemä business ylibuukkauksesta on ollut teoreettisena laskelmana jo kautta aikojen, ajat sitten.

        Atk:n mahdollistamana automaationa (tiedon jalostus, raakadatan louhinta) tämä laskentamalli on modernisoitunut ja yleisesti puhuttasessa käytetään mm. nyk. termiä: Business Intelligence (BI), jolla laajempaan business-mallien asiakokonaisuuteen voidaan viitata.


    • Vueling ylibookkaus

      Meinasin jäädä Vuelingin lennolta kun kone oli ylibookattu. Minulle todettiin, että minulle ei voida antaa paikkalippuun, tulee odottaa, että kaikki muut saapuneet. Korvauksena olisin kuulemma saanut lipun hinnan takaisin. Muusta korvauksesta ei kerrottu eikä siitä millä sitten pääsen sinne mihin oli tarkoitus lentää. Onneksi pääsin kuitenkin lennolle. Vetosivat ylipäätänsä siihen, että ylibookkaus on sallittua. Sitä en tiedä millä perusteella nuo "rannalle jäävät" valitaan. Käsittääkseni keneltäkään ei siis kysytty halukkuutta mennä toisella, myöhäisemmällä lennolla tms.

    • Olet valehtelija

      Voi sua reppanaa ja samalla lenolla sun laukkukin meni hajalle.

    • Kyllä tapahtuu

      Kyllä, SAS:n lento Tukholmasta Berliiniin oli kerran ylibuukattu. Kuuluttivat sitten että olisiko kukaan vapaaehtoinen lentämään seuraavalla lennolla ja taisin olla ainoa kuka suostui tähän. Seuraava lento oli Lufthansan kolmen tunnin päästä ja sain vielä 200 euron voucherin SAS:n lennoille!

    • hhkkjj

      Amazing ! I just got 3500 RP code for totally FREE ! Come and download code too


      >> http://RiotPoint.eu/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe