Mikä ratkaisu tosi runsaisiin kuukautisiin

jokin ratkaisu

Ehdotettiin hormonikierukkaa joka vähentää vuotoja aika lailla tai jopa lopettaa menkat kokonaan. En tarvitse ehkäisyä ja mahdolliset sivuvaikutukset pelottaa ja muutenkaan en haluaisi mitään hormonia elimistööni.

Olen pari kertaa käyttänyt menkkojen aikana veren tyrehtymistä jeesaavaa lääkitystä ja sekin oli ihan toimiva ratkaisi ainakin tilapäisesti.

Menkat on niin runsaat että hemoglobiini ei pysy viitearvoissa joten jokin ratkaisu pitäisi keksiä. Kertokaa te joilla on kokemusta Mirena kierukasta ja muista mahdollisista tavoista ratkaista runsaat vuodot.

11

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6845

      Miksi kysyt keskustelupalstalta, etkä lääkäriltä? Varaa aika gynekologille ja keskustele vastaanotolla vaihtoehdoistasi.

      • jokin ratkaisu

        Lääkärit ovat aika lääkemyönteisiä. Käypä hoito ohjeessa minun tapauksessani suositellaan hormonikierukkaa ja lääkärit puhuvat mitä käypähoito ohjeet sanovat. Lääkäri ei vahingossakaan maininnut mahdollisia sivuvaikutuksia. Netistä luin että osalla oli ollut aikamoiset sivuvaikutukset, osalle taas Mirena kierukka sopi taas tosi hyvin. Itse en haluaisi mitään hormonia tasaisesti elimistöön mutta lääkärille tätä on ehkä turha sanoa.

        Kyllä olen saanut paljon apua erilaisiin asioihin näiltä keskustelupalstoilta kun ihmiset kertovat rehellisesti omia kokemuksiaan. Osaan kyllä erottaa punaisen langan ja suhtautua tarvittaessa kriittisesti.

        Jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta ja miten se on ratkaistu niin mielellään kuulisin kokemuksianne. Olen siis 40 .


    • Puolensa kaikella

      Minulla oli aikanaan hormonikierukka ehkäisynä. Vuodot ovat siis aina olleet suunnilleen normaalit. Kierukka piti vuodot poissa puoli vuotta. Sitten alkoivat vuodot, ja poistui kierukkakin paikaltaan. Mutta mitään äärimmäisiä hormonaalisia sivuvaikutuksia en kokenut. Myöhemmin oli kuparikierukka, se pysyi paikallaan. Vuodot olivat alkuun runsaat, mutta veriarvot pysyivät kurissa, vaikka olen vege.

      Itse pitäisin pahempana myrkkynä veren hyytymistä tyrehdyttävää lääkettä. Sekin on lääke. Itselläni olisi ainakin sen aikana koko aika pelko tukoksesta.

      Eikö nykyään enää tehdä kohdun limakalvolle polttohoitoja tms (en tiedä virallista nimeä)? Tosin sen jälkeen ei saa enää tehdä lapsia. Ulkomailla kohdunpoistonkin voi saada aika herkästi, meillä vaikeampaa. Jos olet haaveilet lapsista, niin hormonikierukka voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Tai itse asiassa paras vaihtoehto olisi tehdä ne lapset nyt. Ei runsas vuotokaan olen normaalia, jossain on vikaa, ja raskaaksi tuleminenkaan ei välttämättä suju ongelmitta.

      Itse otan hormonikierukan, jos alan vuotaa vaihdevuosissa paljon, mutta saavat laittaa sen nukutuksessa, niin tulee taatusti paikalleen. On nimittäin aika katkeria muistoja viimeisen kierukan laitosta. Sattui niin h.....sti.

    • 3+3

      Lämpöpallohoito?

      googlaa

      Sitä ennen pitää kokeilla ehkä hormoonikierukkaa.

    • ,,,,,

      ei sulta sit ole tutkittu onko myomia?

      • jokin ratkaisu

        On yksi myooma joka ei kuulma ole vaarallinen. Seurataan ja puolen vuoden kuluttua on kontrolli onko kasvanut.


    • Kokenut senkin

      Minulla oli myös hormonikierukka, vaikka en ehkäisyä tarvinnutkaan. Ensimmäiset kuukaudet minulla oli tiputteluvuotoa, mutta noin 5 kk:n kuluttua kuukautiskierto oli normaali ja vuoto niin vähäistä, että pärjäsin pikkuhousunsuojilla kuukautisten ajan. Suosittelen !

      • jokin ratkaisu

        Ap. kertoo. Mirena laitettiin keskiviikkona. Torstaina ja nyt tänään yht`äkkinen huono olo, aikamoiset alavatsa kivut ja oksentelua. Asettaminen ei sattunut juuri ollenkaan ja oli ohi muutamassa minuutissa. Pientä tiputtelua on ollut keskiviikosta asti.

        Löysin tosi hyviä viestiketjuja hormonikierukasta ja sain monia näkökulmia. Jos tulee yksikin paha sivuoire niin annan poistattaa koko vempeleen. Löysin myös hyviä sivustoja runsaiden kuukautisten luonnollisista hoitomuodoista mutta valitettavasti en ehtinyt kokeilemaan. Vähän huolestuttaa koska olen aika luomu ja sellaisena haluaisin pysyäkin. Elimistöni on aika herkkä ja onneksi olen ollut kotosalla kun nämä pahoinvointi kohtaukset ovat tulleet. Aivan varmasti lähtöisin hormonikierukasta koska tällaista ei ole aikaisemmin ollut. Vähän kyllä huolestuttaa miten seuraavat päivät sujuvat...


    • rautakuurilla useasti

      Aivan kuin olisin lukenut itsestäni.Ehkäisyä en tarvitse.Sairaan runsaat menkat.Hemppari vähän väliä anemian rajoilla.Hormonikierukkaa ehdotettiin minullekkin.Lääkkeistä ollut apua(jotka hillitsevät vuotoa).Minulle suositeltiin kohdunpoistoa että kuukautiset loppuvat.Marraskuussa poistoon.Mitään hormoonia kun en halunnut.

      • jokin ratkaisu

        Ap. kertoo. Mirena tuli itsestään pois 6 viikon jälkeen joten epäselväksi jäi olisiko ollut mitään apua. Kävin joulukuussa myooma kontrollissa. 7x7 cm myooma ei ollut kasvanut, painaa kohtua ja aiheuttaa vuodot. En ollut valmis tekemään päätöstä kohdunpoistosta. Sain Caprilonia ja keltarauhashormonia. Kysyin tältä muunmaalaiselta lääkäriltä että eikö Caprilon lisää tulppariskiä? Vastaus kuului että on vaaraton lääke.

        Otin tammikuussa kolmena päivänä yhteensä 14 tablettia ohjeen mukaisesti. Siitä noin viikon kuluttua olin erikoissairaanhoidossa molemminpuolisen keuhkoveritulpan takia. Tänään pääsin sairaalasta. Verenohennus hoidot jatkuvat näillä näkymin ainakin puoli vuotta. Jos on geneettinen hyytymishäiriö tulpan taustalla niin syön lopun elämääni verenohennuslääkkeitä.


      • kiitos tiedosta
        jokin ratkaisu kirjoitti:

        Ap. kertoo. Mirena tuli itsestään pois 6 viikon jälkeen joten epäselväksi jäi olisiko ollut mitään apua. Kävin joulukuussa myooma kontrollissa. 7x7 cm myooma ei ollut kasvanut, painaa kohtua ja aiheuttaa vuodot. En ollut valmis tekemään päätöstä kohdunpoistosta. Sain Caprilonia ja keltarauhashormonia. Kysyin tältä muunmaalaiselta lääkäriltä että eikö Caprilon lisää tulppariskiä? Vastaus kuului että on vaaraton lääke.

        Otin tammikuussa kolmena päivänä yhteensä 14 tablettia ohjeen mukaisesti. Siitä noin viikon kuluttua olin erikoissairaanhoidossa molemminpuolisen keuhkoveritulpan takia. Tänään pääsin sairaalasta. Verenohennus hoidot jatkuvat näillä näkymin ainakin puoli vuotta. Jos on geneettinen hyytymishäiriö tulpan taustalla niin syön lopun elämääni verenohennuslääkkeitä.

        Kiitos, kun kerroit kuulumisia.
        Toivottavasti oli viimeinen keuhkoveritulppa kohdallasi ja saat ne kuukautisetkin joskus kuriin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe