18 v rahat

kysyjä

Paljonko on 18-vuotiaan huostaanotetun nuoren käyttövarat kuukaudessa?
Siis kun lapsi täyttää tuon 18, niin mitä saa käteensä rahoistansa?
Opiskelee nyt, ja saa opintotukea, mutta sossu ottaa muut itselleen ja antaa nuorelle 50 e/kk. Eihän se noin voi jatkua? Kyse on siis ilmeisesti jälkihuolto nimikkeestä.

21

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et pääse osingolle

      Ihan sen minkä muutkin opiskelijat. EIhän lapsellasi ole omia rahoja ennen kuin hän täyttää 18, ne mitä sinulta peritään, menevät kyllä lapsen asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan yhteiskunnan kautta.

      • ap.

        No enpä olisi kuule osingolle mennytkään. Oletko aivan tyhmä?? Miksi minä lapseni rahat veisin??? Haluan vaan, että lapseni saa rahansa, jotka hänelle kuuluvat. Ja asia on jo selvinnyt, saa nyt oman opintotukensa itselleen.


      • mitä tää on?!
        ap. kirjoitti:

        No enpä olisi kuule osingolle mennytkään. Oletko aivan tyhmä?? Miksi minä lapseni rahat veisin??? Haluan vaan, että lapseni saa rahansa, jotka hänelle kuuluvat. Ja asia on jo selvinnyt, saa nyt oman opintotukensa itselleen.

        Sossu siis on ominut nuorelta osan opintotuesta??

        Ja joku kälkättää, että sinä haluat jotenkin osingolle? Ei todella ole mitään rajaa näillä kiusaajilla, ei MITÄÄN!

        Ilmeisimmin se on toi sama tyyppi, joka katkerana ja marttyyrina hokee, että "aina sossut tekee väärin...ainahan vanhemmat on oikeessa" jne. Se on kyllä varsinainen keskulutaidon Mestari.

        No toisilla on pokkaa : /


      • Luetun ymmärtäminen
        mitä tää on?! kirjoitti:

        Sossu siis on ominut nuorelta osan opintotuesta??

        Ja joku kälkättää, että sinä haluat jotenkin osingolle? Ei todella ole mitään rajaa näillä kiusaajilla, ei MITÄÄN!

        Ilmeisimmin se on toi sama tyyppi, joka katkerana ja marttyyrina hokee, että "aina sossut tekee väärin...ainahan vanhemmat on oikeessa" jne. Se on kyllä varsinainen keskulutaidon Mestari.

        No toisilla on pokkaa : /

        "...saa opintotukea, mutta sossu ottaa muut itselleen..."

        Aloittaja kirjoitti ensin noin, joten kukaan ei "ymmärtänyt mitään väärin".
        Aloittaja muutti puheitaan seuraavassa kirjoituksessaan.

        Olen siis samaa mieltä nikin "et pääse osingolle" kanssa.


      • Hahhahahah
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        "...saa opintotukea, mutta sossu ottaa muut itselleen..."

        Aloittaja kirjoitti ensin noin, joten kukaan ei "ymmärtänyt mitään väärin".
        Aloittaja muutti puheitaan seuraavassa kirjoituksessaan.

        Olen siis samaa mieltä nikin "et pääse osingolle" kanssa.

        "Et pääse osingolle" varsinainen neropatti onkin, kun ei tajunnut edes sitä,
        että lapsi on jo 18-vuotta, vaikka se mainittiin jo otsikossakin. Niin että häiriköllä itsellään on luetun ymmärtäminen täysin hukassa.

        Ja eihän täällä kukaan muu tuollaisia moukkamaisuuksia edes möläyttele,
        kuin palstan multinikki-häirikkö. Ei normaali terve ihminen tuollaista edes laskisi näppiksestään, mutta mielisairaalta multinikki-häiriköltä se kyllä onnistuu, kuten sekin, että vastailee itselleen ja on itsensä kanssa samaa mieltä asioista.

        Jos olisi terveestä ihmisestä kyse, voisi häneltä kysyä, miten tarkalleen ottaen vanhempi voisi saada huostaanotetun rahat itselleen, mutta mielisairaan kanssa ei normaalit viitsi olla missään tekemisissä.


      • ap.
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        "...saa opintotukea, mutta sossu ottaa muut itselleen..."

        Aloittaja kirjoitti ensin noin, joten kukaan ei "ymmärtänyt mitään väärin".
        Aloittaja muutti puheitaan seuraavassa kirjoituksessaan.

        Olen siis samaa mieltä nikin "et pääse osingolle" kanssa.

        Luetun ymmärtämistä...
        Sossu ottaa/otti siis muut siitä opintotuesta itselleen, nuori saa/sai vain 50e/kk.
        Mutta, tämä asia on jo siis selvinnyt/muuttunut. Nuori saa nyt koko opintotuen itselleen.

        Mitään en ole muuttanut puheissani. Ainakaan tarkoituksella.
        Sekavasti olen saattanut kirjoittaa, koska koko tilanne on/oli sekava.

        Kerropas nyt, kun niin viisas olet: MIKSI MINÄ TAI KUKAAN MUUKAAN HALUASI VIEDÄ LAPSENSA RAHAT? Miksi?
        Anteeksi nyt vaan, mutta ei mene mun järkeen, ei.

        Olen pienituloinen yh, mutta viimeisetkin rahani lasteni hyväksi laitan.
        Tuntuu todella pahalta, vaikkakin olet vaan joku täysin ulkopuolinen, tuntematon, mutta tuollasia kehtaat väittää, että lapseni rahoja olisin viemässä.
        Taidat itse tehdä niin, kun muita siitä epäilet. Häpeä!


      • ap:lle tiedoksi
        ap. kirjoitti:

        Luetun ymmärtämistä...
        Sossu ottaa/otti siis muut siitä opintotuesta itselleen, nuori saa/sai vain 50e/kk.
        Mutta, tämä asia on jo siis selvinnyt/muuttunut. Nuori saa nyt koko opintotuen itselleen.

        Mitään en ole muuttanut puheissani. Ainakaan tarkoituksella.
        Sekavasti olen saattanut kirjoittaa, koska koko tilanne on/oli sekava.

        Kerropas nyt, kun niin viisas olet: MIKSI MINÄ TAI KUKAAN MUUKAAN HALUASI VIEDÄ LAPSENSA RAHAT? Miksi?
        Anteeksi nyt vaan, mutta ei mene mun järkeen, ei.

        Olen pienituloinen yh, mutta viimeisetkin rahani lasteni hyväksi laitan.
        Tuntuu todella pahalta, vaikkakin olet vaan joku täysin ulkopuolinen, tuntematon, mutta tuollasia kehtaat väittää, että lapseni rahoja olisin viemässä.
        Taidat itse tehdä niin, kun muita siitä epäilet. Häpeä!

        Jos et ole huomannut, niin täällä todella sairas henkilö länkyttää ja vääntelee toisten kirjoituksia, hän on ottanut elämäntyökseen ilkeily-yritykset tämän palstan kirjoittajille. Häneltä nuo "et pääse osingoille" möläytykset ovat.

        Ei kukaan terve ihminen harrasta tuollaista, joten turha hänelle on mitään selittää ja kertoa omista asioistaan, anna sairaan länkyttää omaksi häpeäkseen.

        Me normaalipalstalaiset kyllä ymmärsimme, mistä jutussasi oli kysymys.
        Onneksi asia selvisi nuoren parhaaksi.


    • 18 on täysi-ikäinen

      Mitkä "muut" sossu ottaa itselleen? Itsenäistymisvarat ei ole tarkoitettu jokapäiväisiin menoihin, kuten vuokraan tai opiskelukustannuksiin, jos niitä tarkoitat. Mutta jos itse suostuu niin tottahan ne sossulle kelpaa. Opiskelukustannukset maksaa sijoittaja, eikä opintolainaa tarvitse nostaa.

      • ap.

        Tarkoitin "muulla" opintotukea. Sossu otti alaikäisen opintotuen itselleen.


    • ei mene läpi

      Minusta tuntuu, että ap kirjoitus on sarjassa provokatiivinen kirjoitus ja suunnattu sos.työntekijöitä vastaan. Syykin selviää: 18 vuotta täyttänyt ei ole enää huostaanotettuna eikä siis saa huostaanotetun käyttövaroja.

      • ap.

        Ja minusta tuntuu, että sinä et tiedä näistä asioista. 18 vuotias kuuluu halutessaan jälkihuollon piiriin. Googleta, niin ei tarvii tyhmiä täällä huudella.


      • Varkaita ne on

        Tiedä, että jotkin sijaisvanhemmat ja sossut varastelee sijoitettujen rahoja.


      • outoa
        ap. kirjoitti:

        Ja minusta tuntuu, että sinä et tiedä näistä asioista. 18 vuotias kuuluu halutessaan jälkihuollon piiriin. Googleta, niin ei tarvii tyhmiä täällä huudella.

        Meillä 18 vuotias saa ihan normaalisti itselleen opintotuen ja toimeentulotuen, siis jälkihuoltoon kuuluvana. Lisänä saa opiskeluun tarvittavista kirjoista kuitteja vastaan rahat... Aika outo tuo touhu jos on jo täyttänyt sen 18 v.


    • hyvä ap

      Älkää välittäkö tuosta moukasta :)

      Täällä on suuri pään paukuttaja, joka on täysi nolla itse, ei tajua lainsäädännöstä mitään, ei tunne lakia, eikä tajua mistään muistakaan asioista yhtään mitään. Turpaansa vaan aukoo lämpimikseen työtön luuseri .

      Hyvä ap, että asia selvisi ja rosvo-sossu saatiin ojennukseen.
      Toivotavasti myös palautti aiemmin lapselta varastamansa rahat tälle takaisin.

      Tuskin olisi tämäkään rosvous selvinnyt, jos ap ei olisi puuttunut asioihin.

      • ap.

        Lapsi siis täytti 18, jonka jälkeen hän sai opintotukensa itselleen.
        Tätä aiemmin ei saanut yhtään, vaikka opiskee nyt viimeistä vuotta.
        Sossu tosiaan otti koko opintotuen, josta sanoi laittavansa 40% säästöön itsenäistymisvaroiksi. Menikö tämä lain mukaan?

        Kuuluuko nuoren siis saada nyt myös toimeentulotukea? Asuu ns. itsenäistymisasunnossa ja saa vaaterahaa 50e/kk ja tili on kauppaan, josta saa 50e:n edestä ruokaa viikossa.

        Pakko kysellä täältä, kun ei sossu kerro mitään :(


    • Outoa

      Mitenkäs sossu voi ottaa opintotuen, jos nuori on tuen hakenut (opintotuki on haettava henkilökohtaisesti) ja oman tilinumeronsa hakemuksessa ilmoittanut. Sossulla ei ole oikeuksia nuoren tiliin, ellei nuori ole lupia antanut.

      Eikö nuorella ole ketään, joka neuvoisi häntä.

      • ap.

        Eipä oikein tunnu olevan ketään. Minä olen yrittänyt pitää hänen puoliaan "sossuja vastaan" asiassa kuin asiassa monta vuotta.
        Alaikäisenä olleessaan jouduin pyytämään tietoja eduskunnan oikeusasiamiehen kautta. Vasta sitä kautta sain tiedot, jotka lain mukaan minulle kuuluu antaa.

        En tiedä sitten mitä kautta sossu sen opintotuen sai vietyä.
        Nuori tuskin on moiseen lupaa antanut..
        Ja mihin se 60% siitä katosi?


      • Sossut on rosvosakki
        ap. kirjoitti:

        Eipä oikein tunnu olevan ketään. Minä olen yrittänyt pitää hänen puoliaan "sossuja vastaan" asiassa kuin asiassa monta vuotta.
        Alaikäisenä olleessaan jouduin pyytämään tietoja eduskunnan oikeusasiamiehen kautta. Vasta sitä kautta sain tiedot, jotka lain mukaan minulle kuuluu antaa.

        En tiedä sitten mitä kautta sossu sen opintotuen sai vietyä.
        Nuori tuskin on moiseen lupaa antanut..
        Ja mihin se 60% siitä katosi?

        Mikä tuo tukiasunto-juttu on? Asuuko nuori määrättynä johonkin tiettyyn asuntoon ja edelleen jonkin lastensuojelutahon vahtimana? Mitä tuo jälkihuolto sitten on? Eikö huostaanotto jäänyt taakse, vai mistä on kysymys. Käyttääkö sijoittaja nuoren varoja lastensuojelutyöntekijöiden elättämiseen ja maksattaa nuorella siinä sivussa vielä jonkin hyväksikäyttäjän kämpänkin yhtiövastiketta. Laskematta nuorelle toimeentulotukea, jonka nuori voi saada, ilman lastensuojelun mukana oloa.

        Vai onko mahdollisesti kyseessä oikeasti erityishuoltoa tarvitseva ihminen, joka tulisi tarvitsemaan tukimuotoja jonkin vamman takia lopun ikää. Et kylläkään sellaisesta mainitse.


      • ap.
        Sossut on rosvosakki kirjoitti:

        Mikä tuo tukiasunto-juttu on? Asuuko nuori määrättynä johonkin tiettyyn asuntoon ja edelleen jonkin lastensuojelutahon vahtimana? Mitä tuo jälkihuolto sitten on? Eikö huostaanotto jäänyt taakse, vai mistä on kysymys. Käyttääkö sijoittaja nuoren varoja lastensuojelutyöntekijöiden elättämiseen ja maksattaa nuorella siinä sivussa vielä jonkin hyväksikäyttäjän kämpänkin yhtiövastiketta. Laskematta nuorelle toimeentulotukea, jonka nuori voi saada, ilman lastensuojelun mukana oloa.

        Vai onko mahdollisesti kyseessä oikeasti erityishuoltoa tarvitseva ihminen, joka tulisi tarvitsemaan tukimuotoja jonkin vamman takia lopun ikää. Et kylläkään sellaisesta mainitse.

        Nuori siis asuu sijoituspaikkansa yhteydessä/vieressä, omassa asunnossaan, "harjoittelee itsenäistymistä."
        Ja kyllä, voisi sanoa, että on edelleen lastensuojelutahon vahtima. Nyt tosin sai hieman vapautuksia, kun täytti tuon 18.

        Jälkihuolto jatkuu 21 ikävuoteen saakka, jos nuori ei itse irtisanoudu siitä.

        Mitään vammaa tms. ei ole.

        Ja anteeksi pyydän karua kommenttiani, mutta ainut, jolla jonkinlainen vamma tuntuu olevan, on huostaanottanut sosiaalityöntekijä asennevammansa kanssa.

        Eipä tunnu sossut yhtään edes tietävän, mihin lapset laittaa.
        Omakin lapseni sanoi, että on nähnyt paljon (ja myöskin joutunut kokemaan) sijoitusaikanaan suoranaista väkivaltaa.


    • ap:lle

      Kysy sosiaaliasiamieheltä, mikä on oikea osoite tehdä valitus teidän kunnassanne, että saa nuori rahansa takaisin.

    • 3+8

      Lastensuojelulaissa on määräys jälkihuollosta. Sen piiriin kuuluu jokainen, joka on ollut huostassa tietyn ajan, olisikohan määräaika ollut vuosi, en muista, enkä viitsi kaivaa lakia esille, että tarkistaisin.

      Jälkihuollolla on tarkoitus tukea huostassa olleen nuoren itsenäistymistä.

      Eli koska huosta ei mikään sellainen auvola ja onnela olekaan, kuin uskotellaan, niin jäkihuolto mahdollistaa viranomaisen roikkumisen hänen elämässään vielä huostan loppumisen jälkeenkin.

      Jotkut sijaisvanhemmat onnistuvat rahastamaan lapsesta 21-ikävuoteen asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe