Nuori nainen vanhemman miehen kanssa

Rakastun

Olen nuori (aikuinen kyllä), muutama kuukausi sitten parisuhteeni päättänyt nainen. Minun on hyvin vaikea ihastua, saati rakastua kehenkään, joten oli itsellenikin yllätys kun ihastuin erääseen uuteen tuttavaani niin kovasti. Mieskin tuntuu pitävän minusta, ja ollaan puhuttukin asiasta. Ainoa "ongelma" tässä on, että mies on yli 30 vuotta minua vanhempi. Minua mietityttää, mitä ihmiset ajattelisivat meidän suhteesta, jos siis sellaista tulee. Mitä tällaisista suhteista yleensä ajatellaan? Tuleeko meistä puheenaihe pitkin kyliä? Täällä on pienet piirit, kaikki näyttää tuntevan toisensa. Olen myös miettinyt, miksi tykästyin juuri kyseiseen mieheen. Mitään ongelmia ei isäsuhteessani ole, joten en ainakaan etsi mitään "isähahmoa". Toisaalta minua miellyttää että tämä mies on hyvin sinut itsensä kanssa, hänen taloutensa on vakaa, hän on puolustava ja voimakas, luotettava -lähes kaikkea, mitä edellinen mieheni ei ollut. Toivoisin mielipiteitä, analysointeja, mitä vaan.

60

3653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiltti mies.

      Elät itse elämääsi ja olet sen kanssa kuin haluat. Vanhempi mies haluaa susta vain seksikumppania, tuskin nyt naimisiin menette tai lapsia teette. Miehestä varmaan kivaa kun saa olla nuoren kauniin naisen seurassa ja saa seksiä ja huomiota.

      • Rakastun

        Emme ole harrastaneet seksiä. Itseasissa mies haluaa tutustua paremmin, ennen tällaista kanssakäymistä, ja se tuntuu hyvältä. Mies välittää, eikä ole suinpäin tekemässä minulle mitään. Juu ja lapsia ei tosiaan olla tekemässä, miehen lapset ovat jo aikuisia, ja minä en tahdo lapsia ollenkaan.


      • eihän kontorolloi
        Rakastun kirjoitti:

        Emme ole harrastaneet seksiä. Itseasissa mies haluaa tutustua paremmin, ennen tällaista kanssakäymistä, ja se tuntuu hyvältä. Mies välittää, eikä ole suinpäin tekemässä minulle mitään. Juu ja lapsia ei tosiaan olla tekemässä, miehen lapset ovat jo aikuisia, ja minä en tahdo lapsia ollenkaan.

        Mutta muista että vanha kehäraakki voi halutessaan pyörittää sua 6-0!! Tottakai se lässyttää että haluaa tutustua ensin ja pälä pälä, niinhän viksu vaikutuksen tekoon panostautunut mies tekee, haloo?!!! Älä nyt vielä rakastu, kukaan ei kiellä sinulta sitä seksiä, mutta katseluaika pitäisi olla melkoisen pitkä noin yleensä, ettei sitten satu vielä kahtakauhiampi olemaan ukkokultasi kun saman katon alle päädytte. Muista että narsisti käärii huolissaan oloksi oman kontrollointitarpeensa, se ehkä tuntuu alussa kovin imartelevalle, sinä olet aikuinen nainen joten pysy sellaisena, äläkä ota mieheltä lahjoja tai muuta, mistä joudut antamaan ikäänkuin vastapalveluksena seksiä..


      • Jokunimimerkki2
        eihän kontorolloi kirjoitti:

        Mutta muista että vanha kehäraakki voi halutessaan pyörittää sua 6-0!! Tottakai se lässyttää että haluaa tutustua ensin ja pälä pälä, niinhän viksu vaikutuksen tekoon panostautunut mies tekee, haloo?!!! Älä nyt vielä rakastu, kukaan ei kiellä sinulta sitä seksiä, mutta katseluaika pitäisi olla melkoisen pitkä noin yleensä, ettei sitten satu vielä kahtakauhiampi olemaan ukkokultasi kun saman katon alle päädytte. Muista että narsisti käärii huolissaan oloksi oman kontrollointitarpeensa, se ehkä tuntuu alussa kovin imartelevalle, sinä olet aikuinen nainen joten pysy sellaisena, äläkä ota mieheltä lahjoja tai muuta, mistä joudut antamaan ikäänkuin vastapalveluksena seksiä..

        Ei ikä tarkoita että olisi mitenkään kokenut naistennaurattaja taikka manipuloija. Minäkin olen ollut 20v yhdessä saman naisen kanssa, joten iskemistaidot - jos niitä on koskaan ollutkaan - ovat taatusti umpiruosteessa.


    • Hyvä ystävyys

      On ikävää kertoa, että noin suuren ikäeron omaavat joko eroavat jossakin vaiheessa tai sitten tulevat vanhuuden ongelmat suhteeseen ja jäät kuin vankilaan elämässäsi.
      Kun olet 40 vuotta, mies 70 vuotta ja kun 50 vuotta, mies on 80 vuotta.

      Kun luet miten vanheneminen näkyy ihmisessä, ehkä se auttaa sinua ajattelussa.
      Miehelle olet suurinta mitä hän tuolla iällä voi saada, hän mittaa nyt arvoaan, ei hänen ajatusmaailmansa ajattele sinun tulevaisuuttasi.
      Voitteko olla vain ystäviä, se olisi vaihtoehtona parempi ratkaisu uskoisin.

    • Simppeliä

      Ikäeroa teillä on, mutta tsemppiä suhteeseenne. Voi hyvin olla että jossain vaiheessa ikäerosta tulee iso rasite, mutta jos suhde on hyvä siihen asti niin mikäs siinä.

      Nauttikaa yhteisestä ajasta mitä teillä on, niin monet jättävät tämän tekemättä samanikäisyydestään huolimatta.

      • ei kovin simppeliä

        "Voi hyvin olla että jossain vaiheessa ikäerosta tulee iso rasite, mutta jos suhde on hyvä siihen asti niin mikäs siinä."

        No, pitääkö naisen sinun mielestäsi jäädä miehen omaishoitajaksi sitten kun ikäerosta tulee iso rasite, vai voiko hän silloin lempata miehen ja etsiä uuden?
        Niimpä. Ainakin miehen sukulaisilta (ja useimmilta miehiltä) hän saa kyllä tuomion jos lähtee. Heidän silmissään hän on täysi roisto, ellei uhraa omaa elämäänsä tälle vanhukselle.


    • Ikis2

      Olemme pari 32 vuoden ikäerolla, yhdessä olemme olleet nelisen vuotta. Toki ulkopuoliset voivat nähdä vaivaa ikäerosta, mutta ajan mittaan kun ihmiset huomaavat että suhde on tasapainoinen eikä hyväksikäyttävä niin ihmettely lakkaa.

      Tsemppiä.

    • L- kaupan kassa

      Ei tule onnistumaan. Monella miehellä ne vaivat alkavat jo ennen 50 ikävuotta ja sinä olet silloin vielä nuori. Laita vaari rekeen ja mars omille teillesi. Sinulle nauretaan selkäsi takana.

      • fetifeti

        "laita vaari rekeen.."

        REPS :D :D :D


      • Ei kaupan kassa

        Muuten ihan ok mielipide, mutta "sinulle nauretaan selkäsi takana": olet siis samaa mieltä siinä, että ihmisten idioottimaisuutta ei voi koskaan aliarvioida riittävästi?
        Koska eikö tuommoinen käytös ole nimenomaan sitä, että on epäkypsä typerys, naureskelee toisten elämän vallinnoille, mitkä ei edes kuulu toisille? Ettei voi ymmärtää mitään muuta kuin itseään ja sitä mitä itse (ehkä) tekisi? Että pitää naurettavana muita tai että pitäisi ajatella mille kylän juoruämmät ja -ukot nauraa? Itselleenhän he eivät osaa, kun ovat niin helvatun täydellisiä?
        Pellejä täällä kaikki on, sinä ihan muiden kanssa ja etulinjassa. Joten tosiaan, kannattaa olla reilusti vaan tyhmä ja nauraa toisille niin kauan kun naurattaa, koska oma vuoro on jonossa mahdollisesti jo heti seuraavana. Toivottavasti elät koko elämäsi koko ajan peläten mitä muut sanoo ja ajattelee, selkäsi takana etenkin ja tiedostat että he myös nauravat sinulle. Tai siis oletan että se on sinunkin tahtosi ja toiveesi myös tietenkin oman elämäsi suhteen, että sen aina muistat, miksi muuten sitä muille toivoisit?

        Muuten olen osittain samaa mieltä. Että en ehkä ihan noin suurella ikäerolla lähtisi suhteeseen, vaikka joo, mistä sitä tietää, jos oikeasti rakastuisi.
        Sen sijaan en nää ihmistä rumana, epärakastettavana tai mitenkään huonona iän tai edes iä tuomien oikkujen takia. Että pidän kyllä ihan mahdollisena rakastaa jopa 50-vuotiasta miestä, vaikka hänellä olisi vähän jotain vaivojakin. Ja naista kans. Riippuu kummista tykkää. Jotkut tykkää kuulemma ihan molemmistakin.

        Mutta toi oli kyllä hauska hetti toi laita vaari rekeen-juttu. Joskus pellekin onnistuu naurattamaan.


    • Kolkytkolme

      "Minua mietityttää, mitä ihmiset ajattelisivat meidän suhteesta, jos siis sellaista tulee. Mitä tällaisista suhteista yleensä ajatellaan?"

      Mitä väliä sillä on mitä muut ajattelee?

      • rakastun

        Olet ihan oikeassa, ei vieraiden ihmisten mielipiteillä ole niin väliä, kunhan pitävät mielipiteensä omanaan, kun ei aikuisten asiat muille kuulu. Kyllä minulle riittää, jos oma (ja miehen) lähipiiri hyväksyy. En vaan halua kuunnella mitään paskanjauhantaa keneltäkään.


      • fetifeti
        rakastun kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, ei vieraiden ihmisten mielipiteillä ole niin väliä, kunhan pitävät mielipiteensä omanaan, kun ei aikuisten asiat muille kuulu. Kyllä minulle riittää, jos oma (ja miehen) lähipiiri hyväksyy. En vaan halua kuunnella mitään paskanjauhantaa keneltäkään.

        Eipä ne sulle varmaan paljon paskaa jauhakaan vaan keskenään. Mutta jos kestät sen ja merkitsevät katseet selkäsi takana niin mikäpä siinä.


      • 09i9uiohk
        rakastun kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, ei vieraiden ihmisten mielipiteillä ole niin väliä, kunhan pitävät mielipiteensä omanaan, kun ei aikuisten asiat muille kuulu. Kyllä minulle riittää, jos oma (ja miehen) lähipiiri hyväksyy. En vaan halua kuunnella mitään paskanjauhantaa keneltäkään.

        Joo, ei kai meistä kukaan paskan jauhantaa halua kuulla, mutta ikävä kylä elämä on ja sitä kuulee. Aina, mutta etenkin jos tekee mitään "normista poikkeavaa", ja tällä tarkoitan ihan harmittomiakin juttuja. Kannattaa siis vaan tottua. Mitä toi suhde nyt ketään sinänsä haittaa, ehkä päädytte eroon tai vanhuuteen tai mihin vaan, mutta lopujen lopuksi, mitä sitten?


    • keddu

      Itsellä se raja kulkee aika pitkälti siinä, voisiko kumppani ikänsä puolesta olla minulle isä.. Eli 30 vuotta olisi jo ihan liikaa. Olen suhteessa 15 vuotta vanhemman kanssa ja se on itselleni sellainen yläikäraja...

      Toki voitte kokeilla mitä siitä tulee, mutta luultavasti suhde kestäisi vain pari vuotta kunnes jompi kumpi teistä/molemmat tajuaa suhteen mahdottomuuden...

      Ystävinä tuo voisi kestää loppuelämänkin.

    • Rakastun

      Kyllä tästä parisuhde on kehkeytynyt, ollaan tiiviisti nyt pari viikkoa yhdessä vietetty ja ainakin toistaiseksi kaikki on mennyt mahtavasti. Luulin etten enää tuntisi mitään tällaista! Jotkut miehen tutut ovat ottaneet suhteemme hyvin, toiset varauksellisemmin. Esim. eräs mies sanoi että suhteemme on "utopiaa". No, jätän tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Olemme puhuneet isäni luona käymisestä. Minulle on tärkeää että mieheni ja isäni tulisivat hyvin toimeen. Edellinen mieheni taisi käydä isälläni ihan YHDEN kerran, noin kuuden vuoden suhteemme aikana. Toivottavasti isäni ottaa nykyisen miehen hyvin vastaan, vaikka tämä mies on isääni vanhempi. Toisaalta huomaan heissä samoja luonteenpiirteitä, joten heistä voisi tulla vaikka hyvät ystävät.

      • n36vv

        Nyt on hyvä. 10 vuoden päästä ei. Parin viikon perusteella ei voi sanoa yhtään mitään. Itselläkin tapa ihastua tulisesti vanhempiin miehiin. Kun mies on päälle viisikymmentä niin se on vaan minusta seksikästä. Minulla näyttää olevan joku 15-20 vuotta fiksaatio, että miehen pitäisi olla vanhempi. Aviomieheni on minua 7 vuotta vanhempi ja joskus tuntuu, että on ison lapsen kanssa. Nytkin olen salaa ihastunut 51 vuotiaaseen mieheen. Luojan kiitos hän on täysin saavuttamattomissa joten hän säilyy päiväunenani kunnes ihastus kuihtuu tai laimenee. Minun neuvo on, että nauttikaa hetkestä ilman turhia suunnitelmia. Tiedän kyllä näitä suuria rakkaustarinoita joissa sitten loppujenlopuksi käy niin, että nainen jää tyydyttämättä seksuaalisesti neljänkympin kohdilla kun mies ei vanhuudeltaan jaksa. Sitten onkin näitä sivusuhteita joko ukon luvalla tai ilman.


    • popstaar

      Tuo suhde on huomion hakua.
      Aloittaja saa kicksit siitä, että joku helposti tulee teidän suhdetta kyseenalaistamaan, ja sitten päiväunissasi olet kehitellyt vasta-argumentit valmiiksi. On niin hienoa päästä joskus tekemään jotain, mitä muut ei hyväksy: siitä saa huomiota. Sit voi miettiä että voi, mä olen niin vaatimaton, en olisi tätä huomiota halunut. En olisi halunnut joutua taistelemaan rakkauteni tähden.
      Mut aidosti, hän saa siitä kikksit.
      Siksi aloittaja miettii niin kovasti mitä muut ajattelevat: koska aloittaja tarvitsee nyt suhteen, josta ne varmasti AJATTELEE kans, eikä suhde ole vain kuten kaikki muut.

      • popstaar

        Hmm. mutta nyt koko ketjun luettuani pakko kommentoida vielä,
        kun ihmiset argumentoi että aloittajan ei tarvitse välittää merkitsevistä katseista yms..
        Riippuu millaiset henkilöt ovat kyseessä, mutta voi käydä niin että se mies enemmänkin joutuu suoranaisen henkisen kivityksen kohteeksi,
        aloittajaa puolestaan pidetään naiivina tyttöparkana, jota aikuinen mies kehtaa vedättää.
        Sellaiset joilla on samanikäisiä tyttäriä, voivat käydä hyvinkin kuumana vitutuksesta miehiä kohtaan jotka "iskee" todella itseensä verrattuna huomattavan nuoren naisen itselleen.
        Ja mitä tulee tähän kun jotkut tuolla mölisee että "mietipä sitten 40-vuotiaana"

        On ihan sama kenenkanssa alat seurustella, niin kukaan ei tiedä mitä sitten 40- ja 50-vuotiaana on edessä.
        Ihminen voi joka päivä jäädä vaikkapa rekan alle, joten sen varaan ei kannata laskea että heittää todella kivan suhten metsään vain siksi että"entä sitten 30 vuoden kuluttua?"
        Se on todella pelokasta elämää sellainen,e ttä miettiii jokaisen siirtonsa vain sen kannalta.
        TOKI: Nuorena tehdyt pariutumissiirrot VOI olla todella merkityksellisiä, esim jos "hukkaa aikaa" suhteisiin jotka ei johda mihinkään ihan biolgisistakaan syistä,
        niin se perheenperustamis ikä kuitenkin menee äkkiä ohi, jos sellaista haluaa.
        Mutta jos nainen vaikka opiskelee ja ura on etusijalla joka tapauksessa, nii miksi ottaa rinnalle "ikuista parisuhdetta" tai avioliittoa kitumaan, koska se on ohi jokatapauksessa ja pitää etsiä uusi kun opiskelut ovat päättyneet..
        Ja joillain on ura etusijalla eikä perhe. joten on sikäli sama vaikka seurustelisi itse joulupukin kanssa, jos ei kerran ole perhettä vielä kuitenkaan perustamassa.
        Mutta se vaan, että nuorena sitä helposti ottaa vaikutteita: Juuri kun huomaa olevansa järkevä, niin 10 vuoden päästä huomaa että juuri sillä hetkellä olinkin kaikista typerin ja niittasin tulevaisuuteni lukkoon jota en halunnut.
        Eli ei niin että ensin tavataan se joulupukki, ja päätetään sentakia että "en mä sit niin haluukaan sitä perhettä"..
        vaan ensin mietitään mitä elämältä halutaan, ja etsitään parisuhde joka ei liikaa muuta sitä suuntaa.
        Ja olipa suhde mikä tahansa, ne uhraukset mitä tekee suhteen eteen, ei saa olla liiallisia. Mut mistäpä sitä nuorena tietää mikä tulee olemaan uhraus ja mikä ei.
        Seurustelin mäkin 20 v- narsistin kanssa, ja jos nyt jälkeenpäin miettii niin siitä se syöksykierre lähtikin vaikka suhde ei sinne 60-vuotiaaksi asti limakalvojen kuivumiseen ja seisokin loppumiseen asti kestänytkään. Joten onneksi en sellaisia toki nuorena miettinytkään. Miettii sen mitä tarvitsee, eikä lähde jotain verisuonien tulevaa kalkkeutumista arpomaan ennenkuin mitään päätöksiäkään on tehty suuntaan tai toiseen.


      • n36vv
        popstaar kirjoitti:

        Hmm. mutta nyt koko ketjun luettuani pakko kommentoida vielä,
        kun ihmiset argumentoi että aloittajan ei tarvitse välittää merkitsevistä katseista yms..
        Riippuu millaiset henkilöt ovat kyseessä, mutta voi käydä niin että se mies enemmänkin joutuu suoranaisen henkisen kivityksen kohteeksi,
        aloittajaa puolestaan pidetään naiivina tyttöparkana, jota aikuinen mies kehtaa vedättää.
        Sellaiset joilla on samanikäisiä tyttäriä, voivat käydä hyvinkin kuumana vitutuksesta miehiä kohtaan jotka "iskee" todella itseensä verrattuna huomattavan nuoren naisen itselleen.
        Ja mitä tulee tähän kun jotkut tuolla mölisee että "mietipä sitten 40-vuotiaana"

        On ihan sama kenenkanssa alat seurustella, niin kukaan ei tiedä mitä sitten 40- ja 50-vuotiaana on edessä.
        Ihminen voi joka päivä jäädä vaikkapa rekan alle, joten sen varaan ei kannata laskea että heittää todella kivan suhten metsään vain siksi että"entä sitten 30 vuoden kuluttua?"
        Se on todella pelokasta elämää sellainen,e ttä miettiii jokaisen siirtonsa vain sen kannalta.
        TOKI: Nuorena tehdyt pariutumissiirrot VOI olla todella merkityksellisiä, esim jos "hukkaa aikaa" suhteisiin jotka ei johda mihinkään ihan biolgisistakaan syistä,
        niin se perheenperustamis ikä kuitenkin menee äkkiä ohi, jos sellaista haluaa.
        Mutta jos nainen vaikka opiskelee ja ura on etusijalla joka tapauksessa, nii miksi ottaa rinnalle "ikuista parisuhdetta" tai avioliittoa kitumaan, koska se on ohi jokatapauksessa ja pitää etsiä uusi kun opiskelut ovat päättyneet..
        Ja joillain on ura etusijalla eikä perhe. joten on sikäli sama vaikka seurustelisi itse joulupukin kanssa, jos ei kerran ole perhettä vielä kuitenkaan perustamassa.
        Mutta se vaan, että nuorena sitä helposti ottaa vaikutteita: Juuri kun huomaa olevansa järkevä, niin 10 vuoden päästä huomaa että juuri sillä hetkellä olinkin kaikista typerin ja niittasin tulevaisuuteni lukkoon jota en halunnut.
        Eli ei niin että ensin tavataan se joulupukki, ja päätetään sentakia että "en mä sit niin haluukaan sitä perhettä"..
        vaan ensin mietitään mitä elämältä halutaan, ja etsitään parisuhde joka ei liikaa muuta sitä suuntaa.
        Ja olipa suhde mikä tahansa, ne uhraukset mitä tekee suhteen eteen, ei saa olla liiallisia. Mut mistäpä sitä nuorena tietää mikä tulee olemaan uhraus ja mikä ei.
        Seurustelin mäkin 20 v- narsistin kanssa, ja jos nyt jälkeenpäin miettii niin siitä se syöksykierre lähtikin vaikka suhde ei sinne 60-vuotiaaksi asti limakalvojen kuivumiseen ja seisokin loppumiseen asti kestänytkään. Joten onneksi en sellaisia toki nuorena miettinytkään. Miettii sen mitä tarvitsee, eikä lähde jotain verisuonien tulevaa kalkkeutumista arpomaan ennenkuin mitään päätöksiäkään on tehty suuntaan tai toiseen.

        No mä naivisti aattelin että sen kumppanin haluaa loppuelämäksi en käyttötuotteeksi. Silloin joutuu miettimään mitä jos. Kuolemista nyt on turha pohtia. Kuollaan kun kuollaan. Kyllä se tuska on päivittäisessä elämässä. Olin mäkin 20 vuotiaana valmis sitoutumaan vaikka lopuksi elämää. No se lopuksi elämää kesti 11 vuotta. Uusi mies tuli kuvioon ja oikein naimisiin mentiin. Häissä löin vetoa kaverin kanssa, että ennen kuin kolme vuotta tulee täyteen avioliittoa ollaan jo erottu. Ei sitä aikuisena ketään lopuksi elämäänsä otakaan, mutta nuorena kyllä ja silloin sitoo tunteensa typerästi ihmiseen joka on vain ylimenevä vaihe ennen seuraavaa. Että kyllä vaarin kanssa hauskaa vpi pitää ja tyhjentää pankkitilin mutta oikeasta parisuhteesta haaveilu ei vaan kuulu kuvioon.


      • Totuus kehiin...
        popstaar kirjoitti:

        Hmm. mutta nyt koko ketjun luettuani pakko kommentoida vielä,
        kun ihmiset argumentoi että aloittajan ei tarvitse välittää merkitsevistä katseista yms..
        Riippuu millaiset henkilöt ovat kyseessä, mutta voi käydä niin että se mies enemmänkin joutuu suoranaisen henkisen kivityksen kohteeksi,
        aloittajaa puolestaan pidetään naiivina tyttöparkana, jota aikuinen mies kehtaa vedättää.
        Sellaiset joilla on samanikäisiä tyttäriä, voivat käydä hyvinkin kuumana vitutuksesta miehiä kohtaan jotka "iskee" todella itseensä verrattuna huomattavan nuoren naisen itselleen.
        Ja mitä tulee tähän kun jotkut tuolla mölisee että "mietipä sitten 40-vuotiaana"

        On ihan sama kenenkanssa alat seurustella, niin kukaan ei tiedä mitä sitten 40- ja 50-vuotiaana on edessä.
        Ihminen voi joka päivä jäädä vaikkapa rekan alle, joten sen varaan ei kannata laskea että heittää todella kivan suhten metsään vain siksi että"entä sitten 30 vuoden kuluttua?"
        Se on todella pelokasta elämää sellainen,e ttä miettiii jokaisen siirtonsa vain sen kannalta.
        TOKI: Nuorena tehdyt pariutumissiirrot VOI olla todella merkityksellisiä, esim jos "hukkaa aikaa" suhteisiin jotka ei johda mihinkään ihan biolgisistakaan syistä,
        niin se perheenperustamis ikä kuitenkin menee äkkiä ohi, jos sellaista haluaa.
        Mutta jos nainen vaikka opiskelee ja ura on etusijalla joka tapauksessa, nii miksi ottaa rinnalle "ikuista parisuhdetta" tai avioliittoa kitumaan, koska se on ohi jokatapauksessa ja pitää etsiä uusi kun opiskelut ovat päättyneet..
        Ja joillain on ura etusijalla eikä perhe. joten on sikäli sama vaikka seurustelisi itse joulupukin kanssa, jos ei kerran ole perhettä vielä kuitenkaan perustamassa.
        Mutta se vaan, että nuorena sitä helposti ottaa vaikutteita: Juuri kun huomaa olevansa järkevä, niin 10 vuoden päästä huomaa että juuri sillä hetkellä olinkin kaikista typerin ja niittasin tulevaisuuteni lukkoon jota en halunnut.
        Eli ei niin että ensin tavataan se joulupukki, ja päätetään sentakia että "en mä sit niin haluukaan sitä perhettä"..
        vaan ensin mietitään mitä elämältä halutaan, ja etsitään parisuhde joka ei liikaa muuta sitä suuntaa.
        Ja olipa suhde mikä tahansa, ne uhraukset mitä tekee suhteen eteen, ei saa olla liiallisia. Mut mistäpä sitä nuorena tietää mikä tulee olemaan uhraus ja mikä ei.
        Seurustelin mäkin 20 v- narsistin kanssa, ja jos nyt jälkeenpäin miettii niin siitä se syöksykierre lähtikin vaikka suhde ei sinne 60-vuotiaaksi asti limakalvojen kuivumiseen ja seisokin loppumiseen asti kestänytkään. Joten onneksi en sellaisia toki nuorena miettinytkään. Miettii sen mitä tarvitsee, eikä lähde jotain verisuonien tulevaa kalkkeutumista arpomaan ennenkuin mitään päätöksiäkään on tehty suuntaan tai toiseen.

        Nykyelämässä kannattaa myös huomioida, että 60v.nainen saa helposti apua JOS on niitä limakalvo- ongelmia. Kaikilla ei ole...
        Kuitenkin 60v.miehen on vaikea saada ongelmaansa apua jos on sairauksia jolloin erektiolääkkeet eivät sovi.
        Kyseinen ongelma miehen kohdalla on minulle tuttu, joten tiedän mistä puhun.

        Mielipiteeni on, että jo 20v. ikäerona niin päin, että mies on vanhempi on kyseenalaista!

        Ps. Harva isä hyväksyy tyttärelleen itsensä ikäistä tai vanhempaa miestä! Luulen aloituksen olevan jonkun tytönheitukan mielikuvitust?


    • Likainen suhde

      Kyllä tuon miehen pitäisi ymmärtää jättää nuori nainen etsimään onneaan sentään mahdollisuuteen, jonka kanssa voisi elää yhdessä loppuun saakka.

      Toki eihän sitä koskaan tiedä, miten käy kenenkin kohdalla, mutta aivan varmasti suuri ikäero on rasite ja suuri, kun toinen on yli 70-vuotta ja toinen ei kunnon neljääkymmentä.
      Vain hyvin harva ihminen säilyttää esim. seksuaalisen terveytensä ja kykynsä, kuten myös ihmisen keho rapistuu ja rypistyy.
      Toisen ollessa vielä lähes parhaassa iässä elämään, on toinen tiputteleva vanha mies, jonka elämä on kaventunut paljon.
      Ei voi sanoa muuta kuin, että törkeää hyväksikäyttöä nyt mieheltä nuorta naista kohtaan ja myöhemmin törkeää hyväksikäyttöä naiselta miestä kohtaan.

      Vanhemmalla miehellä nyt olevassa vaiheessa on tarve testata markkinahintaansa eli jahtaavat nuoria naisia, ja elämää on eletty, lapset vanhempia kuin nuori äitipoli. Kovemmin ei voi lapsiaan lyödä kuin näin tekevä isä tekee.
      Miehelle saattaa olla kerääntynyt omaisuutta, joka nuorta naista viehättää, on rahaa matkustella, tätä vois kuttua myös hyväksikäytöksi.

      Mieshän palvoo nuorta naistaan ja unohtaa lapsensa, jotka näkevät kuinka isä antaa kaiken uudelle saalilleen ja unohtaa heidät täysin. Varsinkin jos lapset uskaltavat näyttävät olevansa eri mieltä tuosta suhteesta, silloin isä kääntää kokonaan selkänsä heille.

      Tuollaisen liiton uhreja on paljon, sitä ovat toisen vävyään nuoremmat vanhemmat ja toisen äitipuoltaan vanhemmat lapset.
      Luukeko tämä epäsuhta pari tosissaan, että nämä läheiset mielevät kaiken kakistelematta, eikä ole tarvekaan, niin likainen tuo suhde on.

    • Keinoja kaihtamatta

      Hei. Ei muuta kun "ratsastat" vaarin onnelliseen loppuun. Muistat vaan ensin mennä naimisiin ilman avioehtoja. Näin Sinulla on vielä aikaa tämän jälkeen perustaa ns. oikea perhe ilman ikäviä asunto- yms. lainoja.

      • jurmus

        Taitaa vaan tämä aloittaja vaari olla aikas persaukinen buhahahahahahah.


    • Kaikkea kuuleekin

      Onko kaiken lisäksi vielä varattu mies? Se olisi tavanomaista...

    • ei ajatella hyvää

      Johtuisko ihastuminen siitä ettet ole oikeastaan muun ikäisiä miehiä edes tavannut tässä samassa ajassa ja sen takia tuollainen turvallinen tuttava vaikuttaa helpommalta vaihtoehdolta kuin tutustuminen uusiin?

      Vaikutat olevan asian kanssa varsin epävarma koska kyselet siitä tältäkin palstalta...

      Ikäeroa on niin reippaasti että eiköhän sinulta ensisijaisesti haluta seksiä... Toissijaisesti mitään muuta suhdetta.

      Eihän tuollaisesta koskaan hyvää puhuta tai ajatella... Jos vielä epävarmuutta on taustalla niin sitä vaikeampaa on sitä itsekin hyväksyä.

      • rakastun

        Olet oikeassa, olin epävarma monestakin syystä, mutta varmistun asiasta koko ajan enemmän. Eikä tämä ikäerokaan tunnu niin suurelta, taidan itse olla sen verran kypsä ikäisekseni. Nyt ajattelen, että nuorta en enää ottaisikaan!


      • Sinä siis et

        Niin, no kai sitä niihin ihastuu ketä tuntee. Pitäisikö se sitten väkisin baarista hakea vaan iän perusteella? Oon meinaan miettinyt tota, että jos kerran toiseen tutustuu ja hänet tuntee, niin on paljon luonnollisempaa tavallaan ottaa se rakkaus vastaan mitä saa ja elää se suhde minkä saa ihmisen kanssa minkä tuntee, olla rajoittamatta mahdollisuuksiaan iän ja ulkonäön perusteella,
        Kun meillä pidetään luonnollisena, että sitten tämäkin ap menisi baariin, iskisi tuntemattoman saman ikäisen ja alkaisi olemaan sen kanssa. Ja näinhän se on, että aika momni niin tekee, mutta mikä siitä tekee luonnollista? Valita joku vain iän perusteella?

        Totta kai se kenet tuntee on turvallisempi ja olemassa oleva vaihtoehto kun ne kaikki, ketä ei tunne, ketkä eivät ole edes juuri nyt olemassa. Joten pitäisikö siis elää jossain mitä EHKÄ on, jos vaikka nurkan takaa tulisi se parempi oman ikäinen, johon ehkä tutustuisi, jonka ehkä tapaisi.
        Jos ei oman ikäiseen tutustu, mutta tutustuu eri ikäiseen johon rakastuu, niin mitä outoa/ihmeellistä siinä oikeastaan on?

        Moni on suhteissaan ja alkuvaiheissaan yms. epävarma, kyselee ja pohtii, ihan hyväkin. Eikös sinunkin mielestäni tuo ikäero pitäisikin aiheuttaa kysymyksiä? Mutta mitä siitä, jos vastaus ei olekaan sama kuin sinulla? Jos hän on kysynyt itseltään, muilta ja silti tullut siihen ratkaisuun, että hänelle on hyvä näin.

        Sanot ettei ajatella hyvää, etkä niin tee sinäkään, luonnollisesti. Ajattelet että ikäerolla kyseessä voi olla vain seksi, muttet saarnaa samanikäisille, joilla usein mielessä on myös vain seksi, jotkut jopa oikein harrastaa yhden illan juttuja sitä varten. Joidenkin suhteet päättyy, ei kehity jne. mietin vaan että ikäkö tuosta sitten tekee sen, että toivoa, ihastua, pettyä ei saa? Mitä jos vanhempikin pystyy rakastumaan, rakastamaan ja jonkun muunkin kun pippelin perusteella? Mitä jos ap ON viehättävä, rakastettava ja mukava ihminen, keneen on helppo rakastua: onko se siis ihme jos joku rakastuu? Että tuskinpa häneltä mitään muuta kuin seksiä voisi haluta..? Hmmm... Enpä osaa siis sanoa ihan noin suoraan, enkä itse ajattele mitään pahaa tuosta.
        Jos he rakastavat toisiaan ja ovat onnellisia - vaikka sitten hetkenkin - minä ainakin ajattelen siitä ennemmin hyvää.


    • Minua aina ihmetyttää ihmiset, jotka ovat noin riippuvaisia muiden ihmisten mielipiteistä. Jos ne on noin tärkeitä, niin parempi vissiin vaan elää muiden viitoittamaa tietä. :-(

      • Vai että muiden viitoittamaa tietä?? Sinähän se aina kuitenkin kuljet muiden rakentamaa tietä vai vedätkö sä sporalla joka mutkassa aina "omille teillesi"??


    • rakastun

      Olemme käyneet isäni luona, ja isäni otti miehen hyvin vastaan. Yhtään poikkipuolista sanaa en ole läheisiltäni kuullut, vaikka he ovat kaikki melko suorasanaisia. Pari "riitaa" meille on miehen kanssa tullut, voi ikäasiakin siihen vaikuttaa, mutta suurimmaksi osaksi kyse on ollut miehen kiivaasta luonteesta ja siitä että me ei vielä niin hyvin tunneta toisiamme, että väärinymmärryksiä on tullut. Mutta kaikesta on selvitty puhumalla ja se on jopa lähentänyt meitä entisestään. Niin ja mies ei todellakaan ole varattu. Ennen minua miehellä oli parin vuoden suhde toiseen naiseen, enkä halunnut sotkeutua tuohon kuvioon. Lähestyin miestä vasta, kun tiesin heidän suhteensa olevan ohi, ja tiesin jotain miehen tunteista minua kohtaan.

      • Näitä on nähty

        Ei kannata välittää epäystävällisistä kommenteista, vaikka niissä kyllä vähän realismin siementä voikin olla. Kuitenkin teidän ikäero on suuri. Ja jos nyt jo ollut riitoja ja miehellä "kiivas luonne" (mitähän tarkoittaa?) ei vaikuta hyvältä. Yleensä alkuvaiheessa ei riitoja pitäisi tulla. Mikä oli riidan aihe? Mustasukkaisuus? Oliko miehellä tilanne, jolloin ei mielestään saanut sinulta huomiota tarpeeksi? Itse seurustelen 15 vuotta vanhemman miehen kanssa. Ja kyllä, tuokin ikäero on alkanut jo aiheuttaa tämän kymmenen vuoden aikana ongelmia. Meitäkin vähän katsotaan karsaasti ja minua pidetään jonain maksullisena jos vähän laitan itseäni ja pukeudun nätisti. Olemme molemmat omillamme toimeentulevia, tunne- ja luonnepuoli niin yhteensopivat kuin olla voi. Mutta kuten joku jo mainitsikin, miehellä vaan alkaa tulemaan erektio-ongelmia. Olet niin paljon nuorempi. Katsos kun mitä vanhemmaksi nainen tulee niin sitä itsevarmemmaksi hän seksuaalisesti tulee. Miehelle taas voi tulla pikku itsetunto-ongelmia ja epävarmuutta. Silloin pitää osata klaarata tilanteet niin, ettei hänessä hylätyksitulemisen pelko nouse pintaan. Ja pelko siitä, että joku päivä hän ei pystykään. Ja mitä enemmän tuollaiset pelot paisuu, sitä vähemmän paisuu muualla. Mutta toki, jos arvostat rahaa ja hyviä olosuhteita niin siitä vaan. Perinnön jaossa sitten tulee ongelmia. Tai avioerossa. Miehen lapset eivät noin vaan jää näppejään nuolemaan, he tahtovat osansa ja vähän enemmänkin,ellet sitten ole ollut tosi hyvä omaishoitaja. On sivusta seurattu näitä juttuja. Yksikin nainen, joka siis on oikea peluri, taitavin mitä tiedän, niin vain sai takkiinsa vastaavassa tilanteessa. Siinä sai nainen selitellä, mihin mikäkin tavara oli kadonnut. Ja korvaamaan joutui.


      • rakastun
        Näitä on nähty kirjoitti:

        Ei kannata välittää epäystävällisistä kommenteista, vaikka niissä kyllä vähän realismin siementä voikin olla. Kuitenkin teidän ikäero on suuri. Ja jos nyt jo ollut riitoja ja miehellä "kiivas luonne" (mitähän tarkoittaa?) ei vaikuta hyvältä. Yleensä alkuvaiheessa ei riitoja pitäisi tulla. Mikä oli riidan aihe? Mustasukkaisuus? Oliko miehellä tilanne, jolloin ei mielestään saanut sinulta huomiota tarpeeksi? Itse seurustelen 15 vuotta vanhemman miehen kanssa. Ja kyllä, tuokin ikäero on alkanut jo aiheuttaa tämän kymmenen vuoden aikana ongelmia. Meitäkin vähän katsotaan karsaasti ja minua pidetään jonain maksullisena jos vähän laitan itseäni ja pukeudun nätisti. Olemme molemmat omillamme toimeentulevia, tunne- ja luonnepuoli niin yhteensopivat kuin olla voi. Mutta kuten joku jo mainitsikin, miehellä vaan alkaa tulemaan erektio-ongelmia. Olet niin paljon nuorempi. Katsos kun mitä vanhemmaksi nainen tulee niin sitä itsevarmemmaksi hän seksuaalisesti tulee. Miehelle taas voi tulla pikku itsetunto-ongelmia ja epävarmuutta. Silloin pitää osata klaarata tilanteet niin, ettei hänessä hylätyksitulemisen pelko nouse pintaan. Ja pelko siitä, että joku päivä hän ei pystykään. Ja mitä enemmän tuollaiset pelot paisuu, sitä vähemmän paisuu muualla. Mutta toki, jos arvostat rahaa ja hyviä olosuhteita niin siitä vaan. Perinnön jaossa sitten tulee ongelmia. Tai avioerossa. Miehen lapset eivät noin vaan jää näppejään nuolemaan, he tahtovat osansa ja vähän enemmänkin,ellet sitten ole ollut tosi hyvä omaishoitaja. On sivusta seurattu näitä juttuja. Yksikin nainen, joka siis on oikea peluri, taitavin mitä tiedän, niin vain sai takkiinsa vastaavassa tilanteessa. Siinä sai nainen selitellä, mihin mikäkin tavara oli kadonnut. Ja korvaamaan joutui.

        No ehkä tuo kiivas oli vähän väärä sana tuohon, tarkoittaisin paremminkin että mies on luonteeltaan aika järkähtämätön ja sanoo asiat suoraan, ei anna periksi asiassa jossa tuntee olevansa oikeassa (kuten en minäkään), on saattanut mielestäni helposti kimpaantua, mutta ei todella ole mitenkään väkivaltainen. Yksi "riita" tuli tosiaan mustasukkaisuuttaan, siinäkin oli loppujen lopuksi kyse väärinkäsityksestä. Miehellä oli oma näkemyksensä, miten minun olisi tullut tilanteessa käyttäytyä, ja itse luulin käyttäytyväni varsin kohteliaasti.


      • Näitä on nähty ja koettu
        rakastun kirjoitti:

        No ehkä tuo kiivas oli vähän väärä sana tuohon, tarkoittaisin paremminkin että mies on luonteeltaan aika järkähtämätön ja sanoo asiat suoraan, ei anna periksi asiassa jossa tuntee olevansa oikeassa (kuten en minäkään), on saattanut mielestäni helposti kimpaantua, mutta ei todella ole mitenkään väkivaltainen. Yksi "riita" tuli tosiaan mustasukkaisuuttaan, siinäkin oli loppujen lopuksi kyse väärinkäsityksestä. Miehellä oli oma näkemyksensä, miten minun olisi tullut tilanteessa käyttäytyä, ja itse luulin käyttäytyväni varsin kohteliaasti.

        Tuommoinen mustasukkaisuuskohtaus voi juuri olla pienen itsetunto-ongelman alkusoittoa. Varo vaan, mies voi alkaa määräillä sinua ja kohta et saa edes päättää, millaiset vaatteet laitat kun jonnekin lähdet. Ettet vaan herätä muiden miesten kiinnostusta. Pieni mustasukkaisuus voi suhteen alussa tuntua hyvältä, vähän sitä saa ollakin, mutta kiivastua ei saa. Se on huono merkki. Ja voit varautua siihen, että ellet nyt mikään variksenpelätti ole, niin kyllä tulee miehiä, jotka ihan piruuttaan tulevat säheltämään välillenne kun huomaavat teidän ikäeron. Aina on sekä naisissa että miehissä niitä, jotka yrittävät varattuja.


    • höpötystä

      Rehellisesti, moniko suhde kestää nykyään edes kymmentä vuotta vaikka oltaisiin kuinka samanikäisiä? On naurettavaa, että täällä pidetään ikää jonain kynnyksenä.

      • rakastun

        Tosiaan. Edellinen mieheni oli minua 5 vuotta vanhempi. Olimme yhdessä noin 5 vuotta. Suhteessa oli paljon riitoja, mies juopotteli, erottiin monta kertaa, aina otin takaisin ja mies alkoi pitää minua itsestäänselvyytenä. Minulla oli usein niin paha mieli, etten kouluun kyennyt. Emme tehneet yleensä yhdessä mitään, me vain olimme. Miestä ei kiinnostanut työnteko, enkä näin ollen pystynyt enää kuvittelemaan yhteistä tulevaisuutta, mies oli vätys, ja hänellä tuntui olevan jotain psyykkistäkin ongelmaa. Nykyisen yli 30 vuotta minua vanhemman miehen kanssa meillä on hauskaa, rakkautta, harrastuksia. Tunnen olevani turvassa hänen kanssaan. Enkä aio päästää hänestä irti vain iän tai muiden nyrpeiden naamojen takia.


      • Outoako?

        Jaapa jaa. Pitäisi katsoa tilastoja jos haluaa tietää miten moni suhde on kestänyt yli kymmenen vuotta. Omani on kestänyt miltei kolmekymmentä vuotta. Käsittääkseni se ei ole universumin ainoa... Ja ollaan ukon kanssa muuten samanikäisiä. Hän on itse asiassa kuukauden vanhempi.


      • saman kokenut 50v.
        rakastun kirjoitti:

        Tosiaan. Edellinen mieheni oli minua 5 vuotta vanhempi. Olimme yhdessä noin 5 vuotta. Suhteessa oli paljon riitoja, mies juopotteli, erottiin monta kertaa, aina otin takaisin ja mies alkoi pitää minua itsestäänselvyytenä. Minulla oli usein niin paha mieli, etten kouluun kyennyt. Emme tehneet yleensä yhdessä mitään, me vain olimme. Miestä ei kiinnostanut työnteko, enkä näin ollen pystynyt enää kuvittelemaan yhteistä tulevaisuutta, mies oli vätys, ja hänellä tuntui olevan jotain psyykkistäkin ongelmaa. Nykyisen yli 30 vuotta minua vanhemman miehen kanssa meillä on hauskaa, rakkautta, harrastuksia. Tunnen olevani turvassa hänen kanssaan. Enkä aio päästää hänestä irti vain iän tai muiden nyrpeiden naamojen takia.

        Itse asiassa, ketään ei edes kiinnosta teidän suhteenne. Myötähäpeää saat kyllä osaksesi moneltakin. Et sinä ensimmäinen ole joka erehtyy. Huomaat sen kohta itsekin muutaman vuoden kuluttua katkerasti ja ymmärrät. Iloista odottamista vaan.


      • Näyttää kiinnostavan
        saman kokenut 50v. kirjoitti:

        Itse asiassa, ketään ei edes kiinnosta teidän suhteenne. Myötähäpeää saat kyllä osaksesi moneltakin. Et sinä ensimmäinen ole joka erehtyy. Huomaat sen kohta itsekin muutaman vuoden kuluttua katkerasti ja ymmärrät. Iloista odottamista vaan.

        Kiinnostaahan sinuakin jopa niin paljon että kommentoit.
        Lisäksi vain hieman sairaat häpeävät toisten puolesta, useinkaan terveet eivät sotke omaa elämäänsä, identiteettiään ja tunteitaan toisiin. Miksi ihmeessä minua vaikkapa hävettäisi mitä ap tekee? Miksi tuommoisesta kukaan tuntisi mitään myötähäpeää, eikös se ole hänen oma elämänsä ja itselleen hän valintansa tekee.

        Olet oikeassa virheistä, olet varmasti tehnyt siis niitä paljon: ne huomaa aina vasta parhaiten jälkikäteen, vahingoniloisia paskiaisia riittää (jotka tietenkään itse eivät edes tee virheitä) ja joskus virheet katkeroittavatkin. Etenkään kun ei pysty hyväksymään niitä osaksi elämää ja sitä, että ihan itse virheensä tekee. Mitä armottomampi on itseään kohtaan, sitä varmemmin sitä toteuttaa toisia kohtaan. Myös tuommoinen häpeä saattaa johtua siitä, ettei osaa käsitellä asioita (-an).

        Hän on varmasti myös iloinen ainakin rakkauden alkuvaiheessa kuten kaikki ovat. Sitä ei tietenkään tiedä miten sitten jatkossa käy.


    • asia on näin

      Nuoret nauttikaa nuoruudestanne ja kiertäkää paapat kaukaa.Teille kuulu nuoremmat kaverit.Paapoilla tahtoo olla se keski-iän kriisi.Kriisin hoitajia ei ole nuoret naiset.

    • amatöörihän mä olen

      aika pahantahtosia ja kärjistäviä mielipiteitä ihmisillä täällä :).

      mullakin on vanhempi ukko, ikäero on 26 v. tavattiin päälle vuosi sitten töissä, missä jouduttiin viettämään päivät pitkät kahestaan. eihän se ihastuminen heti tullut, mutta kun se tuli ei meinannut viihtyä omassa asunnossa enää ollenkaan. Totta kai kun tyyppi pikkusen vinkkasi tunteistaan, mielessäni aattelin että mikähän tämä sittenkin on miehiään. olin kuitenkin rohkea ja tutustuin paremmin häneen ja ei häntä voi sanoa ainakaan pahansuovaksi tai hyväksikäyttäväksi.

      mukavasti meillä on mennyt. lapset ja muut sukulaiset suhtautuu muhun asiallisesti. pijetään suhdetta yllä tekemällä uusia asioita. yhteisiä lapsiakin on mietitty jne.

      Naimisiin mä vaan ne halua, vaikka tyyppi haluaisinkin. musta on väärin sanoa että haluan olla koko loppuelämäni ukkoni kanssa, kun en tiijä omaa mielipidettäni 10 vuoden päästä. mä haluan olla hänen kanssaan niin kauan kuin molemmilla on hauskaa ja ihanaa ja tykätään toisistamme. lapsia olisi mahtava tehdä hänen kanssaan, vaikka erottaisiinkin viiden vuoden päästä. olen varma, että haluamme pysyä ainakin ystävinä loppuelämämme.

      kyllähän ihmisten mielipiteet merkitsi alkuaikana paljon, pitihän mun totutella itekin ajatuksesta vanhemmasta miehestä. Nykysinkin ne merkkaa vähän, mutta oon jo tottunut olemaan aattelematta niitä sen kummemmin. oikeastaan kaikki tutut tietää jo asiasta ja pakko sanoa ettei pahasti ole kukaan vielä loukannut. tottahan ihmiset aattelee paljon pahemmin kuin sanovat mutta mitä siitä, kun eivät kerro mulle sitä. ja ukon tuntevat ihmiset tietää ettei hän tarkoita minulle mitään pahaa. luultavasti aattelevat ennemminkin mua pöljäksi.

      joo seniiliyden aikoja en viittis aatella. eihän mun poikakaveri ikinä tule vanhaksi tai kuole. :D

      mutta sanon vielä että jos on mukavaa ja ihanaa niin jatkakaa ja nauttikaa niin kauan että se loppuu kokonaan.

    • EI ikäRASISMILLE!

      Fobioiksi nimitetään häiriötä, jossa johonkin kohteeseen liittyvä kammo on epärealistisen voimakasta.

      Pedofobia eli irrationaalinen pedopelko on kyseessä silloin, kun pelkkä ajatuskin esimerkiksi nuoresta harjoittamassa seksiä, täysin vapaaehtoisestikin, häntä vanhemman kanssa, koetaan voimakkaana tunnereaktiona, vaikkei se suoranaisesti itseä mitenkään koskettaisikaan. Kuten vaikkapa kansanedustaja Katja ja hänen puolisonsa.

      Fobia on psykologinen termi ja sillä tarkoitetaan sellaista pelkoa, jolle ei ole reaalista perustetta. Pedofobi ei siis esim. pelkää että hän itse tai edes kukaan hänen lähipiiristään päätyisi eri ikäisen kanssa parisuhteeseen, mutta siitä huolimatta kokee voimakaita raivon tunteita, muiden muodostaessa perheen eri ikäisen kanssa.

      Pedofobiassa on kyse yhteisössä vallitsevasta pelosta tai inhosta, eikä yksilöllisestä fobiasta. Kun ikäeropariskuntia kohtaan tunnetaan inhoa ja pelkoa, niin tämä on fobian lailla perusteetonta pelkoa. Huomattavan ikäeron omaavat parisuhteethan eivät ole mikään realistinen vaara ihmisille tai yhteiskunnalle.

      Mitä ihmeen uhkaa siitä muille voisi olla, että jotkut harjoittavat seksiä vaikkeivät olekaan täsmälleen saman ikäisiä?

      Pedofobia on yhteiskunnallinen ilmiö ja syntyy yhteiskunnallisesti. Pedofobian yhteiskunnallinen luonne tulee selvästi esille siinä, että eri yhteiskunnissa pedofobian määrä vaihtelee selvästi.

      Joissain yhteiskunnissa on voimakasta pedofobiaa, kun taas toiset yhteiskunnat suhtautuvat epätyypillisiin ikäero parisuhteisiin neutraalin välinpitämättömästi tai jopa hyväksyvästi.

      Pedofobian syntymekanismi yhteiskunnassa on demonisaatio.

      Ns. pedot demonisoidaan sosiaalisesti eli ihmiset aktiivisesti tekevät ikäeroparisuhteista pelottavan, inhottavan ja ei-toivotun parisuhteen muodon, ja näin ikäeropariskunnat aletaan kokea yhteiskunnassa uhkana ja poikkeavina ihmisinä.

      Demonisaatiossa johonkin ihmisryhmään vain aletaan liittämään erilaisia kielteisiä merkityksiä, vaikka itsessään ryhmän ihmisiin ei liity mitään kielteistä.

      Selkein esimerkki demonisaatiosta olivat noidat ja noitavainot. Yli 60 000 ihmistä tuomittiin, kidutettiin ja poltettiin noitina, koska noidat koettiin todellisena uhkana yhteiskunnalle ja sen jäsenille.

      Jälkeenpäin ajateltuna kyse on aivan täysin mielikuvituksen kautta tapahtuneesta demonisaatiosta, sillä tänä päivänä kukaan ei usko, että noidat oikeasti olisivat solmineet liittoja paholaisen kanssa ja oikeasti olisivat voineet vahingoittaa ihmisiä maagisilla voimillaan.

      Eläimiinsekaantujat olivat noin kymmenen sukupolvea sitten ihmisryhmä, joka jostain syystä demonisoitiin Ruotsi-Suomessa erittäin voimakkaasti, ja satoja eläimiinsekaantujia tuomittiin kuolemaan, kaksi kertaa enemmän, kuin noituudesta.

      Syyte eläimiin sekaantumisesta oli Ruotsin toiseksi yleisin syyte tuohon aikaan.

      1800-luvun lopussa huolen aiheeksi nousi taas masturboivat lapset, ja lasten itsetyydytyksen koettiin olevan yksi suurimpia uhkia terveydelle yhteiskunnassa.

      Ikäeroparisuhteiden demonisointi on alkanut vasta 2000-luvulla.

      Pedofobiassa on siis pohjimmiltaan kyse siitä, että yhteiskunnassa ikäeroparisuhteet ja sellaisissa olevat on demonisoitu, ja siksi heidät koetaan uhkana ”normaaleille” ihmisille.

      Miksi tällainen aktiivinen demonisaatio on tapahtunut, mikä on demonisoinnin motiivi, onkin hankalampi kysymys.

      Onko ikäeroparisuhteiden demonisoinnin takana on yleinen tarve tehdä ero ”väärän” ja ”oikean” seksuaalisuuden välille?

      Taustalla olisi siis se ajattelu, että on vääränlaista seksiä, kuten itsetyydytys, avioliiton ulkopuolinen seksi, esiaviollinen seksi, porno, kaupallinen seksi, parinvaihto, suuseksi, anaaliseksi, nudismi, promiskuiteettinen seksi ja moniavioisuus.

      Ja sitten on oikeanlaista seksiä, joka on saman ikäisen miehen ja naisen välistä seksiä avioliitossa tai avioliiton kaltaisessa rakkaussuhteessa.

      Demonisaation motiivi siis olisi saman ikäisten kesken tapahtuvan seksin erottaminen seksuaalisuuden "oikeaksi" muodoksi, ja kaikkien muiden muotojen erottelu "vääräksi" seksuaalisuudeksi.

      Optimistisesti voimme ajatella, että pedofobia katoaa tulevaisuudessa yhteiskunnasta. Ovathan monet muutkin demonisaatiot kadonneet yhteiskunnasta ja emme enää vainoa noitiakaan.

      Tämä edellyttää sitä, että yhteiskunnassa lopetamme aktiivisesti tuottamasta kielteisiä mielikuvia huomattavan ikäeron omaavista epätyypillisistä parisuhteista.

      Tämän projektin onnistuminen riippuu siitä, onko ihmisillä motivaatiota luopua ikäeroparisuhteiden demonisoinnista.

      • Kannattaaharkitatarkkaan

        Vähän keinotekoiselta tuntuu noitavainojen ja ikäeroparisuhteiden rinnastaminen. Ei ole kyllä mitään samankaltaista ajattelua noissa. Ikäeroparisuhteilijoita ei tietääkseni vainota. Kysypä pedofiilien uhreilta mitä mieltä ovat asiasta. Kyllä tuolla Intiassa ja joissakin muissakin maissa hyvinkin pienet tytöt joutuvat ottamaan puolisokseen aikuisen miehen. Myöskin huomattavan nuorten(14 vuotiaiden) tyttöjen raskaudet ovat yleisiä. Äidiksi saatetaan tulla heti kun se on fyysisesti mahdollista. Tytön lantio saattaa olla kuitenkin vielä kehittymätön ja fyysisesti keho ei ole vielä valmis raskauteen. Se voi jopa uhata henkeä. Tällaisista liian nuorella iällä tapahtuvista synnytyksistä voi jäädä tytölle elinikäiset vammat. Esim ulosteen ja virtsanpidätyskyky voi olla iäksi mennyt. Näistä lähtökohdista syntyy se normi, joka on tavallaan sisäinen tunne, miten asioiden kuuluu olla. Me länsimaiset ihmiset taidamme aika yleisesti pitää lapsiavioliitot hyväksyviä yhteiskuntia kehittymättöminä. Ainakin itselleni oli kauhistuttavaa nähdä aihetta käsittelevä dokumentti. Vaikka kaikissa ikäeroparisuhteissa ei ole kysymys lapsen ja aikuisen suhteesta, se ajatusmalli kuitenkin siirretään sellaisenaan muihinkin samankaltaisiin suhteisiin. Ajattelen niin, että siitä kumpuaa kielteinen suhtautuminen p.o. suhteiluun. Eli alunperin sille asenteelliselle suhtautumiselle on olemassa järkisyy ja järkiperustelut. Myöskin lapsen ja nuorten näkeminen lapsina ja nuorina, ei vain pienikokoisia aikuisina. Ja monen mielestä juuri tämä "lapsuuden keksiminen" on yksi asia, joka erottaa meidät alkeellisista lapsityövoimaa käyttävistä yhteiskunnista. Nyt keskustelun alla olevassa suhteessa ei tietenkään ole kyse lapsiavioliitosta/suhteesta, koska nainen on jo "aikuinen". Henkinen yliote on kuitenkin varmasti vanhemmalla ja elämää nähneellä. Jos nyt ajattelen itseäni 19-vuotiaana, niin kyllä minä henkisesti olin silloin kovin lapsellinen. Ja silloin tulin äidiksi. Painostuksen kautta. Suuri rakkauteni pystyi vaikuttamaan minuun ja muuttamaan koko tulevaisuuteni suunnan.


    • kokenut sen

      ei kannata! Ikäero tulee vastaan hyvinkin pian :/

    • urgodg

      Kaikella rakkaudella sanottu: selvitä isätraumasi. Kuulostat juuri siltä ettet ole saanut rakkautta kotona: hakeudut suhteeseen juoppojen ja isääsi vanhempien miesten kanssa. Ja tietysti kiellät jyrkästi että teillä olisi kotona mitään ongelmia ollut, päinvastoin jumaloit isääsi jne. Mutta oikeastihan nytkin kerjäät hänen hyväksyntäänsä.
      Sä autat itseäsi tiedostamalla ongelmasi ja selvittämällä ne.

      • Eiks niin?

        Se ei ole mahdollista.
        Koska naisilla on aina isätrauma ja ongelmia valitsivat he sitten kenet vaan.

        Jos ottaa vanhan, on tietenkin jäänyt vailla turvaa ja rakkautta.
        Jos ottaa juopon, on oma isä juoppo tai riippuvainen.
        Jos ottaa rikkaan, on ahne h*ora, eli joko on pinnallinen millä peittää oman rakkauden kaipuunsa tai kylmä eli tunnevammainen. Nämä johtuvat tietenkin isästä, joka ei ole oikeasti ollut läsnä tai on ajanut tyttären ajattelemaan rahaa.
        Jos ottaa köyhän, haluaa kompendsoida pahaa oloaan pelastamalla köyhän, isäkin on joko ollut onneton reppana tai sitten rikas ja ahne, mitä vastaan haluaa kapinoida. Se lisäksi että on tietenkin myös tyhmä.

        Jos ottaa taviksen, tietenkin tyytyy mihin sattuu. Se johtuu isätraumasta, missä on käynyt niin, ettei nainen usko että hän saisi ketään todella hyvää.
        Jos ei ota ketään, on tunnekolhittu sinkku isän poissaolon tai huonon suhteen äitiin aiheuttaman trauman takia, eikä pysty valitsemaan. Ja on läheiskammoinen.
        Jos harrastaa paljon seksiä, hakee hyväksyntää mitä ei isältä saanut joten se pitää hakea seksin kautta muilta miehiltä. Naisethan ei koskaan harrasta seksiä muusta syystä kun traumoista tai miehiä miellyttäkseen (traumojensa takia).

        Jos ei harrasta seksiä, ei vaikka halua yhden illan juttuja vaikka olisi kuinka kauan sinkkuna, on kylmä frgidi tai uskonnollinen, mitä yrittää tietenkin peittää selityksillä seksi on hyvää vain rakastessa, haluan merkityksellistä seksiä ja nautin seksistä todella paljon vakituisessa suhteessa: pyh ja pah! Ensimmäisen on aiheuttanut kylmä isäsuhde jälkimmäisen isän joko suuri uskonnollisuus tai sitten ateismi.
        Jos ottaa samanikäisen, todennäköisesti tekee vain kuten muut, seuraa vanhempiensa jalanjälkiä ehkä (tai tietenkin jos vanhemmilla on suuri ikäero, kapinoi sitä vastaan) ja tietenkin isä on jättänyt jälkensä, kun nainen ei osaa katsoa kun rajatusti oman ikäisiään.
        Jos eri ikäisen, kerroitkin jo tästä rakkauden puutteesta.

        Koska nainen ei koskaan rakasta miestä ja koska kaikki isät on loppujen lopuksi perseestä? Koska nainen ei vaan osaa itse päättää ilman isää, mitään, koskaan edes aikuisena, ja koska miehissä vaan ei ole mitään rakastettavaa minkään ikäisenä?
        Koska...?
        Siis näinhän se on. Teet niin tai näin, niin aina on väärin, aina on isätrauma tai miestrauma eikä naisella muita olekaan.
        Minkäs sille sitten tekee. Turha siinä terapiassa on käydä.

        (Naiset kyllä todella auttaisi itseään, kun lakkaisivat vaan paskaakaan välittämästä muiden mielipiteistä ja kotipsykologien syväluotaavista ja viiltävistä analyyseistä, mitkä pohjautuvat käsittämättömän värikkääseen elämänkokemukseen. )


    • Minä pieni

      Tiedätkö, minäpä en miettisi ollenkaan, mikä tilanteenne on 20vuoden päästä, josta jotkut ovat täällä huolehtineet. Vaikka löytäisit nyt päivälleen samanikäisen kumppanin itsesi kanssa, niin 20vuoden päästä saattaa olla, että jompi kumpi teistä on kuollut; suljettuna mielisairaalaan; rakastunut toiseen; pettynyt; muuttunut... Ja tarkoitukseni ei ole maalailla piruja seinälle: saatatte myös olla vaikka miten onnellisia tms.

      Ymmärrän täysin ihastuksesi tuohon vanhempaan mieheen. Ensinnäkin: sitä rakastuu ihmiseen, ei vuosilukuihin (tai siis yleensä on näin;)). Itse seurustelen 10-vuotta nuoremman miehen kanssa, joka vaan vetää puoleensa eri tavalla kuin kukaan - mutta samalla puren hammastani, kun näen vanhempien herrasmiesten käsittelevän daamejaan. Ja kaipaanpa ikäiseeni menoseuraankin - alle kolmekymppisten bileet on niitä samoja, mitä ne olivat jo minun nuoruudessani - mutra nelikymppiset, ne jo kehittelee muutakin:). Tai niin kuvittelen. Mutta, kukaan ei ole täydellinen, ja vaikka minä tapaisin päivälleen omanikäiseni miehen, ei se tarkoittaisi, että olisimme kehittyneet juuri samoilla elämänalueilla samaan suuntaan ja kaikki sujuisi kuin tanssi. Niinkuin varmasti tiedätkin:)

      Mitä ihmiset sitten ajattelevat? Mitä ne ajattelisivat, jos ottaisit oman ikäisesi, joka edustaisi jotain aivan erilaista ihmistyyppiä, -ryhmää tai eri tyyppistä kulttuuria kuin he itse ovat? Ja mitä sinä ajattelisit? Alkaisit ehkä vöhentämään lleskelua sellaisessa seurassa, joka tuntuu tuomitsevalta - ja ehkä jälkikäteen tajuat, että se oli sinun onnesi. Tilalle kyllä löytyy pikkuhiljaa niitä, jotka pitävät elämänvalintojasi vaan mielenkiintoisina ja ajattelevat niiden tehneen sinusta sen, mikä olet nyt.

      Tsemppiä, miten sitten toimitkin.

    • Kun osaa luopua

      Suurinta rakkautta on se, että osaa ajatella toistakin ja tarvittaessa luopua siitä rakkaudesta, koska se ei voi jatkua hyvänä kauaa.

      Eli kyse on siitä kuinka paljon tuottaa surua muille.

      • rakastuin

        Olipa masentava kommentti. No, me ei kuitenkaan olla luopumassa toisistamme. Olemme puhuneet yhteen muutosta, kihloista ja naimisiinmenosta. Suhteemme lujittuu ja paranee kokoajan. Seksikin hänen kanssaan on parasta mitä olen ikinä saanut.


      • tididoo
        rakastuin kirjoitti:

        Olipa masentava kommentti. No, me ei kuitenkaan olla luopumassa toisistamme. Olemme puhuneet yhteen muutosta, kihloista ja naimisiinmenosta. Suhteemme lujittuu ja paranee kokoajan. Seksikin hänen kanssaan on parasta mitä olen ikinä saanut.

        Kai nyt mikä vaan seksi tuntuu paremmalta kuin seksi juopon törpön kanssa. Vai mikä se edellinen ukko nyt olikaan...


      • M627
        tididoo kirjoitti:

        Kai nyt mikä vaan seksi tuntuu paremmalta kuin seksi juopon törpön kanssa. Vai mikä se edellinen ukko nyt olikaan...

        Aikaa näyttää menneen jo puolitoista vuotta ja suhde näyttää jatkuvan edelleen hyvissä merkeissä. Hienoa.


    • kivinaama

      Vieläköhän aloittajalla on suhde ko. mieheen näin 2,5 vuoden jälkeenkin?

    • dfvbwdfwef

      Eipä se muille kuulu.....

    • juha401

      hei! tapasin tässä yhtenä päivänä kadulla yhden 30.v vanhemman naisen jota olen katsellut jo jonkiaikaa siinä on jotain erityistä vaikka onkin vanhempi ja ylipainoakin on itse olen hoikka.. keskustelimme kadulla ja hän antoi numeronsa ja pyysi soittamaan.. ajattelin soittaa hänelle menen hänen luokseen kahville hän on itse eronnut jos vuosia sitten hän on yli 70 ja minä 41 voi kommentoida

    • wwwwwwe

      Maailmalla on paljon suhteita jossa miehellä on valtaa ja rahaa niin myös nuori seksikäs vaimo.
      Mitään ongelmaa ei ole kun raha riittää. Voit ottaa jopa nuoremman rakastajan ja vartuttaessa hänkin voi vielä ottaa nuoremman.
      Vanhempi hormonivajakki ryppynainenkin saattaa ottaa nuoren kehitysmaapojan rakastajakseen, ei siinä mitään, mutta sitten kun bitseriaa ei rahoita mamulle niin rakkaus loppuu.
      Raha ratkaiseeeee

    • juha401

      hei soitin tässä vähän aika sitten tälle vanhemmalle rouvalle se ilhtu todella paljon ja kerroin hänelle ihastuneeni häneen.. sovittiin että käyn kylässä hänellä loppu viikosta... onko kellään muulla vastaavaa kokemusta?.. miten etenitte?

    • juha401

      hei1 no niin kävin eilen tämän ihanan herttaisen upean luona ja päätimme yhdessä aloittaa parisuhteen.. oli ihana hänen lähellään hyväillähäntä ja kertoa kuinka pidän hänestä paljon..

    • Anonyymi

      Ei ikäero haittaa, usein se on vaan seksisuhde. Minun yläkertaan tuli nuori vasta eronnut nainen korjailin hänellle polkupyörää kertoi että ei ole ketään tuttua aluella,
      Piti työkavereiden kanssa ( kolme tyttöä ) pienet pirskeet ja kutsui minutkin mukaan, oli aika mukavat kemut, lähdin puolilta öin omaan kämppään.
      Soitti myöhään yöllä ja tuli kylään kertoi että kaverit lähti kapakkaan.
      Ei mennyt pitkään kun oltiin sängyssä oli tosi kiimassa rakasteltiin kunnolla nauroi ja kertoi että ei jätä pillereitä pois kun on naapurissa hyvä pano.
      Soitellaan silloin tällöin ja raksatellaan kiihkeästi on usein yötäkin.
      Vaikka nykyään seurustelee tulee silloin tällöin kylään ja kertoo ei uskalla olla sille niin hutsu kun minulle nauttii kun saa kiusata ja tulla otetuksi kunnolla.
      Tovon että tämä ei lopu ihan vielä vaikkka tiedän että loppuu

    • Anonyymi

      Ei mitään ongelmaa kunhan molemmat vain ovat täysi-ikäisiä. Ikäerosta moralisointi on 99-prosenttisesti puhdasta kateutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe