Laskutus kysymys

Renovator

Olisin kysellyt palstalaisilta seuraavaa. Sain laskun remonttitöistä jotka oli suullisesti sovittu kiinteähintaisena sekä tarjouksen keittöremontista myöhemmin joka myös toteuttiin kiinteähintaisena

Ensimmäinen ja toinen erä sisälsi laminaatti, listoitus ja väliovien asennuksen. Lasku sisälsi nämä tiedot laskun kuvauskentässä ja kiinteän hinnan.

Nyt urakoitsija ilmoittanut että nämä työt onkin sovittu tuntityönä ja minua odotti yllätyksellinen lasku samoista töistä tuntiveloituksena joista ei ollut mitään mainintaa ja hänen mukaansa vain keittöremontti oli sovittu urakkana ja se on laskutettu vaikka laskussa on täysin eri kuvaus.

Miten kannattaisi toimia?

20

1911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfasfasffafas

      Rakennus ja remonttiala nyt vaan on tällaista....totu siihen.

    • vgfgkbcfhlöbvc

      Maksat niistä mitä on sovittu. Muut houreet jätät huomiotta. Epäselviä ei pidä maksaa.

    • älä maksa muuta

      Jos sinulla on (maksetut) laskut, joissa on tehdyt työt eriteltyinä, on urakoitsija heikoilla, jos yrittää niistä samoista toista laskua lähettää.

    • RYÖVÄTTYKÖ

      JA MINÄ HÖLMÖ SUULLISEN SOPIMISEN TEIN JA SOVITTIIN ETTÄ KAHDENVIIKON VÄLEIN LASKUTETAAN JA NIIN TEHTIINKIN SITTEN KUITENKIN TEKIJÄ EHDOTTI LAITTAA KAIKKI LOPPULASKUUN SUOSTUIN KUN KATSOIN EHÄN TÄSSÄ OLE TUNTIAKAAN KERTYNYT ENEMPÄÄ KUIN ETTÄ LASKU OLISI SAMAN KOKOINEN KUIN EDELLISETKIN MUTTA YLLÄTYS LASKU OLIKIN KOLMIKERTAINEN EI AUTA MUUTA KUIN MAKSAA PUDOTTI KUITENKIN REILUN TONNIN KUN KINUSIN.
      VEEMÄINEN YRITTÄJÄ LAITTASKO NIMEN LAPSELTA VAIKUTTAA.OSAA RYÖSTÄÄ...............

      • voivoivoivoivoi.

        Huuda lisää ja kaikki pötköön ettei kukaan vaan tajua sanaakaan.


    • torossa

      lapset ei ymmärra

    • asd fds dfg

      Olipas urakoitisijalla luova laskutukäytäntö.

      Urakoitsija oli varmasti laskenut sille rasvaisen hinnan johon sisältyi melkoinen kate tuntihinnalla tapahtuvaan toteutukseen verrattuna.

      Nyt helteellä tekijät kuluttivat ja kirjasivat sille arvioitua enemmän tunteja ja hanke meni pakkaselle arvioitua suuremman tuntimäärän takia.

      Pidä maksettu lasku ja pari kopiota maksusta tallessa ja vetoa siihen kun laskua ruvetaan karhuamaan. Se on ainoa todiste tapahtuneesta.

      • dsdsdssd

        Samaa mieltä, kyseessä on työnjohdollinen ongelma.

        Työntekijöiden on kirjattava tehneensä töitä täydet päivät, mutta osa ajasta onkin istuttu terassilla, eikä urakan työpäivät riittäneet työn tekemiseen.

        Asiaa pahentaa tietysti se ettei Pomo valvonut alaisiaan vaan nautti kesäloman iloista.


    • Hervannan leijona

      Jälkiviisas on helppo olla, mutta viisastellaan nyt silti jos se vaikka auttaisi jotakuta toista välttämään samat ongelmat.

      Tekisi mieli kirjoittaa ISOILLA mutta en viitsi huutaa:

      - aika selkeä ja yksinkertainen KIRJALLINEN sopimus jossa on sanottu myös minkälaisissa erissä työ laskutetaan

      - remppajutut eivät ole niin monimutkaisia ettei niitä saisi paperille. Sopimus on molempien osapuolien etu ja myös urakoitsija tietää tämän. Jos urakoitsija kieltäytyy kirjallisen sopimuksen tekemisestä esim "aina mä oon miehen samaan luottanut ja se sovitaan pidetään" tyyppisellä vastauksella niin ei kannata arkailla sanoa että työ tehdään joko kirjallisena tai sitten ei ollenkaan. Jos urakoitsija ei tähän suostu niin voit sanoa näkemiin ja onnitella itseäsi siitä että vältit juuri ison ongelman!

      - osta työtä vain rekisteröidyiltä yrityksiltä jotka ovat ennakkoperintärekisterissä. TARKASTA yrityksen rekisteritiedot netissä olevista halupalveluista.

      - firman perustaminen on niin helppo homma että kenelläkään remonttihommia tekevällä ei ole mitään todellista syytä jättää yritystä tai toiminimeä perustamatta.

      - älä sekaannu pimeisiin töihin äläkä osta pimeää. Jos olet lähtenyt mukaan harmaan talouden joukkoon niin olet todella heikoilla mikäli hommat ei sujukaan rikoskumppanisi kanssa.

      - älä maksa senttiäkään ylimääräistä mitä ei ole sopimuksella sanottu. Jos urakan aikana sovitaan ylimääräisistä lisätöistä niin niiden sisältö ja hinta kirjoitetaan omalle paperilleen jonka molemmat allekirjoittavat.

      - tee sopimus joko niin että kaikki materiaalit, tarvikkeet ja aineet kuuluvat kiinteään urakkahintaan, tai vaihtoehtoisesti niin että hankit tavarat työmaalle itse. Tällöin kannattaa sopimukseen laittaa urakoitsijan antama arvio tarvittavista tarvikkeista.

      • saako kysyä...

        Mikä on rekisteröidyn ja rekisteröimättömän yrityksen ero?


      • Hervannan leijona
        saako kysyä... kirjoitti:

        Mikä on rekisteröidyn ja rekisteröimättömän yrityksen ero?

        Vähän huonot termit. Myönnetään.

        Rekisteröidyllä yrityksellä tarkoitan "oikeaa" yritystä tai toiminimeä jolla on Y-tunnus ja joka on rekisteröity kaupparekisteriin ja ennakkoperintärekisteriin. Ja joka hoitaa itse työntekijöidensä ennakonpidätykset, sote-maksut yms sivukulut. Yritystä joka lähettää työstä asiakkaalle laskun jossa on eritelty alv:t yms.

        "Rekisteröimättömällä yrityksellä" tarkoitan kaikkia muita virityksiä. Mm sellaisia jossa tekijä tai tekijät palkataan suoraan työntekijöiksi ja asiakas muuttuu työnantajaksi. Työnantajaksi ryhtyneen onkin paljon vaikeampi esim reklamoida huonosta laadusta tai vaatia korvauksia kuin yritykseltä työn ostaneen. Työnantajaksi ryhtyvän asiakkaan oikeus- ja vakuutusturva on paljon huonompi kuin palvelua yritykseltä ostava. Tai sellaisia joissa työ ostetaan "firmalta" mutta maksu halutaan käteisellä ja "kuitti" kirjoitetaan käsin paperilapulle tai luvataan lähettää myöhemmin postissa. Tai sellaisia joissa yrittäjää ei enää huolita ennakkoperintärekisteriin jolloin asiakas joutuu vastuuseen yrittäjän verojen maksusta... Yleisohjeena voisi sanoa, että aina jos urakoitsijaehdokas alkaa puhumaan "kato sä säästät alvin kun tehdään näin" tai "aina me ollaan näin toimittu ja kaikki on ollu tosi tyytyväisiä" ja niin silloin pitäisi hälytyskellojen alkaa soida.


    • Huutoon vastattava

      Tee yrittäjän puolesta jälkimarkkinointiakin. Yrittäjän nimi ja paikkakunta esille. niin näin laman aikana, rehellisille yrittäjille riittää enemmän töitä.

    • tee näin.

      Käytä tätä hyväksesi. Jos tilaaja ei maksa koko laskua vaan osan niin häntä ei voida syyttää mistään. Maksa vain aina pieni osa ja valittele rahojesi vähyyttä. Kyllä tu viimein sopii kanssasi asian.

    • <<n

      kyllä markkinat hoitaa tällaiset firmat aikanaan pois.

      • Flflxlkxcv

        Yksityishenkilöiden omakoti- ja remonttimarkkinoilla markkinat eivät valitettavasti pysty siivoamaan näitä pois.

        Kun asiakkaat vaihtuvat joka keikalla muutenkin niin ei ole paljon väliä jääkö asiakas tyytyväiseksi vai ei. Harva yksityishlö ostaa elämänsä aikana montaa remonttia tai rakennusurakkaa samalta firmalta.

        Jos asiakkaat tekisivät huonoista kokemuksista julkisia (esim netissä tyyliin villa painajainen) niin se voisi toimia, mutta en usko että kovin moni on valmis esiintymään moisessa yhteydessä omalla nimellään. Ja nimettömät avautumiset kaikki järkevät jättävät muutenkin omaan arvoonsa.

        Uskon myös, että epärehellisyyteen taipuvaiset urakoitsijat tekevät mielellään jonkun osan työstä (tai kokonaan) pimeänä. Tällöin asiakkaan kynnys viedä asiaa esim poliisille, julkisuuteen tai kuluttajavalituslautakuntaan kasvaa kummasti. Hyvä tapa välttyä ongelmilta on sopia työstä ja laskutuksesta kirjallisesti ja kiertää pimeä työ kaukaa.


    • kusikusikus

      Ehdottomasti kannattaa julkaista nimi vai kiristääkö yrittäjä jotenkin? Kuulostaa tutulta touhulta, olisipa edes joku kertonut kokemuksiaan ja maininnut ammattikusettajan nimen siinä vaiheessa kun itse tarvitsin remonttiin tekijää. Vasta jälkeenpäin on selvinnyt, etten ole ainoa uhri.

      Jos katsoo viestejä vain näiltä sivuilta laajentamatta esim. kuluttajariitajuttuihin voi vain todeta, ettei lama pysäytä epärehellisiä yrittäjiä. Tässä yhteydessä en itsekään (vielä) julkaise kusettajan nimeä, sillä perheeni pelkää kostoa.

      • Ylilaskutusta

        Todellakin kuulostaa edelleen tutulta tämä remonttia tekevä firma ja sen laskutus. Sopimus saatiin allekirjoitettuna vasta useiden vaatimusten jälkeen kuukausia aloituksesta. Erittäin ylimalkainen sekin ja niinpä selittävät joka laskuun toisen mokoman lisää tuntityönä, laskuissa työvälineitä ja kamppeita jne. Jatkuvaa vääntöä vaikka valmista ei tule! Listatyöt meneillään ja työn jälki aivan karmeaa. Ei kannata tällaisia itseään kehuvia suomalaisia rakennusfirmoja Uudellamaalla palkata. Paljon parempi kokemus tullut virolaisista: ahkeria ja siistiä jälkeä tekevät ajallaan.


    • suosituksia

      Urakoitsijan valinta rakennustöihin on vaikea juttu. Pääsääntö on se, että sovi kaikki työt kirjallisella sopimuksella ja varmista maksuaikataulu niin ettei se ole liian etupainotteinen. Maksa loput vasta yhteisen lopputarkastuksen jälkeen kun on nähty, että työ on tehty sopimuksen mukaisella laadulla.

      Unohtakaa suulliset sopimukset kokonaan. Jos urakoitsija ei suostu kirjalliseen sopimukseen tasapainoisella maksuaikataululla niin se on sitten sellainen hämäräveikko johon ei voikaan luottaa. Rehti urakoitsija tajuaa sen, että tilaaja haluaa maksaa loput vasta työn valmistuessa.
      Sovitkaa myös ennakkoon mahdollinen korjaustyö maksuaikatauluineen kirjallisesti.
      Avatkaa rakentajatili rautakauppaan ja valvokaa tilin käyttöä ja sallikaa urakoitsijan hakea tarpeita myös itse (tietysti kuitteja vastaan). Antakaa selvät kirjalliset ohjeet mitä tavaraa haluatte. Älä turhaan puutu jokaiseen pikkuasiaan jos et tunne rakennustekniikkaa, kysy ammattimieheltä mikä on epäselvää. Varaudu tavaroiden toimitusaikataulujen venymiseen.

      Tämän kaiken olen oppinut kokemuksesta.

    • kusetusyritys

      Parhaillaan ihmettelen kylppärilaatoituksen hintaa, erityisesti tuntimäärää laskussa. Laatoittajan vaimo usein mukana, ja toki siivosikin esim saumalaasteja pois, kuitenkin oli lähinnä seurana. Laskussa laatoittajan tunnit x2????
      Samoin laskussa veloitettu tunteja yhdeltäkerralta 10 tuntia x2, kun tunteja todellisuudessa kulunut työmaalla puolet tästä.
      Kaikenlisäksi työn laatu huonoa, ja laatoittajan ryyppyputken takia kylpyhuoneen valmistuminen viivästyi kaksi vkoa.
      Nyt jälkeenpäin olen kuullut, että esim isännöitsijät eivät huoli ko yrittäjää takoyhtiöiden remonttehin, rakennustarvikeliikke ei myönnä luottoa ko yrittäjälle jne.
      Aion tapella vastaan, maksoi mitä maksoi, kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta.

    • Eikannattanut

      Minulla iso riita pimeästi remontin tehneen remppareiskan kanssa, en haluaisi maksaa samaa summaa remontista pimeästi, mitä olisin maksanut rehellisestikin, poislukien kotitalousvähennyksen.
      Ja joo, omaa tyhmyyttä.
      Mutta voiko tälläisen huijariyrittäjän laskun kyseenalaistaa?
      Minulla on yrittäjän tuntilaskelmat paperilla (jonkinlainen lasku)
      Minkäänlaista sopimusta ko remontista ei ole olemassa.
      Voinko ilmiantaa ko yrittäjän, ja mitä siitä seuraa minulle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe