POHJOIS-POHJANMAAN KULTTUURIHISTORIALLISESTI MERKITTÄVÄT KOHTEET

Kärsämäki

1. Vanha kirkon paikka ja hautausmaa, Kärsämäki kk
2. Alaranta
3. Kärsämäen pappila ja Kattilakosken tienoo
4. Halonen, Kärsämäki kk
5. Raatti, Kärsämäki kk
6. Kärsämäen kirkko ja tapuli (vrk 29)
7. Kotiseutumuseo, Kärsämäki kk (vrk 29)
8. Saunatie, kylänraitti, Kärsämäki kk (vrk 29)
9. Korkatti ja Pietikäinen, Kärsämäki kk
10. Konttila, Kärsämäki kk
11. Kärsämäen kunnantalo, Kärsämäki kk
12. Vanha alakoulu, Kärsämäki kk
13. Harju, Kärsämäki kk
14. Suomen sodan muistomerkki
15. Suomela, Kärsämäki kk
16. Hevosenkenkä, Kärsämäki kk
17. Puusaari, Kärsämäki kk
18. Rito-Pirtti, Ritomäki
19. Kivikangas, Koposenperä
20. Jaakolan aitta ja riihi, Koposenperä
21. Kultalan riihi, Hallanperä
22. Rinnekangas, Alajoki
23. Mäenpää, Pyrrönperä
24. Juholan aitta, Pyrrönperä
25. Porkka
26. Junttolan puhto, Porkkala
27. Haaranen, Haaraperä
28. Museotie, Saviselkä-Piippola (vrk 32)
29. Jylhä, Saviselkä
30. Vesilän luhti, Saviselkä
31. Miilurannan kylä (vrk 31)
32. Juhola, Sydänmaankylä
33. Venetpalo (vrk 30)
34. Venetpalon koulun vanha rakennus (vrk 30)
35. Mikkola, Venetpalo (vrk 30)
36. Lystilä, Venetpalo (vrk 30)
37. Palolan riihi, Venetpalo (vrk 30)
38. Mäkelä, Venetpalo (vrk 30)
39. Hautajoki
40. Kurpas, Venetpalo, Nuttuperä
41. Kokko, Kokonperä

Valtakunnalliset kohteet (suluissa vrk-kohteen tunnusnumero):
Kärsämäen kirkonseutu (29)
Venetpalon kylä (30)
Miilurannan asutustilakylä (31)
Saviselkä-Piippola museotie (32), vrt. Piippola (72)

26

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkä oel lista, mutta 2 puuttuu; SveDuhfa ja Kärsämäki

      • ja Kunnantalo


      • sisäistä lukemasi
        metsamaapv1 kirjoitti:

        ja Kunnantalo

        Oletko lukutaidoton?
        Kunnantalo löytyy kyllä luettelosta, numerolla: 11


      • Vanha persu
        sisäistä lukemasi kirjoitti:

        Oletko lukutaidoton?
        Kunnantalo löytyy kyllä luettelosta, numerolla: 11

        Miksi kunnantalo pitäisi suojella? Eikös se ole fasistisen, sodan jälkeen laittomana kielletyn järjestön rakentama.


      • sisäistä lukemasi kirjoitti:

        Oletko lukutaidoton?
        Kunnantalo löytyy kyllä luettelosta, numerolla: 11

        oikein, tarkennan, tämä Kunnantalon "henki"


      • metsamaapv1 kirjoitti:

        oikein, tarkennan, tämä Kunnantalon "henki"

        tarkenuksen tark. voi tulla suomen ensimmäinen "kulttyyr kohde "Hengestä", mutta se on jo- ja pysyy...kaaauan


      • Juurusoja
        Vanha persu kirjoitti:

        Miksi kunnantalo pitäisi suojella? Eikös se ole fasistisen, sodan jälkeen laittomana kielletyn järjestön rakentama.

        Siksipä juuri Lotta Svärd, muttämitäAlaranta ja Suomela tähän joukkoon kuuluu?
        Harju ja Jylhät on purettu, kukahan moisen listan lie esitellyt, olisi syytä todellakin päivittää ja ottaa mukaan Juuruojan latomaisema Puusaarenperällä.


      • Juurusoja

        Piti tämä avaus tehdä vastavalkiaksi keskusteluun Juurusojan latomaisemasta.


      • Ihmeellinen asenne
        Juurusoja kirjoitti:

        Piti tämä avaus tehdä vastavalkiaksi keskusteluun Juurusojan latomaisemasta.

        Latomaisema avaus koskee latomaisemaa ja tämä kaikkia muita kulttuurikohteita. Pitääkö niistä olla hiljaa ja puhua vain sinun latomaisemasta?


      • Purettu on
        Ihmeellinen asenne kirjoitti:

        Latomaisema avaus koskee latomaisemaa ja tämä kaikkia muita kulttuurikohteita. Pitääkö niistä olla hiljaa ja puhua vain sinun latomaisemasta?

        Mitä kulttuurikohteita ovat puretut Jylhät ja Harjut ja Pystyssä oleva Suomela sekä Alarannan isot navetat ?


      • etkö muuta
        Purettu on kirjoitti:

        Mitä kulttuurikohteita ovat puretut Jylhät ja Harjut ja Pystyssä oleva Suomela sekä Alarannan isot navetat ?

        valittamisen aihetta keksinyt? Käy nyt peukuttamassa omia viestejäsi plussalle kuten tapoihisi kuuluu


      • Hyviä esimerkkejä
        Purettu on kirjoitti:

        Mitä kulttuurikohteita ovat puretut Jylhät ja Harjut ja Pystyssä oleva Suomela sekä Alarannan isot navetat ?

        (puretut kulttuurikohteet) miksi jokin esite tms. olisi hyvä siinä mielessä että jokunen aitta tms. voisi säästyä purkamiselta?

        Rakennushistoriallisesti tärkeitä kohteita varmaankin (Jylhät, Harjut jne)? Ajankohdalle ja alueelle tyypillisiä rakennuksia tms? Arvauksia koska sitä infoa perusteluineen ei ole miksi mikäkin listalle listattu juttu sinne on päässyt.


    • em viesti pitäisi painaa kuvien(aittojen yms) kera kiiltoväripaperille ja infoon

      • ei muuta kuin

        kansalaisaloite vetämään tai sitten yhteydenotto asiasta kulttuuriväelle. Voisi moni röttelö säästyä jos se oikein esitteessä mainitaan kulttuurikohteeksi? Hiukan sama idea kuin konttilan aittojen kanssa jotka olisivat muuten maatuneet paikoilleen.


      • Arvin kirkko
        ei muuta kuin kirjoitti:

        kansalaisaloite vetämään tai sitten yhteydenotto asiasta kulttuuriväelle. Voisi moni röttelö säästyä jos se oikein esitteessä mainitaan kulttuurikohteeksi? Hiukan sama idea kuin konttilan aittojen kanssa jotka olisivat muuten maatuneet paikoilleen.

        Kyllä Laitis Arvin kirkko Tervoperällä olisi syytä lisätä ja juurikkakasat joen varrella.


    • fgtry65

      Olisi hieno juttu (esite karttoineen, kuvineen ja infoineen) koska moni listalla olevista kohteista on itselle ihan outo. Varsinkin listan rakennuskanta kiinnostaa ja ne ainakin kiertäisin jos tietäisin missä ne yleensä on? Itseä kun ei tarinaniskennän iltamat jne. kiinnosta.

      • minun mielestä

        asiasta pitäisi kysyä lupa omistajilta saako niitä rakennuksia käydä katsomassa ja se pitäisi ihan ehdottomasti näkyä esitteessä käykö se vai ei jos sellaisen esitteen laatimiseen ryhdytään. Moni noista rakennuksista on kuitenkin yksityisihmisten pihoissa tms. eikä ole mukava jos esitteen opastamana ihmisiä pihaan pölähtää.


      • Purettu
        minun mielestä kirjoitti:

        asiasta pitäisi kysyä lupa omistajilta saako niitä rakennuksia käydä katsomassa ja se pitäisi ihan ehdottomasti näkyä esitteessä käykö se vai ei jos sellaisen esitteen laatimiseen ryhdytään. Moni noista rakennuksista on kuitenkin yksityisihmisten pihoissa tms. eikä ole mukava jos esitteen opastamana ihmisiä pihaan pölähtää.

        Ainakin Harjua ja Jylhää voi käydä katsomassa minun luvallani.


    • siirretään p-asemaa ja kunnostetaan em kohteet, kyllä se 1,5 milijoonalla- miinus kulttuur-avustus

    • listalla nro 1 olisi pitänyt olla "Kärsämäki"

    • Paanukirkon kelloa soitin lauantai-iltana 2.8-14 kello 22.10....kunniaksi kun olin löytänyt jota olin lähtenyt etsimäänkin Kärsämäeltä.

      Kiitos paljon sinulle Aimo Remes kun sinulla oli aikaa tavata minut....ilman sinua ei minulla olisi ollut niin antoisaa löytöretkeä Kärsämäelle.

      • Mukavaa kun viihdyit täällä meillä. Tervetuloa aina uudelleen. =)


      • reagan kirjoitti:

        Mukavaa kun viihdyit täällä meillä. Tervetuloa aina uudelleen. =)

        Tapasin ystävällisiä ja vieraanvaraisia Kärsämäkisiä esim. Välikylässä jossa tönötti vielä mökki (Koivuranta) jossa vanhempani asuivat 1947-1952. Asuivat vielä Koivurannan jälkeen vähän aikaa lähellä Kärsämäen keskustaa "Nalikka" nimisessä talossa jota ei enää ollut....minä olin sinne juuri syntynyt.

        Kävin myös Haapavedellä jonne vanhempani muuttivat Kärsämäen jälkeen. Johdatusta oli matkallain...menin sattumalta kysymään Eero ja Elli Jylängin talosta jospa olisivat kuulleet vanhemmistani. Eero muisti vanhempani ja isosiskoni/veljeni. Talo jossa asuimme ennen lähtöämme Etelä Suomeen ei enää ollut jonka huutokaupan muistan hämärästi.

        Kysyin Eerolta että kuinka kaukana oli kansakoulu silloin....minä istuin juuri siinä tuvassa jossa oli ollut koulu jota oli käynyt sisareni Annikki ja veljeni Pauli.

        Muistan hämärästi kesän -56 kun kuorma-auton pölyisellä lavalla matkasimme vanhempieni ja neljän sisarusteni kanssa Karkkilaan....

        Olen lähdössä taas syksyllä lokakuun lopulla Las Palmasiin....en tiedä olenko siellä kuukauden vai puoli vuotta.....olen viettänyt Palmasissa 4 talvea, n. 6 kuukautta kerrallaan.

        Ehkä joskus taas poikkean Kärsämäelle, silloin käyn myös soittelemassa Paanukirkon kelloa.


    • kaipaus2

      ehkä Aimoa ei oele silloin

    • Vanha persu

      No sitä nyt ei ainakaan jää maailma kaipaamaan.

    • tumpa

      Minkä takia nuo suojella pitäs,semmosia kömmäköetä ja rötisköetä.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe