Sormiruokailu

tuutikki¨¨

Minkä ikäiselle olette aloittaneet sormiruokailun? Mitä olette tarjonneet ja miten isoja palasia? Meillä vauva on 7kk ja haluaisin pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan mutta hieman jännittää. Tuorekurkusta olen antanut keskustaa ihan minimaalisina paloina, niistä ei tietenkään ole otetta saanut joten olen antanut suuhun... nekin on syljeksinyt vähän aikaa pyöriteltyään suussa. Samoin vesimelonia olen kokeillut ja omenapalaa on saanut imeksiä. Ja valistakaa nyt tätä tietämätöntä että miten annetaan maissinaksuja? Siis itse en tykkää maissista joten en sitä ikinä syö, täytyykö käsitellä jotenkin ennen vauvalle antamista?

2

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sormiruokailijan äiti

      Sormiruokaillessa ei anneta vauvalle mitään suoraan suuhun, vaan hän itse syö. :) Palojen pitää olla sen verran reiluja, että vauva saa niistä nyrkillä otteen ja nyrkin ulkopuolelle jää vielä syötävää, ellei sitten vauvalla ole jo pinsettiote hallussa. Höyrytettyjä kasviksia, kurkkua, hedelmiä, mitä nyt vain keksii. Sellaisia ruokia, joista vauva saa isoja, kovia paloja irti, ei kannata antaa. Ei myöskään viinirypäleitä, pähkinöitä tms., jotka henkitorveen jouduttuaan voivat juuttua kiinni. Alle kahdeksankuisella kakomisrefleksi on sitten vielä edempänä kuin aikuisella, joten jos vauva kakoo ruokaillessaan, hän ei ole tukehtumassa, vaan siirtää ruoan takaisin suun etuosaan. Googlaapa sormiruokailu, niin tulee muutamakin ihan hyvä artikkeli, joista saat perusohjeet.

      Maissinaksuille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, niitä annetaan vauvalle sellaisenaan. Itse en tosin niitä ostanut, ovat minusta vähän turhaa höttöä. Lapsi söi meillä pelkästään sormin, paitsi puurot, eli aloitti itsenäisen ruokailun hiukan alle kuusikuisena.

    • 19v äiti

      Me aloimme antaa sormi ruokaa 4kuisena (kun ekat hampaat tulivat niin sai kurkkua joka rauhoitti). Siitä eteenpäin tosi neutraaleja ruokia, itse tehtyä leipää, kurkkua, perunaa, kukkakaalia, lihanpaloja. Koska lapsemme on kovin allerginen on pitänyt miettiä tarkkaan mitä antaa. Nykyään hän syö makaroninsa, kasviksensa ja lihan palansa 11kuisena itse pöydältä. Saa itse valita mitä siitä haluaa ottaa ja kuinka paljon. Syö kuitenkin riittävästi kun paino aina ollut plus käyrällä. Sotkua siitä tulee mutta itse laitan sanomalehtiä syöttötuolin alle että ruoat saa kerättyä tosi helposti lattialta ja mökillä syömmekin sitten ulkona.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe