Kuusi kuukautta Avensiksella.

Toyo-Tommi

Helmikuussa myin Corollan, jolla olin ajellut 14 vuotta ilman yhtään korjausta, ja ostin yhdeksän vuotta vanhan Avensiksen tilalle. Vaihto tuli ajankohtaiseksi, sillä Corolla oli äärimmäinen karvalakkimalli ja halusin hyvin varustellun ja tilavamman auton.

Kuusi kuukautta on nyt Avensiksella ajettu, mittarilukema oli aluksi 150 000, nyt 165 000. Ei ongelmia. Vaikka auto on siis yhdeksänvuotias, se näyttää uudelta niin sisältä kuin ulkoakin, huollot on tehty ajallaan, ja kaikki pelaa.

Käytin juuri katsastuksessa ja läpi meni että läpsähti. Katsastusmies sanoi, että "Kiitos käynnistä, vaikka ovathan nämä sellaisia pelejä, ettei niitä oikeastaan tarvitsisi katsastaa kuin viiden vuoden välein jos laki sen sallisi".

Odotan ajavani tälläkin Toyotalla vuosikaudet ilman korjauksia.

37

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulkeekulkeekulkee

      Hauskaa jos näin on.
      Mä olen ajanut eurokaaroilla vuodesta -86. Ikälopusta Taunuksesta katkesi kerran laturin jalka ja Calibrasta kärähti yksi kaapeli. Muuten ei ole tarvinnut mitään korjata.

      Mutta niinkuin sanoin, kiva että sullakin on noin suuria ilonaiheita siitä etta tojo on kestänyt jo noin pitkään. Eurokuskille tuo on itsestäänselvä juttu eikä aiheuta tarpeita sitä julkisesti kuuluttaa.

      • Toyo-Tommi

        Euro-autojen palstoilla aika useinkin kuulutetaan oman auton kestävyyttä, joten kyllä teillä tarvetta on. Itse aikaisemmin Opelin ja Citroenin omistaneena en valitettavasti voi yhtyä tuohon vanhojen eurojen kestävyyteen. Pajalla piti käydä, ja usein.

        Yhdeksän ongelmatonta vuotta on Toyotalle vasta alkutaivalta, siihen voi pistää vielä toiset yhdeksän lisää, jos loppuun haluaa ajaa. Kuten sanoin, 14 vuotta ajoin Corollalla, ja lisääkin olisin voinut ajaa, mutta halusin suuremman ja varustellumman. Avensikseltakin odotan vuosia kestävää ajonautintoa.


      • D4D disaster
        Toyo-Tommi kirjoitti:

        Euro-autojen palstoilla aika useinkin kuulutetaan oman auton kestävyyttä, joten kyllä teillä tarvetta on. Itse aikaisemmin Opelin ja Citroenin omistaneena en valitettavasti voi yhtyä tuohon vanhojen eurojen kestävyyteen. Pajalla piti käydä, ja usein.

        Yhdeksän ongelmatonta vuotta on Toyotalle vasta alkutaivalta, siihen voi pistää vielä toiset yhdeksän lisää, jos loppuun haluaa ajaa. Kuten sanoin, 14 vuotta ajoin Corollalla, ja lisääkin olisin voinut ajaa, mutta halusin suuremman ja varustellumman. Avensikseltakin odotan vuosia kestävää ajonautintoa.

        Kyllä on tojo-myyjillä kovat kampanjat täällä meneillään! Viimeset Anjovikset pitäisi jollekin hyväuskoisille uunoille saada menemään ennen kuin koko rakkineen myynti lopetetaan. Kaikenlaista kusettajaa näillä foorumeilla pyörii.


      • MBman
        Toyo-Tommi kirjoitti:

        Euro-autojen palstoilla aika useinkin kuulutetaan oman auton kestävyyttä, joten kyllä teillä tarvetta on. Itse aikaisemmin Opelin ja Citroenin omistaneena en valitettavasti voi yhtyä tuohon vanhojen eurojen kestävyyteen. Pajalla piti käydä, ja usein.

        Yhdeksän ongelmatonta vuotta on Toyotalle vasta alkutaivalta, siihen voi pistää vielä toiset yhdeksän lisää, jos loppuun haluaa ajaa. Kuten sanoin, 14 vuotta ajoin Corollalla, ja lisääkin olisin voinut ajaa, mutta halusin suuremman ja varustellumman. Avensikseltakin odotan vuosia kestävää ajonautintoa.

        Kait ne kestää ellei niillä ajeta.
        Samaten laitteet, joita autossa ei ole eivät voi hajota.

        Autot ovat mekaanisia laitteita, jotka kuluvat käytössä. Kaikista autoista menee jarrupaloja, pyörän laakereita yms, mikäli niillä ajetaan edes jonkin verran vuosittain.


      • CorollaYarisuusi
        Toyo-Tommi kirjoitti:

        Euro-autojen palstoilla aika useinkin kuulutetaan oman auton kestävyyttä, joten kyllä teillä tarvetta on. Itse aikaisemmin Opelin ja Citroenin omistaneena en valitettavasti voi yhtyä tuohon vanhojen eurojen kestävyyteen. Pajalla piti käydä, ja usein.

        Yhdeksän ongelmatonta vuotta on Toyotalle vasta alkutaivalta, siihen voi pistää vielä toiset yhdeksän lisää, jos loppuun haluaa ajaa. Kuten sanoin, 14 vuotta ajoin Corollalla, ja lisääkin olisin voinut ajaa, mutta halusin suuremman ja varustellumman. Avensikseltakin odotan vuosia kestävää ajonautintoa.

        Jos tarinasi olisi tosi, niin myytäisiin ainoastaan käytettyä Toyotaa. Kaikkihan haluavat varmuutta kulkemiselle ja kalliille sijoitukselle nimeltä auto. Totuus vain on se, että Toyotassa loppu pellit ympäriltä, jos vähänkin laistaa pesuja. Ajo-ominaisuudet ovat talvella luvattoman heikot=kokemusta on, ikävä kyllä tuon ikäluokan autot , jolla ajat ovat niitä kaikkein onnettomimpia lumisilla teillä. Perä on kiikkerä kuin takatuupparissa, vaikka on etuveto.


      • Toyo-Tommi
        MBman kirjoitti:

        Kait ne kestää ellei niillä ajeta.
        Samaten laitteet, joita autossa ei ole eivät voi hajota.

        Autot ovat mekaanisia laitteita, jotka kuluvat käytössä. Kaikista autoista menee jarrupaloja, pyörän laakereita yms, mikäli niillä ajetaan edes jonkin verran vuosittain.

        "Kait ne kestää ellei niillä ajeta." No, miten sen ottaa; 15 000 km. puolessa vuodessa ja 30 000 km. vuodessa on minulle normaali ajomäärä. Keskiverto kaikilla autoilla taitaa olla jotain 20 000 km. vuodessa. Joku 500 000 km. vuodessa ajava taksi-Mersu on tietysti eri asia, jos sinä sillä kerskailet, mutta todennäköisesti myös jätät kertomatta, mitä huoltoja ja korjauksia siihen Mersuusi on sillä välin tehty.


    • kuulutko_köyhiin?

      Miksi ajat käytetyillä riisikupeilla ? Autolikkeeistä voi ostaa myös uusia ihan oikeita automerkkejä ?

      • ostan sellasen hyvän

        Mikäs se on se sinun IHAN OIKEA automerkki ?


      • ruostetta pukkaa

        Vai että oikeita merkkejä. Eihän se merkki auta, kun ruoste iskee, esim. MB.


      • en_kyllä_ajaisi
        ruostetta pukkaa kirjoitti:

        Vai että oikeita merkkejä. Eihän se merkki auta, kun ruoste iskee, esim. MB.

        Kyllähän Suomessa näitä Toyota-merkkisiä autoja ostetaan, ei muualla Pohjoismaissa niinkään, Toyotat ovat hyvä jatke tälle Lada-kansalle, perusmopo, jolla pääsee paikasta a paikkaan b, mutta sääliviä katseita saa kun sillä ajelee..


    • 2,0T dynamique

      Mulla on uutena ostettu Rellu laguna 2,0T. Nyt sillä on ikää 8 vuotta ja mittarissa karvan vajaa 240tkm. Normaalit huollot tehty kutakuinkin ajallaan. Vaihdettuja osia tuulilasi, ilmastoinnin kompura ja joitain alustan osia. Yhtään puolaa ei ole mennyt, eikä mitään muutakaan esim. antureita ym. Kerran olen kummankin xenon-polttimon vaihtanut kun alkoi olla jo himmeitä. Aina katsastuksesta läpi ensimmäisellä tosin pari kertaa olen mennyt korjaamon kautta kuten viime syksynäkin, kun alapallot hieman kolisi. Ruostetta ei tietenkään missään. On paljon herkkua kuten aut.ilmastointi, sähkösäätöiset pulinahkajakkarat ym. Kaikki toimii paitsi lampunpesimien moottori. Sekään ei ole katsastuksessa haitannut vaikka on xenonit.

      Se että miksi sitten eksyin Toyota-palstalle. Vaimon käytössä ollut Yaris 2006 myytiin tarpeettomana pari viikkoa sitten. Kilometrejä tuli reilusti alle 10tkm/vuosi. Jostain syystä vaimo otti mielummin aina tuon "mukavuussukkulan" jos sai valita. Yksi lambda-anturi yarikseen vaihdettiin, muuta vikaa siinä ei toki ollut.

      Pointti oli se että luotettavuudesta esim. toyotaan verrattuna en käytännössä ole joutunut tinkimään vaikka "euroroskalla" ajankin. Toki tuo kompura ja lampunpesurin moottori on selviä vikoja se myönnettäköön. Vastapainoksi olen saanut ajella mukavasti vääntävällä ja kestävällä bensa-turbolla. Vaihdossa tuosta ei saa kuin ehkä 3500e eli ei kannata toimivaa palvelijaa myydä.

      Mutta hienoa jos aloittajalla on ollut tuuria oman autonsa kanssa.

      • 1.4tce

        Fiksu kirjoitus 2,0T dynamique, näinhän se on, että luotettavuudessa ei käytännössä monestikaan häviä, ainakaan kovin pahasti, vaikkei ostakaan sitä kaikkien katsastustilastojen ykkösmerkkiä. Pitää myös muistaa, että aika harvoin sellainen "epäluotettava=ei juhli katsastustilastoissa" auto jättää tielle tai ei starttaa. Useimmat viat ovat sellaisia, ettei ajaminen esty tai vikaa ei edes huomaa kuin katsastuksessa. Mutta Toyota-uskovaisen mukaan esim. alapallon väljyys on paha vika, koskapa katsastusinssi laittaa siitä hylyn. Korjaus on halpa juttu, toki siitä vaivaa on.

        Sitten kun puhutaan oikeasti hintavista vioista, niin näissä "epäluottettavissa autoissa" ei pahemmin ole ollut moottori- ja vaihteistovikoja. Ja yllättäen luotettavissa merkeissä niitäkin esiintyy. Tietysti, jos huono tuuri käy, niin elektroriikka voi maksaa maltaita, niin näissä epäluotettavissa kuin luotettavissakin.

        Asia, jota ei voi mitata oikein objektiivisesti, on jonkinlainen ajamisen mukavuus. Siihen kuuluu melutaso, mukavat penkit, tasokas varustelu, fiksut tilaratkaisut ym. tai miksei tuollainen hyvin vaivaton suorituskyky. Näissä ominaisuuksissa mm. ranskalaismerkit ovat aika eteviä ja jos ja kun uuden hinta laskeekin nopeasti, niin vähän käytetyn ostaja tekee hyvän kaupan.


      • tossun alla oleva

        Kysyitkö vaimoltasi luvan kirjoitella tänne pa skaa?


    • Provoko?

      Hyvä provontynkä aloittajalta. Sellaista autoa jossa ei ole vikoja, ei vain ole olemassakaan. Ei edes Tojotaa.

    • Luotettava, ei paras

      Mitähän vikaa 20-vuotta vanhassa Camryssäni oli? Ensimmäinen katsoja osti auton 357 000 km ajettuna, jolloin lupasin siltä istumalta seuraavat 100 000 km mittariin. Ei hitsattu, ei niveltäkään vaihdettu jne. Ilmastointi siitä puuttui ja kesä oli tulossa, kun myin auton.

      • P S A

        Miksi myit, uutta Toyotaa et saa enää joka kestäis nuita lukemia?


    • hauskoja fantasioita

      Hehee Corollalla 14v ilman yhtään korjausta, no mitä sitten lasketaan korjaukseksi ja mitä huolloksi. Samaten kuinkahan paljon tuota AVe on jo korjattu ja "huollettu" ennen sinun ajojasi.
      Tosin koko tarina taitaa olla Kialan unia ja mielikuvitusta..

      • Toyo-Tommi

        Sinun harmiksesi täytyy kertoa, että ei ole fantasia vaan fakta. Corollaan tuli vaihdettua useampaankin kertaan valojen polttimot. Lasketko sinä sen korjaukseksi? Kerran vaihdettiin alapallonivelet, jotka ovat kulutustavaraa joka autossa. Sinunkin autossasi ne kuluvat ajan myötä. Mielestäni se ei ole vian korjaus, vaan kulutusosan vaihto. Senkin sinä silti varmaan lasket ihan erityiseksi, vain Toyotaa koskevaksi korjaukseksi?


      • Kaikki kuluu
        Toyo-Tommi kirjoitti:

        Sinun harmiksesi täytyy kertoa, että ei ole fantasia vaan fakta. Corollaan tuli vaihdettua useampaankin kertaan valojen polttimot. Lasketko sinä sen korjaukseksi? Kerran vaihdettiin alapallonivelet, jotka ovat kulutustavaraa joka autossa. Sinunkin autossasi ne kuluvat ajan myötä. Mielestäni se ei ole vian korjaus, vaan kulutusosan vaihto. Senkin sinä silti varmaan lasket ihan erityiseksi, vain Toyotaa koskevaksi korjaukseksi?

        Polttimoita ei varmaan voi viaksi laskea, mutta nuo alapallonivelet ovat kyllä ihan selvä vika. Ainakin kaikissa muissa autoissa kuin Toyotassa.

        Esimerkiksi paljon parjattujen Rellujen huonot sijoitukset katsastusvikatilastoissa johtuvat hyvin pitkälti kuluneista raidetangonpäistä ja alapallonivelistä. Eikä Rellun tapauksessa kukaan pidä nivelten vaihtoa normaalina huoltona. Kuluvia osia tai ei, mutta hajotessaan ne auheuttavat vikoja.

        Ja mitä sitten ovat ne osat, jotka eivät ole kuluvia osia? Kun käsitettä levitetään riittävän lavealle, niin jopa auton koria voi pitää kuluvana osana, joten ruostekorjauksetkaan eivät kai sitten ole korjausta vaan se on normaalia kuluvien osien vaihtoa kun pohjaan hitsataan uutta peltiä.


    • jo 25 vuotta Tojolla

      Onneksi olkoon onnistuneesta auto valinnasta. Vaikka autosi on kohtalaisen iäkäs, varmasti kyseisellä laadukkaasti valmistetulla merkillä viellä huolettomia kilometrejä. Onneksi et järkevänä autoilijana sortunut esim ranskalaiseen kertakäyttö autoon. Siitä olisi seurannut tavatonta mielipahaa ja rahanmenoa.

      • vai onnistunut

        Kamalan näköinen kosla, joka on yhtä kamala ajettava.


      • Toyota Avensis

        Toyota on hyvä valinta. Olen ajanut vuodesta 1969 lähtien Toyotalla, eikä koskaan ole ollut mitään vikoja yhdessäkään autossa. Nyt on menossa 45.s Toyota. Olen ostanut ne kaikki uutena, koskaan ei ole tarvinnut viedä takuu korjauksiin autoa. Kaikki on pelanneet hyvin.


    • Pojutus

      Aloittajan Avensis on siis vuoden 2005 auto, mutta moottori, varustelutaso ja korimalli jäivät pimentoon.

      Isäukko osti 1,8 Sol Liftbackin uutena v. 2006, kun faceliftiä edeltäviä malleja myytiin pois hyvin varusteltuina. Itse tuli sitä ajaneeksi aika paljon sekä yksin että oletuskuljettajana yhteisillä siirtymillä.

      Kaikkea en muista, mitä autolle on tehty, jotakin en ehkä tiedäkään. Auton toiminnassa oli ainakin vikaa siten, että muutama vuosi sitten lopetti kaasuun vastaamisen eli tehot hävisivät ja jäin vetämään kadulla autoletkaa perässäni. Ave kuitenkin liikkui n. 30 km/h, joten nilkutin sillä merkkikorjaamolle. Vika poistui, mutta uusiutui myöhemmin. Liittyi jotenkin kaasupolkimeen ja/tai miniminopeussäätimeen. Myöhempi korjaus taisi onnistua. Edellishuollosta auto palautettiin ratti vinossa, mikä korjattiin viime huollossa.

      Ajotietokone vähättelee bensan kulutusta selvästi, mutta se luettaneen ominaisuudeksi eikä viaksi. Samoin penkkien liian lyhyet istuinosat, joiden reisituki jää puutteelliseksi. Ohjaus on hankala maantiellä, koska se on herkkä ja suuntaa on korjattava tuon tuostakin, mutta kaupungissa ihan toimiva. Pieni uraherkkyys rengasmelu voi johtua 16-tuumaisista pyöristä. Kytkinpoljin toimii äkkinäisesti ja kaasu on yliherkkä, joten liikkeellelähtö on aina kytkimen luistatusta ja heikkovääntöisen moottorin huutoa - tai sammahtelua.

      Lasinpyyhkijät jättävät leveän A-pilarin viereen leveän pyyhkimättömän alueen, joten näkyvyys etuvasemmalle jää kura-/talvikelillä vähäiseksi. Keulan alaosa särkyy helposti, sillä se ulottuu varsin alas, mutta silmän näkymättömissä nokan alla. Tavaratila on pitkä, mutta epäkäytännöllisen matala. Pesunestesäiliön tyhjenemisestä ei tule huomautusta etukäteen.

      Tilaa on mukavasti varsinkin takapenkillä, paitsi keskimittaisen miehen päälle, joka osuu helposti katon takaosaan; Takanäkyvyyttä rajoittavien pääntukien hyöty jää tällöin kyseenalaiseksi. Lämmityslaite on toiminut hyvin.

      No, jospa jatkan myöhemmin.

      • Pojutus

        Pientä jatkoa edelliseen viestiini.

        Akku on toiminut yllättävän hyvin, sillä alkuperäisakku on käytössä vielä kahdeksan vuoden ja 147 tkm:n jälkeen. Polttimoita on joutunut kyllä vaihtamaan moneen kertaan.

        Tyhjäkäynti vaeltelee 1000-1400, muttei aina.


      • Toyo-Tommi

        Avensis T25 Mark II. Moottori: bensa 2.0 litraa, VVT-i. Varustetaso: Linea Sol Elegant, liftback. Ei ongelmia.


      • Pojutus
        Pojutus kirjoitti:

        Pientä jatkoa edelliseen viestiini.

        Akku on toiminut yllättävän hyvin, sillä alkuperäisakku on käytössä vielä kahdeksan vuoden ja 147 tkm:n jälkeen. Polttimoita on joutunut kyllä vaihtamaan moneen kertaan.

        Tyhjäkäynti vaeltelee 1000-1400, muttei aina.

        Juteltiin isäukon kanssa aiheesta. Muisti mainita, että tähän niin kuin edelliseen 1. sukupolven Aveen piti vaihtaa kytkin joskus 100-150 tkm:n välillä. Vanhakin oli 1,8-litrainen bensamalli, joskin laihaseoksella pihistelevä porrasperäinen.


      • Pojutus
        Toyo-Tommi kirjoitti:

        Avensis T25 Mark II. Moottori: bensa 2.0 litraa, VVT-i. Varustetaso: Linea Sol Elegant, liftback. Ei ongelmia.

        Jos hyvin käy, kytkin oli jo vaihdettu ennen ostoa. Ennen 200 tkm:n täyttymistä ei ehkä tarvitse kuin tavalliset iskarivaihdot tehdä. Taitavat mennä takana ensiksi?


    • voihan sitä ajella

      "jolla olin ajellut 14 vuotta ilman yhtään korjausta"

      Mahtoi olla jo aika huonossa kunnossa, kävitkö edes katsastuksessa kertaakaan.

    • vm2014_bmw

      oletko maahanmuuttaja, vai miksi ajat noin vanhalla romulla, kyllä sossustakin varmaan sais rahaa ostaa oikea auto, luulisin niin.

      • volokkari

        Miksi bimmerpartyissäkin beeämweehen oli laitettu Toyotan kone? No olihan siinä osa joka ainakin toimii!!!


      • hussein_abdul
        volokkari kirjoitti:

        Miksi bimmerpartyissäkin beeämweehen oli laitettu Toyotan kone? No olihan siinä osa joka ainakin toimii!!!

        olen mamu, siksi ajan Toyolla, niin muutkin meillä Afrikassa.


    • P e n t t i

      Autot tehdään Euroopassa. Jos viehtymys tämän kommentin jälkeen vieläkin on aasialaiseen kottikärryyn, niin kyllä kannattaa tarkistaa nystyrät.

      • Toyo-Tommi

        Tarkista sinä (nys)tyräsi; Avensis valmistetaan Englannissa. Eli ihan kunnon auto sinunkin mielestäsi!


    • toitsumyyty

      Aika vähä ajoo kuten aina japskeilla ja määräaikahuoltoo paljo.

    • kauhiast hämmästyny

      Kui helevata snää oot menny ostamaha sellase auto joit ei enää tehä???Eihä niihi saa varaosiaka mistähä, ku kerta niit ei enäm tehä, ja uudemma mallin osatha ei siihe enää sovi, eihä??

      • Toyo-Tommi

    • ferku35

      Varaosia saa jopa yli 50v vanhoihin traktoreihin, on se kumma että ei yhteen maailman myydyimmistä autoista saisi. Valmistus määrät on ihan eri miljoonilla kun 35 ferkulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe