Alaikäisenä koiran hankkiminen.

rrrakkaus

Heipsuli hyvät ihmiset. Kyselisin josko joku täällä osaisi vastata: Kuinka yleistä on, että alaikäinen voi itselleen koiran hankkia. Useiden kasvattajien sivuilla on ns. ''Vain aikuiselle'', että pentua ei alaikäiselle myydä.

Asun omassa kerrostalo asunnossani, opiskelupäiväni eivät ole enään kovin pitkiä (max. 6h) sillä olen saanut hyvin kursseja suoritettua aijemmin.

Perheessämme on aina ollut koira (mm. cottoni, kultainen noutaja,cottoni-tipsu mix. sekä dopperi-rotikka mix. eivät kaikki tosin samaan aikaan.)

Vanha dopperi-rotikka miximme muutti meille kodista jossa sen tarpeita ei oltu huomiotu ja sitä oli kaltoinkohdeltu, mutta silti saimme pojasta upean kotikoiran joka sitten muutti kanssani omaan kotiini. Nyt on poitsu jo koirien taivaassa ollut pitemmän aikaan.

Kaikki teistä koiran omistajista varmasti tietävät niin hyvät kuin hiemän huonommatkin tunteet koiransa kanssa, enkä usko sen tarvitsevan erityistä selittämistä. Koiran rakkaus on vain jotain semmoista itselleni mitä ilman en pysty elämään.

13

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gkfkfk

      Minun tietääkseni (en ole koiraharrastaja) alle 18v ei voi itse ainakaan ostaa koiraa. Koirat on söpöjä. :)

      • rrrakkaus

        Mutta mitenköhän mahtaa olla tapauksessa jossa esim. Äiti ottaisi koiran nimiinsä? En/emme halua valehdella kasvattajalle, että koira asuisi äitini kanssa vaikkei asia niin olekaan.


      • No jos
        rrrakkaus kirjoitti:

        Mutta mitenköhän mahtaa olla tapauksessa jossa esim. Äiti ottaisi koiran nimiinsä? En/emme halua valehdella kasvattajalle, että koira asuisi äitini kanssa vaikkei asia niin olekaan.

        todella, siis TODELLA haluat koiran, niin mitä muuta sinä ET olisi valmis tekemään sen saadaksesi, kuin laskea kasvattajelle pätkän luikuria? Tuo on nimittäin ehkä kaikkein vähiten sellainen asia josta on haittaa koirallesi...


      • rrrakkaus
        No jos kirjoitti:

        todella, siis TODELLA haluat koiran, niin mitä muuta sinä ET olisi valmis tekemään sen saadaksesi, kuin laskea kasvattajelle pätkän luikuria? Tuo on nimittäin ehkä kaikkein vähiten sellainen asia josta on haittaa koirallesi...

        Luulisi, että kasvattajakin haluaisi tietää missä koira todellisuudessa asuu... Sitäpaitsi jopa noin "pieni" valhr tuntuu omasta mielestäni väärältä jos ajattelisin asiaa niin, että olisin tuon kasvattajan kengissä.

        Mutta olen päättänyt itse ryhtyä kyselemään kasvattajilta :) toki jos jollakulla on kokemusta tai tietoa asiasta niin saapi inffoilla! :)


    • mimi3

      ite sain 14-vuotiaana koiran itselle sijoitukseen omiin nimiini, ettei mikään mahdottomuus...

      • rrrakkaus

        Kiitos tiedosta! :)


    • selviöksi

      Alaikäisen tekemät merkitykselliset sopimukset eivät ole lainvoimaisia ja esimerkiksi huoltajan niin halutessa kasvattajan = myyjän on peruttava kauppa.

      Opettele kärsivällisyyttä aikuisen ihmisen tavoille ja hanki koira kun olet täysi-ikäinen.

      • rrrakkaus

        Ajokortin, alkoholin ja tupakan odottamisen 18vuotiaaksi asti ymmärrän, mutta koira? Sen ei luulisi olevan minun terveydelle vaarallista eikä edes koiran hyvin voinnille. Jos pystyn oman elämiseni omassa asunnossani maksamaan ja huolehtimaan niin miksen koirankin? Varmasti hyvin ymmärrettävää että tänne taloon kaipaa jotain seuraa kun ei edes kavereita tällä paikkakunnalla ole


      • Kyse taitaa
        rrrakkaus kirjoitti:

        Ajokortin, alkoholin ja tupakan odottamisen 18vuotiaaksi asti ymmärrän, mutta koira? Sen ei luulisi olevan minun terveydelle vaarallista eikä edes koiran hyvin voinnille. Jos pystyn oman elämiseni omassa asunnossani maksamaan ja huolehtimaan niin miksen koirankin? Varmasti hyvin ymmärrettävää että tänne taloon kaipaa jotain seuraa kun ei edes kavereita tällä paikkakunnalla ole

        kyllä olla siitä että nuori ei tiedosta kaikkia vaaroja mitä koiranomistamiseen voi liittyä: Valitsetkin väärän koiran, esim rotikan tai kanariandogin, jota vastaan lapsen voimilla ja elämänkokemuksella ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä. Kun koirasi sitten raatelee yhdenkin asuinalueesi muksuista sairaalaan tai raatelee puolet kyläsi koirista kuoliaaksi tai ellille hoitoon, niin ei kukaan voi sanoa etteikö koira olisi vaarallinen, erityisen vaarallinen alaikäisellä.

        Eli ei sen vaarallisuuden tarvitse liittyä edes sinuun, vaan se voi liittyä myös muiden terveyteen ja turvallisuuteen. Aivan kuten ajokortin saaminenkin liittyy ennenkaikkea muiden turvallisuuteen. Alkohoolin ongelmat ovat fifti-sixti, sulle ja muille. Kun kännissä sekoilet ja keekoilet kylillä, niin siinä saattaisi sinullakin jossain vaiheessa napsahtaa ja etsit käsilaukusta moran sekä alat hippasille. Ja sitten siirtyykin puhe- ja päätösvalta lähiomaisilta viranomaisille.

        Mutta ei, en sinua tietysti vastuuttoman automaattisesti pidä. Mutta älä sinäkään luota automaattisesti siihen että hallitset koiran kuin koiran. Valitse riittävän pienikokoinen, vaikket mitään käsilaukkuhaukkua ottaisikaan. Mutta jotta pärjäisit sen kanssa ihan fyysisestikin. Fysiikan on oltava kunnossa varsinkin kun ne taloudelliset muskelit ei ihan mitä tahansa kestä sinulla vielä moneen vuoteen.

        Ps. Oletko harkinnut kissaa?


      • rrrakkaus
        Kyse taitaa kirjoitti:

        kyllä olla siitä että nuori ei tiedosta kaikkia vaaroja mitä koiranomistamiseen voi liittyä: Valitsetkin väärän koiran, esim rotikan tai kanariandogin, jota vastaan lapsen voimilla ja elämänkokemuksella ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä. Kun koirasi sitten raatelee yhdenkin asuinalueesi muksuista sairaalaan tai raatelee puolet kyläsi koirista kuoliaaksi tai ellille hoitoon, niin ei kukaan voi sanoa etteikö koira olisi vaarallinen, erityisen vaarallinen alaikäisellä.

        Eli ei sen vaarallisuuden tarvitse liittyä edes sinuun, vaan se voi liittyä myös muiden terveyteen ja turvallisuuteen. Aivan kuten ajokortin saaminenkin liittyy ennenkaikkea muiden turvallisuuteen. Alkohoolin ongelmat ovat fifti-sixti, sulle ja muille. Kun kännissä sekoilet ja keekoilet kylillä, niin siinä saattaisi sinullakin jossain vaiheessa napsahtaa ja etsit käsilaukusta moran sekä alat hippasille. Ja sitten siirtyykin puhe- ja päätösvalta lähiomaisilta viranomaisille.

        Mutta ei, en sinua tietysti vastuuttoman automaattisesti pidä. Mutta älä sinäkään luota automaattisesti siihen että hallitset koiran kuin koiran. Valitse riittävän pienikokoinen, vaikket mitään käsilaukkuhaukkua ottaisikaan. Mutta jotta pärjäisit sen kanssa ihan fyysisestikin. Fysiikan on oltava kunnossa varsinkin kun ne taloudelliset muskelit ei ihan mitä tahansa kestä sinulla vielä moneen vuoteen.

        Ps. Oletko harkinnut kissaa?

        Juu ymmärrän pointin. En minä mitään vaikea luontoista koiraa tavoittelekkaan kun en mikkään koiran kouluttaja ole, eikä kokonaan yksin kouluttamisesta muutenkaan aijempaa kokemusta, eli en ole ensimmäiseksi koiraksi ottamassakaan mitään rotikkaa tai amerikanakitaa tms. Muita ei niin helposti motivoitavia ja kovapäisiä rotuja :) ps. Kissa allergia, ei siis kissaa :(


    • kukkahattutäti67

      Jos koirista on aijempaa kokemusta niin ota ihmeessä! Ei siinä muuta tarvita kuin huoltajan suostumus. Vaikka koira on koko perheen, sain sen nimiini kun sen ostimme. Olin silloin 12v.
      En myöskään ymmärrä sitä kantaa, kun joku valitti, että riskit ovat liian suuret eikä nuori osaa koiraa hallita. No tiedoksi vain, koulutin itse kyseisen koiran, joka on saksanpaimenkoira (käyttölinjainen). Huonoja koiranomistajia on maailma täynnä. Etenkin sellaiset lepertelijät ja hössöttäjät, jotka eivät saa edes labbista tottelemaan! Ilmeisesti nykyään on myös muodissa koirakoulussa käyminen. Jos ihminen ei itse saa puudeliaan tottelemaan niin olkoon ottamatta koiraa! Olen edelleenkin vielä alaikäinen,mutta nyt sain uuden koiran (metsästyskäyttöön) yhteisen koiran ohelle. Tämä koira on alkukantainen, voimakasluonteinen ja fyysisesti voimakas suomalainen metsästyskoira.Saatte ppäätellä mikä se on jos sillä on merkitystä. Tätäkään en varmaan olisi jonkun mielestä hankkia "koska olen alaikäinen enkä osaa hallita koiraani". Tämä pentu on vielä alle kolmekuinen ja tottelee silti paremmin kuin useat tapaamani aikuiset koirat. Jos ei 18vuotias osaa koiraa hallita (aikaisemmasta kokemuksista huolimatta) en usko sellaisesta henkilöstä olevan siihen nelikymppisenäkään.
      Alaikäisyys ei ole mikään este jos huoltajat ja kasvattaja suostuvat ja jos on aiempaa kokemusta koirista. Tekemällä oppii.

    • koululainen65

      Kukkahattutäti 67, ainakin yhdessä asiassa erehdyit. KOIRAKOULUT ON TARPEELLISIA. Jo siinä mielessä että koirat näkevät toisiaan ja oppivat tottelemaan vaikka lajikumppaneita on näköpiirissä , ja jopa ihan vieressä. Ja toisaalta, kukaan ei ole koskaan liian vanha oppimaan jotain uutta. Et ole ilmeisesti koskaan käynyt koirakoulussa, joten et taida tietää, ettei siellä niinkään opeteta koiraa vaan omistajaa ohjaamaan koiraansa. Ja onhan se kiva kerääntyä samanmielisen porukan kanssa yhteen vaihtamaan mielipiteitä ja kokemukaia koko porukkaa kiinnostavasta aiheesta.

    • kukkahattutäti67

      Joo, myönnäm etten ole koskaan koirakoulussa käynyt. Lähinnä vain sain käsityksen (ilmeisesti väärän), kun naapuri selitti, kun hänen koiransa ei totellut luoksetulo käskyä vaan seurasi minua, ettei hänen vuoden vanha labbiksensa ole vielä päässyt koirakoulusta läpi. Näin sain käsityksen, että ihmiset kykenemättömyyttään menevät koirakouluun,kun eivät muuten helppoa koiraansa saa tottelemaan( tai jaksa yrittää itse). Se on tietenkin hyvä asia,että koira koulussa oppii koira uusia kontakteja ja ensimmäisen koiransa kanssa kamppailevat omistajat saavat apua. Kuitenkin tässäkin tapauksessa kyseissillä naapureilla oli jo ennestään useampia koiria. Tokihan koira myös ilman koirakoulua oppii sosiaalisia taitoja, sekä käyttäytymisiä eri tilanteissa, jos vain vie nuoren koiran niihin tilanteisiin.
      itse tuskinpa tulen koskaan koirakouluun menemään. Ne kun ovat kaukana ja maksavat en koe sitä itselleni tärkeäksi kun koirat muutenkin olen saanut tottelemaan hyvin. Toki miksen minäkin voisi joskus uteliaisuuttani käydä siellä nuuskimassa ja ehkä oppimassa jotain uutta :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe