Jyväskylän Sosiaalitoimisto

Hienoa JKL

Hei! Miten meidän pitäisi toimia? Asumme halvassa vuokra kaksiossa kihlatun kanssa. Hän on töissä ja minä olen työtön. Kihlatulla on reservityösopimus, eli kutsutaan töihin tarvittaessa. Tunteja tulee vain sen verran, että hän tienaa noin n. 500€/kk käteen.

Kihlattu aloitti heinäkuussa työt. Ihmettelin, kun Sosiaalitoimistosta ei ole rahaa tullut. Kävin siellä eilen ja sieltä sanottiin, että rahaa tulee jos tulee niin elokuun lopussa. Peruste on kuulemma se, että ensin pitäisi käydä koko elokuu töissä ja toimittaa elokuun lopussa palkkakuitti, jonka jälkeen katsotaan tuleeko rahaa vai ei.

Heinäkuussa meille luvattiin, että raha tulee elokuun 1. päivä. No eipä tullutkaan ja vuokra pitäisi maksaa kuun 2. päivä ja vuokranmaksua ei voi siirtää. Sen kävin jo kysymässä vuokranantajalta. Millä me nyt maksamme vuokran? Kihlattu ei käsittääkseni saa kaikkia palkkarahojaan käyttää, koska saamme Kelasta yleistä asumistukea ja hän työmarkkinatukea. Silloin voi vain tienata 300€ eikö niin? Ja muutenkaan palkka ei riitä edes vuokranmaksuun, koska vuokra on 535€ ja hän tienasi 500€ käteen heinäkuussa. Nyt olemme siis ilman rahaa elokuun. Asia on ollut etuuskäsittelijällä ja sosiaaliohjaajalla käsittelyssä. "Ei voi mitään" on ollut vastaus. Mitä tehdä?

Jos kihlattuni lopettaisi työt samantien niin saisimme kuulemma rahaa viikon sisällä. Näinkö kannustetaan ihmisiä töihin? Kysyn vaan.

66

1869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lutakon Eliittiä

      Ei käy kateeksi.

    • perse näitä....

      On kuule Sellanen paikka kun kela josta voi hakee asumistukea onko käyny mielessä?ei sossu sentään vuokria maksele pariskunnalle

    • Hienoa JKL

      Juu ei varmaan. Haluaisimme vain saada vuokran maksettua ja sinnitellä sen aikaa, että saan töitä ja kihlattu saa paremman työsopimuksen.

    • Ilmainennettineuvo;

      Ei se Jyväskylän vika ole jos ite on asiansa tuohon jamaan saattanut.

    • koisinen v

      Vaalit ovat tulossa ensi keväänä, muistakaa äänestää kok...sd ja vihr, kyllä kaikki järjestyy.

    • Ota oppia

      Tee niinkuin kaikki muutkin löysäpääpummit, muuta paperisi vanhempiesi asuntoon.Sitten toinen saa kaikki mahdolliset tuet ja asutte kuitenkin yhdessä. Kelalle kelaamaan vaan, kyllä me veronmaksajat kustannamme.

      • kokeile tätä

        Heittääny hulluks pääset psykiatrian polille asiakkaaks aikas ravaat siellä esität hullua eläke napsahtaa.Saat eläkkeen ja kelalta asumistuen ei tartte enää stressata vuokrista


      • ............
        kokeile tätä kirjoitti:

        Heittääny hulluks pääset psykiatrian polille asiakkaaks aikas ravaat siellä esität hullua eläke napsahtaa.Saat eläkkeen ja kelalta asumistuen ei tartte enää stressata vuokrista

        Mitä tuollainen lässytys auttaa aloittajaa? Ensinnäkään hulluksi ei heittäydytä, psykiatrian polille ei turhaan ketään lähetetä ja entisiäkin kroonikkoja yritetään siirtää perusterveydenhuoltoon, ja vaikka hulluksi tulo onnistuisikin, ei eläke noin vain napsahda, ei ainakaan niin, että näistä "ohjeista" olisi aloittajalle apua.

        Täytyyhän teidän se vuokra maksaa. Maksakaa se pois ja hakekaa vaikka ruoka-apua tai kirkon diakonialta jotain henkenne pitimiksi.

        Minulla tulee mieleen sosiaalinen luotto, jos se on mahdollista. Eli sossun laina, joka maksetaan takaisin. Onkohan se mahdollista? Kysykää.

        Toisena tulee mieleen harkinnanvarainen toimeentulotuki, joka maksetaan takaisin sitten, kun rahaa on eli kun eläkepäätös on tullut tms.

        Kolmantena tulee mieleen vuokrarahojen lainaaminen jostain tai joltakulta.

        Sossu saattaa ajatella, etteivät ne välittömästi ulos lennä, vaikka vuokra myöhästyykin. Voivat ajatella, että neuvotelkoot vuokranantajan kanssa. Ja jos saavat häädön, saavat uuden asunnon kaupungilta. Tosin tällainen ajattelu on totaalisen "epäsosiaalista" sosiaalitoimelta. Ei ongelmien pitäisi antaa paisua.


    • taas näitä

      aika hullu saa ollakkin jos nollatuloissa asunnosta haaveilee

    • Hienoa JKL

      Kelasta on kylläkin yleinen asumistuki haettu. Kihlattuni saa myös työmarkkinatukea, johon taas itse en ole oikeutettu. Yleistä asumistukea saamme yhteensä 330€. Tälläkö siis pitäisi vuokra maksaa?

      • ++++++++++++

        Syökää kuukausi vaikka kaurapuuroa ja maksakaa se vuokra pois.

        Ettekös te saa asumistukea, pientä palkkaa, työmarkkinatukea ja sinä olet työtön, niin kai sinäkin jotain korvausta saat.


    • vierestäihmettelijä

      etkö saa työttömyyspäivärahaa tai ansiosidoinnasita vai eikö sulla ole vielä koulutusta?

      • no hätä

        On näköjään pätkätyöläinen kun ei mistään tule rahaa mä saan kelalta asumistukee 433.e.kuussa ite maksan 150.e.vuokrasta


      • Hienoa JKL
        no hätä kirjoitti:

        On näköjään pätkätyöläinen kun ei mistään tule rahaa mä saan kelalta asumistukee 433.e.kuussa ite maksan 150.e.vuokrasta

        Tässä siis koko tilanne tiivistettynä:

        Asunto:
        41 neliötä kaksio
        Vuokra 540€ vesi ja sähkö

        Tuet:
        Saamme yhteistä asumistukea 330€
        Kihlattu saa työmarkkinatukea 242€

        Muita tukia ei nyt tule.

        Nyt Sosiaalitoimisto ilmoitti, että kihlatun pitää tuoda elokuun palkkakuitti ennen kuin lasketaan paljonko rahaa saa siis jos saa mitään. Kihlattu on töissä reservityösopimuksella eli 0h tai enemmän viikossa. Tienaa n. 500€/kk. Minä olen työtön. Itse en ole oikeutettu vielä työmarkkinatukeen. Ja eihän kihlattu saa koko 500€ itsellään pitää. Eikös ole se raja minkä verran rahaa saa tienata kuussa? Ja se taitaa olla 300€/kk... Vielä ei olla Kelasta vastattu tähän kysymykseen.

        Molemmilla meistä on luottotiedot kunnossa ja meillä ei ole omaisuutta tai rahaa jemmassa. Kihlatulla ja minulla on otettu opintolainat. Minulla 3000€ maksamatta ja kihlatulla 1500€ maksamatta.

        Eli siis lopettaako kihlattu työt vai jäämmekö asunnottomiksi?


      • tää on niin tätä
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Tässä siis koko tilanne tiivistettynä:

        Asunto:
        41 neliötä kaksio
        Vuokra 540€ vesi ja sähkö

        Tuet:
        Saamme yhteistä asumistukea 330€
        Kihlattu saa työmarkkinatukea 242€

        Muita tukia ei nyt tule.

        Nyt Sosiaalitoimisto ilmoitti, että kihlatun pitää tuoda elokuun palkkakuitti ennen kuin lasketaan paljonko rahaa saa siis jos saa mitään. Kihlattu on töissä reservityösopimuksella eli 0h tai enemmän viikossa. Tienaa n. 500€/kk. Minä olen työtön. Itse en ole oikeutettu vielä työmarkkinatukeen. Ja eihän kihlattu saa koko 500€ itsellään pitää. Eikös ole se raja minkä verran rahaa saa tienata kuussa? Ja se taitaa olla 300€/kk... Vielä ei olla Kelasta vastattu tähän kysymykseen.

        Molemmilla meistä on luottotiedot kunnossa ja meillä ei ole omaisuutta tai rahaa jemmassa. Kihlatulla ja minulla on otettu opintolainat. Minulla 3000€ maksamatta ja kihlatulla 1500€ maksamatta.

        Eli siis lopettaako kihlattu työt vai jäämmekö asunnottomiksi?

        Teidän on maksettava vuokra, ja otettava lainaa. Tai: Jätettävä vuokra rästiin, maksettava se sitten ensi tilassa, kun rahaa tulee. On neuvoteltava vuokranantajan kanssa ja selitettävä tilanne.

        Sossu ei pidä tapaustanne kiireellisenä, jos teillä ei ole vuokrarästejä eikä vuokrasopimuksen purku ole menossa käräjäoikeuteen. Eli asunto ei lähde heti pään päältä. (Jos lähtee eli teidät häädetään, saatte varmaan JVA:lta asunnon nopeasti.)

        Sossu ei voi laskea toimeentulotukeanne, koska tulonne eivät ole tiedossa kuin vasta kuun lopussa.

        Ymmärtääkseni sossu voisi antaa toimeentulotukea, jonka maksaisitte pois. Tai sitten ei...

        Välttäkää pikavippejä viimeiseen asti. Itse olen kerran turvautunut Everydayhin. 200 € vippi maksoi 230 €.


      • perusoikeutesi
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Tässä siis koko tilanne tiivistettynä:

        Asunto:
        41 neliötä kaksio
        Vuokra 540€ vesi ja sähkö

        Tuet:
        Saamme yhteistä asumistukea 330€
        Kihlattu saa työmarkkinatukea 242€

        Muita tukia ei nyt tule.

        Nyt Sosiaalitoimisto ilmoitti, että kihlatun pitää tuoda elokuun palkkakuitti ennen kuin lasketaan paljonko rahaa saa siis jos saa mitään. Kihlattu on töissä reservityösopimuksella eli 0h tai enemmän viikossa. Tienaa n. 500€/kk. Minä olen työtön. Itse en ole oikeutettu vielä työmarkkinatukeen. Ja eihän kihlattu saa koko 500€ itsellään pitää. Eikös ole se raja minkä verran rahaa saa tienata kuussa? Ja se taitaa olla 300€/kk... Vielä ei olla Kelasta vastattu tähän kysymykseen.

        Molemmilla meistä on luottotiedot kunnossa ja meillä ei ole omaisuutta tai rahaa jemmassa. Kihlatulla ja minulla on otettu opintolainat. Minulla 3000€ maksamatta ja kihlatulla 1500€ maksamatta.

        Eli siis lopettaako kihlattu työt vai jäämmekö asunnottomiksi?

        Kiireellisessä tapauksessa sossun on maksettava toimeentulovaje välittömästi, eli samana päivänä kuin käyt siellä. Sossun möhläilyn takia et menetä asuntoa, äläkä ota lainaa myöhästyneen vuokran takia. Pane nyt sossu koville ja käytä perustuslaillisia oikeuksiasi. Heitteille ja vieläpä asunnottomaksi sellaiseksi, ei sossu voi teitä panna.


      • ..............
        perusoikeutesi kirjoitti:

        Kiireellisessä tapauksessa sossun on maksettava toimeentulovaje välittömästi, eli samana päivänä kuin käyt siellä. Sossun möhläilyn takia et menetä asuntoa, äläkä ota lainaa myöhästyneen vuokran takia. Pane nyt sossu koville ja käytä perustuslaillisia oikeuksiasi. Heitteille ja vieläpä asunnottomaksi sellaiseksi, ei sossu voi teitä panna.

        Kyseessä ei ole kiireellinen tapaus. Mutta jos he maksavat vuokran ja kaikki rahat ovat loppu eikä toimeentulo ole mahdollista koko kuukautta ilman rahaa, tapauksesta tulee kiireellinen. Tehkää tämä selväksi sosiaalitoimistolle.

        Sossu voi laskeskella, että jättäköön vuokran rästiin ja ostakoon ruokaa.


      • Paskainen nauru
        .............. kirjoitti:

        Kyseessä ei ole kiireellinen tapaus. Mutta jos he maksavat vuokran ja kaikki rahat ovat loppu eikä toimeentulo ole mahdollista koko kuukautta ilman rahaa, tapauksesta tulee kiireellinen. Tehkää tämä selväksi sosiaalitoimistolle.

        Sossu voi laskeskella, että jättäköön vuokran rästiin ja ostakoon ruokaa.

        Järkyttävän mekaaniselta laskuautomaatilta vaikuttaa tämä instanssi, jonka pitäisi olla SOSIAALItoimisto! Eikö robotti tai tietokone voisi korvata tätä? Säästyisi rahaakin persaukiselta kaupungilta.


      • Anonyymi
        perusoikeutesi kirjoitti:

        Kiireellisessä tapauksessa sossun on maksettava toimeentulovaje välittömästi, eli samana päivänä kuin käyt siellä. Sossun möhläilyn takia et menetä asuntoa, äläkä ota lainaa myöhästyneen vuokran takia. Pane nyt sossu koville ja käytä perustuslaillisia oikeuksiasi. Heitteille ja vieläpä asunnottomaksi sellaiseksi, ei sossu voi teitä panna.

        Kyllä sossu voi teitä panna, kannattaa ainakin kysyä. Mua ainakin pani, vaikka olen raavas mies


    • konkurssi

      Teidän firma on täysin kannattamaton , ehkäpä perusteellinen rakenteenmuutos olisi ainoa oikea toimi .

    • häh?!?!!?

      VIELÄ ET KERRO MIKSI ET SAA TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHAA?

      • Hienoa JKL

        Olikos nyt työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki sama asia? Jos ei niin mitä vaaditaan työttömyyspäivärahaan?

        Muistaakseni minulla oli liian vähän työkokemusta ainakin johonkin tukeen. Voisiko olla kyse juuri työttömyyspäivärahasta sitten?


      • päivän naurut
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Olikos nyt työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki sama asia? Jos ei niin mitä vaaditaan työttömyyspäivärahaan?

        Muistaakseni minulla oli liian vähän työkokemusta ainakin johonkin tukeen. Voisiko olla kyse juuri työttömyyspäivärahasta sitten?

        Ei hyvää päivää :D


      • 16+17
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Olikos nyt työttömyyspäiväraha ja työmarkkinatuki sama asia? Jos ei niin mitä vaaditaan työttömyyspäivärahaan?

        Muistaakseni minulla oli liian vähän työkokemusta ainakin johonkin tukeen. Voisiko olla kyse juuri työttömyyspäivärahasta sitten?

        Työmarkkinatukea maksetaan silloin kun ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan, elikäs jos työsuhde liian lyhyt niin työssäoloehto ei täyty ja ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan. Selvitäpäs sieltä työkkäristä oikeutesi TYÖMARKKINATUKEEN.


    • Kysykää sossusta

      harkinnanvaraista tukea. Etuudet kuulemma on ihan samanlaiset maahanmuuttajille kuin kantasuomalaisellekin.

    • sossu huijaa taas

      Toimeentulotuki maksetaan etukäteen, ei takakäteen. Eli, jos elokuussa toimeentulossa vajetta on sossun maksettava vaje 7 päivän kuluttua toimeentulotukihakemuksesta. Ja jos yllätys yllätys tienaakin elokuun lopussa enemmän kuin olisi pitänyt, otetaan se huomioon vasta syyskuun toimeentulotukihakemuksessa. Ihminen ei voi elää jälkikäteen. Näin sanoo laki.

      • soo soo sossu

        Työssä käyvä saa vielä 150 euroa toimeentulotuen päälle. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, mutta perustuslaki on ensisijainen laki, jonka mukaan kunnan on turvattava jokaiselle perustoimeentulo elämiseen. Jälkikäteen ei voi syödä, joten jos sossu ei anna rahoja niin kuin se lakiin on kirjoitettu, syyllistyvät he heitteille panoon.


    • OKT se olla pitää ♥

      Heitimpä juuri kyljykset grilliin mikäs tässä ollessa.

      edit: meni vahingossa väärään topikkiin

      • S. Ivistys

        "Heitinpä" olisi oikea muoto, mutta huomioiden sivistystasosi ei kai kaikkea voi vaatia. Vain duunarirahvas käristää kyljyksiä grillissä, ja vielä itse!


      • hmmphp
        S. Ivistys kirjoitti:

        "Heitinpä" olisi oikea muoto, mutta huomioiden sivistystasosi ei kai kaikkea voi vaatia. Vain duunarirahvas käristää kyljyksiä grillissä, ja vielä itse!

        Taitaa poika odotella jo ylihuomista karkkipäivää kun niin kiukuttaa.


    • Hienoa JKL

      Olen käynyt sosiaalivirkailijalla eli siellä kopissa istumassa ja juttelemassa. Sinne tuli myös etuuskäsittelijä, joka tiedusteli asiaa sosiaaliohjaajalta. Sitten sanottiin, että tästä ylöspäin ei voi mennä. Kenelle minä nyt valitan tästä asiasta? Kuka tai mikä on seuraava askel ylöspäin? Itse ehdotin etuuskäsittelijälle juuri tuota samaa, että maksaisivat ainakin vuokran nyt ja katsoisivat sitten syyskuussa, että mikä tilanne on.

      Kihlattu on 20v ja omaa toisen asteen koulutuksen, joten hän sai koulutuksen perusteella työmarkkinatuen. Itse olen juuri 25v täyttänyt, mutta en omaa toisen asteen koulutusta. Minun aikaisemmat työsopimukset ovat vielä käsittelyssä ja en ole saanut työmarkkinatukipäätöstä vielä, mutta käsittääkseni sellaista minulle pitäisi alkaa maksamaan nyt kun olen 25v.

      • että näin

        Otapa ihan lakikirja mukaan ja luet sieltä miten sos.toimessa kuuluu asiat ja hakemukset käsitellä.siellä on ihan lakipykälät näitä asioita varten eiköhän muutu ääni kellossa


    • Hienoa JKL

      Kuulemma päätös tehdään sittenkin, mutta ei ole vielä tietoa, että paljonko rahaa sieltä tulee. Olettaisin, että ainakin 500€ pitäisi tulla. 572€ tulee Kelasta yhteensä ja jos 300€ saa palkasta kerran pitää niin:

      Palkka 300€
      Kela 572€
      =872€

      Ja jos sieltä Sosiaalitoimesta tulisi 500€ niin se olisi:
      1372€. Tietenkin siitä 300€ palkasta menee vielä verot, mutta tuo olisi jo kohtuullinen summa millä me tulisimme kihlatun kanssa toimeen. Jotenkin vaan erittäin paha fiilis, että sieltä Sosiaalitoimesta tulee vain satku tai kaksi. Tosin kotiin päin sekin on.

      • Kankitien Kuningas

        Tuohan menee baari-iltana.


      • nettineuvo

        Netissä, muistaakseni myös Jkl kaupungin nettisivuilla on toimeentulotukilaskuri. Käy siellä laskemassa mihin olet oikeutettu. Muistathan, että heinäkuun lopussa saadut tulot lasketaan elokuun tuloksi. Nillä pitää rahoittaa elokuun menot. Esim jos palkka ja työmarkkinatuki tulee elokuun lopussa, ne huomioidaan tuloina syyskuun tukea haettaessa.


    • Hienoa JKL

      Minuutin googlettamisen jälkeen löytyikin tällainen:

      http://www3.jkl.fi/sote/toimeentulotukilaskuri/

      Ja tästä taulukosta voi katsoa tuon perusosan:

      http://www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/maaraytyminen

      Näin laskin:

      Menot (euroa/kk)
      408,17€ Perusosa
      535,64€ vuokra tai yhtiövastike
      36€ vesi, lämmitys, yms. (vesiennakko 18€/henkilö, tasauslasku vuoden välein)
      0€ asuntolainan korot
      25€ taloussähkö, sauna ym. (oma sähkösopimus, käytön mukaan, laskutus 3kk välein, kustannus keskimäärin tämä 25€/kk)
      30€ terveydenhuoltomenot (sairastan astmaa)

      Menot yhteensä: 1054.81 euroa

      Tulot (euroa/kk)
      300€ Ansiotulot (eli tähän se kihlatun tienaama 300€/kk)
      242€t Työttömyyspäivärahat (21,5 pv/kk) (kihlatun työmarkkinatuki)
      0€ Työeläkkeet
      0€ Kansaneläkkeet
      0€ Muut eläkkeet
      0€ Lapsilisät
      0€ Elatusapu/-tuki
      0€ SV-päiväraha (25 pv/kk)
      0€ Äitiys, isyys ja vanhempainraha (25 pv/kk)
      0€ Lasten/omaishoidon tuki
      330€ Asumistuki
      0€ Muut tulot

      Tulot yhteensä: 542 euroa

      Mahdollisen toimeentulotuen määrä: 162.81 euroa

      1034,81€/kk yhteensä kahdelle ihmiselle. Eli 517,40 per nuppi.

      Aika tiukaksi menee kun vuokra, vesi ja sähkö on 596,64€/kk.

      Eli 438,17€ jää kahdelle ihmiselle laskuihin ja ruokaan ja bussilla liikkumiseen töihin. 219,08€/kk yhdelle ihmiselle ruokaan, laskuihin yms.

      • sama kuin aiemmin

        En ymmärrä miten laskit tuon? Unohdit menoista toisen perusosan, eli 2 kertaa tuo 408,17e. Lisää se senoihin. Tulot ovat sitten 300 242 330.

        Miksi et saa itse mitään tuloja? Eikö sossu neuvonut hakemaan työmarkkinatukea? Tai jos olet sairas, niin kelan sairaspäivärahaa? Opiskelijalle opintotukea.

        Soittakaa seurakunna diakoniaan ja menkää sinne vastaanotolle. Kehotan maksamaan vuokran ja vippaamaan kavereilta muutaman kympin ruokarahaa. Älkää missään olosuhteissa jättäkö vuokraa maksamatta!! Myöskään pikavippejä ei saa ottaa!! Menette vaikka äidin luo syömään, mutta vuokra maksettava ajallaan!


      • Hienoa JKL
        sama kuin aiemmin kirjoitti:

        En ymmärrä miten laskit tuon? Unohdit menoista toisen perusosan, eli 2 kertaa tuo 408,17e. Lisää se senoihin. Tulot ovat sitten 300 242 330.

        Miksi et saa itse mitään tuloja? Eikö sossu neuvonut hakemaan työmarkkinatukea? Tai jos olet sairas, niin kelan sairaspäivärahaa? Opiskelijalle opintotukea.

        Soittakaa seurakunna diakoniaan ja menkää sinne vastaanotolle. Kehotan maksamaan vuokran ja vippaamaan kavereilta muutaman kympin ruokarahaa. Älkää missään olosuhteissa jättäkö vuokraa maksamatta!! Myöskään pikavippejä ei saa ottaa!! Menette vaikka äidin luo syömään, mutta vuokra maksettava ajallaan!

        Itse en ole oikeutettu työmarkkinatukeen, koska minulla taisi olla liian vähän työkokemusta, eikä minulla ole toisen asteen tutkintoa. Tosin eipä ole rahaakaan lähteä opiskelemaan.


      • samayhä
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Itse en ole oikeutettu työmarkkinatukeen, koska minulla taisi olla liian vähän työkokemusta, eikä minulla ole toisen asteen tutkintoa. Tosin eipä ole rahaakaan lähteä opiskelemaan.

        Kyllä työmarkkinatukea saa alle 25-vuotias, vaikka ei ole tutkintoa tai kokemusta JOS ei ole kieltäytynyt hakemasta koulutukseen/ kursseille tai työvoimatoimiston ohajaamaan harjoittelupaikkaan. oletko siis ymmärtänyt tilanteen väärin vai kieltäytynyt hakemasta/ menemästä ym. toimintoihin? Ammattiopistossa on vielä vapaita opiskelupaikkoja, kysy niitä!


      • samataas
        samayhä kirjoitti:

        Kyllä työmarkkinatukea saa alle 25-vuotias, vaikka ei ole tutkintoa tai kokemusta JOS ei ole kieltäytynyt hakemasta koulutukseen/ kursseille tai työvoimatoimiston ohajaamaan harjoittelupaikkaan. oletko siis ymmärtänyt tilanteen väärin vai kieltäytynyt hakemasta/ menemästä ym. toimintoihin? Ammattiopistossa on vielä vapaita opiskelupaikkoja, kysy niitä!

        Ja jos kieltäydyt työkkärin toimenpiteistä, toimeentulotukea voidaan alentaa. Hopihopi opiskelemaan nyt! Ilman tutkintoa ei ole toivoakaan saada töitä, ellet ole niin nerokas että työllistät itse itsesi yritt'jänä tmv.


      • Hienoa JKL
        samataas kirjoitti:

        Ja jos kieltäydyt työkkärin toimenpiteistä, toimeentulotukea voidaan alentaa. Hopihopi opiskelemaan nyt! Ilman tutkintoa ei ole toivoakaan saada töitä, ellet ole niin nerokas että työllistät itse itsesi yritt'jänä tmv.

        En ole kieltäytynyt mistään. Ei tosin ole kukaan mitään kursseja tai töitä tarjonnut, vaikka olen kysellyt.

        Edelleen niin ei ole varaa lähteä opiskelemaan. Mistä minä sitten rahaa siihen saan? Kela maksaa jotain 400€ opiskelijalle ja varmaan siitäkin otetaan 2/3 pois, koska kihlattu käy töissä ja Sosiaalitoimisto ei maksa edes sitä satasta.


      • samajankuttaja
        Hienoa JKL kirjoitti:

        En ole kieltäytynyt mistään. Ei tosin ole kukaan mitään kursseja tai töitä tarjonnut, vaikka olen kysellyt.

        Edelleen niin ei ole varaa lähteä opiskelemaan. Mistä minä sitten rahaa siihen saan? Kela maksaa jotain 400€ opiskelijalle ja varmaan siitäkin otetaan 2/3 pois, koska kihlattu käy töissä ja Sosiaalitoimisto ei maksa edes sitä satasta.

        Jos et ole kieltäytynyt mistään työkkärin osoittamasta työstä/ koulutuksesta, olet oikeutettu työmarkkinatukeen. Tee nyt Kelaan se hakemus ja heti. Se 25v ikäraja koskee vain niitä, jotka ei ole hakenut opiskelupaikkaa ja/ tai kieltäytyvät työkkärin kursseista, joten sun on haettava jonnekin koulutukseen.

        Puolison tulot ei nykyään vaikuta opintotukeen. Eli saat sitä kyllä. Etsi siihen lisäksi osa-aikatyötä. Esim kauppoihin haetaan hyllyttäjiä vähän väliä, eikä siihen edellytetä koulutusta.

        Eikä se sossutäti todellakaan neuvo sinua ja kumppaniasi näissä asioissa, vaikka olette nuoria???


      • Hienoa JKL
        samajankuttaja kirjoitti:

        Jos et ole kieltäytynyt mistään työkkärin osoittamasta työstä/ koulutuksesta, olet oikeutettu työmarkkinatukeen. Tee nyt Kelaan se hakemus ja heti. Se 25v ikäraja koskee vain niitä, jotka ei ole hakenut opiskelupaikkaa ja/ tai kieltäytyvät työkkärin kursseista, joten sun on haettava jonnekin koulutukseen.

        Puolison tulot ei nykyään vaikuta opintotukeen. Eli saat sitä kyllä. Etsi siihen lisäksi osa-aikatyötä. Esim kauppoihin haetaan hyllyttäjiä vähän väliä, eikä siihen edellytetä koulutusta.

        Eikä se sossutäti todellakaan neuvo sinua ja kumppaniasi näissä asioissa, vaikka olette nuoria???

        Aion kyllä selvittää tuon työmarkkinatuen. Opiskelupaikasta käyn juttelemassa ensi viikolla ja työhaastattelu olisi tänään klo. 14.00 eräässä vuokratyöfirmassa. Toivotaan parasta. Ja siellä Sossussa ei kauheasti neuvota ja jos neuvotaan niin saamme niin epäselviä ohjeita, ettei niitä tajua. Kirjeisiin ei myöskään ole vastattu, vaikka olen useasti pyytäny ohjeita kirjallisena. Kai me ollaan niin tyhmiä sitten, ettei vaan tajuta.


    • Ilmainen vinkki:

      Kannattaiskohan teidän pyöräyttää pari lasta niin saisitte lapsilisät?

      • Hienoa JKL

        Vinkki voi olla ilmainen, mutta eipä meillä ole rahaa niin paljon, että voisimme hengissäpitää lapsia. Nytkin jos olisi lapsia niin olisivat kuolleet nälkään tai olisi pitänyt antaa pois.


    • öö tota.

      Oisko se sit huonommin mitä nyt on asiat?

    • huom obs hox

      Naispuoleinen kaverini myy käytettyjä pikkuhousujaan Japanin pervoille ja saaden jokaisesta 100e ja kuva housut jalassa 150e.

    • Hienoa JKL

      Juu elikkäs nyt on tullut Sosiaalitoimistolta rahaa 121,30€. Eipä kyllä tullut mitään huimia summia niin kuin vähän ajattelinkin.

    • Hienoa JKL

      Kertokaas nyt, että maksoiko Sosiaalitoimisto oikein ja miksi ei tullut toimeentulolaskurin mukaisia summia?

      • räpätiräpäti2

        Koko tarina alkaa vaikuttaa hämärältä. Joko provoa, tai sitten salaat jotakin. Kai sentään osaat lukea sen kirjallisen päätöksen ja laskelman, jonka mukaan toimeentulotuki on myönnetty? Vastaus löytyy siitä.

        Vaihtoehtoja:

        Et ole kirjoilla kihlattusi asunnossa, jolloin toimeentulotuki myönnetty vain hänelle.

        Jommalla kummalla on viimeisen 3kk aikana ollut säästössä rahaa pankkitilillä. Toimeentulotukeen vaikuttaa 1-3kk takaiset säästöt pankkitilillä. Jos on vaikka ollut tonni ylimääräistä tilillä ja sillä tehty kesälomareissu, niin sepä silti vaikuttaa toimeentulotukeen.

        Jommalla kummalla on yli 2000e arvoinen auto tai muu omaisuus. Sossu edellyttää näiden realisoimista.

        Olet kieltäytynyt hakeutumasta työhön, kouluun tai harjoitteluun, jonka vuoksi et saa työmarkkinatukea ja toimeentulotuki maksettu siksi alennettuna.

        Kesä- heinäkuun palkkatulot ovat olleet sen verran suuret, että niiden katsotaan riittävän elokuullekin.

        Joku sukulainen tmv on lahjoittanut teille rahaa pankkisiirtona. Lahjat ja lainattukin raha huomioidaan tuloiksi. Vaikka ottaisit 100e pikavipin ruokaan, ettet kuole nälkään, ja jonka joudut maksamaan takaisin, se katsotaan tuloksi toimeentulotukea hakiessa.

        Jos aiot loppuikäsi olla köyhä ja pahimmassa tapauksessa saada häädön ja nähdä nälkää, syrjäytyä yhteiskunnasta, niin älä hae opiskelemaan.


    • Hienoa JKL

      "Et ole kirjoilla kihlattusi asunnossa, jolloin toimeentulotuki myönnetty vain hänelle."

      Olemme molemmat täällä kirjoilla ja todisteena löytyy osoitteenmuutoksetkin.

      "Jommalla kummalla on viimeisen 3kk aikana ollut säästössä rahaa pankkitilillä. Toimeentulotukeen vaikuttaa 1-3kk takaiset säästöt pankkitilillä. Jos on vaikka ollut tonni ylimääräistä tilillä ja sillä tehty kesälomareissu, niin sepä silti vaikuttaa toimeentulotukeen."

      Ei ole koskaan ollut niin paljon tuloja, että olisi ollut jotain mistä säästä.

      "Jommalla kummalla on yli 2000e arvoinen auto tai muu omaisuus. Sossu edellyttää näiden realisoimista."

      Kumpikaan meistä ei omista autoa. Itse sain vasta pitkäaikaisen B-kortin ja kihlatulla ei ole edes ajokorttia.

      "Olet kieltäytynyt hakeutumasta työhön, kouluun tai harjoitteluun, jonka vuoksi et saa työmarkkinatukea ja toimeentulotuki maksettu siksi alennettuna."

      Tämän selvitän vielä työvoimatoimistosta, mutta haen kuitenkin aktiivisesti töihin kokoajan. Tänään minulla on klo. 14.00 työhaastattelu.

      "Kesä- heinäkuun palkkatulot ovat olleet sen verran suuret, että niiden katsotaan riittävän elokuullekin."

      Kihlatulle maksettiin kesäkuun ja heinäkuun palkat heinäkuussa ja summa oli jotain 500€. Nyt elokuussa on töitä ollut vähemmän ja määräaikainen työsuhdekkin loppuu elokuussa.

      "Joku sukulainen tmv on lahjoittanut teille rahaa pankkisiirtona. Lahjat ja lainattukin raha huomioidaan tuloiksi. Vaikka ottaisit 100e pikavipin ruokaan, ettet kuole nälkään, ja jonka joudut maksamaan takaisin, se katsotaan tuloksi toimeentulotukea hakiessa."

      Ei ole kukaan lahjoittanut meille rahaa. Luottotiedot ovat molemmilla kunnossa ja pikavippejä tai lainoja ei ole oteltu muuta kuin molemmilla opintolainat.

      "Jos aiot loppuikäsi olla köyhä ja pahimmassa tapauksessa saada häädön ja nähdä nälkää, syrjäytyä yhteiskunnasta, niin älä hae opiskelemaan."

      Ensi viikolla olen menossa Jämsään juttelemaan ammattikoulupaikasta.

      Nyt olisi tämä laskelmakin tässä kädessä. Mistä kohdasta selviää syy siihen, että saimme vain 121,30€?

      LASKELMA 01.08.2014 - 31.08.2014

      PERHE

      Anonyymi Perusosa 408,17€ Muu 18 vuotta täyttänyt
      Anonyymi Perusosa 408,17€ Muu 18 vuotta täyttänyt
      816,34€

      TULOT

      Ansiotulo 282,91€ (Hakija 2.)
      Työpaikka X maksettu 8.8 ajalta 16.3-31.7.14

      Asumistuki 309,46€ (Hakija 1.)
      kuittausta, maks. hakijalle

      Muu tulo 427,30€
      Heinäkuun korjauslaskelman ylijäämä

      Työmarkkinatuki / peruspäiväraha 242,95€
      maksettu Anonyymille (siis hakija 2.) 29.7. ajalta 12.06.2014-30.06.2014,
      huomioidaan 8/14 tuloksi

      Työmarkkinatuki / peruspäiväraha 60,64€ (hakija 2.)
      maksussa 11.8 ajalta 12.06.2014-30.06.2014 60,64

      Hakija 1. 736,76€
      Hakija 2. 586,50€

      Menot
      Vesimaksu
      18 eur/hlö/kk x 2 Haettu 36€ Hyväksytty 36€
      Vuokra
      Vuokranantaja X Haettu 535,64€ Hyväksytty 535,64€

      Hakija 1. 571,64€
      Hakija 2. 571,64€

      YHTEENVETO

      Huomioon otettavat tulot 1266,68€
      Tulot yhteensä 1323,26€
      Vähennys ansiotuloista -56,58€

      Perusosa -816,34€
      Menot -571,64€
      Yhteensä -121,30€

      LASKELMA 01.07.2014 - 31.07.2014

      PERHE

      Anonyymi Perusosa 408,17€ Muu 18 vuotta täyttänyt
      Anonyymi Perusosa 408,17€ Muu 18 vuotta täyttänyt
      816,34€

      TULOT

      Ansiotulo 532,74€ (Hakija 2.)
      Työpaikka X Anonyymin (siis hakija 2:n) palkka, maksettu 25.7

      Asumistuki 385,32€ (Hakija 1.)
      kuittausta, maks. hakijalle

      Muu tulo 1002,66€ (Hakija 1.)
      Heinäkuussa maksettu toimeentulotuki

      Työmarkkinatuki / peruspäiväraha 78,39€
      maksettu Anonyymille (siis hakija 2.) 8.7 ajalta 07.06.2014-11.06.2014

      Hakija 1. 1387,98€
      Hakija 2. 611,13€

      Menot

      Taloussähkö
      Haettu 77,28€ Hyväksytty 77,28
      Vesimaksu
      18 eur/hlö/kk x 2 Haettu 36€ Hyväksytty 36€
      Vuokra
      Vuokranantaja X Haettu 535,64€ Hyväksytty 535,64€

      Hakija 1. 684,92€
      Hakija 2. 684,92€

      YHTEENVETO

      Huomioon otettavat tulot 1892,56
      Tulot yhteensä 1999,11€
      Vähennys ansiotuloista -106,55€

      Perusosa -816,34€
      Menot -648,92€
      Yhteensä -427,30€

      Tuossa on tarkkaan kopioidut laskelmat.

      • samayhä

        Selitykset löytyivät tuosta:

        Muu tulo 427,30€
        Heinäkuun korjauslaskelman ylijäämä

        Muu tulo 1002,66€ (Hakija 1.)
        Heinäkuussa maksettu toimeentulotuki


        Eli sinulle/ teille on myönnetty aiemmin kesällä toimeentulotukea liikaa. Liikaa myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin. Eli tässä tapauksessa teille on tehty ns. korjauslaskelma, jossa lasketaan tulot ja menot 2kk ajalta ja peritään liikaa myönnetty tuki takaisin.

        Ota yhteyttä Töihin - palveluun. Löydät sen Googlen tai Jkl nettisivujen kautta. Siellä heillä on aikaa perehtyä tilanteeseenne. Vuokrafirmojen kautta saat vain 0- työsopimuksia, jolloin tulot ovat epävakaat. Parempi olisi saada harjoittelupiakka työmarkkinatukea vastaan, jos on tiedossa vain 0- työsopimuksia, jolloin töitä voi olla vain muutama vuoro kuukaudessa. Töihin- palveluissa etsitään juuri sinulle/ teille sopiva työ/ opiskelu/ harjoittelupaikka.


      • Hienoa JKL
        samayhä kirjoitti:

        Selitykset löytyivät tuosta:

        Muu tulo 427,30€
        Heinäkuun korjauslaskelman ylijäämä

        Muu tulo 1002,66€ (Hakija 1.)
        Heinäkuussa maksettu toimeentulotuki


        Eli sinulle/ teille on myönnetty aiemmin kesällä toimeentulotukea liikaa. Liikaa myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin. Eli tässä tapauksessa teille on tehty ns. korjauslaskelma, jossa lasketaan tulot ja menot 2kk ajalta ja peritään liikaa myönnetty tuki takaisin.

        Ota yhteyttä Töihin - palveluun. Löydät sen Googlen tai Jkl nettisivujen kautta. Siellä heillä on aikaa perehtyä tilanteeseenne. Vuokrafirmojen kautta saat vain 0- työsopimuksia, jolloin tulot ovat epävakaat. Parempi olisi saada harjoittelupiakka työmarkkinatukea vastaan, jos on tiedossa vain 0- työsopimuksia, jolloin töitä voi olla vain muutama vuoro kuukaudessa. Töihin- palveluissa etsitään juuri sinulle/ teille sopiva työ/ opiskelu/ harjoittelupaikka.

        Mistähän tuo liikamaksu johtuu? Kela ainakin sanoi, etteivät he ole maksaneet mitään liikaa ja joka sentti joka on tullut niin on ollut oikeutettu. Lähettivät vielä asiointipalveluun kirjeen todisteeksi tästä.

        Mutta mutta... Vuokratyöfirmasta luvattiin olla yhteydessä, jos keikkaa tulee. Katson ensin pari viikkoa miten töitä tulee ja jos ei näy eikä kuulu niin lähdenpä sitten vaikka Jämsään opiskelemaan. Siellä on ihan mielenkiintoisia koulutuksia ja haluaisin oppia hitsaamaan. 0-työsopimukset ovat kyllä valitettavan tuttuja. Omilla rahoilla olen hommannut seuraavanlaisia kortteja toivoen, että ne parantaisivat työnsaantimahdollisuuksiani:
        Työturvallisuuskortti
        Tulityökortti 1
        Tieturvakortti 1
        Ensiapukortti 1 (päässyt kyllä jo vanhaksi...)
        Trukinajokortti
        Hygieniapassi
        Anniskelupassi

        Ovat olleet lyhyitä päivän parin koulutuksia ja hinnatkin ovat olleet aina alle 150€ per kurssi. On noista hyötyäkin ollut. Viime vuonna olin liikenteenohjaajana töissä ja siellä piti olla Tieturva 1 ja Työturva voimassa.


      • rautalangastavääntää
        Hienoa JKL kirjoitti:

        Mistähän tuo liikamaksu johtuu? Kela ainakin sanoi, etteivät he ole maksaneet mitään liikaa ja joka sentti joka on tullut niin on ollut oikeutettu. Lähettivät vielä asiointipalveluun kirjeen todisteeksi tästä.

        Mutta mutta... Vuokratyöfirmasta luvattiin olla yhteydessä, jos keikkaa tulee. Katson ensin pari viikkoa miten töitä tulee ja jos ei näy eikä kuulu niin lähdenpä sitten vaikka Jämsään opiskelemaan. Siellä on ihan mielenkiintoisia koulutuksia ja haluaisin oppia hitsaamaan. 0-työsopimukset ovat kyllä valitettavan tuttuja. Omilla rahoilla olen hommannut seuraavanlaisia kortteja toivoen, että ne parantaisivat työnsaantimahdollisuuksiani:
        Työturvallisuuskortti
        Tulityökortti 1
        Tieturvakortti 1
        Ensiapukortti 1 (päässyt kyllä jo vanhaksi...)
        Trukinajokortti
        Hygieniapassi
        Anniskelupassi

        Ovat olleet lyhyitä päivän parin koulutuksia ja hinnatkin ovat olleet aina alle 150€ per kurssi. On noista hyötyäkin ollut. Viime vuonna olin liikenteenohjaajana töissä ja siellä piti olla Tieturva 1 ja Työturva voimassa.

        Siinähän lukee, että heinäkuun korjauslaskelman ylijäämä ja heinäkuussa maksettu toimeentulotuki. Eli olette saaneet aiemmin liikaa toimeentulotukea. Näin käy usien, jos tulot on epävarmat ja/ tai epäsäännölliset. Tämä liikaa maksettu toimeentulotuki vähennetään nyt maksetusta tuesta pois ja siksi nyt saatte vähemmän. Kyse siis sossun toimeentulotuesta eikä mistään Kelan tuesta.


    • lobo2

      Eiku sunki pitää mennä töihin,eikä kiertää sossun luukkua.

    • aina töiss'ä

      nii justii

      • Hyvää palvelua

        Kannattaa mennä asiakkaaksi j-nappiin asap!


      • syyskuun kyy

        Yleensä ellei työtä löydy niin kannattaa katsoa peiliin. Miinusta tulee miehelle esim. ponnarista,lihavuudesta,tatuoinneista,laihuudesta,keltaisista hampaista,(tupakointi),laahaavat kengät sitomatta kiinni,(hiihtää),liika kännykän seuraaminen/näppäily,jne .
        Ja toinen asia ellei töitä löydy niin aktiivinen ihminen tekee sitä itselleen alkamalla yrittäjäksi.Itse kuolisin jos olisin kuukauden työttömänä
        t.yrittäjä 55v.
        ps.ja nämä neuvona ja rohkaisuna.


    • Joojoojee

      J-nappi tai Neuvontapiste Veturitalleilla. Niistä saa apua tai ainakin jeesiä, että mitä kannattaisi tehdä.

    • JarppaJei

      Kuulostaa juuri sille ammattitaidottomalle touhulle, jota itse olen saanut osakseni viimeisen vuoden Jyväskylän sosiaalitoimesta.

      Nykyään lähetän toimeentulotukihakemuksen mukana heille laskelman, jossa selvitän paljonko toimeentulotukea minun pitäisi saada, jotta osaavat laskea ja huomioida kaiken. Viime aikoina on tullut aina lähes sentilleen se summa, jonka olen heille valmiiksi laskenut.

    • tota noin....

      En haukkuis muita ammattitaidottomiksi jos sossunasiakas oisin...

    • Hienoa JKL

      No niin. Kiitos kaikille vastanneille. Kihlatulla ehkä uusitaan työsopimus elokuun lopussa ja minä lähden kohtapuolin opiskelemaan itselleni toisen asteen tutkintoa.

      • keskustalainen

        Jos työtä ei kerran kihlatulle tuon enempää heru, pysyttelisin itse täysin työttömänä.
        Selvittäisin myös mahdollisuuden palkkatuettuun työhön, jolloin työstä saisi rahallista vastinetta, siis kihlattusi kohdalla. Jos ala on sellainen ettei työllistä, voisiko harkita esim. oppisopimusta toiselle alalle?

        Miksi et ole itse työharjoittelussa, mistä maksetaan työmarkkinatukea? Olet siihen ymmärtääkseni oikeutettu!

        Jos aloitat opiskelun, voisitteko harkita muuttamista yhteiseen koasin kämppään? Tulisi varmasti edullisemmaksi. Tai voitteko harkita asunnon vaihtamista edullisempaan? Jos esim. aloitat opiskelut jämsässä, olisiko kannattavampaa ja edullisempaa muuttaa sinne? Siellä kämpät ovat edullisempia.

        Oletko oikeasti hakenut jokaiseen mahdolliseen paikkaan, mitä pystyy ilman koulutusta tekemään. Vaihtoehtoja esim. siivoustyö, työ kaupassa, asiakaspalvelijan työ jne.

        Kaikki ylimääräiset kulut on myös poistettava, kuten lehtitilaukset, elokuvissa käynnit, alkoholin ostamiset, ulkona syömiset jne.


      • keskustalainen
        keskustalainen kirjoitti:

        Jos työtä ei kerran kihlatulle tuon enempää heru, pysyttelisin itse täysin työttömänä.
        Selvittäisin myös mahdollisuuden palkkatuettuun työhön, jolloin työstä saisi rahallista vastinetta, siis kihlattusi kohdalla. Jos ala on sellainen ettei työllistä, voisiko harkita esim. oppisopimusta toiselle alalle?

        Miksi et ole itse työharjoittelussa, mistä maksetaan työmarkkinatukea? Olet siihen ymmärtääkseni oikeutettu!

        Jos aloitat opiskelun, voisitteko harkita muuttamista yhteiseen koasin kämppään? Tulisi varmasti edullisemmaksi. Tai voitteko harkita asunnon vaihtamista edullisempaan? Jos esim. aloitat opiskelut jämsässä, olisiko kannattavampaa ja edullisempaa muuttaa sinne? Siellä kämpät ovat edullisempia.

        Oletko oikeasti hakenut jokaiseen mahdolliseen paikkaan, mitä pystyy ilman koulutusta tekemään. Vaihtoehtoja esim. siivoustyö, työ kaupassa, asiakaspalvelijan työ jne.

        Kaikki ylimääräiset kulut on myös poistettava, kuten lehtitilaukset, elokuvissa käynnit, alkoholin ostamiset, ulkona syömiset jne.

        Itse elin pari vuotta toisen asteen pienellä tuella ilman lainoja. Ei ollut myöskään säännöllisesti rahaa antavia vanhempia. Joka paikkaan liikuin kävellen tai pyörällä. En käynyt kahviloissa tai ravintoloissa. Vaatteita ostin pelkästään kirpparilta ja sieltäkin niitä edullisimpia. En käyttänyt päihteitä enkä harrastanut mitään. Ruokaa tein lähinnä pakastevihanneksista. Ostin käytettyjä, erittäin edullisia huonekaluja. Tiukkaa oli, mutta pari vuotta silti selvittiin näin. Ohessa tein siivoustyötä erittäin pienellä palkalla ja vähäisillä tunneilla.


    • IHME meininki

      Jos olet nainen, niin vaihda nyt hyvänen aika miestä ja äkkiä johonkin varakkaampaan! Jos taas olet mies, niin en ymmärrä, mitä se sun kihlattu sussa näkee kun tuollaista työtöntä loista katselee nurkissaan?!

    • ensirakkaus?

      kuva ois kiva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe