Perheen pää?

Mietintämyssyyn

Mikä on käsityksenne "perheen päästä".
Onko hänellä oikeus loukkaantua, jos hänen mielipiteensä ja tahtonsa ei toteudu?
Oikeus loukkaantua juuri siitä syystä, että hän on perheen pää.
Vaimon ja lasten - aikuistenkaan - mielipide ei voi olla yhtä vahva kuin perheen pään?

Miten on, isät, huomaatteko itsessänne vallankäytön oireita. Kenen mielipide perheessä eniten painaa, kun teillä tehdään päätöksiä?

Sanaillaanko perheessänne toisten ulkomuodosta, huonosta koulumenestyksestä, painonhallinnasta, kaveriporukasta, rahan käytöstä? Kuka sanailee? Sallitteko perheen päänä, että teidän painostanne huomautellaan, tai muista taovistanne, tyhmiksi osoittautuneista hankinnoista tms? Vai loukkaannutteko, koska perheen päänä ei teille noin puhuta, vaikka itse sanailettekin.

28

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä pää?

      Kyllä perheessä ei ole mitään ns. "päätä". Yhdessä asiat päätetään. Teillä kulissia elävissä nuorissa perheissä. On se valtataistelu kesken ja siksi lapsetkin hankitte, niin teillä voi olla joku pyrki perheen pääksi. Olisitte asuneet 10-vuotta saman katon alla ennen lapsia, niin olisi toisin.

      Kyllähän se toki niin on, että mies on järki ja nainen on tunne.
      Välillä toisin päin.

      • Mietintämyssyyn

        Erehdyt pahasti. Perheenpää-syndrooma syntyy vasta vanhemmalla iällä. Kun aikaisemmin taipuvaiset ja kuuliaiset lapset ovatkin jo aikuistumassa ja heidän mielipiteensä poikkeavat isän mielipiteistä, silloin alkaa se vääntö.

        Asia tuli itselleni ajankohtaiseksi, kun lähiomaisen perheessä isä suurieleisesti siirsi kesämökin poikansa nimiin hallintaoikeudella. Poika oli jo pitkään toivonut, että mökin katto uusittaisiin ja piharakennukset kunnostettaisiin, ja nyt hän päätti omalla kustannuksellaan ruveta töihin.

        Kattomateriaali oli väärä. Ei missään tapauksessa huopaa, vaan peltikatto! Piharakennuksien korjauksiin tuli myös vaatimuksia, jotka pojan mielestä eivät ole aiheelliset, mutta kalliit. Rakennuksia ei ole tarpeen uusia, ne voi korjata uuden veroisiksi. Perheenpään mielestä on ostettava valmisaitta ja autotalli.
        Pienen kesämökin katto on aina ollut huopa, ja peltikaton rummutusta sateella ei kukaan jaksaisi, mutta asia oli nyt perheenpään mielestä loppuun käsitelty. Ei sitten mitään, jollei pelti käy. Poika kävi sitten salaa paikkaamassa kattoa piipun vierestä, mistä se vuoti. Isä ei olisi hyväksynyt sitäkään, se oli vuotanut jo monta vuotta, ja isän mielestä katon korjauksessa olisi pitänyt toimia hänen ehdottamallaan tavalla, Hän ei ollut päästänyt sinne ketään töihin, koska hänen ehdotuksensa oli torpattu.

        Miniä sai appiukon silmilleen vain tulemalla paikalle. Haaskalle, sanoi perheenpää. Pysyy vain poissa päsmäröimästä!

        Kun poika sanoi isän päsmäröivän ihan tarpeettomasti, isä suuttui ja huusi, ettei kestä tätä iänikuista mollaamista, ja hän katuu, että oli höyli ja antoi mökkinsä pois, nyt joutuu kaikkien hampaisiin vaan.

        Poika ja miniä nousivat autoon, eikä heitä sen koommin ole paikalla nähty.


      • Ei näitä jaksa....
        Mietintämyssyyn kirjoitti:

        Erehdyt pahasti. Perheenpää-syndrooma syntyy vasta vanhemmalla iällä. Kun aikaisemmin taipuvaiset ja kuuliaiset lapset ovatkin jo aikuistumassa ja heidän mielipiteensä poikkeavat isän mielipiteistä, silloin alkaa se vääntö.

        Asia tuli itselleni ajankohtaiseksi, kun lähiomaisen perheessä isä suurieleisesti siirsi kesämökin poikansa nimiin hallintaoikeudella. Poika oli jo pitkään toivonut, että mökin katto uusittaisiin ja piharakennukset kunnostettaisiin, ja nyt hän päätti omalla kustannuksellaan ruveta töihin.

        Kattomateriaali oli väärä. Ei missään tapauksessa huopaa, vaan peltikatto! Piharakennuksien korjauksiin tuli myös vaatimuksia, jotka pojan mielestä eivät ole aiheelliset, mutta kalliit. Rakennuksia ei ole tarpeen uusia, ne voi korjata uuden veroisiksi. Perheenpään mielestä on ostettava valmisaitta ja autotalli.
        Pienen kesämökin katto on aina ollut huopa, ja peltikaton rummutusta sateella ei kukaan jaksaisi, mutta asia oli nyt perheenpään mielestä loppuun käsitelty. Ei sitten mitään, jollei pelti käy. Poika kävi sitten salaa paikkaamassa kattoa piipun vierestä, mistä se vuoti. Isä ei olisi hyväksynyt sitäkään, se oli vuotanut jo monta vuotta, ja isän mielestä katon korjauksessa olisi pitänyt toimia hänen ehdottamallaan tavalla, Hän ei ollut päästänyt sinne ketään töihin, koska hänen ehdotuksensa oli torpattu.

        Miniä sai appiukon silmilleen vain tulemalla paikalle. Haaskalle, sanoi perheenpää. Pysyy vain poissa päsmäröimästä!

        Kun poika sanoi isän päsmäröivän ihan tarpeettomasti, isä suuttui ja huusi, ettei kestä tätä iänikuista mollaamista, ja hän katuu, että oli höyli ja antoi mökkinsä pois, nyt joutuu kaikkien hampaisiin vaan.

        Poika ja miniä nousivat autoon, eikä heitä sen koommin ole paikalla nähty.

        Kirjoitat nyt poikkeustapauksesta, mielenterveysongelmaisesta ihmisestä, et normaalista suomalaisesta, täysjärkisestä, tasa-arvoisesta perheestä.


    • X- vaimo

      Mies opiskeli asuen opiskelu paikkakunnallaaan, minä tein kolmea palkkatyötä kotikunnassa kaksi lasta.
      Pidin kirjaa talous menoista, että saisin rahan riitämään. Mies tarkasti kirjanpidon ja kertoi siltä pohjalta paljonko hänen on saatava rahaa. Sitten mies hukkasi kotiavaimen, minulle edes puhumatta otti minun avaimen, avaimia oli vain kaksi. Hän ei teetättänyt lisää avaimia vaan aikoi matkustaa opiskelu paikkakunnalle avaimeni mukanaa.
      Hän oli perheenpää.
      Nykyään on X-mies.

    • Ajatus miehestä perheen päänä on sitkeä ja perinteinen ajattelutapa, jolla on kai historiallinenkin tausta sekä meidän että muissa kulttuureissa.

      Itse lähestyisin asiaa tasa-arvon näkökulmasta. Parisuhde kannattaa rakentaa toisensa kunnioitukselle ja arvostukselle ja sille, että molemmilla osapuolilla on yhtä paljon sananvaltaa. Tämä ei tee kuitenkaan miehestä ja vaimosta samanlaisia. On erilaisia vastuita ja osaamisalueita, joten ne kannattaa tiedostaa ja siten luoda tasapainoinen parisuhde.

      En toisaalta kiellä kokonaan "perheen pää" -ideaa, mutta sen tulee perustua yhteisymmärrykselle ja kunnioitukselle. Parisuhteeseen ei kuulu alistaminen eikä vääränlainen vallankäyttö.

      Antti-pappi

      • rusinapullauskis

        Antti, ilmeisesti olet ateisti Raamatun Jumalien suhteen vai miksi sanan kiellät


      • rusinapullauskis kirjoitti:

        Antti, ilmeisesti olet ateisti Raamatun Jumalien suhteen vai miksi sanan kiellät

        Täh?

        Kyselee,
        Antti-pappi


      • Raamattu tutuksi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Täh?

        Kyselee,
        Antti-pappi

        Eikö Antti ole lukenut Raamattua?


    • Tai perheen päätön

      Antti-papille: miksi kirkko ja vihkivä pappi eivät sitten vihkitilaisuudessa täsmennä sitä seikkaa niin kuin kommentissasi puhut. Se usko elää vahvana, että naisen ja miehen roolit ja avioliitto ovat asetetut Raamatullisista lähtö- ja näkökohdista ja että ohjeet annetaan Suuressa kirjassa; mies on pää ja nainen vain kylkiluun kappale.

      Avioliitto on monille melkein sama asia kuin uskonto ja varsinkin päällepäsmäröivät miehenketaleet pitävät pomottajan paikastaan kiinni kynsin hampain. Ajattelutavat ja asenteet eivät muutu ikinä, elleivät yhteiskunnan auktoriteettiasemassa olevat kerro selkeästi ja selvästi vetoamatta aikojen alussa syntyneisiin Raamatunlauseisiin.

      Olen itse kuullut vihkitilaisuudessa 2000-luvun loppupuolella papin sanovan, että "kahdesta tulee yksi" ja se tarkoittaa no. juuri sitä, että voimakkaampi puoliso alistaa toisen. Eikä sillä ole tasa-arvon kanssa mitään tekemistä, se on suorastan syvältä.

      • ole päätön :)

        Kahdesta tulee yksi = kahdesta yksilöstä tulee yksi perhe.


      • Tai perheen päätön,

        Kiitos täsmennyksestä. Piti oikein pysähtyä sekä Raamatun alkulehdille että omiin vihkipuherunkoihin, joita minulla on tallessa.

        Asioita voi katsoa eri näkökulmasta ja lähtökohdasta. Itse en osaa lukea tätä alistamisena tai eriarvoisuutena. Mies ja nainen ovat erilaisia, mutta molemmat ansaitsevat kunnioituksen. Se on kristillisen ihmiskuvan lähtökohta, jossa jokaiselle ihmiselle annetaan täysi ihmisarvo ominaisuuksista huolimatta. Näkökulmakysymys on myös se, jos lukee Raamatun sanan niin, että kahdesta tulee yksi -ajatus on alistamista. Voisiko sille olla jokin positiivinen merkitys?

        En osaa nähdä yhteiskuntaamme sellaisena, että se korostaa miehen yläpuolella olemista/valtaa naista kohtaan. Samoin itse olen vihkipuheissa korostanut tasa-arvoa, joka lähtee sekin Raamatun luomiskertomuksesta, jossa Jumala loi naisen ja miehen kumppaneiksi toisilleen. Eikö kumppani ole samanarvoinen?

        Antti-pappi


      • 15+10
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tai perheen päätön,

        Kiitos täsmennyksestä. Piti oikein pysähtyä sekä Raamatun alkulehdille että omiin vihkipuherunkoihin, joita minulla on tallessa.

        Asioita voi katsoa eri näkökulmasta ja lähtökohdasta. Itse en osaa lukea tätä alistamisena tai eriarvoisuutena. Mies ja nainen ovat erilaisia, mutta molemmat ansaitsevat kunnioituksen. Se on kristillisen ihmiskuvan lähtökohta, jossa jokaiselle ihmiselle annetaan täysi ihmisarvo ominaisuuksista huolimatta. Näkökulmakysymys on myös se, jos lukee Raamatun sanan niin, että kahdesta tulee yksi -ajatus on alistamista. Voisiko sille olla jokin positiivinen merkitys?

        En osaa nähdä yhteiskuntaamme sellaisena, että se korostaa miehen yläpuolella olemista/valtaa naista kohtaan. Samoin itse olen vihkipuheissa korostanut tasa-arvoa, joka lähtee sekin Raamatun luomiskertomuksesta, jossa Jumala loi naisen ja miehen kumppaneiksi toisilleen. Eikö kumppani ole samanarvoinen?

        Antti-pappi

        Antti-pappi olet läynyt taikauskoosi keskittyvän tiedekunnan etkä silti tunne jumalasi sanaa :)

        Vai taidat olla sen verran fiksu että ymmärrät ettei Raamatun jumalia ole olemassa :)))


    • Historian 'oppi'tunt

      Eli sinä olet Antti-pappi vielä kovin nuori jos et "osaa nähdä". Tai siis onhan se kyllä todella hyvä juttu, jos asiat ovat muuttuneet ammoisista ajoista, jolloin naisia no. alistettiin ja siinä käytettiin hyväksi niin uskontoa kuin yhteiskunnallista soopaa ja kulttuurisidonnaisuuksia tietysti.

      Kyllä miehet ovat olleet historian havinassa paljon naisten yläpuolella ja siksi vieläkin monille on niin vaikeaa hyväksyä tasa-arvon ajatukset. Vaimo ei ole ollut samanarvoinen kumppani vaan piika, joka on hoitanut kodin ja perheen, jotta mies on saanut hoidella 'tärkeämpiä' asioita. Ja kun vaimoilla ei ole ollut lupaa omaan itseensä, omaan elämäänsä, niin kyllä he ovat no. eläneet miehen elämää eli heidän on pitänyt muuttua osaksi miestä ja unohtaa itsensä ja omat tarpeensa. Se on yhdeksi muuttumista - mielestäni.

      Eivätkä entisaikain vaimot ole panneet hanttiin niin kuin meikäläinen, joka otti oman paikkansa 'taistelemalla' kun huomasi 'perheen pään' koettavan pistää omaan lokeroonsa piiloon, omaan käyttöönsä, oman onnensa tueksi ja takeeksi. Ja joo-o, kyllä se 'pää' loukkaantui siitä, että toinen halusi kasvaa omaksi itsekseen eikä miehen jatkeeksi eli yhdeksi hänen kanssaan.

    • Nykyaikaa

      Nainenkin voi olla perheen pää, mutta paras tilanne on, jos perheellä ei ole päätä vaan päätösvalta on yhteinen. Päätösvalta voi olla myös jaettu niin että nainen on joissakin asioissa perheen pää ja mies joissakin muisa asioissa, jako kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan. Jos esim. toinen on työnsä takia paljon pois kotoa, on toinen perheen pää kotiasioissa, mutta silloinkin isommat päätökset voidaan suunnitella yhdessä.

      Miksi perheellä pitäisi olla pää? Aikuisilla yhdessä olkoon päätösvalta ja kunnioitusta ja arvostusta kummallekin tasa-arvoisesti.

      Ihmettelen, kun Antti-pappikin olettaa ainakin rivien välissä itsestäänselvyytenä että mies on se perheenpää. En ole ajatellut että kirkko nykyään pitäisi naista alistettuna, vaikka raamatun kirjoittamisen aikaan sellaista olikin. Raamattuhan kertoo oman aikansa yhteiskunnan ajattelutavoista eikä ole suoraan sopiva nykyaikaan. Mitäpä sanoo tästä naispappi?

      • Pää ja pää

        Yhteiskuntakin pitää yhä miestä perheen päänä, ja juuri olemme voineet lukea lehdistä, että esim. vaimon toimeentulotuki maksetaan miehelle, ja jopa asiasta ilmoitettu kirjekin osoitetaan miehelle, niin että jos mies - se perheenpää - tarvitsee kaikki huushollin rahat omiin tärkeisiin menoihinsa, niin ei hänen ole tarpeen edes kertoa vaimolle, saako vaimo tukea vai ei. Sehän maksetaan ukon tilille.

        Ihme kyllä, lapsilisät maksetaan usein äidille, ainakin ennen niin tapahtui. Tietenkin mies saattaa tarvita ne kaljan ostoon, mutta ainakin ne käyvät rouvan tili kautta.


      • ....
        Pää ja pää kirjoitti:

        Yhteiskuntakin pitää yhä miestä perheen päänä, ja juuri olemme voineet lukea lehdistä, että esim. vaimon toimeentulotuki maksetaan miehelle, ja jopa asiasta ilmoitettu kirjekin osoitetaan miehelle, niin että jos mies - se perheenpää - tarvitsee kaikki huushollin rahat omiin tärkeisiin menoihinsa, niin ei hänen ole tarpeen edes kertoa vaimolle, saako vaimo tukea vai ei. Sehän maksetaan ukon tilille.

        Ihme kyllä, lapsilisät maksetaan usein äidille, ainakin ennen niin tapahtui. Tietenkin mies saattaa tarvita ne kaljan ostoon, mutta ainakin ne käyvät rouvan tili kautta.

        Lapsilisät tulevat sille, jonka tilinumero laitetaan hakupaperiin.


      • Äiti päättää
        .... kirjoitti:

        Lapsilisät tulevat sille, jonka tilinumero laitetaan hakupaperiin.

        Meillä lapsilisä maksettiin lapsen tilille, mutta MINÄ, äitinä olin se henkilö, joka kävin asian KELAan ilmoittamassa. Mieheni ei olisi voinut tätä ilmoitusta tehdä paitsi ehkä MINUN valtakirjallani.


      • näin
        Äiti päättää kirjoitti:

        Meillä lapsilisä maksettiin lapsen tilille, mutta MINÄ, äitinä olin se henkilö, joka kävin asian KELAan ilmoittamassa. Mieheni ei olisi voinut tätä ilmoitusta tehdä paitsi ehkä MINUN valtakirjallani.

        Sinähän olet se, joka täydellä varmuudella on vanhempi. Syntymättömällä lapsella on virallisesti vain äiti ja lapsilisää haetaan jo raskausaikana.

        Miehesi ei odottanut lasta, vaikka henkisesti varmaan odottikin innoissaa.


    • Tavallinen vaimo

      Minä olen perheen pää, koska kannan vastuun kokonaisuudesta. Varmistan että kaikilla on ruokaa ja puhdas koti, että lapset tekevät läksynsä ja lähtevät ajoisssa kouluun. Käyn kaupassa ja pidän kirjaa perheen talousmenoista ja varaan lääkäriajat jos joku tarvitsee. Hankin vaatteita sekä lapsille että miehelle. Lomamatkalle pakkaan tai tarkistan kaikkien tavarat, myös varaan ja suunnittelen matkat. Kuuntelen lasten ja miehen huolet ja yritän keksiä ratkaisuja, viihdytän heitä jokaista kun he sitä tarvitsevat. Järjestän vierailut ja huolehdin siitä että kontaktit ystäviin ja sukuun hoituvat. Pidän yhteyttä opettajiin ja kavereitten perheisiin. Tiedän mitä perheessä tapahtuu joka päivä. Olen perheessä pomo, jolla on kaikki ohjat käsissäni, ja jos olen pois kotoa, mies tarvitsee minulta toimintaohjeet.

      Minulla on valtaa ja vastuuta, ja pidän siitä koska saan myös itse päättää perheen asioista.

      • Äiti päättää

        Lähes kaikkialla maailmassa nainen on käytännössä perheen pää, mutta nainen fiksuna antaa miehensä olla siinä uskossa, että mies on se, joka perheen asioista päätää. Jos mies on viisas, hän tyytyy tähän pelkkään "perheen pään imagon" osaan.
        Tällaiset liitot ovat koko elämän kestäviä.


      • Äitikö kasvattaa?

        Asia on niin, että yllättävän monet miehet ovat saaneet huuhaa-kasvatuksen eivätkä ymmärrä vastuusta mitään.
        Kotityöt on aina äiti hoitanut, ja niin kauan kuin poika on kotona asunut, on vuokrat ruuat ja puhtauden hoitaneet vanhemmat.
        Kun poika sitten perustaa oman perheen, on käsitys taloudenpidosta olematon.

        On takuulla pilvin pimein aviovaimoja, jotka saavat taistella joka pennosesta, koska miehen mielestä vaimo tuhlaa kaiken aikaa, ja panee menemään rahat kaiken maailman tuuliin.
        Tottahan se onkin, että vaimolla eivät rahat kauan kukkaroa paina, kun hän maksaa laskut, vuokrat ja lasten päivähoidot. Moni vaimo joutuu tinkimään kaikista omista menoistaan, kun laskut lankeavat ja mies raivostuu, kun hänen raatamansa ansiot menevät talouteen. Miehillä on useinkin se asenne, että lasten tarpeet ovat vaimon asioita. Hän ostaa vaatteet ja huolehtii terveellisestä ravinnosta, mies voi ehkä kustantaa pojan harrastuksia, mutta muutenhan lapset ovat äitinsä vastuulla.

        Ihmettelen aina sitä, että tämä asenne säilyy miehillä sukupolvesta toiseen. Emmekö me naiset ymmärrä pienten poikiemme aivoituksia? Kasvatammeko me tietämättämme näitä sovinisteja, vai onko se sisäänrakennettu miehen psyykeen?


      • Äiti päättää
        Äitikö kasvattaa? kirjoitti:

        Asia on niin, että yllättävän monet miehet ovat saaneet huuhaa-kasvatuksen eivätkä ymmärrä vastuusta mitään.
        Kotityöt on aina äiti hoitanut, ja niin kauan kuin poika on kotona asunut, on vuokrat ruuat ja puhtauden hoitaneet vanhemmat.
        Kun poika sitten perustaa oman perheen, on käsitys taloudenpidosta olematon.

        On takuulla pilvin pimein aviovaimoja, jotka saavat taistella joka pennosesta, koska miehen mielestä vaimo tuhlaa kaiken aikaa, ja panee menemään rahat kaiken maailman tuuliin.
        Tottahan se onkin, että vaimolla eivät rahat kauan kukkaroa paina, kun hän maksaa laskut, vuokrat ja lasten päivähoidot. Moni vaimo joutuu tinkimään kaikista omista menoistaan, kun laskut lankeavat ja mies raivostuu, kun hänen raatamansa ansiot menevät talouteen. Miehillä on useinkin se asenne, että lasten tarpeet ovat vaimon asioita. Hän ostaa vaatteet ja huolehtii terveellisestä ravinnosta, mies voi ehkä kustantaa pojan harrastuksia, mutta muutenhan lapset ovat äitinsä vastuulla.

        Ihmettelen aina sitä, että tämä asenne säilyy miehillä sukupolvesta toiseen. Emmekö me naiset ymmärrä pienten poikiemme aivoituksia? Kasvatammeko me tietämättämme näitä sovinisteja, vai onko se sisäänrakennettu miehen psyykeen?

        Tuossa olet kyllä oikeassa, kuinka monet naiset kasvattavat poikiaan. Onneksi joillakin pojilla on myös isä, joka näyttää pojalleen sellaista miehen mallia, että isäkin voi kasvattaa lapsiaan ja osallistua taloudenpitoon. Näistä lapsista tulee onnellisempia aikuisia kuin äidin pojista.


      • Mietintämyssyyn
        Äiti päättää kirjoitti:

        Tuossa olet kyllä oikeassa, kuinka monet naiset kasvattavat poikiaan. Onneksi joillakin pojilla on myös isä, joka näyttää pojalleen sellaista miehen mallia, että isäkin voi kasvattaa lapsiaan ja osallistua taloudenpitoon. Näistä lapsista tulee onnellisempia aikuisia kuin äidin pojista.

        Ehkä nykyaika muuttaa kasvatuksen suunnan, kun tasa-arvo alkaa olla hyväksyttävä ja tavoiteltava seikka avioliitoissakin. Viimeisiin vuosikymmeniin asti on usein huomattu, että mies tekee vaimonsa tietämättä velkaa tai ostaa jotain arvotavaraa, auton, purjeveneen tms. pelkästään lainarahalla. Vielä muutama vuosikymmen sitten asunto-.osake katsottiin irtaimeksi, jonka mies saattoi myydä vaimon tietämättä. Monissa avioeroissa mies lähti ja vei asunnon mennessään. Siihen kaikeksi onneksi on saatu laki muutetuksi.

        Mutta vieläkin moni isompi hankinta tehdään pelkästään miehen nimissä, koska on "hankalaa kahden ihmisen hoitaa lainoja ja sijoituksia", kuten eräs aviomies sanoi ystävättärelleni, jonka perintörahoilla mies alkoi rakentaa omakotitaloa, johon kaikki rahat lopulta upposivat ja velkaa oli yli tarpeen.


      • Äiti päättää
        Mietintämyssyyn kirjoitti:

        Ehkä nykyaika muuttaa kasvatuksen suunnan, kun tasa-arvo alkaa olla hyväksyttävä ja tavoiteltava seikka avioliitoissakin. Viimeisiin vuosikymmeniin asti on usein huomattu, että mies tekee vaimonsa tietämättä velkaa tai ostaa jotain arvotavaraa, auton, purjeveneen tms. pelkästään lainarahalla. Vielä muutama vuosikymmen sitten asunto-.osake katsottiin irtaimeksi, jonka mies saattoi myydä vaimon tietämättä. Monissa avioeroissa mies lähti ja vei asunnon mennessään. Siihen kaikeksi onneksi on saatu laki muutetuksi.

        Mutta vieläkin moni isompi hankinta tehdään pelkästään miehen nimissä, koska on "hankalaa kahden ihmisen hoitaa lainoja ja sijoituksia", kuten eräs aviomies sanoi ystävättärelleni, jonka perintörahoilla mies alkoi rakentaa omakotitaloa, johon kaikki rahat lopulta upposivat ja velkaa oli yli tarpeen.

        Täällä pankki ei olisi suostunut antamaan lainaa, jollei velkaa olisi otettu molempien puolisoiden nimiin. Talosta on tällöin puolet miehen, puolet vaimon nimissä, puoleksi menee kiinteistöverot yms.

        En tiedä missä päin Suomea "moni isompi hankinta tehdään pelkästään miehen nimissä", mutta täällä kaakkoisessa Suomessa tuo malli on harvinainen ainakin omassa suvussani. Täytyy tehdä Galluppia tuttavapiirissä.

        Ystävättäresi lienee tavallista yksinkertaisempi nainen tai ns. sokeasti rakastunut ja hullun luottavainen?


    • Tavallinen mies

      Olen luullut että "Perheen pää" on vanhanaikainen, menneitten aikojen ilmaus. Eikös nykyään jokainen ihminen ole itsenäinen ja asioistaan päättävä yksilö sukupuolesta ja siviilisäädystä riippumatta. Molemmat voivat olla työelämässä tai kotona, molemmat voivat vastata kodinhoidosta ja lapsista kuin myös perheen raha-asioitten hoidosta ja muista päätöksistä. Meillä eletään kahden tasa-arvoisen ihmisen elämää ja jaetaan yhdessä niin vastuut kuin velvollisuudetkin.

      Hiukan ihmettelen että pappikin kirkon auktoriteetillä periaatteessa hyväksyy ajatuksen miehen ylemmyydestä, vaikka muotoileekin asian siististi.

      • Mietintämyssyyn

        Kela kuitenkin lähettää vaimon toimeentukipäätöksen miehen nimellä, suljetussa kirjekuoressa, joten vaimo ryhtyy lainrikkojaksi, jos avaa kuoren ja saa tietää itseään koskevan päätöksen.

        Ei uskoisi nykymaailmassa, tasa-arvoisessa Suomessa, jossa naisilla on ollut äänioikeus jo yli 100 v. Jokaisella täysi-ikäisellä ja täysipäisellä ihmisellä pitää olla samanarvoinen asema perheensä jäsenenä, sukupuoleen katsomatta.
        On nykyään muuten sen verran arvoituksellisia ulkomaalaisia nimiä, että ei ihmistä näkemättä aina voi tietää, onko kyseessä mies vai nainen. Miten sellaisen perheen päätökset saadaan perille!

        Sietämätöntä, ja Kela puolustelee hölmöyttään ihan turhaan.


      • ....
        Mietintämyssyyn kirjoitti:

        Kela kuitenkin lähettää vaimon toimeentukipäätöksen miehen nimellä, suljetussa kirjekuoressa, joten vaimo ryhtyy lainrikkojaksi, jos avaa kuoren ja saa tietää itseään koskevan päätöksen.

        Ei uskoisi nykymaailmassa, tasa-arvoisessa Suomessa, jossa naisilla on ollut äänioikeus jo yli 100 v. Jokaisella täysi-ikäisellä ja täysipäisellä ihmisellä pitää olla samanarvoinen asema perheensä jäsenenä, sukupuoleen katsomatta.
        On nykyään muuten sen verran arvoituksellisia ulkomaalaisia nimiä, että ei ihmistä näkemättä aina voi tietää, onko kyseessä mies vai nainen. Miten sellaisen perheen päätökset saadaan perille!

        Sietämätöntä, ja Kela puolustelee hölmöyttään ihan turhaan.

        Kela ei käsittele ttt-hakemuksia, sen tekee aikuissosiaalityö.

        Kela ei käsittääkseni tee tälläisia virheitä. Jopa kehitysvammaisen poikani paperit tulevat hänen omalla nimellään.


      • Tavallinen mies,
        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. En hyväksy miehen ylemmyyttä naista kohtaan ja olen pahoillani, jos ilmaisin itseni epäselvästi. Pyrin kuvaamaan todellisuutta, historiaa ja niitä näkemyksiä, joihin olen itsekin törmännyt. Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin asian.

        Kirkko tekee yhteisönä jatkuvasti työtä tasa-arvon puolesta ja siihen minäkin tahdon sitoutua.

        Antti-pappi

        Ps. Jossain kommentissa epäiltiin minun olevan "vielä niin nuori". Tällainen ajatus lämmittää keski-ikäistä miestä. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe