Mökistä haaveileva

Oma mökki joskus

Mitä asioita kannattaa huomioida kun ostaa mökkiä?

Paljon voi lukea netistä mutta kaipaan käytännön kokemuksia.

43

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha Markka

      Sääntö 1:

      Älä osta kuplahintaan. Hinnat laskeneet 2 vuotta, mutta edelleen kallista. Odota muutama vuosi. Hinnat silloin -50/-70%.

      • kenpä tietää

        Kyllä hintakehitystä on vaikea arvioida, nyt taantuma ja kauppa seisoo ja hinnat laskee. Kun noususuhdanne alkaa, kauppa käy taas ja hinnatkin saattavat nousta. Jos ostaisin, ostaisin nyt, korot edelleen matalalla ja hinnat ovat laskeneet hurjmmista vuosista. Lisäksi tarjontaakin on ihan runsaasti.


      • pali3
        kenpä tietää kirjoitti:

        Kyllä hintakehitystä on vaikea arvioida, nyt taantuma ja kauppa seisoo ja hinnat laskee. Kun noususuhdanne alkaa, kauppa käy taas ja hinnatkin saattavat nousta. Jos ostaisin, ostaisin nyt, korot edelleen matalalla ja hinnat ovat laskeneet hurjmmista vuosista. Lisäksi tarjontaakin on ihan runsaasti.

        joopajoo suomeen ei tule enää ikinä nousu suhdannetta on vaa ikuinen alamäki.möksä kannattaa ostaa korkeintaa 50 kilometrin päästä työpaikalta että voi käydä mökiltä töissä muuten käyttö on liian vähäistä.


    • 25v

      Kyllä nuo kateelliset pas..haa jauhavat idiootit sitten jaksavatkin. Kaakkoissuomessa ja eteläsavossa ainakin kesämökkien kysyntä ja hintakin on niin sanotun tekaistun lamankin aikana säilynyt ennallaan jopa noussut hieman. Toki mökkejä on monenlaisia. Tieto tutulta kiinteistönvälittäjältä kuulemma kauppa käy vilkkaasti.

      • 14 + 20

        Hinnat ovat pysynyeet ennallaan, mutta kauppa ei käy.

        Ja hyvä niin, että hinnat laskevat.

        Minä voisin ostaa mökin jos hinnat ovat järkitasolla, mutta kun eivät vielä ole.

        50 tonnia enempää en mökistä maksa ja sen täytyy olla asuttavassa kunnossa, eli ei homevaurioita ja vesikatto pitää olla kunnossa. Myös sähköt ja vesi pitää löytyä. En rupea vesikanistereita kantamaan mökille.


      • pankkiiri
        14 + 20 kirjoitti:

        Hinnat ovat pysynyeet ennallaan, mutta kauppa ei käy.

        Ja hyvä niin, että hinnat laskevat.

        Minä voisin ostaa mökin jos hinnat ovat järkitasolla, mutta kun eivät vielä ole.

        50 tonnia enempää en mökistä maksa ja sen täytyy olla asuttavassa kunnossa, eli ei homevaurioita ja vesikatto pitää olla kunnossa. Myös sähköt ja vesi pitää löytyä. En rupea vesikanistereita kantamaan mökille.

        Sulta jää ostamatta mökki,onko sinulla edes rahaa?Mene töihin ja ala säästää siitä se lähtee.


      • ota tuosta selvää
        14 + 20 kirjoitti:

        Hinnat ovat pysynyeet ennallaan, mutta kauppa ei käy.

        Ja hyvä niin, että hinnat laskevat.

        Minä voisin ostaa mökin jos hinnat ovat järkitasolla, mutta kun eivät vielä ole.

        50 tonnia enempää en mökistä maksa ja sen täytyy olla asuttavassa kunnossa, eli ei homevaurioita ja vesikatto pitää olla kunnossa. Myös sähköt ja vesi pitää löytyä. En rupea vesikanistereita kantamaan mökille.

        50 te sillä löytyy kyllä ns. Kuivanmaan mökkejä, vanhoja sellaisia.Rakennusmatetiaalit eivät ole laskeneet, miten kuvittelet hintojen rajusti laskevan. Jos tulee rankka kriisi, niin sen jälkeen tulee raju inflaatio, kuten aikoinaan sodan jälkeen. Siinä tilanteessa ne joilla on tilillä rahaa todennäköisesti menettävät ne. Kiinteä omaisuuus säilyy ja velat lähes nollautuvat inflaation vaikutuksesta.


      • 546
        ota tuosta selvää kirjoitti:

        50 te sillä löytyy kyllä ns. Kuivanmaan mökkejä, vanhoja sellaisia.Rakennusmatetiaalit eivät ole laskeneet, miten kuvittelet hintojen rajusti laskevan. Jos tulee rankka kriisi, niin sen jälkeen tulee raju inflaatio, kuten aikoinaan sodan jälkeen. Siinä tilanteessa ne joilla on tilillä rahaa todennäköisesti menettävät ne. Kiinteä omaisuuus säilyy ja velat lähes nollautuvat inflaation vaikutuksesta.

        Ei voisi vähempää pitää paikkansa. Tontti kyllä säilyy, mutta rakennukset vaativat jatkuvaa ylläpitoa. Kyllä viimeistään 10 vuodessa uusikin mökki kaipaa kunnostusta jos ei ole aikaisemmin tehty sille yhtikäs mitään. Mökkiä kaipaaville suosittelen tinkimään tai odottamaan hintojen laskua. Suurin osa mökeistä on vieläpä korvessa missä väki vähenee ja siinä on toinen syy miksi hintojen laskua on odotettavissa. Kun käy niin että lähimpään isoon kauppaan tai kaupunkiin on matkaa 50-60 km, alkaa mökkeilyn mielekkyys olla tiessään.


    • Haijaijai
    • Oma mökki nyt

      Ostatpa mökin milloin hyvänsä, siinä pätevät samat perusasiat, kuin minkä tahansa asuinkiinteistön ostossa. Tärkeimmäksi itse asettaisin rakennusten kunnon. Lähinnä, onko mikrobivaurioita. Homekoiran käyttöä sekä luotettavaa kuntotarkastusta en pitäisi mitenkään liioiteltuna.

    • Sijainti, sijainti

      ja sijainti. Vaikka kuinka hieno kartano kaukana tai rutalammen rannalla on aina kaukana tai rutalammen rannalla. Se ei paremmaksi muutu.

      • hinta, hinta, hinta

        Mene muualle hokemaan tuota "sijanti, sijainti ja sijainti" sanomaasi. Kiinteistökuningar Kaisan opit on näköjään menneet perille kun samaa peetä jauhetaan täällä ja kuvitellaan olevan jotakin.


    • Nyt oikeasti

      Luin tuon jutun. Maksaako joku oikeasti 300k€ mökistä vai oliko jutussa
      virhe?????

      • elämä on

        "kuivan maan mummonmökin voi saada 50 000 eurollakin" Ei kyllä hyvää sellaista...

        Kun tontit kunnon järvien rannoilla ovat hinnat alkaen 150 000...
        Jonkun lammenrantatontin saa vähän halvemmalla, mutta ei paljoa...
        Siihen sitten rakennukset ja tekniikka päälle...
        Alle 200 000 ei ihmeitä saa...


      • kdsksa

        Mä olen katellut mökkejä ja mieluisten hinnat on liikkunut 250000-400000. Tosi hienot maksaa jopa 700000. Mä olen ajatellut kipukynnykseksi 300000. Onko toi hinta nyt jotenkin muka mökistä älyttömästi? Maksaahan autotkin nykyään jo 50000.


      • Elämä lyhyt
        kdsksa kirjoitti:

        Mä olen katellut mökkejä ja mieluisten hinnat on liikkunut 250000-400000. Tosi hienot maksaa jopa 700000. Mä olen ajatellut kipukynnykseksi 300000. Onko toi hinta nyt jotenkin muka mökistä älyttömästi? Maksaahan autotkin nykyään jo 50000.

        Ja se 50 000 € auto on kymmenen vuoden päästä arvoton. 300 000 € mökki ainakin sen auton hinnan verran arvokkaampi.

        Niin se vaan menee. Nyt on edullinen hetki ostaa mökki, jos sellaiseen vain suinkin on varaa ja mieluinen on näköpiirissä.

        Tietysti aina voi spekuloida, josko mökin saisi ensi vuonna vielä vähän halvemmalla, mutta mökitkin ovat yksilöitä ja aina ei välttämättä ole itselle sopivaa tarjolla.

        Kun tarpeeksi kauan asian kanssa jahkailee, niin mökki jää monelta hankkimatta, ja sitten alkaa kateelinen ruikutus täällä siiitä, että ovat niin kalliita ja hinnat romahtaa....


      • kirvesmiehenmuija
        kdsksa kirjoitti:

        Mä olen katellut mökkejä ja mieluisten hinnat on liikkunut 250000-400000. Tosi hienot maksaa jopa 700000. Mä olen ajatellut kipukynnykseksi 300000. Onko toi hinta nyt jotenkin muka mökistä älyttömästi? Maksaahan autotkin nykyään jo 50000.

        Omakotitalon hintoja voi helposti vertaila toiseen omakotitaloon mutta mökkien hintoja ei juurikaan. Mökit ovat niin erilaisia (unohdetaan palstapuutarhamökit) ettei niitä voi verrata toisiinsa. Antasin sulle sellasen neuvon. Kierrä kattomassa mökkejä. Jos sitten tulee vastaan mökki joka tuntuu paikalta jossa on hyvä viettää aikaa ja seudusta pidät. Sen jälkeen kato kunto, ym. Jos sitten sinun mielestä paikka on hintansa arvoinen niin osta. Sinä päätät onko hinta/mökki SINUSTA sellainen joka kannattaa mökistä maksaa.

        Mökki ostetaan tunteella koti järjellä


    • soutupitäjä 2004

      Niinpä joku uivelo täällä hehkuttaa rommausta mutta se on ihan sama jos 100tontun mökki menee 90.llä niin se on romahdus no osaa kaupoista vääristää perikuntien ja omaisten väliset kaupat silloin ei kyllä laiteta sitä apteekinhintaa jo pelkän varainsiirtoveronkin takia ja ostaja voi jo omistaa osuuden mökistä ja nämä uivelot hehkuttaa rommausta no saahan sillä sisältöä elämäänsä.

      Onneksi on mökki jossa voi viettää aikaani ja harrastella.

    • Mitäääh

      300 tuhatta mökkiin? Älkää ny hulluja puhuko.

      • Kävin katsomassa Padasjoella..lautamökki lähellä keskusta ja Päijännettä. Se näkyi. Niin 30 000 euroo kylä vieressä ja palvelut ja melko iso tontti. Ihastuin..mutta niin lautamökki. Tuohon hintaluokkaan...


      • jglföd,85120
        uunounelmaerakko kirjoitti:

        Kävin katsomassa Padasjoella..lautamökki lähellä keskusta ja Päijännettä. Se näkyi. Niin 30 000 euroo kylä vieressä ja palvelut ja melko iso tontti. Ihastuin..mutta niin lautamökki. Tuohon hintaluokkaan...

        Ei kai ollu palstapuutarhamökki


    • en ole kateellinen

      Mikä ettei , jos rahaa on niin siitä vaan.Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa .

    • Katon kunto, perustukset, ikkunapuitteet, rakennusmateriaalit. Niin ja sijainti.

    • 7+3

      Sijainti on tärkein, sille ei voi myöhemmin mitään. Mökkiä voi korjailla, ikkunat vaihtaa tms. Minulla oli kriteerinä uimaranta ja auringon paistaminen mahdollisimman paljon. Tärkeää oli myös etäisyys kotoa. Joku toinen kiinnittää huomionsa eri asioihin, kannattaa miettiä mitä itse haluaa.

    • rommaus

      Jos odottaa, ja odottaa, niin kuolo tulee ja vie. Minä halusin mökin, ja maksoin sopivasti. Hinnat ovat kuudessa vuodessa nousseet selvästi.

    • uusi maksaa

      Tuohon 300k hintaan ei ihmeelistä uutta omakotitaloa saunoineen, pihoineen, tontteineen saa. Nuo kalliimmat mökit ovat tyypillisesti uusia omakotitaloja vähintään omakotitalon varustein ranta. Omani kokonaiskustannus oli n. 280k ilman omaa työtä vuoden ajan.

      • iw+p+p

        no kyllä saa ihan tampereen kupeeseen miks tontista kymppitonneja pitäs maksa?a


      • nämä itkevät jo

        Uusi maksaa:Ja hullu!


    • tippuu koko ajan

      Itse ostin mökin 2kk sitten,pyynti oli 75 000€,lopullinen hinta oli 40 000€.Eli,on aikas paljon ilmaa hinnoissa....Ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.

      • hieno kauppa.

        kerropa miten hintavertailun teit käytitko apuja? miten tingit jne....


    • kumpioikeassa

      Tietenkin mökin kunto, sijainti, vesi ja viemariliittymät sekä sähköliittymä jms ja ympäristö vaikuttavat hintaan
      Lisäksi kannattaa pyytää arvio vähintään kahdelta eri kiinteistöarvioitsijalta.
      Esimerkkinä kerron kuinka eräässä tapauksessa arvioitsija ei huomioinut kiinteistön kuntoa eikä sijaintia ei rakennustekniikkaa vaan arvioi sen sillä seudulla olevien vastaavan kokoisten mökkien hinnan perusteella ja sai tulokseksi 80000 euroa.
      Sitten otettiin toinen kiinteistöarvioitsija joka ei katsonut alueen muiden vastaavan kokoisten mökkien hintaa vaan arvioi mökin mökkinä. Mökin hintaan vaikutti sen kunto, ikä ja rakennustekniikka. Liittymät kuten viemäri ja vesi sekä sähkö. Hän sai mökin arvioksi 25000 euroa.
      Siis sama mökki vain erilaiset arviointimenetelmät

      • fdhgm j,l275241

        Saahan sitä pyytää arviota, mutta myyjän ei tarvihe siihen suostua. Myyjä saa pyytää sen mitä haluaa. Jos joku ei halua maksaa, niin sitten ettii muualta mieleistään.


    • 18+10

      Kaveri osti mökin jonka pyynti 145000 ja maksoi siitä 90000.

      • Kaikki mahdollista

        Mun kaveri olisi maksanut pyyntöhinnan, nyt on kuitenkin vielä ilman mökkiä, kun joku tarjosi ja maksoi vielä enemmän. Näin se menee.


      • Iiro viina
        Kaikki mahdollista kirjoitti:

        Mun kaveri olisi maksanut pyyntöhinnan, nyt on kuitenkin vielä ilman mökkiä, kun joku tarjosi ja maksoi vielä enemmän. Näin se menee.

        kupla-uunoja siis vieläkin liikkeellä :)


      • ei halvemmalla saa

        Ostin järvenrantatonti noin 10-vuotta sitten halvalla 15t€. Rakensin sinne lautamökin itse ja sähkö on, mutta kantovesi viemäri on. Mökin pinta-ala noin 42m2. pieni talousrakennus tehty parakista laittamalla harjakatto ja siistitty parakki muutoinkin lisäksi 6m2 varasto ja wc. Homma on tullut kaikkineen maksamaan noin 60t€. Lähes kaiken tein tosiaan itse eli hinnassa ei ole juurikaan työkustannuksia. Mökki on ollut valmis noin 5 vuotta. Materiaalien hinnat ovat näinä vuosina nousseet, joten halvemmalla ei voi tehdä puhumattakaan tonttien hinnoista.


    • 3 asiaa

      tärkein juttu on välimatka.sen pitää olla sopiva myös muuttuvissa elämäntilanteissa.

      varustelutaso veden ja sähkön osalta on toinen iso päätös

      kolmanneksi pohdi akselilla kuivanmaan - vesistön piirissä oleva mökki.

      muut seikat ovat enemmän tai vähämmän tärkeitä

    • 2+8

      Itse haluaisin kesämökin vain sitä varten että voisin ottaa aurinkoa, saunoa ja käydä uimassa siellä. Tänä kesänä kesäkuussa en haaveillut kesämökistä, olisi ollut aivan turha kapistus, kesämökillä ei ole kivaa kun on kylmä ja sataa vettä. Heinäkuussa en tarvinnut kesämökkiä kun oli niin kuuma ettei tarvinnut saunaa lainkaan eikä auringossakaan jaksanut olla. Näin se menee. Nikkarointi ei kiinnosta eikä mammonan kasaaminen.

      • mökillinen

        Ole sitten onnellinen, kun sinulla ei ole mökkiä. Minä olin mökillä sekä kesä- että heinäkuun, ja kivaa oli.


    • niin se voi olla

      50 te sillä löytyy kyllä ns. Kuivanmaan mökkejä, vanhoja sellaisia.Rakennusmatetiaalit eivät ole laskeneet, miten kuvittelet hintojen rajusti laskevan. Jos tulee rankka kriisi, niin sen jälkeen tulee raju inflaatio, kuten aikoinaan sodan jälkeen. Siinä tilanteessa ne joilla on tilillä rahaa todennäköisesti menettävät ne. Kiinteä omaisuuus säilyy ja velat lähes nollautuvat inflaation vaikutuksesta
      Näin saattaa hyvinkin käydä. Ja onhan se totta, että viimepeleissä velet maksaa ne joilla on rahaa tilillään. Tuuli puhaltaa miten tahtoo ja sinä kuulet sen huminan.

    • 30v. mökin ostaja

      Ostimme oman mökin 5 vuotta sitten, sitä ennen oli kokemuksia mökkeilystä sukumökillä lapsena, joten kaikki asiat on tullut opittua "kantapään kautta". :)

      Mökkimatkaan käytettävään aikaan kannattaa lisätä puoli tuntia - tunti, koska useinmiten mökkimatkalla pysähdytään käymään tankkaamassa / kaupassa / alkossa. Eli jos ostat mökin tunnin matkan päästä, niin kun lähdet kotoa olet todnäk puolentoista tunnin päästä perillä. Tilanne tietenkin eri jos mökki on ns. täysvarusteltu ja siellä käydään usein.

      Mökin hinta ei ole vain se hinta jolla mökin ostat, sen lisäksi alkaa joka kuukausi/vuosi tulla erilaisia muita maksuja: kiinteistövero, jätemaksut, sähkö, vesi, tien auraus jne. Eli mökkinäytöillä kannattaa pyytää tiedot/arviot näistä maksuista, etenkin jos ostaa mökin lainalla ja on suunnitellut vetävänsä lainanmaksuajan lyhyeksi.

      Itse en ostaisi mökkiä suositulta alueelta jossa mökkejä on vieri vieressä. Tämä on tietty jokaisen oma valinta ja ihmisillä eri toiveita, mutta olen ollut mökillä jossa naapurit kävelevät suoraan sisään sokeria lainaamaan tai pörräävät vesijetillä metrin päässä laiturinnokasta, ja se kauhistuttaa minua. Valitse siis mökin sijainti sen mukaan, mitä itse mökkeilyltä toivot.
      Mahdollisiin naapureihin kannattaa kuitenkin aina tutustua, hyvä mökkinaapuri voi olla painonsa arvoinen kultaa.

      Kun valitset mökkiä, niin tarkista välimatkat palveluihin, jottei tule yllätyksenä se että lähin ruokakauppa on 50 kilometrin päässä.

      Jos ostat rantamökin, niin järven veden laadulla on väliä. Humuspitoisuudella ei ole paljoakaan merkitystä pesu- ja uintivedessä, mutta on olemassa järviä jotka ovat pikkuhiljaa kasvamassa umpeen maatalouden kuormituksen takia. Tsekkaa siis järven keskisyvyys ja veden laatu esim. järviwikistä. Ja mökkinäytölle kun menet, niin rannan osalta sillä on merkitystä menetkö toukokuun alussa vai heinäkuussa. Toukokuussa avaralta ja aukealta näyttävä ranta voi olla heinäkuussa täysin kaislikkoitunut. Kysy siis rannasta tarkempia tietoja näytössä.

      Jos mökillä ei ole vesijohtoa / kaivoa, niin juomavesi pitää esim. kantaa tonkissa kotoa.

      Jos ostat vanhan mökin, niin varaudu henkisesti korjauksiin, aina tulee jotain. Katto pitää maalata, terassilaudat uusia, kiuas vaihtaa, ikkunoita tiivistää jne.
      Lisäksi monilla mökeillä on erilaisia ylläpitohommia joita pitää tehdä, esim. nurmikon leikkaus, veneen lasku ja nosto, nuohous, puuceen tyhjennys, haravointi, marjapensaiden / hedlemäpuiden sadonkorjuu jne. Paljon eroa ylläpidossa on siinä ostatko mökin pihanurmikolla vai kallion laelta. Eli kannattaa varautua henkisesti siihen, että joskus mökille PITÄÄ mennä tekemään jotain, vaikkei ehkä ehtisi.

      Tässä nyt jotain mitä itselle tulee mieleen, osa on itsestäänselvyyksiä ja pitää muistaa ettei mitään yksiselitteisiä sääntöjä ole mitkä pätee joka mökkiin. Riippuu niin paljon mitä, ja mistä hakee :)

    • Meikäläisen tarpeita

      Minua ei haittaa pitkäkään mökkimatka, mutta se haittaisi todella paljon jos mökiltä olisi pitkä matka palveluihin. Olisin pulassa, jos mökiltä olisi 50 km lähimpään kauppaan. Käymme mökiltä lähes päivittäin mökkipaikkakunnan torilla ja kävelyllä kaupungissa, vaikka olemme ns. mökillä.

      Monet eivät voi sietää naapureita, mutta minusta mökkeily jossain yksinäisellä paikalla olisi ikävää ja yksinäistä ilman naapureita. Olen koko ikäni asunut ihmisten keskellä ja tuntuisi todella oudolta olla jossain ypö yksin. Vaikka naapurit ovat lähellä, niin se ei silti tarkoita, että niiden kanssa pitäisi olla koko ajan tekemisissä. Kuitenkin tieto siitä, että läheltä löytyy apua, jos vaikka sattuu jotain lämmittää mieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe