verikoikeisiin, apua kiitos!:)

ongelmallista..:/

elikkäs olen 16 vuotias tyttö pääkaupunkiseudulta ja minun pitäisi päästä verkokeissa käymään ilman, että vahempani saisivat tietää. Miten varaan ajan verikokeita varten? Paljon sellainen maksaa? Ja senhän voi maksaa käteisellä..? Ja onhan varmaa ettei vanhempani saa tietää? Ja enhän tarvitse mitään lähetettä sitä varten? Olen tutkinut asiaa ja lähin terveystalo olisi tikkurilassa eli vantaalla. Ja olen lukenut kaikki miten täytyy valmistautua sitä varten. Kiitos avusta paljon!!

36

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

      Yli 15v voi itse varata ajan verikokeisiin. Ja voi kieltää antamasta vanhemmille MITÄÄN tietoa lääkärikäynnistä

      Toi 15v on joku
      rajapyykki missä menee tietosuoja. Vaikka olisikin akaikäinen

      • joo...

        Väärin!

        Terveydenhuollon jutuissa katsotaan rajan olevan täysi-ikäisyydessä!

        Mutta terveydenhuollon väki itse arvioi onko alaikäinen kykenevä tekemään päätöksiä itsenäisesti, eli hänen kypsyystasonsa arvioidaan. Jos alaikäinen vaikuttaa lapselliselta, johdateltavissa olevalta, ailahtelevaiselta, ei tasapainoiselta, ei järkevältä, niin huoltaja tekee päätökset.

        Voitte itse tutustua netin materiaaleihin http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html

        Ja kuten joku jo sanoi, verikokeisiin tarvitaan lähete. Terveydenhoitaja saattaa olla oikeutettu kirjoittamaan lähetteen peruslabroihin, joiksi katsotaan pieni verenkuva, sen sijaan erikoisemmat labrat (jotka tietenkin maksavat sille terveydenhuollon yksiköllekin, vaikkei potilas itse maksaisikaan labrakäynnistä mitään) vaativat lääkärin lähetteen. Sillä pitäähän sille labralle löytyä jokin järkevä syykin, jonka takia se otetaan. Ja mistä potilas voi tietää, mitä hänestä pitäisi tutkia...

        Jos kyseessä on sukupuolitautitesti, näihinkin terveyskeskuksen kautta otettavina vaaditaan lähete, mutta Sukupuolitautien poliklinikalla on annettu mahdollisuus tulla myös ilman lähetettä (suositus kyllä on, että oireettomat potilaat hakeutuisivat omalle terveysasemalel), tällöin joutuu kyllä odottamaan, ja ilmeisesti tuolla poliklinikalla on myös mahdollista teettä tutkimukset antamatta henkilötietoja - mutta se, taas miten se hoito järjestyy jos tauti todetaan, niin reseptithän vaativat henkilötietojen antamista.
        Jos kyse on siitä sukupuolitautiepäilystä, niin googlaile itse tietoja.


      • 18-v
        joo... kirjoitti:

        Väärin!

        Terveydenhuollon jutuissa katsotaan rajan olevan täysi-ikäisyydessä!

        Mutta terveydenhuollon väki itse arvioi onko alaikäinen kykenevä tekemään päätöksiä itsenäisesti, eli hänen kypsyystasonsa arvioidaan. Jos alaikäinen vaikuttaa lapselliselta, johdateltavissa olevalta, ailahtelevaiselta, ei tasapainoiselta, ei järkevältä, niin huoltaja tekee päätökset.

        Voitte itse tutustua netin materiaaleihin http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html

        Ja kuten joku jo sanoi, verikokeisiin tarvitaan lähete. Terveydenhoitaja saattaa olla oikeutettu kirjoittamaan lähetteen peruslabroihin, joiksi katsotaan pieni verenkuva, sen sijaan erikoisemmat labrat (jotka tietenkin maksavat sille terveydenhuollon yksiköllekin, vaikkei potilas itse maksaisikaan labrakäynnistä mitään) vaativat lääkärin lähetteen. Sillä pitäähän sille labralle löytyä jokin järkevä syykin, jonka takia se otetaan. Ja mistä potilas voi tietää, mitä hänestä pitäisi tutkia...

        Jos kyseessä on sukupuolitautitesti, näihinkin terveyskeskuksen kautta otettavina vaaditaan lähete, mutta Sukupuolitautien poliklinikalla on annettu mahdollisuus tulla myös ilman lähetettä (suositus kyllä on, että oireettomat potilaat hakeutuisivat omalle terveysasemalel), tällöin joutuu kyllä odottamaan, ja ilmeisesti tuolla poliklinikalla on myös mahdollista teettä tutkimukset antamatta henkilötietoja - mutta se, taas miten se hoito järjestyy jos tauti todetaan, niin reseptithän vaativat henkilötietojen antamista.
        Jos kyse on siitä sukupuolitautiepäilystä, niin googlaile itse tietoja.

        Tuosta Kanta-koulutuksesta: Alaikäisyydestä informaatio löytyy Osa 2 ja sivu 9 klikkaa ensimmäistä kuvaketta Alaikäisen potilaan informointi ja suostumuksen antaminen. Sieltä löytyy oikea tieto.


      • jkjkjkjkj
        joo... kirjoitti:

        Väärin!

        Terveydenhuollon jutuissa katsotaan rajan olevan täysi-ikäisyydessä!

        Mutta terveydenhuollon väki itse arvioi onko alaikäinen kykenevä tekemään päätöksiä itsenäisesti, eli hänen kypsyystasonsa arvioidaan. Jos alaikäinen vaikuttaa lapselliselta, johdateltavissa olevalta, ailahtelevaiselta, ei tasapainoiselta, ei järkevältä, niin huoltaja tekee päätökset.

        Voitte itse tutustua netin materiaaleihin http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html

        Ja kuten joku jo sanoi, verikokeisiin tarvitaan lähete. Terveydenhoitaja saattaa olla oikeutettu kirjoittamaan lähetteen peruslabroihin, joiksi katsotaan pieni verenkuva, sen sijaan erikoisemmat labrat (jotka tietenkin maksavat sille terveydenhuollon yksiköllekin, vaikkei potilas itse maksaisikaan labrakäynnistä mitään) vaativat lääkärin lähetteen. Sillä pitäähän sille labralle löytyä jokin järkevä syykin, jonka takia se otetaan. Ja mistä potilas voi tietää, mitä hänestä pitäisi tutkia...

        Jos kyseessä on sukupuolitautitesti, näihinkin terveyskeskuksen kautta otettavina vaaditaan lähete, mutta Sukupuolitautien poliklinikalla on annettu mahdollisuus tulla myös ilman lähetettä (suositus kyllä on, että oireettomat potilaat hakeutuisivat omalle terveysasemalel), tällöin joutuu kyllä odottamaan, ja ilmeisesti tuolla poliklinikalla on myös mahdollista teettä tutkimukset antamatta henkilötietoja - mutta se, taas miten se hoito järjestyy jos tauti todetaan, niin reseptithän vaativat henkilötietojen antamista.
        Jos kyse on siitä sukupuolitautiepäilystä, niin googlaile itse tietoja.

        Ai jukra luinpa huonosti aloittajan kysymyksen, hän siis oli pyrkimässä yksityiselle lääkäriasemalle, ei terkkariin. No, yksityisellä potilas joutuu tietenkin maksamaan sekä lääkärin ajasta että labroista. Tietosuoja-asiat ovat samat yksityisellä puolella.


    • Umppu1

      Ensinnäkin pitäisi tietää, mitä verikokeella tarkalleen pitäisi tutkia? Et voi vain kävellä labraan sisään ja pyytää "yksi verikoe, kiitos"! Tarvitse ajan lääkärille, joka sitten kirjoittaa lähetteen tarvittaviin kokeisiin. Ajan saat yksityiseltä nopeammin, mutta se maksaa kokeineen ainakin toista sataa euroa. Alaikäisenä saat julkiselta puolelta eli terkkarista hoidon ilmaiseksi. Joka tapauksessa olet sen myös sen ikäinen, että vahemmillasi ei ole oikeutta saada tietoa asiasta, jos et halua.

      Jos kyseessä on sukupuolitautiin liittyvä huoli, asiaan löytyy lisätietoa täältä. http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/Sukupuolitautien tutkimus ja hoito
      Testiin on helppo päästä ja se voidaan tarvittaessa tehdä jopa nimettömänä.

      • Ongelmallista..:/

        Kiitos avusta kaikille! Minun pitäisi saada tietää, että olenko mahdollisesti raskaana tai olenko sairastunut, koska kuntoni on romahtanut kolme kuukautta sitten. Olen ollut jatkuvasti huono vointinen kolmen kuukauden ajan jo.


      • jaaha4444
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Kiitos avusta kaikille! Minun pitäisi saada tietää, että olenko mahdollisesti raskaana tai olenko sairastunut, koska kuntoni on romahtanut kolme kuukautta sitten. Olen ollut jatkuvasti huono vointinen kolmen kuukauden ajan jo.

        No, kannattaiisi nyt ensin mennä vaikka terveydenhoitajan vastaanotolle. Hän ohjaa eteenpäin. Kolmen kuukauden raskausepäilyn tulisi olla jo varmistunut itsellesi, jos raskaana olet. Raskaustestejä taidetaan myydä ihan käsikauppatavarana apteekissa.
        Olikohan kysymys alun alkaenkin provo!


      • Ongelmallista..:/
        jaaha4444 kirjoitti:

        No, kannattaiisi nyt ensin mennä vaikka terveydenhoitajan vastaanotolle. Hän ohjaa eteenpäin. Kolmen kuukauden raskausepäilyn tulisi olla jo varmistunut itsellesi, jos raskaana olet. Raskaustestejä taidetaan myydä ihan käsikauppatavarana apteekissa.
        Olikohan kysymys alun alkaenkin provo!

        Voi saatana... Taasko yksi provotunnistin? Ei ole provo. Ja juu kyllä tiedän että raskaustestejä saa kaupasta. Yhden olen tehnyt ja se oli negatiivinen. Teen toisen aivan vain varmistuakseni, mutta viellä todennäköisempää on että olen sairastunut jotenkin. Ajattelin vain kysyä, että miten sellainen aika verikokeisiin varataan. Ja ei ole väliä, että menenkö yksityiselle vai terkkarin kautta lähetteellä.


      • toivottavasti selviä
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Voi saatana... Taasko yksi provotunnistin? Ei ole provo. Ja juu kyllä tiedän että raskaustestejä saa kaupasta. Yhden olen tehnyt ja se oli negatiivinen. Teen toisen aivan vain varmistuakseni, mutta viellä todennäköisempää on että olen sairastunut jotenkin. Ajattelin vain kysyä, että miten sellainen aika verikokeisiin varataan. Ja ei ole väliä, että menenkö yksityiselle vai terkkarin kautta lähetteellä.

        No, saitpa kuitenkin vastauksetkin asioihin. Ei löydy kavereita, ei aikuisia ihmisiä joilta kysyä, kolme kuukautta veivaa päässä, ja kädessä on todennäköisesti kännykkä jolla voisi vaikka soitella terkkarin neuvontaan..

        Joskus vain jahkaillaan, ja sitten kirjoitetaan suomi24:ään.


      • Ongelmallista..:/
        toivottavasti selviä kirjoitti:

        No, saitpa kuitenkin vastauksetkin asioihin. Ei löydy kavereita, ei aikuisia ihmisiä joilta kysyä, kolme kuukautta veivaa päässä, ja kädessä on todennäköisesti kännykkä jolla voisi vaikka soitella terkkarin neuvontaan..

        Joskus vain jahkaillaan, ja sitten kirjoitetaan suomi24:ään.

        Miksi ei saa pyytää apua? Ei kaverini tiedä asiasta yhtään sen enempää, kuin minäkään. Perkele suomessa pitäisi vaan istua hiljaa ja pitää ajatukset ja kysymykset itsellään...


      • Ongelmallista..:/
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Miksi ei saa pyytää apua? Ei kaverini tiedä asiasta yhtään sen enempää, kuin minäkään. Perkele suomessa pitäisi vaan istua hiljaa ja pitää ajatukset ja kysymykset itsellään...

        Koulut alkavat pian... Ja olen menossa lukioon. Voiko koulun terveydenhoitaja auttaa minua, ilman että vanhempani saavat asiasta tietää?


      • missä mättää?
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Koulut alkavat pian... Ja olen menossa lukioon. Voiko koulun terveydenhoitaja auttaa minua, ilman että vanhempani saavat asiasta tietää?

        Koulun terveydenhoitajaa sitovat samat tietosuoja-asiat kuin muitakin terveydenhuollon työntekijöitä. Eli antaa tiedot vanhemmille, jos vaikutat sellaiselta, ettet pysty hoitamaan omia asioitasi näissä jutuissa. Tosin jos ei mistään graavista ole kyse, niin tuskin terkkari sinun asioistasi lähtee soittelemaan vanhemmillesi, ja miten ne sinun vanhempasi osaavat kysyä terkkarilta.

        Mikähän tässä nyt oikein mättää.... Jos et osaa soittaa terkkarin neuvontanumeroon ja kysellä sieltä asioista, ja jos nyt on vain verikokeista kyse, raskaus tosiaan pitäisi olla kolmessa kuukaudessa varmistunut, niin....
        Ja ehkäisyneuvontaa ja siihen liittyviä asioita voit aivan varmasti mennä huoletta kyselemään, enkä usko että niistä asioista sinun vanhemmillesi kukaan lähtee kertomaan oma-aloitteisesti ja varmaan vanhempasikin ovat vain tyytyväisiä jos hoidat ehkäisyn jos kerran olet aloittanut seksielämän - ellet sitten ole jostain erityisryhmästä perhetaustasi kautta.

        Eikö tässä ketjussa ole jo annettu aivan selvät vastaukset kysymykseesi? Siihen tosin on aivan turha alaikäisenä 100-prosenttisesti luottaa, etteivätkö huoltajasi saisi tietoja halutessaan,,,, kuten sanottu, tietosuojaraja menee terkkarissa 18-v:n iässä, ja sitä nuoremmista terkkarin väki itse päättää, onko nuori kykenevä hallitsemaan omia asioitaan ja varmaan riippuu asian luonteestakin kerrotaanko vai ei!
        Viittiskö nyt jankata enää: Jos haluat verikokeita väsymyksen takia selvitellä, niin ota yhteys terveysneuvontaan, känny sinulla on aivan varmasti. Ja vastaanotolla saat tarvittaessa muutakin neuvontaa,,,, ravinto ja yleiset elämäntavat muutenkin. Tosin tuollaiset neuvonnat kyllä valuvat kuin vesi hanhen selästä useimmiten.


      • terkkis1
        missä mättää? kirjoitti:

        Koulun terveydenhoitajaa sitovat samat tietosuoja-asiat kuin muitakin terveydenhuollon työntekijöitä. Eli antaa tiedot vanhemmille, jos vaikutat sellaiselta, ettet pysty hoitamaan omia asioitasi näissä jutuissa. Tosin jos ei mistään graavista ole kyse, niin tuskin terkkari sinun asioistasi lähtee soittelemaan vanhemmillesi, ja miten ne sinun vanhempasi osaavat kysyä terkkarilta.

        Mikähän tässä nyt oikein mättää.... Jos et osaa soittaa terkkarin neuvontanumeroon ja kysellä sieltä asioista, ja jos nyt on vain verikokeista kyse, raskaus tosiaan pitäisi olla kolmessa kuukaudessa varmistunut, niin....
        Ja ehkäisyneuvontaa ja siihen liittyviä asioita voit aivan varmasti mennä huoletta kyselemään, enkä usko että niistä asioista sinun vanhemmillesi kukaan lähtee kertomaan oma-aloitteisesti ja varmaan vanhempasikin ovat vain tyytyväisiä jos hoidat ehkäisyn jos kerran olet aloittanut seksielämän - ellet sitten ole jostain erityisryhmästä perhetaustasi kautta.

        Eikö tässä ketjussa ole jo annettu aivan selvät vastaukset kysymykseesi? Siihen tosin on aivan turha alaikäisenä 100-prosenttisesti luottaa, etteivätkö huoltajasi saisi tietoja halutessaan,,,, kuten sanottu, tietosuojaraja menee terkkarissa 18-v:n iässä, ja sitä nuoremmista terkkarin väki itse päättää, onko nuori kykenevä hallitsemaan omia asioitaan ja varmaan riippuu asian luonteestakin kerrotaanko vai ei!
        Viittiskö nyt jankata enää: Jos haluat verikokeita väsymyksen takia selvitellä, niin ota yhteys terveysneuvontaan, känny sinulla on aivan varmasti. Ja vastaanotolla saat tarvittaessa muutakin neuvontaa,,,, ravinto ja yleiset elämäntavat muutenkin. Tosin tuollaiset neuvonnat kyllä valuvat kuin vesi hanhen selästä useimmiten.

        En tiedä, oletko terkkarissa töissä, mutta tarkistaisin tietosi tietosuojan osalta. 15-vuotiaan asioista kun puhut isille ja äidille ilman asianosaisen lupaa, niin taatusti olet käräjillä. Sitä nuorempien osalta on harkinnanvaraista.


      • joopa joo...
        terkkis1 kirjoitti:

        En tiedä, oletko terkkarissa töissä, mutta tarkistaisin tietosi tietosuojan osalta. 15-vuotiaan asioista kun puhut isille ja äidille ilman asianosaisen lupaa, niin taatusti olet käräjillä. Sitä nuorempien osalta on harkinnanvaraista.

        Et siis osaa lukea tuota Kanta-fi:n sivustoa!

        Voit toki itse uskoa mitä haluat. Mutta ikäraja on 18 v. Täysi-ikäinen vastaa itse itsestään, alaikäisistä terkkari arvioi mikä tilanne on. Käräjille ei automaattisesti mennä. Et osaa lukea! Mutta ihan sama minulle mitä sinä uskot. Tiedän tietäväni tämän asian. Voit toki tarkistaa tietoni, tuossahan se on linkki annettu. Ole hyvä ja tarkista.


      • joo....
        terkkis1 kirjoitti:

        En tiedä, oletko terkkarissa töissä, mutta tarkistaisin tietosi tietosuojan osalta. 15-vuotiaan asioista kun puhut isille ja äidille ilman asianosaisen lupaa, niin taatusti olet käräjillä. Sitä nuorempien osalta on harkinnanvaraista.

        Jos puhut jne isille ja äidille.... Mikset linkitä tähän vahvistusta tuohon omaan uskomukseesi. Kaiva tähän linkki, jossa virallisesti sanotaan sama mitä itse väität!

        Oletko muuten sama tyyppi, joka kirjoittelee soopaa vähän sinne sun tänne muutenkin.


      • dsdfsdfsdfsdf
        terkkis1 kirjoitti:

        En tiedä, oletko terkkarissa töissä, mutta tarkistaisin tietosi tietosuojan osalta. 15-vuotiaan asioista kun puhut isille ja äidille ilman asianosaisen lupaa, niin taatusti olet käräjillä. Sitä nuorempien osalta on harkinnanvaraista.

        No terve, terkkis.

        Voisit itse tutustua myös tähän:
        http://www.lastensuojelu.info/sf/lastensuojelun-perusta.html

        Tuollahan se selvästi sanotaan, että lapsia ovat alle 18-v, mutta toisaalta 12-vuotiaalla on puhevalta. Siis puhevalta, lapsi saa osallistua.
        Voi olla, että 15-vuotiaalta otetaan niitä allekirjoituksia, mutta hän on lapsi, ja tarvittaessa hänen huoltajaansa ollaan yhteydessä.

        En tiedä, missä terkkarissa sinä olet töissä ja mikä on tehtäväsi, ja oletko sinä perehtynyt mihinkään viralliseen tekstiin, ja oletko sinä itsekään kuin 15-v.

        Näin se on nähtävä. Joo, kirjoita nyt sitten vielä, että niin niin, mutta tuo on lastensuojelu ja lähinnä sossun asioita, no,,,, samat lait ne pätevät terkkariin kuin lastensuojeluunkin, eli 18-v on täysi-ikäinen ja useimmiten itsestään vastaava (tosin joillakin yli 18-v:aillakin on holhooja.

        Tuossa on lisää siis sulle matskua, josta voit tietämykseni tarkistaa!


      • just just...
        terkkis1 kirjoitti:

        En tiedä, oletko terkkarissa töissä, mutta tarkistaisin tietosi tietosuojan osalta. 15-vuotiaan asioista kun puhut isille ja äidille ilman asianosaisen lupaa, niin taatusti olet käräjillä. Sitä nuorempien osalta on harkinnanvaraista.

        Ja tässäpä täytyy myös, hyvä terkkis1, muistaa sekin, että harvassa ne tapaukset ovat, jolloin ensinnäkin lapsi kieltää vanhemmiltaan tiedon saannin ja toisaalta vielä harvemmassa ovat ne tapaukset, jolloin terkkarilla on edes mitään intoa kertoilla asioista. Siis tilanteen on silloin oltava tosi graavi, jotta asioita kerrotaan. Ja harvassa ovat nekään tilanteet, että vanhempi rupeaisi utelemaan oma-aloitteisesti lapsensa terveystietoja!

        En tiedä, mikä mahdollisesta todellisesta tilanteesta kertovan aloittajan juttu oikeasti on. Miksi pelkää sitä terveydenhuollon lavertelua, tai sitä, että vanhempansa rupeaisi kyselemään. En myöskään ymmärrä sitä, miksi tuo mahdollisesta todellisesta tilanteesta tänne kirjoitteleva ei tosiaankaan ota puhelinta käteen ja soita vaikkapa siihen terveydenhuollon neuvontanumeroon ja kysele itselleen apua sieltä! Siispä oletan aika vahvasti, että tässä joku vetää taas niin kuin hatusta näitä juttuja ja vänkää ja vänkää ja kirjoittelee aina vain uusia että mut kun.. Eli hatusta temmattu! Tai minulla on sitten tosiaankin nykynuorten kyvystä ajatella hyvinkin suuret yliarviot.

        Terkkis1 ei myöskään jostain kumman syystä nyt ollenkaan noteeraa tuota, että tapauskohtaisesti harkitaan aina kun on alta 18-v. Mutta tosiaan harvoin on se tilanne, että olisi jotain syytä antaa tietoja. Etenkin kun usein vanhempi osallistuu kuitenkin lapsen hoitoon. Jos lapsi esim. joutuu sairaalaan,,,, olkoonkin, että on 15-v jo täyttänyt,,,, niin meinaatko, että lapsen asioista ei kerrota mitään, lähetetään vain lasku vanhempien maksettavaksi, tosin se laskukin menee varmaan lapsen nimellä kotiosoitteeseen,,,, mutta maksaakohan se lapsi sitä itse? Se on sitten vähän sama uhka kuin mopojen vakuutusmaksuissa, että lapsi saa maksuhäiriömerkinnän, kun saattaapi jäädä maksamatta.... Tosin lapsi varmaan näissä tilanteissa, jos on salaa vanhemmiltaan siellä sairaalassa maannut, antaa pienen keskustelun jälkeen epikriisit vanhempiensa luettaviksi..

        No, ihan sama. Tämä on aivan turhaa kiistelyä jossakin Suomi24:n feikkaajien ja teinien kanssa... Ei johda mihinkään.


      • kiireesti.
        just just... kirjoitti:

        Ja tässäpä täytyy myös, hyvä terkkis1, muistaa sekin, että harvassa ne tapaukset ovat, jolloin ensinnäkin lapsi kieltää vanhemmiltaan tiedon saannin ja toisaalta vielä harvemmassa ovat ne tapaukset, jolloin terkkarilla on edes mitään intoa kertoilla asioista. Siis tilanteen on silloin oltava tosi graavi, jotta asioita kerrotaan. Ja harvassa ovat nekään tilanteet, että vanhempi rupeaisi utelemaan oma-aloitteisesti lapsensa terveystietoja!

        En tiedä, mikä mahdollisesta todellisesta tilanteesta kertovan aloittajan juttu oikeasti on. Miksi pelkää sitä terveydenhuollon lavertelua, tai sitä, että vanhempansa rupeaisi kyselemään. En myöskään ymmärrä sitä, miksi tuo mahdollisesta todellisesta tilanteesta tänne kirjoitteleva ei tosiaankaan ota puhelinta käteen ja soita vaikkapa siihen terveydenhuollon neuvontanumeroon ja kysele itselleen apua sieltä! Siispä oletan aika vahvasti, että tässä joku vetää taas niin kuin hatusta näitä juttuja ja vänkää ja vänkää ja kirjoittelee aina vain uusia että mut kun.. Eli hatusta temmattu! Tai minulla on sitten tosiaankin nykynuorten kyvystä ajatella hyvinkin suuret yliarviot.

        Terkkis1 ei myöskään jostain kumman syystä nyt ollenkaan noteeraa tuota, että tapauskohtaisesti harkitaan aina kun on alta 18-v. Mutta tosiaan harvoin on se tilanne, että olisi jotain syytä antaa tietoja. Etenkin kun usein vanhempi osallistuu kuitenkin lapsen hoitoon. Jos lapsi esim. joutuu sairaalaan,,,, olkoonkin, että on 15-v jo täyttänyt,,,, niin meinaatko, että lapsen asioista ei kerrota mitään, lähetetään vain lasku vanhempien maksettavaksi, tosin se laskukin menee varmaan lapsen nimellä kotiosoitteeseen,,,, mutta maksaakohan se lapsi sitä itse? Se on sitten vähän sama uhka kuin mopojen vakuutusmaksuissa, että lapsi saa maksuhäiriömerkinnän, kun saattaapi jäädä maksamatta.... Tosin lapsi varmaan näissä tilanteissa, jos on salaa vanhemmiltaan siellä sairaalassa maannut, antaa pienen keskustelun jälkeen epikriisit vanhempiensa luettaviksi..

        No, ihan sama. Tämä on aivan turhaa kiistelyä jossakin Suomi24:n feikkaajien ja teinien kanssa... Ei johda mihinkään.

        Terkkis1 ei ole paikalla, muutenhan hän olisi jo kiireen vilkkaan kirjoittanut tänne lasten hoitopäivämaksukäytännöt. Mutta kun ei hän ollut täällä, niin kirjoitin itse. Eli ei mene samaan malliin kuin aikuisilla, mutta eti itte paremmin tieto, jos kiinnostaa...

        Mut siis ok, Suomessa täst lähtien täysi-ikäisyys on 15 ikävuodesta eteenpäin. Mut edellen kuitenkin vähän niin kuin painottaisin, että tapauksittain harkitaan, ja harvoin se terkkari itse rupeaa kertoilemaan ja vielä harvemmin täysikäinen 15-vuotias kieltää ja vielä harvemmin täysi-ikäisen 15-vuotiaan vanhempi itse kyselee etenkään jos ei muutenkaan kersansa tekemiset kiinnosta.

        Ja aloittaja: Tee nyt se oikea ratkaisu, jos kertomasi on siis edes todellisuutta eikä vain stooria, että otat yhteyttä terveysneuvontaan ja pyydät sieltä itsellesi ohjeet. Mietin kyllä, että mitähän hirveätä salattavaa tuolla on, jos pelkkien verikokeitten ottaminen pitäisi vanhempia kiinnostaa ja toisaalta heiltä salata. Tuskin se aborttikaan heitä kiinnostaa jos sellainen sulle kolmen kuukauden oletetun raskauden jälkeen pitäisi tehdä,,, kantsis siis pitää kiirettä jos niin kuin tykkäät että oot paksuna!


      • Aina syyllistetään
        joopa joo... kirjoitti:

        Et siis osaa lukea tuota Kanta-fi:n sivustoa!

        Voit toki itse uskoa mitä haluat. Mutta ikäraja on 18 v. Täysi-ikäinen vastaa itse itsestään, alaikäisistä terkkari arvioi mikä tilanne on. Käräjille ei automaattisesti mennä. Et osaa lukea! Mutta ihan sama minulle mitä sinä uskot. Tiedän tietäväni tämän asian. Voit toki tarkistaa tietoni, tuossahan se on linkki annettu. Ole hyvä ja tarkista.

        Älä viitsi syyllistää alaikäistä. Aina sama hyökkäävä asenne. Oletko jotekin parempi itse? Toinen yrittää selvitä sillä tietämyksellä ja ymmärryksellä, mitä itsellään on. Itse olet ilmeisesti ollut aina "erinomainen"? Vakaasti uskon, että olet tietämättömyytesi vuoksi mokannut yhdessä sun toisessakin asiassa. Kaikkein pahinta on, jos et omaa typeryyttäsi edes tajua.

        Itse voin sanoa, että vaikka olisi terveydenhuollon koulutus, niin kaikkia asioita ei silti tiedä tai ymmärrä. Eli lähteepä asioita selvittämään mistä lähtökohdasta tahansa, niin se on jo plussaa. On käynyt niinkin, että aivan aikuinen nainen tulee suoraan synnyttämään, kun ei ole tiennyt olevansa raskaana. Tai rintasyöpä on ennättänyt kasvaa jo rinnan läpi, ennen hoitoon hakeutumista.


    • !!!

      Käytin tyttöäni 15 v yksityisellä lääkäriasemalla ja kysyin juuri tuota tietosuojaa. Sieltä kerrotttin että EI anneta tietoa vanhemmille.Ja sanoipa vielä ettei itsekkään olisi halunnut tuon ikäisenä että hänen tietojaan annetaan eteenpäin.Ei edes vanhemmille

      Ja saman asian vahvisti ylilääkäri,kun kysyin asiasta...

      • Ok.

        No, sepä hyvä. Mutta usko ihan huviksesi että se ikäraja menee 18 vuodessa. Sillä 18-vuotiaaksi astihan huoltajat vastaavat lapsestaan muutenkin. Elatusvelvollisina. Olkoonkin että jotkut rikosoikeudelliset vastuut jne. menevät joissakin muissa ikärajoissa.

        Ja kuten sanottu terveydenhuollon väki itse arvioi tapauskohtaisesti tilanteen.

        Mutta hienoa, että teillä kävi noin. Siksi toisekseen, jos sinä olet ollut läsnä niissä tutkimustilanteissa kun kerran käytit tytärtäsi niin etköhän sinä jo siinä tilanteessa saanut tietoosi luottamuksellisia terveydenhuollon tietoja!

        Ja näihin Suomi24:n viesteihin nyt voi kirjoitella ihan mitä vaan.

        Lastensuojeluilmoitus - mihin ikävuoteen asti voi tehdä sellaisen. Lääkärithän ovat velvollisia tekemään tietyissä tapauksissa niitä, ja tämähän johtaa huoltajaan tehtyyn yhteydenottoon...

        Mutta toistan vielä, että hienoa, vaikken tosiaankaan teidän tekstejänne niin usko! Näille palstoille voi kirjoitella ihan mitä soopaa vaan, ja niin voi kirjoitella sanomalehtien yleisönosastoillekin fuulaten lukijoita.

        Että ette sitten usko sitä mitä lainsäätäjä kirjoittaa, että oikea ikäraja teidän mielestänne on 15 v. Itse asiassa, jos 10-vuotias on riittävän fiksu, niin jopa hänen tietojaan ei luovuteta huoltajalle, mutta se nyt on kyllä aika harvinaista kuitenkin.... Mitään muuta ikärajaa ei ole annettu kuin kuin 18 v, ja alta 18 v ikäisiltä siis terveydenhuolto itse arvioi mikä on tilanne.


      • jatka yksinäs!

        No jaa, ei anneta ja ei anneta.
        Harvoin kuitenkaan lapsi kieltää antamasta. Ja edelleen: lain mukaan ikäraja on 18-v.
        Kysyttiinkö siltä sinun lapseltasi huoltaja-tiedot? Miksi niitä kysyttiin. Mitä sana huoltaja tarkoittaa.

        Mutta painotan vielä: Harvassa ne tilanteet ovat, jolloin lapsi kieltää antamasta! Ja terkkarilla vielä harvemmin tilanteita, jolloin se itse lähtee huoltajiin yhteyttä ottamaan, ja jos välit vanhempiin ovat huonot, niin tuskin se vanhempi sen vertaa lapsestaan välittää, että edes pyytäisi mitään terveystietoja.

        Kiistele yksinäs. Kun et osaa lukea ja ymmärrystaitokin on vähän niin ja näin, ainoa johtopäätös on, että olet itsekin alta 18-v.


      • extraordinary.

        Miksi sinä muuten vanhempana näit noin suuren vaivan varmistaaksesi ettei tyttären terveyskertomuksia sulle kerrota? Aika kummaa...


      • !!!
        extraordinary. kirjoitti:

        Miksi sinä muuten vanhempana näit noin suuren vaivan varmistaaksesi ettei tyttären terveyskertomuksia sulle kerrota? Aika kummaa...

        Hei!! EXTRAORDINARY. Luulitko sinä tosiaan että "varmistin" ettei tietoja anneta... Voi hyvää päivää, Ilmeisesti kirjoitukseni antoi näin ymmärtää Joten korjatanpa sitten

        Eli KYLLÄ, kysyin MIELEKIINNOSTA mikä käytäntö on kun on alaikäinen .Kun tyttö lähtee reissuun ja jos sattuu vaikka jotain matkan aikana,niin voi mennä toiselle paikkakunnalle samaan toimipisteseen ja tytön tiedot ovat jo valmiina siellä

        Juuri tämäm asian takia saimme selvityksen missä mennään alaikäisen kanssa

        Jos tämä asia nyt tuntuu mahdottomalle yhtälölle,niin täytyy varmaan tehdä reklamaatio asiasta....


      • hyvä, jos itse ymmär
        !!! kirjoitti:

        Hei!! EXTRAORDINARY. Luulitko sinä tosiaan että "varmistin" ettei tietoja anneta... Voi hyvää päivää, Ilmeisesti kirjoitukseni antoi näin ymmärtää Joten korjatanpa sitten

        Eli KYLLÄ, kysyin MIELEKIINNOSTA mikä käytäntö on kun on alaikäinen .Kun tyttö lähtee reissuun ja jos sattuu vaikka jotain matkan aikana,niin voi mennä toiselle paikkakunnalle samaan toimipisteseen ja tytön tiedot ovat jo valmiina siellä

        Juuri tämäm asian takia saimme selvityksen missä mennään alaikäisen kanssa

        Jos tämä asia nyt tuntuu mahdottomalle yhtälölle,niin täytyy varmaan tehdä reklamaatio asiasta....

        Ai mutta siis kirjoitit kuitenkin että Ei anneta vanhemmille, ja nyt puhut sitten siitä, että kun on sähköinen sairauskertomus, niin saman toimijan eri yksiköissä tiedot ovat nähtävissä...
        Varsin sekavaa. Mutta ihan sama mitä sinä olet kysellyt ja minkä takia. Yks lysti.


      • !!!
        hyvä, jos itse ymmär kirjoitti:

        Ai mutta siis kirjoitit kuitenkin että Ei anneta vanhemmille, ja nyt puhut sitten siitä, että kun on sähköinen sairauskertomus, niin saman toimijan eri yksiköissä tiedot ovat nähtävissä...
        Varsin sekavaa. Mutta ihan sama mitä sinä olet kysellyt ja minkä takia. Yks lysti.

        Anteeksi sekoiluni.Koetetaanpa vielä selvemmin :) Eli eri toimipisteet keskenään voivat katsoa potilaan tietoaja.En tarkoittanut että vanhemmat ym voivat niitä tietoja saada

        Hyvää kesänjatkoa


    • ???

      Juuri näin nimimerkki !!! Kävin myös yksitysellä lekurilla Etelä-Savossa ja poikani piti kirjoittaa kirjallinen suostumus että Lääkärikeskus saa antaa tietoja meille vanhemmille

      • Ongelmallista..:/

        Kiitos kaikille auttajille!:)


      • lläjählohlhlhlhlhkgf
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Kiitos kaikille auttajille!:)

        Sait sä nyt ihan oikeasti apua? Miten apu näkyy tilanteessasi? Mikä on seuraava ongelmallinen tähän stooriin liittyvä kysymys?


      • kivaa...
        Ongelmallista..:/ kirjoitti:

        Kiitos kaikille auttajille!:)

        Pelkäätkö leimautuvasti uusavuttomaksi ja olevasi yksi niistä terveydenhuollon työntekijöiden julkisiin tiedotusvälineisiin kertomista esimerkkitapauksista, jos otat suoraan terkkarin neuvontaan yhteyttä?

        Sitä se tekee, kun terkkarit kertovat niistä uusavuttomista, jotka turhaan heitä vaivaavat kaikenlaisilla kysymyksillä ja hälytyksillä...


      • Realismia
        kivaa... kirjoitti:

        Pelkäätkö leimautuvasti uusavuttomaksi ja olevasi yksi niistä terveydenhuollon työntekijöiden julkisiin tiedotusvälineisiin kertomista esimerkkitapauksista, jos otat suoraan terkkarin neuvontaan yhteyttä?

        Sitä se tekee, kun terkkarit kertovat niistä uusavuttomista, jotka turhaan heitä vaivaavat kaikenlaisilla kysymyksillä ja hälytyksillä...

        Mistähän ihmeen terkkarin uusavuttomista sinä puhut? Kuulehan kulta pieni, jokainen ihminen kasvaa pienestä tietämättömästä solusta isoksi enemmän tai vähemmän tietämättömäksi aikuiseksi. Jokaisen tiedoissa, taidoissa ja asenteissa on puutteita. Jos alaikäinen edes miettii tilannettaan ja pohtii eri vaihtoehtoja, niin se on jo hyvin positiivista. Venäjällä tehdään paljon abortteja synntyttämällä, koska tytöt tajuavat olevansa raskaana vasta sitten, kun pyörtyvät kadulle ja heidät kuljetetaan päivystykseen. Nykyaika ei todellakaan ole valveutunutta aikaa.

        Moni aikuinenkin miettii vaikkapa että hakisiko antibioottikuurin flunssaan, jottei tarvitse mennä sukupuolitautitesteihin, mikä on todellinen vaivojen syy. Että se siitä valistuksesta. Ainakin Helsingissä toimii sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvonta, ja se on olemassa nimenomaan kysymistä varten.

        Ihmisten ajattelu on yksinkertaista. Enkä tarkoita nyt alaikäisiä, vaan täysvaltaisia (18 - 100 v) ihmisiä. Aina kun on olemassa joku palvelu tai etuus, niin se lisää tämän palvelun ja etuuden käyttöä. Eli terveyspalvelujen kysyntää saadaan vähennettyä vähentämällä terveyspalveluja. Ja sitä nimenomaan nyt ollaan tekemässä. Väittäisin, että tästä kehityksestä seuraa puoskaroinnin lisääntymistä. Vaihtoehtoisesti lisää lääkkeitä vapautetaan reseptivapaudesta. Ja sitäkin ollaan koko ajan tehty. Ihmisillä on kokonaisuudessaan terveydenhuollosta harhainen käsitys. Useimmilla ei ole mitään ymmärrystä omasta vaikutuksesta terveyden edistämiseen tai sairauksien ehkäisystä. Terveyspalveluihin hakeudutaan, jotta "minut parannetaan siellä". Mikä on asenteena väärä.


      • seuraa aikaasi
        Realismia kirjoitti:

        Mistähän ihmeen terkkarin uusavuttomista sinä puhut? Kuulehan kulta pieni, jokainen ihminen kasvaa pienestä tietämättömästä solusta isoksi enemmän tai vähemmän tietämättömäksi aikuiseksi. Jokaisen tiedoissa, taidoissa ja asenteissa on puutteita. Jos alaikäinen edes miettii tilannettaan ja pohtii eri vaihtoehtoja, niin se on jo hyvin positiivista. Venäjällä tehdään paljon abortteja synntyttämällä, koska tytöt tajuavat olevansa raskaana vasta sitten, kun pyörtyvät kadulle ja heidät kuljetetaan päivystykseen. Nykyaika ei todellakaan ole valveutunutta aikaa.

        Moni aikuinenkin miettii vaikkapa että hakisiko antibioottikuurin flunssaan, jottei tarvitse mennä sukupuolitautitesteihin, mikä on todellinen vaivojen syy. Että se siitä valistuksesta. Ainakin Helsingissä toimii sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvonta, ja se on olemassa nimenomaan kysymistä varten.

        Ihmisten ajattelu on yksinkertaista. Enkä tarkoita nyt alaikäisiä, vaan täysvaltaisia (18 - 100 v) ihmisiä. Aina kun on olemassa joku palvelu tai etuus, niin se lisää tämän palvelun ja etuuden käyttöä. Eli terveyspalvelujen kysyntää saadaan vähennettyä vähentämällä terveyspalveluja. Ja sitä nimenomaan nyt ollaan tekemässä. Väittäisin, että tästä kehityksestä seuraa puoskaroinnin lisääntymistä. Vaihtoehtoisesti lisää lääkkeitä vapautetaan reseptivapaudesta. Ja sitäkin ollaan koko ajan tehty. Ihmisillä on kokonaisuudessaan terveydenhuollosta harhainen käsitys. Useimmilla ei ole mitään ymmärrystä omasta vaikutuksesta terveyden edistämiseen tai sairauksien ehkäisystä. Terveyspalveluihin hakeudutaan, jotta "minut parannetaan siellä". Mikä on asenteena väärä.

        Viittaan viimeviikkoiseen vai oliko se sitä edellisviikkoiseen lehtikirjoitukseen, jossa ambulanssihenkilökuntaan kuuluva sanoi ihmisiä uusavuttomiksi. Kyseessä oli hänen mukaansa henkilöt, jotka soittavat hälytyskeskukseen vatsataudista tms. ja hälytyskeskus siis lähettää sitten ambulanssin ja ambulanssihenkilökunta joutuu toteamaan ettei heitä olisi tarvittu, sillä kyseessä oli vain uusavuton ihminen.

        En siis puhunut mistään terkkarin uusavuttomista. Onko sinulla päälle päätteeksi vielä lukihärriö? Niin ja tämä ambulanssityypin vuodatus oli kyllä useammassakin lehdessä...


    • t.labbisnurse yksit,

      Aloittaja; jos menet yksityiselle sektorille niin olethan sitten varautunut useamman satasen reissuun?

      Ensin lääkäri joka määrää ne labrakokeet (ym.), sitten hän tulkitsee ne, eli kaikki maksaa. Ei yhdellä verikokeella paljoa selviä...Jos et ole raskaana niin mihin verikokeisiin luulet lääkärin lähetteen kirjoittavan? (kun olet jo selvääkin asioista ottanut)

      Jos et ole raskaana (helppo selvittää kotitestillä) niin miksi et keskustele huoltajasi kanssa asiasta ja sitten sitä kautta mahdollisiin tutkimuksiin?

      Millaisia oireita sinulla on?

      • Ongelmallista..:/

        Eilen aamulla alkoi rintoja särkemään kunnolla. Ne ovat nyt todella kipeät, eikä niitä ole ikinä ennen särkenyt. Tämän n. Kolmen kk:n aikana on ollut huono olo(ruoka ei aina maistu jne.), heikko olo, olen pyörtynyt yhtenä yönä lähiaikoina todella monta kertaa(sain lievän aivotärähdyksen),väsyttää todella paljon(joskus 24/7), väsähdän nopeasti pienistäkin asioista (esim. Juuri joku tiskaaminen), päätä särkee paljon. Epäilen raskautta todella paljon, vaikka nyt eilen on alkanut rintoja särkemäänkin.


    • provoako?

      Jos testi näyttää negaa niin et ole raskaana, koska se tuossa vaiheessa antaa jo aivan varmasti oikean tuloksen. Voit toki mennä veritestiin yksityiselle jos et kotitestiä usko (niitä siellä tk:ssa tehdään, siis ihan samoja virtsatestejä kuin mitä kotonakin voi tehdä)

      Horm.h. on samanlaisia oireita. Kuka sen aivotärähdyksen diagnosoi? Lääkäri varmastikin koska ilman muuta olet ollut lääkärissä jos olet yhden yön aikana pyörtynyt useaan eri otteeseen.

      • Ongelmallista..:/

        Eipä minua siittä kotiin tai lääkäriin viety.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe