Kummi ei kuulu kirkkoon?

AllisonXY

Tiedän kyllä mikä on virallinen oikea vastaus tähän pohdintaani, haluaisinkin nyt tietää onko joku jollain konstilla kiertänyt tätä ohjeistusta tai muuten vaan pokkana valehdellut asiasta.

Syksyllä syntyvälle lapselleni tulee kolme kummia, joista yksi ei kuulu kirkkoon. Lapsi siis kuitenkin kastetaan kirkon jäseneksi, eli kirkkoon kuulumatonhan ei voi virallisesti olla kummi. Tulevaa kummia en aio velvoittaa tämän asian vuoksi kirkkoon liittymään!

Olemmeko hirveän kamalia ihmisiä jos vaan väitämme hänen kuuluvan kirkkoon? Ööh, ei kai sitä joku seurakunnan taholta tarkastamaan rupea?

Toivottavasti tämä kysymykseni ei nyt syvästi loukkaa ketään.. Mielestäni suunnittelemani "rikos" ei ole suuruudessaan kovinkaan kummoinen. Kirkollista kasvatusta lapsi ei tule saamaan kuitenkaan, ristiäiset haluan silti perinteitä kunnioittaakseni.

3

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei AllisonXY,
      kyllä asia tarkastetaan. Useimmiten pappi pyytää kummien sotut jo ennen kastetta juuri tätä varten, koska meillä on velvollisuus asia tarkistaa. Kun kummien tiedot ajetaan sähköiseen järjestelmään, ei-kirkkoon kuuluvat eivät mene läpi. Kaikki papit eivät ilmeisesti tarkista asiaa etukäteen, mutta sitä kurjempaa se on teille ja kummeille jos perään pitää sitten soitella että hei nää teidän kummit ei kuitenkaan olleet kaikki kirkon kummeiksi kelpaavia, vedetään yli kastetodistuksesta. "Kiinni" asiasta jää siis ihan varmasti.

      Miksi haluaisit väittää kyseisen kummin kuuluvan kirkkoon? Kastetilaisuuksissa on ihan arkipäivää, että on ne "kirkon kummit" ja sitten mahdollisesti muita, joita lapsen vanhemmat nimittävät kummeiksi, mutta heitä ei merkitä kirkonkirjoihin.

      Sinikka-pappi

    • Nasse..

      Miksi haluat loitsuttaa viattoman piltin lähi-idän väkivaltauskonnon jäseneksi?

      Eikö olisi parempi antaa hänelle itselleen päätöksenteko?

    • _näin näreet

      Eikö tämä kirkkoon kuulumaton voisi olla epävirallinen kummi? Miksi hänen pitäisi olla ns. oikea kummi, kun hän ei kuitenkaan oikeasti kuulu kirkkoon? Minusta sinun kannattaa sanoa tälle kummille asian todellinen laita. Hän itse päättäkööt, että haluaako olla oikea kummi (liittyy kirkkoon sen vuoksi) vai haluaako hän olla epävirallinen kummi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe