"Voiko ilppi homehduttaa talon?"

21

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopa joo

      Kokeilisitko ensin vaikka itse vastailla ja perustella.

      Lyhyesti:

      Epäsuorasti kyllä.

      Suorasti kyllä.

    • ?

      • Koitin vähän vastata, mutta en itsekkään tiedä kumpaa koulukuntaa uskoisin.


    • pudgimies

      Tavallaan aihe koskettaa ilmastointiakin, niin vastaan tällä palstalla.

      Kylmiöitä rakennettaessa otetaan huomioon se, että kastepiste muodostuu kylmiön puolelle. Nykyään ongelma ratkaistaan eristämällä kylmiön seinät läpihermeettisellä eristeellä.

      Trooppisissa maissa talot täytyykin rakentaa kuin kylmiöt. Suomen olosuhteissa asuintiloja jäähdytettäessä veden tiivistyminen eristeisiin on enemmänkin teoreettinen vaihtoehto.

      Tästä kaaviosta voi etsiä esimerkkitilanteita Suomen olosuhteisiin.

      https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/ene-39.3003/materiaali/Ene-39_3003_mollierdiagrammit.pdf

      Itse pidän näillä ilmoilla sisälämpötilan noin 24C:ssa. Periaatteessa ulkolämpötilan ollessa 35C ja suhteellisen kosteuden 80% alkaisi tilanteen pitempään jatkuessa vesi tiivistyä rakenteisiin.

      • Herttinen mulla meni silmätkin ihan sekasin sun linkistäs. Mun täytyy huomenna koittaa vähä terävemmällä järjellä sisäistää. Sillon harvoin kun jotain pohdin niin olen käyttäny Vaisalan laskureja.

        Mutta mikäköhän sen sisäkuoren lämpötila sitten on tossa sisällä 24 ja ulkona 35 tilanteessa... Hmm.. Haluan ajatella itse että "ongelma" on teoreettinen täälläpäin, kuten sanoit. Saa jäähdytellä rauhassa :D


      • pudgimies
        miss.007 kirjoitti:

        Herttinen mulla meni silmätkin ihan sekasin sun linkistäs. Mun täytyy huomenna koittaa vähä terävemmällä järjellä sisäistää. Sillon harvoin kun jotain pohdin niin olen käyttäny Vaisalan laskureja.

        Mutta mikäköhän sen sisäkuoren lämpötila sitten on tossa sisällä 24 ja ulkona 35 tilanteessa... Hmm.. Haluan ajatella itse että "ongelma" on teoreettinen täälläpäin, kuten sanoit. Saa jäähdytellä rauhassa :D

        Suomessa nuo 35C:n lämpötilat ovat erittäin harvinaisia. Suhteellinen kosteuskin on silloin korkealla. Tämän hetken tilanne on omalla paikkakunnallani sellainen, että kastepiste alitetaan 19C:ssa - mikä onkin nyt todellisuutta. Mutta tilanne on toinen talon eristeen sisällä. Kosteus ja lämpötila ei tasaannu eristeissä hetkessä.

        Olen nähnyt eräässä 80-luvulla rakennetussa julkisessa rakennuksessa ilmanvaihdon aiheuttamia laajoja vaurioita. Syynä ei ollut jäähdytys - siihen aikaan jäähdytyksiä ei julkisiin rakennuksiin tehtykään, vaan energian säästöä haettin talvisaikaan ilmaa kierrättämällä. Rakennuksessa työskentelevistä osa ehti sairastuakin ennen kuin pahiten pilaantuneet tilat suljettiin. Nyt koko rakennus on saneerattu.


      • 19+19
        pudgimies kirjoitti:

        Suomessa nuo 35C:n lämpötilat ovat erittäin harvinaisia. Suhteellinen kosteuskin on silloin korkealla. Tämän hetken tilanne on omalla paikkakunnallani sellainen, että kastepiste alitetaan 19C:ssa - mikä onkin nyt todellisuutta. Mutta tilanne on toinen talon eristeen sisällä. Kosteus ja lämpötila ei tasaannu eristeissä hetkessä.

        Olen nähnyt eräässä 80-luvulla rakennetussa julkisessa rakennuksessa ilmanvaihdon aiheuttamia laajoja vaurioita. Syynä ei ollut jäähdytys - siihen aikaan jäähdytyksiä ei julkisiin rakennuksiin tehtykään, vaan energian säästöä haettin talvisaikaan ilmaa kierrättämällä. Rakennuksessa työskentelevistä osa ehti sairastuakin ennen kuin pahiten pilaantuneet tilat suljettiin. Nyt koko rakennus on saneerattu.

        Huono pitää eristyksen olla, jos kosteus tiivistyy höyrysulun ulkopintaan n. 10 asteen lämpötilaerolla. Talvella, 30 -40 asteen lämpötilaerolla, tuossa tapauksessa kosteus tiivistyy muovin sisäpintaan ja mädättää talon. Kyllä kesä kuivaa sen minkä kasteleekin.


      • pudgimies kirjoitti:

        Suomessa nuo 35C:n lämpötilat ovat erittäin harvinaisia. Suhteellinen kosteuskin on silloin korkealla. Tämän hetken tilanne on omalla paikkakunnallani sellainen, että kastepiste alitetaan 19C:ssa - mikä onkin nyt todellisuutta. Mutta tilanne on toinen talon eristeen sisällä. Kosteus ja lämpötila ei tasaannu eristeissä hetkessä.

        Olen nähnyt eräässä 80-luvulla rakennetussa julkisessa rakennuksessa ilmanvaihdon aiheuttamia laajoja vaurioita. Syynä ei ollut jäähdytys - siihen aikaan jäähdytyksiä ei julkisiin rakennuksiin tehtykään, vaan energian säästöä haettin talvisaikaan ilmaa kierrättämällä. Rakennuksessa työskentelevistä osa ehti sairastuakin ennen kuin pahiten pilaantuneet tilat suljettiin. Nyt koko rakennus on saneerattu.

        Joo, meilläkin on tälläinen säästötalo ja aiheutti vakavia sisäilmaongelmia. Mutta vaurioita en voi laittaa sen piikkiin. Päin vastoin.


      • 19+19 kirjoitti:

        Huono pitää eristyksen olla, jos kosteus tiivistyy höyrysulun ulkopintaan n. 10 asteen lämpötilaerolla. Talvella, 30 -40 asteen lämpötilaerolla, tuossa tapauksessa kosteus tiivistyy muovin sisäpintaan ja mädättää talon. Kyllä kesä kuivaa sen minkä kasteleekin.

        Meillä ei ole muuten esim. muoveja. Tiiliseinä, ilman ilmarakoa. Mutta en silti usko "ilppiriskiin". Oispa muuten mielenkiintoista tehä tutkimus aiheesta. Mutta ei ihan omalla tönöllä.


      • 19+19
        miss.007 kirjoitti:

        Meillä ei ole muuten esim. muoveja. Tiiliseinä, ilman ilmarakoa. Mutta en silti usko "ilppiriskiin". Oispa muuten mielenkiintoista tehä tutkimus aiheesta. Mutta ei ihan omalla tönöllä.

        Talon saa jäähdyttyä yöilmalla joskus yhtä hyvin kuin ilpillä. Ilppi poistaa kosteutta ilmasta, joten tuo yöilmalla jäähdytys on pahempi "mädättäjä" kuin ilppi.


      • 19+19 kirjoitti:

        Talon saa jäähdyttyä yöilmalla joskus yhtä hyvin kuin ilpillä. Ilppi poistaa kosteutta ilmasta, joten tuo yöilmalla jäähdytys on pahempi "mädättäjä" kuin ilppi.

        Juu, totta, heittomerkeissä nimenomaan.


    • Rane mutta ei se

      Toki voi aiheuttaa ongelmia - yleinen sääntö on se, että kosteus tiivistyy kylmimmälle pinnalla. Jos sisäilma on vaikka 22°C ja ulkona auringon puolella voi hyvinkin olla 35°C. Mikäli ulkona on riittävästi kosteutta ja rakenteissa ilmavuotoja voi kosteus tiivistyä sisäseinän ulkopintaan ja eristeisiin.
      Eli aivan "helposti" talon saa homeeseen IL-pumpunkin avulla jos ei tiedä mitä on tekemässä. Pitää tajuta, että sisäilmankosteudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

      Yöilma ei mädätä yhtään mitään, varsinkin jos ilmanvaihto tapahtuu normaalia reittiä.

      • Joku vaan

        Harvinaista tuo tiivistyminen on. Mökilläni sen näkee hyvin. Parissa hyttysverkolla varustetussa ilkkunassa on vain yksi lasi. Kuumina viikonloppuina ilppi on päällä jatkuvasti, pitäen 18-19 asteen lämpötilaa sisällä. Kertaakaan nuo yksilasiset ikkunat eivät ole huurtuneet, eli kastepiste on ollut alhaisempi kuin tuo sisälämpötila.


      • älä hulluja puhu
        Joku vaan kirjoitti:

        Harvinaista tuo tiivistyminen on. Mökilläni sen näkee hyvin. Parissa hyttysverkolla varustetussa ilkkunassa on vain yksi lasi. Kuumina viikonloppuina ilppi on päällä jatkuvasti, pitäen 18-19 asteen lämpötilaa sisällä. Kertaakaan nuo yksilasiset ikkunat eivät ole huurtuneet, eli kastepiste on ollut alhaisempi kuin tuo sisälämpötila.

        Villapaita päällä mökillä?

        Vai onko tuo 18-19 lämpötilan asetusarvo?

        Ja sekin tosiasiassa lämmityksen raja (missä lämmitystoiminto käynnistyy)... ja jottei laite rupeaisi vuoronperään lämmittämään ja jäähdyttämään, välissä on esim. 3 asteen kuollut alue -> jos huonelämpötilan asetusarvo on 19, niin jäähdytys käynnistyy vasta lämpötilan ylittäessä 22 astetta. Ja sekin sisäyksikön kohdalta mitattuna -> muualla mökissä on vielä pari astetta lämpimämpää. Näin ainakin tulisi uskottavampia lukemia... alta 23-24 on aika viluista shortsit teepaita -yhdistelmällä.

        Ulkoilman kastepiste on kyllä viime viikkoina käväissyt useammankin kerran 19, jopa 20 lukemissa ... tosin on siinä ikkunassa hitunen lämmänvastusta (sisäpinnan lämmönvastus), joten ei sen pidäkään vetää heti huurteeseen kun ulkoilman kastepiste = sisäilman lämpötila.


      • Joku vaan
        älä hulluja puhu kirjoitti:

        Villapaita päällä mökillä?

        Vai onko tuo 18-19 lämpötilan asetusarvo?

        Ja sekin tosiasiassa lämmityksen raja (missä lämmitystoiminto käynnistyy)... ja jottei laite rupeaisi vuoronperään lämmittämään ja jäähdyttämään, välissä on esim. 3 asteen kuollut alue -> jos huonelämpötilan asetusarvo on 19, niin jäähdytys käynnistyy vasta lämpötilan ylittäessä 22 astetta. Ja sekin sisäyksikön kohdalta mitattuna -> muualla mökissä on vielä pari astetta lämpimämpää. Näin ainakin tulisi uskottavampia lukemia... alta 23-24 on aika viluista shortsit teepaita -yhdistelmällä.

        Ulkoilman kastepiste on kyllä viime viikkoina käväissyt useammankin kerran 19, jopa 20 lukemissa ... tosin on siinä ikkunassa hitunen lämmänvastusta (sisäpinnan lämmönvastus), joten ei sen pidäkään vetää heti huurteeseen kun ulkoilman kastepiste = sisäilman lämpötila.

        Meillä on viileää ympäri vuoden. Vaimo on siinä iässä että hikoilee vaikka lämpötila on reilusti alle 20 astetta. Hyvin Fujitsun ja lämpömittarin lukemat täsmäävät. Ulkona auton ikkunat ovat kyllä olleet joinakin aamuina kosteat, mutta autohan jäähtyy helposti.
        Kesähän tunnetusti kuivattaa rakenteet hyvin. Talvellakin ehkä rakenteisiin tiivistynyt vesi haihtuu. Minä en edes ota turhia murheita noista höpöjutuistasi, vaan jäähdytän kuten ennenkin.

        Oli tosin täällä rannikkokaupungissa eräänä aamuna niin kosteaa että omakotitalonkin ikkunat kostuivat ulkopuolelta. Harvinaistahan se on.


      • tyhmä tynnyri

        > yleinen sääntö on se, että kosteus tiivistyy kylmimmälle pinnalla.

        Yleinen sääntö on sekin, että tyhjistä tynnyreistä lähtee kovin ääni.

        > ulkona auringon puolella voi hyvinkin olla 35°C.

        So not? Jos lämpötila on 35, niin kastepiste on kuitenkin korkeintaan 20 °C luokkaa. Tyhjä tynnyri vois vähän perehtyä myös siihen, mitä tapahtuu, kun ilmaa lämmitetään....

        > Yöilma ei mädätä yhtään mitään, varsinkin jos ilmanvaihto tapahtuu normaalia reittiä.

        Hah! Tietämättömyys jyllää! Suurimmat riskit on juurikin kosteina loppukesenä öinä. Päivällä aurinko lämmittää seinärakenteita, joten juurikin yöllä on parhaat mahdollisuudet siihen, että lämpötila rakenteen sisällä laskee alle ulkoilman kastepisteen. Ja se kastapistehän on lähes vakio öin päivin, mutta suhteellinen kosteus vaihtelee rajusti lämpötilan mukaan, ollen päivällä 50 % luokkaa, mutta nousten liki sataan yöllä.

        Vaan kun ei taloja ole tapana jäähdyttää alle 20 °C, niin eipä ole meidän ilmastossamme riskiä. Tropiikissa, missä 35 °C lämpötila ja liki 100 % suhteellinen kosteus ovat mahdollisia samanaikaisesti, tilanne on aivan toinen. Samoin meilläkin, jos sisälämpötila on jotain muuta kuin 24 tjsp. eli puhutaan kylmävarastosta tai jäähallista.


    • DI 72

      Ei voi ellei vedetä asuntoa todella kylmäksi pitkäksi aikaa. Täytyy olla todella kauan aikaa reilusti alle kastepisteen.

      • 19+19

        Varsin teoreettinen tuo riski on. Ilmaa pitää tulla hyörysulkua vasten aika paljon, ja minulla sen pitäsi tulla tiiliseinän, tuulisuojana toimivan bituliittilevyn ja eristeiden läpi. Ei siinä järin kova viima käy.


      • Joopa joo

        Kaila taas puhuu fysiikanlakeja vastaan, kuten yleensä. Ja kailottajia riittää, jotka seuraavat häntä.


    • Kaila höpsii

      Ihan huuhaata. Monet elintarvikekaupat ovat tosin niin kylmiä, että ehkä niissä voisi jotain tapahtuakin..
      Harvoin ilpin teho edes riittäisi viilentämään koko asuntoa alle 20 lämpötiloihin - hyvä jos edes kahteenkymppiin. Sitäpaitsi jo 20 lämpötila tuntuu hellekelillä liian kylmältä, joku ~ 23 on lähempänä toivottua mukavuuslämpötilaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe