Kuinka pitkiä masennusjaksoja teillä on ollut?

16+7

Ystävälläni on ollut jo nuoresta saakka kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosi. Hänen mania- ja masennusjaksonsa ovat yleensä olleet muutaman viikon, korkeintaan kuukauden mittaisia.

Nyt hänellä on kuitenkin menossa jokin superpitkä masennuskausi. En ole kuullut hänestä oikein mitään sitten maaliskuun. Viesteihinkin hän vastailee vain satunnaisesti ja todella lyhyesti, tosin en ole edes joka viikko mitään laittanutkaan kun hänen sairautensa nyt on aina ollut vähän tämän tyyppistä.

Olen kuitenkin alkanut nyt kesän aikana huolestumaan kun ystäväni masennuskausi tuntuu vain jatkuvan ja jatkuvan. Voiko kyse olla jostakin muustakin kuin vain kaksisuuntaiseen liittyvästä masennuskaudesta? Mielessäni on käynyt myös se että hän on katkaissut välinsä minuun, muttei vain sano sitä suoraan.

Kuinka pitkiä masennusjaksoja teillä on ollut?

13

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Biscuits

      3,5 vuotta tätä masennusta jo kestänyt, eikä loppua näy. Liekö syynä massiivinen neuroleptilääkitys?

    • Millaaaah

      Minulla hypermania jaksot ovat olleet aina vähän pidempiä kuin depressiojaksot. Hypermaniaa on voinut kestää 1-2 kuukaudenkin ajan, jos siis on kyseessä ollut vain kohtuu vauhdikas jakso, mitä vauhdikkaampi jakso, sitä lyhemmäksi se aina on jäänyt. Depressiojaksot ovat olleet joskus ihan vain päivän tai kahdenkin mittaisia, mutta pisin minkä muistan ja olen tunnistanut (näin jälkeenpäin) on kestänyt koko kesän, toukokuusta aina syyskuuhun kunnes koulu alkoi. Yleisin depressiokauden pituus on ehkä viikko tai pari.

    • bipotiukalla

      moi, minulla masennus on hyvinkin sidonnainen vuodenaikoihin, kesän jälkeen pienetkin syksyn merkit pistää mietteliääksi,talvi on todella synkkää aikaa, alkukesästä vauhti päällä joka kesän kuluessa käy melkein normaali-olotilassa, eli vuodenajat ohjailee mun bipoa aika paljon

    • 18+15

      Jospa häntä masentaa valo? Minä alan maaliskuussa aina masentua ja sitten sinnittelen erilaatuisissa masennuksissa syyskuuhun asti jolloin alkaa tuntua paremmalle ja se maniakin tulee yleensä.

      • bibousspektri

        Meikä taas inhoo pimeyttä, sekä mielen, että auringon kierrosta johtuvaa. Olen silti bibo. Nää jutut ovat niin yksilöllisiä. Synnyin tammikuun pimeyteen. Liekö tuolla mitään osuutta.
        Mieli tajuaa vasta syyskuun alussa, että nyt se on kesälle ja valolle sitten jätetty hyvästit. Ei kai mikään viikko tai kuukausi mene ilman jonkun tason masea tai pientä maanisuutta.

        Nyt taas valoisampi aika murheellisten viikkojen jälkeen. Nukkumisesta kaikilla ihmisillä on paljon kiinni. Univaje vie pohjaa ihan keltä tahansa.


    • Mulla oli

      lähes pari vuotta pisin depiskausi, yleensä ne ovat kuitenkin olleet vain muutamasta viikosta pariin kuukauteen. II-tyypin bipo, nainen 33v

    • 13viikkoakeskimäärin

      Syvä masis (saikkua), n. 10-20 viikkoa. Kolmesti ollut '95 lähtien. bp2. keski-ikäinen.

    • 2.tyyppi täälläkin

      Vähän yli vuoden "hiljainen" jakso, josta masennusta ehkä 2kk ajan, loput sitten vain passiivisuutta ja apaattisuutta, töissä sain kuitenkin suurimman osan aikaa käytyä kokoajan vain muutamia 1-2 viikon sairaslomat oli.

      Nyt on taas kuitenkin uusi hiljainen kausi menossa, alkoi joskus helmikuussa ja jatkuu edelleen, onneksi nyt ei ole saikulla tullut oltua, kun ei se oikein tässä asiassa kauheana auta kun ainakin minulle se työ on ainoa henkireikä tässä tilanteessa, siellä sentään saan pakotettua itseni sosiaaliseksi ja tekemään muutakin kuin vain apaattista tuijottelua. Kotona en ole helmikuun jälkeen saanut oikein edes siivottua, pyykkienkin peseminen kerran kuussa on jo suuri saavutus, onneksi on vaatteita

    • Mulla ainakin on

      masikset yleensä olleet aina 2-3 kertaa pidempiä kuin niitä edeltänyt mania
      Pisin masis tuli lähes vuoden kestäneen manian/hypermanian jälkitautina kun oli mennyt rahat, mies, työpaikka, maine ja Helsinkikin alkoi tuntua liian ahdistavalta, onneksi pääsin maailmalle pakoon

    • Redep

      Mun kakssuuntanen on ehdottomasti depis painotteinen. 2v. suurinpiirtein petissä. Vaihtu psykiatri ja otti peliin Lamictalin. Tosi varovainen nosto kolmeensataan milliin ja depikset menetti teränsä ihan täysin. Nyt enää ajottain lyhyitä 'melankolisia' jaksoja. Muuttu elämä depressioiden suhteen kerralla. Mukana tosin muutakin lääkitystä pitämään olon tasaisena, kumminkaan tekemättä zombiksi. Tosin tässäkin täytyy muistaa, että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä toimi toisella tai aiheuttaa sivuvaikutuksia jolloin tietty lääkitys ei ole mahdollista.

    • malla.p

      Itsellä kohtuu lievä 2-tyypin, suurimmaksi osaksi elämä on joko tasaista normaalia arkea tai sitten vähän menevämpiä jaksoja, depis vie voiton vain silloin tällöin. Ehkä kerran tai pari vuodessa joudun muutaman viikon töistä saikuttamaan sen takia. En oikein pidä itseäni edes bipona, vaan vain vähän menevämpänä ja sosiaalisempana ihmisenä jonka täytyy aina välillä vain ladata niitä akkuja

    • ryhdistäydyppä

      Minulla epävakaa persoona, ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta. Pisimmillään masennusjaksot 4 vuotta. Pari tällaista keski-ikäiseen elämään mahtunut ja joukko vajaan vuoden kestoisi syvempiä jaksoja. Lähes koko elämäni ajan enempi tai vähempi ahdistunut. Samaan päivään voi mahtua epätoivoista masennuksen tunnetta ja nousua kuopasta.

    • Max. 1v

      Minulla ei masennus ole koskaan täysin yhtäjaksoista, vaan siinäkin on välissä lyhyitä hetkiä kun on ihan ok tai jopa hyväkin olo, mutta ne kestävät aina vain hetken ja sitten on masennus taas päällä. Noin vuoden mittaisia selkeästi masennuspainotteisia kausia minulla on ollut pari, yleensä kuitenkin vain 1-3kk mittaisia. Joskus 26-30-vuotiaana minulla oli hyvin pitkä kausi ettei ollut lainkaan masennusta, eikä oikeastaan edes selvää hypomaniaakaan, todennäköisesti siksi että tuon ajan olin hyvässä ja turvallisena (aiempiin verrattuna) parisuhteessa jossa mies tuki ja kannusti minua aina kun vain olin sen tarpeessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe