miten saada unta

uneton4

Mulla menee nukahtamiseen aina vähintään kaksi tuntia,varsinkin arkisin se on todella turhauttavaa kun nukahdan vasta yhden-kahden aikoihin ja herätys on puoliseitsemältä. En juurikaan syö/juo mitään mikä sisältää kofeiinia. Lenkkeilen tunnista kahteen päivässä ja television katsomisen lopetan tunti pari ennen nukkumaan menemistä. Jonkinlaista venyttelyä lukemista yms. On tullut kokeiltua mutta se ei ole erityisemmin auttanut. Mitä voisin vielä kokeilla ?

92

3585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SleeplesInSuomi

      Ensimmäinen mikä minulla auttoi nukahtamiseen ja unessa pysymiseen on L-teaniini (L-theanine). Olen myös napannut 1 mg melatoniinia, mutta en usko että sillä on vaikutusta, koska aikaisemmin kun kokeilin sitä pelkästään niin sillä ei ollut mitään vaikutusta. L-teaniini voi auttaa jos nukahtamisongelmat johtuvat esim. stressistä tai ahdistuksesta (tai vilkkaasta mielikuvituksesta). Ja tosiaan kahvia ei enää puolenpäivän jälkeen tippaakaa, kofeiini häviää hitaasti elimistöstä.

      • Melatoniini

        Itse olen käyttänyt joskus tarvittaessa (jos joku asia mieltä painaa ja ennakkoarvio, ettei uni välttämättä helposti tule) 3 mg:n Melatoniinia; tuo 1 mg on lähes yhtä tyhjän kanssa varmastikin! Siskoni jenkeistä juuri käymäs, ja aikaerorasitukseen hänellä 10 mg:n maximumpillereitä (saakohan jenkeis marketeista jopa noitakin?)

        Mut jos kroosnista univaivaa, niin ap. selvitä mikä tilane elämässäsi muuten, mitkä asiat vaivaa ja estää unentuloa. Niitä asioita kannattaa käydä kohti, jos ovat pitkäkestoisesti vaivaamassa. Muuten muista toimenpiteistä ei ole välttämättä apua. Myös masenus ja uupumus (mahd. töistä? tai mikä ettei jostain muustakin elämän osa-alueesta johtuva - ) voi vaikuttaa asiaan.

        Aikaisemmin nukkumaanmeno voisi myös edesauttaa asiaa. Itselläni on taipumusta ainakin siihen, että mitä myöhemmin laitan nukkumaan ja mitä varhaisempi ylösnousu aamulla (töihin) sitä enemmän alitajuisesti stressaa ajatuksella, et voi - kerkeänköhän nukkua ollenkaan. Ja itsellein uni tärkeää, elinehto. Iltavuoroon jos seur. päivänä meno, ei mitään ongelmaa nukkumisen suhteen. Haastavimmat iltavuorosta aamuun menot. Silloin usein menään huonoilla unilla väsyneesti ja puutuneesti.


      • Kyllä se tulee
        Melatoniini kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt joskus tarvittaessa (jos joku asia mieltä painaa ja ennakkoarvio, ettei uni välttämättä helposti tule) 3 mg:n Melatoniinia; tuo 1 mg on lähes yhtä tyhjän kanssa varmastikin! Siskoni jenkeistä juuri käymäs, ja aikaerorasitukseen hänellä 10 mg:n maximumpillereitä (saakohan jenkeis marketeista jopa noitakin?)

        Mut jos kroosnista univaivaa, niin ap. selvitä mikä tilane elämässäsi muuten, mitkä asiat vaivaa ja estää unentuloa. Niitä asioita kannattaa käydä kohti, jos ovat pitkäkestoisesti vaivaamassa. Muuten muista toimenpiteistä ei ole välttämättä apua. Myös masenus ja uupumus (mahd. töistä? tai mikä ettei jostain muustakin elämän osa-alueesta johtuva - ) voi vaikuttaa asiaan.

        Aikaisemmin nukkumaanmeno voisi myös edesauttaa asiaa. Itselläni on taipumusta ainakin siihen, että mitä myöhemmin laitan nukkumaan ja mitä varhaisempi ylösnousu aamulla (töihin) sitä enemmän alitajuisesti stressaa ajatuksella, et voi - kerkeänköhän nukkua ollenkaan. Ja itsellein uni tärkeää, elinehto. Iltavuoroon jos seur. päivänä meno, ei mitään ongelmaa nukkumisen suhteen. Haastavimmat iltavuorosta aamuun menot. Silloin usein menään huonoilla unilla väsyneesti ja puutuneesti.

        No voihan ne elämän ongelmatilanteet toki selvittääkin jos haluttaa tietää. Kuitenkin ratkaisu on vain ja ainoastaan kuula kalloon. Uni tulee kunnolla.

        Keinoja on monia ja itse en ainakaan innostu mistään itsemurhista vaan suosittelen hämäämään itsemurhan onnettomuudeksi.

        Jos tuuri käy niin teet jonkin uhkarohkean sankariteon ja kuolet muka "vahingossa" pelastaessasi jotain ihmistä tai eläintä.


      • Ala-arvoinen
        Kyllä se tulee kirjoitti:

        No voihan ne elämän ongelmatilanteet toki selvittääkin jos haluttaa tietää. Kuitenkin ratkaisu on vain ja ainoastaan kuula kalloon. Uni tulee kunnolla.

        Keinoja on monia ja itse en ainakaan innostu mistään itsemurhista vaan suosittelen hämäämään itsemurhan onnettomuudeksi.

        Jos tuuri käy niin teet jonkin uhkarohkean sankariteon ja kuolet muka "vahingossa" pelastaessasi jotain ihmistä tai eläintä.

        kommentti, joka sivuutetaan!


      • Totta!
        Ala-arvoinen kirjoitti:

        kommentti, joka sivuutetaan!

        En lähtis minäkään vakavilla asoilla irvailemaan. Kumman kieroja ihmisiä liikenteessä, kun haluavat nähdä asioita vinksahtaneiden ajatustensa läpi.

        Eiköhän me IHMISET haluta ajatella kanssaihmisistä suopeasti ja parhain päin.


      • ei haukotusta
        Totta! kirjoitti:

        En lähtis minäkään vakavilla asoilla irvailemaan. Kumman kieroja ihmisiä liikenteessä, kun haluavat nähdä asioita vinksahtaneiden ajatustensa läpi.

        Eiköhän me IHMISET haluta ajatella kanssaihmisistä suopeasti ja parhain päin.

        No mie se olen nukkunut vain noin4- 5 tuntia yössö jo 10 v. Ja kyllä sillä pärjää-on pakkokin,ku ei enämpää saa. Se on niin yksilöllistä,ikä,ropan kuormitus ym. Mutta yksi on varma,joka vie unet se on tressi ja mikä pahinta se voi olla sellainen tiedostamaton.


      • mies ja nainen?

        Tässä se taas todettiin? Ihmiset on nirsoja, aina pitää olla missityylinen nainen vierellä? rumat ei kelpaa, vaikka kuinka haluaisivat antaa miehelleen rakkautta ja hellyyttä! Kauniin vaimon ottavat, joka on sitten iltaa kohden kylmä ja töykeä ja hyppii ravintolassa toisten miesten kanssa, miellyttääkseen heitä. Omakullannuppu ei saa unen päästä kiinni, kun ei ole vaimoriepu lohduttamassa? Ottakaa sellainen ,jonka kanssa sujuu nukkumaanmenokin muitta mutkitta. HYVÄÄ YÖTÄ RAKAS? Nuku yösi hyvin, palaan ,kun olen tanssannut vieraiden miesten kanssa tarpeeksi, kun sitä vientiä on näin kauniilla naisella? muuten haperrun, rakas odota täällä kotona, keitä kahvit, kun tulen riiureissulta. miesriepu raukkanen odottaa aamutossut jalassa ja odottaa!?


      • Ei minneggä riscoo
        mies ja nainen? kirjoitti:

        Tässä se taas todettiin? Ihmiset on nirsoja, aina pitää olla missityylinen nainen vierellä? rumat ei kelpaa, vaikka kuinka haluaisivat antaa miehelleen rakkautta ja hellyyttä! Kauniin vaimon ottavat, joka on sitten iltaa kohden kylmä ja töykeä ja hyppii ravintolassa toisten miesten kanssa, miellyttääkseen heitä. Omakullannuppu ei saa unen päästä kiinni, kun ei ole vaimoriepu lohduttamassa? Ottakaa sellainen ,jonka kanssa sujuu nukkumaanmenokin muitta mutkitta. HYVÄÄ YÖTÄ RAKAS? Nuku yösi hyvin, palaan ,kun olen tanssannut vieraiden miesten kanssa tarpeeksi, kun sitä vientiä on näin kauniilla naisella? muuten haperrun, rakas odota täällä kotona, keitä kahvit, kun tulen riiureissulta. miesriepu raukkanen odottaa aamutossut jalassa ja odottaa!?

        Ei muuta gu läsgi dummuun tommosil horatsuil.


      • nuku pommiin!
        Melatoniini kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt joskus tarvittaessa (jos joku asia mieltä painaa ja ennakkoarvio, ettei uni välttämättä helposti tule) 3 mg:n Melatoniinia; tuo 1 mg on lähes yhtä tyhjän kanssa varmastikin! Siskoni jenkeistä juuri käymäs, ja aikaerorasitukseen hänellä 10 mg:n maximumpillereitä (saakohan jenkeis marketeista jopa noitakin?)

        Mut jos kroosnista univaivaa, niin ap. selvitä mikä tilane elämässäsi muuten, mitkä asiat vaivaa ja estää unentuloa. Niitä asioita kannattaa käydä kohti, jos ovat pitkäkestoisesti vaivaamassa. Muuten muista toimenpiteistä ei ole välttämättä apua. Myös masenus ja uupumus (mahd. töistä? tai mikä ettei jostain muustakin elämän osa-alueesta johtuva - ) voi vaikuttaa asiaan.

        Aikaisemmin nukkumaanmeno voisi myös edesauttaa asiaa. Itselläni on taipumusta ainakin siihen, että mitä myöhemmin laitan nukkumaan ja mitä varhaisempi ylösnousu aamulla (töihin) sitä enemmän alitajuisesti stressaa ajatuksella, et voi - kerkeänköhän nukkua ollenkaan. Ja itsellein uni tärkeää, elinehto. Iltavuoroon jos seur. päivänä meno, ei mitään ongelmaa nukkumisen suhteen. Haastavimmat iltavuorosta aamuun menot. Silloin usein menään huonoilla unilla väsyneesti ja puutuneesti.

        NUKU PUTININ POMMIIN!


      • Idiootit huitsin n.
        Ala-arvoinen kirjoitti:

        kommentti, joka sivuutetaan!

        Itse olet ala-arvoinen ja kaiken lisäksi sairas idiootti !!! Vedäpä käteen, se voi auttaa.... :)


    • .......

      Onnea vaan, ei tästä eroon pääse.
      Olen nukkunut huonosti jo vuosia.
      Töissä olen niin väsynyt, että asiakkaatkin varmaan ihmettelevät, olenko elossa vai en.
      Lääkäri veikkasi, että johtuu ahdistuksesta.
      Saattaa hyvinkin olla, mutta sen näkee sitten tämän kuun lopussa, kun on aika psykiatrille.

      • pääskynen Lea

        sama juttu...


      • ----------

        Kokeilkaa melatoniinia, otan 1/2 tbl ennen nukkumaan menoa, nukun hyvin.
        Terv. vaihdevuosien tähden kärsinyt.


    • suorasaNaine*

      Suihkun jälk kuivaan itseni Pellavapyyhkeeseen - pyyhe kosteana iholle maate pannessa - tuntuu viileältä ja uni tulee..

    • Aslakki61

      Naija russaata illalla, tae vetäse kätöseen, niin johan nukuttaa.

      • Helposti se käy

        Ei siinä tarvii mitään rakettitiedettä tai poppakonsteja.
        Silmät kiinni ja aivot pois päältä niin alta 5 sekunnin taju poissa.


      • takkopäin

        Kannattaa tu homma aloittaa jo siinä klo 19:00 aikaan jos vetelee koiran lailla takkoo päin niin ehtii hiki laskeentua ja hengitys tasaantua ja saa siinä klo 21 unet, tosin harvoin nuo suomitytöt antaa joka ilta takkoo päin juustaa, että voi runkullekin joutua


      • Easymode
        Helposti se käy kirjoitti:

        Ei siinä tarvii mitään rakettitiedettä tai poppakonsteja.
        Silmät kiinni ja aivot pois päältä niin alta 5 sekunnin taju poissa.

        Helpostihan se käy jokapojalta differentiaaliyhtälöiden ratkaiseminenkin.


      • Superpanu

        Kylläpä tekköö hyvvee...


    • Pillowgods

      Ota tyyny haliotteeseen ja tyynynkulma nenänpäähän! Auttaa aina. :)

      • JudoMaster

        Vielä tehokkaampi on luja kuristusote tyynystä. Uni tulee välittömästi ja tyyny on lukossa eikä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan.


    • makeita unosia

      Olen itsekin kärsinyt suurista univaikeuksista vuosia. Vasta hiljakkoin sain tietää,että lääkäri voi kirjoittaa melatoniinia reseptillä.
      Tuo melatoniini on paljon vahvempaa,kuin käsikauppavalmisteet.
      Ennen minäkin kokeilin kaikki mahdolliset konstit,eikä mistään tullut ihmeemmin apua,joten jouduin napsimaan runsaasti unilääkkeitä.
      Nykyään otan vain satunnaisesti lääkettä,sillä sain huomattavan avun melatoniinista.
      Lääkärini ihmetteli,miksei tätä ole jo aiemmin määrätty. Tämä ei tule kalliiksikaan,verraten muihin melatoniineihin. Joten nyt kipinkapin pyytämään reseptillä tuota mainiota unenantajaa.

    • Emännän kanssa seksiä joka yö niin johan tullee uni..

    • toimii mulla

      Lääkäristä unilääkkeet.

    • taru-saga

      Minä olen saanut avun melatoniinista. Tosin minulle paremmin toimii luontaistuote kuin lääkärin määräämät tabletit. Huoneen lämpötila n. 20 ast jopa alle. Talvisin pidän makuuhuoneen patterin kiinni. Positiivinen mieliala vaikuttaa myös unen saantiin. Laita vuode houkuttelevan yleelliseksi ja sängyssä ajattelet kuinka onnekas oletkaan, kun saat väsyneenä oikaista itsesi ihanaan sänkyyn. Mieti myös mitä mukavaa päivän aikana on tapahtunut. Alku vaatii hieman vaivannäköä, mutta lopputulos on rauhallinen ja levollinen yöuni. Ei se tietenkään aina toimi, mutta yritä olla tekemättä kärpäsestä härkästä. Minä nukahdin illalla puolen yön aikaan ja valitettavasti heräsin neljältä. Noin tunnin makoilin sängyssä ja sitten nousin aamupalalle. Nyt olen jo tehnyt töitä tunnin, lenkittänyt koirat ja lukenut lehden rauhassa. Ja tästä päivästähän tulee upea! Tsemppiä päivääsi ja yöhösi.

    • 1mg melatoniinia noin tunti ennen nukkumaanmenoa,mielummin tyjään mahaan niin tehoaa paremmin

    • hanipöö

      tapahtuuko noin joka ilta..että aikaa menee n.pari tunitia ennekuin sat unenpäästä kiinni?jos niin laita kierre poikki ja mene sänkyyn vasta myöhemmin.muuta rutiineja..oletko väsynyt seuraavina päivinä?itse pärjään 4 h yöunilla..

    • tulluri

      Käytän myös apteekista reseptittä myytävää melatoniinia ja luin artikkelin missä suositeltiin myös illalla lasillista kirsikkamehua kun siinä on vastaavanlaista unettavaa ainetta, ja olen nyt käyttänyt sitäkin. Unen laatu on parantunut huomattavasti näiden tuotteiden avulla, aiemmin uni oli hyvin katkonaista ja olin yöllä hereillä pitkiä tovia, nyt nukun heräilemättä aamuun asti. Suosittelen!

    • Helppoa lukemista

      Minun unilääkkeeni on Aku Ankka , eli otan sen iltalukemisekseni ja luen sitä tarinan pari tai koko Akkarin ja sitten viskaan sen lattialle ja valo pois ja heti tulee uni. Tätä olen tehnyt jo monta vuotta ja aina vain toimii, kokeile.

    • luulinnäkeväni

      Lopeta se päiväunien ottaminen.

    • jolli1

      moikka!sun kannatais koita käyttä uniongelaan unilähettä mikä autaa tosi hyvin,itselläkin on sama ongelma

    • Hyvyötä!

      Niin kuin joku sanoikin, seksi/itsetyydytys voi auttaa raukeamaan uneen. Sattumalta huomasin, että allergialääke auttaa nukkumaan ja pysymään unessa, vaikka päivällä ne eivät tunnu väsyttävänkään. Heinixiä ja monia muita saa apteekista ilman reseptiä.

    • energinen

      Miksi mennä sänkyyn jos ei saa unta, itse nukun joka yö 4-5 tuntia yössä, enkä ole väsynyt päivisin.

      Ala yrittäjäksi, töitä saa ja ehtii tehdä paljon!

    • pöö

      Mulla alkaa magnesiumin nauttiminen ennen nukkumaan menoa väsyttämään ja kaippa se lihaksiakin rentouttaa, joten suosittelen hankkimaan magnesium sitraattia ja sänkyyn menemään aina samoihin aikoihin, heti kun alkaa nukuttamaan.

    • mikamotskin 1

      Rentoita itsesi, Huomaat kuinka poskilihaksesi on kireänä,rentouta ne. Laske henkityksesi , ulos 1 sisäänveto 2 auttaa.

      • Rentouttelija

        Itse ainakin olen kroonisesti kireä. Ostin kasvojumppakirjan. Aivan käsittämätöntä, miten rentoutuneen olon saa pelkästään sillä, että saa kasvot rennoiksi! Myös silmille on olemassa vastaavaa jumppaa. Osa kasvolihaksista tarvitsee käsien avulla tapahtuvaa rentoutusta ja venytystä, kuten silmänympärys- ja suun ympäryslihakset, pelkkä imeily ei riitä.

        Esim. tekonaurulla saa saman vaikutuksen kuin aidolla. Sama juttu on kasvolihasten rentoutuksella. Kun naamasta ja silmälihaksista saa tiukkuuden pois, uskoo mielikin olevansa rento ja valmis nukahtamaan. Se on ainakin hiljaista sänkypuuhaa, jolla ei häiritse mahdollista vieressä nukkuvaa kumppania. Ja samalla tuntee tekevänsä jotakin asian eteen.

        Itselläni on myös sellainen psykologinen pikkujuttu, että kun uni ei tule ensimmäisessä asennossa ja kun vaihdan asentoa, niin teen sen korostetun väsyneesti ja hitaasti. Eli siis teeskentelen, että olen niin uupunut, että niukin naukin jaksan asentoa vaihtaa. Ja kun olen vaihtanut asennon, "tipahdan" uupuneena miellyttävään nukkumisasentoon. Pyöristely vaan lisää lihasten verenkiertoa ja virkistää. Eli kehoa ja mieltä kannattaa huijata kunnolla. Lisäksi pimennysverhot ja tarvittaessa korvatulpatkin, jos valot ja äänet häiritsevät.

        Itse myös uskon, että kireät pohjelihakset ja akillesjänteet haittaavat unta. Eli niille tehovenytyskuuri, vaikka päkiällä portaan reunalla seisten tai sitten oikealla tarkoitukseen tarkoitetulla venytyslaitteella (itselläni on Cassall Runner's Strectch tai jotain sinne päin).


    • Nukutaan nyt

      Vuosia nukahtamisvaikeudesta kärsineenä ,uskon että stressi valvottaa eniten.
      Nyt kuitenkin nukkun kuin pieni eläin.

      Sano itsellesi illalla että kaikki tämän päivän asiat on voitettu ja huomenna on omansa.
      Anna itsellei lupa nukahtaa ja nukkua levollisesti.
      Anna itsellesi armoa.

      Ihminen kun on sellainen juttu, että siihen voi vaikuttaa omalla tahdolla.

      Levollisia unia ♥

    • unta kaaliin

      Telkkari päälle ja joku hyvä filmi pyörimään. Uniajastin 90 min. kohdalle. Toimii mulla ainakin. Ei aina tartte uskoo 'asiantuntijoita'. Minä olen itseni paras asiantuntija.

    • 16+2

      Konsteja, joita voi kokeilla:

      1. Älä jää pyörimään sänkyyn, jos uni ei tule. Nouse ylös esim. lukemaan kirjaa, ja mene takaisin sänkyyn vasta kun tunnet väsymystä

      2, Juo maitoa lasillinen ja syö banaani. Lämmitä maito, jos haluat

      3. Kokeile melatoniinia. Sitä saa ostettua apteekista myös ilman reseptiä

      4. Älä tee unettomuudesta / huonosti nukutuista öistä itsellesi isoa numeroa äläkä keskity siihen liikaa

      5. Jotkut tulevat toimeen vähemmällä unella. Jos et ole töissä / koulussa tolkuttoman väsynyt, voit varmaankin hyväksyä sen tosiasian, että sinulle riittää vähempikin uni

      6. Nuku päiväunet, jos et saa yöllä unta. Sekin on parempi kuin olla tolkuttoman väsynyt yöunen puutteen takia. Nukahtamisvaikeuksien takana yöllä voi olla pelko unenpuutteesta. Jos olet nukkunut päiväunet, voit lohduttautua sillä, että olet nukkunut ainakin jonkin verran.

      7. Hae varsinaisia nukahtamislääkkeitä vasta sitten, jos alat olla unen puutteen takia jo tolkuttoman yliväsynyt. Nukahtamislääkkeet eivät pitkän päälle ole mikään ratkaisu uniongelmiin.

    • 15+11

      syö kevyt iltapala niin uni tulee kun ei oo nälkä

    • Telkkaria ja tietoa

      Olet mitä syöt - ohjelman Gillian tehotäti suosittelee asiakkailleen luonnollisena unilääkkeenä selleriä. Sitä voisi tietysti kokeilla. Itse olen töissä luontaistuotekaupassa, jossa myymme paljon melatoniinia. Myös L-teaniinia ja muita unen saantia auttavia yhdistelmiä voi kokeilla. Magnesium auttaa myös levollisen unen saantia, varsinkin jos kärsii suonenvedoista. Pitää silti muistaa aina, että olemme kaikki yksilöitä, eli se mikä auttaa yhdellä, ei välttämättä auta toisella.

      Muita apukeinoja tietysti makuuhuoneen viihtyvyys ja sopivan viileä lämpötila.

    • minä ainakin nukun

      Imovane naamaan ja uni tulee!

    • protips

      - kokeile nukkua ilman peittoa, tyynyä ja vaatteita
      - älä syö leipää, pastaa tai lihaa pariin päivään katso mitä tapahtuu
      - älä lenkkeile illalla vaan vähän aikaisemmin

    • Suosittelisin sinua ehdottomasti kokeilemaan melatoniinia. Sitä saa apteekeista reseptivapaasti.

      Kyseinen valmiste ei siis ole lääke, vaan melatoniini-nimisen hormonin eritystä edistävä "luontaistuote". Melatoniini on hormoni, jota ihmisen aivoissa vapautuu yleensä iltaisin (jos unirytmi kunnossa) saaden aikaan väsymystä ja nukahtamisen.

      Kokeile ainakin kyseistä valmistetta, kysy farmaseutilta lisää (he osaavat hommansa), ja jos et vieläkään saa nukuttua noin viikon-kahden pituisen kuurin jälkeen, käänny lääkärin puoleen.

      P.S. Huomaathan vielä, ettei kannata syödä LAINKAAN noin pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Sääntö ei siis koske vain kofeiinipitoisia tuotteita. Pelkkä banaanikin on riittävä energianlähde aiheuttaakseen unettomuutta, jos syöt sen liian myöhään.

      • rgdddyd

        Juuri oli uutisissakin, että on myytti, ettei saisi syödä ennen nukkumaanmenoa. Minulla ainakin syöminen väsyttää ja nukahdan helpommin, varsinkin jos syön lämmintä, kuten puuroa.


    • Kännykän käyttö voi myös aiheuttaa unettomuutta, sillä siitä säteilevä sininen valo estää melatoniinin tuottamisen kehossa. Älä siis myöskään käytä kännykkääsi aivan ennen nukkumaan menoa.

    • uninene

      ite nukahin manowarin soidessa,herätessä kello oli jo liikaa joten takaisin uinuun ja sorvin ääreen..

    • sitä samaa

      Sama ongelma.
      Mä en nuku ollenkaan. Aivot eivät mene unitilaan (tutkittu juttu: oli semmoiset piuhat asennettuna päähän tutkimuslaitoksessa)

      Onko sairauksia, kuten tunnistamaton sokeritauti? Semmoiset voi vaikuttaa.

      Mulla kokeiltiin useita unilääkkeitä... ne eivät vaikuttaneet.
      Nyt mä käytän lievää piristävää mielenterveyslääkitystä ja ne nukuttaa...(huomasin vaikutuksen vaihingossa ja pyysin sitten niitä - ja se kävii: otan siis aamulääkkeen illalla)
      Niillä mä saan unta 6h.

    • tipi6

      Oletko kokeillut kirjoittaa kaikki mielessäsi olevat asiat paperille? Asioiden ei tarvitse olla missään järjestyksessä, paperia ei tarvitse säästää, voit vaikka leikellä sen palasiksi ja laittaa roskiin.

    • Juåppå

      Mietit liikaa. Muutama iltakalja ni uni maistuu.

    • Ajoissa sänkyyn

      Jos menet nukkumaan ennen puolta yötä ja uni tulee vasta kahdelta, niin mikset mene sänkyyn jo yhdeksältä? Tuskinpa pyörit sängyssä kahteen asti valveilla.
      Ota kirja käteen ja ala lukemaan klo 21 ja lue niin kauan että silmät väkisinkin väsyy. Varmasti nukahdat jo puolilta öin. Siinä on sulla ainakin aikaa rauhassa odottaa unta, ettet ala stressaamaan sitä, että kello käy, kello käy, kello käy eikä uni tule.

      • Lukija...

        Kirja on varma konsti siihen että tulee valvottua aamuun asti. Täytyyhän se loppuun saada kerrasta.


      • väkisin hankala
        Lukija... kirjoitti:

        Kirja on varma konsti siihen että tulee valvottua aamuun asti. Täytyyhän se loppuun saada kerrasta.

        Pitikö tämäkin hankalaksi tehdä?Saa lukea rivien välistä, pöljä! Eiköhän aikakauslehdet aja saman asian.


    • väsy

      Mun unikonsti on tehdä sudokua sängyssä, vaikeahko sudoku on parempi kuin helppo. Helppo ratkeaa n 3 - 5 min ja se virkistää aivoja, mutta vaikea väsytää - vaikka sen sitten aamulla pystyykin alle 10 minuutissa ratkaisemaan ja siitä saa sitten mukavasti päivä, virkeillä aivoilla käyntiin.

    • nyrkkikyllikki.

      Runkkaa runkkaa runkkaaa.

    • siinäpä se

      Olen huomannut, että kun päivä on mennyt ns. putkeen ja huomiseltakin on jotain mielenkiintoista odotettavissa, haasteita, niin paremmin nukuttaa. Myös viileä huone ,peittoihin kääriytyminen kylmässä auttaa. -Vaan mistäpä aina keksii mukavia odotettavia seuraavaan päivään. Niin, ja tyhjä maha.

    • seksiä

      harrasta seksiä ennen nukkumista nii varmana tulee uni:D

      • hyvä yritys

        eipä toimi kaikille. :)


    • a661

      Syö hyvin ennen asettumista ja runkkaa kun olet sängyssä

    • LÖYLYKAUHA!

      TYÖNNÄ SAATANASE LÖYLYKAUHA KIULUINEEN PERSEREIKÄÄSI; NIIN EIKÖHÄN UNI MAITA! NUKU SIKEITÄ UNIA: LÖYLYKAUHA KIULUINEEN PERSEREIÄSSÄSI! MIKSI ETSAATANA MENE TÖIHIN JA LAITA SILLAI PÄIVÄRYTMI TASAISEEN TAHTIIN? RIPULIPASKAT NAAMAASI JA SILLÄ SIISTI:

    • 20+9

      Kärsin uniongelmista, ja matkoilla olen huomannut meri-ilman olevan oiva apu. Pelkkä rannikolla oleskelu tekee ihmeitä, rannalla kävely vielä enemmän. Jos asuinpaikkasi antaa myötä, suosittelen meri-ilmaa.

    • Uneton 33

      En osaa auttaa mutta kerron oman tarinani. Olen kärsinyt unettomuudesta noin kolme vuotta joista viimeinen vuosi ollut pahin. Nukahtaminen kestää ja kun nukun heräilen varmaan kymmenen kertaa yössä. Yöuneni ovat kestäneet viime kuukaudet maksimissaan pari tuntia. Lääkärit vaan naureskelevat ja puhuvat samat tarinat viileästä makuuhuoneesta ja plaaplaa luulevatko p.rkele että en olisi kaikkea kokeillut ja määräävät samaa melatoniini p.skaa aina muutamaksi kuukaudeksi vaikka olenkin sanonut että siitä ei ole mitään hyötyä enkä sitä halua. Viimeinenkään lääkäri käynti ei tuottanut mitään uutta. Melatoniinia ja helevetin kallista määräs kolmeks kuukautta ja jos ei toimi tuu uudestaan. Ei ottanu kuuleviin korviinsa kun sanoin että kyseinen tuote ei toimi olen kokeillut. En hakenut reseptiä. Mielessä on käynyt laittomien markkinoiden unilääkkeet ja kaikki mutta kun en uskalla. Töissä jaksaminen on lähes mahdotonta pakkopullaa ja joudun varmaan irtisanomaan itseni kun en jaksa koska en saa nukuttua.
      Mutta olen löytänyt lääkkeen ja laillisen sellaisen. Alkoholin. Kun perjantaisin ja lauantaisin juo kunnon kännin niin sen avulla nukkuu helposti kymmenen tuntia ja jopa jaksaa alkuviikon töissä. En haluaisi ryypätä mutta se on ainoa mikä nukuttaa.

      • Unijukka

        Googleta ketipinor. Alla omat kokemukset.


    • Unijukka

      Vastoin monien täällä mainitsemia ehdotuksia, sängyssä ei tule tehdä muuta kuin nukkua (ja harrastaa seksiä :D). Jos et saa unta, elä jää pyörimään sänkyyn. Nouse ylös ja tee hetki jotain mieluista. Kun olo tuntuu taas ruaukealta, palaa vuoteeseen.

      Jos unettomuutta haluaa hoitaaa lääkkeellisesti, ensimmäisenä kokeilisin tuota jo monien mainitsemaan melatoniinia. Itse olen käyttänyt ketipinoria nukahtamiseen. Otan sen n. klo 19:00 ja uni tulee mukavasti sitten 22-23. Huono puoli on, että tämä on jo vähän järeämpi keino unen saantiin; Ketipinor on antispykoottilääke ja niiden turvallisuudesta kiistellään. Unenpuute vaikuttaa kuitenkin niin paljon yleiseen hyvinvointiin, että olen valmis hyväksymään lääkkeen käyttöön liittyvät mahdolliset riskit. Hyvä puoli on ettei lääkkeeseen jää koukkuun, eikä sen terapeuttinen alue kasva (lääkkeen määrä joka vaaditaan nukhtamiseen). Lääkkeen avulla saan nukuttua hyvin ja tunnen itseni aamuisin virkeäksi.

      Terveyden kannalta ei ehkä ole ihanteellista, mutta unensaannin kannalta voi kokeilla harvakseltaan tilapäiseen unettomuuteen jonkin insuliinipommin nauttiminen ennen nukkumaan menoa. Insuliini tason heitteleminen saa olon väsyneeksi. Syö siis vaikka banaani tai ruisleipä ja lasi kaakaota tms.

      PS. Kaikkein pahin unensaannin kannalta on tietokone. Näytöissä on sininen taustavalo, mikä virkistää.

    • 7878

      Minä nukun aina ja milloin vain. Nukun yöllä ja päivällä ja hyvää se on. Ei ole unilääkkkeitä mutta on lääkkeitä diabetekseen. Luulen, että hengittämällä voi tavoittaa sellaisen olotilan, että voi nukkua yöllä ja päivällä.

    • 8.8.2014

      Kokoomus on mahtava puolue, joka huolehtii meidän kaikkien hyvinvoinnista. Äänestämällä kokoomusta varmistat, että voit aina iltaisin nukahtaa hyvillä mielin, koska tiedät toimineesi oikein.

      Kok_________________________________________________________
      Suomen 37. eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 19. huhtikuuta 2015. Ennakkoäänestys järjestetään kotimaassa 8.–14. huhtikuuta ja ulkomailla 8.–11. huhtikuuta.

    • imovane kyllä auttaa nukahtamaan mut ei kovin pitkäks aikaa nukkumaan!!!

      • ...

        Imovane on huono lääke. Se aiheuttaa unenaikaista väkivaltaisuutta. Toisin sanoen ihminen voi unissaan puukottaa vaikka asuintoverinsa, eikä tähän tarvitse olla mitään syytä. Aamulla ei teosta muista yhtään mitään. Suomessa on ainakin yksi tällainen unimurha tapahtunut. Se on ihme ettei Imovanea kielletä.

        Googlaa unimurha.


    • Manta S.

      Oletko kokeillut mylleröintiä ja ilmakylpyjä? Ne on vanhankansan juttuja mutta kumminkin tehokkaampia kuin mitkään lääkkeet.

    • 1212

      Itse olen aina ollut erittäin huono nukkuja, ja häiriinnyn helposti kaikista pienistäkin äänistä ja muista. Tämä ei kuitenkaan ennen juurikaan ollut ongelma, olen hyvä nukkumaan päiväunia, ja viikonloppuisin nukuin usein hyvin kiinni arjen univelkoja.

      Keväällä kuitenkin tilanne huononi, jos en noin puoleen tuntiin nukkumaan mentyä nukahtanut, minulle tuli ihme 'kohtauksia'. Sydän alkoi hakkaamaan ja keho tärisemään, enkä vain voinut olla hetkeäkään paikoillani. Tällaisina öinä nukahdin yleensä vasta aamuyöstä tai en ollenkaa. Tästä hieman ihmeissäni menin lääkärille kysymään, että tarvitsisinkohan jotain rauhoittavia vai mikä on kyseessä. Lääkäri totesi, että olen vain jo niin 'yliväsynyt' ja univelkaa on jo niin paljon, että keho reagoi tuommoisella levottomuuskohtauksella.

      Sain reseptin Mirtazapiniin, joka on oikestaan masennuslääke, mutta pieninä annoksina toimii hyvin nukahtamislääkkeenä. Ja se kyllä toimii, uni tulee nopeasti.

      Lääkäri myös sanoi, että noin 90% unettomuudesta johtuu masennuksesta/stressistä. Minut diagnosoitiin tuohon 10% kastiin vain rakenteellisesti huonoksi nukkujaksi, eli mielessä ei ole ongelmia, mutta kehon on vain vaikea välillä tajuta, että pitäisi nukkua.

      Melatoniinista kuulin myös, että sitä voi ottaa aina 10mg:an asti, sitä suuremmista määristä ei ole hyötyä. Itsellä ne toimivat välillä, otan yleensä 2-6 tablettia (1tabu=1mg), jos siltikään ei uni tule, niin sitten noita mirtoja. Mutta joskus uni tulee heti ilman mitäänkin... Olen 20vuotias nainen

    • uniliina

      Itselläni ollut kauan samantapaisia uniongelmia ja mitä pahempi stressi sen hunommin nukun. Jouduin käyttämään lääkärin määräämää Zopinoxia 7,5 mg koska elämässäni tapahtui ikäviä menetyksiä, joista ahdistui muutenkin. Nooh.. kyllähän sitä sammui kuin seinään lääkkeen oton jälkeen mutta meni kauan että sellainen hieman tokkura olo seuraavalta päivältä hävisi. Unilääkkeitähän ei tuli kauaa käyttää mutta mulla reseptiä uusittiin lähemmäs 2 vuotta. Aloin sitten puolittaa tabun ja siitä sitten jätin sen pikkuhiljaa pois. Mulle määrättiin myös melatoniinia 3 mg.. mutta se ei silloin auttanut. Nyt olen käyttänyt apteekista saatavaa 1 mg melatoniinia.. Otan kaks tabua noin tunti ennen nukkumaan menoa ja on se auttanut kyllä eikä siitä tule sitä tokkura oloa. Eli kannattaa käydä lääkärissä puhumassa mutta unilääkkeitä ei kannata käyttää pitkää aikaa, koska niihin jää riippuvaiseksi ja lopettaminen on sitten jonkin verran vaikeaa. Melatoniinia kannattaa myös kokeilla. Aina mitkään poppakonstit ei auta vaan täytyy selvittää unettomuuden syy ja sitä kautta lähteä purkamaan ongelmaa. Uni on niin tärkeää että asia kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon. Hyviä unia toivotellen..

    • kamalaa paskaaaa

      HELVETTIIN NOI MELATONIINIT! ym.

    • nimelonimelo

      www.paljastettu.fi

    • istunut liikaa!

      JOS SINULLA EI SEISO?????!!!!!

    • äänikirja pimeässä

      Monet suosittelevat täällä sänkylukemista nukahtamisen avuksi. Äänikirja on parempi koska siinä ei tarvita valoa, joka voi virkistää. Äänikirja ajastuksella sammumaan vaikka puolen tunnin kuluttua. Hyöty on siinä, etteivät omat ajatukset pääse vilkastumaan sitä kuunnellessa. Kirja kannattaa tietysti valita niin, ettei se ole liian mukaansatempaava tai koskettava, että maltat nukahtaa.
      Tällä olen saanut aamuyön valvomiseni muuttumaan toistuvaksi nukahteluksi.

    • unta palloon

      Melatoniinista on apua, jopa 1mg tabuista. Luontaiskauppias kertoi, etttä jos haluat nukkua kuusi tuntia, otat kuusi tabua.

      Nukahtamista helpottaa huomattavasti kevyt liikunta illansuussa, pyörällä esim. Näin kes'ällä iltauinti rentouttaa kummasti.

      TIETOKONEEN KÄYTTÖ/ NÄYTÖN KATSOMINEN KANNATTAA LOPETTAA AINAKIN NELJÄTUNTIA ennen, kun aikoo nukkua. Toki, työhommissa se ei aina mahollista!

      Niskan, kaulan ja kurkun alueen lihasten rentouttaminen, kunnon venyttely ja muutaman rauhallinen syväänhengitys vatsalihaksilla. Haukottelu on hyvä esimerkki hengityksestä.

      Bilteman kataloogi oivaa iltalukemista sänkyyn, jos muuta ei löydy : Öitä : )

    • eeerrroo

      Korvatulpat saa mielen rauhoittumaan kun ei kuule mitään vaan "sulkeutuu". Mutta jos nukkuu jonkun toisen kanssa niin ei kai se olisi oikein tyylikästä pitää korvatulppia.

      Hengität vaan siinä muutaman kerran syvään ja koitat olla miettimättä mitään.

    • gustavo_1987

      minä nukahdan yleensä 5 -10minuutissa, mutta pisillään menee puoli tuntia, jos saan unen päästä kiinni, elikkä mulla ei ole unen kanssa ongelmia, ja joskus saatan päivälläkin nukkua parin tunnin yö unet. niin jaksaa, sitten taas illalla valvoa. jep jep jep.ps .hyvää elokuun alkua kaikille, ja tulevaa syksyä myös..

    • einswain

      kyrpäävittuun

    • levotons

      kuinka pian menet lenkin jälkeen nukkumaan? liikunta voi piritsttä yllättävänkin pitkään. toinen mitä mietin on et oletko kokeillut urheilla vielä kovemmalla teholla/ pidempään. lisääkö se nukahtamis herkkyyttä.

    • Unettomuus voi olla

      Ongelma voi olla kilpirauhasenvajaatoiminta mistä moni kärsii tietämättään. Itselläni ollut neljä vuotta vaikka mitä oireita yksi niistä unettomuus ja vasta nyt sain tyroksiini koelääkityksen siihen koska arvot vielä viite-arvoilla mutta auttanut todellakin kaikkiin vaivoihini.

    • Asmr!

      Kato youtubesta ASMR vidoota, auttaa kummasti

    • kjhgfdr

      pitempi aikainen itse suggestion harjoittelu antaa tulosta ja syventää unen laatua. kun siihen on totuttautunut niin pääsee nopeaa uneen ja lepoon. Googlaa "(itse) suggestio" tietoa...

      • Voi teitä run...

        Suggestio = tyydytys ?


    • sininen uni

      Kokeile melatoniia. Apteekissa tämä pimeähormoni käsikaupassa ilman resptiä. Itse olen saanut sillä nukahtamista nopeutettua,.

    • hiilareita

      pieni annos hiilareita,rupeaa uni tulemaan ilman juotavaa,

      • positiivinen ja

        AJATTELE POSITIIVSESTI; Ei tarvitse kohdata aamulla se ilkeä ja vittumainenpomo. Kaikki hyvin, eikä ilkeitä työkavereita, jos niin on uni tulee helpommin. kaikki turha pois. vittumaiset pomot ja ilkeät ääliöt?


    • 4+20

      Mirtazapiinia olen käyttänyt 10 vuotta hyvä lääke, rauhoittaa ja uni on luonnollista. Suosittelen. 15 mg illalla riittää.

    • Eilen luin yhdestä psykologian alan kirjasta, jotta käsittelemättömät tuntee valvottavat. Itselläni on välillä tosi huonoja öitä.

    • Uneton Seatlessa

      Tänä päivänä unihäiriöt on kasaantunu tosi kovalla vauhdilla. Kai suurinpana syynä lienee arjen vauhdin lisääntyminen suhteessa evolutionaaliseen kehitykseen.
      Unettomuudesta ei kannata kärsiä kovin pitkään, koska se on vaarallisen vammauttavaa. Aivojen on pakko saada levätä tietty aika. Vielä ehkä pidempi aika päivittäisen vauhdikkuuden takia.
      Liian vähäinen lepo nyky-yhteiskunnassa on todellakin vammauttavaa. Ihminen reagoi unen vähyyteen tai stressiin sen odottamisesta nii kovin, monin eri tavoin mutta oireet on melkein aina, jos nyt ei kiusallisia niin häiritseviä. Pahimmillaan jopa toimintakykyä pahasti alentavia.
      Parhaitahan toki olisivat nämä pehmeät vaihtoehdot kuten melatoniini ja mäkikuisma. (taitaa olla apteekissa; dormicum. Kolmiorohdos mutta käsikaupassa) jos apu ei näistä löydy. Kuten voi huomata, elintapasi ovat kunnossa. Löytyyhän sitten lääkäri kemiaa. Ihan hyvä juttu tilapäiseen käyttöön mutta pitkässä juoksussa täytyy sitten harkita muita keinoja ja asiallinen lääkäri on siinä keskustelussa kullan arvoinen juttukaveri....

    • Anonyymi

      mää oon lapsi mut en saanu nukuttua varmaan vuoteen kunnolla. Sitte mää vaa laitoin kuulokkeet korvaan joskus puolelta yöltä ja laitoin spotify soittolistan soimaan. Ihan saatanan hyvä trikki. Siis itellä vaikka on täynnä aggressiivista räppiä soittolista, niin kuitenkin toimi ja simahdan alle vartissa. Ei haittaisi vaikka katsoisin puhelinta neljä tuntia sängyssä ja sitten laittaisin musiikin, kuitenkin simahdan vartissa ja herään pirteänä aamulla. Vanhemmat laittaa mut nukkumaan yheksän maissa mutta itse menen nukkumaan puoli 12 yöllä, ja nukahdan siinä varttia vaille. En tiedä onko vain mulla vai toimiiko monellaki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe