Kun puolisso sairastuu vakavasti

odottava

Meidän tapauksessa alkoholismiin,mutta voi tulla muitakin vakavia sairauksia liitossa.Täytyskö puoliso vaan jättää vai jaksaa vaan kunnes kuolema teidät erottaa.En tietystikkään tarkoita heti jättämisellä vaan vuosien taistelujen jälkeen kun parannusta ei tule.

26

489

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3.:lle korvapuusti

      Samaa täällä mietin. Avioliitto on kahden kauppa. Me emme sopineet kolmen kimppaa viinan kanssa. Sairaus on sairaus, mutta sairauksia hoidetaan. Onko alholistilla oikeutta olla hoitamatta sairauttaan? Kyse on kuitenkin kuolemaan johtavasta sairaudesta.

      Mikä on kohtuullinen odotusaika? Itse olen lopen uupunut. Olen ajatellut, ettei minun tarvitse toisen sairauteen kuolla. Teen tietoisesti luopumistyötä ja se auttaa hiukan.

      Välillä mietin, millainen mieheni olisi terveenä. Alkoholi muuttaa persoonaa ja kehoa. Elämä rytmittyy pullosta pulloon. Mieheni on viinan viemä tuuliviiri. Itkemättä en voi ajatella, mitä elämä voisi olla ilman viinaa.

      • Olkoon alkoholismi sitten sairaus, vaikka pitkin hampain. Se on kuitenkin sairaus, joka paranee sillä, että istuu olohuoneen sohvalla eikä juo. Hoito on aika yksinkertainen.
        Minusta juoppoa on turha katsella. Hommaa ainakin oma kämppä ja ota asumusero ja ala elää omaa elämääsi. Huomaa, että tämä neuvo tulee henkilöltä, joka inhoaa avioeroja noin yleisesti. Tämä vain on yksi niistä poikkeuksista: alkoholismi. Älä tuhoudu hänen kanssaan.


    • 7+6

      Toisen puolesta ei voi eikä kannata taistella. Kannattaa keskittyä omaan elämään ja jättää riippuvuudet ammattilaisten hoidettaviksi. Ellei toinen suostu hoitoon, niin itse en ainakaan kestäisi sellaisessa suhteessa olla, mutta muita en ryhdy neuvomaan lähteäkö vai jäädä.

      Ehtojen ja sopimusten tiellä ainakin omalla kohdallani tuli väsymys kuin oluen lemahdus. Niitä joku terapeuttikin yritti asetella ja eihän se toimi.

      Kohtuullinen odotusaika on varmaan jokaisella eri pituinen. Yksi ratkaisu on sekin, ettei enää asu saman katon alla, jolloin voi ehkä poimia rusinat pullasta, jos rakkautta riittää. Ja kokeilla omalta osaltaan vapaampaa ja huolettomampaa elämää. Ei avioliiton pidä olla perässä vedettävä raskas kiviriippa, ei ainakaan vuosikausia.

    • Sairaus ja sairaus. Alkoholisim hoito on kiinni sitä sairastavan tahdosta parantua.
      Alkoholistin paraneminen alkaa heti kun hän myöntää olevansa avun tarpeessa. Siitä alkaa uusi ja terveyttä kohti kulkeva elämä. Varmaan jokainen puoliso tukee avun hakijaa.
      Ei kuitenkaan kannata tuhlata elämää alkoholistiin joka ei myönnä olevansa sairas eikä suostu hakemaan apua.

      Syöpää tai muuta vakavaa sairautta sairastava varmaan tahtoo parantua ja kulkee hoidoissa ja mielesätni olisi väärin hylätä ihminen jolla varmaan elämänsä pahin kriisi päällä.

      • Tuhon tie

        Väärin ajattelet alkoholistin asiasta.
        Puoliso luultavammin alkaa itsekin juoda, tuohon tilaan päästään pikkuhiljaa, ensin otetaan viiniä joka ilta, sitten määrä nousee ja nousee.
        Toisella saattaa pysyä jotenkin hallinnassa, mutta toinen alkoholisoituu ihan todella.

        Alkaa valtava salailu, kulissit pidetään pystyssä. Juodaan, on sairaspäiviä työstä paljon, vaihdetaan työpaikkaa, sillä pelätään kiinnijäämistä asiasta.
        Kotiin ei enää kutsuta ketään, jos esim. vanhemmat yrittävät mennä kylään, selityksiä löytyy, miksi ei käy.
        Jos menet extempore, saatat saada valtavan ryöpyn niskaasi, on valtava pelko tulla ilmi perheen ongelma.

        Ihmettelen vielä, kuinka lapset saadaan vaikenemaan tästä joka puolella.

        Tuo kaikkihan tulee ilmi vasta sitten kun ollaan jo kaikki menetetty, tulee joku todella paha sairaus.

        Eihän alkoholisti mene lääkärille, ei alkoholistiäidit mene lastensa kanssa neuvolaan, sinne laitetaan useimmiten isä ja mies peittelee häpeää, joka kodissa on. Naiset juovat kotonaan nykyään ja paljon yksinkin.

        Katsoin asiaa oman sisareni elämässä, hilpeää elämää vietti, sitten tuli sairaus joka vei hautaan, mutta myös tuli esiin se alkoholismi.
        Kaikki oli menetetty, lapset olivat ja jäivät ilman hoitoa, heidänkin elämäänsä menee alkoholin kanssa, yksi ongelmoi mielenterveyden kanssa.
        Kaikki laskut jätti maksamatta eli elämässä oli vain tuo eräs baari. Miehet vaihtuivat ja yksi heistä poltti hänet rattijuoppoudesta. Hän sai tuomin tästä kuukautta ennen kuolemaansa.

        Tämän kun itse katsotte silmästä silmään tiedätte, että alkoholi on sellainen ongelma, että jos suinkin, jättäkää alkoholi kokonaan pois. On suorastaan hirveä tapa että aina pitää olla viinaa kun jutellaan kavereiden kanssa. Se on tuhon tie aika monelle.


    • alko syy jättää

      Tavallisen sairauden kohdatessa puolisoa mielestäni häntä tulee tukea ja pysyä rinnalla.
      Eri asia on ns. itse hankitut taudit kuten alkoholismi. Ei kukaan väkisin sitä viinaa kenenkään kurkusta alas kaada ja jokainen normaali ihminen tietää. että mitä enempi juo niin sitä vahvemmin viinaan jää kiinni.
      Jos viina on tärkeämpi kuin perhe niin pitäkööt kukin viinansa ja päästäköön perheensä rauhassa lähtemään ja jatkamaan omaa elämäänsä. Alkoholisti, jos kuka, on hyvin itsekäs ihminen, jonka maailma pyörii vain sen pullon tahtiin. Muista oikeasti viis.

      • Viimeinen pisara

        "Itse hankittu sairaus." Ymmärrän mitä tarkoitat tällä alkoholismiin liittyen. Suuri osa sairauksista on tavallaan itse hankittuja elämäntapasairauksia. Liikunta, ruokavalio, nukkuminen, stressin määrä, alkoholin käyttö, tupakointi jne. vaikuttaa terveyteen. Ympäristö- ja perintötekijät voivat antaa suojaa tai altistaa. Missä menee oman hallinnan rajat?

        Alkoholismin ainoa hoitokeino on olla juomatta. Sinänsä "helppoa", kun ei tarvitse hakea oikeaa määrää, kuten esim. syömishäiriöissä. Ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, mutta alkoholia ei.

        Olen alkoholistin puoliso. Olen kuullut paljon syitä juomiselle. Aluksi syy oli minun. Milloin on stressiä työstä tai siitä, että sitä ei ole, milloin on jano. Välillä pitää rentoutua. Joskus ajatukset jää liikaa pyörimään päässä ja juominen auttaa. Juomiselle löytyy aina syy.

        Meillä on vimeiset hetket käsillä löytää syy olla juomatta! Puoliso vakuuttaa rakastavansa minua. Uskon sen olevan totta. Suhdettamme ei kuitenkaan voi määritellä rakkauden ehdoilla toimivaksi, vaan alkoholin ehdoilla mennään. Puoliso ei oikeasti ymmärrä, mitä elämä on alkoholistin puolisona. Rakkaus on sivuseikka, vaikka sen pitäisi olla tärkein asia. En minäkään silti taida ymmärtää, mitä on olla alkoholisi. Itse en käytä ollenkaan. Olen kokenut joskus kokenut humalan enkä pitänyt olotilasta. Olen miettinyt, että eikö alkoholin valtaan joutuva huomaa mitään hälytysmerkkejä ennen kuin käyttö menee riippuvuuden puolelle.


      • toivon niin
        Viimeinen pisara kirjoitti:

        "Itse hankittu sairaus." Ymmärrän mitä tarkoitat tällä alkoholismiin liittyen. Suuri osa sairauksista on tavallaan itse hankittuja elämäntapasairauksia. Liikunta, ruokavalio, nukkuminen, stressin määrä, alkoholin käyttö, tupakointi jne. vaikuttaa terveyteen. Ympäristö- ja perintötekijät voivat antaa suojaa tai altistaa. Missä menee oman hallinnan rajat?

        Alkoholismin ainoa hoitokeino on olla juomatta. Sinänsä "helppoa", kun ei tarvitse hakea oikeaa määrää, kuten esim. syömishäiriöissä. Ihminen tarvitsee ruokaa elääkseen, mutta alkoholia ei.

        Olen alkoholistin puoliso. Olen kuullut paljon syitä juomiselle. Aluksi syy oli minun. Milloin on stressiä työstä tai siitä, että sitä ei ole, milloin on jano. Välillä pitää rentoutua. Joskus ajatukset jää liikaa pyörimään päässä ja juominen auttaa. Juomiselle löytyy aina syy.

        Meillä on vimeiset hetket käsillä löytää syy olla juomatta! Puoliso vakuuttaa rakastavansa minua. Uskon sen olevan totta. Suhdettamme ei kuitenkaan voi määritellä rakkauden ehdoilla toimivaksi, vaan alkoholin ehdoilla mennään. Puoliso ei oikeasti ymmärrä, mitä elämä on alkoholistin puolisona. Rakkaus on sivuseikka, vaikka sen pitäisi olla tärkein asia. En minäkään silti taida ymmärtää, mitä on olla alkoholisi. Itse en käytä ollenkaan. Olen kokenut joskus kokenut humalan enkä pitänyt olotilasta. Olen miettinyt, että eikö alkoholin valtaan joutuva huomaa mitään hälytysmerkkejä ennen kuin käyttö menee riippuvuuden puolelle.

        viimeinen pisara. Meillä myös viimehetket. Olen vetänyt rajan alkoholin käytölle. Mutta kuitenkin avunhakeminen ryyppäämiseen ei ole minun tahdosta kiinni vaan alkoholistin omasta halusta parantua.
        Minä olen sanonut monet kerrat että tämä liitto oli nyt tässä kun ei hae apua. Viikonloppuna viimeksi. Eilen kysyin että mitä meinaa. "En kuitenkaan tänään tee mitään" oli vastaus.
        MEidän lähellä olevien pitää olla lujia. Meille tulee huono omatunto kun yritämme pakottaa "hyvää" miestä hoitoon. Selvinpäin maailman paras ihminen mutta kun niitä päiviä on niin vähän että niidenkään voimalla en enää jaksa.
        Ei ole kilttiä itseäni kohtaan niellä pahaolo ja vain odottaa asioiden muuttumista. Kilttiä itseä ja alkoholistiakin kohtaan on tehdä kertakaikkiaan loppu. Ehkä hän sitten ymmärtää oman tilansa.


      • Pihtaajan puoliso

        Itse hankittu sairaus- hyvin sanottu. Olen jo vuosia tuonut ilmi puolisolleni, että ksekivartalolihavuus aiheuttaa sydänongelmia . ja sydänongelmat sekiongelmia. Kuinkas ollakaan puolisoni sai sydäninfartin n. vuosi sitten , josta selvisi hengissä. Lääkäri oheisti mm. painonpudoksukseen (jota ei ole tapahtunut). Eli itse aiheutettu sairaus. Ja seksiongelmia siitä johtuen.

        Jätän siis puolisoni?


      • EI naurunasia
        Pihtaajan puoliso kirjoitti:

        Itse hankittu sairaus- hyvin sanottu. Olen jo vuosia tuonut ilmi puolisolleni, että ksekivartalolihavuus aiheuttaa sydänongelmia . ja sydänongelmat sekiongelmia. Kuinkas ollakaan puolisoni sai sydäninfartin n. vuosi sitten , josta selvisi hengissä. Lääkäri oheisti mm. painonpudoksukseen (jota ei ole tapahtunut). Eli itse aiheutettu sairaus. Ja seksiongelmia siitä johtuen.

        Jätän siis puolisoni?

        Olet aivan oikeassa siinä, että sekä ylipainosta ja elämäntavoista voi seurata sydänongelmia ja liiallisesti juomisesta alkoholismi ja molemmat ovat vain ja ainoastaan itse aiheutettuja, milloin minkäkin syyn nojalla.

        Tällä ei kuitenkaan käsittääkseni ole yhteyttä siihe, että puoliso pitäisi jättää eli "nokkeluutesi" jää nyt omaan arvoonsa. Alkoholistin perhe ja puoliso kärsivät aivan toisella tapaa kuin sinä ilman seksiä (jonka puuttumiseen voi olla myös muitakin syitä). Kuten nimimerkkisikin hieman viittaa.


      • ja tää on niin nähty
        toivon niin kirjoitti:

        viimeinen pisara. Meillä myös viimehetket. Olen vetänyt rajan alkoholin käytölle. Mutta kuitenkin avunhakeminen ryyppäämiseen ei ole minun tahdosta kiinni vaan alkoholistin omasta halusta parantua.
        Minä olen sanonut monet kerrat että tämä liitto oli nyt tässä kun ei hae apua. Viikonloppuna viimeksi. Eilen kysyin että mitä meinaa. "En kuitenkaan tänään tee mitään" oli vastaus.
        MEidän lähellä olevien pitää olla lujia. Meille tulee huono omatunto kun yritämme pakottaa "hyvää" miestä hoitoon. Selvinpäin maailman paras ihminen mutta kun niitä päiviä on niin vähän että niidenkään voimalla en enää jaksa.
        Ei ole kilttiä itseäni kohtaan niellä pahaolo ja vain odottaa asioiden muuttumista. Kilttiä itseä ja alkoholistiakin kohtaan on tehdä kertakaikkiaan loppu. Ehkä hän sitten ymmärtää oman tilansa.

        Miten voit sanoa hyvää miestä?
        Eikö ihminen ole kokonaisvaltainen paketti johon lasketaan selvät ja juopon päivät yhteen?
        Juoppo kyllä osaa olla "hyvä" ja varsinkin silloin kun tietää saavansa kohta juotavaa. Hän humaltuu jo pelkästä ajatuksesta.


      • Pihtaajan puoliso.
        EI naurunasia kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä, että sekä ylipainosta ja elämäntavoista voi seurata sydänongelmia ja liiallisesti juomisesta alkoholismi ja molemmat ovat vain ja ainoastaan itse aiheutettuja, milloin minkäkin syyn nojalla.

        Tällä ei kuitenkaan käsittääkseni ole yhteyttä siihe, että puoliso pitäisi jättää eli "nokkeluutesi" jää nyt omaan arvoonsa. Alkoholistin perhe ja puoliso kärsivät aivan toisella tapaa kuin sinä ilman seksiä (jonka puuttumiseen voi olla myös muitakin syitä). Kuten nimimerkkisikin hieman viittaa.

        Hmm... siis ilman seksiä kaikki on ok? Älä nyt naurata. Kyllä seksittömyys itse aiheutetun sairauden takia on syy päättää avioliitto.

        Mikäli mies olisi tehnyt VALINNAN, etä haluaa olla parisuhteessa, hän olisi arvostanut myös toista ja tehnyt osansa seksuaalisuuden edellytysten säilymiseksi avioliitossa. Seksi on avioliiton liima. Samoin alkoholisti tekee valinnan. Eihän alkoholismi ole esim. samaa kuin väkivaltaisuus. Eli kuka määrittää mitä pitäisi kestää ja mitä ei.


    • Se on sairaus siinä kuin muutkin sairaudet erona vain että siinä voi potilas itse päättää haluaako parantua vai ei. Kenenkään ei pidä jäädä odottamaan alkoholistin paranemista jos tältä puuttuu halu parantua.

    • oppeliini1

      Muut kuin itse tietoisesti hankitut (huume ja alkoholiriippuvuus) ovat sairauksia joissa on hyvä olla tukena niin kauan kuin tarvitsee. Omien voimien loppuessa järjestää sairalle toinen hoitopaika. Se on vain järkeenkäypää ja täysin hyväksyttävää.

      Viina ja huumeongelmaista Ei tarvise katsoa ellei hän itse tiedosta riippuvuuttaan ja hakeudu hoitoon.
      Kukaan toinen Ei voi häntä parantaa, tuon paranemishalun on tultava ao.lta itseltään.

      Ellei hän omatoimisesti hae ja pysy raittiina, toisen EI tarvitse tuhlata Luojalta lahjaksi saamaansa elämää alkoholistin tai huumeriippuvan kanssa.
      Hyvin usein , kun vain on siinä sivussa ja odottaa ja odottaa että toinen muuttuu, asiat kääntyvätkin päinvastaisiksi - raittiista tulee passiivinen tukija. Se taas innostaa lisää alkoholistia "ammatissaan". "Ajatus "ei minulle mitään pahaa tapahdu, hän vahtii ja suojelee minua" on omiaan jatkamaan väärää elämän suuntaa.

    • Alkoton onni

      Itse tiedän millaista on olla alkoholisti. Tiedän miltä se tuntuu, kun se orjuuttaa juomaan vaikkei enää edes haluaisi. Oli pakko juoda! Elimistö oli tottunut siihen vuosien treenaamisella. Mieheni oli myös tottunut siihen, ettei minua nähdä ilman kaljatölkkiä.

      Hän sanoi joskus, ettei hän millään voisi jättää minua alkoholismini takia, koska rakastaa minua niin paljon ja koska olen alkoholia käyttäessänikin järjen ihminen ja sopuisa. En esimerkiksi juoksennellut kylillä vaan join kotona, joka päivä. Taisin olla aika masentunut. Hän pelkäsi terveyteni puolesta niin paljon, että hän ei meinannut kestää sitä tuskaa.
      Sitten sairastuin ja olin heittää henkeni.

      Makasin letkuissa monta kuukautta, osan tajuttomana, mutta selvisin.

      Tästä on nyt viisi vuotta aikaa, viisi raitista ja ihanaa tervettä vuotta takana. Olen niin onnellinen, että hän jaksoi käydä tämän kaiken helvetin läpi kanssani eikä hylännyt.

      Minulla kävi tuuri, sekä selviytymiseni, että mieheni suhteen. Veikkaan, että suurin osa ei olisi jaksanut kulkea rinnalla.

      Kun sain elämäni takaisin päätin, etten juo enää koskaan. En pisaraakaan. Vaikka mitä ympärilläni tapahtuisikin, niin se asian on täysin varma. Ei pienintäkään epäilystä.

      Toivotan onnea kaikille alkoholin kanssa kamppaileville alkoholisteille ja heidän läheisilleen.

      • alkoton onni

        lisäys edelliseen: huolimatta siitä, että itse olen toipunut alkoholisti, uskon voivani auttaa ja tuoda lohtua myös jollekin alkoholistin omaiselle.
        Mikäli joku haluaa, voi olla yhteydessä minuun [email protected].


    • L - L

      Alkoholi syöpä syöpä.

      Vuosikaudet olin kai "tavallinen" viikoloppujuoppo.
      Aloitettuani "putkimieshommat" 57-vuotisena tiivistin tahdin jokapäiväiseksi.
      Aloitus puolen päivän tietämissä.
      Jokohan 3:n vuoden putki täyttää alkoholistin tunnusmerkit?

      Viisas, raitis vaimoni ei yrittänyt raitistaa minua ja pahinta mitä hän noiden vuosien aikana pari kertaa sanoi oli se, että joskus lauantai-iltana en ole henkevää keskusteluseuraa klo22:n jälkeen.

      Siirryttyäni 6-kymppisenä työeläkkeelle havahduin miettimään elämäntapaani ja odotettavissa olevien eläkepäivien laatua ja määrää.
      Lopetin kotona dokaamisen täysin.
      Matkoilla maistelen mutta tolkun kanssa.

      Hengentuotteeni viesti. Ei kannata jättää eikä raitistaa. Tolkku tulee jos on tullakseen.
      Miksi muuten taistelet ja miten?

      Meidän kummankin syövät ovat oma juttunsa eikä minun pas kaisista välikuukausistani huolimatta vaimoni ilmeisesti edes harkinnut eroa, mutta hengissähän me molemmat vielä olemme.

    • Katkera kalkki

      Se, onko alkoholismi sairaus, on kyseenalaista. Usein valitettavasti puoliso mahdollistaa alkoholistin "sairastamisen". Sinällään puoliso ei tietenkään ole vastuussa toisen ryyppäämisestä mutta kuten vanhempani, äitini mm. valehteli ja siloitteli isäni ryyppäämistä ulkopuolisille ja järjesteli asiat niin, ettei koko perheen tarvinnut hävetä ja isä sai rauhassa ryypätä. Me lapset toivoimme avioeroa mutta äiti ei eronnut.

      Alkoholistin lapsena en todellakaan rinnasta alkonolismia kroonisiin sairauksiin koska alkoholismista voi parantua milloin vain jos vain panee korkin lopullisesti kiinni. Harva tekee niin.

      • kävelin pois

        . Oltiin häissä, hääpari oli kaunis. Kypsässä iässä solmuíttu liitto. Huomasin, että se tunne joka tuosta parista näkyi, se huokui. Itkin omaa onnetonta suhdetta alkoholistin kanssa ja päätin, että se loppu nyt. Minä vain kävelin pois. Ei olla koskaan asuttu yhdessä joten siinä ei ongelmaa. Hän kait meni asuntoonsa ja minä omaani. Toivon että jatkossa osaan arvostaa itseäni paremmin. Olen paljonparemman arvoinen kuin mitä alkoholisti pystyy tarjoamaan
        Varmaan hän soittaa ja syyttää minua veätyksestä mutta en ole tämän kuluneen viiden vuoden aikana ajatellut koskaan niin selvästi kun juuri nyt. Kiitos noiden häiden..


      • piprminttuli
        kävelin pois kirjoitti:

        . Oltiin häissä, hääpari oli kaunis. Kypsässä iässä solmuíttu liitto. Huomasin, että se tunne joka tuosta parista näkyi, se huokui. Itkin omaa onnetonta suhdetta alkoholistin kanssa ja päätin, että se loppu nyt. Minä vain kävelin pois. Ei olla koskaan asuttu yhdessä joten siinä ei ongelmaa. Hän kait meni asuntoonsa ja minä omaani. Toivon että jatkossa osaan arvostaa itseäni paremmin. Olen paljonparemman arvoinen kuin mitä alkoholisti pystyy tarjoamaan
        Varmaan hän soittaa ja syyttää minua veätyksestä mutta en ole tämän kuluneen viiden vuoden aikana ajatellut koskaan niin selvästi kun juuri nyt. Kiitos noiden häiden..

        Noin sitä pitää. Vihdoinkin heräsit. Kannattaa pysyä kaukana päihderiippuvaisista ja juopoista miehistä.


      • miten se tehdään
        piprminttuli kirjoitti:

        Noin sitä pitää. Vihdoinkin heräsit. Kannattaa pysyä kaukana päihderiippuvaisista ja juopoista miehistä.

        Jos päätös pitää teki, kävelin pois, hyvin mutta jos lipsuu ja uskoo taas juopon selitykset tietää tämä miten tempun voi toistaa.


    • eilinen ei koskaan enää

      en avioituessani tiennyt olevani vakavasti sairas. kun sairaus sitten diagnosoitiin, halusin avioeron. me erosimme ja lapset jäivät isänsä luo asumaan. ehkä näin oli paras kaikkien kannalta.

    • Hei,

      Ei kai mitään päteviä kaikille sopivia neuvoja tässä asiassa ole. Olet saanut monenlaisia vastauksia. Olen pahoillani että olet tuossa tilanteessa että mietit voiko ottaa eron alkoholistipuolisosta. Varmasti asiassa on monenlaisia puolia. Oma jaksaminen, elämän jatkaminen yksin voi olla varmasti houkutteleva ja hyväkin vaihtoehto jos elämä kiertää samaa kehää tai puoliso on itse haluton hakemaan apua.

      Noista sairauksista sitten yleisesti; syyt miksi ihminen alkoholisoituu, lihoo elintavoista johtua tms on monenkirjavia- niiden syiden taakse pitäisi mennä, mikä saa ihmisen juomaan, elämään epäterveellisesti tms. miksi? mihin hän hakee lohtua? Elintaso ja elintapasairaudet ovat hyvin yleisiä, ei se tee ihmistä kuitenkaan huonommaksi, tai sen arvoiseksi että ihmistä ei rakastaisi, jos on kysy es.puolisosta. Mutta voi kertoa mitä käytös saa aikaan lähipiirissä ja yhdessä koittaa saada apua tilanteeseen.

      Tahtoa vaaditaan avioliitossa monissa kohdin, joskus se on liikaa vaadittu tilanteista riippuen.

      Voimia!

      Kaisa-pappi

      • tyydyty

        Miksi yrität tehdä uhrista vielä toisenkin uhrin? Taikauskosi uhrin?


    • piparminttuli

      Jos kyse olisi jostain ihan muusta kuin alkoholismista. Juoppo on juoppo ja sillä siisti. Jästä kun vielä voit ja ei jää kauheesti viinavelkoja maksettavaksi.

      Mutta jos kyseessä olisi "oikea sairaus" tietysti hoitasit puolisoasi. Sehän on itsestään selvää.

      En pidä alkoholismia sairautena sehän on riippuvuutta. "onko sellainenkin henkilö sairas joka on riippuvainen suklaasta"

    • peukuttakaa pliis

      ihmettelen palstalaisten moraalia. kaikki peukuttaa aina lähdön puolesta. milloin lähdöllä asiat on oikeesti parantunu. no lähtijän kannalta mutta onhan muitakin ympärillä. muut veronmaksajat maksaa teidän toilailut nuorten paskat olot sun muut perheenrikkoutumiset ja viinalla läträilun seuraukset. ettekö tajua millainen yhteiskunta tulee kohta olemaan. ei suvut jatku. hässitään vaan samaa sukupuoltaolevien kesken ja muuten sodomian orgioita vietetään eikä välitetä pätkääkään muista vähempiosaisista. sairaat ja vanhukset kärsii ja kuolee hätäänsä. lapset ottaa mallin aikuisista ja hyppii silmille kukaan ei voi mitään kaikkia sallittua kunhan on kivaa. lopun alkua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe