Onko oikeus päästä julkiselle gynekologille

yritetään estää!!

Hoitajani yrittää estää minua pääsemästä julkisen puolen gynekologille. Minulla on paljon alapään vaivoja, en edes viiti kirjoittaa kaikkea, en ole köyhyyteni takia päässyt yksityisellekkään, noin 15 vuoteen. Epäilen syöpää, netti lääkäri kehoitti oireikuvauksien vuoksi menemään näyttämään gynekologille. Ei ole rahaa. Onko minulla toimeentulotukiasiakkaalla Suomen lain takaama tasapuoliseen kohteluun perustuva oikeus päästä julkisen terveyskeskuksen kautta lähetteellä gynekologille? Ja hoitotakuun asettamassa ajan puitteissa 3 kk?
Yrittääkö hoitajani tappaa minut? Hän estää ja kieltää minua hakeutumasta hoitoon.
Teenkö rikosilmoituksen taponyrityksestä poliisille?

8

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äkänen akka

      HEI ,sulla ton täysi oikeus vaatia lähete erityislääkärin tutkittavaksi,eli tässä tapauksessa gynegologille julkiseen puoleen,ilman muuta.Hoitajasi on epäammattitaitoinen ,käytöksestä päätellen,vaadi aika lääkärillesi,ja sitä kautta vaadi ja pyydä lääkärin kautta lähete jo julkiseen naistentautien erikoislääkäriin.Itselläni on useita vuosia ollut vaivoja ja oireita,ja sairaanhoitajlta kun tivasin aikaa ensin lääkäeiin ,aloin jo korottaa ääntäni.Siis vaadi lääkärin aikaa ja sieltä kautta julkiseen gynegologille,olet sataprosenttisen oikeutettu .Itsekin työttömänä olen aina saanut aikaa lääkäriin ja vaatinut lähetettä gynelle jos oireet vaativat.OTA yhteys terveyskeskuksesi ylilääkäriin ja ilmoita valitus kyseisestä hoitajasta,joka manipuloi ja päättää ammattitaitdottamana asiastasi! siis vaadi,lopeta kiltteys ja ala vaatimaan ja sano että oikeus tähän! alahan jo muija toiminaan! kiltit jää ilman hoioja.itse saan joka vuosi gynen tarkastuksen kontrollikäyntinä,koska tivaan sen!

    • naurettava hoitsu

      missä päin maatamme on tuollainen ns sairaanhoitaja?? ääliö.AP KYSYJÄLLE,JOO ÄLÄ ENÄÄ TYYDY NS HOITJAN KIELTOON,ALA VAATIA OIKEASTI JA LOPETA NÖYRISTELYT,muuten sua ei auta mikään jos tuollainen hirviö muka sairaanhoiajana,en ole vastaavaa kuullutkaan

    • hoitsun sisko

      Hei,ensiinäkin sairaanhoitajilla ei ole oikeuksia mihinkään estelyihin,eikä päätäntävaltaa olla lähettämättä tai antaa lähetettä kenellekään!! Se oikeus on vain ja pelkästään lääkäreillä! joten alahan toimia oikein ja soitat lääkäriin aikaa ja kerrot vaivoistasi,lääkäri tekee aina ensin alustavan sisätutkimuksen ja kokeita labraan jos vaiva on havaittavissa,mutta ainoastaan siis lääkäreillä on valta ja oikeus laittaa lähete tai olla laittamatta-ei koskaan millaan sairaanhoitajilla,tietäkää se

    • Tyytyväinen köyhä

      Ainakin Helsingissä julkiselle gynekologille ei pääse noin vain pyytämällä. Jos sinulla ei ole varaa yksityiseen gynekologiiin, varaa aika terveyskeskuslääkäriltä. Hän osaa tehdä yhtä hyvin gynekologisen tutkimuksen, ja jos tarve vaatii, niin laittaa lähetteen julkiselle puolelle. Julkiset papa-ikäkausiseulat ovat myös ilmaisia, joten on oma mokasi, jollet ole niissä käynyt. Suosittelen käymään.

      Eli uudestaan: Suomessa julkisen puolen erikoislääkärille tarvitaan lähete. Lähetteen saa menemällä tarpeen ja tilanteen mukaan terveyskeskuslääkärille, työterveyslääkärille tai yksityiselle erikoislääkärille (joka maksaa, mutta joka laittaa tarvittaessa lähetteen julkiseen sairaalaan). Hätätapauksessa mennään päivystykseen, mutta vain hätätapauksessa. Myös sukupuolitautipoliklinikat ja ehkäisypoliklinikat ovat pääosin maksuttomia.

      Itselläni oli sekä rahan puutteen että pelon vuoksi pitkä tauko gynekologikäynneissä. Tänä vuonna pääsin papa-seulaan ja terveyskeskuslääkärille gynekologiseen tutkimuseen. Kävin myös sukupuolitautipolilla testeissä pariin kertaan, koska minulla todettiin elämäni ensimmäinen herpes tänä keväänä.

      Se, kuinka sinua kohdellaan, riippuu itsestäsikin. Jos et kykene olemaan rauhallinen ja asiallinen, et saa myöskään itse asiallista kohtelua. Julkisella puolella kiireettömään tutkimukseen tai hoitoon pääsy kestää. Itse odotin pari kuukautta tutkimusta, ja toki ennätin hermostua. Olen silti erittäin tyytyväinen tässä vaiheessa.

      Ilmeisesti sairaanhoitajalla tarkoitat henkilöä, jonka kanssa olet ollut yhteydessä yrittäessäsi saada lääkäriaikaa. Nyt rauhoitut, ja aloitat homman alusta. Et ole välittömästi kuolemassa, kun jaksat olla noin kiukkuinen. Eli varaat terveyskeskuslääkäriajan. Selität rauhallisesti ja asiallisesti tilanteesi. Perusteeksi tutkimukselle riittää, että sinulla on oireita, ja gynekologikäynnit on laiminlyöty. Tilanteesi ei siitä enää pahene, vaikka odottaisit pari kuukautta.

    • aloittaja.......

      ja kävi kuten arvasinkin. menin yleislääkärille, kun oli monia eri vaivoja, joista yksi tämä alapäävaiva. Gynekologille EI saanut lähetettä. Pahaa hajua, voimakasta valkovuotoa, kutinaa, tummentumaa ihossa sukupuolielimissä, karvat meni keltaisiksi ja tippuivat pois... jne. ET PÄÄSE JULKISELLE GYNEKOLOGILLE! HÄN SANOI. hÄN SANOI MENE YKSITYISELLE NÄYTTÄMÄÄN.
      Eikö ole moraalitonta lääkäriltä sanoa noin, koska jos hän kokee että tarvitsen gynekologia, silloin lähete julkiselle, mutta jos hän sanoo "et tarvitse" niin silloin en mene yksityisellekään! Joko minä tarvitsen tai sitten en. Ei se voi olla molemmat.
      Aikamoinen ristiriita!
      Kantelenko Valviralle, hoitotakuu ei toimi. Taponyritys?

      • Hyvä ohje

        Tekikö tuo lääkäri alatutkimuksen ja määräsi hoidon? Jos lääkärin taidot loppui kesken, pitäisi kirjoittaa lähete naistentautien poliklinikalle (yleensä terveyskeskuksissa ei ole gynekologeja). Lääkärin ohje mennä yksityiselle oli sikäli hyvä että polille joutuisit jonottamaan useita kuukausia ja sinä aikana vaivat vaan pahenisi. Yksityiselle pääset heti.


    • Tilanteen mukaan

      Jos et saanut mitään hoitoa, jolla tilannetta yritetään parantaa tai ei sinulle tehty mitään kokeita, joilla syy yritetään selvittää, on tehty virhe. Ensimmäinen valituspaikka on sen lääkärin esimies eli avohuollon ylilääkäri. Ota yhteyttä.

      Poliklinikalle ei tarvitse odottaa yhtään, jos asia niin vaatii. Tämä asia ei ole niihin kuuluva lääkärin arvion mukaan.

      • Tilanne todellakin

        Hoitotakuun mukaan poliklinikan on arvioitava kolmen viikon sisällä hoitotarve ja jos todetaan hoitotarve, poliklinikalle on kutsuttava kolmen kuukauden kuluessa. Päivystystapaukset ovat erikseen, silloin hoitoon pitää päästä heti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe