Paljon näkyy tojoja

Tojon tilannut

Toukokuussa sain uuden Auriksen ja nyt mittarissa noin 2000 kilometriä, hyvin on tojo pelittänyt ja auto paranee hetki hetkeltä. Samalla olen kiinnittänyt huomiota, että paljon näkyy liikenteessä uusia tojoja näinä aikoina ihmiset ottavat varman päälle ja ei halua riskeerata korjausten kanssa, fiksua porukkaa. Kulutus ollut pientä kuten tojolta odottaa saattaakin ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä, ilmastointi toiminut hyvin vaikka ollut tälläisiä tappo helteitä. Vaihteensiirto notkistunut ja nyt toimii kuin unelma, varasin ensihuollon öljynvaihdon vaikka ei olis ollu pakollinen, mutta suojaa moottoria.

45

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiala Viulu

      Hauska juttu!

    • toyotakorjaaja

      Hienoa, että jo yli 2000 km ilman remonttia, taisit saada erikoishyvän yksilön. Onnittelut.

    • notkea unelma, hehee

      Itse olen huomannut saman ilmiön kun olen ostanut uuden auton. Sen jälkeen huomaa saman merkkiset ja malliset autot, vaikka olisvat hieman harvinaisempia, sellainen on ihmismieli.

    • Tojon ohittanut

      Taidat ollakkin oikea ajomies, ajoa tulee vuodessa jopa 8000 kilometriä ja niihin kilometreihin pitää jo tojolla vähintäin yksi pajakäynti olla. Kyllä se on omistajan vastuulla moottorin työstöroskat saattaa pois ei valmistaja voi tuollaisesta vastuuta kantaa. Mikä on tojon pieni kulutus, pääseekö alle kuuden tai jopa viiden? Ei voi kuin ihmetellä ja nauraa näille tojomiehille.

      • Tojon tilannut

        Miksi valmistajan pitää kantaa vastuuta öljynvaihdoista. Jokaisesta moottorista irtoo alku hionnan aikana epäpuhtauksia ja ne on syytä saada pois ei valmistaja maksa ruostesuojaustakaan ja miksi pitäisi. Kuusi - seitsemän litraa ollut kulutus ja vaikka ilmastointi on päällä.


      • Tojon tilannut

        Lisäksi öljynvaihto on huoltoa eikä mikään pajakäynti. Euroopan tekeleet lojuu pajakäynneiisä ei tojo.


      • Tojon ohittanut
        Tojon tilannut kirjoitti:

        Lisäksi öljynvaihto on huoltoa eikä mikään pajakäynti. Euroopan tekeleet lojuu pajakäynneiisä ei tojo.

        No missä ne öljyt tojoon vaihdetaan, puistossako? Tojon kanssa elämä on yhtä pajalla juoksemista lukemattomien huoltojen nimissä ja silti luotettavuus korkeintaan keskitasoa. Kuusi - seitsemän litraa, onko se vähän? Vain tojomiehet pystyvät iloitsemaan itsestäänselvyyksistä eli tojo hyvin pelittänyt ja noin 2000 km mittarissa, eikö tämä asia ole itsestäänselvyys vai eikö tojolle?


      • vähäajoiset terot
        Tojon tilannut kirjoitti:

        Miksi valmistajan pitää kantaa vastuuta öljynvaihdoista. Jokaisesta moottorista irtoo alku hionnan aikana epäpuhtauksia ja ne on syytä saada pois ei valmistaja maksa ruostesuojaustakaan ja miksi pitäisi. Kuusi - seitsemän litraa ollut kulutus ja vaikka ilmastointi on päällä.

        Aika monen tojokuskin käsitys kestävyydestä perustuu juuri mitättömän vähäiseen ajomäärään. Mitä vähemmän ajaa, sen vähemmän pitäisi periaatteessa olla vikoja.


      • Oma talo
        Tojon ohittanut kirjoitti:

        No missä ne öljyt tojoon vaihdetaan, puistossako? Tojon kanssa elämä on yhtä pajalla juoksemista lukemattomien huoltojen nimissä ja silti luotettavuus korkeintaan keskitasoa. Kuusi - seitsemän litraa, onko se vähän? Vain tojomiehet pystyvät iloitsemaan itsestäänselvyyksistä eli tojo hyvin pelittänyt ja noin 2000 km mittarissa, eikö tämä asia ole itsestäänselvyys vai eikö tojolle?

        kerrostalokolhoosin asukilla ei ole vaihtoehtoja öljyn vaihtoon.
        Auto pitää viedä jonnekin pajalle tai sitten se "puisto".
        Omassa talossaan asuva voi vaihtaa öljyt omassa autotallissa
        kun takuuaika on ohi,eikä maksa kuin öljyn ja suodattimen hinnan eli
        50-60 €.


      • Yaris 2005

        Mulla se oli firman automaatti bensa vakilla 4,9 l /100km ilmastointi päällä. Mutta totta on, että ei voi tietää mikä on yleisesti vähän, jos on aina ajanut yhtä merkkiä.


      • Omat talot 3x
        Oma talo kirjoitti:

        kerrostalokolhoosin asukilla ei ole vaihtoehtoja öljyn vaihtoon.
        Auto pitää viedä jonnekin pajalle tai sitten se "puisto".
        Omassa talossaan asuva voi vaihtaa öljyt omassa autotallissa
        kun takuuaika on ohi,eikä maksa kuin öljyn ja suodattimen hinnan eli
        50-60 €.

        tuon se maksaa muuten pajallakin, mutta pajalla ei tarvitse hoitaa jäteöljyjä erikseen kierrätykseen;), et silleen.


      • Oma talo
        Omat talot 3x kirjoitti:

        tuon se maksaa muuten pajallakin, mutta pajalla ei tarvitse hoitaa jäteöljyjä erikseen kierrätykseen;), et silleen.

        Jos omistaa kuusi ajopeliä niin kyllä on silloin jäteöljykierrätys
        järjestyksessä. Ei muuten maksa mitään. Tavara ostetaan tynnyreittäin
        ja tomitetaan myös kierrätykseen samoissa astioissa. Taatusti on
        huolto halvempaa kuin Pärnäsellä ja marmoripajassa.
        Kerrostalokolhoosit tosin kaltaiseni ihmiset kiertää kaukaa.


      • voihan sitä lotrata
        Oma talo kirjoitti:

        kerrostalokolhoosin asukilla ei ole vaihtoehtoja öljyn vaihtoon.
        Auto pitää viedä jonnekin pajalle tai sitten se "puisto".
        Omassa talossaan asuva voi vaihtaa öljyt omassa autotallissa
        kun takuuaika on ohi,eikä maksa kuin öljyn ja suodattimen hinnan eli
        50-60 €.

        ja sitten autotalli haisee ikuisesti jäteöljylle. Onkos sulla oikein rasvamonttu vai henkesi kaupallako ryömit autojen alla.


      • Autoharrastaja
        Oma talo kirjoitti:

        Jos omistaa kuusi ajopeliä niin kyllä on silloin jäteöljykierrätys
        järjestyksessä. Ei muuten maksa mitään. Tavara ostetaan tynnyreittäin
        ja tomitetaan myös kierrätykseen samoissa astioissa. Taatusti on
        huolto halvempaa kuin Pärnäsellä ja marmoripajassa.
        Kerrostalokolhoosit tosin kaltaiseni ihmiset kiertää kaukaa.

        Autojobbarit on asia erikseen, ja näköjään ei pääse tuon halvemmalla. Saitilla puhutaan normikäyttäjästä. Kuuden auton omistaja on jo vähintään harrastajaluokassa ja se onkin sitten jo aivan eri juttu.


    • Yaris 2005

      Ihan totta! Toimiiko 2000km ajettu Tojo hyvin, älä ihmeessä! Tiesitkö, että ihmisen silmä hakee näissä tapauksissa liikenteestä samoja merkkejä kuin on juuri hankkinut(ei pelkässtään tojotalla ajavat) , koska tarvitsee perustelun hankinnalleen. Yhtälailla tuossa voisi lukea, että hankin uuden Golfin ja samat luritukset, paitsi että ei tarvitse tehdä huoltoa heti luovutushuollon jälkeen, kuten Toyotalla tapana.

    • Tojo hojo

      Hävettääkö ajaa tojolla. Etsii muita saman kohtalon omaavia. Kyllä on niin tavallista keskinkertaista että. Kaikki muilta matkittua eilispäivän tekniikkaa.

      • ????????????

        Turboahdetut moottorit ovat eilispäivän tekniikkaa 70-luvulta vaikka
        vaginaattoristit kuvittelevat sen olevan ihan jotain uutta.
        Onhan se tietysti melkoinen harppaus siitä ilmajäähdytteisestä
        bokserista josta revittiin peräti 50 hevosvoimaa. Tosin se oli
        pitkäikäisempi eikä jakoketjut porsineet .


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!
        ???????????? kirjoitti:

        Turboahdetut moottorit ovat eilispäivän tekniikkaa 70-luvulta vaikka
        vaginaattoristit kuvittelevat sen olevan ihan jotain uutta.
        Onhan se tietysti melkoinen harppaus siitä ilmajäähdytteisestä
        bokserista josta revittiin peräti 50 hevosvoimaa. Tosin se oli
        pitkäikäisempi eikä jakoketjut porsineet .

        Ja kun et mitään mistään tiedä, niin voin kertoa sinulle, että 7 0-luvulla vain muutamassa automerkissä oli turbo yleensä. Tuossa kokeiltiin Ave 2,0 vs pikkuturbo. AVe kuskin viimeisin ilme oli se kun turbo pisti 200km/h lasissa isompaa vaihdetta päälle ja hävisi horisonttiin. Ave otti maks 195, eli ryömi perässä.


    • hojo hojo

      Onnittelut, vaikka olen itse siirtynyt toiseen massa merkkiin, jätetään se kirjoittamatta, ei tule jollekkin lukijalle paha mieli. Tähän suomi sivuston auton omistajille, kyllä teillä on huono itse tunto. Muut eurooppalaiset kattoo nättei fligoja, muut täällä tuijotellaan ja kirjotellaan autoist ja lumpuist.....

      Toyota on hyvä auto, mutta piti kokeilla toista merkkii tai täytyy vaihtaa eukko....

    • Tojon tilannut

      Kommentit sitä tasoa ,että syynä ei voi olla kuin syvä kateus tojoa kohtaan. Tojo on laadukkain ja se korpee pettereitä.

      • Nimenomaan.

        Sakemanniautoilijoita vi****aa, kun Toyota kestää, ja muut kinnerit ovat pajalla.


      • Yksinkertainen tero
        Nimenomaan. kirjoitti:

        Sakemanniautoilijoita vi****aa, kun Toyota kestää, ja muut kinnerit ovat pajalla.

        Kukaan ei ole kateellinen tojolle, kaikki joilla varaa ostaa auto on varaa ostaa tojo. Suurin ongelma on se, että tojoterot hautovan lippalakin alla kuvittelevat tojon olevan jotain erityistä, mutta lun se ei ole kuin tavallinen räppänä eikä edes kovin hyvä sellainen. Enemmän naureskellaan yksinkertaisille teroille jotka hehkuttavat 2000 km ajettua tojoa " mitään vikoja ei ole ollut" ja samalla kuvittelevat kaikkien muiden olevan aina pajalla.


      • vagrisat hoi
        Yksinkertainen tero kirjoitti:

        Kukaan ei ole kateellinen tojolle, kaikki joilla varaa ostaa auto on varaa ostaa tojo. Suurin ongelma on se, että tojoterot hautovan lippalakin alla kuvittelevat tojon olevan jotain erityistä, mutta lun se ei ole kuin tavallinen räppänä eikä edes kovin hyvä sellainen. Enemmän naureskellaan yksinkertaisille teroille jotka hehkuttavat 2000 km ajettua tojoa " mitään vikoja ei ole ollut" ja samalla kuvittelevat kaikkien muiden olevan aina pajalla.

        Tyhmyys tiivistyy täällä noilla natsiritsoilla ajavilla tai eihän ne raukat ajamaan pääsekään kun rotut on aina pajalla. Karmea kateus luotettavilla tojotilla ajavia kohtaan, ootte aika tyhmää porukkaa.
        100tkm huoletonta elämää toyotan kanssa, vähän öljynvaihtoa ja yksi sarja jarrupaloja siinähän ne huollot.


      • Ei kelpaa taksiin
        vagrisat hoi kirjoitti:

        Tyhmyys tiivistyy täällä noilla natsiritsoilla ajavilla tai eihän ne raukat ajamaan pääsekään kun rotut on aina pajalla. Karmea kateus luotettavilla tojotilla ajavia kohtaan, ootte aika tyhmää porukkaa.
        100tkm huoletonta elämää toyotan kanssa, vähän öljynvaihtoa ja yksi sarja jarrupaloja siinähän ne huollot.

        Kuinka montoa Toyotaa on läpäissyt AutoBildin 100 000km testin ilman vikoja? Voin auttaa sen verran, että teidän lippalakkipäitten kehuma tolloota ei ole tätä suorittanut yhdelläkään mallilla.

        Eli puhut paskaa vaikka huoltoväli ritsassasi on markkinoiden lyhyin.


      • lappuja silmille
        Ei kelpaa taksiin kirjoitti:

        Kuinka montoa Toyotaa on läpäissyt AutoBildin 100 000km testin ilman vikoja? Voin auttaa sen verran, että teidän lippalakkipäitten kehuma tolloota ei ole tätä suorittanut yhdelläkään mallilla.

        Eli puhut paskaa vaikka huoltoväli ritsassasi on markkinoiden lyhyin.

        Tojoteero tahtoo kokonaan unohtaa takaisinkutsumyllerrykset!


    • seniori1

      Toyotat ovat hyviä autoja, tämä on sanottava . Eivät suoranaisesti loista tekniikan edelläkävijöinä, mutta sekin on laatua, että tekevät sellaista mikä toimii ja kestää, Luottamus laatuun on hyvin tärkeää, kun hyvin tiedetään mitä korjaus maksaa. Eivät kai asiakkaat suoranaisesti turbomoottoreita osta sen vuoksi, että ne ovat uutta tekniikkaa. Esitteissä kyllä luvataan pienempää kulutusta ja parempaa suorituskykyä, mutta tämän hetkisen tiedon mukaan tähän ei vielä ole kokonaan päästy. Asiakas testaa käytössään uutta moottoriaan, mutta toivottavasti ei kokonaan omalla kustannuksellaan. Toyota on ollut tässä suhteessa varovainen ja hyvä niin. Kyllä Toyota myös osaa tällaisen turbomoottorin tehdä, joilla muutamaa hyvin tunnettua merkkiä tällä hetkellä myydään. Ovatko näiden valmistajien moottorit jo valmiita myyntiin tätä sopii kysyä. Kuitenkaan tavallisen moottorin ja nykyisen turbomoottorin kulutusero on melko pieni. Ero suorituskyvyssä on tosiasia, sitä en kiellä,En ole myöskään kuullut, että joku olisi jäänyt pääsemättä määränpäähänsä sen vuoksi, että autossa on tavallinen vapaastihengittävä. Täytyy aina muistaa, että tekniikka on hyödyllistä aina ja vain silloin, kun se palvelee ihmistä. Hienouksilla jotka eivät toimi siksi, että ne on tuotu puolivalmiina markkinoille voi vain pyyhkiä tiettyä ruumiinosaa.

      • Semi-seniori

        Toyota on alusta asti kopioinut tekniikan muilta (kertokaapa Toyotan innovaatiot, jotka on teknologiapuolelta siirretty muihin valtamerkkeihin!) ja niin se tekee nytkin. Odottaa, että muut merkit saavat homman toimimaan ja ostaa (tai kopioi) sitten tarvittavan tekniikan muilta.

        Muiden tekemää tekniikkaa varmennettuna. Palvelee yleisöä, mutta ei tee Toyotasta edelläkävijää oikein missään muussa kuin palveluissa.


    • Golf GT

      "Asiakas testaa käytössään uutta moottoriaan, mutta toivottavasti ei kokonaan omalla kustannuksellaan."

      Meikä on "testannut" bensaturboja vuodesta 2007 saakka ja onneksi omalla kustannuksella. Menopuolella on nimittäin tasan nolla Euroa. Tulopuolella alentuneen bensankulutuksen kautta huomattava summa rahaa. Esitteitä en ole selannut, mutta kyllä TSI:t kulkevat hämmästyttävän pienellä bensamäärällä. Noita kilometrejä kun tuppaa tulemaan melko paljon vuodessa.

      "Ovatko näiden valmistajien moottorit jo valmiita myyntiin tätä sopii kysyä. "
      Turbohan on ikivanha keksintö ja sitä on käytetty pitkään erittäin luotettavuuskriittisissä kohteissa. mm. lentokoneissa. Bensaturbo ei ole teknisesti sen epäluotettavampi kuin vapaahengittävä, yhden extra-komponentin tuoman laskennallisen epävarmuustekijän voi kompensoida nostamalla varmuuskertoimia turbossa ja moottorin muissa komponenteissa.
      Esimerkikkinä tässä voidaan ottaa F1-koneet joissa turbomoottoreiden pitää kestää enemmän ajokilometrejä kuin niillä korvatut vaparit.

      Olen tulkinnut että monet turbon epäilijät eivät ymmärrä ahtamisen konseptia. He puhuvat siitä miten pieni moottori ei voi kestää jos siitä puristetaan paljon tehoa.
      Tuotettu teho on melko suoraan suhteessa moottori läpikulkeman bensa/ilma-seoksen määrään. Vapaastihengittävissä koneissa tietyllä iskutilavuudella tuon kaasumäärän kasvattaminen tarkoittaa kierrosluvun kasvattamista ja kaasuvirtauksen optimointia. Jossain kohtaa tehon kasvattamisessa mennään alueelle jossa koneen luotetatavuus alkaa kärsimään.
      Ahdetuissa koneissa tuota kaasumäärää pystytään kasvattamaan puskemalla sylinteriin enemmän ilmaa kuin siihen imutahdissa luonnostaan virtaisi. Ahtopainetta säätämällä voidaan tavallaan säädellä moottorin iskutilavuutta vastaamaan moottorin kuormitusta.
      Tämä ei millään tavalla alenna koottorin luotettavuutta kun moottorin komponentit (laakerit, kampiakseli yms) on mitoitettu kestämään kasvanut tehontuotto. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että 1,4 vaparin ja 1,4 ahdetun koneen lohko ja alakerta (mm.) ovat mitoitettu aivan eri arvoilla ja ahdetussa koneessa voimalinjan osat ovat tukevampaa tekoa.

      "Toyota on ollut tässä suhteessa varovainen ja hyvä niin. "
      Toyota ei ole ollut varovainen teknisistä syitä vaan se pysyy vanhassa tekniikassa koska sen päämarkkinat ovat muualla kuin Euroopassa. Näillä alueilla bensan hinta on alhaisempi ja markkinat muutenkin erilaiset kuin Euroopassa. Hybridit ovat toyotan vastine eurooppalaistan valmistajien downsizingille. Tällä hetkellä Toyotalla on käytännön etumatka hybridi-tekniikassa, eurooppalaisilla downsizingin suhteen.
      Kummallekin varmaan löytyy oma paikkansa myös tulevaisuudessa, mutta jos asiaa ajattelee teknisesti ja varsinkin TCO:n (Total Cost of Ownership) kautta niin pidän downsizingiä parempana vaihtoehtona. Downsizingissä vanhaan ja koeteltuun bensakoneeseen lisätään vain yksi vanha ja koeteltu komponentti (ahdin). Hybriditekniika on paljon monimutkaisempaa ja pakolliset akut ovat kalliita, käyttöikä on rajallinen ja niiden vaihto/kierrättäminen on myös kallista.

      Terv, Golf GT. M.Sc.(Eng)

      • Prius

        Tottakai pieni ja tehokas turbomoottori olisi mahdollista tehdä kestäväksi. Mutta kuitenkin käytännössä tuo hybriditekniikka on osoittautunut kestävämmäksi. Priuksia näkyy 500tkm ajettuna, eikä niihin ole vielä vaihdettua akkua, tai mitään muutakaan tekniikan osaa. Kun taas pienet turbokoneet on kuluneet loppuun jo huomattavasti pienemmillä kilometreillä, ja se turbo vaihdettu jo siinä 60...150tkm.


      • ei joka viestissä
        Prius kirjoitti:

        Tottakai pieni ja tehokas turbomoottori olisi mahdollista tehdä kestäväksi. Mutta kuitenkin käytännössä tuo hybriditekniikka on osoittautunut kestävämmäksi. Priuksia näkyy 500tkm ajettuna, eikä niihin ole vielä vaihdettua akkua, tai mitään muutakaan tekniikan osaa. Kun taas pienet turbokoneet on kuluneet loppuun jo huomattavasti pienemmillä kilometreillä, ja se turbo vaihdettu jo siinä 60...150tkm.

        harvoinpa noin paljon paikkansapitämätöntä ja selvää potaskaa samassa viestissä


    • Golf GT

      "Kun taas pienet turbokoneet on kuluneet loppuun jo huomattavasti pienemmillä kilometreillä, ja se turbo vaihdettu jo siinä 60...150tkm."

      Kuinka monta tapausta osaat nimetä? Omasta kokemuksesta tai tiedät muuten tapauksen suoraan. Ilman kuulopuheita.
      Konreettista lukumäärää tässä nyt haetaan....

      Kuten sanoin, itsellä takana kohta vuosikymmen bensaturbolla ilman ongelmia. En myöskään tunne ketään jolla olisi ollut ongelmia. Ehkä tuo ongelma on palstahysteerikkojen päässä enemmän kuin maanteillä.

      Mitäs mieltä olet tojon turbodieseleistä? Kestävätkö vai eivätkö kestä? Jos kestävät niin millätavalla bensa-turbo olisi epäluotettavampi?

      • useitaturbojaomistan

        Täällä näkee kirjoituksia turbojen kestävyydestä ihmisillä, joilla ei ole ikinä turbolla varustettua autoa ollutkaan. Sitten esitetään asioita faktana, mitä mieleen juolahtaa.


      • Nyt kehut
        useitaturbojaomistan kirjoitti:

        Täällä näkee kirjoituksia turbojen kestävyydestä ihmisillä, joilla ei ole ikinä turbolla varustettua autoa ollutkaan. Sitten esitetään asioita faktana, mitä mieleen juolahtaa.

        Viimeiset kaksi autoa nyt ollut pikkuturboilla. Eipä ole ollut kestävyyden osalta sanomista.

        Ja päästölukemat sikäli myönteiset, että ei tarvitse maksaa isoja maksuja. Pieni kulutus, hyvä kestävyys, pienet maksut.


      • Kehu lisää
        Nyt kehut kirjoitti:

        Viimeiset kaksi autoa nyt ollut pikkuturboilla. Eipä ole ollut kestävyyden osalta sanomista.

        Ja päästölukemat sikäli myönteiset, että ei tarvitse maksaa isoja maksuja. Pieni kulutus, hyvä kestävyys, pienet maksut.

        Kuinka paljon nilden pikkuturpojen mittareihin on kertynyt kilometrejä? Sillä vaan kysyn että saisi jonkinlaisen käsityksen siitä kestävyydestä.


      • amisviikset
        Kehu lisää kirjoitti:

        Kuinka paljon nilden pikkuturpojen mittareihin on kertynyt kilometrejä? Sillä vaan kysyn että saisi jonkinlaisen käsityksen siitä kestävyydestä.

        Ihan turhaa on faktoja lyödä pöytää, kun vastassa on tulenpalavassa uskossa oleva tojouskovainen. Vrt. onhan edelleen niitäkin, jotka uskovat a) maan olevan litteä tai b) on joku näkymätön ystävä tuolla taivaissa. Vaikka nämä eivät pääosin ole yhtä fanaattisia kuin tojoterot.


    • Yksi näkökanta

      Ajatellaanpa asiaa aloittajan kannalta. Miksi hän kertoo 2000 km ajetun Toyotan toimineen hyvin siihen mennessä. Ilmeisesti hänen aikaisempi kokemus autoista on ollut muuta. Myönnettävä on tosin, että mainittu km-määrä on pieni. Voin kuitenkin lohduttaa, sata kertaa tämän määrän ajettuaan, hän voi edelleen ajetella samoin. Näin ainakin itse ajattelen pienestä turboahdetusta moottorista ja muusta tekniikasta Corollaan liittyen. Mukavampia ajettavia toki on, mutta en kertomusten perusteella luota näihin autoihin. Vuokraan niitä esimerkiksi Euroopan moottoriteille jne., mutta en osta sellaista täällä Suomessa.

      • Toinen näkemys

        Toinen näkökanta on se, että tämä aloittaja on tojomies jo ties kuinka monennessa polvessa, ainakin tarinointi tukisi tätä näkemystä. Ei kukaan euroauton omistaja tule kertomaan itsestään selvyyksiä 2000 km ajetusta autosta.


      • pitäis kestää?
        Toinen näkemys kirjoitti:

        Toinen näkökanta on se, että tämä aloittaja on tojomies jo ties kuinka monennessa polvessa, ainakin tarinointi tukisi tätä näkemystä. Ei kukaan euroauton omistaja tule kertomaan itsestään selvyyksiä 2000 km ajetusta autosta.

        Moni maalaispappa ajaa kirkonkylillekin traktorilla, ettei tarvitsisi kuluttaa autoa. Autolla ei ajeta. Paitsi katsastuksiin. Kestäähän se. Pappa kehuu kirkonkylän kievarissa kestävyyttä. Vannoutunut tojomies. Teroparven isä.


    • wauh, ei vikaa vielä

      Mahtavaa, jo 2tkm mittarissa ja pitää tulla perustelemaan ja peittelemään pettymystään. Kyllä Terppana on nolo.

    • Tojon tilannut

      3700 kilometriä mittarissa ja ensihuolto tehty. Ei mitään ongelmia ole ollut ja ajo tuntuu aina paremmalta, kun paikat notkistuu. Kulutus vakiintunut alle seitsemään litraan ja ei ole tarvinnut öljyä lisätä ja auto on lämmin. Kaikin puolin laadukas peli.

      • käy ja kukkuu

        Paljon sinä ajat. Parissa kuukaudessa 1.700 km. Meidän autoon ei ole tullut samassa ajassa kuin 9 tkm. Keskikulutus 5.7 l/100 km. Jatkuva neliveto haukkuu polttoainetta. 30 tkm välein öljynvaihto.


      • Tojon tilannut
        käy ja kukkuu kirjoitti:

        Paljon sinä ajat. Parissa kuukaudessa 1.700 km. Meidän autoon ei ole tullut samassa ajassa kuin 9 tkm. Keskikulutus 5.7 l/100 km. Jatkuva neliveto haukkuu polttoainetta. 30 tkm välein öljynvaihto.

        Valehdella saa, mutta raja tulee vastaan. Kukaan ei aja kahdessa kuukaudessa 9000 kilometriä ja nelivedolla ei pääse alle 9 litran satasella. Jos olet mennyt sortumaan euroritsaan niin huoltoväli voi olla 30000, mutta korjausväli 2000 kilometriä.


      • ...talliin seisomaan
        Tojon tilannut kirjoitti:

        Valehdella saa, mutta raja tulee vastaan. Kukaan ei aja kahdessa kuukaudessa 9000 kilometriä ja nelivedolla ei pääse alle 9 litran satasella. Jos olet mennyt sortumaan euroritsaan niin huoltoväli voi olla 30000, mutta korjausväli 2000 kilometriä.

        Jaa, itse olen heittänyt kesälomalla pitempää reissua, joten loman aikana on mittariin voinut tulla parhaimmillaan 5 tkm hupiajoa.

        Muun ajan vuodesta kilometrejä kertyy paljon verkkaisemmin. Mutta onhan näitä, joilla työmatka on 60, jopa 100 km suuntaansa -> pelkästä työmatka-ajosta tulee 2,5-4 tkm/kk ja muut ajot siihen päälle, joten parhaat sankarit ovat kelanneet mittariin 70 tkm/vuosi. Ja huom ei puhuta mistään jatkuvasti tien päällä olevasta kaupparatsusta!

        Juuei tojon ajo-ominaisuuksilla tällaisia kilometrejä kestä ajaa, joten tojon suoritukset ovat enempi sitä sarjaa, että 100 tkm menee rikki auton ollessa 7-vuotias...


      • käy ja kukkuu
        Tojon tilannut kirjoitti:

        Valehdella saa, mutta raja tulee vastaan. Kukaan ei aja kahdessa kuukaudessa 9000 kilometriä ja nelivedolla ei pääse alle 9 litran satasella. Jos olet mennyt sortumaan euroritsaan niin huoltoväli voi olla 30000, mutta korjausväli 2000 kilometriä.

        Työmatka on yhteen suuntaan 100 km. Kuukaudessa tulee siis 4 tkm. Siihen mökkiajot ja muut ajot päälle. Diesel vie nelivetona sen 5.7 l/100 km. Ajettu kohta 270 tkm eikä ole tarvinnut korjailla, neljä polttimoa vaihdettu ja vesipumppu pari viikkoa sitten, samalla monitoimihihna. Tietenkin vielä parempi jos noitakaan ei olisi tarvinnut vaihtaa.


      • 11+4
        ...talliin seisomaan kirjoitti:

        Jaa, itse olen heittänyt kesälomalla pitempää reissua, joten loman aikana on mittariin voinut tulla parhaimmillaan 5 tkm hupiajoa.

        Muun ajan vuodesta kilometrejä kertyy paljon verkkaisemmin. Mutta onhan näitä, joilla työmatka on 60, jopa 100 km suuntaansa -> pelkästä työmatka-ajosta tulee 2,5-4 tkm/kk ja muut ajot siihen päälle, joten parhaat sankarit ovat kelanneet mittariin 70 tkm/vuosi. Ja huom ei puhuta mistään jatkuvasti tien päällä olevasta kaupparatsusta!

        Juuei tojon ajo-ominaisuuksilla tällaisia kilometrejä kestä ajaa, joten tojon suoritukset ovat enempi sitä sarjaa, että 100 tkm menee rikki auton ollessa 7-vuotias...

        Luuletko, että Tojo-Tero ymmärtää termin "hupiajo"?

        Tojolla ajaminen kun ei ole mitään hupia, sillä ajetaan vain silloin kun on aivan pakko.Silloin tuommoinen 700-800 km kuukaudessa on jo kunnoitettava suoritus.

        Itse vaikka ajelen päivittäin vähintään 100 km työajoa, niin silti tulee toisinaan hypättyä ratin taakse ja ajeltua muutaman sadan kilonmetrin lenkkejä ihan vain huvin vuoksi.

        Mutta autoni ei olekaan Toyota, eikä mikään muukaan japanilainen, joten sillä ajelee ihan huvikseenkin. Kulutus siinä 6,5 km paikkelilla, dieseliä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe