Pääsin sisään lunttaamalla

takapenkin taavi

Voin sen nyt kertoa, että pääsin sisään yliopiston erääseen tiedekuntaan lunttaamalla vastaukset edessäni istuvalta. Kyseessä siis monivalintatehtävät.

Onneksi ne konseptipaprut kerätään pois. Mun paprut oli näet tyhjät.

En oo ylpeä tästä, mutta ompahan todistettu, että näinkin voi pärjätä.

127

5914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keinomaissipaprika

      Onneksi olkoon opiskelupaikasta. Täytyy kuitenkin sanoa, että et tule tuntemaan sitä samaa riemua kuin ne jotka omalla työn hedelmällä saavat yliopistosta itselleen paikan. Toivon että omatuntosi kestää tämän eläköitymiseesi asti ja sen jälkeenkin. Ihmisellä on onneksi taipumus ja taito myönnytellä itselleen olevansa oikeassa ja tehneensä oikein kun kiperä tilanne alkaa soimaamaan omatuntoa liikaa. Jos nyt käy joskus sietämättömäksi tämä niin ammattiapuakin saa aina opiskelijana halvalla (:

      • näin on saatana...

        Sillä ei ole mitään väliä, pärjäätkö koulussa, kunhan pärjäät työssä. Ihan yhtä hyvä taito se lunttaaminenkin on, kun muutkin koulun penkillä opitut taidot, niillä ei työelämässä kuitenkaan mitään tee. Ennen oli kaikki paremmin, kun ei käyty mitään 15 vuoden kouluja vaan mentiin töihin sinne minne mentiinkään ja opittiin se työ käytännössä parissa kuukaudessa.


      • Lusmuilijoita olette
        näin on saatana... kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään väliä, pärjäätkö koulussa, kunhan pärjäät työssä. Ihan yhtä hyvä taito se lunttaaminenkin on, kun muutkin koulun penkillä opitut taidot, niillä ei työelämässä kuitenkaan mitään tee. Ennen oli kaikki paremmin, kun ei käyty mitään 15 vuoden kouluja vaan mentiin töihin sinne minne mentiinkään ja opittiin se työ käytännössä parissa kuukaudessa.

        Tuo on vähän kun sanoisi ettei ole mitään väliä miten pärjää tänään kunhan pärjää hyvin huomenna. Fakta on se ettei siitä touhusta tule koskaan mitään sen kummempaa kun samaa lusmuilua aina vaan.


      • jepulisjeeshiis
        näin on saatana... kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään väliä, pärjäätkö koulussa, kunhan pärjäät työssä. Ihan yhtä hyvä taito se lunttaaminenkin on, kun muutkin koulun penkillä opitut taidot, niillä ei työelämässä kuitenkaan mitään tee. Ennen oli kaikki paremmin, kun ei käyty mitään 15 vuoden kouluja vaan mentiin töihin sinne minne mentiinkään ja opittiin se työ käytännössä parissa kuukaudessa.

        Hirtä ittes. Jos lunttaa mutte opettele niin tie nousee vastaan jossain kohtaa ja ne ketkä asiat tietää ja taitaa näkee mikä on homman nimi ja miksi ei näkis.

        Faktaa on myös se, että jos ei ole perusasioita koulun penkillä oppinut saati yliopistossa niin tuskin siellä työelämässä pärjää (on toki poikkeuksia mutta aloittaja tuskinpa on mikään Spede Pasanen ja Spedekin teki paljon töitä päästäkseen siihen mitä hän oli).

        Lusmut ei pitkälle pötki ellei ole kultainen lusikka suussa kasvanut ja rahaa perintönä.


      • Hän tulee pärjäämään

        Niin mäkin joskus luulin, mutta tajusin myöhemmin että olen ollut sinisilmäinen ja naiivi, todella! Ei sillä ole mitään väliä vaikka pääsisikin lunttaamalla kouluun sisään, ei ne kaikki opettajatkaan millään osaamisella ja pätevyydellä paikkojaan ole saaneet. Osa (etenkin amk) paikoista on oikein järkättyjä suojatyöpaikkoja, osa opettaa koska ei osaa, osa pidetään töissä kaveruuden eikä pätevyyden perusteella...
        Tässä maassa jaetaan työpaikkoja kaverisuhteilla ja lahjonnalla, mikä on vastaavaa ja jopa pahempaa järjestelyä kuin lunttaaminen.
        On ihan sama miten sinne kouluun pääsee sisään ja itseasiassa ne paperitkin on periaatteessa samantekevät, vaikka niitä yliarvostetaankin suomessa: osaaminen on tärkeämpää sitten työssä. Paitsi jos rupeaa poliitikoksi tai muuhun työhön, missä vaaditaan ennen kaikkea supersuurta pyrkyryyttä.

        Työn hedelmät my ass, lunttaaminen on yksi keino ja se siitä. Ikävä kyllä ne työn hedelmät eivät takaa mitään eivätkä välttämättä kanna hedelmää. Joo, joo, jos olis ja jos sitä ja tätä, mutta se on vaan JOS.
        Ikävä kyllä, maailma ei toimi aina reilusti, ja joskus täytyy vaan opetella pelaamaan, jos aikoo pärjätä. Pahimmillaan rikkoa jopa omia aatoksiaan vastaan, jos aikoo selvitä ja pärjätä. Semmoisiakin tilanteita maailmassa vaan on, haluttiin sitä myöntää tai ei. Itse en halunnut.
        Todennäköisesti vaikka joku noin pääsisikin noin sisään, olisi huono omatunto turhaa, hän voisi ihan hyvin opiskella ja näyttää sitten että paikkansa saa ja ansaitsee: lisäksi kun ne itse pääsykokeet ovat puutteellisia. Ei nekään totuutta välttämättä kerro, parhaana esimerkkinä lääkärit: ties mitä täysin alalle sopimattomia luonnevikaisia sekopäitä on tullut nähtyä. Mitä vittua semmoinen tekee ihmisläheisellä alalla, missä pitäisi haluta tehdä joku terveeksi, eikä kiduttaa ihmisiä? Tai just opettajat, osa on vallan himon ja kontrollin halun takia siellä, ei suinkaan siksi, että haluaisi opettaa ketään. Muusikot: on hyvä että on teoriapohjaa ja sitä testaan, mutta testaanko motivaatiota, luovuutta, oppimiskykyä ja lahjakkuutta todella? Ei, vaan jo opittua, ja sen hetken suoritusta. jne.

        Lähelläkään aina ei punnita yhtään mitään ammatin kannalta ratkaisevaa, ainoastaan hetkellinen onnistuminen. Haastatteluissakin halutaan oikeat vastaukset opettajille, ei siis rehellisyyttä eikä mitään todellista soveltuvuutta. Joskus suuri (oikea ja aito alalle sopiva) motivaatio, ahkeruus, ja oppimiskyky olisi parempi pohja ihan kohtalaisella pohjalla, kun pelkkä suorittaja superhyvällä pohjalla. Eli huijausta ne pääsykokeetkin on.

        Ihmisellä tosiaan on taito myönnytellä itselleen että on oikeassa ja joskus hän myös on sitä, kun kiperässä tilanteessa toimii, miten on pakko. Koska joskus on pakko. No, en tiedä nyt, onko pääsykokeissa, mutta siis, se on vaan yksi sukulaistoiminto.
        Asiasta tehtiin jopa tutkimus. Lapsia kiellettiin katsomasta taakseen ja valvoja poistui huoneesta. Kaikki älykkäimmät kiistivät, eli valehtelivat omaksi parhaakseen. Tätä tutkittiin muilla tavoilla, ja älykkäät joustavat itseasiassa ensin, he keksivät, kikkailevat, manipuloivat ja luonnostaan siis pärjätäkseen ja selvitäkseen lopulta valehtelevat. Sitten luonteesta riippuu missä vaiheessa. Mutta itse ainakin olin tyhmä. Sitten opin että maailma ei toimi, kuten minä toivoisin, vaikka miten eläisin ihanteilleni uskollisena, vaan se toimii siten miten se toimii ja jos minä en opi uimaan, hukun.

        Se siitä.
        Joten ikävä kertoa, mutta jos olisi ap:n kaltainen oikeasti, hän eläisi varsi hyvin asian kanssa eläköitymiseen saakka, ja jopa nauraisi sille myöhemmin. Hän tuntisi riemua paikasta, täysin riippumatta siitä miten sen olisi saanut. Hän olisi oikeassa ja olisi toiminut juuri kuten suuret johtajat, pörssimiehet ja muut eliitti. Mistä iso osa tietty voi myös rehellisesti lahjoa ja ostaa tiensä. Heidän petoksensa ovat muka pienempiä kuin köyhän, joka ottaa parisataa ylimääräistä, vaikka tappiot ovat miljoonia ja työpaikkoja. Poliitiikkojen pyrkyryys ja valehtelu on joka ikinen vaaliaika, mutta ap muka on luntannut pääsykokeissa? Kaverityöpaikatko on ansaittuja?

        Hän tuskin tulee tarvitsemaan ammattiapua. Psykologia tarvitsee usein sinisilmäiset ihmiset kuten minä, joiden maailma lopulta särkyy, kun he tajuavat vihdoin mikä maailma on ja millainen on se enemmistö, minkä varaan se rakentuu. Ja ne, kenen omatunto soimaa, ovat todennäköisesti niitä, kenellä se soimaa turhaan, burn outin saavat todennäköisesti yltiörehelliset ylisuorittajat.

        Joten aloittaja tulisi pärjäämään mainiosti.
        Ainakin tässä maailmassa, missä me elämme. Ja jokainen meistä rakentaa sitä omalta osaltaan. Joten turha siitä on pillittää, minkä itse rakentaa ja allekirjoittaa. Joten ei muuta kun veteen polskuttelemaan, elämä ei tosiaankaan ole mustaa ja valkoista.


      • Olet vapaa henkilö
        Hän tulee pärjäämään kirjoitti:

        Niin mäkin joskus luulin, mutta tajusin myöhemmin että olen ollut sinisilmäinen ja naiivi, todella! Ei sillä ole mitään väliä vaikka pääsisikin lunttaamalla kouluun sisään, ei ne kaikki opettajatkaan millään osaamisella ja pätevyydellä paikkojaan ole saaneet. Osa (etenkin amk) paikoista on oikein järkättyjä suojatyöpaikkoja, osa opettaa koska ei osaa, osa pidetään töissä kaveruuden eikä pätevyyden perusteella...
        Tässä maassa jaetaan työpaikkoja kaverisuhteilla ja lahjonnalla, mikä on vastaavaa ja jopa pahempaa järjestelyä kuin lunttaaminen.
        On ihan sama miten sinne kouluun pääsee sisään ja itseasiassa ne paperitkin on periaatteessa samantekevät, vaikka niitä yliarvostetaankin suomessa: osaaminen on tärkeämpää sitten työssä. Paitsi jos rupeaa poliitikoksi tai muuhun työhön, missä vaaditaan ennen kaikkea supersuurta pyrkyryyttä.

        Työn hedelmät my ass, lunttaaminen on yksi keino ja se siitä. Ikävä kyllä ne työn hedelmät eivät takaa mitään eivätkä välttämättä kanna hedelmää. Joo, joo, jos olis ja jos sitä ja tätä, mutta se on vaan JOS.
        Ikävä kyllä, maailma ei toimi aina reilusti, ja joskus täytyy vaan opetella pelaamaan, jos aikoo pärjätä. Pahimmillaan rikkoa jopa omia aatoksiaan vastaan, jos aikoo selvitä ja pärjätä. Semmoisiakin tilanteita maailmassa vaan on, haluttiin sitä myöntää tai ei. Itse en halunnut.
        Todennäköisesti vaikka joku noin pääsisikin noin sisään, olisi huono omatunto turhaa, hän voisi ihan hyvin opiskella ja näyttää sitten että paikkansa saa ja ansaitsee: lisäksi kun ne itse pääsykokeet ovat puutteellisia. Ei nekään totuutta välttämättä kerro, parhaana esimerkkinä lääkärit: ties mitä täysin alalle sopimattomia luonnevikaisia sekopäitä on tullut nähtyä. Mitä vittua semmoinen tekee ihmisläheisellä alalla, missä pitäisi haluta tehdä joku terveeksi, eikä kiduttaa ihmisiä? Tai just opettajat, osa on vallan himon ja kontrollin halun takia siellä, ei suinkaan siksi, että haluaisi opettaa ketään. Muusikot: on hyvä että on teoriapohjaa ja sitä testaan, mutta testaanko motivaatiota, luovuutta, oppimiskykyä ja lahjakkuutta todella? Ei, vaan jo opittua, ja sen hetken suoritusta. jne.

        Lähelläkään aina ei punnita yhtään mitään ammatin kannalta ratkaisevaa, ainoastaan hetkellinen onnistuminen. Haastatteluissakin halutaan oikeat vastaukset opettajille, ei siis rehellisyyttä eikä mitään todellista soveltuvuutta. Joskus suuri (oikea ja aito alalle sopiva) motivaatio, ahkeruus, ja oppimiskyky olisi parempi pohja ihan kohtalaisella pohjalla, kun pelkkä suorittaja superhyvällä pohjalla. Eli huijausta ne pääsykokeetkin on.

        Ihmisellä tosiaan on taito myönnytellä itselleen että on oikeassa ja joskus hän myös on sitä, kun kiperässä tilanteessa toimii, miten on pakko. Koska joskus on pakko. No, en tiedä nyt, onko pääsykokeissa, mutta siis, se on vaan yksi sukulaistoiminto.
        Asiasta tehtiin jopa tutkimus. Lapsia kiellettiin katsomasta taakseen ja valvoja poistui huoneesta. Kaikki älykkäimmät kiistivät, eli valehtelivat omaksi parhaakseen. Tätä tutkittiin muilla tavoilla, ja älykkäät joustavat itseasiassa ensin, he keksivät, kikkailevat, manipuloivat ja luonnostaan siis pärjätäkseen ja selvitäkseen lopulta valehtelevat. Sitten luonteesta riippuu missä vaiheessa. Mutta itse ainakin olin tyhmä. Sitten opin että maailma ei toimi, kuten minä toivoisin, vaikka miten eläisin ihanteilleni uskollisena, vaan se toimii siten miten se toimii ja jos minä en opi uimaan, hukun.

        Se siitä.
        Joten ikävä kertoa, mutta jos olisi ap:n kaltainen oikeasti, hän eläisi varsi hyvin asian kanssa eläköitymiseen saakka, ja jopa nauraisi sille myöhemmin. Hän tuntisi riemua paikasta, täysin riippumatta siitä miten sen olisi saanut. Hän olisi oikeassa ja olisi toiminut juuri kuten suuret johtajat, pörssimiehet ja muut eliitti. Mistä iso osa tietty voi myös rehellisesti lahjoa ja ostaa tiensä. Heidän petoksensa ovat muka pienempiä kuin köyhän, joka ottaa parisataa ylimääräistä, vaikka tappiot ovat miljoonia ja työpaikkoja. Poliitiikkojen pyrkyryys ja valehtelu on joka ikinen vaaliaika, mutta ap muka on luntannut pääsykokeissa? Kaverityöpaikatko on ansaittuja?

        Hän tuskin tulee tarvitsemaan ammattiapua. Psykologia tarvitsee usein sinisilmäiset ihmiset kuten minä, joiden maailma lopulta särkyy, kun he tajuavat vihdoin mikä maailma on ja millainen on se enemmistö, minkä varaan se rakentuu. Ja ne, kenen omatunto soimaa, ovat todennäköisesti niitä, kenellä se soimaa turhaan, burn outin saavat todennäköisesti yltiörehelliset ylisuorittajat.

        Joten aloittaja tulisi pärjäämään mainiosti.
        Ainakin tässä maailmassa, missä me elämme. Ja jokainen meistä rakentaa sitä omalta osaltaan. Joten turha siitä on pillittää, minkä itse rakentaa ja allekirjoittaa. Joten ei muuta kun veteen polskuttelemaan, elämä ei tosiaankaan ole mustaa ja valkoista.

        Lapsuuteen kuuluu se että on pakko tehdä asioita mitä ei halua, silloin voi ajatella kuten ylläkirjoittanut. Lapsena voi vedota siihen että kun minut on tähän pakotettu, teen tämän vain suorittamis idealla ja huijaankin jos suorituksesta tulee siten parempi.

        Aikuinen ihminen on kuitenkin vapaa tekemään niin kuin itse haluaa. Silloinhan valehtelu ja muu huijaus on jokseenkin turhaa. Silloin alunperinkään mikään tilanne ei ole pakollinen vaan omasta tahdosta siellä ollaan.

        Onhan niitä ikuisia lapsia työpaikat täynnä jotka vinkuu vaikka mistä asiasta. Pakkohan siellä ei ole kenenkään olla. Itse ainakin työnantajana annan työntekijöille vapaat kädet kokeilla myös muita töitä. Nykyään ei ole vaikeaa löytää uutta halukasta työvoimaa. En näe järkevänä pitää töissä ihmisiä jotka eivät siellä halua olla.


      • en luntannut
        Olet vapaa henkilö kirjoitti:

        Lapsuuteen kuuluu se että on pakko tehdä asioita mitä ei halua, silloin voi ajatella kuten ylläkirjoittanut. Lapsena voi vedota siihen että kun minut on tähän pakotettu, teen tämän vain suorittamis idealla ja huijaankin jos suorituksesta tulee siten parempi.

        Aikuinen ihminen on kuitenkin vapaa tekemään niin kuin itse haluaa. Silloinhan valehtelu ja muu huijaus on jokseenkin turhaa. Silloin alunperinkään mikään tilanne ei ole pakollinen vaan omasta tahdosta siellä ollaan.

        Onhan niitä ikuisia lapsia työpaikat täynnä jotka vinkuu vaikka mistä asiasta. Pakkohan siellä ei ole kenenkään olla. Itse ainakin työnantajana annan työntekijöille vapaat kädet kokeilla myös muita töitä. Nykyään ei ole vaikeaa löytää uutta halukasta työvoimaa. En näe järkevänä pitää töissä ihmisiä jotka eivät siellä halua olla.

        Vähän asian vierestä;
        itse nuorena ns. välivuosia viettäessäni maailmalla ja erilaisissa hanttihommissa, ajattelin, että pitäisi hankkia joku oikea ammatti.

        Laitoin hakemuksia ihan randomilla eri paikkoihin ja pääsin sairaanhoitajaopiston pääsykokeisiin. Ne olivat siihen aikaan 2-päiväiset: Kirjoiteltiin esseitä annetuista aiheista, tehtiin jotain palikkatestejä, oli ryhmäkeskustelua ja psykologin opettajan yksilöhaastattelu.

        Sanoin suoraan, ettei mulla ole mitään "kutsumusta" alalle, mutta joku ammatti pitäisi saada. Ehkä palikkatestit ja ryhmäkeskustelut meni sitten paremmin, koska pääsin kouluun ja valmistuin ammattiini.

        Nyt yli 20v. alalla olleena olen täysin ylikypsä, vaihtamassa ammattia.
        Mitähän seuraavaksi???


      • 49+1
        Hän tulee pärjäämään kirjoitti:

        Niin mäkin joskus luulin, mutta tajusin myöhemmin että olen ollut sinisilmäinen ja naiivi, todella! Ei sillä ole mitään väliä vaikka pääsisikin lunttaamalla kouluun sisään, ei ne kaikki opettajatkaan millään osaamisella ja pätevyydellä paikkojaan ole saaneet. Osa (etenkin amk) paikoista on oikein järkättyjä suojatyöpaikkoja, osa opettaa koska ei osaa, osa pidetään töissä kaveruuden eikä pätevyyden perusteella...
        Tässä maassa jaetaan työpaikkoja kaverisuhteilla ja lahjonnalla, mikä on vastaavaa ja jopa pahempaa järjestelyä kuin lunttaaminen.
        On ihan sama miten sinne kouluun pääsee sisään ja itseasiassa ne paperitkin on periaatteessa samantekevät, vaikka niitä yliarvostetaankin suomessa: osaaminen on tärkeämpää sitten työssä. Paitsi jos rupeaa poliitikoksi tai muuhun työhön, missä vaaditaan ennen kaikkea supersuurta pyrkyryyttä.

        Työn hedelmät my ass, lunttaaminen on yksi keino ja se siitä. Ikävä kyllä ne työn hedelmät eivät takaa mitään eivätkä välttämättä kanna hedelmää. Joo, joo, jos olis ja jos sitä ja tätä, mutta se on vaan JOS.
        Ikävä kyllä, maailma ei toimi aina reilusti, ja joskus täytyy vaan opetella pelaamaan, jos aikoo pärjätä. Pahimmillaan rikkoa jopa omia aatoksiaan vastaan, jos aikoo selvitä ja pärjätä. Semmoisiakin tilanteita maailmassa vaan on, haluttiin sitä myöntää tai ei. Itse en halunnut.
        Todennäköisesti vaikka joku noin pääsisikin noin sisään, olisi huono omatunto turhaa, hän voisi ihan hyvin opiskella ja näyttää sitten että paikkansa saa ja ansaitsee: lisäksi kun ne itse pääsykokeet ovat puutteellisia. Ei nekään totuutta välttämättä kerro, parhaana esimerkkinä lääkärit: ties mitä täysin alalle sopimattomia luonnevikaisia sekopäitä on tullut nähtyä. Mitä vittua semmoinen tekee ihmisläheisellä alalla, missä pitäisi haluta tehdä joku terveeksi, eikä kiduttaa ihmisiä? Tai just opettajat, osa on vallan himon ja kontrollin halun takia siellä, ei suinkaan siksi, että haluaisi opettaa ketään. Muusikot: on hyvä että on teoriapohjaa ja sitä testaan, mutta testaanko motivaatiota, luovuutta, oppimiskykyä ja lahjakkuutta todella? Ei, vaan jo opittua, ja sen hetken suoritusta. jne.

        Lähelläkään aina ei punnita yhtään mitään ammatin kannalta ratkaisevaa, ainoastaan hetkellinen onnistuminen. Haastatteluissakin halutaan oikeat vastaukset opettajille, ei siis rehellisyyttä eikä mitään todellista soveltuvuutta. Joskus suuri (oikea ja aito alalle sopiva) motivaatio, ahkeruus, ja oppimiskyky olisi parempi pohja ihan kohtalaisella pohjalla, kun pelkkä suorittaja superhyvällä pohjalla. Eli huijausta ne pääsykokeetkin on.

        Ihmisellä tosiaan on taito myönnytellä itselleen että on oikeassa ja joskus hän myös on sitä, kun kiperässä tilanteessa toimii, miten on pakko. Koska joskus on pakko. No, en tiedä nyt, onko pääsykokeissa, mutta siis, se on vaan yksi sukulaistoiminto.
        Asiasta tehtiin jopa tutkimus. Lapsia kiellettiin katsomasta taakseen ja valvoja poistui huoneesta. Kaikki älykkäimmät kiistivät, eli valehtelivat omaksi parhaakseen. Tätä tutkittiin muilla tavoilla, ja älykkäät joustavat itseasiassa ensin, he keksivät, kikkailevat, manipuloivat ja luonnostaan siis pärjätäkseen ja selvitäkseen lopulta valehtelevat. Sitten luonteesta riippuu missä vaiheessa. Mutta itse ainakin olin tyhmä. Sitten opin että maailma ei toimi, kuten minä toivoisin, vaikka miten eläisin ihanteilleni uskollisena, vaan se toimii siten miten se toimii ja jos minä en opi uimaan, hukun.

        Se siitä.
        Joten ikävä kertoa, mutta jos olisi ap:n kaltainen oikeasti, hän eläisi varsi hyvin asian kanssa eläköitymiseen saakka, ja jopa nauraisi sille myöhemmin. Hän tuntisi riemua paikasta, täysin riippumatta siitä miten sen olisi saanut. Hän olisi oikeassa ja olisi toiminut juuri kuten suuret johtajat, pörssimiehet ja muut eliitti. Mistä iso osa tietty voi myös rehellisesti lahjoa ja ostaa tiensä. Heidän petoksensa ovat muka pienempiä kuin köyhän, joka ottaa parisataa ylimääräistä, vaikka tappiot ovat miljoonia ja työpaikkoja. Poliitiikkojen pyrkyryys ja valehtelu on joka ikinen vaaliaika, mutta ap muka on luntannut pääsykokeissa? Kaverityöpaikatko on ansaittuja?

        Hän tuskin tulee tarvitsemaan ammattiapua. Psykologia tarvitsee usein sinisilmäiset ihmiset kuten minä, joiden maailma lopulta särkyy, kun he tajuavat vihdoin mikä maailma on ja millainen on se enemmistö, minkä varaan se rakentuu. Ja ne, kenen omatunto soimaa, ovat todennäköisesti niitä, kenellä se soimaa turhaan, burn outin saavat todennäköisesti yltiörehelliset ylisuorittajat.

        Joten aloittaja tulisi pärjäämään mainiosti.
        Ainakin tässä maailmassa, missä me elämme. Ja jokainen meistä rakentaa sitä omalta osaltaan. Joten turha siitä on pillittää, minkä itse rakentaa ja allekirjoittaa. Joten ei muuta kun veteen polskuttelemaan, elämä ei tosiaankaan ole mustaa ja valkoista.

        Erittäin totta, vaikka sitä ei saisikaan sanoa. Yleensä vaikeinta on päästä sisään kouluihin ja työpaikkoihin. Mielestäni yhtälailla lunttaamista on vaikkapa työpaikan hankkiminen suhteilla. Ja mistä luulette olevan kyse, kun töihin haetaan sosiaalista, ulospäin suuntautunutta, hyvää tyyppiä? No ei ainakaa rehellisyyttä ja ahkeruutta olla etsimässä, vaan halutaan pelisilmää. Kun porukka koostuu hyvistä tyypeistä, saattavat puurtajat olla sopimattomia heidän keskinäisiin kuvioihinsa. Työelämässä ihmisiä kampitetaan, kiusataan, johdetaan harhaan mitä mielikuvituksellisimmilla keinoilla. Kaikki on sallittua, mutta kiinni ei saa jäädä. Tämä on ikävä totuus ajan hengestä. Rehellisestikin voi toki pelata, mutta on turha luottaa, että muutkin niin tekisivät.

        Olen nyt viisikymppinen rehellisyyden perikuva. Usein olen jäänyt ja jään edelleen mopen osalle muiden käyttäessä aivan muita keinoja kuin asiaosaamista, rehellisyyttä ja ahkeruutta. Monissa liemissä keitettynä ja kieritelty, voin sanoa, että rehellisyys ja pelkkiin totuuksiin tukeutuminen ei kannata ammatillisesti tai rahallisesti. Tietysti omantunnon suhteen on mukavampi elellä näin.


      • Nyt haloo hei!
        Olet vapaa henkilö kirjoitti:

        Lapsuuteen kuuluu se että on pakko tehdä asioita mitä ei halua, silloin voi ajatella kuten ylläkirjoittanut. Lapsena voi vedota siihen että kun minut on tähän pakotettu, teen tämän vain suorittamis idealla ja huijaankin jos suorituksesta tulee siten parempi.

        Aikuinen ihminen on kuitenkin vapaa tekemään niin kuin itse haluaa. Silloinhan valehtelu ja muu huijaus on jokseenkin turhaa. Silloin alunperinkään mikään tilanne ei ole pakollinen vaan omasta tahdosta siellä ollaan.

        Onhan niitä ikuisia lapsia työpaikat täynnä jotka vinkuu vaikka mistä asiasta. Pakkohan siellä ei ole kenenkään olla. Itse ainakin työnantajana annan työntekijöille vapaat kädet kokeilla myös muita töitä. Nykyään ei ole vaikeaa löytää uutta halukasta työvoimaa. En näe järkevänä pitää töissä ihmisiä jotka eivät siellä halua olla.

        Ei se nyt ihan pidä paikkaansa, että aikuinen on vapaa tekemään mitä vaan mutta lapsi ei. Velvollisuuksia on sekä lapsilla että aikuisilla, mutta niitä on erilaisia.


    • melkeinmensanjasen

      On vain älykkyytä luntata vastaukset toiselta mikäli sisään pääsy on siitä kiinni. Onnittelut sisäänpääsyn johdosta.

    • mistä tiesit

      Mistä tiesit, että edessä istuvan vastaukset ovat oikein?

      • gdfgdf

        Eihän niiden tarvitse olla oikein. Jos ne ovat parempia kuin omat vastaukset, se riittää.


      • takapenkin taavi

        Osallistuin päsykokeeseen ihan vaan siksi, että saan samalla intistä loman. Mulle oli ihan sama mitä ne edessä olevan vastaukset oli, mutta kun ne oli siinä kätevästi näkösällä ja tyttö tuntui osaavan asiansa, niin päätin kokeilla onneani.

        Olin jo mlkein unohtanut koko jutun, kun kotona odotti kirje "onnea.."

        Voi olla, että asia alkaa josskin vaiheessa harmittamaan, mutta eipä tällä hetkellä.

        Totta sekin, että voi olla että en edes pärjää noissa opinnoissa, mutta paikan otan kuitenkin vastaan.

        On toi yliopistopaikka kuitenkin parempi kuin se amkki, johon olisin sitten ensi keväänä suunnannut...


      • Ojasta allikkoon
        gdfgdf kirjoitti:

        Eihän niiden tarvitse olla oikein. Jos ne ovat parempia kuin omat vastaukset, se riittää.

        Jos ne vain tuntuvat paremmilta kuin omat vastaukset, niin voi huonolla tuurilla käydä niin, että ne omat vastaukset ovat lähempänä oikeaa kuin sen toisen, jolta lunttaa.


      • Onnea
        takapenkin taavi kirjoitti:

        Osallistuin päsykokeeseen ihan vaan siksi, että saan samalla intistä loman. Mulle oli ihan sama mitä ne edessä olevan vastaukset oli, mutta kun ne oli siinä kätevästi näkösällä ja tyttö tuntui osaavan asiansa, niin päätin kokeilla onneani.

        Olin jo mlkein unohtanut koko jutun, kun kotona odotti kirje "onnea.."

        Voi olla, että asia alkaa josskin vaiheessa harmittamaan, mutta eipä tällä hetkellä.

        Totta sekin, että voi olla että en edes pärjää noissa opinnoissa, mutta paikan otan kuitenkin vastaan.

        On toi yliopistopaikka kuitenkin parempi kuin se amkki, johon olisin sitten ensi keväänä suunnannut...

        Veit jonkun lahjakkaan, alalle hyvin soveltuvan paikan, taavi.


      • öäj
        gdfgdf kirjoitti:

        Eihän niiden tarvitse olla oikein. Jos ne ovat parempia kuin omat vastaukset, se riittää.

        tarkka opettaja/tarkastaja huomaa identtiset vastaukset,kun vielä helpottaa samat "väärin" vastaukset...


      • Oeieejejenenenek
        öäj kirjoitti:

        tarkka opettaja/tarkastaja huomaa identtiset vastaukset,kun vielä helpottaa samat "väärin" vastaukset...

        Ei monivalontoja enää manuaalisesti tarkasteta.
        Luulen, että tämä on provo, mutta sisäänpääsyllä ei vielä pitkälle pötkitä. Valmistuakkin pitäisi ja sitä ei voi tehdä monivalinnalla.


      • refdsfsdfs
        Oeieejejenenenek kirjoitti:

        Ei monivalontoja enää manuaalisesti tarkasteta.
        Luulen, että tämä on provo, mutta sisäänpääsyllä ei vielä pitkälle pötkitä. Valmistuakkin pitäisi ja sitä ei voi tehdä monivalinnalla.

        Pääsykoe on yleensä se vaikein osuus. Yksi mahdollisuus ja jos ei onnistu niin vuoden päästä uudestaan. Sisään päästyään saa yrittää useita kertoja.


      • gfgfbgfgfdgf
        Onnea kirjoitti:

        Veit jonkun lahjakkaan, alalle hyvin soveltuvan paikan, taavi.

        Jos oli viimeisenä sisäänpääsijänä niin ei voida puhua mistään lahjakkaasta henkilöstä. Lahjakas ihminen menee heittämällä sisään jos on panostanut pääsykokeisiin. Viimeisten joukossa on heitä, jotka eivät ole lukeneet ja heitä, jotka eivät ole kovin terävää porukkaa.


      • 5ek7erw
        Ojasta allikkoon kirjoitti:

        Jos ne vain tuntuvat paremmilta kuin omat vastaukset, niin voi huonolla tuurilla käydä niin, että ne omat vastaukset ovat lähempänä oikeaa kuin sen toisen, jolta lunttaa.

        ja auton alle voi jäädä tai olla jäämättä.

        Kiinnostavaa.


      • 42435648493872524143
        refdsfsdfs kirjoitti:

        Pääsykoe on yleensä se vaikein osuus. Yksi mahdollisuus ja jos ei onnistu niin vuoden päästä uudestaan. Sisään päästyään saa yrittää useita kertoja.

        Totta, mutta tentit eivät ole enää monivalintakokeita ja tutkielmiakin pitäisi kyetä kirjoittamaan.


      • 1-345677
        gfgfbgfgfdgf kirjoitti:

        Jos oli viimeisenä sisäänpääsijänä niin ei voida puhua mistään lahjakkaasta henkilöstä. Lahjakas ihminen menee heittämällä sisään jos on panostanut pääsykokeisiin. Viimeisten joukossa on heitä, jotka eivät ole lukeneet ja heitä, jotka eivät ole kovin terävää porukkaa.

        Jos sisään pääsee esim, 3 prosenttia hakijoista, oletko ihan varma, että osa heistä on vähemmän teräviä tai laiskoja? Pitäisikö vähän kerrata tilastomatematiikan perusteita ennen, kuin esittää mielipiteensä? Monivalintakokeet, eivät tosin useinkaan mittaa luovaa ajattelua, mutta eivät niin ollen myöskään kerro sen puutteesta.


    • Että tälleen

      Tuota en usko. Pääsykoekysymyksiä on useita rinnakkaisia sarjoja ja ne jaetaan osallistujille niin, että ympäriltään katsomalla saa varmasti väärät vastaukset ja lisäksi epäilyn koevilpistä.

      • Näitä sattuu

        "Tuota en usko."

        Niin, eihän nämä tarinat välttämättä totta ole, mutta jostakin syystä kiinnostavia sellaisia. Näitä samanlaisia esiintyy usein tuolla armeijaa käsittelevillä sivuilla ja varsinkin palvelusta lintsaamista käsittelevinä. Olen hieman ihmetellyt, miksi niitä tulee huvittuneena luettua, kun en itse ole koskaan mitään vipulikonstia käyttänyt. Ehkä juuri siksi.

        Kotiseudullani kiersi aikoinaan tarina, kuinka erään lähikunnan rakennustarkastaja olisi nuorena miehenä seikkailunhalusta hakenut virkaan veljensä papereilla. Siihen aikaan rakennustarkastajan palkka oli ollut ruhtinaallinen verrattuna tavallisen työmiehen palkkaan. Toiselta puolen Suomea kotoisin ollut kaveri oli sitten jäänyt paikkakunnalle, avioitunut ja elänyt arvostettuna kansalaisena. Voisi kuvitella, että hän on viimeiseen saakka välttänyt vihamiesten hankintaa, joka olisi saattanut kiinnostua hänen hakupapereistaan.

        Ennen miehen eläkkeelle jäämistä totuus oli tihkunut ainakin muutamien kuntalaisten tietoon. Ehkä syyllinen oli viinapäissään avautunut lähimmille kavereilleen. Joku oli pannut merkille, ettei mies missään yhteydessä käyttänyt itsestään "rakennusmestari" titteliä, joka koulutus virassa olisi pitänyt olla, vaan ammattinimikkeen mukaista "rakennustarkastaja"-titteliä


    • Väärä opinahjo

      Mikset hakenut virolaiseen yliopistoon? Siellähän lunttaaminen kuulemma tavanomaista.

      • Eikä ikinä valmistu

        Sehän on kun laivalla yrittäisi opiskella umpikännissä ja kaikki muut houkutukset päälle. Siitä ei tule muutakun krapula.


    • Etkö päässyt?

      No siis. Kuka tahansa Yliopiston kokeessa käynyt tietää, että vierekkäin tai muuten vastauspepereiden näköetäisyydellä ei jaeta samoja papereita. Paskapuhetta siis tai voi olla, että aloittaja on hyvinkin pääsykokeessa käynyt, mutta kun ei pääsyt sisälle, niin pitää emoilla.

      • sfsdfsdhagagf

        Meillä ainakin istuttiin valintakokeessa niin, että pystyi halutessaan lukemaan edessä istuvien vastauspapereita.

        T. Helsingin matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta


      • Valvoja ei ole tyhmä
        sfsdfsdhagagf kirjoitti:

        Meillä ainakin istuttiin valintakokeessa niin, että pystyi halutessaan lukemaan edessä istuvien vastauspapereita.

        T. Helsingin matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta

        Mutta olivatko edessä istuvien vastaukset välttämättä samoihin kysymyksiin? Kysymyksiä on tiheään sijoittelun vuoksi useita rinnakkaisia sarjoja.


    • Uuno!

      Ensinnäkin tuo on tarua...
      Toiseksi jos olisikin totta, niin nauran itseni kuoliaaks kun tyyppi ei valmistu, vain koska ei on luntannu kaikissa kokeissa.

    • lunttari

      Itse lunttasin kaikissa kokeissa ja valmistuin dippi insiksi. Lunttaaminen kannattaa sillä saa ammatin kuin ammatin. Huijaaminen kannattaa aina!

      • Itse osannut

        Työntele vain perunalastujasi dippiin, sillä muuta ei dippi-insinööri osaakaan. Kaikki koulutuksen läpikäyneet tietävät, että termi on dippa.


      • :DD
        Itse osannut kirjoitti:

        Työntele vain perunalastujasi dippiin, sillä muuta ei dippi-insinööri osaakaan. Kaikki koulutuksen läpikäyneet tietävät, että termi on dippa.

        Niin ja inssi eikä insi. On se jännä kun tulee jopa kaksi krjoitusvirhettä omaan titteliinkin, vaikka se on vain yksi sana. Eli oikeasti ei olisi päässyt edes äidinkielen kirjoituksista läpi lukiossa tuolla kirjoitustaidolla, joten on todennäköisesti käynyt vain amiksen.


      • Kouluttomien luuloja
        Itse osannut kirjoitti:

        Työntele vain perunalastujasi dippiin, sillä muuta ei dippi-insinööri osaakaan. Kaikki koulutuksen läpikäyneet tietävät, että termi on dippa.

        Tää oli hauska! :) Tosin termin dippa-inssi tietää monen muunkin alan ihminen. Villi arvaukseni onkin, että dippailija puhuu peruskoulupohjalta...


      • stupido10

        lunttari, oot varmaankin vähän nk. jälkeen jäänyt ;) mistä lunttaat duunissa, kun et mistään mitään tiedä ???


      • fazfsds
        stupido10 kirjoitti:

        lunttari, oot varmaankin vähän nk. jälkeen jäänyt ;) mistä lunttaat duunissa, kun et mistään mitään tiedä ???

        googletat


    • Tiedoksi.

      Laitoin aloittajan viestistä nettivinkkiä poliisille joten jos heillä ilmenee asiasta tutkittavaa niin ottavat ehkä yhteyttä jossain vaiheessa. On melko typerää kehuskella yleisellä foorumilla tällaisesta joten jos on noin tehnyt niin voi pitää ihan omana häpeänään.

      • maniotamainiota

        IT-vikko 2010/11/30,
        Veli-Pekka Loikala Keskusrikospoliisista.

        "Kansalaiset käsittivät Nettivinkin eri tavalla kuin poliisi oli tarkoittanut. Tarkoitus oli tarjota helppo väylä ilmoittaa poliisille internetissä havaituista rikosepäilyistä tai laittomaksi epäillystä aineistosta. Vinkkinappi on kuitenkin kelvannut kaikenlaisten epäilysten ilmoittamiseen."


      • Jooope

        Ehkä se on laittanut sen jostain julkiselta koneelta. Eiköhän se jossain vaiheessa jää kuitenkin kiinni, tosin ei yhdestä lunttauksesta yo:ssa taideta muutakuin hylätä tentti, jos useemman kerran jää kiinni niin ehkä lyhytaikainen erotus. Ongelma on sit siinä et typpi pysyy tyhmänä kuin saapas ja olisi parempi jos poliisi tosiaan tutkisi asian ja pääsy yo:n evättäisiin.


      • sdtfg

        Poliisillahan on tällaisen tutkimiseen rajattomat resurssit ja määrärahat.


    • Prof

      Provo mikä provo. Näitä riittää täällä...

    • omin avuin

      Vaikea uskoa. Ainakin silloin kun itse pyrin yliopistoon, en olisi luultavasti pystynyt edes erottamaan edessäistuvan papereita niin tarkasti, että olisin voinut kopioida vastaukset. Lisäksi toiminta olisi herättänyt varmasti jonkun huomion, jos olisin jatkuvasti silmäillyt kaverin papereihin päin. Kyllä valvonta on sen verran tarkkaa, että tuollainen tuijottelu olisi paljastunut.

      Jos tarina kuitenkin on tosi, pääsykoejärjestelyjä on syytä muuttaa siten, että tällainen vilppi saadaan karsittua.

      • 888888855

        Olen itse ollut erään yliopiston eräässä koesalissa, pääsykokeessa, jossa pystyin näkemään edessä istuvan koe vastaukset suoraan, aivan selvästi. Siihen aikaan istuttiin "jonossa", mutta ei se auttanut etteikö olisi nähnyt. Jos minä näin, niin näki kaikki muutkin.
        En viitsinyt katsella sen enempää, mutta todellakin olisi voinut. Ja en päässyt sisälle, en toisen edes tosissaan pyrkinyt, joten ei ollut väliä.'
        Tiedän erään joka pääsi sisään täysin lunttaamalla kaverin vastaukset.
        Et ole ainut.


      • ikiteekkari

        Lopetetaan mielummin pääsykokeet kokonaan, silloin jokainen opiskelemaan haluava voi vain marssia sisään.


      • Sitten marssi ulos
        ikiteekkari kirjoitti:

        Lopetetaan mielummin pääsykokeet kokonaan, silloin jokainen opiskelemaan haluava voi vain marssia sisään.

        Sitten ekana opiskeluvuotena laitetaan vaatimukset sellaisiksi, että valtaosalle porukasta tulee sananmukaisesti äitiä ikävä. Silloin jäävät jäljelle sopivat ja pätevät.

        Näinhän Etelä-Euroopassa menetellään.


      • Niin.
        Sitten marssi ulos kirjoitti:

        Sitten ekana opiskeluvuotena laitetaan vaatimukset sellaisiksi, että valtaosalle porukasta tulee sananmukaisesti äitiä ikävä. Silloin jäävät jäljelle sopivat ja pätevät.

        Näinhän Etelä-Euroopassa menetellään.

        No ainakin omalla alallani vaatimukset ovat jo ekana vuonna sellaiset, vaikka pääsin sisään helposti.


    • onneavaan

      Vielä kun valmistut sieltä koulusta ja saat hyvän työpaikan niin voisi sanoa että pärjäsit.

      • nyt myöhäistä katua

        Se hyvä työpaikka on sellainen mihin on kiva mennä. Yliopiston kautta joutuu helposti sellaiseen vastuulliseen ja ressaavaan työhön, jossa ihmisestä puristetaan mehut pihalle. Joka ilta saa miettiä kuinka selviää seuraavasta päivästä. Työ syö kaiken energian. Palkka on hyvä ja kuollessa varallisuus on kova, mutta mitä tästä on hyötyä?


    • Ei vapaamatkustaja

      Tyhmä kysymys. Totta kai se on väärin. olet yhteiskunnan vapaamatkustaja, kun et itse viitsinyt lukea pääsykokeisiin.

    • ojsohsoh

      ap: koko yliopisto-opiskelu perustuu huijaamiseen, vilppiin, ja kaikella mahdollisella tavalla lusmuiluun sekä plaginointiin. Gradut plaginoidaan ja kokeissa luntataan niin paljon kuin vaan on mahdollista. Voisin kertoa vaikka mitä... et uskoisi. Tiedekuntajärjestöt ihan avoimesti jakoivat koe kysymykset ennen koetta, ja vastaukset mukana. oli todella törkeää...mistä lie saaneet ne?

      • Hauska vitsi

        Plaginoidaan? Onko se sukua gratinoinnille tai marinoinnille? :D


      • xyzoäö
        Hauska vitsi kirjoitti:

        Plaginoidaan? Onko se sukua gratinoinnille tai marinoinnille? :D

        kyllä, ymmärsit oikein. Jatka vaan oikolukuharrastustasi netissä, työsarkasi ei lopu milloinkaan...


    • ja saat

      hyvän työpaikan ja hyvän.... pomo - pano....

    • KJH2

      Minkä takia Suomi24 julkaisee tällaisen kirjoituksen? Se on yllyttämistä rikollisuuteen ja epärehellisyyteen. Lisäksi nostatte sen näkyvälle paikalle - miksi? Kyseinen kirjoittaja - jos ei pilaile - on ilmeisen sairas.

    • GamerGirl91

      Et ole pätevä. Jos(kun) minä en osaa matikkaa ja en ole muutenkaan loogisesti älykäs (vaan pikemminkin visuaalinen ja taiteellinen) niin miksi ihmeessä hakeutuisin insinööriksi? Tämän takia onvalintakokeet. Jos et sovellu alalle, et sovellu sille. Simple as a pimple.

    • Monesti se ero viimeisenä sisään päässeen ja ensimmäisen varallaolijan välillä on olemattoman pieni. Väärinhän se tietysti on kärysit tai et.
      Rikos on rikos vaikka ei jäisi kiinnikkään.
      Sitä voi tietysti miettiä miten iso synti seon. Tosin Sillä eka varalla olijalla onm varmasti oma mielipide.

    • Väsynytyttä läppää

      Missähän Yo:ssa ja tiedekunnassa valitaan (ainakaan pelkällä) monivalinnalla opiskelijat? Kopiotko myös kirjalliset vastaukset ja esseet? Yliopisto ei ole amis.

      • Jaana..

        Esim. Jyväskylän psykologian pääsykoe on pelkäatään monivalinta, jos siitä selviää tulee vielä sovellusvaihe, mutta siihen ei voi lukea.


    • voi ei

      Taitaa olla sitten tulossa taas yksi valelääkäri?

    • 8+12

      ihan sama miten sinne pääsee sisälle, pääasia että pääsee, go for it! etkä muuten ole ainoa joka pääsee filungilla yliopistoon, moni muukin pääsee. lunttaus ja vilppikeinoja on olemassa kymmeniä erilaisia!

    • ihankstotta

      eihän se suomen yliopisto nyt siellä kärkipäässä keikukkaan.

    • peliä

      Kaikki keinot on sallittu, jos tahtoa riittää. Toisaalta... tuleehan mieleen, kenen paikan sitten tuolla lunttaamisella veit -sen oikeasti pätevänkö??

    • stupido10

      noo, varmaankin meet maisteriksikin lunttaamalla, entä sitten duunissa; lunttaatko kollegalta ???????????????? ;D)))II)

    • Sönkkedaan

      Jos et olisi päässyt sisään lunttaamatta niin voin luvata aika vaikeita aikoja siellä yliopistossa, ellet tietysti onnistu lunttaamaan aina sielläkin. Työelämä voikin sitten olla jo aika vaikeaa...

    • ....................

      Enpä minäkään mitään konsepteihin ole koskaan kirjoittanut vaikka olen kahdesti päässyt yliopistoon suoraan. Eikö teillä ollut järjestelyä jossa edessä istuvilla ja naapureilla on eri tehtävät?

    • äääliö

      Ei korppi korpin silmää noki.Urheilujohtaja-ainesta tai jopa poliisiksi!

    • PenaaVaan

      Sinussa on selvästi aineksia esim. poliitikoksi. Jatkat vain samaa linjaa, niin voit päästä vaikka oikeistovetoisen hallituksen ulko-, tai jopa pääministeriksi. Toivotan onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä...!

      -Pena

    • Todentaja

      Aloittajan kirjoitus osoittaa, kuinka haukassa nykyisin oikeuden- / todellisuudentaju on kaikista avuttomimmilla luusereilla.

      Ensiksikin: Jos jouduit lunttaamaan, et osannut ITSE asioita, jotka olisi pitänyt osata edetäksesi opintourallasi.
      Toiseksi: Huijaus / lunttaus on häviäjien keino luikerrella pienistä vastuksista elämässä. Eli et pysty hoitamaan mitään asioita rehellisesti elämässäsi.

      Olet taavi siis totaalinen luuseri, jollaisia ei soisi sikiävän lisää, ettei koko yhteiskunta, ihmisineen romahda.

    • Lunttu

      jos joskus asia paljasttuu niin seonsitten voivoi, esim. vastausten antajalla olisi loistava paikka tienata vähän ekstraa.

    • vale-työläinen

      Olet siis valeopiskelija ja jos valmistut ikinä miksikään muuksi kuin tyhjäntoimittajaksi niin tittelisi edessä tulee aina olemaan etuliite "vale".

    • Nämä

      on yhtä kivoja kuin välelääkäritkin. Rikos se on pienikin rikosja ja myös silloin vaikka siitä ei jäisi kiinni..

    • dcaadd

      Toivottavasti ei ole Lääkis, ja toivottavasti jätät tämän lunttaamisen tähän ja myöhemmin opiskelet itse. Ja jos et, niin toivottavasti jäät kiinni ja saat potkut yliopistosta.

      Ei meinaan kamalasti huvittaisi olla luntanneen lääkärin hoidettavana, kiitos-ja-näkemiin.

      • dcaadd

        sinänsä siis mulle ihan sama, muutoinkin vois yliopistoon ottaa ekaksi vuodeksi sisään kaikki jotka haluaa ja sitten ekan vuoden jälkeen pistää kovat karsintakokeet.


      • Loistava ehdotus
        dcaadd kirjoitti:

        sinänsä siis mulle ihan sama, muutoinkin vois yliopistoon ottaa ekaksi vuodeksi sisään kaikki jotka haluaa ja sitten ekan vuoden jälkeen pistää kovat karsintakokeet.

        Loistava ehdotus. Siinä jokainen voisi kokeilla omia kykyjään ja kilpailu alkaisi tasaviivalta. Parhaat ja alalle soveltuvimmat pääsisivät jatkoon. Hyvä idea.


    • Toni198999999

      Olen käynyt yliopiston pääsykokeissa muutaman kerran. Auditoriossa pidettävä pääsykoe, jossa joka rivillä tehdään samaa koetta.

      Edessä olevan vastaukset näkee suoraan, jos vähän nostaa päätä. Ei tarvitse olla etes monivalinta. Jopa esseen luku onnistuu.

      Minun mielestä asialle vois jotakin tehdä.

      • austerism1

        "Jopa esseen luku onnistuu."

        Essee on huomattavasti parempi vaihtoehto mittaamaan yksilön osaamista kuin monivalinta. Esseen kohdalla myös lunttaminen on totta kai helpompi havaita.

        Tosin jos tarkastajalla on edessään kaksi lähes identtiseltä vaikuttavaa esseevastaus, saattaapi käydä niin, että molemmat hylätään, koska on toki vaikea arvuutella, kumpi luntannut.


      • Väärin syytetty
        austerism1 kirjoitti:

        "Jopa esseen luku onnistuu."

        Essee on huomattavasti parempi vaihtoehto mittaamaan yksilön osaamista kuin monivalinta. Esseen kohdalla myös lunttaminen on totta kai helpompi havaita.

        Tosin jos tarkastajalla on edessään kaksi lähes identtiseltä vaikuttavaa esseevastaus, saattaapi käydä niin, että molemmat hylätään, koska on toki vaikea arvuutella, kumpi luntannut.

        Itselle kävi yliopiston tentissä siten, että minua syytettiin vilpistä, vaikka en todellakaan ollut luntannut. Ilmeisesti joku oli luntannut minulta ja kirjoittanut lähes identtisen esseevastauksen. Oli siinä selittämistä. Sain vakavan varotuksen, mutta mihinkään virallisiin toimenpiteisiin ei kohdallani ryhdytty. Vähän epäreilua, mutten uskaltanut ruveta riehumaan.


    • asdasdasd24

      Täällä haisee katkeruus.

      Valehtelu, huijaaminen ja epärehellinen peli on nykymaailman tie.

      Kusipäät ja mulkut pärjäävät paremmin, muut jäävät auttamatta jalkoihin, ikävää toisten kannalta, mutta kenelläpä niiden mielipiteet kiinnostaa, koska sellaiset hissukat yleensä nuolee mulkkujen ja kusipäiden kengänpohjia.

      Olemalla "kiva" "rehellinen" yms. turhaa paskaa et koskaan tule pärjäämään keskivertoa paremmin, aina joku ottaa sinisilmäisistä naaiveista ihmisistä kaiken hyödyn irti.

      Eli lyhykäisesti tässä ei ole mitään väärää, kaikki keinot on sallittuja ja jos ei jää kiinni niin vielä parempi.
      Parempi mennä kerralla lunttaamalla sisään kuin istua useampana vuotena pääsykokeissa.

    • maailma sortuu

      Maailma ja ihmisten kehittämät keinotekoiset yhteiskunta ja finanssi-systeemit(raha, työ&raha, kauppa jne) tekevät jokaisesta kansalaisesta huijarin, valehtelijan, kyynerpäätaktikon, petturin,,,varsinkin niistä "pärjääjistä".

    • jepulisjeeshs

      Ja miten meinaat pärjätä jatkossa? Lunttaamalla ja vilpilläkö? Jossain vaiheessa kuitenkin aina tulee tie vastaan, jossa huomaa, että homma oikeasti toimii vain ja ainoastaan siten, että itse osaa tehdä asiat omilla aivoillaan eikä vilpillisesti lunttaamalla.

      Mikä pahinta asiassa on vieläpä se, että joku kuka on sinua fiksumpi ja osaa asiat ei ehkä pääse opinahjoon jos sulla on isommat pojot ja pääset sisään, mikä taas merkitsee jatkossa sitä, että yliopistossa on tyyppi, joka ei osaa käyttää omia aivojaan ja sitä myöden jonkun sinua paljon fiksumman tie nousee ainakin osittain pystyyn ja mahdollisesti työelämässä firmat ei saa sitä oikeaa fiksua henkilö töihin vaan vilpillä toimineen älykääpiön, joka sitten osoittautuu työelämässä täysin pöntöksi ja saa kenkää ja pahimmillaan aiheuttaa tappiota ja menetystä vilpillisen toimintansa ansiosta.

      Tulet kyllä huomaamaan, että jatkossa ei noin voi pärjätä ja eikä varsinkaan jos ei omaa tarpeeksi omilla aivoillaan päättelykykyä ja osaamista.

      Olet varsinainen perseilijä kun vieläpä tunnustat asian täällä.

      Mutta ehkäpä toi aloitus olikin vain provo.. niitäkin täällä riittää.

    • Onnittelen,

      Ei ole väärin. Ei ole mahdollista eikä tärkeintä että osaisi kaiken ulkoa. Tärkeää on myös se tieto ja taito jolla osaa hankkia tarvittavan tiedon kyseiseen ongelmaan.
      Olet osoittanut kokeessa omaavasi tuon tärkeän taidon. Sait vastaukset ja pääsit läpi. Onnittelen.

    • sic transit superbia

      Ei hätää - opiskelematta ei mennä ensimmäisestäkään kurssista läpi, ainakaan meillä. Valmistumisesta tuskin ap:n tarvitsee haaveilla...

    • mitä ovat ne todelliset mitä tarvitsemme oloissamme ... ------------ ************************** ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, --------------------------------- Ovat totisesti. totisesti. ....................... noin.

    • Tohtori Lahjus

      Ei tuo vielä mitään itse pääsin valmistuttuani yliopistoon töihin, ja eräs kaverini tuli opiskelemaan samaan tiedekuntaan. Annoin kaverilleni parhaat arvosanat opettamistani kursseista vaikka hän ei koskaan osallistunut niihin. Saipa hyvin opintopisteitä ilmaiseksi (tai no kaljapalkkiolla).

      • Verovirasto

        IP-osoitteesi viranomaisille tiedoksi.


    • Hum

      Toivottavasti et tarvitse työssäsi äidinkielen oikeinkirjoitustaitoa. Onneksi kyseessä oli monivalintakoe.
      Ompa=onpa.
      Miksi minusta tuntuu, että koko juttusi on täyttä scheissea?

    • penttiukj

      Toimit oikein, hyvä ura edessä!

    • -Dilemma

      Täytyy tunnustaa, että tein itselleni kerran lunttilapun (en tosin yliopistokokeissa), enkä jäänyt kiinni. Mutta huomasin myös, että en tarvinnut lappua, kun olin jo lappua huolella tehdessäni oppinut nuo asiat.

      Kokeissa on tarkoitus näyttää mitä tietää, eikö totta? Jos lunttaisitkin kokeissa, silti opit nuo asiat kokeen aikana jos et ennen sitä. Tiedät siis nuo asiat siihen mennessä kun joku kokeet tarkistaa.

      Se on ehkä huijausta, mutta myös tapa oppia. Melkoinen dilemma, sanoisin.

    • rajaton röyhkeys

      Nykyajan yhteiskunta tuntuu suosivan vapaata kasvatusta, lapset ilman rajoja ry.
      Myöskin rikosten teko tuntuu olevan suosiossa, sekä tekijöillä että niiden kannattajilla.
      Että eipä tuo lunttaus varmaan mitään kovin pahaa ole näiden rinnalla.

    • austerism1

      Oletetaan nyt, että aloitus on totta. Voi ollakin.

      Voinee todeta, että monivalintana tehtävä pääsykoe on melko kelvoton miittaamaan juuri yhtään mitään.

      Rasti ruutuun -tehtäviähän suositaan siksi, että näitä on niin helppoa, nopeaa ja "kustannustehokasta" tarkastaa. Tämä on vain eräs osoitus yhteiskunnan jatkuvasti etenevästä rationalisoinnista (lue vanteen kiristämisestä) ja teknologisoinnista (lue epäinhimillistämisestä).

      Suositeltaa, joskin provosoivaa luettavaa kaikille yliopistomaailmasta kiinnostuneille, ja toki amerikkalaisessa kontekstissa, joten ei (ainakaan vielä) kaikilta osin päde Suomessa:

      Don't Send Your Kid to the Ivy League The nation's top colleges are turning our kids into zombies (New Republic): http://www.newrepublic.com/article/118747/ivy-league-schools-are-overrated-send-your-kids-elsewhere

      Oppimisen/oppineisuuden ihanne tuntuu olevan mennyttä ainakin näiden keskustelupalstojen juttuja seuraillessa - ja siis tätä tuossa artikkelissa voivotellaan. Ja mikäli aloittaja on siis lunttaamalla pääsykokeen läpäissyt, ei voine ajatella, että tämä antaa kovin hyvää pohjaa oppineisuudelle. Ennemminkin kyseessä on kylmän rationaalinen toiminta ja laskelmointi, ja luultavasti tuleiven opintojen motivaationa on lähinnä jokin ulkoinen seikka kuten status ja vauraus.

    • Näin se vain on

      Aloittaja, ei ole väärin että pääsit huijaamalla sisään. Ei ole väärin vaikka saisit huijaamalla tutkinnonkin suoritettua. Ainoa mikä ratkaisee on se miten pärjäät ammatissasi. Etköhän pärjää kohtuullisesti, sen ovat valelääkärit todistaneet. Kunhan työnantaja on tyytyväinen tai ei ainakaan kovin tyytymätön on kaikki OK.

    • tuliko hiki

      sinut on jäljitetty tutkimme puhuitko totta jos löytyy merkkisi erotamme sinut heti
      etkä pääse enää yliopistoon vaik saat hyvät pisteet t tarkastus toimikunta

    • 23 out of 25

      Toivon, salattuasi kyseisen asian viestistäsi, ettet kuitenkaan ottanut tätä huijaamalla saatua opiskelupaikkaa vastaan vaan luovutit sen varasijana henkilölle joka on tehnyt töitä paikkansa eteen ja oikeasti haluaa päästä sisään.
      Muussa tapauksessa olet kyllä idiootti ja edessäsi on erittäin surkea yliopistojakso. Vai miten ajattelit selvitä lukuisista tulevista tenteistä, aina kun ei voi luntata vaan joskus on pakko lukeakin.

      Terveisin, lukemalla 23/25 monivalinnasta, uunituore yliopisto-opiskelija

    • Sannnnnnni

      En ymmärrä mitä sekoilet monivalintakokeiden konseptien tyhjyydestä, konsepteillehan koostetaan esseitä ja aineita. Monivalintakysymykset tietää tai ei, siinä konsepteista mitään hyötyä, taidatkin trollata.
      (Jollet niin ei ole mitään järkeä hankkiutua osastolle jossa et pärjää; et pysty aina lunttaamaan, haaskaat vain omaa aikaasi).

    • Apinat..

      "Toivon, salattuasi kyseisen asian viestistäsi, ettet kuitenkaan ottanut tätä huijaamalla saatua opiskelupaikkaa vastaan vaan luovutit sen varasijana henkilölle joka on tehnyt töitä paikkansa eteen ja oikeasti haluaa päästä sisään.
      Muussa tapauksessa olet kyllä idiootti ja edessäsi on erittäin surkea yliopistojakso."

      Ettekö te jo stna tajua, että aloittaja on trolli. Kokeessa jaetaan eri tehtäväsarjat. Ei mitään mahdollisuutta päästä vilppikonstein sisälle.

    • Helpointa olisi kyllä, jos pääsykokeita ei järjestettäisi vaan kaikki pääsisivät opiskelemaan. Sen sijaan tentteihin, harjoitustöihin ja seminaareihin yms. pitäisi osallistua ja päästä läpi tai potkittaisiin pois yliopistolta.

      Pääsykoe on aina karkea arvio opiskelijan kyvyistä, kymmenet tentit ja työt vuosittain antavat varsin tarkan kuvan kyvyistä JA motivaatiosta.

    • Savolainen Vilosohvi

      Aikas vilosohvinen kymysys, että onko pääsykokeessa lunttaaminen väärin. No, mitäs luulet? Väärin, mikä väärin, mutta jos sisään on kerran päässyt eikä ole kärähtänyt, niin voihan sitä ajatella onnenkantamoisena tai lahjana ja opiskella kahta kauheammin.

    • kauhe paikka

      onneksi olkoon olet ensimmäinen eniron työntekijä joka on päässyt yliopistoon ei se haittaa kuule vaikka nykyään huijjaa:) meitä huijaa ja nylkee valtiovalta lisääntyvien verojen muodossa ja vie meiltä pienituloisilta oikeuksia kiitos kokoomus ja sdp ja nyt vielä meidän rakas aleksanteri suuri alias alexio stuppi mennä möläyttämään venäjä pakotteista ei sekään nyt kovin järkevää ollut! nyt samme kaikki kärsiä yhden miehen takia mieti nyt sitäki että sellaiset ihmiset jotka ovat jopa yliopistot käyneet tekevät noin suurta vahinkoa!!

    • Rehti

      Huijaaminen ei ole oikein. Kysynpä sinulta, saako sinua huijata vaikkapa talokaupoissa tai autokaupoissa? Huomaat jonkun ajan päästä asuvasi hometalossa ja sairastut sen takia loppuelämäksesi? Vaikka saisit kaupan purettua, niin sairaus ei parane koskaan.
      Parasta mennä tunnustamaan, koska asia voi joskus alkaa vaivata niin paljon että alkoholisoidut.
      "Niinkuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille". Sanoi Jeesus.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_sääntö

      • väärin tehty

        Teit todella pahoin. Veit opiskelupaikan häneltä joka olisi sen rehellisesti ansainnut. Tuletko polo edes pärjäämään koska et selviydy edes pääsykokeista.


    • You go for it

      Eipä tuo ainakaan minun omatuntoa kolkuttelisi. Siellä yliopistossa kannattaa sitten opiskella ihan oikeasti koska työelämässä selviää aika nopeasti jos olet lunttaamalla saanut paperit.

    • klkokokokokoko

      asiaa voisi verrata samaan kuin jos tiedekunnan pippaloissa lasket sisään opiskelukaveriin ja se tulee raskaaksi mitä sitten jos ei jää siitä kiinni

      • kunhan ehdotan

        Kanattaisko sinun pitää välivuosi opiskelusta kun sen verran sekavaa juttua tulee?


    • sote huijattu

      Huijaaminen on opiskelijan suorittamana väärin. Mutta politiikassa kaikenlainen huijaus on sallittua kunhan sen tekee politiikko.
      Kun opiskelut ovat päättyneet ja saadaan kunnon politiikon paikka niin ykskaks huijaus tuleekin sallituksi kun ääniä (kannatusta) kalastellaan.

    • rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

      On se sallittu!!! Saahan murhata, jos ei vaan jää kiinni!

      Tosikkoille - se oli sarkasmia.

    • Vaikea uskoa

      Mihin tiedekuntaan pääsee pelkillä monivalintatehtävillä? Toivon mukaan ei mihinkään. Vai lukaisitko kaverin esseet tai laskulausekkeet siinä samalla?

    • RapAna

      Kun tekee väärin, seuraukset ovat kahdenlaisia. On ulkoiset seuraukset kuten kiinni jäädessä rangaistus. Ennen oli rangaistuksena myös häpeä ja kunnian menetys, mutta nykyaikana näitä käsitteitä ei enää ole olemassa.

      Toinen seuraus on sisäinen. Ihminen on rakennettu niin, että hän haluaa aina ajatella tekevänsä jollain tavalla oikein. Jos ihminen siis tekee väärin, hän yrittää vähätellä tekoaan ja hakee esimerkiksi hyväksyntää teoilleen keskustelupalstoilta. Kuitenkin väärin tekemisen peittely johtaa helposti toisiin vääriin tekoihin. Ihmisen ajattelu ja käsitys sisäisestä todellisuudesta vääristyy. Haitta voi olla suurikin.

      Kun ulkoinen maailma on korruptoitunut ja moraaliton, on vaikea luottaa vain omaan sisäiseen omantunnon ääneen. Jos tekee oikein ja tekee parhaansa eikä silti edisty elämässään, voi tulla katkeraksi. Yksi tapa onkin tehdä aina moraalisesti oikein, välittämättä negatiivisista seuraksista itselleen ja tyytyä siihen osaan minkä sillä tavalla saa. En tunne kovinkaan monta kaveria jotka eivät olisi päässeet haluamaansa koulutukseen rehellisesti ( kovalla työllä ja jatkuvalla yrittämisellä ).

      Lunttaamalla voi päästä kouluun nopeammin, mutta se ei ole sen arvoista, että menettää itsekunnioituksensa.

    • Onneksi olkoon!
      Minä itse olen sitä mieltä että ei sillä ole mitään väliä huijaako jossain pääsykokeissa! Moni kaverini on päntännyt ja päntännyt joihinkin pääsykokeisiin eivätkä silti ole päässeet kysymykset vain olivat väärät ja joku toinen päässyt kun kysymykset sattuivat osumaan kohdalleen!
      Serkkuni pääsi opiskelemaan jotain historia systeemiä siten että kysymykset osuivat juuri häntä kiinnostaneeseen aihe piiriin mutta koulussa on huomannut että on paljon vähemmän tietoa kuin opiskelu kavereilla!
      Se että huijaa kokeessa on vain tavoitteellisuutta! Jos haluat todellakovasti jotain niin miksi et käyttäisi siihen kaikkia keinoja?!

      • RapAna

        " Se että huijaa kokeessa on vain tavoitteellisuutta! Jos haluat todellakovasti jotain niin miksi et käyttäisi siihen kaikkia keinoja?!"

        Niin että miksi ei? No, vaikka siksi ei, että ihmisten omat haluamiset eivät voi toteutua vapaasti ja rajoituksetta loukkaamatta muiden ihmisten haluamisia. Voiko mies haluta naista ja raiskata hänet - ja perustellla tekoaan tavoitteellisuudella? Saako sinut raiskata vapaasti, jos joku niin "todella kovasti" haluaa?

        Olet aika tekopyhä ja typerä ihminen. Mene kotiisi kasvamaan.


    • no voi helvetti,vielä kehtaa kysyä moista,hei missä on moraali?just tommosten idioottien vuoksi rehelliset ihmiset joutuvat kärsimään ja joutuvat huonompaan asemaan ja just tommset pellet päättää tämän maan asioista,saunan taakse ja lopettaa joutas tommmoset..

    • Tre kauppatiede

      Tiedän erään, joka valmistui koulusta toisen tekemällä lopputyöllä. Palkinnoksi hän sai puhelimen ja koruja.

    • Tre sosiaali-idea

      Käsittääkseni toimit siten kuin mitä sinulta jatkossakin odotetaan. Olet vain samaa mieltä vallitsevien opetettavien ideologioiden ja suuntauksien kanssa, äläkä missään nimessä ajattele itse, niin hyvää tulee. Hankit maisterin paperit ja pääset ryssimään ihmisten elämiä muiden kaltaistesi pariin johonkin mukavaan pikku virkaan.

    • levikset repee

      Kyllähän Antti Rinnekin lunttaa kansalaisia. Antakaa sille pullo punaviiniä niin tiedätte mistä puhun.

    • vaikeat opinnot edes

      Tuossa on monta asiaa, jotka ihmetyttää.

      Yliopiston pääsykokeissa ei istuta niin, että lunttaaminen olisi helppoa, siihen on varauduttu.

      Toinen pointti on konseptipaperi, jota mukamas tarvittaisiin monivalintatehtävässä???? Harjoittellaanko siihen valintaa a-b vai c?

      Kolmas on, että näin voi pärjätä? Mitä pärjäämistä tuossa on? Pärjäämisen tiedät vasta sitten kun tutkinto on valmiina taskussa.

      • voi olla.

        kyllä istutaan. luentosalit kun menevät sillei laskien alaspäin nii helposti näkee sii alla olevan lapun. etenkin jos on jonkin sortin monivalintatehtävä.

        monivalintatehtävä saattoi olla erästehtävistä josta ap sitten lunttasi mahdolliset oikeat vastaukset. tai en tiedä miksi sitten on jaettu.

        näin voi siis pärjätä pääsykokeissa. ja voihan sitä koulussakin pärjätä, yliopisto opiskelussa on vaikeinvaihe se itse sisäänpääsy.

        ihmetyttääkö vielä


      • Kokeita pitänyt
        voi olla. kirjoitti:

        kyllä istutaan. luentosalit kun menevät sillei laskien alaspäin nii helposti näkee sii alla olevan lapun. etenkin jos on jonkin sortin monivalintatehtävä.

        monivalintatehtävä saattoi olla erästehtävistä josta ap sitten lunttasi mahdolliset oikeat vastaukset. tai en tiedä miksi sitten on jaettu.

        näin voi siis pärjätä pääsykokeissa. ja voihan sitä koulussakin pärjätä, yliopisto opiskelussa on vaikeinvaihe se itse sisäänpääsy.

        ihmetyttääkö vielä

        Monivalintatehtävät on helppo sarjoittaa siten, että esimerkiksi eri riveillä vaihtoehdot ovat eri järjestyksessä tai että myös kysymyksetkin ovat eri järjestyksessä. Harvan näkö riittää tekstin lukemiseen, ruksauksen näkee helpommin.

        Lisäksi istuinkartasta huomaa, kuka on ollut kenenkin yläpuolella, ja jos vastaukset sattuvat turhan hyvin väärään, alapuoliseen sarjaan, voi vastaajan vielä hylätä kokonaan vilpin yrityksestä.


    • missä aita matalin

      itse pääsin sisään veikkaamalla monivalintatehtävissä

    • sitten onnittelen

      Melkein onnittelisin onnistuneesta lunttaamisesta. Mutta todellinen onnittelun paikka on sitten, kun pääsee yliopistoon, vaikka ei ole edes hakenut.

    • Errare humanum est

      takapenkin taavin omantunnon rauhoittamiseksi voitanee sanoa, että tämä menettely on aivan yhtä oikea ja hyväksyttävä kuin se, että joskus tulevaisuudessa satut jättämään rahapussisi vaikka kaupan kassalle ja joku kähveltää se, eikä jää siitä kiinni.
      Moraalimme rajat ovat joskus aika venyvät, ja noudatamme niissä omaa näkemystämme, mutta kuitenkin.............. Jos tunnet niin syvää syyllisyyttä, että
      kirjoitat siitä tänne Suomi24:ään, muuta tyyliäsi pärjätä. Ennemmin tai myöhemmin mitä suuremmalla todennäköisyydellä jäät kiinni jostain vastaavasta, jos et muuta
      tapojasi. Koeta sitten kestää se.

    • DJESofficial
    • huhua kuullut oon

      Oon kuullut sellasta, että jos meni erään kuuluisan helsinkiläisen gay-baarin vessaan tiettynä päivänä vuodesta täysikuun aikaan ja mukana oli iso tukku kahisevaa omien osoitetietojen kanssa, jonka sujautti wc:n sermin alta viereiseen koppiin sinisessä kirjekuoressa, sai pian postissa seuraavan kevään lääkiksen pääsykoetehtävät ruskeassa kirjekuoressa. Vaihtoehtoisesti saattoi toki maksaa luonnossa gloryholen kautta.

      Vaihtoehto sekin valmennuskurssille.

    • dl<kvgmä<pmbh

      Lunttaaminen varmasti kolkuttaa omatuntoa, mutta ei tarkoita että aloittaja olisi tolvana joka ei pysty kirjoittamaan tutkielmiayms. Sisäänpääsy on usein pienestä kiinni en usko että ero on edes huomattava puoli pistettä vähemmän saaneiden ja puoli pistettä enemmän kouluun sisäänpäässeiden välillä.

    • Minusta on aivan yksi ja sama millä konstilla kukin on koulupaikkansa saanut. Toki pääsykokeissa säännöt ovat samat kaikille eli sääntöjen rikkomisesta kiinnijääminen on jollain tavalla rangaistavaa. Sääntöjen venyttäminen tai suoranainen rikkominen on riskinottoa, joka saattaa jonkun mielestä olla kannattava vaihtoehto.

      Yleisenä rangaistuksena valintakoevilpistä taitaa olla salista poistaminen ja kokeen hylkääminen vilppiin syyllistyneen osalta.

      Monesti suuri osa opiskelupaikan saavista lukee pääsykokeeseen kuukausien ajan useita tunteja päivässä. Jos keksii parempaa tekemistä sillä aikaa kun muut valmistautuvat kokeisiin ja kuitenkin mielii opiskelupaikan saada, voi riskinotto olla varteenotettava vaihtoehto. Jos ei ole lukenut kokeeseen, mahdollisuus saada opiskelupaikka on minimaalisen pieni taikka olematon. Vilpillä ei siis häviä mitään. Seuraavana vuonna voi aina kokeilla uudelleen.

      Yhteiskunnallisesti ja evoluutionkin kannalta on suotavaa, etteivät kaikki yksilöt ole toisiaan ja sääntöjä orjallisesti seuraavia tusinasuorittajia vaan joukkoon on syytä kuulua myös poikkeuksellisiin ratkaisuihin kykeneviä yksilöitä.

      Kaikki asiat mitä pääsykokeisiin luetaan ja opitaan, tullaan oppimaan ja lukemaan vielä monta kertaa opiskelun aikana. Pelkästään pääsykokeet ohittamalla ei kenestäkään tule vale-mitään.

      • Well said.

        Juuri näin.


    • ei reilua

      Musta on tosi ikävää se että sait sen opiskelupaikan vilpillä, ja joku muu joka pärjäsi oikeasti sinua paremmin omilla tiedoillaan, olis ehkä halunnut sen paikan on nyt jäänyt ilman sitä.

    • Vill€

      Oletko Ap J.A Riihmäeltä?

    • KakkaVaanHais

      ginosti v*tusti !

      Itellä oli a4 arkit peräsuolessa ja luin anaalitähystimellä niitä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe