Kahvilassa jo aamu kuudelta,...

Olihan aamu, peevelin kahvipurkin pohjalla vain teelusikallinen poroja, eikä siitä tullut kuin kiukkuseks, vettä tippuessa liikaa mukiini. Mokomaakin haitun plittua!
Eipä muuta kuin suunnitelmat uusiksi, ja Alepaan ABC-talossa, ja kahvion kautta.
Mukavan viileyskin friskasi ihoa, ja niinpä sain aamusta kaikki ruokatarvikkeetkin ostettua.

Onneksi ei "angsti" ole aamusta vaivannut, eilen oli tosi surullista jutella siskoni kanssa, kun heikkenee koko ajan. No, puhelun jälkeen purkauduin hetken kyyneliin, helpottaahan se tunteiden tulvaa.

Eihän noita uutiskuviakaan sodista haluais katsella, --- "kauhiaa meininkiä", sano entinen kyläukko Sipoossa!

Suolaista tekee jo mieli heti aamusta, pakko mennä tuubista puristamaan pari senttiä savusilakkatahnaa.

Koitetaan pärjäillä helteissä silti, heippa!

39

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukavaa että jotkut näitä aloituksiakin tekee, itse olen syntisen laiska, mutta lueskelen kuitenkin, aina silloin tällöin.

      Ihanaa kesäpäivää kaikille palstalaisille.

      • Pistäydyin nyt

        minäkin, vaikken enää täällä käykään, enkä lue kuin joskus jonkun entisen tutun kirjoituksia. Samoin toivottelen palstalaisille iloista oloa ja hyvää kesän jatkoa! :)


    • Ei täällä meillä mikään kahvila aukea kello kuusi, lähikauppa sentään seitsemältä, siellä kahvia tarjolla koko päivän, olisko jo heti aamusta.
      No matkaa vain satametriä, ainakin kahvia voi ostaa, ja tulla kotiin keittelemään. Parasta olisi varmistaa, kahvin riittävyys, ikävä jos ei aamukahvia saa.
      Nuo siskot ja vejet tulevat aina rakkaimiksi kun itselläkin ikää tulee
      Minä suurperheen kasvatti olen saanut kokea monta poismenoa, nyt jäljellä vielä yksi sisko, jonka tapasin syntymäpäivilläni.
      Pidinkin oikein hienot syntymäpäivät, melkein viisikymmentä sukuun kuuluvaa oli mukana. Uskon juhlien olleen suurin sukumme yhteinen tapaamisemme.
      Ainakin kaikki olivat iloisia tapaamisestamme.

      Hienolta taas päivä näyttää, mitähän tuo tullessaan.
      Terveiset sinulle Late.

      • Kiitos terveisistä. Tuo Abc:n Alepa on auki 24 tuntia vuorokaudessa. paljon siellä näkyy käyvän lounaalla ihmisiä, rekkakuskeja tuntui pörräävän pihaan nyt aamusta kun on ison liikenneväylän varrella laaloine parkkialueineen.
        Kahvila/lounaspaikka on suuri, pitkine tarjoilupöytineen, missä puurot, kananmunat ja leikkeleet ja tillpehörit oli tarjolla. elintarvike myymälä taas kattaa pienemmän osan tilasta n. 300-400 neliöä.
        Kaipa tuo kannattaa, koska henkilökuntaakin oli 3 huolehtimassa asiakkaista, itse olin jo voileivän syönyt kotona, sen kurjan kahvini kanssa:D

        Utuinen on ilma täällä, vaan taitaa ukonilma jyllätä jossakin länsisaaristossa ja Tampereen tienoilla. Eksynyt kärpänen oli sitten kiukkuinen tuolla kun TV: tä katselin, ihan kuuluu ukkosilmaan.

        Vältyttäisi nyt isommilta vahingoilta.


      • Heippa Late!

        Myöhäiset onnittelut ja hyvää jatkoa! Olen tiennyt samanikäisyytemme ja se on helppo tarkistaa meiltä rekisteröityneiltä. Vielä n. kuukausi sitten oltiin "samanikäisiä", nyt sinä kuin vuotta vanhempi. Ensi vuoden toukokuussa saavutan.

        Meitä likimain samanikäisiä taitaakin olla enemmänkin, Ynnämuu yhtenä.

        Helteet jatkuvat täälläkin, vaikka juuri nyt sataa hyvinkin reilusti. Eilisen iltalehden kannessa kerrottiin, että helle jatkuu lokakuuhun!! Kauhistuttaa etukäteen!


    • Kyllähän se tärkeä kohokohta on aamulla kahvin juonti, miulla ei muuten silmät aukene.

      Päivällä ei voi juodakaan alkaa närästää,syön jugurtin,kun toinen juo kahvia.

      Raikas nyt on ilma ,kun ukkonen puhdisti pölyt rankan vesisatee muodossa ja jytinän kanssa.

      • hyvinnii

        Kyllä joku lempeä ja hapoton tuoremehu on vatsaystävällisempi aamujuoma kuin kahvi, jossa on muassa pahoikii parkkihappoi.
        Joku ananas tai mango esmes. Joitakii ihmisii on kehotettu rämäkäst kokeilemaan aamua ilman kahvia.
        Nyt helteillä en ole keittänyt kaurapuuroa. Ostan marketista annospusseja maustettua, tämä omena-kaneli mausteella. Sitten vaan mikroon.
        Päivätorkkujen jälkeen juon vasta kahvin. Närästyksii ei ole olt sen koommin.


      • hyvinnii kirjoitti:

        Kyllä joku lempeä ja hapoton tuoremehu on vatsaystävällisempi aamujuoma kuin kahvi, jossa on muassa pahoikii parkkihappoi.
        Joku ananas tai mango esmes. Joitakii ihmisii on kehotettu rämäkäst kokeilemaan aamua ilman kahvia.
        Nyt helteillä en ole keittänyt kaurapuuroa. Ostan marketista annospusseja maustettua, tämä omena-kaneli mausteella. Sitten vaan mikroon.
        Päivätorkkujen jälkeen juon vasta kahvin. Närästyksii ei ole olt sen koommin.

        Kyllä tällä helteellä aivotkin amputoituvat ja ajatuset kulkee klönttipäissä.
        Mieheni ei tunnistanut,kun kävin häntä katsomassa,kyseli Helsingin kuulumisia,voi,voi.

        Eilen kippasin talven puut liiteriin kottikärryllä,olin vuotanut nesteeni pihalle,vaaka näytti 1,2kg vajausta,siis olin pudottanut painoani uskomattoman paljon.

        Jos minulla kahvi loppuisi niin sehän olisi katastroffi,lipitän sitä päivän mittaan melkoisesti,estää Alzheimeria,luin jostain.
        Käyn parikertaa kuukaudessa kaupassa,enkä muistilappua koskaan kirjoita ja jos jotain unohdan sitä ei meillä tarvita.
        Kissojen ja koirien ruuat tilaan Saksasta,ne tulee kotiovelle 20kg kerralla ja ne riittää pitkäksi aikaa.

        Päätä särkee niin peevelisti,ukkosta ilmassa luulisin ama


    • kahvilan kaisa

      Kaadatko kahvin purkkiin, sehän väljähtyy?

      Itse laitan pusseineen.

      • Väljähtyykö, no voi herran kiesus. On se hyvä, että näinkin tärkeissä asioissa löytyy neuvonantajia.
        Kysynkin nyt neuvoa, kun juuri avasin resitentti-kahvipaketin ja kaadoin osan siitä teräksiseen purkkiin, päällä lukee, että coffee, niin että väljähtyykö ja miten kauan säilynee, ettei väljähdy.. Ihmetyttääkös tällainen tyhmyys? Sulla taitaa olla hyvä muistikin tallella, sukulaisesiko tarjosi joskus väljähtynyttä kahvia, onko siitä aikaa kauankin, 50 vuottako? Miltä muuten maistuu tällainen väljähtynyt kahvi, lienenkö joskus epähuomiossa erehtynyt juomaankin. Täytyypä nyt kyläillessä tarkistaa kahvinkeittäjän kahvipurkki, onko pussissa kahvi vai ilman.


      • nutturako
        sus.morsian kirjoitti:

        Väljähtyykö, no voi herran kiesus. On se hyvä, että näinkin tärkeissä asioissa löytyy neuvonantajia.
        Kysynkin nyt neuvoa, kun juuri avasin resitentti-kahvipaketin ja kaadoin osan siitä teräksiseen purkkiin, päällä lukee, että coffee, niin että väljähtyykö ja miten kauan säilynee, ettei väljähdy.. Ihmetyttääkös tällainen tyhmyys? Sulla taitaa olla hyvä muistikin tallella, sukulaisesiko tarjosi joskus väljähtynyttä kahvia, onko siitä aikaa kauankin, 50 vuottako? Miltä muuten maistuu tällainen väljähtynyt kahvi, lienenkö joskus epähuomiossa erehtynyt juomaankin. Täytyypä nyt kyläillessä tarkistaa kahvinkeittäjän kahvipurkki, onko pussissa kahvi vai ilman.

        Tässä se taas!

        Voi juku kun oppisin minäkin olemaan noin äkkipikainen ja suoraan sanova!

        Onko mun päässä vikaa kun en osaa vinoilla ihan suoraan, en osaa olla noin kiihkeä ja ottaa itseeni.
        Paljosta olisin ssätynyt kun olisin tuon susin taodon oppinut.
        Hauku heti, ettei vain unohdu! Osoita, että sanoitpa taas niin pahasti, opetit mokoma ja susia kun ei neuvota, (tiedän kyllä ettei tuo purkkiin kaatamisesta sanonutkaan sitä opettaakseen, vaan tiesi mistä puhuu) jo kaataessa porot hapettuu, parempi pussissa purkkiin, lukipa peltipurkissa vaikka KAHVIA. kymmenelläkin kielellä.
        Ikinä en kahvipaketin sisältöä kaada purkkeihin, koko paketti tiukasti kiinni ja suljettuun purkkiin.
        Olen juonut härskiä kahvia, paketti avattuna kuukausia kaapissa ja " vain vieraille keitän ", sanoi se isäntä, oli niin pahaa että me vieraat jätimme kahvin kuppiin.


      • susmorsian ek.
        nutturako kirjoitti:

        Tässä se taas!

        Voi juku kun oppisin minäkin olemaan noin äkkipikainen ja suoraan sanova!

        Onko mun päässä vikaa kun en osaa vinoilla ihan suoraan, en osaa olla noin kiihkeä ja ottaa itseeni.
        Paljosta olisin ssätynyt kun olisin tuon susin taodon oppinut.
        Hauku heti, ettei vain unohdu! Osoita, että sanoitpa taas niin pahasti, opetit mokoma ja susia kun ei neuvota, (tiedän kyllä ettei tuo purkkiin kaatamisesta sanonutkaan sitä opettaakseen, vaan tiesi mistä puhuu) jo kaataessa porot hapettuu, parempi pussissa purkkiin, lukipa peltipurkissa vaikka KAHVIA. kymmenelläkin kielellä.
        Ikinä en kahvipaketin sisältöä kaada purkkeihin, koko paketti tiukasti kiinni ja suljettuun purkkiin.
        Olen juonut härskiä kahvia, paketti avattuna kuukausia kaapissa ja " vain vieraille keitän ", sanoi se isäntä, oli niin pahaa että me vieraat jätimme kahvin kuppiin.

        Tais tulla vähän kärsikkäästi, mutta ihan oikeesti yritin sulloa sitä pussia purkkiin, muttei se mahdu.


      • Tuo sus on aina
        sus.morsian kirjoitti:

        Väljähtyykö, no voi herran kiesus. On se hyvä, että näinkin tärkeissä asioissa löytyy neuvonantajia.
        Kysynkin nyt neuvoa, kun juuri avasin resitentti-kahvipaketin ja kaadoin osan siitä teräksiseen purkkiin, päällä lukee, että coffee, niin että väljähtyykö ja miten kauan säilynee, ettei väljähdy.. Ihmetyttääkös tällainen tyhmyys? Sulla taitaa olla hyvä muistikin tallella, sukulaisesiko tarjosi joskus väljähtynyttä kahvia, onko siitä aikaa kauankin, 50 vuottako? Miltä muuten maistuu tällainen väljähtynyt kahvi, lienenkö joskus epähuomiossa erehtynyt juomaankin. Täytyypä nyt kyläillessä tarkistaa kahvinkeittäjän kahvipurkki, onko pussissa kahvi vai ilman.

        ollut tyhmä
        jopa käytännö asioissa koska on nii läpilaiska ettei mitään välitä mistää paitsi itteäsä kehhuu.


      • Makriina ek
        nutturako kirjoitti:

        Tässä se taas!

        Voi juku kun oppisin minäkin olemaan noin äkkipikainen ja suoraan sanova!

        Onko mun päässä vikaa kun en osaa vinoilla ihan suoraan, en osaa olla noin kiihkeä ja ottaa itseeni.
        Paljosta olisin ssätynyt kun olisin tuon susin taodon oppinut.
        Hauku heti, ettei vain unohdu! Osoita, että sanoitpa taas niin pahasti, opetit mokoma ja susia kun ei neuvota, (tiedän kyllä ettei tuo purkkiin kaatamisesta sanonutkaan sitä opettaakseen, vaan tiesi mistä puhuu) jo kaataessa porot hapettuu, parempi pussissa purkkiin, lukipa peltipurkissa vaikka KAHVIA. kymmenelläkin kielellä.
        Ikinä en kahvipaketin sisältöä kaada purkkeihin, koko paketti tiukasti kiinni ja suljettuun purkkiin.
        Olen juonut härskiä kahvia, paketti avattuna kuukausia kaapissa ja " vain vieraille keitän ", sanoi se isäntä, oli niin pahaa että me vieraat jätimme kahvin kuppiin.

        On eri asia pitää kahvia kuukausikaupalla purkissa, kuin käyttää se kutakuinkin nopeasti loppuun. Kyllä se avattu pussikin väljähtyy, jos liian kauan sitä pitää kaapin hyllyllä. Jostain olen lukenut, että oikeastaan kahvi pitäisi säilyttää jääkaapissa.

        Luulen vähän, että tämä on ikuisuuskysymys, jota ei saada koskaan ratkaistua. Kummallakin tavoilla on kannattajajoukkonsa.


      • Hän onki
        Tuo sus on aina kirjoitti:

        ollut tyhmä
        jopa käytännö asioissa koska on nii läpilaiska ettei mitään välitä mistää paitsi itteäsä kehhuu.

        sanojesamukkaa kaikesa antanu jossain vaiheesa . ha-ha


      • eräs akka
        Tuo sus on aina kirjoitti:

        ollut tyhmä
        jopa käytännö asioissa koska on nii läpilaiska ettei mitään välitä mistää paitsi itteäsä kehhuu.

        TYhmäksi ei ole hienoa sanoa ketään.
        Jokainen voi olla tyhmä joissain asioissa, vaikka tyhmyys jotuukin vain siitä, että on omaksunut joitain tapoja joita pitää ainoina oikeina ja puolustaa niitä koska ne ovat hänen oikeat tapansa.

        Tyhmiä ei ole, on vain kaavoihinsa kangistuneita.

        Sus on kyllä teräväkielinen ja loukkaa tahallaankin, ei vain harkitsemattomasti.
        En mene hänen juttuihinsa mukaan, en viitsi sanoa pahasti ja hyvästi ei ole halua sanoa.


      • Kyllä vaan!
        eräs akka kirjoitti:

        TYhmäksi ei ole hienoa sanoa ketään.
        Jokainen voi olla tyhmä joissain asioissa, vaikka tyhmyys jotuukin vain siitä, että on omaksunut joitain tapoja joita pitää ainoina oikeina ja puolustaa niitä koska ne ovat hänen oikeat tapansa.

        Tyhmiä ei ole, on vain kaavoihinsa kangistuneita.

        Sus on kyllä teräväkielinen ja loukkaa tahallaankin, ei vain harkitsemattomasti.
        En mene hänen juttuihinsa mukaan, en viitsi sanoa pahasti ja hyvästi ei ole halua sanoa.

        Tyhmää on kahvinkeittonsa niinku juoppoutesakkii
        ja on aina ollut.


      • nutturako kirjoitti:

        Tässä se taas!

        Voi juku kun oppisin minäkin olemaan noin äkkipikainen ja suoraan sanova!

        Onko mun päässä vikaa kun en osaa vinoilla ihan suoraan, en osaa olla noin kiihkeä ja ottaa itseeni.
        Paljosta olisin ssätynyt kun olisin tuon susin taodon oppinut.
        Hauku heti, ettei vain unohdu! Osoita, että sanoitpa taas niin pahasti, opetit mokoma ja susia kun ei neuvota, (tiedän kyllä ettei tuo purkkiin kaatamisesta sanonutkaan sitä opettaakseen, vaan tiesi mistä puhuu) jo kaataessa porot hapettuu, parempi pussissa purkkiin, lukipa peltipurkissa vaikka KAHVIA. kymmenelläkin kielellä.
        Ikinä en kahvipaketin sisältöä kaada purkkeihin, koko paketti tiukasti kiinni ja suljettuun purkkiin.
        Olen juonut härskiä kahvia, paketti avattuna kuukausia kaapissa ja " vain vieraille keitän ", sanoi se isäntä, oli niin pahaa että me vieraat jätimme kahvin kuppiin.

        Minä kierrän avatun kahvipaketin suun rullalle ja panen koko paketin ympäri kumirenkaan, ettei suu aukene omia aikojaan. Toimii!


    • Pussin painan purkkiin minäkin ja kansi kiinni. En edes annostele lusikalla, vaan näen suodattimesta määrän, sirotellessani suppiloon. Parhaimmalta maistuu oma suodattamani kahvi, ei nuo kahviloiden laadut vedä vertaa.
      No, pakkaselle saatoimme käväistä mieheni eläessä nauttimassa Irish Coffe'n ostosmatkallamme, ja maistuihan se ihanalle wisky ja vispikermoineen.

      Tänään olen kaiholla muistellut vanhaa kunnon Jasser Arafatia, tuota iloista palestiinalaista, hantuuki niin suipon tyylikkäästi kiharoillaan, suu naurussa! Silmät tuikkivat niin ilosta ystävällisyyttä!

      Kaikki on niin kireitä ja vakavia, yhdet kaivaa tunneleita hiippaillakseen lähietäisyydelle, toinen osapuoli taas moukaroi armotta hmiset ja rakennukset murskaksi. Muistelen Jasserin olleen neuvottelutaitoinen aikanaan ja suosittu maan rajojen ulkopuolellakin.

      Vettä täälläkin herui kohisten, ehkä 10 min, ukkosen ärjyessä kauempana. Viileät tuulenvireet leuhytti kivasti raikkaammaksi ilman.

    • kahvilan kaisa

      Niin uskoin sinun tekevänkin. Ihmetytti vaan kerran vieraisilla, kun talon emäntä avasi uuden kahvipaketin, ja tyhjensi sen purkkiin pussista.
      Kerran sukuloimassa saatiin iki-ikivanhaa kahvia. Maku ei kyllä ollut mikään parhain.
      Vanha talonväki ei itse juonut kahvia, joten paketti oli varmasti monien vuosien vanha.
      Eipä se haitannut, sukulaismiestäni näin ensimmäinsen ja viimeisen kerran.
      Kaukana asuivat.

      Samat muistikuvat Arafatista, päässä hantuuki ja ilo silmissä ja suussa. Muistelen, että hänen kerottiin päivittäin vaihtavan asuinpaikkaansa.
      En ymmärrä Lähi-Idän kiistoja. Suren kansalaisisten kuolemia ja vammautumisia, ynnä kuinka suurta tuhoa siellä aiheutetaan koko yhteiskunnalle.
      Täällä on ihmeeksi ukkonen jyrissyt ja salamoinut monta tuntia. Kuumuus hellittää ainakin hetkeksi.

      • Makriina ek

        Pojanpoikani sai tuliaisiksi Arafat-huivin matkustavaiselta sukulaiselta. Ei vain keksitä, miten ihmeellä se kieputetaan mustien renkaiden kanssa päälaelle. Kyllä se niin monimutaiselta tuntuu.


    • pena99

      Jumalan valittu kansa myrkytti Arafatin kuten niin monta muutakin.

    • 3 itämaan tietäjää

      Olihan itämailla aikoinaan Moshe Dayankin silmälappuineen.

    • yllättyny

      Olik se aamulla baarissa kahvilla (o.o) se dajjani?

    • hei ss

      Taksillako sinne kahvilaan menit vai onko se ihan lähellä ?

    • :D No eipä Jasserin tapaistakaan näkynyt, J:N pöytään olisin kyllä mielelläni istahtanut, kantaansa kuuntelemaan.

    • jjoutava

      Huomasivat minussa vertaisuutta ja uteliaisuus oli huomattavaa kun autoa vein huoltoon jo aikaisin aamulla ja menin kahville K- marketon kahvilaan. Ukkoporukka olisi ollut halukas saamaan minusta uuden turinajäsenen joka-aamuaikuisiin istuntoihin.

      Kotona kuitenkin aamukahvi on parasta mielestäni ja niin turisijat joutuivat "pettymään" paitsi, satunnaisesti voi käydä elvyttelemässä keskusteluita:

    • Aika hauska "nähdä" sinun heittävän jonkin kompan savolaisittain joukkoon:D Niinpä eilen tajusin katsellessani syysleimun punaisena loistavaa kukintoa, syyskesän olevan käsillä.
      Näissä vaihtelevissa sääilmiöissä, on kunkin joustettava tilanteiden mukaan, paikkakunnittain vaan ryöppyyävät nuo vesimassatkin alas, jakamatta sitä tasaisemmin. Persut tässä tulee mieleen aamun tarjonnasta. Toivottavasti vakuutukset ois kunnossa sähkökatkoista kärsiville yrityksille, yksityistaloudet ratkaissenevat mehunkeitolla, ja vastaavilla pakastimien sulamiset.

      Norjalaista tehokalastusta ihailin sen loistavan tekniikan kehityksen myötä, näin kuluttajan näkökulmasta. Maailmanlaajuinen "merten viljan suojelu" on tuiki tärkeää kuitenkin, ettei kalakannat ihan kärsi, elikeinon ja meidän kilohailin nauttijoiden vuoksi.

      22 tonnia oli hailisaalis aluksella, upeaa tuoretta kalaa, suoraan isolla imuputkella jäädytysveteen, oltuaan ensin viikon erillisessä nuotassa vatsantyhjennyksessä:D

      Paljon mielenkiintoista saa ajoittain tajuta ns. "sontaluukustakin" :) moikka

    • ei ymmarra

      Onpa korkealentoista tiedettä vai taidetta ?

      Ehkä huu haa ta ?

    • Makriina ek

      Tuo on pahin painajainen! Kahvipurkki tyhjänä.
      Sen verran minussa on hamstraajan vikaa, että kahvipaketteja on varalla kaapissa. Kauhistun todella, jos otan viimeisen paketin käyttöön. Ostoslistaan PUNAISELLA: kahvia!

    • kahvikissakin

      Kahviloissa laitetaan keittimeen usein sopiva annos kahvijauhetta. Annospussi avataan juuri keittimeen laitettaessa.
      Kahvin tuoreus riippuu lämpötilastakin. Liian kuuma kahvi alkaA MAISTUMAAN VANHVEMMALLE KUIN SE ALUN ALKAEN OLIKAAN, KOSKA NESTETTÄ HAIHTUU JOS PANNU ON PITKÄÄN KEITETTYNÄ.
      Painunutta kahvia ei juo Erkkikään!

      Kotona kahvujauhe säilyy parhaiten omasa pakkauksessaan joka laitetaan kiinni. Kahvijauhe annostellaan sopivalla mitalla, ei kaadeta pussin suusta, koska jauhe silloin pääsee hapettumaan.

      Kahvissa on paljon rasvaa, joten säilytys viileässä, täysi, avaamaton paketti voi olla jopa jääkaapissa, kuitenkin keittiön viilein kaappi kahvin säilytykseen.
      Rasva härskiintyy ja maku on pilalla.
      Ei kahvi ennätä pilalle mennä missään purkissa jos sitä päivittäin keitetään ja säilytys ei kestä viikkoja.

      Hyviä kahvihetkiä.
      Minulla on aina varapaketti kaapissa, viileässä ja tarkoin suljettuna se avattukin, Paulingilta sai aikoinaan ostaa suojakotelon joka on juuri sopivaksi mitoitettu 500 g kahvipaketille. Mukana mittakin.

    • jjoutava

      Suoraan pussista suodattimeen kaadan, mittaamatta. Kyllä sen näkee minkä verran. Kyselijälle aina vastaan, että siten tulee hyvä kahvi, eikä laihaa litkua. Kyllähän ne kysyvät, etkö mittaa poroja?

      En kyllä ole keittänyt aikoihinkaan kahvia kun herään pikkusta myöhemmin kuin emanta. Ja jos jostakin syystä olen aikaisemmin liikkeellä menen johonkin kahvilaan kahville.

      Puhuinkin vanhoista ajoista silloin kun olin yksinasuja tahi enempi vastuussa huushollista. Nykyisin minulla ei keittiöön olekaan asiaa muuta kuin valmiin pöydän ääreen.

      Minun viestiin sisältyy koko elämä ja kun elämässä on joitakin muuttujia enkä joidenkin muuttujien takia ole asunnosta muuttanut, vaikka onhan sekin mahdollista - miks'ei? niin siksi koko elämä.

      • jjoutava

        Puoli kahdeksalta heräsin aamukahville ja hyvältä maistu. Tuli mieleeni tuosta eilisestä viestistä, jos se kuitenkin oli epäselvä vaikka selvänä selvästi kirjoitin.
        Mikä on "Kahvin selvike," sota-aikana sitäkin oli?


      • jjoutava
        jjoutava kirjoitti:

        Puoli kahdeksalta heräsin aamukahville ja hyvältä maistu. Tuli mieleeni tuosta eilisestä viestistä, jos se kuitenkin oli epäselvä vaikka selvänä selvästi kirjoitin.
        Mikä on "Kahvin selvike," sota-aikana sitäkin oli?

        Kirjoitan vielä selvikkeeksi'
        Kun John Steinbeck kirjoitti "Matkalla Charlien kanssa" Pannukahvi selvitettiin rikkomalla kananmuna pannuun ja heitettiin kuoret perään. Tuliko selväksi. Ja Lokarin' munakahvi selvisi samalla.


      • Kahvihimoinen
        jjoutava kirjoitti:

        Kirjoitan vielä selvikkeeksi'
        Kun John Steinbeck kirjoitti "Matkalla Charlien kanssa" Pannukahvi selvitettiin rikkomalla kananmuna pannuun ja heitettiin kuoret perään. Tuliko selväksi. Ja Lokarin' munakahvi selvisi samalla.

        Meira möi aikoinaan Kahvinselvikettä. Se oli ehkä pelkkää liivatella, levyinä, joita laitettiin kahvin joukkoon. Yhteen pannulliseen muistan mummolassa laittaneeni vain puolikkaan sellaisesta ohuesta levystä.

        Oli joku toinenkin selvikkeen nimike ja valmistaja, olisko ollut Santos. tms.

        Kaikki mikä laskeutuu astian pohjalle, kelpasi selvikkeeksi, kalansuomut, munan valkuainen, joka kuitenkin leviää ja sotkee koko kahvin, puusta aikanaan kuulemma valmistettiin sellaista selvikettä jota "Ameriikassa käytetään."

        Paras on antaa panniukahvin hetki laskeutua, laittaa tillkka kylmää vettä pannuun ja kaataa vaikka tarjoilukannuun jossa kahvin hautuminen lakkaa. Pohjalle jää vain ohutta jauhetta.


    • *Kukkahame*

      Kahvin selvikkeeksi käy tilkka kylmää vettä ja siinä se selviää.
      Jotain kalansuomuja oli myynnissä en tiedä minkä kalan, muutama pussi sitä minun muistini mukaan myytiin.

      Noita konsteja käytettiin pannukahvin selvitykseen.

    • Selviäähän porokahvi ihan itsekseenkin, kun malttaa odottaa hetken? En tiedä olenko sellaista kahvia missään juonut, jossa kalansuomuja olisi uitettu seassa:D Kaikkea sitä kokeiltukin kahvin tiimoilta ---

      Hyvä oli rauhassa oma aamuhetkensä viettää, no tietysti uutisten kuunteleminen vie ajatukset kriisipesäkkeisiin.
      Obama jämerällä tavallaan tiivisti tilanetta, Soinin pappa aamun lehdistössä ilmaisee lyhytnäköisen hurskaan kantaansa, lukijoiden kommenttien ollessa paljonpuhuvia.

      Mutta, onhan päivä on valjennut kesäisen lempeänä.

      • Kyllä niitä kahvinselvikkeitä oli olemassa, ainakin niitä liivatelehtien tapaisia levyjä oli saatavana. samoin jotkut käyttivät kalansuomujakin, miten lie niistä selvike valmistettu.
        Luultavasti ilman selvikkeitä on parasta antaa kahvin hetken seistä ja sitten kaataa nokasta porot pois.
        Porokahvia tulee entistä harvemmin juotua, toista oli kun kotona itse paahdettiin brännärissä, tai ostettiin valmiiksi paahdettuja papuja, ja jauhettiin kahvimyllyssä.
        Nykyään saa valmiiksi pakattua pannukahviakin, vaikka harvemmin sitä tulee ostettua. voihan sitä keittää myös suodatin keittimessä, pitää vain laittaa isompi lusikallinen kuppia kohti tai säätää vedentulo hitaanmmälle.
        Aina se kahvihetki on aamun paras herättäjä.


    • Katleija*

      Join torstaina porohahvit ja totesin sen pehmeämmän makuiseksi kuin suodatinkahvin. Hellekö syynä kun ostin vahingossa pari pakettia pannukarkeutta.
      Kasarissa kavit kiehautin ja siilasin keitokseni kahvinkeittimen suodattimella nopeasti. Siinä se minun kahvinselvikkeeni oli.

      Kyllähän pannukarkeutta voi keittimessäkin valmistaa, kunhan pidentää tippumisaikaa, jotta aromit ehtivät "liemeen" irrota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe