masennusta? vertaistukea!!

ahdistaa

masennustako?

Noniin... epäilen masennusta itselläni... kaipaisin vertaistukea...


Vauva 2kk. Herkkyyttä oli alussa. Itku nousi pintaan. Meni ohi. Kyseessä toinen lapsi. Alku oli vähän takkuinen mutta nyt suht helppo vauva. Kaiken siis pitäisi olla hyvin. päivät menee mukavasti ja Olen äärettömän onnellinen ja rakastan lapsiani ylikaiken... mutta nyt olen alkanut kehittelee päässäni pelkotiloja. Kuolemanpelkoa niin minuun kuin läheisiini kohdistuvaan. Nämä pelot käynnistää ahdistuksen. Äitini on sairas eikä voi hyvin ja se varmaan vaikuttaa myös mieleeni. Olen myös todella, todella hajamielinen!! Unohtelen jatkuvasti jotain. Ulkoapäin kukaan ei varmasti osaa epäillä mitään. Lähinnä huvittuneita hajamielisyyteeni. Olen hymyilevä ja hakeudun ihmisten seuraan. Hakeudun siksi, kun en halua olla yksin. Silloin iskee ahdistus. Kehittelen koko ajan jotain tekemistä ettei tarvitse pysähtyä näiden ajatusten ja alakulon kanssa. Tietty se jatkuva tekeminen uuvuttaa fyysisesti. Jokainen päivä on tunteiden vuoristorataa. Lapsia kohtaan koen valtavaa rakkautta. Niin valtavaa että sekin itkettää.


Meneekö tämä baby bluessin piikkiin vai aletaanko puhua jo masennuksesta vai onko tämä ihan normaalia herkistymistä vai mitä? Neuvolassa en ole puhunut, ainakaan vielä. Pelkään hiukan puhua... Testissä sain 5p eli se masennustesti. Aina kun kysytään että miten menee niin vastaan automaattisesti ihan hyvin, siis onhan mulla kaikki käytännössä ihan hyvin.

Niin ja olen herkkä ollut aina. Nyt jotenkin erityisen!! Koin valtavaa ahdistusta tästä lento onnettomuudesta. Kaikki pahat uutiset ahdistaa. Miksi tein lapseni tällaiseen maailmaan? En kuitenkaan koe mitään oloa että haluaisin tehdä itselleni ja lapselleni mitään, lähinnä pelkään että meille tehdään jotain.

päivät on kyllä "hallinnassa". Mutta noi ajoittaiset ahdistus olot vetää mielen maahan!! Saatan iltaisin olla hyvin apaattinen. Peitän sen! Tekisi mieli itkeä mutta pidän itseni kurissa. Näen jo mielessä tilanteen, kun alan puhuu tuntemuksistani jollekin, niin en saa sanaa suusta vaan itken hysteerisenä. Helpompi sanoa että kaikki hyvin ja niellä kyyneleet. Ja siis edelleen onhan mulla paperilla kaikki hyvin. Lääkkeitä en halua alkaa syömään, mutta ehkä jonkun kenen kanssa vaihtaa ajatuksia, joka on kokenut samaa.

4

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää kesää
    • Hei.
      Ei ole lainkaan ihme, että kahden pienen lapsen äiti unohtelee asioita, on alakuloinen ja väsynyt. Ole rauhassa. Hormonit, raskaus, synnytys, yöheräämiset, elämänmuutos ym ym. kaikki vaikuttaa. Mutta kuten tiedät, on olemassa synnytyksen jälkeinen masennus, joka on hivenen eri juttu. Vertaistuki, jota etsitkin, auttaa, molmepiin. Synnytyksenjälkeisen masennuksen "hoitoon" on olemassa silloin tällöin vertaistukiryhmiäkin. Kesätauon jälkeen monet toiminnat alkavat pian. Tutki netistä lähialuettasi, löytyykö sellaista ja kysy rohkeasti neuvolasta. Neuvola on turvallinen ja hyvä paikka ottaa puheeksi asioita; terveydenhoitaja on vaitiolovelvollinen ja hän nimenomaan tahtoo auttaa, se kuuluu myös hänen työhönsä, että hän tietää ja neuvoo.

      Kaikkea hyvää,
      Pirkko-pappi

    • ahdistaa

      Vauva jo 3kk ja edelleen ahdistaa. Neuvolassa en ole vieläkään uskaltanut puhua. Kysymykseen: miten menee? Vastaan: ihan kivasti tai perus vauva arkea. Helpotusta olen löytänyt meditoimisesta, mutta kokonaan ahdistusta ei ole poistanut. Onko kellään samaa? Joku joka haluaa vaihtaa ajatuksia? Ulkoilen lasten kanssa ja aloittelemme harrastustoimintaa... mutta ei siellä puhuta näistä tunteista. Haluaisin siis käsitellä nämä vellovat, ahdistavat tunteeni. Hallita niitä. En peittää ja piilottaa. Pelkään jos en niitä ikinä käsittele niin ne iskee joskus rajuna :(

      • saman kokenut

        Mikset hae apua? Avaa suusi neuvolassa, siitä se lähtee. He ovat ammattilaisia siellä ja sinua varten! Mitään et voi hävitä, ainoastaan voittaa! Itse pääsin neuvolan kautta psykologille puhumaan ja näin asiat lähtivät avautumaan. Sain myös lääkityksen, josta sittemmin tilanteen helpottaessa luovuin. Voimia ja hae rohkeasti apua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe